Kesärenkaat - yleisketju

En ole eläissäni nähnyt yhtäkään kinukki rengasta joka ei ilmoita kyljessään TW lukuaan ja tuskin tulee vastaan. Ainut valmistaja jossa on piilotettu omin silmin nähden on 🇯🇵 Falken.
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?

Vianor on tainnut myydä GT Radialia jo luokkaa kymmenen vuotta, eli jos ne olisi ihan hirveätä kuraa niin veikkaisin, että eivät enää myisi.
Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
 
Yritin (inter)netistä kattoa mutta ei löydy Sport Mastereille mitään. Voihan se silti siinä kumin reunassa lukea. Testeissä moitittu nopeaa kulumaa niin kyllä se viittaisi jopa pienempään kuin 300.

Joku täällä varmaan voisi tarkistaa renkaan reunasta?


Ostin tuollaiset Vianorilta yli 20 vuotta sitten. Ei mitään valittamista, pitoa hyvin ja auto lähti ennen kuin renkaat olivat loppu.
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.

Itse en ainakaan Goodyearin sivuilta ole koskaan löytänyt, vaan esim. Efficientgrip Performance 2:n olikohan treadwear 340 (34 000 miles) piti todeta kaupassa renkaan kyljestä, kun ei tuollaista mallia jenkeistä löydä.

Hieman ääripäitä.

TW 100 (10 000 mailia/16 000 km):

TW 880 (88 000 mailia/142 000 km):

Täältä voi etsiä, mutta valikoima eroaa eurooppalaisesta.
 
Siis, löydätkö netistä laatumerkeillekään treadwear-indeksiä muualta kuin USAsta, mistä luku on lähtöisin? Linglongia ei siellä myydä, niin eihän niitä sitten netistä löydä.
Eipä noita näemmä enää paljon listata kuin jossain kilparenkaissa. Muistelen että ainakin Michelin listasi joskus kaikki sivuillaan. Onkohan ne edes vertailukelpoisia valmistajien välillä?

Linglong voi olla eri nimellä jenkeissä.
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
 
Uusimmassa kuluttajalehdessä on rengasvertailu.

Tiesittekö että renkaissakin voi helposti olla 1kg painoero eri rengasmallien välillä, se on aika paljon jousittamatonta massaa.

ChatGPT sanoi että tavanomaisen 18" renkaan massa voi kulumisen myötäkin pienetä jopa 1,5KG-2,5kg kun ajettu kulutuspinta uudesta -> täysin loppuun. Pitääkö tuo paikkaansa?
En epäile ollenkaan. Kumin (18") kuluva leveys voi olla helposti 2 dm ja vierintäkehän tehollinen pituus 21 dm. Urasyvyydessä on usein 0,06 dm kulutusvaraa. Kumin tiheys taisi olla 0,95 kg/dm3.

2 * 21 * 0,06 * 0,95 = 2,394 kg (per rengas)

Joku perus SUVin 235/60R18 voi keventyä 2,8 kg, jos kuluttaa 6,5 mm pois.


Edit. Unohdin urat ja palojen välit, mutta silti osunee tuohon 1,5-2,5 kg:aan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
275 072
Viestejä
4 741 845
Jäsenet
77 262
Uusin jäsen
JV///

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom