Kesärenkaat - yleisketju

Mitä ehdottaisitte kesärenkaiksi 225 50 R17 koossa? Tuo Landsail vaikuttaisi huipulta, paljon hiljaisempi kuin monet huippurenkaat 66 vs 72db, polttoainetaludellisuus B ja märkäpito A. Ilmeisesti kulutuskestävyyskin ok. Miten tuolla voi olla noin hyvät arvot, saman hintaluokan Triangle AdvanteX on C, C ja 72db?

Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon? Vanhat on Continentalit.

LANDSAIL SENTURY LS QIRIN 990 98W XL alle laitettuna n. 400e.
SUMMER S 98Y XL FR (Continentalin alkamerkki?) 480e
NOKIAN HAKKA BLUE 2 98W XL 680e
Matador MP47 Hectorra 3 425e
Hankook Ventus S1 Evo3 K127 565e
Kumho PS71 540e
Continental PremiumContact 655e
Goodyear EfficientGrip Performance 2
 
Mä laittaisin tosta joukosta jonkun noista kolmesta viimeistä, sillä perusteella että on ollu pelkkiä hyviä kokemuksia.

Nokialaiset ei ole renkaiden huippua nykyään. Ylihintaiset. Landsail, summerstar, matador myös kuuluu johonkin keskivertokastiin (korkentaan).

Continental perstuntumalla on paras noista, mutta myös Hankookit ja Kumhot ollu hyviä ajaa. Kumhossa ollu ainaki joissain malleissa vähemmän pintaa uutena muihin verrattuna, eli ehkä lyhyempi käyttöikä.

Melkee sanois että jos ajat oikeesti paljon niin Continentalit alle, mutta vähemmällä autonkäytöllä Hankookit tai Kumhot.

Tai jos oot ollu Continentaleihin tyytyväine eikä tolla hintaerolla oo väliä niin miks vaihtasit merkkiä?

Meillä vasta uusi auto ja tuli aika loppuun ajetuilla kesärenkailla. Nyt on urasyvyydet 2.5-3mm ja tuntuu siltä, että ensi vuonna ei viitsi enää näin kuluneilla ajella niin voisi vaihtaa jo uudet alle. Erityistä mielipidettä ei renkaista siis vielä ole. Landsailit pisti silmään tietenkin huippuhyvien arvojensa ja edullisuutensa takia. Ehkäpä kuitnekin siis joko Hankookit tai Continentalit. Goodyear vaikuttaisi myös hyvältä.

Ajoa 20-25tkm vuodessa, raskas(?) 1800/2500kg VW Sharan/Alhambra. Vanhassa autossa oli Nexenit ja ne tuntui kuluvan nopsaan, ehkä 30tkm ja loppu (vastaavankokoinen minivan)
 
Barumin Bravuris on myös hyvä perusrengas. Contiin en itse (enää) rahojani laita täällä Suomen teillä, kulutuskestävyydestä on heikkoja kokemuksia ja hinta aina maksimit.
 
Miten tuolla voi olla noin hyvät arvot, saman hintaluokan Triangle AdvanteX on C, C ja 72db?

Senkus Kiinassa kirjottelee sopivia kirjaimia? Siellähän laitetaan CE:täkin surutta kaikkeen. Eikai joku tosissaan luule noita yhtä hyviksi tai paremmiksi ku vaikka Misukat tai Contit?
 
Mitä ehdottaisitte kesärenkaiksi 225 50 R17 koossa? Tuo Landsail vaikuttaisi huipulta, paljon hiljaisempi kuin monet huippurenkaat 66 vs 72db, polttoainetaludellisuus B ja märkäpito A. Ilmeisesti kulutuskestävyyskin ok. Miten tuolla voi olla noin hyvät arvot, saman hintaluokan Triangle AdvanteX on C, C ja 72db?

Onko jotain muuta mitä pitäisi ottaa huomioon? Vanhat on Continentalit.

LANDSAIL SENTURY LS QIRIN 990 98W XL alle laitettuna n. 400e.
SUMMER S 98Y XL FR (Continentalin alkamerkki?) 480e
NOKIAN HAKKA BLUE 2 98W XL 680e
Matador MP47 Hectorra 3 425e
Hankook Ventus S1 Evo3 K127 565e
Kumho PS71 540e
Continental PremiumContact 655e
TM:n testissä Landsail sai arvosanan 8,4 (paras 9,1 Michelin Primacy 4) ja taakse jäi mm.
Bridgestone (8,2),
Kumho (7,8)
ja
Hankook (7,7).

Minun valintani olisi Landsail.
 
Keväällä alle tuli Maxxis HP5 235/45R17 310€ + asennus kaverin korjaamolla, joten edullinen satsi. Ei voi moittia, kaikinpuolin hyvä rengas. Eilen tuli ajettua paikoitellen todella kovassa sateessa ~300km ja todella hyvän oloinen rengas myös kovalla sateella.
 
Matadorille ääni. Hectorra 3 on ollut todella hyvä rengas jo monessakin autossa. Nyt on Matadorit W210 E55 AMG:ssä edessä ja taakse jouduin vaihtamaan uudet kumit katsastukseen ja varastosta ei löytynyt tarvittavassa koossa kuin Triangelia. Ei ole kehumista. Tai no ihan mukavat ajaa kuivalla. Mutta sporttisuutta niissä ei ole tippaakaan ja märällä lähes vaarallisen arvaamattomat.

Focuksessa oli jotkut Landsailit ja ne oli myös todella positiivinen yllätys.
 
Matadorille ääni. Hectorra 3 on ollut todella hyvä rengas jo monessakin autossa. Nyt on Matadorit W210 E55 AMG:ssä edessä ja taakse jouduin vaihtamaan uudet kumit katsastukseen ja varastosta ei löytynyt tarvittavassa koossa kuin Triangelia. Ei ole kehumista. Tai no ihan mukavat ajaa kuivalla. Mutta sporttisuutta niissä ei ole tippaakaan ja märällä lähes vaarallisen arvaamattomat.

Focuksessa oli jotkut Landsailit ja ne oli myös todella positiivinen yllätys.
Samoja havaintoja noista triangleista. Triangle sportexit oli ja märällä tosi terävästi murtui pito ja turun moottoritiellä sai kerran sadekelillä hidastella mutkiin ettei noussut jatkuvasti vesiliirtoon, samalla reissulla kaveri ajoi toisella autolla ja jollain kuluneilla kitkoilla ilman mitään pito-ongelmia :rofl2:
18" vanteille pyöräytetyt trianglet olivat löysemmät ajaa kuin monet muut renkaat pykälää korkeampikylkisinä 17" setteinä. Vaarallisen heikko märkäpito tekee noista sellaiset että en uskalla suositella kenellekään.

Juuri noista samoista matador hectorra 3 on myös kokemusta parissakin autossa, löysät nekin ajaa mutta ei mitään pahaa sanottavaa muuten. Halvaksi renkaaksi aivan asiallinen tuotos, jos ajotyyli ei ole kovin reipas niin menee siinä missä moni huomattavasti kalliimpikin rengas. ~200€ maksoin uudesta 225/45R17 kokoisesta sarjasta vanteille väännettynä jokunen vuosi sitten, siihen hintaan oli ihan älyttömän hyvä hinta/laatu.
 
Kesärenkaita pitäisi hankkia pienessä koossa (175/65R14). Mietin eri renkaiden hintaa ja jos haluaa säästää, kannattaa melko usein ostaa renkaat vierintävastuksen mukaan (toki riippuu kulutuksesta, vierintävastuksesta kuluneena, renkaan koosta (hintaerosta) jne.). Jos renkaat kestävät esim. 50 000km, kulutus on 6 l /100km ja bensa maksaa 1,75 € / l, tulee vierintävastuksen yhden prosenttiyksikön erotuksen hinnaksi 50 000 / 100 * 6 * 1,75€ * 0,01 = 52 €.
Tekniikan maailmassa kesärenkaiden vierintävastus vaihteli noin 5 %-yksikköä.
Muutamia poimintoja eroista vierintävastuksissa (TM) ja 50000km:n matkalla hinnassa:
  • Landsail Sentury Qirin 990 (Vierintävastusero 0%, 0€)
  • Bridgestone Turanza T005 (1,2%, 64€)
  • Goodyear Efficient Grip Performance 2 (1,6%, 83€)
  • Michelin Primacy 4 (2,6%, 135€)
  • Nokian Hakka Blue 2 (3,2 %, 166€)
  • Hankook Ventus Prime 3 (4,1 %, 213€)
  • Continental PremiumContact 6 (4,3 %, 223€)
 
Kesärenkaita pitäisi hankkia pienessä koossa (175/65R14). Mietin eri renkaiden hintaa ja jos haluaa säästää, kannattaa melko usein ostaa renkaat vierintävastuksen mukaan (toki riippuu kulutuksesta, vierintävastuksesta kuluneena, renkaan koosta (hintaerosta) jne.). Jos renkaat kestävät esim. 50 000km, kulutus on 6 l /100km ja bensa maksaa 1,75 € / l, tulee vierintävastuksen yhden prosenttiyksikön erotuksen hinnaksi 50 000 / 100 * 6 * 1,75€ * 0,01 = 52 €.
Tekniikan maailmassa kesärenkaiden vierintävastus vaihteli noin 5 %-yksikköä.
Muutamia poimintoja eroista vierintävastuksissa (TM) ja 50000km:n matkalla hinnassa:
  • Landsail Sentury Qirin 990 (Vierintävastusero 0%, 0€)
  • Bridgestone Turanza T005 (1,2%, 64€)
  • Goodyear Efficient Grip Performance 2 (1,6%, 83€)
  • Michelin Primacy 4 (2,6%, 135€)
  • Nokian Hakka Blue 2 (3,2 %, 166€)
  • Hankook Ventus Prime 3 (4,1 %, 213€)
  • Continental PremiumContact 6 (4,3 %, 223€)
Nämähän ilmoitetut erot kai ovat mitattuja kulutuseroja, eli ei vierintävastuseroja, eli laskelma on oikein. Jos nyt yhtään muistan oikein noita testejä.

Vielä kun saisi jotain tietoa siitä, paljonko ja miten vierintävastus muuttuu renkaan ikääntyessä, ja pysyykö tällöin edes kokeessa määritetty keskinäinen järjestys. :hmm:
 
Saatanan saatana. Sama rengas kaksi kertaa kahden viikon sisään naula/ruuvi läpi. Toinen on niin reunassa, että taitaa olla uusi sarja aika laittaa alle. Autona Volvo XC70.

Auton mukana tuli Continental ContiCrossContactit. Ihan jees kumit. Onko kellään kuitenkaan kokemuksia miten tuo vertautuu vaikkapa Premium Contacteihin? Noissa Crosseissa on aika jyrkät reunat kulutuspinnoilla, joten äkkiseltään kuvittelisin että pyöreämmät olisi hiljaisempia.

Ensi kesänä olisi varmaan voinut vannekokoakin kasvattaa 18”, mutta nyt ei takapuoli repeä kun muutakin menoerää riittää asunnon kanssa.
 
Olisiko kuitenkin ilkivaltaa, ei mene joku naula itsestään renkaaseen.
Sama paikka mistä molemmat vauriot tuli motarilla. Molemmilla kerroilla noin 5km paikan jälkeen syttyi rengaspaine hälytin. Lähellä ollut rengasliike sanoi että korjannut hiljattain runsaasti renkaita. Soitin Elykeskukseen että tarkastavat alueen, mutta hitostako sitä tietää.

Voi olla ilkivaltaa tai jollakin kuorma valutellut tuonne saatanasti nauloja. Missään parkkipaikalla tuo tuskin on tullut, kun ollaan oltu nyt remontin takia eri paikoissa evakossa.
 
Voi toki tapahtua sattumalta liikenteessä, mutta näitä ilkivaltajuttuja on ollut paljon viime vuosina pitkin Suomea:

"Jos ruuvi ei ole porautunut kulutuspinnan läpi vaan jostakin muusta kohtaa, ilkivalta on yksi hyvin mahdollinen selitys, Mäkelä sanoo.
– Mikäli henkilö ei jatkuvasti ajele esimerkiksi rakennustyömaiden läheisyydessä, ja rengasrikkoja on silti usein, ilkivalta on syytä ottaa huomioon, hän sanoo."


 
Voi toki tapahtua sattumalta liikenteessä, mutta näitä ilkivaltajuttuja on ollut paljon viime vuosina pitkin Suomea:

"Jos ruuvi ei ole porautunut kulutuspinnan läpi vaan jostakin muusta kohtaa, ilkivalta on yksi hyvin mahdollinen selitys, Mäkelä sanoo.
– Mikäli henkilö ei jatkuvasti ajele esimerkiksi rakennustyömaiden läheisyydessä, ja rengasrikkoja on silti usein, ilkivalta on syytä ottaa huomioon, hän sanoo."


Molemmat oli kuvioinnin alueella. Jälkimmäinen siinä reunassa, kun alkaa jo taittua sivulle. Ekasta löytyi naulapyssyn naula, joka oli kiinni vielä muovirivassa. Ei siis ammuttu. Toinen lensi tusahtaen pois kun ajoin rengasliikkeen pihaan, joten en tiedä mikä se oli. Sormella tunnustelin tien poskessa että samankaltainen listanaula mahdollisesti, mutta se oli sisäreunassa. Sinne ei siis nähnyt ja ilkivaltakin sisäreunaan hankalampaa. Tultiin 250km reissusta ja loppumatkasta ilmeni tuo vuoto. Toisella kertaa ajettiin samasta paikasta, mutta poikettiin rampilta eri suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nämähän ilmoitetut erot kai ovat mitattuja kulutuseroja, eli ei vierintävastuseroja, eli laskelma on oikein. Jos nyt yhtään muistan oikein noita testejä.

Vielä kun saisi jotain tietoa siitä, paljonko ja miten vierintävastus muuttuu renkaan ikääntyessä, ja pysyykö tällöin edes kokeessa määritetty keskinäinen järjestys. :hmm:
Vierintävastus on mitattu vierintävastuksena, joka on muutettu laskennalliseksi polttoaineenkulutukseksi.

Viime vuoden testissä (TM, 2020) oli kolme settiä kuluneita, usean vuoden ikäisiä renkaita. Sieltä ei saa sinänsä mitään dataa kuluneiden renkaiden vierintävastuksien eroista (renkaat eri merkkisiä ja mallisia), mutta mielenkiintoista oli että eniten kuluneissa renkaissa vierintävastus oli pienin (Goodyear vm 2014, kulutuspintaa 2,5 mm, vierintävastusero 2,9 % parhaaseen) ja tuli vierintävastuksissa testin kolmanneksi. Vähemmän kuluneet pärjäsivät heikommin. Maalaisjärjellä voisi ajatella, että kuluneissa / kovemmissa renkaissa vierintävastus pienenee.
 
Kesärenkaita pitäisi hankkia pienessä koossa (175/65R14). Mietin eri renkaiden hintaa ja jos haluaa säästää, kannattaa melko usein ostaa renkaat vierintävastuksen mukaan (toki riippuu kulutuksesta, vierintävastuksesta kuluneena, renkaan koosta (hintaerosta) jne.). Jos renkaat kestävät esim. 50 000km, kulutus on 6 l /100km ja bensa maksaa 1,75 € / l, tulee vierintävastuksen yhden prosenttiyksikön erotuksen hinnaksi 50 000 / 100 * 6 * 1,75€ * 0,01 = 52 €.
Tekniikan maailmassa kesärenkaiden vierintävastus vaihteli noin 5 %-yksikköä.
Muutamia poimintoja eroista vierintävastuksissa (TM) ja 50000km:n matkalla hinnassa:
  • Landsail Sentury Qirin 990 (Vierintävastusero 0%, 0€)
  • Bridgestone Turanza T005 (1,2%, 64€)
  • Goodyear Efficient Grip Performance 2 (1,6%, 83€)
  • Michelin Primacy 4 (2,6%, 135€)
  • Nokian Hakka Blue 2 (3,2 %, 166€)
  • Hankook Ventus Prime 3 (4,1 %, 213€)
  • Continental PremiumContact 6 (4,3 %, 223€)

Silmäilin myös tuota testiä ja tuntuu siltä et Continentalit ja muut ison vierintävastuksen renkaat saa jäädä hyllylle. Ehkä sitä pitäisi Kiinanrenkaita kokeilla laatumerkin sijaan.
 
Kirjoitellaanpas vähän omakohtaisia kokemuksia kun on muutama viikko tullut ajeltua Nordexx NS9000 renkailla.
Itselleni ennestään täysin tuntematon rengasvalmistaja, tuli hankittua ensisijaisesti uudet (käytetyt) vanteet autoon jossa nämä tuli mukana uudehkoina, keväästä saakka ajettuina. Osui reilusti normaalia enemmän ajoa (>1500 km) tähän muutaman viikon jaksoon, erittäin vaihtelevassa säässä, niin saanut hyvin tuntumaa renkaisiin.

Nordexxit on kooltaan 225/45R17 ja paistoleima viime vuoden viimeisiltä viikoilta. Ensifiilikset renkaasta on että etenkin matalammissa nopeuksissa vanhoja (n. 5v) 205/55R16 Conti EcoContacteja hiljaisemmat, mistä olin jonkin verran yllättynyt. Melutaso tuntuu nousevan suht samoihin vanhojen kanssa moottoritienopeuksissa, mutta ääni on sävyltään ehkä vähän pehmeämpää kuin noissa jo jonkin verran kovettuneissa Conteissa. Painetta tuntuvat kaipaavan reilumman puoleisesti, itse olen nyt itänyt kylmäpaineina noin 2.8 bar ja mietin että pitäiskö jopa pikkuisen nostaa vielä tuosta. Auto kun kävi huollossa niin "tarkastivat ja asettivat" rengaspaineet, 2.6 bariin auton ohjeiden mukaisesti ja aika velton tuntuisiksi meni renkaat...

Paineet kun on kohdallaan niin ohjattavuus tuntuu ihan asialliselta eikä veto- ja ohjauspidossa ei ole ongelmia ainakaan normaalitilanteissa. "Pääsin" ajamaan reissullani myös nelisensataa kilometriä helvetinmoisessa vesisateessa 80/100/120 nopeuksilla, ja tämän kokemuksen perusteella vesi poistuu renkaan alta tehokkaasti, eli ei lähde liirtoon kovin helposti. Sadekelillä ajamisesta jäi kuitenkin sellainen olo, että renkaan pito heikkenee märällä asfaltilla enemmän kuin vanhojen Contien kanssa, tuntui mutkaan kiihdyttäessä sipaisevan märällä suht helposti tyhjää, mikä kannattaa huomioida myös todennäköisesti pidentyneenä jarrutusmatkana märällä.

Kaiken kaikkiaan "ihan ok" tuntuinen rengas, aika edullinen rinkelihän tämä on kun tässä koossa näyttää kappalehinta pyörivän monessa paikkaa noin reilussa 60 eurossa niin ei varmaan voi tuplaten kalliimpien renkaiden ominaisuuksia odottaa. Ei näiden kanssa kuitenkaan millään muotoa pelota ajaa ja tuntuvat alla ihan asiallisilta. Kulutuskestävyys jää nähtäväksi.
 
Renkaiden hitausmassan vaikutuksesta suorituskykyyn. Kuvitteellinen tilanne, jos vaihtaa renkaat yhteispainoltaan 10kg painavempiin ja renkaiden halkaisija kasvaa 2cm kuinka paljon tästä aiheutuu tehohäviötä kiihdytyksessä?
 
Renkaiden hitausmassan vaikutuksesta suorituskykyyn. Kuvitteellinen tilanne, jos vaihtaa renkaat yhteispainoltaan 10kg painavempiin ja renkaiden halkaisija kasvaa 2cm kuinka paljon tästä aiheutuu tehohäviötä kiihdytyksessä?
Oletetaan kuormatun auton massaksi vanhoilla renkailla 1500 kg ja vanhojen renkaiden halkaisijaksi 60 cm. Vaihdossa tulee viisi hidastavaa vaikutusta:

1. Kasvanut renkaan halkaisija. Renkaan voima tiehen (eli myös kiihtyvyys) kullakin vaihteella pienenee noin 3,2 % (100 - (60 cm / (60 cm + 2 cm) * 100 %) = 3,23 %). Toisaalta uusilla renkailla jokainen vaihde yltää suurempaan nopeuteen, jolloin 3,2 % nopeusalueesta menee tuntuvasti (30-80 % neljällä ensimmäisellä vaihteella) nopeammin uusilla, koska niillä on silloin käytössä pykälää pienempi vaihde kuin vanhoilla renkailla. Lopputuloksena keskimääräinen kiihtyvyys 0-150 km/h heikkenee vain hieman yli 2 %, mutta käyttäjän arsdyno tuntee heikennyksen olevan 3,2 %.

2. Auton massa kasvaa 10 kg. Tämä heikentää kiihtyvyyttä 0,7 % (100 - (1500 kg / (1500 kg + 10 kg) * 100 %) = 0,66 %).

3. Hitausmomentti kasvaa. Oletetaan vannekoon pysyvän samana. Halkaisija kasvaa 2 cm. Kulutuspinnassa on selvästi enemmän massaa kuin kyljissä. Jos vanhan renkaan ilmatilan korkeus olisi 10 cm, niin uuden renkaan massapisteiden keskim. etäisyys pyörimisakselista olisi noin 28 cm. Tuolla etäisyydellä siis on 10 kg uutta massaa. Se vaikuttaa karkeasti saman verran kuin (28 cm / 30 cm) ^ 2 * 10 kg = 8,7 kg, eli noin 9 kg massaa kulutuspinnalla. Tämä vastaa samaa kuin autossa olisi 9 kg enemmän massaa. Tämä heikentää kiihtyvyyttä 0,6 % (100 - (1510 kg / (1510 kg + 9 kg) * 100 %) = 0,59 %).

4. Vierinvastusvoima kasvaa, jos vierinvastuskerroin pysyy samana, esim. 0,008. 0,008 * 10 kg * 9,81 m/s2= 0,78 N. Tehohäviö on:
10,9 W@50 km/h
21,8 W@100 km/h
32,7 W@150 km/h (P = F * v).

5. Ilmanvastusvoima kasvaa, jos renkaan leveys pysyy samana, esim. 200 mm. Poikkipinta-ala kasvaa 4 * 20 cm * 2 cm / 2 = 80 cm2. Jos oletetaan Cw:n olevan sama kuin koko autolla, niin normaalilla sedanilla ilmanvastusvoima kasvaa 80 cm2 / 23000 cm2 * 100 % = 0,35 %. Tehohäviö on silloin esim. 0,0035 * 1,2 kg/m3 / 2 * 0,28 * 2,3 m2 * (50 / 3,6 m/s) ^ 3 =
3,6 W@50 km/h
29 W@100 km/h
98 W@150 km/h

Jos autossa on tehoa käytettävissä pelkkään kiihdyttämiseen vastusvoimien jälkeen 65 kW@150 km/h (eli autossa on noin 135-150 kW moottoritehoa), niin 4. ja 5. kohdat heikentävät kiihtyvyyttä noin 0,2 % ((32,7 W + 98 W) / 65000 W * 100 %).

En lähde kännykällä näppäilemään kaikkien viiden kohdan yhteisvaikutusta, koska pitäisi tietää mm. todellinen auton massa, ilmanvastus, vierinvastuskerroin, vetopyörätehon integraali, välitykset, renkaan halkaisija, haluttu nopeusväli jne.

Heitän vain hatusta, että kiihtyvyys on isommilla renkailla nopeudesta riippuen noin 3,5-6 % heikompi (kun kiihdytysväli on vähintään yhden vaihteen kiihdytysalueen pituinen ja molemmille renkaille osuu vaihteen vaihto), mutta kuljettaja kokee selkänojassaan sen olevan noin 4,5-7 % heikompi.


Kannattaa siis vaihtaa noin paljon suurempiin vain jos tarvitset/haluat maavaraa, mukavuutta tai saat isot renkaat halvemmalla.


Edit. Ykköskohdassa vierinkehän kasvamisesta johtuva 3,2 %:n heikennys kiihtyvyyteen kullakin vaihteella pätee vain tehokkaille henkilöautoille ja vain suhteellisen hitaissa nopeuksissa. Jos taas pienitehoisen auton 40 kW:n vetopyörätehosta kuluu moottoritiellä puolet ilman- ja vierinvastuksen voittamiseen, niin silloin renkaanvaihdon heikennys kiihtyvyyteen olisi peräti 40 / 20 * 3,2 % = 6,4 %. Tässä on oletettu, että ei oltaisi vääntökäyrän laskevalla osuudella. Jos oltaisiin, niin heikennys olisi esitettyjä pienempi.

Autoilija tuntee kullakin vaihteella selkänojasta noiden lukujen verran vähemmän painetta suhteessa korviin kantautuvaan murinaan (= moottorin kierrosluku). Todellinen heikennys kiihtyvyyteen ei ole ihan noin suuri, koska samalla vaihteella ja murinalla todellinen nopeus on jo 3,2 % suurempi. Oman mausteensa isompien renkaiden aiheuttamaan todelliseen vaisuuteen tuo 3,2 % pienempi nopeusmittarin lukema vs. vanhat renkaat. Hitaammin nouseva neula korostaa oikeastikin hitaampaa kiihtyvyyttä.

Jos oikke pal hifistellään, niin on vielä toinenkin juttu, mikä ei oikeasti hidasta kiihtyvyyttä, mutta vaikuttaa pikkiriikkisen verran tunnepuolelle. Renkaanvaihdon jälkeen kuljettajan silmät ovat 10 mm entistä korkeammalla verrattuna tiehen. Katumaasturissa 85 km/h tuntuu hitaammalta kuin matalassa autossa, koska silmissä vilistävän röpelöisen tienpinnan "kulmanopeus" on vakionopeudella sitä pienempi mitä suurempi on silmien ja tienpinnan välinen etäisyys. Kuorma-autossa 85 km/h on ihan luruvauhti. Lentokoneella 850 km/h suihkiessa hädin tuskin tunnutaan edes liikkuvan, jos ollaan matkalentokorkeudessa.
 
Viimeksi muokattu:
hitausmomentillahan saa ilmaista kiihtyvyyttä vielä lisää kun kaasutus lopetetaan.
 
Oletteko huomanneet, et mitkä kesärenkaat ovat ns kestävämpiä malleja? Siis kestävät kilometreja eniten. Saako edes noilla ns merkkikumeilla kestävyyttä melkein tuplahinnalla? Omat kumit ovat mukavuuden takia 205/55 tai 60 r16, 215 leveet tuppaa vetelee urissa ikävästi.

Nykyiset kapsen sportmax s2000 kun alkavat olla ehtoopuolella (2-3mm pintaa jäljellä, yllättäen edessä enemmän pintaa kun vanhat eturenkaat laitoin keväällä taakse) ja n. 25/27tkm rullanneet alla, kesällä -20 ostettu et melkein 2v kesää kestivät alla.
Edelliset oli misukan e primasyt, mut ne ei kestän ku vajaa 20tkm.
 
Michelin energy saverit kestää isältä pojalle, mutta viimeistään 30 tkm jälkeen tekee jo mieli ajaa kallioleikkaukseen niiden alati kasvavan jyrinän ja muun yleisen paskuuden takia. Hankala noita kestoja on arvioida, kun riippuu ihan reitistä ja kuskin jalasta. 1-tietä päästä päähän jyräsin kirjaimellisesti energy savereilla noin 50 tkm, ei kulunut sitten millään, pintaakin oli hyvin. Mutta siis umpikarseat muilta osin. Primacy 4:t lupaa kestää ja säilyttää profiilinsa (ominaisuutensa) sakkorajoille saakka. Silloin kun renkaita ostelin, niin Goodyearit oli reilun satkun halvemmat kuin Primacy4:t, €/km laskurilla ihan varmasti GY:llä pääsee pidemmälle vaikka kesto lienee heikompi. Vastaavalla tavalla ö-merkin renkaat todennäköisesti tulevat halvemmaksi, jos eroa on joku 1/4 hinnassa.

Ts. näkisin, että maksat ihan jostain muusta merkkirenkaissa kuin paremmasta kulutuskestävyydestä. Kulutuskestävät renkaat on helppo tehdä, samaten hyvät ominaisuudet omaavat renkaat. Samaan tuotteeseen yhdistäminen meneekin sitten hankalaksi.

e: 55 koossa näyttää rengas365 ainakin tikittävän tosi monta mallia 55-75 euron sisään, mm. Contin CVC6, GY:t pari mallia, Nokialaista... Noilla hintaeroilla ei kyllä pitäisi jäädä absoluuttisesta hintaerosta kiinni merkkirenkaan ja halpiksen välillä. Toki 20€=20€, jos siltä oikeasti tuntuu. Jos nyt itse olisin ostamassa, niin hommaisin varmaan GY:n uuden mallin hiljennettynä (SCT) versiona, ei ole kyllä mitenkään halvin tai kestävin, mutta hiljainen pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Nokian energy saverit ja Michelin Primacy4 lienee sieltä parhaimmasta päästä jos rullausmatkaa ajattelee. Toki näillä hintaakin jkv että samalla rahalla saa kiinakumeja useamman kappaleen.

Nokian ja Michelinin ongelma juurikin tuo loppukilometrien jollotus joka lienee syystä että ovat suunniteltu että kovempi kumiseos on siellä kulutupinnan viimeisissä milleissä.
 
Good Yearin ja Michelinin renkaat ovat näkyneet rengastestien kulutuskestävyysosion (siis mikäli sellainen testissä on mukana) kärkisijoilla ueseasti.
 
Viimeksi muokattu:
Noita Energy saver malleja, mutta myös All season renkaat jotka on jenkkilässä ne ensiasennusrenkaat useimmissa automalleissa.

Esim Misukan crossclimate tai Pirelli Cinturato. Keväästä syksyyn, talvirenkaat erikseen.
 
Audi A4 Avant quattro (B9) alkaa olla uusia suvikumeja vailla, koska nykyiset ovat jo vaarallisen matalalla uralla. Alla on Audi tehdasasennetut (tai kertaalleen vaihdetut):
Hankook Ventus S1 evo 2 245/35ZR19 93Y

En noin leveää ja matalaa välttämättä haluaisi, mutta en kyllä lähde vanteita uusimaan, varsinkin kun ovat melko tyyriit ja pidän ulkonäöstä. Auto ollut niin vähän aikaa, että ei oikein voi sanoa juuta taikka jaata nykyisten hyvyydestä ja kokemusta renkaista muutenkaan ei juuri ole. Leveinä uraherkäthän nuo kyllä on.

Onkohan safe bet laittaa vastaavat uudemmat Hankook Ventus S1 evo 3 245/35ZR19 93Y alle?
 
Tampiona näissä auto asioissa kysyn heti, että meneekö moiset samoille 19" vanteille? Eikö ole liian kapeat? Muutenhan nuo tosiaan olisivat samaa kokoa.

1631983017089.png


Talvi vanteet on 18" ja niissä kumit on 225/45R18.

EDIT: Josko sitä opettelisi lukemaan :)
Alumiinivaluvanne 5-Arm-Sidus-design rengaskoolle 245/35 R19. Vannekoko: 8.5 J x 19

1631983322774.png


Onko tuo alarajalla oleminen sitten hyvä juttu?
 
Viimeksi muokattu:
Onko hyviä ehdotuksia mahdollisimman hiljaisiksi renkaiksi? Kokona 255/35/18 ja 225/40/18.

Nykyisin vanhat Michelinit eli noista nyt luultavasti hiljenee millä vaan renkaalla, mutta kiinnostaisi kokemukset mahd hiljaisesta mallista tällä hetkellä.

Pikaisesti vilastu tälläisiä vaihtoehtoja:

Landsail oli käsittääkseni todella hiljainen rengas aikanaan, mutta saatavuus huonontunut ja hinnat nousseet niissä aika reilusti vissiin menestyksen ohella.

Kuormitusindeksin tiputus pienemmäksi toki myös yleensä löysentää renkaan runkoa ja vähentää mahdollisesti melua, mutta sekään nyt välttämättä paras kulma ole asiaa lähestyä.

Runflateista pysyn erittäin kaukana :)
 
Viimeksi muokattu:
Toi Nexen väistyvä malli, katselisin uudempaa N Fera sport mallia. Nexenit ollu hiljaisia mutta näistä valitsisin kuitenkin GY:n jos hintaero ei merkitse.
 
Ostin muutama viikko sitten yllämainitut GY Eagle F1 asy5 ja ovat kyllä todella hiljaiset. Autona BMW 535d E61 ja renkaat nyt 245/40r18 93Y.

Edelliset renkaat olivat merkiltään BFGoodrich ja niiden kantavuusindeksi oli suurempi, sekä ne olivat XL merkityt. Ohjaustuntuma oli edellisissä tarkempi ja samoin niiden suuntavakaus oli paljon parempi. GY F1 tuntuu uraisella tiellä jopa niin levottomalta, että epäilisin pyöränkulmia, ellei ongelma olisi alkanut vasta välittömästi renkaiden vaihdon jälkeen.
 
missä on nyt viimeksi ollu kesärengastesti? mitkä on parhaat märänkelin renkaat mitä voi hankkia?
 
Ööh, kitkarenkaat... ei ehkä se paras märälle tielle.

Tällä hetkellä Nankangit (ns-2) ja niillä häviää vetopito samantien jos on vähänkin märkä asfaltti.
Oletko kenties ajanut kyseisellä kitkalla märällä?
Ööh, kitkarenkaat... ei ehkä se paras märälle tielle.

Tällä hetkellä Nankangit (ns-2) ja niillä häviää vetopito samantien jos on vähänkin märkä asfaltti.
Jos on epävarma kuljettaja niin totta puhut, silloin Goodyearit eivät ole paras valinta.
 
Pari kesää menty totaali kiinan kumeilla (jinyu), ens kesäksi tulee kyllä jotain muuta.
Halvat noi on, mut märkäpito ei kummoinen, Uniroyal rainsport kenties kokeiluun seuraavaksi.
 
Pari kesää menty totaali kiinan kumeilla (jinyu), ens kesäksi tulee kyllä jotain muuta.
Halvat noi on, mut märkäpito ei kummoinen, Uniroyal rainsport kenties kokeiluun seuraavaksi.
Onko nämä halvempia kuin hyviksi todetut kiinalaiset: lansail, linglong ja nankang?
 
Audi A4 Avant quattro (B9) alkaa olla uusia suvikumeja vailla, koska nykyiset ovat jo vaarallisen matalalla uralla. Alla on Audi tehdasasennetut (tai kertaalleen vaihdetut):
Hankook Ventus S1 evo 2 245/35ZR19 93Y

En noin leveää ja matalaa välttämättä haluaisi, mutta en kyllä lähde vanteita uusimaan, varsinkin kun ovat melko tyyriit ja pidän ulkonäöstä. Auto ollut niin vähän aikaa, että ei oikein voi sanoa juuta taikka jaata nykyisten hyvyydestä ja kokemusta renkaista muutenkaan ei juuri ole. Leveinä uraherkäthän nuo kyllä on.

Onkohan safe bet laittaa vastaavat uudemmat Hankook Ventus S1 evo 3 245/35ZR19 93Y alle?
Itsellä on Skeida Superbissa tuossa koossa Maxxis Victra Sportit ja hintaansa nähden voin suositella.
Edit. Linkki oikeaan kokoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 280
Viestejä
4 502 694
Jäsenet
74 376
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom