Kesärenkaat - yleisketju

Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
278
Vianor näyttää kauppaavan poistomyynnissä RoadX Rxquest -renkaita suht edulliseen hintaan (399€) töineen. Onkohan ihan itsemurharenkaat kun en oikein revikoitakaan löydä. Neliveto kun auto tietty on niin..
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892
Tuota... Sanotaanko näin, että jos se on Sailunin "budjettimerkki..." :hmm:
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
305
235 45 R18 kokoon pitäisi ostaa uudet mustat ja pyöreät. Muutamasta liikkeestä kävin kyselemässä ja Continentalin PremiumContact 7 yritti myydä molemmat, lisäksi toinen kehui Barumin Bravurista aivan premium merkkien tasoiseksi. Autossa on nyt alla kuluneet Nokian Hakka blackit.

Vähän houkuttaisi Barumit kun autoa ei ole tarkoitus pitää muutamaa vuotta pidempään, onko kokemusta miten niillä pärjää verrattuna esim tuohon Contin malliin? Farkku Superb autona.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892
Hyvin pärjää. Ei niin vaimea ääneltään kuin conti, mutta hyvä rengas tänne arkeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
131
Hieman on taas myyjällä lähtenyt myyntipuhe laukalle, mutta sehän on tavallista. Barum toki ei ole premium-merkki, eikä ihan premium-tasoinen rengaskaan. Kuitenkin hyvin varteenotettava eurooppalainen (Contin omistama) vaihtoehto hieman alemmassa hintaluokassa kuin kalleimmat Continentalit, Michelinit, Goodyearit ym.

Oletan, että kyseessä oli Barum Bravuris 3.
EDIT: Korjaan Bravuris 5.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
38
Falken Azenis (FK510 ja uudempi FK520) -renkaita voi suositella, jos vastaan tulee. Made in Japan. FK510:t kestivät painavahkon dieselfarmarin alla itsellä yllättävänkin hyvin ja pärjänneet testeissäkin mukavasti.
Näitä myös itse suositellut muille. On painavempia ja tukevampia renkaita rungoiltaan kuin muut merkit mikä tuo kestävyyttä painaviinkin autoihin.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 176
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?

Molemmat renkaat ihan perus Continentaleja, jotka tulivat tehtaalta auton mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 185
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?

Molemmat renkaat ihan perus Continentaleja, jotka tulivat tehtaalta auton mukana.
Käytännössä ainut motiivi pitää 20-tuumaiset kesällä on ulkonäkö. Joku voisi väittää ajettavuutta paremmaksi, mutta sekin on kyseenalaista arkiliikenteellä.

Jos 20-tuumaisista saa niin paljon rahaa että sillä voi kuitata uusien 18-tuumaisten hankinnan ja rahaa jää ylikin niin en miettisi hetkeäkään.

Suomen tiet on paikoin niin surkeassa kunnossa, että 20-tuumaisille on aika vähän järkiperusteita.

Ja toki ostaisin itse nuo 18-tuumaiset tietysti alkuperäislaatuiset käytetyt tori.fi tms. Tarvikevanteet usein rapistuu parissa vuodessa pinnaltaan huonoiksi puhumattakaan että ne valetaan jostain romuraudan ja tinan sekoituksesta.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892
Riippuu vähän mistä roikkuu. Jos kesällä tuut toimeen isoilla vanteilla, anna olla.

Oma tuli 21" eriparin vanteilla, en ajatellut yrittää vaihtaa vaan, mutta hommasin talvisarjan 19" vanteilla. Ei nois kaksykkösis mitään järkeä ole, mutta antaa mennä kun on mennäkseen, ompahan sitten kerran elämässä omistanu auton jossa kunnon läskit alla vakiona. :comp:

IMG_20240704_164426752.jpg
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 176
Lisättäköön tunnustus, etten ole koskaan vaihtanut auton vanteita. Jos on selkeästi vaativampi urakka kuin pelkkä renkaanvaihto, niin täytynee viedä auto pajalle.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892
Ellei teknisessä otteessa lue suoraan mitä eri kokoja saa olla niin rengasmyyjä kyllä osaa tarjota oikean koon eri profiilissa itseäsi miellyttäville vanteille.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 176
Ellei teknisessä otteessa lue suoraan mitä eri kokoja saa olla niin rengasmyyjä kyllä osaa tarjota oikean koon eri profiilissa itseäsi miellyttäville vanteille.
Sopivat vanteet ja renkaat on tiedossa, vielä jos saisi kohtuulliseen hintaan. Kohtuu tuuheaa maksaa uusista 18 tuuman vanteista ja kesärengassetistä melkein kaksi tonttua, kun yleensä pelkkä laatuvalmistajan (ei Kiina) rengassetti on lähtenyt 300 - 400 euron hinnalla.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892
Ooks ns. Kysyny Eestistä?

Tuos viime vuonna tuli tehtyä valintojen maailmaa kun suomessa pyydettiin kirkkain silmin reilu tonni per vanne, puoltoista renkaat niille päälle ja satku kappaleelta paineanturit.

Eestistä kotio ~1900€...
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
926
Onko mitään järkeä pitää kesärenkaat ja talvirenkaat eri vannekoolla, eli 20 tuumaiset kesärenkaat ja 18 tuumaiset talvirenkaat. Vai kannattaisiko suosiolla hankkia kesärenkaat myös 18 tuumaisina, ja laittaa nuo 20 tuuman setit myyntiin?
18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.

Pienenä lisänä 18" vanteet on todennäköisesti jopa kiloja kevyemmät kuin 20" vanteet, kunhan asiaan kiinnittää huomiota vannekaupoilla. Jousittamaton massa pienenee ja ajettavuus parantuu (marginaalisesti).
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
38
18-tuuman renkailla tulee 25 mm lisää ilmatilaa, mikä oletettavasti parantaa renkaiden kykyä selviytyä suomalaisen sveitsinjuus...tienpinnan röykyistä ja muista miinoista ehjänä. 18 tuuman renkaat voi olla ajettavuudeltaan hieman löysemmät kuin 20-tuumaiset mutta tätä voi jonkin verran kompensoida nostamalla painetta. Korkealla paineella rengas kestää vielä paremmin iskuja ja ehkä kuluukin hitaammin.
Juurikin näin. Renkaan profiilikin vaikuttaa moneen asiaan, mut sanotaan näin et <45 profiilisia renkaita en laittaisi suomen miina teille.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
305
Nyt ensimmäinen kesä 45 profiilin renkailla ja vähän liian matalalta tuntuvat nekin. Tulee katkokset ja muut osumat ikävästi läpi sekä hiekkateillä ajaminen on epämukavaa.
 
Liittynyt
19.04.2024
Viestejä
38
Tiedän tunteen, itsellä kans 45 profiiliset ja tarkkaavaisesti saa ajella. Talvi kitkat 55 profiiliset ja ero valtava ajettavuuteen. Muutenhan rengas on aikalailla samankokoinen jos vierekkäin laitetaan.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
652
Missä määrin tuossa "matalaprofiiliset on epämukavia" -asiassa on kyse profiilisuhteesta ja missä määrin taas sivuseinämän absoluuttisesta korkeudesta? Periaatteessahan vaikkapa isohkon auton taka-akselin 45-profiilisen renkaan sivuseinämä voi olla korkeampi kuin pienen auton 65-profiilisen renkaan sivuseinämä...

KokoSivuseinämän korkeus millimetreinä
235/50R19117,5
255/45R19114,75
225/45R17101,25
205/55R16112,75
175/65R14113,75
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 037
Tiedän tunteen, itsellä kans 45 profiiliset ja tarkkaavaisesti saa ajella. Talvi kitkat 55 profiiliset ja ero valtava ajettavuuteen. Muutenhan rengas on aikalailla samankokoinen jos vierekkäin laitetaan.
kitkoissa kumiseos myös tekee äänen hiljaisemmaksi ja ajettavuuden pehmeämmäksi, ei vain profiili.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 387
Kesärenkaat ovat kohta sakkokumia ja tästä loppukesästä hankkia uudet. Varmaa jotai tarjouksiikin alkaa pyörii ennen talvirengaskautta?
205/45ZR17 lukee renkaan kyljessä. Kantavuus näyttää 88, mutta ei kait tällä väliä.

Ehdotuksia hinta/laatusuhde renkaisiin?

Mulla ei ole mitää hajua näistä, mut esim: vannetukusta kun katsoo halvimpien listaa ja sanaa testivoittaja, ei varmaa kovin pieleen voi mennä?

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 185
Kesärenkaat ovat kohta sakkokumia ja tästä loppukesästä hankkia uudet. Varmaa jotai tarjouksiikin alkaa pyörii ennen talvirengaskautta?
205/45ZR17 lukee renkaan kyljessä. Kantavuus näyttää 88, mutta ei kait tällä väliä.

Ehdotuksia hinta/laatusuhde renkaisiin?

Mulla ei ole mitää hajua näistä, mut esim: vannetukusta kun katsoo halvimpien listaa ja sanaa testivoittaja, ei varmaa kovin pieleen voi mennä?

Vannetukku on valehtelija. "Testivoittaja" vannetukulla tarkoittaa jotain 10 vuotta vanhaa yksittäistä testiä ja sen yksittäistä osa-aluetta.

Lisäksi omistaja on täysi ihmisperse(* muutenkin.

Jos haluat hyvät kohtuuhintaan niin Hankook Ventus Prime. Kumho Ecsta saanut hyviä arvosteluja myös.
Barum Bravuris 5 voisi myös olla.


*) Vannetukun toimitusjohtaja tuomittiin alaisen uuvuttaneesta rajusta kiusaamisesta – aikoo valittaa korkeimpaan oikeuteen: ”Narisijoita on aina”

”Narisijoita on aina”
Ja tästä testitulos, teatin heikoin rengas mutta mainospamfletissa asia esitetään toisin.

 
Viimeksi muokattu:

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 892

Barum on hyvä eurooppalainen rengas.


Edullinen AllSeason

Edulliset kesä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 387
^ Noni kiitokset vastanneille, enköhä mää tuolta jo sopivan löydän itselleni :)
 
Liittynyt
22.06.2024
Viestejä
9
TM Testivoittaja Goodyear Efficientgrip perf.2:sta näyttää saavan viiteen sataan töineen. Kenelläkään kokemusta ko. renkaasta? Mitenköhän vertautuu aiempien postauksien Kumhoon ja Hankookiin :hmm:
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
652
TM Testivoittaja Goodyear Efficientgrip perf.2:sta näyttää saavan viiteen sataan töineen. Kenelläkään kokemusta ko. renkaasta? Mitenköhän vertautuu aiempien postauksien Kumhoon ja Hankookiin :hmm:
Suht edullisesti hinnoiteltu ja napsinut erinomaista testimenestystä jo useita vuosia. (Tuolta klikkaa "All Tests", voitti ADAC:n kesärengastestin viime vuonna 16-tuumaisena.) Loistaa erityisesti kulutuskestävyydessä ja muissakin ominaisuuksissa tasaisen hyvä (pito, melu, polttoainetaloudellisuus). En epäröisi.

ADAC:n kesärengastesti tältä vuodelta tosin sisällytti sekä tuon Goodyearing että Kumho HS52:n ja Hankook Ventus Prime 4:n 17-tuumaisena. Siellä menestys oli huonompaa, jäi korealaisten taakse, mutta näinhän se usein menee, että suht laadukkaat renkaat voivat vaihtaa keskinäistä järjestystä lopputuloksissa riippuen testin painotuskriteereistä, rengaskoosta, testiolosuhteista ja muusta vastaavasta.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 788
Itse ja katsellut pitkin kesää että aika tasavahvoilta vaikuttavat Goodyearin Efficientgrip 2 ja Hankookin Ventus Prime 4. Isä osti Qashqaihinsa kesällä Efficient Grip 2 SUV:t ja taidan itse ostaa samat omaan autooni kun ihan hyvältä vaikuttivat.

EDIT: Tuli pistettyä haisemaan. Efficientgrip 2 SUV 100H:t 17-tuumaisina koossa 215/60 800 EUR töineen. Kulutus, märkäpito ja melu kaikki A-luokkaa. En alkanut tinkiä. Jos kestävät luvatusti, niin ei kilometriä kohti paljoa tule. Onneksi nuo ovat H-nopeusluokalla. Isäni autossa on tuumaa suuremmat renkaat, niin niitä on tarjolla vain V-nopeusluokalla.

Hyvin kyllä kestäneet nuo ensiasennusrenkaina olleet Continentalin EcoContact 6:set. Autolla ajettu 90 000 km, joista kesärenkailla varmaankin joku 50 000 km ja on noissa vieläkin 2,5 mm pintaa.

Kävi itse asiassa aika hupaisasti. Ajoin ensin liikkeeseen, jossa olen aina käynyt paikkauttamassa renkaani. Kysyin itse yrittäjältä että pitäisi Goodyeareille katsoa hintaa niin tämä totesi että ei hän saa Goodyearia tilattua mistään vaan myy pääasiassa Nexeniä ja Falkenia. Totesin että kiitos, tämä riittää ja ajoin sitten muutaman sadan metrin päässä olevaan liikkeeseen jossa ei moista merkkirajoitetta ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
562
Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.

Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 464
Ajattelin että ajan tämän kesän loppuun alkuperäisillä Conteilla, mutta 2018 paistoleima ja hyvin epämiellyttävä märkäpito käyttäytyminen (perä lähtee irti tai puskee 60 vauhdeissa) pakotti vaihtamaan renkaat jo nyt. Alle tuli Goodyearin Efficientgrip 2 (195/55R16) ja muutamien kilometrien perusteella, uusi rengas = uusi rengas.

Vanhoissakin oli pintaa vielä 5mm, mutta jyrinä ja tärinät oli kyllä valtavia kun pääsi vertaamaan nyt uuteen renkaaseen ja eipä tuo nyt mikään yllätys ollut.
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.
 
Liittynyt
05.11.2021
Viestejä
101
Mä vaihdoin hiljattain loppuunajetut Efficientgripit (ykkösversio) Efficientgrip 2 -renkaisiin, ja oli kyllä häkellyttävää, miten paljon rengasmelu väheni. Molemmissa melun suhteen samat speksit, mutta kuten sanoit, uusi rengas on uusi rengas.
On kyllä pirun hiljainen rengas myös 21"-koossa verrattuna contin sportcontactiin ja etenkin Pirellin PZeroihin. Saksasta tilattuina kotiintoimituksella olivat myös 400 euroa edukkaammat mitä sain tarjouksia paikallisilta.
 

pinkeliviinica

Tukijäsen
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
568
itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 923
itselläni nyt sitten kuluivat loppuun michelin pilot sport 5:set kahdessa kesässä.
ajokilometrejä laskin että tuli noin 46 tkm (mulla tulee kilometrejä muutenkin ~33tkm vuodessa)
kokona 225-40-r18
niiden tilalle sit ihan mielenkiinnosta kiinalaiset halpikset eli kapsen k3000 papide, 399e kierros asennettuna alle (autoreifen roihuvuoressa helsingissä.)
näiden kanssa on jo ajettu noin 8tkm ja toistaiseksi olleet kesäkelissä ihan yhtä hyvät kuin misukatkin. (äänellisesti, äärikäytökset ja bensan kulutuksellisesti)
ainoa poikkeus on siinä että joko rengasliike oli vähän huolimaton tai sitten kiinalaisissa on vaihtelua renkaan koostumuksessa mutta näissä pikkaisen rupee ratti ravistamaan 130kmh nopeuksissa... meinaan vielä ennen syksyä viedä nuo uudestaan tasapainotettavaksi jos vaikka auttaisi.. kerron sitten myöhemmin lisää kun kilometrejä tulee alle että miten nuo kestävät yms.
Saattaa olla hieman pystyheittoa eturenkaissa/renkaassa. Olettaen et ne on tasapainotettu kunnolla. Koittaisin vaihtaa noi taka-akselille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 982
Viestejä
4 384 979
Jäsenet
72 903
Uusin jäsen
hungrydaddy

Hinta.fi

Ylös Bottom