Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Käsittääkseni rahoitusta et voi kilpailuttaa, lainan voit. Näin ainakin minulle joskus vastattiin kun kyselin rahoituksen siirtämisestä halvemman koron perässä.

Maksaa sen vanhan pois (en usko että sitä on estetty?) ja ottaa uuden?
 
Maksaa sen vanhan pois (en usko että sitä on estetty?) ja ottaa uuden?

Ekana pitäisi olla ne rahat jolla voit sen vanhan rahoituksen maksaa, ja sitten pitää ottaa kyllä autolaina. Autoon sidottua rahoitusta ei pysty noin kilpailuttamaan ja vaihtamaan.
 
Maksaa sen vanhan pois (en usko että sitä on estetty?) ja ottaa uuden?
Santanderilla oli joskus joku "kukkanen" ehdoissa, että jos yli 10 k€ lyhentelit 12 kk aikana, niin jouduit maksamaan korvauksia. Vähän mallinnettu varmaan kiinteän koron lopettamisen "sakosta". Varsinaiset rahansa nuo siihen aikaan teki käsittelymaksuilla. Ei tällainen ehto toki estä takaisinmaksua, mutta siinä oli muistaakseni härski %-osuus lyhennyksestä, joka otettiin hyvityksenä ennenaikaisesta maksusta.
 
Santanderilla oli joskus joku "kukkanen" ehdoissa, että jos yli 10 k€ lyhentelit 12 kk aikana, niin jouduit maksamaan korvauksia. Vähän mallinnettu varmaan kiinteän koron lopettamisen "sakosta". Varsinaiset rahansa nuo siihen aikaan teki käsittelymaksuilla. Ei tällainen ehto toki estä takaisinmaksua, mutta siinä oli muistaakseni härski %-osuus lyhennyksestä, joka otettiin hyvityksenä ennenaikaisesta maksusta.
Kyllähän näitä vieläkin on. Opintolainassakin taitaa lähes ainoa lisämaksu liittyä lainaerän korotukseen. Alentaminen on ilmaista.
 
Eli todellinen vuosikorko on jossain ~3,5-4% välissä. Näinä aikoina ihan kelpo korko käytetylle.
Riippuu toki auton hinnasta. Esim. 60000e autolle 10000e käsirahalla ja samankokoisella viimesellä erällä todellinen vuosikorko on 1,97%. 15000e autolle 2000e käsirahalla ja ilman isompaa viimeistä erää todellinen vuosikorko 5,34%.

Jos ostaa kalliin auton niin hyvä diili, jos halvan niin ei kovin kummoinen. Verrokkina jos korko olisi 2% ja kulut olisi melko perinteiset 295e ja 12e/kk, niin tuon halvemman auton kohdalla todellinen vuosikorko olisi 5,06%. Eli vaikka korkoprosentti tuplaantui niin todellinen korko laski.
 
Riippuu toki auton hinnasta. Esim. 60000e autolle 10000e käsirahalla ja samankokoisella viimesellä erällä todellinen vuosikorko on 1,97%. 15000e autolle 2000e käsirahalla ja ilman isompaa viimeistä erää todellinen vuosikorko 5,34%.

Jos ostaa kalliin auton niin hyvä diili, jos halvan niin ei kovin kummoinen. Verrokkina jos korko olisi 2% ja kulut olisi melko perinteiset 295e ja 12e/kk, niin tuon halvemman auton kohdalla todellinen vuosikorko olisi 5,06%. Eli vaikka korkoprosentti tuplaantui niin todellinen korko laski.
Hyvä huomio, kiitos tarkennuksesta.
 
Juuri se. Ei kannata koskea ko. autoon pitkällä tikullakaan, täältä voi lukea lisää.
Ja oletko sinä siis tuon ostanut vielä :D
Edit. Ei kun onkin lisätty taas myyntiin, jos sulla on nuo 450h:t lähellä sydäntä, niin laittele ihmeessä yv:tä. Ite käyny muutamia eri Jyväskylässä ja etelässä käynyt tyyppaamassa, mutta vastaavia kokemuksia koeajoilta löytyy...
 
Ja oletko sinä siis tuon ostanut vielä :D
Edit. Ei kun onkin lisätty taas myyntiin, jos sulla on nuo 450h:t lähellä sydäntä, niin laittele ihmeessä yv:tä. Ite käyny muutamia eri Jyväskylässä ja etelässä käynyt tyyppaamassa, mutta vastaavia kokemuksia koeajoilta löytyy...
Ai kävit ajamassa :D oli kyllä aika hirveää kyytiiä kaiken kaikkiaan, ehti olla mulla pari viikkoa. Jarrut vinkuu ja toimii jotenkin vaisusti, alustasarja on niin jäykkä, että jokaisessa töyssyssä koko keho jännittyi, ratin kääntely oli jotenkin raskasta ja tahmeaa ja lisäksi autosta tuli jotenkin ekstra paljon pakokaasua aina kiihdyttäessä ja välillä ihan vain valoissa seisoessa. Muuten kyllä erinomaiselta vaikuttava tuo GS mallina, harmi että järkevänhintaiset GS:t ovat puhkiajettuja. Tuplasin budjetin tuosta 2007 GH:sta ja kävin katsomassa Autotalo Lohjan 2015 CT200h:ta, joka oli täydellisessä kunnossa (ekat 5v teksasin lämmössä) ja olisi saanut 2,95% korolla ostettua, mutta huoltokirjaa ei löytynyt ja sen takia jäi välistä. Nostin vielä vähän budjettia 20k tienoille ja kävin testaamassa Toyota Kaivokselan 2015 IS300h:ta, johon paras korkotarjous oli 3,95% ja yhtään ei saanut tingattua. Täydellinen huoltohistoria ja hyvä ajotuntuma niin päädyin nyt siihen. Ensi viikolla käyn hakemassa sen pienen jarruhuollon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Ai kävit ajamassa :D oli kyllä aika hirveää kyytiiä kaiken kaikkiaan, ehti olla mulla pari viikkoa. Jarrut vinkuu ja toimii jotenkin vaisusti, alustasarja on niin jäykkä, että jokaisessa töyssyssä koko keho jännittyi, ratin kääntely oli jotenkin raskasta ja tahmeaa ja lisäksi autosta tuli jotenkin ekstra paljon pakokaasua aina kiihdyttäessä ja välillä ihan vain valoissa seisoessa. Muuten kyllä erinomaiselta vaikuttava tuo GS mallina, harmi että järkevänhintaiset GS:t ovat puhkiajettuja. Tuplasin budjetin tuosta 2007 GH:sta ja kävin katsomassa Autotalo Lohjan 2015 CT200h:ta, joka oli täydellisessä kunnossa (ekat 5v teksasin lämmössä) ja olisi saanut 2,95% korolla ostettua, mutta huoltokirjaa ei löytynyt ja sen takia jäi välistä. Nostin vielä vähän budjettia 20k tienoille ja kävin testaamassa Toyota Kaivokselan 2015 IS300h:ta, johon paras korkotarjous oli 3,95% ja yhtään ei saanut tingattua. Täydellinen huoltohistoria ja hyvä ajotuntuma niin päädyin nyt siihen. Ensi viikolla käyn hakemassa sen pienen jarruhuollon jälkeen.
Itse koeajanut kolmea vanhemman korin GS450h:ta. Ensimmäisenä sitä pitkään myynnissä ollutta 60tkm rhd:tä, jossa akut laukesivat ja oli kuudella tonnilla myynnissä. Lohjalla vastaavaa kuin tuo Jyväskylän auto, mutta siinäkin oli kaikkea pientä sanomista (peilin säätömoottori kärtsännyt, kaaret kunnostettavassa kunnossa, lakkavikaa jnejne) ja sitten tuo Jyväskylän humputtava ruosteläjä :D. Heti ensimetreillä tuntu se perä humputtavan sen verta, että kävin vain kunniakierroksen kiesimässä. Jokainen kaari oli myös aivan mätänä (nykyisen Type-s accordin tyyppivika takakaaret kertaalleen kunnolla kunnostaneena hieman karsastan ruostekaaria :D). Näiden jälkeen olen tyypannyt jdm is350:ä, valkoista 80tkm f-sport is300h:ta punaisilla nahoilla (nam), valkoista f-sport gs300h:ta, joka tälläkin hetkellä myynnissä Tsushoautolla Espoossa ja mustaa uudempikorista 450h:ta.

Näistä koeajoista siis viisaantuneena: is300h oli hieman tunnoton kaara, mutta todennäköisin seuraava auto hintansa puolesta. Uudempi korinen gs olisi unelmatason auto varsinkin 450-koneella, mutta hinnat vielä turhan reippaat ja ei välttämättä niin isolle autolle tarvetta. Vanhempi gs olisi alle 200tkm ajettuna ja mustalla sisustalla loistokärry, mutta kaikissa tuo järkyttävä vaalea sisusta ja kilsoja turhan reippaasti. Adaptiivinen vakkari myös periaatteesta must-have, jos auton hinta ylittää 15k€. Tuo jdm-lexus myös ihan kiva ja itse saisi tuotua kympillä, mutta keskikulutus +9L.
 
Itse koeajanut kolmea vanhemman korin GS450h:ta. Ensimmäisenä sitä pitkään myynnissä ollutta 60tkm rhd:tä, jossa akut laukesivat ja oli kuudella tonnilla myynnissä. Lohjalla vastaavaa kuin tuo Jyväskylän auto, mutta siinäkin oli kaikkea pientä sanomista (peilin säätömoottori kärtsännyt, kaaret kunnostettavassa kunnossa, lakkavikaa jnejne) ja sitten tuo Jyväskylän humputtava ruosteläjä :D. Heti ensimetreillä tuntu se perä humputtavan sen verta, että kävin vain kunniakierroksen kiesimässä. Jokainen kaari oli myös aivan mätänä (nykyisen Type-s accordin tyyppivika takakaaret kertaalleen kunnolla kunnostaneena hieman karsastan ruostekaaria :D). Näiden jälkeen olen tyypannyt jdm is350:ä, valkoista 80tkm f-sport is300h:ta punaisilla nahoilla (nam), valkoista f-sport gs300h:ta, joka tälläkin hetkellä myynnissä Tsushoautolla Espoossa ja mustaa uudempikorista 450h:ta.

Näistä koeajoista siis viisaantuneena: is300h oli hieman tunnoton kaara, mutta todennäköisin seuraava auto hintansa puolesta. Uudempi korinen gs olisi unelmatason auto varsinkin 450-koneella, mutta hinnat vielä turhan reippaat ja ei välttämättä niin isolle autolle tarvetta. Vanhempi gs olisi alle 200tkm ajettuna ja mustalla sisustalla loistokärry, mutta kaikissa tuo järkyttävä vaalea sisusta ja kilsoja turhan reippaasti. Adaptiivinen vakkari myös periaatteesta must-have, jos auton hinta ylittää 15k€. Tuo jdm-lexus myös ihan kiva ja itse saisi tuotua kympillä, mutta keskikulutus +9L.
Ja ei, en ole autistinen. :D
 
Jos autoliike ei suoraan tarjoa rahoitusta niin mistä tällä hetkellä kannattaisi hakea?

Katselin OP:n osamaksuhommeleita, mutta siellä kyseltiin heti alkuun rekisterinumeron perään ja ei järjestelmästä löytynyt kiinnostuksen kohdetta niin tuo kai tarkoittaa ettei kyseisellä liikkeellä ole sopparia OP:n kanssa?
 
Jos autoliike ei suoraan tarjoa rahoitusta niin mistä tällä hetkellä kannattaisi hakea?

Katselin OP:n osamaksuhommeleita, mutta siellä kyseltiin heti alkuun rekisterinumeron perään ja ei järjestelmästä löytynyt kiinnostuksen kohdetta niin tuo kai tarkoittaa ettei kyseisellä liikkeellä ole sopparia OP:n kanssa?
OP- rahoituksella on jonkinlainen soppari autoliikkeiden kanssa. Ainakin jos katsoo Nettiauto- sivustoa niin siellä on aina OP- rahoitus reippaalla korolla. Siksi varmaan kysyy suoraan rekkaria.
 
Seurannut eri tilanteissa autorahoituskeskusteluja ja tuntuu, että viimeinen suurempi erä voi vaihdella paljonkin.

Onko teillä yleisesti käsitystä, paljonko yleensä autorahoituksissa viimeinen suurempi erä voi olla prosentiltaan auton ostohinnasta? Onko tuohon jotain summaa, eli voiko esimerkiksi 60ke auton viimeinen erä olla jopa 30ke (50%)?
 
Seurannut eri tilanteissa autorahoituskeskusteluja ja tuntuu, että viimeinen suurempi erä voi vaihdella paljonkin.

Onko teillä yleisesti käsitystä, paljonko yleensä autorahoituksissa viimeinen suurempi erä voi olla prosentiltaan auton ostohinnasta? Onko tuohon jotain summaa, eli voiko esimerkiksi 60ke auton viimeinen erä olla jopa 30ke (50%)?

Delta-autossa sitä veivattiin ja taitaa ihan max olla n. 35%. Useimmiten kuitenkin max 30%.
 
Seurannut eri tilanteissa autorahoituskeskusteluja ja tuntuu, että viimeinen suurempi erä voi vaihdella paljonkin.

Onko teillä yleisesti käsitystä, paljonko yleensä autorahoituksissa viimeinen suurempi erä voi olla prosentiltaan auton ostohinnasta? Onko tuohon jotain summaa, eli voiko esimerkiksi 60ke auton viimeinen erä olla jopa 30ke (50%)?
Taitaa yleisesti joku 30-35% olla ihan maksimi, mihin rahoitusyhtiöt suostuvat. Itse juuri auton ostaneena sain muistaakseni 31% jäännöserällä rahoituksen.
 
Onko enää mitään hyviä liisingenä? Deltadrive ainut mitä tiedän missä noin 300 eurolla kuussa saa uuden (Kian) alle. Mut niillä kyl surkeet sivut.
 
Taitaa yleisesti joku 30-35% olla ihan maksimi, mihin rahoitusyhtiöt suostuvat. Itse juuri auton ostaneena sain muistaakseni 31% jäännöserällä rahoituksen.

Varmaan riippuu monesta asiasta kuten autosta, rahoitusyhtiöstä ym. Kun pyysin Tammikuussa tarjousta Kian e-Niro sähköautosta ilman käsirahaa ja n. 450 € kuukausierällä niin sain sen läpi. Jäännöserä on 41 %.
 
Laitelkaa sitte tänne perjantaina tarjouksia autoista, jos löytyy. Käsittääkseni silloin tällöin on ok tarjouksia jopa ollut bf-tarjouksena.
 
Black Week Autoverkkokaupassa on jo menossa aika hyvät tarjoukset. Ei taida mistään muualta saada vaihtoautoja noin halvalla rahoituksella (249e perustuskulu, 9,9e/kk ja 1,9% korko) tällä hetkellä. Ei toki silti ole niin halpaa kun vielä vuosi sitten.
 
Aika tasan 31% jäi itsellekin ja kyllä se oli ihan maksimi.

Onkos näissä loppuerän mahd isoksi saamisessa ideana saada vaan kk maksu mahd pieneksi, yhdistettynä siihen että autoa pidetään 2-3vuotta ja myydään auto pois. Silloinko osto liike lunastaa täysin tuon lainan mitä autosta on jäljellä?
 
Onkos näissä loppuerän mahd isoksi saamisessa ideana saada vaan kk maksu mahd pieneksi, yhdistettynä siihen että autoa pidetään 2-3vuotta ja myydään auto pois. Silloinko osto liike lunastaa täysin tuon lainan mitä autosta on jäljellä?
Kyllähän se on matemaattisesti järkevää, että on mahdollisimman iso jälkierä ja pienet kuukausierät. Jos korko kohtuullinen..
 
Näinhän se toki. Korko toki tärkeää pitää silmällä. Lähinnä tuo silti tarkottaa aina loppuvelan siirtoa uuteen autoon vai koitetaanki laskeskella että auton jälleenmyynti arvo olisi loppuvelan ison erän kokoinen kun auto myydään ja tuo jälleenmyynti hinta kuittaa loppuvelan.
 
Näinhän se toki. Korko toki tärkeää pitää silmällä. Lähinnä tuo silti tarkottaa aina loppuvelan siirtoa uuteen autoon vai koitetaanki laskeskella että auton jälleenmyynti arvo olisi loppuvelan ison erän kokoinen kun auto myydään ja tuo jälleenmyynti hinta kuittaa loppuvelan.
No ite taas en tota välttämättä ymmärrä.. Eiköhän sitä voi autolainaa saada vaikka jämäeräänkin, tai vaikka luottokortilla jos niikseen tarve on. Toki korot on edelleen hallittava, mut mikään pakko ei minusta oo uuttaa ostaa, vaikka loppuerä oliskin 10 000e-20 000e.. ottaa autolainaa, tai kulutusluottoa... Toki tilanteen mukaan.
 
Itse ainakin keksin parempaa käyttöä rahalle, jonka säästän nostamalla jäännöserää. Etenkin, jos rahoituksessa maltillinen korko, lienee monesti järkevämpää laittaa eurot muualle kuin rahoitusyhtiölle.
 
Parhaissa tapauksissahan näissä ollut täysin kuluton jo koroton rahoitus. Ei tosin enää ihan hetkeen, mutta mullakin on 72kk täysin kuluton ja koroton rahoitus ja ilman käsirahaa. Tyhmähän se on, joka tollaista ei ota.
 
Onkos näissä loppuerän mahd isoksi saamisessa ideana saada vaan kk maksu mahd pieneksi, yhdistettynä siihen että autoa pidetään 2-3vuotta ja myydään auto pois. Silloinko osto liike lunastaa täysin tuon lainan mitä autosta on jäljellä?

En itse ole mahd isoa erää ottanut, mutta jonkinlaisen kuitenkin ja autot ovat vaihtuneet n. 2 vuoden välein nyt oikeastaan käyttötarpeiden muututtua. Kyselen tarjoukset kiinnostaviin yksilöihin liikkeestä ja liike tsekkaa paljonko autossa on velkaa jäljellä ja laskee velan kuittauksen jälkeen jäävän erotuksen osaksi mahdollista käsirahaa. Eipä tuossa sen kummempaa. Edellisessä autossa oli vaihtaessa velkaa 17k€ ja vaihtotarjous 25k€, joten tuosta tuli näppärästi 8k€ käsirahaa nykyiseen, ilman että tarvitsi kaivaa kuvetta ollenkaan.
 
Onko osunut silmille sähköautoista Black Friday-tarjouksia? Keskikokoista sähkäriä kyttään, liisaria lähtökohtaisesti.
 
Tuskin, kun kaikki menee muutenkin mitä saadaan tuotannosta ulos merkistä riippumatta.
 
Autoverkkokaupalla on kaikissa 50 euron alennus kuukausihinnoissa, siinä taitaa olla paras (ja ainoa) tarjous.
Tämäkään ei mielestäni ollut kovin kummoinen tarjous, kun käytetyistä pyydetään samaa kuin vuosi sitten uutena. En toki usko että parempaakaan tulee.
 
Eikös ALD:llä ollut jotain hyviä bemmikamppiksia BF:nä? Ne on kait ennen julkaistu päivää ennen BF:ää.
 
Kyllähän se on matemaattisesti järkevää, että on mahdollisimman iso jälkierä ja pienet kuukausierät. Jos korko kohtuullinen..

Joo se on vaan ikävä kun sen unohtaa. Huomasin just et 11 tonnin loppuerän maksu edessä. Eli kannattaa varautua..
 
Onko osunut silmille sähköautoista Black Friday-tarjouksia? Keskikokoista sähkäriä kyttään, liisaria lähtökohtaisesti.
Itse itselleni: tällanen ID.3-liisaritarjous tuli vastaan ja siihen lopulta tartuin. Toimitus parin viikon sisään, 589 €/kk 10 000 km/vuosi ja sisältää huollot, korjaukset, rengashotellit ja muut. Vakuutukset tuolta sai kans, olivat noin parikymppiä edullisemat kun mitä oisin Pohjolasta saanut jatkettua omia.

IMG_5041.jpg

Myyjä sanoi, että niillä oli vielä pari noita jäljellä heti saatavia Tarjouspyyntö haluamastasi autosta | FI Arval
 
Ompas se jännä, eilisestä asti väännetty kauppaa autosta yhdestä liikkeestä ja oltaisiin se otettu rouvan nimissä rahoituksella kun itsellä ei tällä hetkellä töitä ole ( kausityötä ) teen niin kaupat kaatuivat siihen kun rouvalla ei ajokorttia ole. Sinänsä jännä kun päätökset hyväksytyistä rahoituksista tuli 3:sta eri paikasta. Sääntöjä ym ehtoja etsiessä ei kyllä missään lukenut että on ajokortti pakko, riitti että on vakituinen työ ja maksukykyä :(
 
BMW:ltä ei tainnut tulla tänä vuonna tarjouksia, aikaisempina vuosina ovat olleet ihan kilpailukykyisiä. Harmittaa vieläkin että en tuohon X5-liisariin viime vuonna tarttunut
 
BMW:ltä ei tainnut tulla tänä vuonna tarjouksia, aikaisempina vuosina ovat olleet ihan kilpailukykyisiä. Harmittaa vieläkin että en tuohon X5-liisariin viime vuonna tarttunut

Ei ole näkynyt, ei. Tässä odottelen kun edellinen tarjousbemari happanee alkuvuodesta... :itku:
 
Jos Xbil on vaihtoehto, niin siellä black friday -korkokampanja tämän viikonlopun 0,99% korolla.
 
Itse itselleni: tällanen ID.3-liisaritarjous tuli vastaan ja siihen lopulta tartuin. Toimitus parin viikon sisään, 589 €/kk 10 000 km/vuosi ja sisältää huollot, korjaukset, rengashotellit ja muut. Vakuutukset tuolta sai kans, olivat noin parikymppiä edullisemat kun mitä oisin Pohjolasta saanut jatkettua omia.

IMG_5041.jpg

Myyjä sanoi, että niillä oli vielä pari noita jäljellä heti saatavia Tarjouspyyntö haluamastasi autosta | FI Arval
Miten tuo nyt on halpa jos vertaa tähän?

100€/kk edukkaampi ja enemmän kilsoja?

Silti ihmetyttää että miten joku viitsii maksaa 7k€/v tommosella kiululla ajamisesta? Itse autoilin yli 10v 5-sarjan bemulla (530d auto 2007, käytössä 2011-2021) alle 2k€/v arvonalenemalla ja nyt menty yli 2v 8k€ ibizalla (110hv auto 2015, käytössä 2020->) tolla id:n vuosihinnalla hinnalla tuo ibizalin olisi voitu paalata jo vuosi sitten ja bemun olisi voinut tuhota 4v-5v omistuksella.

Itse katselin jotain 250€/kk diilejä, mutta kun ei noissakaan ole mitään järkeä vaikka miten päin asiaa pyörittelee. Jos tolla rahalla saisi jonkun uuden 330e:n niin voisi harkita :). Ibizastakin saanee useita tuhansia vuoden päästä kun jollain 250€/kk liisarilla auton hankintahinta olisi poltettu 3 vuodessa.
 
Ihmettelin ihan tasan samaa. Leasingit pääsääntöisesti missä tahansa "normi" autoissa on ihan puhdasta kusetusta siinä mielessä että leasingyhtiö ei ota mitään riskiä arvonalenemasta ja silti sitä markkinoidaan huolettomana vaihtoehtona. No sitähän se tietysti on kun ei tarvitse kauden päätyttyä miettiä että mitä autolle tekisi, mutta ihan järjettömän kallista se on vrt auton omistaminen itse. Tuohan on ihan perustason matikkaa ja ihmisen psykologialla pelaamista.

Sitten nuo tarjokkaat on vielä rajattu juuri näihin "fleetti" malleihin ja usein on jotain kamppis-autoja missä et itse pysty edes vaikuttamaan varusteisiin. ID.3 on varmaan ihan OK valinta jos on pakko sähköllä ajella, mutta en minäkään kyllä siitä maksaisi 7k vuodessa, tai sitten km raja pitäisi olla 50 000 vuoteen ja minun pitäisi pystyä laskuttamaan siitä ajamisesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom