Kesärenkaat - yleisketju

XC60 kaipaa ensi kesäksi uusia kumeja (255/45/R20) ja ajattelin että voisi varmaan hommata ne valmiiksi, jotta ei tarvitse pulata enää ensi keväänä, kun hakee renkaat rengashotellista. Tuskinpa se puolen vuoden säilytys hotellissa mitään merkittävää muutosta kumiseokselle aiheuttaa ja samat kumit sieltä kuitenkin tulevat, vaikka tilaisi vasta keväällä.

Jos näiden vaihtoehtojen väliltä pitäisi joku poimia, niin mitäs laitetaan? Muitakin saa toki suositella. Nykyiset ovat listan ylimmäisenä olevat Pirellit, eikä niistä ole valittamista ja tuntuvat kestävän kulutustakin ihan hyvin, joten jos ei muuta kuulu, niin varmaan pitää tilata sarja sellaisia.

Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico 255/45 R20 105V, 226,09€
Pirelli Scorpion Verde 255/45 R20 101W, 241,69€
Hankook Ventus S1 EVO3 SUV K127 255/45 ZR20 105Y, 219,98€

Hinnat täältä:

Tuolla aikaisemmin jo jonkun toisen tarjoama Uniroyal rainsport on mun mielestä ihan ylivoimainen, hiljainen ja etenkin vesikelillä ei pääse muut edes lähelle. Huonoja puolena on se että kuluu aavistuksen verran nopeammin verrattuna moneen muuhun, toiseksi mielestäni sitten tuo oma ehdottamasi Hankook. Pirelleistä pysyisin kaukana.
 
Tuolla aikaisemmin jo jonkun toisen tarjoama Uniroyal rainsport on mun mielestä ihan ylivoimainen, hiljainen ja etenkin vesikelillä ei pääse muut edes lähelle. Huonoja puolena on se että kuluu aavistuksen verran nopeammin verrattuna moneen muuhun, toiseksi mielestäni sitten tuo oma ehdottamasi Hankook. Pirelleistä pysyisin kaukana.
Mikä vika Pirelleissä? Tuo mainittu Pireli Scorpion Zero on kuulemma poistumassa valikoimista, mutta paikallisessa rengasliikkeessä sanoivat, että sen uudempi versio, eli Pirelli PZero olisi hyvä valinta ja samalla viivalla myös Goodyear (olisikohan ollut Eagle F1). Lisäksi suosittelivat täälläkin aiemmin mainittua Barum Bravuris 5HM:ää, joka on noista kuulemma myös pitkäikäisin ja selvästi edullisin. Auto on Volvo XC60, eli eivät ole tulossa minkään pikkukipon alle.

Taidan laittaa tuo Continentalin tehtaan Barumit.

Vähän erikoisesti noita on 1001renkaat.comissa täysin samoilla spekseillä kahdella eri hinnalla. Tiedä sitten onko se virhe, vai mikä juttu tuossa on takana? Hmm, maksaisiko sarjasta 778,67€ vai 1052,76€? :D

1665412951701.png
 
Kesän ajellut Pirellin renkailla koossa 235/35/19&275/30/19 ja ei valittamista, hyvä pito kuivalla tai märällä, ostaisin uudestaan ainakin jos samalla hyvällä hinnalla saisi :cool:
 
Mikä vika Pirelleissä?

Se ei ammattilaisten keskuudessa ole mitenkään hyvän renkaan maineessa noin yleisesti ottaen ja paljon niiden kanssa on ongelmia. Ihan kelpo rengas silloin kun on tähdet kohdallaan, mutta hajontaa on aika paljon.

Auto on Volvo XC60
Yksi haastavimmista autoista mitä on. Äärimmäisen herkkä auto kaikenlaisille tärinöille ja vapinoille renkaista johtuen. Varsinkin talvirenkaissa todella paljon ongelmia (vaikka kesäkumeista nyt olikin kyse).

Vähän erikoisesti noita on 1001renkaat.comissa täysin samoilla spekseillä kahdella eri hinnalla. Tiedä sitten onko se virhe, vai mikä juttu tuossa on takana?

Se näyttää renkaita eri tukuista/varastoista. Voi useinkin olla samaa rengasta eri hinnoilla eri paikoista tarjolla. Noinkin suureen hintaeroon voi olla montakin syytä, todennäköisemmin esimerkiksi autotehdas on varannut jotakin tiettyä rengasta vaikkapa 50000kpl, automyynti onkin ollut oletettua pienempi jolloin renkaita on myös mennyt budjetoitua vähemmän. Renkaille alkaa tulla ikää varastossa seisoessaan ja niistä on syytä hankkiutua eroon, ennen kuin alkaa tulla vuodet täyteen, jolloin se päiväys pitää ilmoittaa ja sitten on myytävä vielä halvemmalla "vanhalla dotilla". Eli hyvin suurella todennäköisyydellä se halvempi rengas on vanhempi ja se on sitten taas eri asia paljonko sille laskee merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Se ei ammattilaisten keskuudessa ole mitenkään hyvän renkaan maineessa noin yleisesti ottaen ja paljon niiden kanssa on ongelmia. Ihan kelpo rengas silloin kun on tähdet kohdallaan, mutta hajontaa on aika paljon.
Ok, näihin nykyisiin Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja tosiaan ihan laadukkaiksi kehuivat noita uudempia versioita liikkeessä yleisestikin.

Yksi haastavimmista autoista mitä on. Äärimmäisen herkkä auto kaikenlaisille tärinöille ja vapinoille renkaista johtuen. Varsinkin talvirenkaissa todella paljon ongelmia (vaikka kesäkumeista nyt olikin kyse).
Aika jännä. Eipä ole ollut ainakaan minulla eikä vastaavan kärryn omistavalla tutullakaan koskaan mitään ongelmia sen kummemmin kesärenkaissa kuin talvinakeissakaan.

Se näyttää renkaita eri tukuista/varastoista. Voi useinkin olla samaa rengasta eri hinnoilla eri paikoista tarjolla. Noinkin suureen hintaeroon voi olla montakin syytä, todennäköisemmin esimerkiksi autotehdas on varannut jotakin tiettyä rengasta vaikkapa 50000kpl, automyynti onkin ollut oletettua pienempi jolloin renkaita on myös mennyt budjetoitua vähemmän. Renkaille alkaa tulla ikää varastossa seisoessaan ja niistä on syytä hankkiutua eroon, ennen kuin alkaa tulla vuodet täyteen, jolloin se päiväys pitää ilmoittaa ja sitten on myytävä vielä halvemmalla "vanhalla dotilla". Eli hyvin suurella todennäköisyydellä se halvempi rengas on vanhempi ja se on sitten taas eri asia paljonko sille laskee merkitystä.
Jotain tällaista minäkin arvelin, mutta noissa on tosiaan täysin identtiset tiedot siellä sivulla, niin vähän ihmetytti että miksi eroa ei tuoda millään tavalla ilmi?

No, laitan todennäköisesti nuo edullisemmat tilaukseen, kun en jaksa liiemmin hengästyä vaikka kumit olisi paistettu vuotta aiemmin tms. Eilisestä on muuten näköjään hinta noussut pari kymppiä ja tällä hetkellä sarjan kokonaishinta on 809,16€. Se on edelleen jokusen satasen edullisempi kuin Suomesta ostettuna, mutta ajattelin silti käydä vielä kysäisemässä parista paikallisesta liikkeestä, että mikä olisi hinta alle asennettuna, kun pitäähän sille asennuksellekin joku hinta laskea. Jos pääsevät edes lähelle, niin sitten on kätevämpää ja turvallisempaa ostaa täältä.

1665524110755.png
 
Mikä vika Pirelleissä?

Yhden Saab 9-5 Aeron mukana tulleet Pirelli P7 (ei Cinturato) -renkaat olivat kyllä ihan hirveät ajaa märällä. 235x45x17 oli koko, tuoreehkot puolikuntoiset kumit (4-5mm pintaa).
Vesijetin pohjaan kelvolliset, nousivat niin mukavasti plaaniin sateen kastelemalla tiellä.

Tuota samaa tietä on ajettu kyllästymiseen saakka muilla renkailla, samalla autolla, ilman samanlaista vaaran tuntua.

Edit: Pikaisesti laskemalla yli 100tkm Contin Sport Contacteilla, joiden kanssa ei märällä pelottanut koskaan. Contit nyt vaan ovat alle neljän millin pinnalla järkyttävät jyrinägeneraattorit.
Nyt on alla Goodyear EfficientGrip Performance 2 -renkaat, aika näyttää, että miten toimivat vanhetessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Alunperin on ollut 155/80/13 ja otteeseen on lisätty joskus 175/70/13, säännötkin muuttuneet matkan varrella, mutta saako tuohon laittaa 175/60/13 renkaat? Aina puhutaan siitä, että kuinka paljon isompi se rengas saa olla, mutta tässä tapauksessa se olisi pienempi, mutta leveämpi kuin alkuperäinen, ei myöskään olisi vaihtoehtoinen otteeseen lisätty.
 
Alunperin on ollut 155/80/13 ja otteeseen on lisätty joskus 175/70/13, säännötkin muuttuneet matkan varrella, mutta saako tuohon laittaa 175/60/13 renkaat? Aina puhutaan siitä, että kuinka paljon isompi se rengas saa olla, mutta tässä tapauksessa se olisi pienempi, mutta leveämpi kuin alkuperäinen, ei myöskään olisi vaihtoehtoinen otteeseen lisätty.

Noin yleisesti ottaen ei ole estettä, kunhan on sopiva vanne sille renkaalle. Vaatii katsastuksen kyllä jos ihan pilkulleen haluaa pelata.
 
Viimeksi muokattu:
Renkaan vierintäkehää saa muuttaa maksimissaan viidellä prosentilla ilman muutoskatsastusta, tuo 60 profiilin kumi menee yli viiden prosentin kumpaan tahansa otteeseen merkittyyn kokoon nähden. Saa kyllä aika lottovoitto osua kohdalle että katsuri huomaa tuon. Kantavuuskin pitäisi olla kahdella kumilla vähintään sen mitä otteessa on merkattu maksimiakselimassoiksi.
 
Renkaan vierintäkehää saa muuttaa maksimissaan viidellä prosentilla ilman muutoskatsastusta, tuo 60 profiilin kumi menee yli viiden prosentin kumpaan tahansa otteeseen merkittyyn kokoon nähden. Saa kyllä aika lottovoitto osua kohdalle että katsuri huomaa tuon. Kantavuuskin pitäisi olla kahdella kumilla vähintään sen mitä otteessa on merkattu maksimiakselimassoiksi.
Tuo ei ehkä kuulosta profiilin puolesta niin radikaalilta, mutta ero on selvä ja auto madaltuu samalla. Onhan se jo matalampi kuin tuo hieman ylempänä näkyvä 255/45/20, vaikka profiili on 60, näyttäisikö enää 70 profiilin renkaalta... Se on kyllä totta, että harvaa katsuria edes kiinnostaa niin paljoa, vaikka kerran on renkaatkin syynätty. Käytetyillä renkailla saisi jo tuohon viiden prosentin sisään, siis jos ajateltaisiin realistista renkaiden vaihtoa, mutta eihän se niin mene. 185/60/13 ilmeisesti menisi, mutta ei ole oikein tarvetta leveämmälle ja aika tiukalle saattaisi mennä, että mahtuuko kääntymään.
 
No, laitan todennäköisesti nuo edullisemmat tilaukseen, kun en jaksa liiemmin hengästyä vaikka kumit olisi paistettu vuotta aiemmin tms. Eilisestä on muuten näköjään hinta noussut pari kymppiä ja tällä hetkellä sarjan kokonaishinta on 809,16€. Se on edelleen jokusen satasen edullisempi kuin Suomesta ostettuna, mutta ajattelin silti käydä vielä kysäisemässä parista paikallisesta liikkeestä, että mikä olisi hinta alle asennettuna, kun pitäähän sille asennuksellekin joku hinta laskea. Jos pääsevät edes lähelle, niin sitten on kätevämpää ja turvallisempaa ostaa täältä.
Olipa mielenkiintoinen kierros pitkästä aikaa rengasliikkeissä. Ei ole mitään kiirettä hommata uusia kesärenkaita, niin oli aikaa käydä kyselemässä.

Kysyin suunnilleen samat kysymykset jokaisessa liikkeessä, eli käytännössä vain että mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla halutussa koossa (255/45/20, XC60:n painoluokkaan) ja millä hinnalla. Jokaisessa kysyin ohimennen ihan mielenkiinnosta myös kommentteja toisen liikkeen suosittelemista renkaista, mitkä sitten sieltä toisesta liikkeestä ensisijaisesti puuttuivat (tukkureilta tilaamalla varmaan kaikki liikkeet saavat kuitenkin mitä vain merkkejä). Vähemmän yllättäen kaikki ylistivät omaa sopimusvalikoimaansa ja rivien välistä moittivat niitä mitä ei ollut tarjolla.

On tämä melkoinen bisnes kyllä. Rehellisiä kommentteja ei irtoa keneltäkään, kun kaikki pelaavat röyhkeästi omaan pussiin ja asiakkaille tuputetaan kuluneita fraaseja, kuten "näitä meillä on myyty takseihin vaikka kuinka ja pelkkää positiivista palautetta". Lehtien testeissäkin tuntuu olevan välillä kaikenlaista vaihtelua ja epämääräisyyttä.

Paikallinen iso Rengascenter-ketjun myymälä ylisti nuo Barum Bravuris 5HM:t taivaisiin varsinkin hinta-laatusuhteessa ja mainitsi myös että pitävät sitä itse nykyään premium-tason merkkinä. Tuli sieltä toki myös perinteiset taksikommentit perään. Sieltä saisi tuoreet Barumit töineen hintaan 1050€, eli periaatteessa ihan fiksun kuuloinen paketti, kun nuo saa kuitenkin takuun kanssa. Joku Goodyearin setti oli siellä 1200€. Myyjä kollegansa kanssa oli sitä mieltä, että noista mieluummin Barumit. Muitakin premium-merkkejä oli toki tarjolla, mutta hinnat nousivat sitten jo useammalla satasella. Kinuskit jätin pois saman tien.

Toinen myymälä ylisti heidän listallaan Barumien kanssa samaa hintaluokkaa olevia Nokian Powerproofeja ja totesi Barumeista ylimielisesti että "mjooh, saa niitä ehkä tilattua meillekin, mutta se nyt on sellainen Continentalin halpamerkki, kyllä nää Nokialaiset ovat vaan blablablaa". Juuri muita merkkejä eivät sitten jaksaneet ehdotellakaan. Voi olla, että ovat ihan ok gummit, mutta Nokialaiset eivät minua hirveästi kiinnostele, kun ryssivät keväällä brändinsä jumittamalla siellä Venäjällä ja varmaan nuokin olivat vielä sitä verirahasarjaa mitkä on siellä tehty.

Kolmas liike tyrkytti puoliväkisin kiinalaista TracMaxia 650 eurolla ja kun sanoin että nämä halvimmat kiinapommit eivät kiinnosta, niin sitten setä nakutteli rööki huulessa pitkin hampain konetta vähän aikaa ja tarjosi Hankook Ventus S1 EVO3:a hintaan 1070€/sarja. Hinta oli ihan ok, mutta koko liike ja myyjän asenne oli niin arveluttava, että saa jäädä väliin. Tuossakin vaiheessa jatkui joku "minä kyllä laittaisin TracMaxit" -mutina. Toinen myyjä veti takana tiskinnurkassa tämäkin röökiä ja selaili nettiä, vaikka tiskillä olisi ollut minun takana jonossa toinenkin asiakas. Tuli mieleen lähinnä joku Speden sketsi tai Kaurismäen leffa siitä touhusta. :D

Neljännessä Rengasmarket-ketjun liikkeessä oli tarjolla vain jotain Goodyearia, mutta malli meni ohi korvien. Sarjan hinta reilut 1200€. Vain tilauksesta, toimitus 5-14vrk.

Jos hommaa omat renkaat muualta, niin vanteille/allelaitto maksaa jokaisessa liikkeessä jotain 80-105 euron väliltä ja mitään takuuta ei irtoa. Tuo vähän rajoittaa intoa tilata Virosta. Kommentoin jossakin että onpas inflaatio purrut tuohonkin, niin totesivat että näissä isoissa renkaissa on niin mahdoton homma saada kumi vanteelle, että siksi maksaa enemmän. Voi hyvä isä sentään...
 
Katto 1001 renkaat ja sopimusasentajat paikkakunnallas tai lähipitäjissä.
 
Katto 1001 renkaat ja sopimusasentajat paikkakunnallas tai lähipitäjissä.
Kiitos vinkistä, mutta tuolta siis juuri ajattelin tilata (jos nyt tilaan lainkaan) ja nuo yhteistyökumppanit katsoin jo aiemmin. Siellä ei listata 20km säteellä kuin kaksi jobbaria. Toisesta puljusta luki googlen arvosteluissa että hinnat eivät pidä paikkaansa ja palvelu on paskaa ja toinen taas oli jonkin vanhan omakotitalon pihalla/autotallissa. Siinä ei 40€ säästö paljon paina, jos joku jobbari naarmuttaa vanteet pilalle.
 
niin totesivat että näissä isoissa renkaissa on niin mahdoton homma saada kumi vanteelle, että siksi maksaa enemmän. Voi hyvä isä sentään...

Tuo oli ihan hyvä peruste 20 vuotta sitten kun porukka halusi autoihinsa jotain 225/30r19 kumeja, niiden kanssa saikin taistella että saa nousemaan vanteelle / vanteelta pois, nykyään paremmista rengasliikkeistä löytyy varmaan pitkälti täysautomaattivehkeet joilla tuo 30-profiilisenkin asennus onnistuu hikoilematta ja vanteita naarmuttamatta, tosin tässä sinun tapauksessasi tuolla 255/45r20 kumilla on tasan yhtä paljon sivuvallia kuin jollain muinaisella 145/80r13 kumilla, joten ei tuon nyt pitäisi kovin paljoa ahdistaa käsin veivatessakaan.

Jollain wanhan liiton puolautomaattkarusellilla en itsekään kehtaisi vaihdella mitään isoja ja uusia monen tonnin OEM-vannesarjojen kumeja, ainakaan millään parilla kympillä, siinä on aina omat riskinsä että vanteisiin tulee naarmuja tai kolhuja ja jostain ne korvauksetkin sitten pitää maksaa asiakkaille kun metroseksuelli insinööri kauluspaidassaan ottaa ennen/jälkeen kuvat vanteista makrolinssillä ja tulee seuraavana päivänä ulisemaan kun on sentin pituinen naarmu jossain kohtaa vannetta.
 
Olipa mielenkiintoinen kierros pitkästä aikaa ..

On tämä melkoinen bisnes kyllä. Rehellisiä kommentteja ei irtoa keneltäkään..
Rehellinen rengasmyyjä on noin about yhtä tunnettu näky, kuin rehellinen käytettyjen autojen jobbari, tarinat kertoo että niitä on, mutta aika harva on nähnyt. Se on hyvää, mitä nyt just sattuu olemaan sisällä, tai mistä saa paremman siivun itselle tms. Naapuriliikkeen tarjoama rengas todennäköisesti ei koskaan ole ihan yhtä hyvä kuin omat. (Sama tuntuu nykyään pätevän kyllä ihan mihin tahansa muuhunkin tavaraan, tarkkana saa olla jos ei ole joku tuttu myymässä, joka osaa ja voi puhua rehellisesti tavarasta.)

Renkaissa pääsääntöisesti pysyy kuivilla, kun pysyy erossa halvimmista kiinalaisista ja valitsee jonkun isomman, Michelin, Conti, Goodyear, harmillisesti näissäkin on malli ja kokokohtaisia poikkeuksia, joita ei tiedä jos niitä vaan ei tiedä. Vastaavasti hyvinkin paljon löytyy renkaita, joita vähemmän suomessa myydään, mutta kuitenkin ovat vähintäänkin yhtä hyviä, monesti jopa parempia ja joskus jopa halvempiakin. Suuri osa rengasliikkeistä on jossakin ketjussa ja on aika sidotut kädet sen suhteen monella mitä voi myydä ja mistä saa tilata.

Omien renkaiden asennuksessa kannattaa olla kyllä tarkkana kun johonkin vie, monessa paikassa kyllä on pääsääntöisesti juuri noin kuten sanoit (ei mitään takuuta), että kumit vaan vanteelle ja moi moi. Siihen ei yleensä sisälly mitään optimointeja tms hieromista kun on muualta ostettu tavara, vaikka pomppisi rengas miten tahansa siinä vanteella. Ei sen puoleen kyllä osaamista löydy välttämättä noihin muutenkaan kyllä läheskään jokaisesta paikasta.
 
Kiitos vinkistä, mutta tuolta siis juuri ajattelin tilata (jos nyt tilaan lainkaan) ja nuo yhteistyökumppanit katsoin jo aiemmin. Siellä ei listata 20km säteellä kuin kaksi jobbaria. Toisesta puljusta luki googlen arvosteluissa että hinnat eivät pidä paikkaansa ja palvelu on paskaa ja toinen taas oli jonkin vanhan omakotitalon pihalla/autotallissa. Siinä ei 40€ säästö paljon paina, jos joku jobbari naarmuttaa vanteet pilalle.

Huomasitkin varmaan, mutta Firestonen Roadhawkit näyttivät 1001:ssä olevan 191e/kpl. Bridgestonen kakkosmerkki siinä missä Barum Contin. Näyttävät testeissä pärjänneen inasen Barumeita paremmin.
Ja mustanahevosena peliin mukaan Etelä-Helsingistä:
245/45R20 Yokohama Advan Sport V105t 103Y XL | Rengas24
 
Huomasitkin varmaan, mutta Firestonen Roadhawkit näyttivät 1001:ssä olevan 191e/kpl. Bridgestonen kakkosmerkki siinä missä Barum Contin. Näyttävät testeissä pärjänneen inasen Barumeita paremmin.
Ja mustanahevosena peliin mukaan Etelä-Helsingistä:
245/45R20 Yokohama Advan Sport V105t 103Y XL | Rengas24
Kiitos näistä. En huomannut tuota Firestonea, pitääpä vilkaista.

Todennäköisesti nyt kuitenkin päädyn niihin Barumeihin, kun ne saa järkihintaan takuun kanssa ja asennettuna paikalliselta, hyvämaineiselta jälleenmyyjältä.
 
Tämä ei koskaan ole huono vaihtoehto.
Niinpä. Ja mahdollisten ongelmien välttämisen lisäksi jotain arvoa pitää osata antaa myös sille että saa alle tuoreet kumit, eikä jotain 3v ulkovarastossa seisoneita versioita.

Kilpailija tarjosi tosiaan Nokian Powerproofeja muutaman kympin edullisemmin, joten kysäisin vielä mielipidettä noiden eroista. Vastaus oli, että Powerproof on kuulemma hieman urheilullisempi, mutta toisaalta äänekkäämpi ja suunniteltu keski-euroopan lämpimämpiin/kuivempiin olosuhteisiin, eivätkä kestä käytössä ihan niin hyvin kuin Barumit. Molemmat näistä olivat silti hyvin lähellä toisiaan ja olisivat saaneet kyllä Nokialaisiakin tilattua samaan hintaan. Siinä päätä raapiessa myyjä viilasi Barumien hintaa vielä hieman, joten päädyin niihin. Viivan alle jäi 970€ alle asennettuna. Täytyy kirjoittaa jotain kommentteja sitten kun ovat alla ja kertyy vähän kilometrejä.

Tässä vielä itsellenikin tulevaisuutta varten muistutukseksi, että merkki/malli oli siis Barum Bravuris 5HM ja kokona 255/45/20. Talvikumit menevät vielä ainakin tämän kauden.

Edit.
Ensifiilikset muutaman sadan kilometrin jälkeen ovat todella positiiviset. Eivät vetele ja ohjaus on kevyempi kuin edellisissä Pirelleissä. Lisäksi taitavat olla myös hieman hiljaisemmat. Ohjaus ei ehkä ole ihan yhtä tarkka, eli rakenne lienee vähän pehmeämpi, mutta ero on hyvin olematon. Nämä menevät myös hieman pehmeämmin töyssyjen/kanttareiden yli.

Edit2.
Nyt on useampi tuhat kilometriä takana ja tykkään koko ajan enemmän. Mainiot kumit, selvästi mukavammat ajaa ja myös hiljaisemmat kuin aiemmat Pirellit.
 
Viimeksi muokattu:
Jatkan pitkäaikaista tapaani ostaa lähinnä jenkkimarkkinoille suunnattuja SUV/pickup renkaita. Syy: varma kulutuskestävyys. Rapakon takana ollaan suurinpiirtein oikeussalissa jos rengas sulaa alle :D

Nyt about 10tkm rullailtu Nexenillä. NEXEN TIRE
Maksoin karvan alle 400€ koossa 245/65/17. Puolet halvempi mitä "premium" tuotteet ja kilometrejä pitäisi kestää vähintään 60-70tkm, siten että jää vielä pelivaraakin. Virallinen takuu on 65t mailia (+100km) mutta tämä on ilmeisesti aivan kankaille ajo.. Karkea mittaus paljasti että rengas on kulunut 0,7..0,8mm nykyisellä ajolla.

Eipä muutenkaan valittamista, hiljaiset on ja pitoa riitti satunnaiseen lumella ajamiseenkin metsäautoteillä.

Talvirenkaista pitää puhallella pölyjä kohta ja totesin että Nexeneillä nyt rullailtu ~60tkm ja pintaa jäljellä karvan reilu 3mm. Tasaisesti kuluneet kun vaihtanut akselilta toiselle.

Voi vielä rullailla ensi kevään karkeat asvaltit mutta sitten vaihtoon. Kumma kyllä ei vieläkään jyrise vaikka pintaa aika vähän. Sen sijaan märkäpito alkaa heikkeneen, jos sateella vetää esim. jyrkässä kaarteisessa rampissa niin lievää lipsumista havaittavissa, sen verta kumi kai kovettunut :) Suntavakauskin heikentynyt hieman.

Hinnat nousseet, ennen 400€, nyt 550€...mutta jos järkevä hinta löytyy ensi vuonna niin pitää varmaan ostaa samanlaiset.
 
Täytyy vielä kehua noita continentalin ultra contacteja. Todella hiljaset ja hyvät ajella.
 
juuri vaihdoin talvirenkaat alle ja nyt Landsailin Qirinit olleet kaksi kautta alla, kilometrejä niihin tullut 44828km. Tosi hyvä rengas, toimii sateella, on edelleen suht hiljainen eikä vie kauheasti polttoainetta. Ääritilanteista ei tietoa kun en ole joutunut ääritilanteisiin..
 

Liitteet

  • 2022-11-18 12.53.10.jpg
    2022-11-18 12.53.10.jpg
    275,7 KB · Luettu: 56
  • 2022-11-18 12.53.25.jpg
    2022-11-18 12.53.25.jpg
    186,7 KB · Luettu: 56
  • 2022-11-18 12.53.34.jpg
    2022-11-18 12.53.34.jpg
    174,8 KB · Luettu: 59
  • 2022-11-18 12.53.47.jpg
    2022-11-18 12.53.47.jpg
    120,3 KB · Luettu: 52
juuri vaihdoin talvirenkaat alle ja nyt Landsailin Qirinit olleet kaksi kautta alla, kilometrejä niihin tullut 44828km. Tosi hyvä rengas, toimii sateella, on edelleen suht hiljainen eikä vie kauheasti polttoainetta. Ääritilanteista ei tietoa kun en ole joutunut ääritilanteisiin..
Parempi vain pitää salaisuutena tuo landsailien laatu etteivät nosta hintoja:whistling: Ovat erittäin hyviä renkaita hinta/laatusuhteeltaan. Vaihdoin nokialaiset landsaileihin enkä pysty sanomaan, että nokialaiset olisivat jotenkin paremmat olleet.
 
Edellisessä autossa oli Landsailin LS588 UHP:t ja olivat kyllä perhevankkuriin täysin kelvolliset renkaat. Nykyään Espacessa on Pirellin Scorpion Verdet, jotka ovat toimineet todella varmasti sen kaksi kesää, jotka käytössä ovat olleet. Hiljaiset, toimivat sateella eikä aiheuta minkään sortin tykytyksiä missään muodossa.

Cliossa on loppuunajetut Goodyearin EfficientGripit, mutta ovat keväällä vaihtumassa uusiin. Ehkäpä Landsaileihin.
 
itse ajoin 77000km LS588 renkailla, ei ollut ihan loppu mutta meteli koveni ja teki mieli uusia Qirineitä:)
 
Kesän oli nyt rav4 alla landsail ls588 suv kumit. Hyvin palveli ja keväällä sitten taas alle.

Aika monet landsailin kesärenkaat ollu. Hyvä hinta/laatusuhde.
 
eipä ole kauaa enää kesärenkaat 2023 alle 5viikkoa, mitäs olette harkinnu itsepitäs hommata mersun alle w211 225/50 r16 hyvällä pyörintaenergialla linggilongilta olisi B ja vesi A tarjolla osaatteko suositella?

onks tää Landsail mistää kotosin aika yleistyny vaihilla? onko tasapainossa oleva kumi?

Landsail LS388 225/55R16 99W Kesärenkaat - Rengas365.fi toi 225/55 r16 ois tehtaan oikee koko
 
Viimeksi muokattu:
eipä ole kauaa enää kesärenkaat 2023 alle 5viikkoa, mitäs olette harkinnu itsepitäs hommata mersun alle w211 225/50 r16 hyvällä pyörintaenergialla linggilongilta olisi B ja vesi A tarjolla osaatteko suositella?

onks tää Landsail mistää kotosin aika yleistyny vaihilla? onko tasapainossa oleva kumi?

Landsail LS388 225/55R16 99W Kesärenkaat - Rengas365.fi toi 225/55 r16 ois tehtaan oikee koko
Nykyään saa laittaa kesärenkaat alle vaikka tänään, jos kelit sallivat, ei ole enää päivämäärästä kiinni. On muuten bongattu parit kesärenkaat tämän talven aikana Helsingissä (kelit silloin sallivat, tänään ei niinkään).

Itse katselisin Hankookin tarjouksia, en ole koskaan pettynyt ja hinta on ollut kilpailukykyinen. Useampaa eri mallia olen itse käyttänyt, viime kesä ajettu Ventus Prime 4:lla. Laatu premiumia, hinta keskitasoa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jos itse hommailee niin Barum, Uniroyal, Firestone jos haluaa turvallisia edukkaita valintoja.
 
onks tää Landsail mistää kotosin aika yleistyny vaihilla? onko tasapainossa oleva kumi?

Landsail LS388 225/55R16 99W Kesärenkaat - Rengas365.fi toi 225/55 r16 ois tehtaan oikee koko
Ajoin tuollaiset 225/45R17 loppuun (3 kesää) kun tuli mukana käytetyn auton alla. En olisi itse lähtenyt ostamaan kiinarenkaita, mutta ei noita ollut syytä poiskaan vaihtaa, kun toimivat kaikin puolin moitteettomasti dynaamisessakin ajossa. Yllätti positiivisesti.
 
Katsele merkkihistoriaa ja omistajansa nykyään ja päättele siitä; itse ajan Barumeilla tällä hetkellä tyytyväisenä.
 
Suositelkaas jotain oikeasti hiljaista rengasta koossa 195/50/16?! Continentalit nyt alla ja meteli jäätävä varsinkin näin kuluneena, vaikka muuten oikein hyvät renkaat. Edellisessä autossa oli Michelin Crossclimate 2 ja niistä tykkäsin, mutta onko oikeasti jotain hiljaisempaa vielä jos mennään ihan melu edellä?
 
Suositelkaas jotain oikeasti hiljaista rengasta koossa 195/50/16?! Continentalit nyt alla ja meteli jäätävä varsinkin näin kuluneena, vaikka muuten oikein hyvät renkaat. Edellisessä autossa oli Michelin Crossclimate 2 ja niistä tykkäsin, mutta onko oikeasti jotain hiljaisempaa vielä jos mennään ihan melu edellä?
Riippuu käytännössä täysin mihin autoon olet renkaita ostamassa. Toisessa autossa hiljaiset renkaat saattaa toisessa meluta kovinkin.

Yleissääntönä tosin, että mitä huonompi polttoaineluokitus renkaalla on, niin sitä pehmeämpi kumiseos ja yleensä siten myös hiljaisempi ajossa.

Itse ostin Hankook Kinergy eco 2:t Priukseen ja Michelin Primacy 4:t Rapidiin. Keväämmällä voin kertoa kummat ovat hiljaisemmat, mutta kuten todettu, auto vaikuttaa jo itsessään enemmän kuin kumit. Mutta vahva veikkaus misukoille testien ja kumilaadun näppituntuman perusteella

Edit. Ja Priuksen kumit onkin ostettu polttoainetalous edellä. Rapidin turvallisuus ja hiljaisuus
 
Riippuu käytännössä täysin mihin autoon olet renkaita ostamassa. Toisessa autossa hiljaiset renkaat saattaa toisessa meluta kovinkin.

Yleissääntönä tosin, että mitä huonompi polttoaineluokitus renkaalla on, niin sitä pehmeämpi kumiseos ja yleensä siten myös hiljaisempi ajossa.

Itse ostin Hankook Kinergy eco 2:t Priukseen ja Michelin Primacy 4:t Rapidiin. Keväämmällä voin kertoa kummat ovat hiljaisemmat, mutta kuten todettu, auto vaikuttaa jo itsessään enemmän kuin kumit. Mutta vahva veikkaus misukoille testien ja kumilaadun näppituntuman perusteella

Yarikseen tulossa, nyt kitkoilla menee aivan sukkasillaan...

Hankook Kinergy eco 2 juuri katsoin että ainakin lupaavat alhaisimmat meluarvot...
 
Yarikseen tulossa, nyt kitkoilla menee aivan sukkasillaan...
Jos on valmis hieman uhraamaan kesänrengasmaisuudesta, niin jokin "allseason" tai juurikin tuo Crossclimate on varmasti sieltä hiljaisimmasta päästä.

Itsellä on hyviä kokemuksia Goodyearin EfficientGripistä (ei 2. versiosta) parista autosta.
Ei kovin sporttisen oloinen. Mutta ilmeisesti löysä runko johtaa huonosti rengasmeteliä alustaan.
Tuntuu myös olevan kevyt rullaamaan, joten ei siinäkään mielessä huono.
Viime kesän loppupuolella oli ainakin hyvin edullinen merkkirenkaaksi jopa 19" koossa.
 
Hankook Kinergy eco 2 juuri katsoin että ainakin lupaavat alhaisimmat meluarvot...

Noilla tarroista löytyvillä ohiajomeluarvoilla ei sitten ole mitään korrelaatiota siihen minkälainen mökä auton kajuuttaan kantautuu (tai teknisemmin sanoen: millainen taajuuspektrumi sillä mökällä on, esim. 200Hz kumea mörinä voi jollekin olla paljon miellyttävämpi kohinan lähde kuin 600Hz piikkaava honottava hierova ääni)
 
Noilla tarroista löytyvillä ohiajomeluarvoilla ei sitten ole mitään korrelaatiota siihen minkälainen mökä auton kajuuttaan kantautuu (tai teknisemmin sanoen: millainen taajuuspektrumi sillä mökällä on, esim. 200Hz kumea mörinä voi jollekin olla paljon miellyttävämpi kohinan lähde kuin 600Hz piikkaava honottava hierova ääni)

Joo ja ei...

Jos renkaassa on 68db ja 78db niin varmasti 78db pitää myös sisälle enemmän mökää...

Se kuinka kaksi 68db vertautuu ei selviä kuin vertailemalla samassa autossa.
 
Joo ja ei...

Jos renkaassa on 68db ja 78db niin varmasti 78db pitää myös sisälle enemmän mökää...

Se kuinka kaksi 68db vertautuu ei selviä kuin vertailemalla samassa autossa.

10 desibelin erolla varmasti asia onkin näin, mutta valtaosa (saman kokoluokan) renkaista menee 2 desibelin sisään, siellä se on sitten ihan tuurinkauppaa siitä millaiset taajuusspektrit saa ja miten oman auton alustan ripustukset on eristetty korista / miten sattuvat resonoimaan keskenään.
 
10 desibelin erolla varmasti asia onkin näin, mutta valtaosa (saman kokoluokan) renkaista menee 2 desibelin sisään, siellä se on sitten ihan tuurinkauppaa siitä millaiset taajuusspektrit saa ja miten oman auton alustan ripustukset on eristetty korista / miten sattuvat resonoimaan keskenään.

Kyllä mä tuon tiedän...
 
Kevät tulee 1kk päästä suosituksia halpis renkaista w211 alle 205/55 r16 koossa.
 



Noilla pääsee alkuun.
 



Noilla pääsee alkuun.
kantavuus 94 pitäs olla painava auto kuitenki.
 
noista mikään ei sovi 94 kantavuus ja vierintä pitäs olla B luokkaa mersun pitää rullata

pitäskö survasta 7leveelle mersun orkkis vanteelle tuo koko 225/50 kantavuus 96 halpa rengas B B luokkaa molemmat.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 724
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom