Kesärenkaat - yleisketju

Rengas Ketolasta itse tilasin, kun ei tosiaan tässä lähellä ollut noita kampanjaan kuuluvia liikkeitä 18-tuumaiset - Rengas Ketola
Listahinta maaliskuun puolella oli 500€ 225/40R18 setille ja se nousi parilla kympillä, mutta heillä tosiaan rengastyöt ja asennus sisältyy tuohon hintaan, joten lopullinen hinta: renkaat + toimitus - 70€ kampanja - rengastyöt/asennus = 395€ (rengastyöt sitten paikallisessa liikkessä +50€)
Tuon 20€ kasvaneen hinnan vuoksi siis pitäisi sama setti irrota heiltä tällä hetkellä 415€ toimitettuna, jos vain kampanjan saldoa on jäljellä, joten kannattaa kysellä.
Itseasiassa taisin lukea aiemman viestisi täältä ja sen perusteella kyselin itsekin hintaa tuolta. Vastauksena sain "sarjan hinta ilman asennusta on 580€ ja siitä saa 70€ alennuksen." ja ymmärsin, että 80€ rahti tulee vielä päälle. :whistling:
 
Itseasiassa taisin lukea aiemman viestisi täältä ja sen perusteella kyselin itsekin hintaa tuolta. Vastauksena sain "sarjan hinta ilman asennusta on 580€ ja siitä saa 70€ alennuksen." ja ymmärsin, että 80€ rahti tulee vielä päälle. :whistling:
Kannattanee siis tarkentava kysely pistää nimenomaan toimituksella.
Tällaisen siis itse sain, kun kysyin tarjousta AS6 tai EGP sarjoista tuon 70€ kampanjan kanssa ja toimituksella:
Näyttökuva 2022-05-06 102451.png
 
Loppukesästä vaihtui auto, johon piti uusia talvi- ja kesärenkaat. Vaikuttaa, että ihan hyvään aikaan tuli renkaat ostettua. Talvirenkaiksi ostin Nokia Nordman 8 (470€ 205/60/16), jotka olivat mielestäni ihan kelpo talvirenkaat mutta ehkä hieman äänekkäät. Toisaalta auto vaihtui nelivedoksi ja farmariksi, joten luonnollisesti talvipito parani aikaisempaan etuvetoon verrattuna ja renkailla on enemmän "kaikukoppaa" kuin sedaneissa, joten ehkä tällä hetkellä on vaikea verrata aikaisemman auton Hankookin talvirenkaisiin. Nastoja ei tainut olla yhtään tippunut matkan varrelle talven aikana.

Kesärenkaiksi myyjä suositteli Viking ProTech Newgenejä (400€ 225/50/17), joka on Continentalin halpismerkki. Viime syksynä ja nyt keväällä niillä ajettua en ole huomannut mitään sen kummempaa moitittavaa renkaissa. Toki ei tullut sen kummemmin verrattua vaihtoehtoja kun halusin hinta/laatusuhteella ok renkaat eli eivät välttämättä ole ne hiljaisimmat tai kulutusystävällisimmät renkaat mutta luotin myyjän sanoihin.
 
Kannattanee siis tarkentava kysely pistää nimenomaan toimituksella.
Tällaisen siis itse sain, kun kysyin tarjousta AS6 tai EGP sarjoista tuon 70€ kampanjan kanssa ja toimituksella:
Näyttökuva 2022-05-06 102451.png
Ilmaisin vähän huonosti asian, eli kyselin juuri toimituksen kanssa. Tällaista settiä kyselin, F1 AS6 koossa:
Eteen 225/40R18
Taakse 255/35R18
1651823770467.png
 
Vaihdoin 2017 vuoden Continentalin PremiumContact 5 renkaat Nokian Hakka Green 3 (made in Finland) renkaisiin. Kokoa molemmilla 205/55 R16, mutta nopeusluokan vaihdoin V -> H. Auton huippunopeus juuri tuon 210, joten ei tulisi ongelmia edes Saksassa. Autona F20 1-sarjan BMW.

Yllättävän iso ero näiden renkaiden välillä ihan ohjaustuntumassa. Ohjaus keveni selvästi, mutta samalla hävisi paras tarkkuus pois ja tuntuvat paljon löysemmiltä alla (nopeusluokka ainakin syynä). Uraherkkyyttä ei ilmene enää samalla tavalla, uudet renkaat on mukavat ja kaikkein tärkeimpänä hyvin selvästi hiljaisemmat. Hävisi kokonaan pahin karkean asfaltin jyrinä. Jossain ruotsalaisessa vertailussa oli nämä renkaat mainittu kaikkein hiljaisimmiksi karkealla asfaltilla ja siksi näitä tuli lähdettyä kokeilemaan.

Normaaliin maantieajoon ja kaupunkipyörittelyyn hyvät renkaat, mutta mutkateille ja nopeaan ajoon en näitä ottaisi. Toki nopeusluokalla oma vaikutus asiaan, mutta tämä oli nyt ihan tietoinen valinta kerran hiljainen rengas oli hakusessa. Sisämelu on nyt saatu miellyttävälle tasolle ja tähän auttaa tietysti myös ympäri autoa tehty paikoin kevyempi ja paikoin kattavampi äänenvaimennusmateriaalien asennus.

Ihan posiitivinen kuva jäi renkaatvaihtoon.fi sivustosta kun saivat kolmeen päivään renkaat perille ja oli vk5 /2022 valmistettu setti.
 
Trianglet on kesä ja talvirenkaina CLK Mersussa. Talvirenkaat on 225-45-17 ja kesärenkaat on 225-40-18. Ihan älytön ero ajossa. Talvirenkailla ei noteeraa uria juuri ollenkaan ja kesärenkailla löytää kaikki urat. Tuntee ihan ohjauksessa, kun auto lähtee johonkin uraan mukaan. Vähän rasittava ajaa siis, mutta en kyllä jaksa vaihtaa 18" pois kesäkäytöstä.
 
Vaihdoin 2017 vuoden Continentalin PremiumContact 5 renkaat Nokian Hakka Green 3 (made in Finland) renkaisiin. Kokoa molemmilla 205/55 R16, mutta nopeusluokan vaihdoin V -> H. Auton huippunopeus juuri tuon 210, joten ei tulisi ongelmia edes Saksassa. Autona F20 1-sarjan BMW.
Renkailta vaadittava nopeusluokka katsotaan rekisteriotteesta rengasvaatimusten kohdalta eikä huippunopeudesta, eli sellainen tilanne on mahdollinen, että autonvalmistaja on määritellyt nopeusluokaksi V, vaikka huippunopeus olisi alle 210 km/h.

Toki aika pieni nyanssi, mutta tosiaan sieltä se nopeusluokkavaatimus katsotaan eikä poliisi ala googlata huippunopeuksia, niitä kun ei rekisteriotteessa ole.
 
Renkailta vaadittava nopeusluokka katsotaan rekisteriotteesta rengasvaatimusten kohdalta eikä huippunopeudesta, eli sellainen tilanne on mahdollinen, että autonvalmistaja on määritellyt nopeusluokaksi V, vaikka huippunopeus olisi alle 210 km/h.

Toki aika pieni nyanssi, mutta tosiaan sieltä se nopeusluokkavaatimus katsotaan eikä poliisi ala googlata huippunopeuksia, niitä kun ei rekisteriotteessa ole.

Katsoin tämän läpi ja näytti kapeammassa koossa (195/55R16) olevan myös H-nopeusluokka mahdollinen, mutta ei ollut listattu 205 leveyteen. Asialla ei kuitenkaan taida olla merkitystä kuin Saksan teillä.
 
Tuo maininta renkaiden nopeusluokista on muuten poistunut tästä uudemmasta 2016 hyväksytystä säädöksestä (TRAFI/66404/03.04.03.00/2015), tuossa vanhemmassa vuodelta 1998 kotoisin olevassa oli tällainen teksti:

Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
 
Joo, näemmä enää ei Suomessa taideta tuota ohjaamossa olevaa tarraa vaatia, tosin eipä sitä ole taidettu koskaan kyselläkään käytännössä. Ehkä katsastuksessa, jos katsurilla on ollut tylsää... Taitaa koskea lähinnä Keski-Eurooppaan matkaavia, Saksassa tuosta on ainakin joskus oltu tarkkoja, nykytilannetta en tiedä.
 
Onko kellään kokemuksia 225/40/18 koon GY Eagle Asymmetric 6 tai Michelin Pilot Sport 5 renkaista tai noista kumeista yleensäkin, lähinnä että ovatko hirveän jyristävät äänensävyltään tai vastaavasti liian kovat normaali maantie/kaupunkiajoon? Verrokkina Turanza T005:t jotka ovat mielestäni tuossa koossa kohtuu mukavat ja hyvin rullaavat, mutta jotenkin epämääräisen tuntuiset ajella kuivalla ja toisaalta hyvin äänekkäät juuri tuon äänensävyn takia, siis kuluneella asfaltilla.
 
Onko kellään kokemuksia 225/40/18 koon GY Eagle Asymmetric 6 tai Michelin Pilot Sport 5 renkaista tai noista kumeista yleensäkin, lähinnä että ovatko hirveän jyristävät äänensävyltään tai vastaavasti liian kovat normaali maantie/kaupunkiajoon? Verrokkina Turanza T005:t jotka ovat mielestäni tuossa koossa kohtuu mukavat ja hyvin rullaavat, mutta jotenkin epämääräisen tuntuiset ajella kuivalla ja toisaalta hyvin äänekkäät juuri tuon äänensävyn takia, siis kuluneella asfaltilla.
Tuossa ylempänä olinkin jo hieman kokemuksia juuri saman koon Asymmetric 6:sta laittanut

Edit: Ja tällä videolla on kaikki mainitsemasi renkaat testattu (225/45R17 koossa)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia, meni jotenkin ohi kokonaan vaikka ketjua tässä selannutkin. Mitä muuten olet mieltä noiden kutosten ajotuntumasta, ovat varmaan noihin turanzoihin verrattuna muutenkin jämäkämmät/tunnokkaammat ajaa
Tuossa ylempänä olinkin jo hieman kokemuksia juuri saman koon Asymmetric 6:sta
 
Kiitoksia, meni jotenkin ohi kokonaan vaikka ketjua tässä selannutkin. Mitä muuten olet mieltä noiden kutosten ajotuntumasta, ovat varmaan noihin turanzoihin verrattuna muutenkin jämäkämmät/tunnokkaammat ajaa
Turanzat tosiaan tuli auton mukana, kun kesällä 2020 ostin ja oli jo tuolloin melko ikääntyneet ja kuluneet, joten viime kesän kun niillä vielä ajeli, niin muistutti enemmän puista kärrynpyörää kuin auton rengasta.
AS6 täten erityisesti näin tuoreeltaan joka osa-alueella selkeä parannus Turanzoihin verrattuna, mutta aika näyttää miten ikä ja kuluminen näihin vaikuttaa.
Suomen tiet ja sporttinen ajaminen ei oikein kuulu samaan lauseeseen, mutta luottavaisin mielin näillä moistakin voi harrastaa halutessaan (ja ehkä hieman on harrastetukin :whistling:).
 
Itse tilasin juuri 225/45/R17 koossa AS6:t, autodocista toimituskuluineen 375e. Siellä nyt joku alekamppis, renkaat 28% alennuksella.
 
Autovaihdon yhteyssä tulee uudet 215/50/18 Continental Ultra contactit tällä viikolla. Oli eripari kesärenkaat ostaessa.
Asennetuna 300€ joutuu itse maksamaa. Vähän aikaa joutu automyyjän kanssa vääntämään. Ihan ok alella kun katsoo nettihintoja.
 
Vinkkinä tarjoushaukoille:

SYNTTÄRITARJOUS NOKIAN HAKKA BLUE 2
195/65R15 299€
205/55R16 339€

Hinnat sisältävät vannetyön ja tasapainotuksen. Max 8 kpl / asiakas. Tarjous voimassa 28.3-1.4.2022. Renkaat myydään vain asennettuna, asennus viimeistään 8.4.2022.

Myös kaikki muut tuotteet -75e/sarja.


Otin itselle Nokialaiset 16" koossa, johan nuo vanhat goodyearit tuli ajeltua melkein kankaille asti.

Nokialaisista 500km kokemusta. Pari huomiota alla

- Kohtuu hiljaiset, ei kuitenkaan niin hiljaiset kuin CVC7 kitkat. Joissakin tietyissä nopeuksissa kuuluu samanlainen vaimea humina kuin ilmapalloon puhaltaisi. Mutta ei siis huonot, CVC7 on todella hiljainen rengas ja sikäli kovatasoinen verrokki
- Todella suuntavakaat, ei juuri kimpoile urista tms. Tarvii ohjata paljon vähemmän kuin aiemmin
- Ekat kesärenkaat jotka ostan uutena. Korvakuulolta poistavat vesisateessa satasen vauhdissa paljon paremmin vettä kuin mikään aikasempi rengas mitä ollut. Tarkoitan siis sitä, että lätäköstä ajaessa jokin vanha rengas alkaa kohisemaan, kun ei pysty poistamaan kaikkea vettä tien ja renkaan välistä.
 
Itsellä käyttiksessä alla nyt toista kesää Goodyear EfficientGrip Performance 2, 225/45R17 94W koossa. Todella tyytyväinen olen ollut, ihan yleisestikin Goodyeariin merkkinä kun aikaisempaan autoon ostin ja käytin neljä talvea Goodyearin kitkoja. Ei mitään haukkumista. Melusta nastojen rouhimalla asfaltilla ei nyt voi ihan oikeasti valittaa kun renkaasta riippumatta ääni on sellaisella pinnalla ihan takamuksesta. Täällä Itä-Suomessa harvemmin pääsee nauttimaan oikeasti hyvästä asfaltista. Ihan varmasti nuo Asymmetric kuutoset on huippurenkaat siinä missä Michelinin Pilot Sportitkin.

Plussaa Goodyearille myös siitä, että monessa yleisessä rengaskoossa on vannesuoja ja siitä vielä mainitaan tuotemerkinnällä FP (sisarmerkki Dunlopilla MFS). Monen muun rengasvalmistajan kanssa joutuu valitettavaan arpomiseen, että onko sitä renkaaseen tehtyä vannesuojaa vai ei, jos sellaisen ehdottomasti haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin Hankook Ventus Prime 4:t, koska Hankookit eivät ole aiemmin pettäneet ja kolme sarjaa on ollut, hinta myös kilpailukykyinen muihin merkkirenkaisiin nähden. Ensituntuma 10km taajama-ajossa hyvä, eli tosi hiljaiset ja mukavat, mutta näinhän se aina on, kun vaihtaa vanhat uusiin, niin kontrasti on todella suuri.
 
Continental ultra contactit koossa 215/50/18 W.
Kehuttu hiljaiseksi on tosiaan ainakin taajamassa todella kulunneellakin asfaltilla.
Motarilla ei tullut vielä käytyä.
 
Jälleen yhdet landsailit alle. Tällä kertaa LS588 suv 225/65r17.

Ihan ok hintaansa nähden. Hyviä budjettirenkaita nämä ja ei paljoa kalliimmille häviä.

450e koko setti alle laitettuna.
 
Ite kävin hakee pari kappaletta uusia landsailin qirin990 ku yks räjähti kiveen ajaessa. 180e pari ja 30e allelaitto, syksyllä 20 ostin koko sarjan ja nyt oli 4.8mm pintaa jäljellä. Kilometrejä alla 20-25tkm
 
Onkos täällä muuten ollut Moottorilehden 4/2022 kesärengas vertailin tuloksia? Erityisesti kiinnostaisi nuo Hankook Ventus Prime 3 renkaat, kun ilmeisesti kuitenkin pikkaisen monia ns. premium merkkejä halvemmat, mutta silti testeissä hyvin käsittääkseni suoriutuneet.
 
Voittaja Nokian taisi pärjätä paljon huonommin vesiliirtotestissä TM:n vertailussa. Hävisi selvästi Contille ja Michelinille. Muistaakseni... ei ole lehteä käsillä enää.
 
Continental ultra contactit koossa 215/50/18 W.
Kehuttu hiljaiseksi on tosiaan ainakin taajamassa todella kulunneellakin asfaltilla.
Motarilla ei tullut vielä käytyä.

Ei voi muuta kun tykätä.
Oikeasti hiljainen kun ei urien pohjalla ajele.
Vielä ei ole osunnut kunnon vesikeliä kohdalle.
 
Piti ihan käydä ulkona kattomassa, mutta kuvan laitteessa efficientgripit olleet melko huomaamattomat
C5307195-0903-401C-A34C-3F1E984A0420.jpeg
 
Osaako joku fiksumpi sanoa, että onko jotain haittaa, että nelivetoauton taka-akselilla on eriparirenkaat? Puhkesi toinen takarengas ja tilalle tuli uusi, kun ei saatu paikattua. Mitat on muuten samat, mutta uuden parina on siis vanha rengas, jossa pintaa jäljellä 5-6mm. Haittaako muutaman millin heitto?
 
Osaako joku fiksumpi sanoa, että onko jotain haittaa, että nelivetoauton taka-akselilla on eriparirenkaat? Puhkesi toinen takarengas ja tilalle tuli uusi, kun ei saatu paikattua. Mitat on muuten samat, mutta uuden parina on siis vanha rengas, jossa pintaa jäljellä 5-6mm. Haittaako muutaman millin heitto?
Yleensä ei pitäisi kulutuspinnan verran ero haitata, mutta autoja on erilaisia ABS/luistonesto/ajonvakautus ja kytkeytyvät nelivedothan noita pyörimiseroja haistelee. Vastuunvapauslauseke huomioiden en nyt hirveästi stressaisi. Kaveri ainakin ajelee haldex Volvolla eripari renkailla edessä-takana. Sitä pakkaa ei liene edes hetkeen huollettu ja reilu 300tkm takana
 
Torsen ja jatkuvat nelivedot saattaa periaatteessa kuumentua tai kuluttaa uutta rengasta enemmän kuin muita. Mulla sanotaan ohjekirjassa että pitäisi kierrättää renkaita jopa 5-10tkm välein että renkaat kuluu tasaisesti mutta eipä se ole käytännössä näkynyt tai tuntunut missään vaikka en ole tuota ohjetta noudattanut.
 
Ensi viikon keskiviikkona alle pyöräytetään Bridgestone Turanza ER300 -sarja koossa 225/55R16. Eiköhän nuo asiansa aja.
 

Kiitoksia tästä. Joskin ehdin jo artikkelin metsästää kirjastosta, mutta voi auttaa muita asiaa harkitsevia. Jokatapauksessa Hankookiin tuli päädyttyä. Kiitos mielestäni hyvän hintalaatu suhteen ja ainakin tietääkseni isompien Venäjä businesten puuttumisen. :thumbsup:
 
Kiitoksia tästä. Joskin ehdin jo artikkelin metsästää kirjastosta, mutta voi auttaa muita asiaa harkitsevia. Jokatapauksessa Hankookiin tuli päädyttyä. Kiitos mielestäni hyvän hintalaatu suhteen ja ainakin tietääkseni isompien Venäjä businesten puuttumisen. :thumbsup:
Hankookit eivät petä, eli itse ostin keväällä ja aivan 5/5 renkaat perusköröttelyyn :) Tosin itse ostin Ventus Prime 4:t, tuossa Moottorin testissä oli vanhat kolmoset. Valmistettu Unkarissa, joten pieni Venäjä-kytkös Orbanin myötä ;)
 
XC60 kaipaa ensi kesäksi uusia kumeja (255/45/R20) ja ajattelin että voisi varmaan hommata ne valmiiksi, jotta ei tarvitse pulata enää ensi keväänä, kun hakee renkaat rengashotellista. Tuskinpa se puolen vuoden säilytys hotellissa mitään merkittävää muutosta kumiseokselle aiheuttaa ja samat kumit sieltä kuitenkin tulevat, vaikka tilaisi vasta keväällä.

Jos näiden vaihtoehtojen väliltä pitäisi joku poimia, niin mitäs laitetaan? Muitakin saa toki suositella. Nykyiset ovat listan ylimmäisenä olevat Pirellit, eikä niistä ole valittamista ja tuntuvat kestävän kulutustakin ihan hyvin, joten jos ei muuta kuulu, niin varmaan pitää tilata sarja sellaisia.

Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico 255/45 R20 105V, 226,09€
Pirelli Scorpion Verde 255/45 R20 101W, 241,69€
Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 255/45 ZR20 105Y, 219,98€

Hinnat täältä:
 
Uniroyal


Barum


Nexen


Joista Nexenit hiljaisimmat. Itse ottaisin Barumit tai Uniroyalit.
 
Olen jo jonkin aikaa koittanut löytää 295/40/21 SUV renkaita autoon, huonolla menestyksellä.
Vaatimukset :
-hiljainen
-hyvä märkäpito
-auttavat maasto-ominaisuudet.

Tähän mennessä autoissa ollut michelinin Crosclimateja, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen mutta niitä ei tehdä 21" vanteelle.

Onko ehdotuksia?
 

Hankookin tai Goodyearin kesken valitsisin. Toki Pirellikin on ihan 50/60.

e: eiku M+S haaveena... Nyt tuli paha. Onko pakko olla noin jäätävällä vanteella? Rengas Austone 295/40 R21 111V XL, 3PMSF | SP401 | 1001Renkaat.com


 
Viimeksi muokattu:

Hankookin tai Goodyearin kesken valitsisin. Toki Pirellikin on ihan 50/60.

e: eiku M+S haaveena... Nyt tuli paha. Onko pakko olla noin jäätävällä vanteella? Rengas Austone 295/40 R21 111V XL, 3PMSF | SP401 | 1001Renkaat.com



Ei viitsi pienempää laittaa, kun 21" on orkkiskoko. Valikoima AllTerrain renkaissa vaan aika olematon..

Yksi vaihtoehto on Continentalin CrossContact, mutta aikaisemissa malleissa ollut märkäpidon kanssa ongelmia. Jos sitä on korjattu uusiin renkaisiin, niin vois olla käypä vaihtoehto.
 
Ei sillä mitään seksuaalista merkitystä ole jos sinne pienempi vanne fyysisesti jarrun ympäri mahtuu, tuuman saa pienentää normaalisti ja 19" saa muutoskatsastamalla esim MYP Tessu, ettei tarvitse talvirenkaissa repiä hiuksiaan.
 
Ostin ekat ns "halparenkaat reilu vuosi sitten. Nyt tärinän takia tasapainottamassa kävin niin asentaja kertoikin että kaksi rengasta kudosvikaisia eikä saa tasapainoon, koitti kyllä vanteella pyöritellä.

Olivat viimeiset halparenkaat, merkiltään Nordexx.
 
Ei sillä mitään seksuaalista merkitystä ole jos sinne pienempi vanne fyysisesti jarrun ympäri mahtuu, tuuman saa pienentää normaalisti ja 19" saa muutoskatsastamalla esim MYP Tessu, ettei tarvitse talvirenkaissa repiä hiuksiaan.

Vanteiden pienentäminen on ns viimeinen vaihtoehto, jos tuohon ei hyviä renkaita löydy.

Talvirenkaista löytyi Michelin X-ice North 4 275/45/21. Kesänakit vielä hakusessa.
 
Miten hyvin rengas sietää auton seisomista paikallaan?

Pihamaalla (hiekkaa/nurmea) on nyt elokuun alusta seissyt vanha Corolla ajokiellossa, ja siitä oli tarkoitus ottaa jo aiemmin kohtuu hyvät kesärenkaat talteen (ensi keväänä Focuksen alle, Focuksen vanteille) ja vaihtaa tarpeettomat talvirenkaat alle, mutta eipä ole tullut tehtyä. Onkohan nuo missä kunnossa, onko ihan hyvät vai onko kumi jo muuttunut ellipsiksi ja jos on muuttunut, niin mitä pelastaminen vaatisi?

Lähinnä siis mietin, että jos otan ne nyt irti, niin saako rengasliike ne ensi keväänä vaateriin Focuksen vanteille? Vai täytyykö ne ensin laitattaa vanteille, ajella niillä kymmeniä-satoja kilometrejä ja sen jälkeen käydä vielä toisen kerran teettämässä uusi tasapainotus?
 
Kai se ajamalla selviää onko flat spotit kehittyny. Riippunee varmaan renkaan laadusta ja kuinka painava auto päällä seisoo.
 
Riippunee renkaasta ja sen koosta. Lisäksi ilmanpaine varmasti vaikuttanee asiaan. Jos rengas notkottaa puolityhjänä, vioittuu runko kenties helpommin, kuin jos siellä on reilusti painetta rengasta tukemassa

Mulla seiso auto 4v hallissa paikallaan ilman huomattavaa vaikutusta renkaisiin, ajossa tai rengaskoneessa. Vuosittain seisoo puoli vuotta, eikä ole tullut ongelmia. Rengaskokona ~245/40/18
 
Ei vaikutusta, kasaat ne kuitenkin päällekkäin.

Ajattelin kyllä laittaa kulutuspinta kellarin lattiaa kohti, mutta asiaankuuluva vitsi aiemmilla lähtötiedoilla. :giggle:

Riippunee renkaasta ja sen koosta. Lisäksi ilmanpaine varmasti vaikuttanee asiaan. Jos rengas notkottaa puolityhjänä, vioittuu runko kenties helpommin, kuin jos siellä on reilusti painetta rengasta tukemassa

Mulla seiso auto 4v hallissa paikallaan ilman huomattavaa vaikutusta renkaisiin, ajossa tai rengaskoneessa. Vuosittain seisoo puoli vuotta, eikä ole tullut ongelmia. Rengaskokona ~245/40/18

Nokian Hakka Green 2 175/70R14 88 XL, DOT vuosi 20 ja sille kesäkaudelle myös laitettu ekaa kertaa alle. Rekisteriotteessa omamassa muistaakseni reilu 1200 kg, joten lähes tyhjällä tankilla ja ilman kuljettajaa renkaiden päällä on maannut se n. 1100 kg jaettuna etu- ja taka-akselin kesken. Paineet pitäisi olla hyvät, pistin niihin huhtikuun lopulla kolmen barin ecopaineet ehkä 10 asteen ulkolämpötilassa eikä ne paljoa tuntuneet vuotavan touko-heinäkuussa, ei ulkoisen tarkastelun eikä ajo-ominaisuuksien perusteella (selvästi suuntavakaampi kuin aiemmin käytetyillä suosituspaineilla, mutta tunsin itseni ilmatyynyaluksen ohjailijaksi). :D

Tarkemmin ajateltuna, auto seisoi talvella 2020-2021 talvirenkaiden puutteessa. Tai kyllähän tuo isäukko jokuseen otteeseen ajeli kesärenkailla kelien salliessa. Mutta luulisi nyt ainakin se kaksi kuukautta tulleen seisontaa putkeen eikä siitä ainakaan mitään pysyvää vahinkoa nähtävästi syntynyt.

Täytyy tästä lähteä ottamaan niitä irti, jahka kahvipannu on juotu, kun ei luvata sadettakaan näille iltapäivän tunneille. :thumbsup:
 
Irti on ja kellarissa säilytyksessä. Hytkyttelin autoa noin kilometrin verran siinä pihamaalla eteen ja taakse ennen irroitusta. Jos jotakin litistymää oli syntynyt, niin ehkä se vähän normalisoi renkaan muotoa taikka sitten ei.

Sen katsoin, että ulkoisesti ei näkynyt mitään halkeamia. Huonoimmassakin renkaassa erottui kulutusindikaattorin 5 mm ja lopuissa 6 mm merkintä. Josko nuo kehtaisi laitattaa Focuksen vanteille ensi kaudella...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 753
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom