Sähköskootterit / sähköpotkulaudat

Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
30
IF:stä tänään kyselin ja heillä lasten sähkömönkijä oli about 380€/v ja on mahdollista maksaa vain käytössä olevista kuukausista eli n. 32€/kk. Suolaista mutta ei tuo nyt ihan konkurssiin vie jos sitä vuodessa noin 4kk pitää voimassa
Itse otin pohjolosta vakuutuksen. Ainoastaan vuosihinta(164e/v) eli 13.6e/kk. Vakuutuksen voi katkaista heti kuin lopettaa ajot. Ei ollut erikseen kesähintaa. Mutta kyseessä siis sähköskuutti. Voi olla toki eri hinnoittelu sähkömönkijöillä
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
307
Itse otin pohjolosta vakuutuksen. Ainoastaan vuosihinta(164e/v) eli 13.6e/kk. Vakuutuksen voi katkaista heti kuin lopettaa ajot. Ei ollut erikseen kesähintaa. Mutta kyseessä siis sähköskuutti. Voi olla toki eri hinnoittelu sähkömönkijöillä
Jes kiitos vinkisä, soittelin itsekkin tuonne ja sain vastaavan tarjouksen. Tämä huomattavasti parempi vs mitä nyt noista muista saanut.
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
155
Kontio Motors 2.0 vakuutus Iffillä 285 (osakaskolla), Pohjola oli about satkun kalliimpi. Toki meillä on kaikki vakuutukset Iffillä, joten se taitaa vaikuttaa 15% hintaan. Maksu jakaantuu 12kk tasaisesti eli ei ole mitään painotuksia kesälle hinnassa. Laitan vakuutuksen syyskuussa lopussa kiinni.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
30
Kontio Motors 2.0 vakuutus Iffillä 285 (osakaskolla), Pohjola oli about satkun kalliimpi. Toki meillä on kaikki vakuutukset Iffillä, joten se taitaa vaikuttaa 15% hintaan. Maksu jakaantuu 12kk tasaisesti eli ei ole mitään painotuksia kesälle hinnassa. Laitan vakuutuksen syyskuussa lopussa kiinni.
Onneksi tosiaan se ei toteutunut, että kaikki joutuisi maksamaan koko vuodelta. Vaikka täytyy myöntää, että oli 3 kuukauden jännitys hinnasta, koska ostin laitteen ajoissa. Ihan kohtuullinen tuo 13.6e/kk
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 961
Tänään on tämän kesän ensimmäinen skuuttitapaaminen Vantaalla ja tiedossa on myös grillaamista :)

Kiva nähdä muiden lautoja ja kokoontua samanhenkisten kanssa ulos viettämään perjantai-iltaa.
 
Liittynyt
27.05.2023
Viestejä
383
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 693
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?
Pitääks se herättää laturin avulla takas henkiin, vai lähteekö ihan vaan napista päälle sit kun sammuu?

Pääseekö ajamaan ollenkaan, vai sammuuko heti? Pitääks nopeuden olla tietyn verran yli?

Puuttuu jonkin verran infoa et osais sanoa edes suurinpiirtein varmuudella et oisko se nyt kontrolleri vai akku.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 230
Protestoijien kannattaa sitten muistaa, että liikennevakuutuksen laiminlyönti on aika rajusti sanktioitua eli siitä ei millään pienellä sakolla selviä kiinni jäädessä. Pääsääntöisesti sakkoja tulee ja vakuutusmaksut moninkertaisena.
Joo pahimmillaan tuossa voi köyhtyä aika paljonkin. Henkilöauto kyseessä kylläkin, mutta itselle tuli 1400€ lisää maksettavaa kun auto seisoi oston jälkeen pihassa reilun puoli vuotta. Olisi pitänyt ottaa vakuutus ja laittaa se heti seisontaan.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
180
Akku näyttää täyden varauksen mutta lauta sammuu kesken ajon.

e-wheels e2s v2


Onko tämä rebrandatty jostain muusta, onko tähän myynnissä erikseen bms, tai kontrolleria tai emolevyä?


Kuljetettava kuorma on 45 kg ja sammuu kesken ajon, akun varauksen näyttää täyteen näytöstä.
Mitä luulet että olisi rikki? Kannatteeko lähteä tilaamaan korjausosia jos niitä ebaysta tai jostain sattuisikin löytymään?
Itsellä oma ewau teki samaa mennä vuonna jos on takuuta niin sinne
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 919
Tänään käytin skuuttia ekan kerran täällä korvessa. Ajoin täysin suoraa tietä monta kilometriä. Kyllähän siinä ajaessa kerkesi miettimään että 25kmh rajoitus ei kyllä ole pätevä kaikissa tilanteissa. Kaupungissa asuessa en koskaan kaivannut enemmän vauhtia, mutta tuossa voisi ajella ihan hyvin nopeammin.

Ei kuitenkaan taida kehdata tuunata tuota. Juuri tuolla suoralla olen nähnyt poliisien pysäyttävän jonneja sähkövehkeillään useamman kerran.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
477
Tänään käytin skuuttia ekan kerran täällä korvessa. Ajoin täysin suoraa tietä monta kilometriä. Kyllähän siinä ajaessa kerkesi miettimään että 25kmh rajoitus ei kyllä ole pätevä kaikissa tilanteissa.
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.
Liekkö markkinoilla yhtään lautaa missä akun lämpötilaa kontrolloitas aktiivisesti
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 961
Monet Ninebotin laudat kontrolloivat akuston lämpötilaa ja katkaisee matkanteon väliaikaisesti jos lämpötila nousee liian korkeaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 693
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.
Liekkö markkinoilla yhtään lautaa missä akun lämpötilaa kontrolloitas aktiivisesti
No ei se kyllä akun elinikään vaikuta. BMS pitää kyllä huolen et se katkasee virransyötön jos alkaa lämpötila olemaan liian korkea tai purkuvirta muuten vaan liian iso. Sama latauksen aikana, lataat liian kovalla jerkulla niin se kyllä pistää pelin poikki.

Ennemmin se controlleri pamahtaa lämpötilan takia ku se et akuilla alkais olemaan turhan tukalat oltavat. Ihan melkeen jokaikisessä laudassa.
 
Liittynyt
30.06.2022
Viestejä
30
Huomenta päivää, hyvät uutiset on, että ajoin E-600:lla vajaa pari vuotta yli 4000km ihan hienosti. Olin lautaan tyytyväinen (teho kiihtyvyys ja kulku mukava), mutta takajousitus meni poikki ja kun eivät saaneet/viitsineet sitä korjattua, sain takuuseen vielä rahat takasin. kiitos erittäin hyvin toimineesta takuusta. Eli 599€ sain rahaa tilille ja ostin E-6045frs tilalle (KS-N10T ver.1.31) Tähän uuteen sain heti aluksi nopeusrajoituksen poistettua, aivan kuten E-600. Mutta kun välillä käytin uudempaa/vanhempaa e-wayn appia vuoronperään, nopeus lukittui ilmeisesti lopullisesti 25km/h. Tätä ongelmaa ei ollut E-600, siinä pystyi käyttämään ristiin rajattomasti uutta ja vanhaa säätö-appia. KS SoftTuner olisi, jossa paljon firmwareja, onko KS-N10 ja KS-N10T firmwaret ristiin sopivia? siellä olis paljon KS-N10 vanhempaa firmwarea tarjolla (1.09-1.31). Mutta KS-N10T tarjolla on vain 1.31-1.35 versiot. Mikä neuvoksi? Käsittääkseni sama laite, mutta lisättynä muutamia uudistuksia kuten etujousitus.

Ja Lahden alueella olen jos asiantuntemusta/apua löytyisi? *edit
Ratkaisin asian niin että palautin verkkokaupan laudan (699€), koska en tyytyväinen- se oli valmistettu v2022, eli maannut varastossa pari vuotta. sain rahat takasiin ja tilasin telialta 50€ halvemalla, ja nyt kulkee. tämä kappale valmistettu 12/2023. siis kulkee siksi koska en koske e-wayn omaan oppiin..

*edit lisäys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 644
Toki on paikkoja missä vois ajaa turvallisesti nopeamminkin, mutta tuunajilta monesti jää huomioimatta myös teho/hyöty-suhteet ja miten suurempi kulutus vaikuttaa esim. akun elinikään.
Ennemmin se controlleri pamahtaa lämpötilan takia ku se et akuilla alkais olemaan turhan tukalat oltavat. Ihan melkeen jokaikisessä laudassa.
Joo, ei matkanopeuden noston oleellisin vaikutus ole että se rasittaisi järkevän kokoista akkua liikaa. Toteutuva ajomatka lyhenee ja mahdollisen kaatumisen seuraukset tulevat vakavammiksi. Enkä jälkimmäisellä tarkoita että 25 km/h olisi jokin viimeinen sana suurimmaksi turvallisuusajattelun mukaan järjelliseksi ajonopeudeksi laudalla, vaikka itse en halua lakipuutteellista kalustoa.

Akun kypsymisen kannalta enemmän kiinnittäisin huomiota varastoinnin SOC ja lämpötilaan sekä latauslämpötilaan. Ei missään tapauksessa lainkaan ladata pakkaskylmää akkua eikä mielellään heti kuumaksi ajettua/auringon paahtamaa patteria, ainakaan kovin suuren C-mitoituksen laturilla. Jos kennot eivät ole näiden puolesta kamalan lujilla, ne pääsääntöisesti kestävät laatuluokan mukaisen ikänsä vuosia ja/tai syklejä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
477
Tänään spottasin pari teipattua lautaa liikenteessä, rupesin miettimään että vois omaakin vatkainta koristella
mistäs noita tuunaus sarjoja kannattais ostella?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
477
Kerro nyt ihmeessä mistä on kysymys. Tarkoitatko dekkiteippiä, heijastimia vai kenties jotain koristeita? Millaisia? Vai oliko niissä kenties kasettinauhuri? :p
En sinänsä mitään erityistä etsi, jos joku on törmännyt semmoisiin noita verkkokauppoja selaillessa niin vois linkkailla
Joskus aliexpressissä törmäsin G30 mallikohtaisiin teippisarjoihin mutta valikoima oli vähän nihkeä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 644
En sinänsä mitään erityistä etsi, jos joku on törmännyt semmoisiin noita verkkokauppoja selaillessa niin vois linkkailla
Joskus aliexpressissä törmäsin G30 mallikohtaisiin teippisarjoihin mutta valikoima oli vähän nihkeä
Ilmeisesti siis ulkoasun muutosta haetaan? Sehän onnistuu ilman siihen tarkoitettua tuotetta. Voi teipata metritavarasta ja voi vaikka maalata. Kun ottaa vapauksia, voi erottua selvemmin kuin valmiilla tuotteella.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
30
Olisi kysyttävää akkujen takuusta. Tottakai jokaisella maahantuojalla voi olla eri ehdot. Mistään en oikein oo saanut vastausta siihen, kuinka paljon akun kapasiteetin pitää heikentyä, ennenkuin se menee takuun piiriin? Parissa kuukaudessa maksimi jättine johon latautuu on tippunut 56.6 ->56.1V. Toki en oo huomannut vielä juurikaan merkitystä kanatamaan. Ehkä 2-3km on voinut jäädä pois, mutta maastolla on kuitenkin niin iso vaikitus, että voi mennä senkin piikkiin. Olisi tässä vielä 4kuukautta aikaa akun heiketä ja sit käy mahdollisesti hakemassa uuden tilalle kun takuu on lopussa. Toki toinenkin asia on hajonnut, eli tuo alustavalo ei mee enää päälle. Toki kesällä ei oo niinkää merkitystä, mutta täytyy käyttää huollattaa takuu aikana. Keväällä kun oli pimeää niin oli kyllä todella hienon näköinen. Jossain vaiheessa voisin tehdä pienen vertailun vanhan eway-350 ja ego-tomini x10 kesken. Erothan on valtavat. koska niin iso ero laitteissa, mutta kyllä ewayssä silti oli hyviäkin puolia ja ennenkaikkea sen koko loukan skuuteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 693
Olisi kysyttävää akkujen takuusta. Tottakai jokaisella maahantuojalla voi olla eri ehdot. Mistään en oikein oo saanut vastausta siihen, kuinka paljon akun kapasiteetin pitää heikentyä, ennenkuin se menee takuun piiriin? Parissa kuukaudessa maksimi jättine johon latautuu on tippunut 56.6 ->56.1V. Toki en oo huomannut vielä juurikaan merkitystä kanatamaan. Ehkä 2-3km on voinut jäädä pois, mutta maastolla on kuitenkin niin iso vaikitus, että voi mennä senkin piikkiin. Olisi tässä vielä 4kuukautta aikaa akun heiketä ja sit käy mahdollisesti hakemassa uuden tilalle kun takuu on lopussa. Toki toinenkin asia on hajonnut, eli tuo alustavalo ei mee enää päälle. Toki kesällä ei oo niinkää merkitystä, mutta täytyy käyttää huollattaa takuu aikana. Keväällä kun oli pimeää niin oli kyllä todella hienon näköinen. Jossain vaiheessa voisin tehdä pienen vertailun vanhan eway-350 ja ego-tomini x10 kesken. Erothan on valtavat. koska niin iso ero laitteissa, mutta kyllä ewayssä silti oli hyviäkin puolia ja ennenkaikkea sen koko loukan skuuteissa.
Ööh mikä nimellisjännite akussa on? 52v akku täyteen ladattuna ois 58.8v ja 48v sit taas 54.6v. Jokatapauksessa tohonhan vaikuttaa aika moni asia, ootko balansoinu kennoja eli jättäny pariks tunniks laturiin senki jälkeen ku se näyttää vihreetä valoa, eli on ns. täys? Jos jättää balansoimatta nii se on kyl nopein tapa saada akku tapettua. Sinänsä huono ku balansoinnista harvemmin ohjekirjoissa yms puhutaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 449
Tänään spottasin pari teipattua lautaa liikenteessä, rupesin miettimään että vois omaakin vatkainta koristella
mistäs noita tuunaus sarjoja kannattais ostella?
Näitähän nyt löytyy melkein jokaisesta skuuttikaupasta. CuriousJoella on esim. Styling-osio, jossa on suosituimpiin malleihin suunnattuja tuotteita sekä geneerisiä tuotteita. Samaa kiinakamaa löytyy muualtakin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 517
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 174
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
Ainankin lautakuskille pitäisi antaa roimat sakot. Kun tuollalla ei edes saa kuljettaa ketään ja taisipa olla noilla väistövelvollisuuskin tuossa (käännyttiin polkupyöraa vastaavalla häkkyrällä jalkakäytävältä suojatielle (ei vissiin ollut pyörätietä tuossa..))
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 693
Kolme sähköpotkulauden päällä liikenteessä mikä voi mennä pieleen: Poliisi vahvistaa: Tällä tavoin 12-vuotiaat tytöt ajoivat skuutilla juuri ennen kohtalokasta törmäystä Myyrmäessä

Tämä oli vaan ajan kysymys että jotain tällaista tapahtuu. Toivottavasti herättelee vanhempia.

Oman empiirisen tutkimuksen (=tarkat silmät) mukaan (nuoret) naiset ajavat usein autoa puhelin kädessä, eiköhän se ollut tässäkin syy eivät vaan vielä kerro tutkinnallisista syistä. Oleellisempi tieto kuin se että kyseessä oli mersu ja katumaasturi :facepalm:
Mua huvittaa ja samalla ehkä myös vähän harmittaa se et ekana syytetään tota autokuskia, vaikka olennaisin tieto on se että tossa ajettiin kolmepäällä. Noitten ohjattavuus yms ei muutenkaan oo parhaimmasta päästä, niin miettikääpä mitä se on kun kyydissä on 3.


Tässä jutussa myös mainitaan et sillä tultiin aika kovaa vauhtia suojatielle. Suojatielle minkä yli vehje pitäis taluttaa, ei ajaa. Tääkin oli aika pääteltävissä oleva juttu, koska kuten arvata saattaa niin liikkeellelähtö kolmipäällä ei näillä ole kovin helppoa, niin eihän sitä mielellään pysähdytä Ja liikennevalojahan tuossa ei ole, vielä. Veikkaan et tulee hyvinkin nopeasti tän jälkeen.

Enempää on vaikea sanoa, kun ei tiedä onko tossa edes autoilija yrittäny jarruttaa, vai onko tilanne tapahtunu sen verran nopeasti. Ei myöskään tietoa et vetikö tytöt äkkikäännöksen kattomatta mihinkään suuntaan, vai mikä tilanne varsinaisesti oli. Mut ei nekään syyttömiä ole, mut autokuskin osaa en osaa enempää arvailla. On kuitenkin täysin mahollista ettei sillä ollu edes mahdollisuutta jarruttaa tai huomata niitä ennenkun jo kolis.


Tästä voi sit lukea yhden vuokralautafirman reaktion koko hommaan. Mun mielestä jokseenkin sairasta myöntää et työkalut ja teknologiat on olemassa siihen että näillä ei voi ajaa useampi kun yksi, tai että alaikäset (tai tietyn iän alle olevat) ei saisi näitä käyttöön ollenkaan (kertaluontoinen tunnistautuminen verkkopankkitunnuksilla), mutta kumpaakaan näistä ei tehdä koska raha. Ja tää myönnettiin täysin julkisesti, tän tapahtuman jälkimainingeissa ja ilman varsinaisesti minkäänlaista häpeää.

Yks kuolema ei selkeästi vielä riittäny, vaan tarvitaan useampi. Ihmishenki on poikkeuksellisen halpa nykypäivänä.

Edit: Eikun ekanahan toi Oskala jäi kiinni suoraan valehtelusta et lainsäädäntö sen estäis. Ei estä ja korjas sanomisensa, viimeisinä perusteluina seuraava:

" – Se ei tuo yhtään ainutta euroa sisään eikä anna mitään etua markkinatoimijalle. "

Turvallisuudesta voi joustaa jos siitä saa enemmän rahaa, näemmä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
292
Onhan se selvää, ettei lautafirma halua noita turvallisuusominaisuuksia ottaa ensimmäisenä käyttöön ja katsoa sivusta kun asiakkaat siirtyvät käyttämään kilpailijan lautoja joissa moisia 3-päällä estäviä ehtoja ei ole. Sitähän tuossa yritetään sanoa, että nuo pitäisi kakkien ottaa yhtäaikaa käyttöön tai sitten lainsäädännöllä pakottaa kuten Norjassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 174
Nuo pienet kulkuvälineet ovat, vähän kuten tupakka aikoinaan. Käytännössä helvetin vaarallisia käyttäjilleen, mutta niillä bisnestä tekevät eivät välitä paskaakaan ja muutkin ovat kiinnittänmeet huomion muualle.

Nuo ovat hankalia, kun eivät kuulu jalkakäytävälle, kun ovat vaarallisia jalankulkijoille ja käyttäjilleen, mutta eivät kuulu myöskään ajoradalle, jossa kulkee autoja, sillä noilla liikutaan liian arvaamattomasti ja noissa ei ole yhtään mitään suojaa, joten onnettomuus tuollaisen ja esim kevyenkin mopoauton kanssa on tuollaisen laudan käyttäjälle aina hengenvaarallinen ja johtaa hyvin usen vammoihin, joiden parantelu on kallista, aikaavievää ja jättää seurauksia loppuiäksi.

Jos noiden turvallisuuteen kiinnitettäisiin edes vähäsen huomiota, niin on selvää, että nuo pitäisivät laittaa käyttökieltoon kokonaan tai tiputtaa ainakin maksiminopeus nykyisestä kolmasosaan jä käyttökielto, jos on mitenkään mahdollista, jotta tiellä on yhtään jäätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 693
Onhan se selvää, ettei lautafirma halua noita turvallisuusominaisuuksia ottaa ensimmäisenä käyttöön ja katsoa sivusta kun asiakkaat siirtyvät käyttämään kilpailijan lautoja joissa moisia 3-päällä estäviä ehtoja ei ole. Sitähän tuossa yritetään sanoa, että nuo pitäisi kakkien ottaa yhtäaikaa käyttöön tai sitten lainsäädännöllä pakottaa kuten Norjassa.
Niin siis ei se yllätyksenä tuu et miks näin on. Eikä se sormia napauttamalla onnistuis, koko lautakanta pitäis Suomesta uusia jossa on ne tunnistimet tota touhua varten. Maksaa rahaa ja aiheuttaa sitä et porukka ei vuokraa näitä. Mut ei se silti mun mielestä mikään syy oo, koska täytyy olla ihan vitun kujalla ja tarkotuksellisesti sulkea silmät ja korvat asian suhteen jos kuvittelee ettei tolla kolmepäällä ajamisella ollu suurikin vaikutus tähän tapahtuneeseen. Se mun ongelma on siinä et näihin on olemassa ratkaisut, mutta niitä ei oteta käyttöön koska raha ja ei oo pakko, ainakaan vielä. Kyllä noi firmatkin vois kai halutessaan tehdä keskenään kirjallisen sopimuksen noiden käyttöönotosta, ja laittaa sopimussakon riittävän väkeväks et siitä ei kukaan halua luistaa.
Nuo pienet kulkuvälineet ovat, vähän kuten tupakka aikoinaan. Käytännössä helvetin vaarallisia käyttäjilleen, mutta niillä bisnestä tekevät eivät välitä paskaakaan ja muutkin ovat kiinnittänmeet huomion muualle.

Nuo ovat hankalia, kun eivät kuulu jalkakäytävälle, kun ovat vaarallisia jalankulkijoille ja käyttäjilleen, mutta eivät kuulu myöskään ajoradalle, jossa kulkee autoja, sillä noilla liikutaan liian arvaamattomasti ja noissa ei ole yhtään mitään suojaa, joten onnettomuus tuollaisen ja esim kevyenkin mopoauton kanssa on tuollaisen laudan käyttäjälle aina hengenvaarallinen ja johtaa hyvin usen vammoihin, joiden parantelu on kallista, aikaavievää ja jättää seurauksia loppuiäksi.

Jos noiden turvallisuuteen kiinnitettäisiin edes vähäsen huomiota, niin on selvää, että nuo pitäisivät laittaa käyttökieltoon kokonaan tai tiputtaa ainakin maksiminopeus nykyisestä kolmasosaan jä käyttökielto, jos on mitenkään mahdollista, jotta tiellä on yhtään jäätä.
Ei nuo nyt suoranaisesti sen vaarallisempia ole kun muutkaan vehkeet kevyen liikenteen väylillä. Tai no joo, ehkä koska pienet renkaat ja niistä aiheutuvat sivuvaikutukset, mut suurin ongelma on se et noita voi kuka vaan vuokrata ja lähteä ajamaan. Ihan sama ootko kännissä, ootko 7v jos sulla vaan se sovellus on johon mutsi on laittanu kortin ja myös ihan sama osaatko liikennesääntöjä vai et. Ja tähän sit se et ei noihin mitään kokemustakaan tarvita, ensikertalainenkin pääsee liikkeelle ja ajamaan vaikkei oo hajuakaan miten toi vehje sit oikeasti käyttäytyy. Noista kun tekee sopivan yhdistelmän niin joo, voihan siinä olla jotain vaaraa siinä vaiheessa.

Mut oli miten oli, jos ajat näillä, polkupyörällä, mopolla tai moottoripyörällä niin tuut huomaamaan sen ikävän realiteetin et vaarallisin asia näillä ajamisessa ei oo se kulkuväline mitä ite käytät, vaan muut liikenteessä olijat. Autolla on kiva kolaroida kaupungissa ku ei siinä itelle ikinä mitään käy, mut kokeile edellämainituilla niin alkaa olemaan jo riskiä enemmän.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
30
Nyt pieni yhteenveto ego tomini X10. Ei ole millään sponssattu, enkä hyödy kaupasta mitenkään, paitsi sillä tavalla, että jollain on mahdollista semmoinen saada samaan hintaan kun itsekkin sain.
Ensin laitteen miinukset.
Iso koko ja paino. Mahtuu hyvin autoon kun saat taitettua pieneen kasaa, mutta laite on kuitenkin niin iso, että sitä ei voi laittaa "matkalaukku" asentoon ja kantaa esim raput. Kyllähän tuonkin toki kantaa, vaikka 27kg painoa.
Painon mukaan tarvitsee vakuutuksen, joka itselläni on 13.60e/kk
Ruuvit irtoaa todella helposti. Suosittelen ostamaan kiristysprikat jokaiseen ruuvin, jolla ne kyllä pysyy. Pientä laittoa, mutta hintaa ei juurikaan nosta.

Plussat
Ei ole kokoajan rikki. Vanha lauta on huono esimerkki, e-way 350. Ei oo kovinkaan tunnettu kestävyydeltään. Kaksi kertaa controlleri hajosi, toinen kerta oli vika.
Ego tominissa ei oo ollut mitään vikoja vaikka ajoa paljon enemmän.
Todella hyvät säätö ominaisuudet
-Vakionopeuden säädin.
Ihan älyttömän tärkeäksi osoittanut, vaikka aluksi olin skeptinen.
Lähtönopeus säädin
Joko potkusta tai 1-5 paikaltaan. 5 lähtee jo liiankin äkkiä, itellä 4 ollu hyvä.
Nopeuden säädin.
Laite on spektattu kulkee 25/h, mutta tuon voi muuttaa ilman modauksia 0-50km väliin. Itellä.on pääasiassa 27km/h käytössä. Isoimmilla suorilla 37km/h.
Moottori
Moottori on ehkä se paras lakien kannalta. Tuossa on tupla 500+500w moottori. Eli isoin mitä saa olla ja vielä tupla moottorina.
Akku
Akku on todella iso plussa. Iso kokoinen 105kiloinen ukko voi vapaasti päästellä menemään Lahden mäkiä. Noin 40-45km ollu kantama. Akussa on 960wh.

Edit: akku EI lataannu 6-7tunnissa. Laudan 20ah akkua lataa 2a virta. Joten noin 10tuntia menee tyhjästä täyteen

Elikkä jos on kiinnostusta kyseiseen vehkeeseen niin Imatralla on hyvin vähän ajettu ja hyvän hintainen vehje myynnissä

Edit. Kun kyselin maahantuojalta (huippu kone) tosta istuin asiasta niin hän sanoi, että tohon voi asentaa penkin, koska suunnittelu maastoajoon. Tästä ei oo muuta tietoa kun myyjän sanat. Enkä oikein oo löytänyt mistään tietoa tosta.

 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 866
Viestejä
4 270 699
Jäsenet
71 576
Uusin jäsen
Mechthild

Hinta.fi

Ylös Bottom