Kesärenkaat - yleisketju

Nokian ulkoisti KE-markkinoiden renkaiden tuotantoa Kiinaan...
...
Erään verkkokaupan kommenteissa joku sitten valitteleekin, että osti vahingossa kiinalaiset renkaat...
Jos keskitason eurooppalainen brandi haluaa tuhota imagonsa, se käy kerrassaan näppärästi toimittamalla asiakkaille "Made in China"-renkaita. :smoke:

"Made in Turkey" olisi vielä jotenkin selitettävissä mutta ei Kiinaa.
 
toisaalta jos kiinalaisessa ei ole muuta eroa/huonoa kuin kulutuskestävyys tms (eli pito ja ajettavuus ja taloudellisuus ja äänentaso ovat muuten samoja) niin haittaako se niin paljoa että jos ostaa kiinalaista ?
itse ostin kiinalaiset kapsenit ja ei niissä mun yhden kesän ajoilla ollut mitään muuta tosiaan huonoa tai eroa michelin/nokia/good year jne osastoon kuin kulutuskestävyys eli kinukit ovat toistaiseksi ainakin kuluneet suht nopeasti :D (vieritä pari kolme sivua tätät topikkia taakseppäin niin siellä on tarkempi kuvaus kapseneista)
 
Pito ja ajettavuushan niissä nimenomaan ei ole merkkirenkaiden tasolla. Sitten kun tähän lisätään heikompi kulutuskestävyys, niin joudut useammin renkaanvaihtoon -> helposti ajat aina huonommilla renkailla, mutta maksat lystistä saman verran kuin hyvillä ajaen.
 
Voi kai kiinalaisessa olla muutakin huonoa kuin edellä mainitut, kuten ylipäänsä Kiinan talouden tukeminen tai rahan valuminen maasta tai Euroopasta ulos (vs. suomalainen tai eurooppalainen tuote). Kiinalaisen tuotannon tukemisen voi nähdä huonona vaihtoehtona monestakin syystä. Kiinakamaa on toki usein lähinnä mahdoton välttää, mutta kun on mahdollista, niin pyrin itse valitsemaan muuta.
 
Mikä on parviälyn näkemys, jos arvostaa renkaissa eniten hiljaisuutta? V40 kaipaisi uutta sarjaa kesäksi. Kilsoja ei mun ajolla tule erityisen paljon, joten kestävyys ei ole tärkeä kriteeri.
 
Mikä on parviälyn näkemys, jos arvostaa renkaissa eniten hiljaisuutta? V40 kaipaisi uutta sarjaa kesäksi. Kilsoja ei mun ajolla tule erityisen paljon, joten kestävyys ei ole tärkeä kriteeri.
kitkarenkaat on ainoa hiljainen vaihtoehto. itse ajan ympärivuoden kitkoilla kun kilsoja on vuodessa alle 10k
 
Onko riskiä Kiina-tuotannosta, jos ostaa Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli -kesärenkaat? Onko siis osunut vastaan? Puskaradion mukaan useampikin merkkivalmistaja on alkanut tuottaa renkaita Kiinassa. Mieluummin vaan ostaisin perinteisten tuotantomaiden tavaraa, varmuuden vuoksi.

Jokaisella merkkivalmistajalla on Kiinassa tehdas (tai useampi) jossa valmistetaan Kiinan markkinoille renkaat. Ei niitä sieltä tänne eurooppaan tuoda, ainakaan vielä.
 
Näyttää, että Nokian on exitoinut Kiinan markkinoilta: Nokian Tyres exits Chinese market - Tyrepress . Eli onko sitten sinne alunperin tarkoitettua tuotantoa alettukin tuoda Eurooppaan, ja jos Kiina ei markkinasegmenttinä ole ylipäätään vetänyt riittävän hyvin, niin siellä on lakattu myymästä kokonaan.

Ehkäpä oma valinta alkaa pikkuhiljaa kallistua joko Maxxis Premitra HP5:een (Taiwanilainen merkki, ilm. valmistus Thaimaassa) tai Sava Intensa 2 UHP:een (Slovenia)
 
Onko riskiä Kiina-tuotannosta, jos ostaa Goodyear, Continental, Michelin, Pirelli -kesärenkaat? Onko siis osunut vastaan? Puskaradion mukaan useampikin merkkivalmistaja on alkanut tuottaa renkaita Kiinassa. Mieluummin vaan ostaisin perinteisten tuotantomaiden tavaraa, varmuuden vuoksi.
Jokaisella merkkivalmistajalla on Kiinassa tehdas (tai useampi) jossa valmistetaan Kiinan markkinoille renkaat. Ei niitä sieltä tänne eurooppaan tuoda, ainakaan vielä.

Kesärenkaista en tiedä, mutta esim. Misukan pohjolan kitkaa ilmoitettiin viisi vuotta sitten valmistettavan peräti seitsemässä maassa, ml. Kiina, vaikka strategia olikin maksimoida paikallinen tuotanto. Jotain kokoa 205/55R16 ehkä valmistetaan joka markkinalle paikallisesti, mutta en hämmästy, jos esim. koossa 155/70R19 on hankittu muotit vain yhteen tehtaaseen maailmassa ja sieltä ne kumit laivataan sitten eri markkinoille.

What’s the sourcing of X-Ice SNOW? Where will these tires be made?The X-Ice SNOW will be produced in:North America (Canada)Europe (France, Germany, Hungary, Poland)Asia (China)Eurasia (Russia)Michelin strategy is to maximize local sourcing. Approximately 85% of the North American salesvolume will be produced in Canada to fulfill market demand.

 
Näyttää, että Nokian on exitoinut Kiinan markkinoilta: Nokian Tyres exits Chinese market - Tyrepress . Eli onko sitten sinne alunperin tarkoitettua tuotantoa alettukin tuoda Eurooppaan, ja jos Kiina ei markkinasegmenttinä ole ylipäätään vetänyt riittävän hyvin, niin siellä on lakattu myymästä kokonaan.
Kyllä kauppa varmasti Kiinan suuntaan kävisi, mutta mitäpä myyt kun ei ole myytävää. Nokian menetti uuden tehtaansa ja on ollut pulassa tuotantokapasiteettinsa kanssa.
 
1000015264.jpg


Alustavaa kesärengas testiä, joka kertoo vain miten renkaat pysähtyvät. Finaalissa sitten nuita testataan laajemmin. Mut jos tuosta silmään pistävää pitää sanoa, niin 2 kiinalaista budjetti rengasta top 10.
 
2. BF GOODRICH Advantage DT1

Moottorin edullisten kesärenkaiden kakkossija, Nokian Hakka Blue 3 eräänlaisena referenssi premiumina voitti.

BF Goodrichin kakkossija oli vakuuttava saavutus: Michelin-taustasta on selvästi hyötyä. Lopputuloksena on kohtuuhintainen rengas ilman suuria heikkouksia.
 
Pitkän harkinnan jälkeen päätin ostaa halvat kiinanrenkaat, kun ei auto (2019 Nissan Leaf) ole kummoinen, eikä ole tarkoitus käyttää sitä kahta vuotta enempää. Päälle vielä heikko sähköinen kantama, niin ei tuolla moottoriteille hirveästi muutenkaan eksytä.
1001renkaista löytyi LingLong GreenMaxilta halvimmalla, kun postit otti huomioon. Katsotaan, kauan kestää toimituksissa. 2017 TM vertailuissa sai arvosanaksi 8,3 ja neljä tähteä, joka on kiitettävä suoritus tän hintaiselle renkaalle.

Screenshot 2025-03-02 195722.png
 
Viimeksi muokattu:
Jos keskitason eurooppalainen brandi haluaa tuhota imagonsa, se käy kerrassaan näppärästi toimittamalla asiakkaille "Made in China"-renkaita. :smoke:

"Made in Turkey" olisi vielä jotenkin selitettävissä mutta ei Kiinaa.
Nokiallahan tuli todella iso lovi tuotantokapasiteettiin Pietarin tehtaan myynnin jälkeen. Ennen Romanian uuden tehtaan tuotannon käynnistymistä joutuivat teettämään renkaita nk. sopimusvalmistajilla eli tässä tapauksessa Kiinassa. Sopimusvalmistuksessa katteet ovat Nokialle huonompia kuin oma tuotanto, joten tuo on vain väliaikainen tilanne ja sopimusvalmistuksesta luovutaan oman valmistuskapasiteetin noustessa.
 
Viimeksi muokattu:
2017 TM vertailuissa sai arvosanaksi 8,3 ja neljä tähteä, joka on kiitettävä suoritus tän hintaiselle renkaalle.

Tälle ei kannata antaa mitään arvoa.

Kiinalaisille tuotteille on aika yleistä, että välillä onnistutaan vahingossa tekemään ihan asiallinen rengas. Mutta koska kiina niin sen jälkeen tuotetta aletaan "optimoimaan" (halventamaan) ja lopputuloksena vuosien saatossa rengas on todennäköisesti täysin eri mitä alun perin, mutta markkinoinnissa vanhaa tulosta kyllä hehkutetaan.

Ei sillä, uusi kiinarengaskin on todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin sakkorajalla oleva 10 vuotta vanha premium-rengas.
 
Onko 1001renkaat ja vannetukku sama firma? Koitin vältellä vannetukkua, kun sitä dumattiin täällä. 1001renkaat tilauksen postin seurannassa lukee kuitenkin lähettäjänä vannetukku :cautious:
 
Onko 1001renkaat ja vannetukku sama firma? Koitin vältellä vannetukkua, kun sitä dumattiin täällä. 1001renkaat tilauksen postin seurannassa lukee kuitenkin lähettäjänä vannetukku :cautious:

1001renkaat on Andorraan rekisteröity yritys(joku varmaan voisi kutsua bulvaaniksi tai pöytälaatikkofirmaksi) ja heillä on todennäköisesti muutama valikoitu yhteistyökumppani.

Ei mitenkään mahdotonta, että jos olisit tilannut jotkut toiset renkaat niin ne olisi tullut jostain muualta.
 
Onko 1001renkaat ja vannetukku sama firma? Koitin vältellä vannetukkua, kun sitä dumattiin täällä. 1001renkaat tilauksen postin seurannassa lukee kuitenkin lähettäjänä vannetukku :cautious:

Viitsitkö valottaa vaikkapa rengasmerkin tarkkuudella, että mitä tilasit?

Voin olla aivan väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että 1001renkaat olisi iso kansainvälinen verkkokauppa ja myisi välikätenä kumeja lukuisista varastoista. Eli olisiko mahdollista, että tilasit jotkin Linglongit, jotka nyt sattuivat olemaan Vannetukun varastossa?

Edit: Jaa, tossahan olet yllä kysellyt Linglongeista. Ei ihme, Vannetukku lienee Linglongin edustaja täällä Suomessa.
 
Viitsitkö valottaa vaikkapa rengasmerkin tarkkuudella, että mitä tilasit?

Voin olla aivan väärässä, mutta olen ymmärtänyt, että 1001renkaat olisi iso kansainvälinen verkkokauppa ja myisi välikätenä kumeja lukuisista varastoista. Eli olisiko mahdollista, että tilasit jotkin Linglongit, jotka nyt sattuivat olemaan Vannetukun varastossa?

Edit: Jaa, tossahan olet yllä kysellyt Linglongeista. Ei ihme, Vannetukku lienee Linglongin edustaja täällä Suomessa.
Juuri näin tapahtui. Noh, ei voi mitään, ensi kerralla muualta. Ainakin tulevat postin ennusteen mukaan kahdessa päivässä kotiovelle.
 
Hankook Ventus Prime 4 205/55/16 Aeromotorsilta toimitettuna 267€ lähtee tilaukseen. 20€ säästäisi, jos ottaisi toisesta liikkeestä 2022 paistetut, mutta mennään tällä. Ei varmaan parempaa hintalaatusuhdetta saa, kun vielä hyvin testeissä pärjänneet renkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Hankook Ventus Prime 4 205/55/16 Aeromotorsilta toimitettuna 267€ lähtee tilaukseen. 20€ säästäisi, jos ottaisi toisesta liikkeestä 2022 paistetut, mutta mennään tällä. Ei varmaan parempaa hintalaatusuhdetta saa, kun vielä hyvin testeissä pärjänneet renkaat.
itse kerkesin noilla(jopa sama koko) ajeleen yhden kesän/muutaman tuhat km. Olivat mukavuudessa ja normaalissa ajossa todella hyvät.
 
itse kerkesin noilla(jopa sama koko) ajeleen yhden kesän/muutaman tuhat km. Olivat mukavuudessa ja normaalissa ajossa todella hyvät.
Autobild oli vielä viime kesänä testannut juuri tuon koon ja ihan hyvin pärjäsi. 21 renkaasta 7. sija ja mitään suurempia heikkouksia ei ilmennyt. Dunlop Sport BluResponse olisi saanut vain 24€ lisäpanostuksella, mutta tuossa samassa testissä se tuli 10. sijalle.

 
1000015264.jpg


Alustavaa kesärengas testiä, joka kertoo vain miten renkaat pysähtyvät. Finaalissa sitten nuita testataan laajemmin. Mut jos tuosta silmään pistävää pitää sanoa, niin 2 kiinalaista budjetti rengasta top 10.
Noista Goodyear Eagle F1 AS6 (235/35 R19) renkaista ainakin itsellä hyvin positiiviset kokemukset. Pitoa ihan riittävästi ja hiljaiset maantiellä.
 
1000015264.jpg


Alustavaa kesärengas testiä, joka kertoo vain miten renkaat pysähtyvät. Finaalissa sitten nuita testataan laajemmin. Mut jos tuosta silmään pistävää pitää sanoa, niin 2 kiinalaista budjetti rengasta top 10.

Linglongilla ** - merkintä tarkottaen Made in Serbia 🤔

Tehdäänköhän tuo malli Serbiassa vai onko vaan testirenkaat + alkutuotanto ja vaivihkaa siirto Kiinaan
 
Noista Goodyear Eagle F1 AS6 (235/35 R19) renkaista ainakin itsellä hyvin positiiviset kokemukset. Pitoa ihan riittävästi ja hiljaiset maantiellä.
Ajelin samalla Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 -renkaalla viime kesän (235/45 R18) ja allekirjoitan tuon arvion. Hyvä ohjaustuntuma ja pitäisi kestää hyvin kilometrejä mitä etukäteen eri testien perusteella tutkiskelin.

Edit: Olivat Made in Germany (puolalaisetkin olis ollu täysin OK).
 
Viimeksi muokattu:
Noista Goodyear Eagle F1 AS6 (235/35 R19) renkaista ainakin itsellä hyvin positiiviset kokemukset. Pitoa ihan riittävästi ja hiljaiset maantiellä.

Ajanut myös useat Eagle F1 AS:t. (17 ja 18") koossa. Pelkkää hyvää sanomista ja otin ne taas autoon, kun uusinta oli eessä.
 
Hm, kesärenkaat alle kohtapuoleen.
Originaalit oli 215/55-16, mutta oli oudon hintava koko, ja valittiin seuraajaksi 205/60-16.
Ei huomattu käytöksessä mitään eroa, mutta nyt huomasin ettei myöskään hintaeroa enää, mutta pohdin olisiko 215/60-16 mukavampi mukulakivillä kuin 55 ?
Polliisi tuskin pahastuu lirpun ilmavammasta nakista. Pyörimään mahtuisi taatusti myös 215/65-16
 
Ainahan se isompi profiili (milleissä) on mukavampi (löllömpi) ja matalampi tarkempi tuntumaltaan mut pintakovempi. Ihmisestä sitten paljon kiinni kumpaa painottaa enempi.
 
Ainahan se isompi profiili (milleissä) on mukavampi (löllömpi) ja matalampi tarkempi tuntumaltaan mut pintakovempi. Ihmisestä sitten paljon kiinni kumpaa painottaa enempi.
Korkeamman profiilin löllöyttä voi vähentää käyttämällä suosituksia korkeampaa painetta. Routareikäisillä teillä ajaessa korkea ilmatila on omiaan ehkäisemään rengasrikkoja, ja varsinkin kun painetta on reilusti.

Rengaskoko pitäisi kuitenkin valita niin, että renkaan läpimitta ei muutu. Oikea tapa olisi pienentää vannetta, ts. käyttää vakiokokoa päheiden matalaprofiilien sijasta. Vakiokokoa pienemmät ei useinkaan mahdu pyörimään.
 
Linglongilla ** - merkintä tarkottaen Made in Serbia 🤔

Tehdäänköhän tuo malli Serbiassa vai onko vaan testirenkaat + alkutuotanto ja vaivihkaa siirto Kiinaan
Kyllä siellä tehdään renkaita nykyään markkinoille. Avasivat tuon tehtaan tässä muutama vuosi takaperin mut ei ole vielä täysin valmis. Muutaman euron kalliimpia saattaa olla versus kiinan tuotanto.
 
1000015485.jpg

Autobildin testistä finaali tulokset. Ei yllätyksiä lukuunottamatta Kumhoa joka premium renkaiden kanssa samalla tasolla sekä Sailun joka pääsi kiinalaisena budjet renkaana top 10. Falken ja Toyo ei myöskään kovin kaukana kärjestä.
 
Onko täällä kokemuksia Nokian Hakka Black 3:sta? Tuo ja Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 olisi vaihtoehtoina XC40 P8 täyssähkön alle. Nokian kiinnostaisi koska tehty Suomessa.
 
Onko täällä kokemuksia Nokian Hakka Black 3:sta? Tuo ja Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 olisi vaihtoehtoina XC40 P8 täyssähkön alle. Nokian kiinnostaisi koska tehty Suomessa.
Nuista vaihtoehdoista ostaisin Nokian silentdrive version tuohon autoon. Moni sähköauton käyttäjä etsii hiljaisuutta autoon ja tuosta kaksikosta Nokian tarjoaa sitä enemmän.
 
Kesäksi pitäisi hankkia uusia kesärenkaita Skoda Kodiaqille (235/55 r18). Löytyykö suosituksia hintaluokassa 450-550€/ setti. Esim. seuraava olisi edullinen vaihtoehto mutta miten tomii SUVilla ja uskaltaako ostaa "demo" versio (kertaalleen asennettu vanteelle ja ajettu muutaman kilometrin).

Rengas Michelin 235/55 R18 104T DEMO MO | E Primacy | 1001Renkaat.com
Noh demot on aina demoja +-50km ajettuja renkaita mut ei kuitenkaan ikinään uusia.

Suosittelisin Falkenia Renkaatalle SUV:iin. Kaikin puolin ominaisuuksiltaan ok rengas, painava sekä raskas runkoinen rengas niin vaikka autolla painoa ei tule ilmapallo tunnetta. Täälläkin foorumilla muistaakseen kehuttu kyseistä rengasta SUV:in alla. Made in Japan
 
Korkeamman profiilin löllöyttä voi vähentää käyttämällä suosituksia korkeampaa painetta. Routareikäisillä teillä ajaessa korkea ilmatila on omiaan ehkäisemään rengasrikkoja, ja varsinkin kun painetta on reilusti.
Onko tämä nyt faktaa vai Esson baarin juttuja? Kaikki rengasfirmat suosittelevat poikkeamaan valmistajan suosituksista mahdollisimman vähän.
 
Itse en suostu ostamaan enää yhtään settiä Nokialaisia kun hakkabluet suli alle pikavauhtia, eikä niissä ollut kyllä paljoa pintaa uusinakaan. Minulle on aivan sama onko huijari suomalainen vai ulkolainen firma ;-)
 
Itse en suostu ostamaan enää yhtään settiä Nokialaisia kun hakkabluet suli alle pikavauhtia, eikä niissä ollut kyllä paljoa pintaa uusinakaan. Minulle on aivan sama onko huijari suomalainen vai ulkolainen firma ;-)
Sama kokemus Volvon alla Hakka Greeneista ja Hakka Blue:sta. Hyväthän ne minun mielestä oli ajaa mutta kun urat sulaa pyhättömässä viikossa.
 
No nyt jännittää, kun tuli suostuttua ottamaan Hakka Bluet seuraavassa vaihdossa. Onko pintaa enää jäljellä, kun kurvaa omaan ruutuun?
 
No nyt jännittää, kun tuli suostuttua ottamaan Hakka Bluet seuraavassa vaihdossa. Onko pintaa enää jäljellä, kun kurvaa omaan ruutuun?
Sanoisin että en huonona pitänyt mutta kun hinta/laatu ei kestävyyden suhteen ollu kohillaan vaikka muuten oliki ok. Tosin.. minun kokemuksesta on aikaa sen verran että uudempi generaatio noillakin on (kai) valmistuksessa.
 
Kesäksi pitäisi hankkia uusia kesärenkaita Skoda Kodiaqille (235/55 r18). Löytyykö suosituksia hintaluokassa 450-550€/ setti. Esim. seuraava olisi edullinen vaihtoehto mutta miten tomii SUVilla ja uskaltaako ostaa "demo" versio (kertaalleen asennettu vanteelle ja ajettu muutaman kilometrin).

Rengas Michelin 235/55 R18 104T DEMO MO | E Primacy | 1001Renkaat.com

Huomioi, että e-Primacy on sähkäreihin optimoitu versio joten siinä on kulutuspinnan urat matalemmat jo vakiona, jotta saadaan minimaalinen vierintävastus.

Ts. Kestoikä todennäköisesti pienempi kuin vakio Primacy 4, joka on kyllä ainakin hyvä rengas.
 
Noh demot on aina demoja +-50km ajettuja renkaita mut ei kuitenkaan ikinään uusia.

Suosittelisin Falkenia Renkaatalle SUV:iin. Kaikin puolin ominaisuuksiltaan ok rengas, painava sekä raskas runkoinen rengas niin vaikka autolla painoa ei tule ilmapallo tunnetta. Täälläkin foorumilla muistaakseen kehuttu kyseistä rengasta SUV:in alla. Made in Japan
Kiitos avusta, tämä on varmasti hyvä vaihtoehto kun kyseessä on kuitenkin isohko ja painava auto.
 
Huomioi, että e-Primacy on sähkäreihin optimoitu versio joten siinä on kulutuspinnan urat matalemmat jo vakiona, jotta saadaan minimaalinen vierintävastus.

Ts. Kestoikä todennäköisesti pienempi kuin vakio Primacy 4, joka on kyllä ainakin hyvä rengas.
Muutenkin kulutuskesto ja vierintävastus ovat rengaskumin vastakkaisia ominaisuuksia. Eli seosta muuttamalla saadaan joko kestävämpi tai rullaavampi rengas vaikka kuvio ja syvyys pysyvät samana.
 
Itse sanoisin että mitä kovempi kumi, sitä rullaavampi ja kulumattomampi, mutta seosta muuttamalla pehmeämmäksi pito paranoo ja kuluminen ja bensankulutus huononoo, ja usein myös melua enemmän.
 
Hakka Blackit kesti 4 kesän ajot ja ihan reilusti kilsoja. Ja nyt näyttää Misukat kestävän yhtä hyvin tai ainakin kulumistahti on hyvin verkkainen.

Nelivetoisuus näyttää kyllä yllättävän paljonkin vähentävän renkaiden kulumista. Tai sitten tässä on joku outo havaintoharha mutta nykyisen auton (awd) kanssa on kyllä renkaiden vaihtoväli kasvanut ihan selvästi aiempiin (fwd) verrattuna.
 
Hakka Blackit kesti 4 kesän ajot ja ihan reilusti kilsoja. Ja nyt näyttää Misukat kestävän yhtä hyvin tai ainakin kulumistahti on hyvin verkkainen.

Nelivetoisuus näyttää kyllä yllättävän paljonkin vähentävän renkaiden kulumista. Tai sitten tässä on joku outo havaintoharha mutta nykyisen auton (awd) kanssa on kyllä renkaiden vaihtoväli kasvanut ihan selvästi aiempiin (fwd) verrattuna.
Se kokemus mitä minulla aiemmin tuli hakka bluesta ja greeneista niin sillä ei ollu mitän tekemistä vetotavan kanssa vaan ihan vetämättömältäkin akselilta kuluivat vikkelästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 865
Viestejä
4 680 623
Jäsenet
76 670
Uusin jäsen
meower

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom