Näitä myös itse suositellut muille. On painavempia ja tukevampia renkaita rungoiltaan kuin muut merkit mikä tuo kestävyyttä painaviinkin autoihin.Falken Azenis (FK510 ja uudempi FK520) -renkaita voi suositella, jos vastaan tulee. Made in Japan. FK510:t kestivät painavahkon dieselfarmarin alla itsellä yllättävänkin hyvin ja pärjänneet testeissäkin mukavasti.
Käytännössä ainut motiivi pitää 20-tuumaiset kesällä on ulkonäkö. Joku voisi väittää ajettavuutta paremmaksi, mutta sekin on kyseenalaista arkiliikenteellä.Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?
Molemmat renkaat ihan perus Continentaleja, jotka tulivat tehtaalta auton mukana.
Sopivat vanteet ja renkaat on tiedossa, vielä jos saisi kohtuulliseen hintaan. Kohtuu tuuheaa maksaa uusista 18 tuuman vanteista ja kesärengassetistä melkein kaksi tonttua, kun yleensä pelkkä laatuvalmistajan (ei Kiina) rengassetti on lähtenyt 300 - 400 euron hinnalla.Ellei teknisessä otteessa lue suoraan mitä eri kokoja saa olla niin rengasmyyjä kyllä osaa tarjota oikean koon eri profiilissa itseäsi miellyttäville vanteille.
18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?
Juurikin näin. Renkaan profiilikin vaikuttaa moneen asiaan, mut sanotaan näin et <45 profiilisia renkaita en laittaisi suomen miina teille.18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.
Koko | Sivuseinämän korkeus millimetreinä |
235/50R19 | 117,5 |
255/45R19 | 114,75 |
225/45R17 | 101,25 |
205/55R16 | 112,75 |
175/65R14 | 113,75 |
kitkoissa kumiseos myös tekee äänen hiljaisemmaksi ja ajettavuuden pehmeämmäksi, ei vain profiili.Tiedän tunteen, itsellä kans 45 profiiliset ja tarkkaavaisesti saa ajella. Talvi kitkat 55 profiiliset ja ero valtava ajettavuuteen. Muutenhan rengas on aikalailla samankokoinen jos vierekkäin laitetaan.
Vannetukku on valehtelija. "Testivoittaja" vannetukulla tarkoittaa jotain 10 vuotta vanhaa yksittäistä testiä ja sen yksittäistä osa-aluetta.Kesärenkaat ovat kohta sakkokumia ja tästä loppukesästä hankkia uudet. Varmaa jotai tarjouksiikin alkaa pyörii ennen talvirengaskautta?
205/45ZR17 lukee renkaan kyljessä. Kantavuus näyttää 88, mutta ei kait tällä väliä.
Ehdotuksia hinta/laatusuhde renkaisiin?
Mulla ei ole mitää hajua näistä, mut esim: vannetukusta kun katsoo halvimpien listaa ja sanaa testivoittaja, ei varmaa kovin pieleen voi mennä?
Nankang Sportnex AS-2+ TM- ja Tuulilasi-testimenestys 205/45R17 V
Nankang Sportnex AS-2+ on todellinen vesikelin voittaja. Upeat testitulokset sekä Tuulilasissa että Tekniikan Maailmassa osoittavat Nankangin olevan rengasmaailman parhaimmistoa, mutta silti edulliseen hintaan. Neljäs sija ja upeat 8,6www.vannetukku.fiLinglong Sport Master TESTISENSAATIO! 205/45R17 Y
Linglong Sport Master on laadukas kesärengas, joka tarjoaa erinomaista pitoa ja suorituskykyä parhaassa mahdollisessa hinta-laatusuhteessa. SportMaster on turvallinen kesärengas, johon voit luottaa Pohjolan vaihtelevissa kesäolosuhteiswww.vannetukku.fi
Ja tästä testitulos, teatin heikoin rengas mutta mainospamfletissa asia esitetään toisin.”Narisijoita on aina”
Suht edullisesti hinnoiteltu ja napsinut erinomaista testimenestystä jo useita vuosia. (Tuolta klikkaa "All Tests", voitti ADAC:n kesärengastestin viime vuonna 16-tuumaisena.) Loistaa erityisesti kulutuskestävyydessä ja muissakin ominaisuuksissa tasaisen hyvä (pito, melu, polttoainetaloudellisuus). En epäröisi.TM Testivoittaja Goodyear Efficientgrip perf.2:sta näyttää saavan viiteen sataan töineen. Kenelläkään kokemusta ko. renkaasta? Mitenköhän vertautuu aiempien postauksien Kumhoon ja Hankookiin
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.
Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
On kyllä pirun hiljainen rengas myös 21"-koossa verrattuna contin sportcontactiin ja etenkin Pirellin PZeroihin. Saksasta tilattuina kotiintoimituksella olivat myös 400 euroa edukkaammat mitä sain tarjouksia paikallisilta.Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.
Saattaa olla hieman pystyheittoa eturenkaissa/renkaassa. Olettaen et ne on tasapainotettu kunnolla. Koittaisin vaihtaa noi taka-akselille.itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.
Entisiin continentaleihin verrattuna Goodyear on selvästi pehmeämpi ja ei niin tarkka ohjata, mutta kun katsoo renkaan sivua niin Goodyear on todella pyöreä olkainen verrattuna continentaliin.Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.
Itsellä juurikin tuo koko tässä ”uudessa” autossa ja vaikka päätin ajaa tän kesän/syksyn näillä vanhoilla, niin odotan innolla, että saa ens keväänä uudet renkaat. Toki tässä joutunee myös hommata uudet talvikumit myös, eivät olleet ihan siinä kunnossa, mitä myynti-ilmossa tuumattiin.Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.
Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
Michelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
sama kokemus minulla... "sakkorenkaaksi" saakka kulutetut michelin pilot sport 5 renkaat toimivat täysin ongelmitta ukkosten aiheuttaman rankkasateenkin aikana jolloin vettä oli motarilla oikeasti ihan jäätävät määrät. toki sateen takia motarilla ei voinut ajaa kuin 70-80kmh kun ei nähnyt eteen eikä taakse kun mikään pyyhkijöiden nopeus ei riittänytMichelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.
Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
Ongelma noissa vanhoissa conteissa alkoi olla se ikä, 6v vanha rengas muuttuu kovaksi mikä heikentää pitoa entisestään.Michelinistä on sellaisia kokemuksia, että tehtaan lupaukset renkaan toimimisesta "loppuun saakka" ei ole aivan katteettomia. Yleensä olen laittanut vaihtoon, kun pintaa on jäljellä 2-3mm. Tämä tietenkin vaikuttaa vesiliirtoon, eli lainehtivan veden kanssa on oltava tarkkana ja meluun mutta muuten kuivalla ja kostealla pinnalla ei ole ollut mitään moittimista.
Kun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
Nykyään on uusia renkaita, joissa pintaa 6mm. Näin saadaan hienosti melua sekä vierintävastusta pienemmäksi, mutta renkaat ovat vaihtokamaa aika nopeaan isoilla kilsoillaKun uusissa kesärenkaissa on pintaa 7-8 mm, niin puolet renkaan käyttöiästä jää hyödyntämättä, jos renkaat pistää vaihtoon 5mm pinnalla.
Yleensä silloin kun alkaa olla siinä 2-2.5mm kulutuspintaa jäljellä. Riippuen renkaista ikä vaihtelee kestävyyden mukaan. Nokian Hakka Greenit olivat tällöin 2 kesää ajetut ja muut yleensä tuplasti.Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
Toki kulutuspintaa on joissain uutena vähemmän, mutta eri renkaissa kuluminen tapahtuu eri tahtiin, joten ei ehkä kannata ihan noin paljon yksinkertaistaa. Esim. nyt vaikka Goodyear / Michelin kestää enemmän kilometrejä kuin muut, joten niissä voisi olla vähemmän millejä uutena ja kestää silti enemmän tai yhtä paljon kilometrejä kuin joku muu.Nykyään on uusia renkaita, joissa pintaa 6mm. Näin saadaan hienosti melua sekä vierintävastusta pienemmäksi, mutta renkaat ovat vaihtokamaa aika nopeaan isoilla kilsoilla
No juuri vaihdoin 6v vanhat renkaat pois kun märällä lähti perä irti mutkassa 60 vauhdissa, kuivalla ei mitään valittamista ja pintaakin oli 5-6mm.Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
Mielenkiinnosta, mitä merkkiä/mallia uudet ja vanhat renkaat?No juuri vaihdoin 6v vanhat renkaat pois kun märällä lähti perä irti mutkassa 60 vauhdissa, kuivalla ei mitään valittamista ja pintaakin oli 5-6mm.
Tänään ajoin uusilla renkailla samaan mutkaan sateella 80km/h ilman mitään ongelmia.
Vaihdoin käytetyn auton mukana tulleet Nokianin Hakka Green 2:t pois kausivaihdon yhteydessä (kesä --> talvi), kun sarjan huonoimmassa renkaassa oli pintaa jäljellä n. 2 mm (ennemmin ali kuin yli) ja parhaassa renkaassa n. 3 mm. Ei niillä olisi enää seuraavaa kesää ajanut ja varastossa oli omasta takaa (edellisestä autosta kannibalisoituna) parempikuntoinen kesärengassarja, joten sama luopua tuossa vaiheessa. Renkaiden DOT-koodi oli vuodelta 15 ja renkaat oli edellisen omistajan huoltomuistiinpanojen mukaan ostettu vuonna 2017, joten syksyllä 2023 luopuessa niillä oli takanaan jo jonkin verran vuosia.Minkä ikäisinä vaihdatte uudet kesäkumit vanhojen tilalle? Itte ajelen 9v vanhoilla renkailla, ja ajomelua lukuunottamatta ovat mielestäni edelleen hyvin ajettavia.
Vanhat oli joku continentalit ja uudet on Goodyear Efficientgrip 2Mielenkiinnosta, mitä merkkiä/mallia uudet ja vanhat renkaat?
Tämä, kuvassa 5v vanha misukkaVaihdoin käytetyn auton mukana tulleet Nokianin Hakka Green 2:t pois kausivaihdon yhteydessä (kesä --> talvi), kun sarjan huonoimmassa renkaassa oli pintaa jäljellä n. 2 mm (ennemmin ali kuin yli) ja parhaassa renkaassa n. 3 mm. Ei niillä olisi enää seuraavaa kesää ajanut ja varastossa oli omasta takaa (edellisestä autosta kannibalisoituna) parempikuntoinen kesärengassarja, joten sama luopua tuossa vaiheessa. Renkaiden DOT-koodi oli vuodelta 15 ja renkaat oli edellisen omistajan huoltomuistiinpanojen mukaan ostettu vuonna 2017, joten syksyllä 2023 luopuessa niillä oli takanaan jo jonkin verran vuosia.
Teikäläisen 9-vuotiaita renkaita tarkastelisin kyllä huolella ns. "dry rot" -ilmiön varalta. Itselläni näkyi jo jonkinlaisia halkeamia, vaikka ne olivatkin lievästä päästä eivätkä sitä myöten johtaneet välittömään renkaiden vaihtoon.
Dry Rot Tires: A Comprehensive Guide
What causes dry rot to develop on tires? What can you do to prevent it? Learn this and more by reading our blog at TireMart!www.tiremart.com