Kesärenkaat - yleisketju

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 19.10.2016.

  1. Poppamies

    Poppamies Que pasa, ese?

    Viestejä:
    343
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  2. spurgu113

    spurgu113

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    02.09.2017
    Suosituksia 215/50r17 kesärenkaille Pirkanmaalla? Mieluiten hiljaiset ja halvat, järkyttävän hintaista kun vilkuilee perus vianor/euromaster.
     
  3. Walla

    Walla

    Viestejä:
    616
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Kesärenkaat tuli ruuvattua alle. Mites kun oikea puoli on kulunut n. millin enemmän kuin vasen ja tuntuu aiheuttavan kevyen puoltamisen oikealle, niin onko mitään järkeä vaihtaa esim. etuakselilla puolia ristiin? Vai onko fiksumpi vain sietää, sarja lienee vikaa kautta alla.

    Ja juu kulmat on säädetty ja alustan osia vaihdeltu, eli uskoisin että alkuperäinen aiheuttaja on kunnossa, mutta kulumaeroa se ei tietenkään takautuvasti korjaa.
     
  4. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kulumiseron voi aiheuttaa tai aiheuttaakin se, että kaupungissa käännökset oikealle on paljon jyrkempiä ja kuluttavampia kuin vasemmalle.

    Kesärenkaat voi kyllä vaihtaa puolelta toiselle, jos renkaisiin ei ole merkitty nuolella pyörimissuuntaa. Jossain renkaissa kuvion takia rengas täytyy olla joko vasemmalla tai oikealla (nuoli). Jossain renkaissa on taas ulkosyrjä merkattu ja puolella ei ole väliä.
     
  5. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuossa ainakin yhdet halvat. Saa tilattua liikkeeseen suoraan.
    56 € Rengas Landsail LS588 UHP 215/50 ZR17 95W XL - 1001 Renkaat
     
    spurgu113 tykkää tästä.
  6. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 944
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oli sitten yksi kesärengas tyhjentynyt aivan kokonaan talven aikana. Pistin ilmat sinne ja toistaiseksi on pysyny, mutta nyt sitä perkeleen rengasta saa sitten seurata koko kesän että pysyykö ilmat.. :dead:
     
  7. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä tyhjentyi kanssa talvirengas ja renkaasta löytyi sitten ruuvi. Ruuvi oli ollut varmaan aika kauan, mutta ei silti vuotanut aikaisemmin. Motonetin koiranpaska paikalla paikkasin ja yhdelle kesärenkaalle tein saman jutun, eri auto toki oli silloin. Siinä piikki näkyi melkein renkaan sivussa kulutuspinnan reunassa. Ei siis vielä vuotanut, mutta satuin huomaamaan sen piikin kun kiersin auton ympäri. Nuo piikithän kuluu ajossa ja painuvat syvemmälle, eli vaikea joskus löytää sitä reikää.
     
  8. juhat1000

    juhat1000

    Viestejä:
    159
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kolmas kesäkausi menossa näillä michelinin energy saverilla. Voi että sitä melua mikä niistä tulee auton sisälle ajon aikana. Ihan kuin ajaisi puusta tehty renkailla. Menevät kyllä tämä kesän jälkeen vaihtoon.
     
  9. Kuka_kusi_muroihini

    Kuka_kusi_muroihini

    Viestejä:
    351
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Niin jos renkaissa ruuvi tai jotakin muuta, niin tyhjeneehän se. Itsellä on ollut vuosittain Skodan vanteiden kanssa vähintään yksi rengas rikki. Aina on paikattu venttiilin juuresta ja ongelman syy on juuri siellä. Hiekka menee venttiilin juureen ja jää sinne vanteen muotoilun takia hiertämään.
     
  10. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvä huomio. Itsellä kanssa energy saver renkaat ja vuosi sitten ihmettelin että ääntä lähtee enemmän kuin nastarenkaista. Taitaa siis olla aivan paskat nuo Misukat. Hiljenee se ääni toki aika paljon, kun ei aja siinä kuluneessa urassa vaan sivummalla. Auto Peugeot 407 ja koko 205/60-16.
     
  11. Palis

    Palis

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    18.12.2016
    Sama huomio täälä. Menossa vaihtoon osittain tuon syyn takia. Autona Auris, joka ei muutenkaan hiljaisimmasta päästä.
     
  12. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    258
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Tästä syystä ajan aina kitkoilla kesät talvet, 5 talvea ja perään 2-3 kesää ajan kitkat loppuun. Kaikki kesärenkaat on äänekkäämpiä kuin 5vuotta vanhat kitkat, contin kitkat on vielä loistavat vesiliirron vastustamisessa,pesivät testissä suurimman osan kesärenkaista vesiliirron vastustamisessa tais olla8.5 pojoa testissä kesärenkaita vastaan.
     
  13. spurgu113

    spurgu113

    Viestejä:
    31
    Rekisteröitynyt:
    02.09.2017
  14. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kitkat ei ole kuitenkaan kesärenkaat. Kuumalla kelillä niiden pito on aivan olematon märällä pinnalla. Ei sun käytäntöä voi suositella edes vihamiehelle.

    Michelin Energy Saverit ovat täälläkin äänekkäät. Rengasäijä tiesi kertoa, että muuttuvat erityisesti kuluneina varsin äänekkäiksi. Uutena ilmeisesti parempi. Noitahan on paljon ensiasennusrenkaina...
     
  15. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    258
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    Onko sulla omakohtaisia kokemuksia kitkoista kesällä? Itsellä ei ole mitään huonoa kokemusta alle5mm pinnalla olevista kitkoista. Tm testissä contin kitka pesi 90% kesärenkaista vesiliirto testissä. Toki eri rengasmerkeissä on eroa esim michelin kitka ei ole kovin hyvä sateella kun taas kuivalla on parempi kuin moni keskinkertainen kesärengas. Kitkoista kesäkelillä on sellaista mutua liikkellä että välillä meinaa tukehtua nauruun esim.että sulavat alle muutamassa tkm:ssä.
     
  16. null

    null

    Viestejä:
    378
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    On varmaan helvetin hyvät ajaa vrt kesärenkaat.
     
  17. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    258
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    On eikä mitään mutua.
     
  18. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nokia Rs:t oli sellaiset, että niillä oikeasti oli vaikeuksia pysyä tiellä märällä pinnalla. Pintaa kyllä oli, lähtivät silti kesän jälkeen vaihtoon kun ei niistä kesäajeluiden seurauksena talvirenkaiksikaan enää ollut. R2:sia ajoin hetken melkein kesäisissä oloissa viime keväänä, nyt ohjauksessa alla contin 6:t. Kyllä nuo +10 asteen tuntumassa alkaa olla sen verran löllöt, että (premium)kesärengas on ainoa järkevä vaihtoehto. Kuluman puoleen R2:sta oli lähtenyt edestä 3 mm eturenkaista takarenkaisiin nähden, että kyllä ne kuluu "väärällä kelillä" (10 tkm ajoin liian lämpimällä). Tänä talvena lähti aika tasaisesti 1 mm edestä ja takaa, ajot pelkästään kylmällä säällä.
     
  19. tuplaweeberit

    tuplaweeberit

    Viestejä:
    258
    Rekisteröitynyt:
    08.04.2017
    En ole kesällä ajanut nokian kitkoilla,talvella muutama sata km. on tullut ajettua niin onhan nuo kieltämättä lötköt. Nokialla taitaa olla vieläkin ongelmaa märkäpidossa,joskus vuosituhannen vaihteessa Nre kesärenkaat tuli 15tkm:n ja parinkesän jälkeen aivan surkeiksi märällä kelillä, ei minkäänlaista pitoa. Sen jälkeen olen pysynyt nokialaisista erossa,yksikään kitka ei ole ollut niin huono pidoltaan märällä kesäkelillä kuin tuo Nre
     
  20. tsutsi

    tsutsi

    Viestejä:
    52
    Rekisteröitynyt:
    19.12.2016
    Tuli tänään pyöräytettyä Linglongin Greenmaxit alle koossa 235/35 R19. Ensimmäiset "kiina" renkaat- Toivotaan siis, että toimivat hyvin. Hintaa ei noille tullut kuin 340€ päälle laitettuna.
     
  21. Walla

    Walla

    Viestejä:
    616
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Juu siis tiedän, että voi mutta lähinnä tarkoitin että kannattaako.

    Epäsymmetriset nuo ovat eli pyörimissuuntaa ei ole tehtaalla määritelty. Lähinnä pähkään, että onko parempi että toisella puolella on kuluneemmat vai että on ristiin, eli esim. kuluneemmat edessä oikealla ja takana vasemmalla, tai toisinpäin. Päikseen vaihtoa en nyt välttämättä pidä fiksuna, kun jos sen on pakko puoltaa niin ehkä kuitenkin mieluummin pientareelle kuin vastaantulija kaistalle.
     
  22. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    4 236
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ei koskaan mitään tuollaisia ristivaihtoja, niillä päätyy vain darwinin kirjoihin. Samalla tavalla kuluneet parit siis aina samalle akselille.

    Siitä on sitten kahta koulukuntaa kuuluvatko kuluneemmat eteen vai taakse. Omalla kohdalla kierrätän pareja aina vuorovuosin edestä taakse ja päinvastoin, niin kuluvat mahdollisimman tasaisesti.
     
  23. mela

    mela

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018
    tänään vaihtui alle misukan crossclimate, koossa 225/45/17 :D vähä oli jännillä miten menee Kia Rion alle, mutta mahtuhan ne pyöriin, eikä ainakaa vielä ole kuulunu rohinoita tai ulinaa mistään kulmasta :D
     
  24. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä voi vaihtaa oikean puolen renkaat vasemmalle puolelle. Luulen että puoltaminen ei siirry oikealta vasemmalle, vaikka renkaat vaihtaakin toiselle puolelle. Puoltaminen oikealle voi johtua myös siitä että tiet on kallistettu vähän oikealle päin. Tai sitten oikean eturenkaan runko on viallinen ja puoltaminen johtuu siitä? Yksi Michelin hajosi rungoltaan ja auto puolsi tosiaan oikealle. Kului sitten sisäreunaltaan aivan kankaille asti.

    Renkaat voi laittaa myös niin että ne vähän huonommat taakse ja paremmat eteen. Etuvetoisessa eturenkaat kuluu enemmän ja noin laitettuna renkaat kuluvat aika tasaisesti.

    Tai kuluneemmat voi laittaa eteen ja paremmat taakse, jos ne renkaat alkaa olla muutenkin jo kaikki loppuun kuluneet. Auto on turvallisempi kun paremmat renkaat on takarenkaina.
     
  25. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    4 236
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jos ohjaus puoltaa ja toisella puolella renkaat kuluvat enemmän, niin vika on 99% todennäköisyydellä renkaiden suuntauksessa ja/tai jossakin muussa ongelmassa alustassa. Sitä ei voi korjata vaihtamalla renkaita puolelta toiselle, eikä varsinkaan sitten jos renkaissa on kiinteä pyörimissuunta.

    Henkilökohtaisesti olen myös eri mieltä tuosta "paremmat taakse ja auto on turvallisempi" -ideologiasta, mutta sitä keskustelua ei ehkä kannata aloittaa uudestaan, kun se on niin moneen kertaan koluttu (jos ei täällä, niin sitten talvirengasketjussa). Lyhyesti sanottuna tämä riippuu niin paljon autosta ja kuskista.
     
  26. oppilas84

    oppilas84

    Viestejä:
    436
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kellään kokemuksia tuosta Michelinin Pilot Sport 4:sta? Taisi olla jossainpäin testivoittajakin, olisi suht järkevän hintaisia 16":na.
     
  27. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Noissa kun ei ollut pyörimissuuntaa, niin voi laittaa miten vaan. Itsekin laitan etuvetoiseen aina ne paremmat renkaat eteen. Näin renkaat kuluu tasaisesti.

    Nastarenkaissa taas ei voi vaihtaa puolelta toiselle, eli vasen ja oikea puoli voi kulua aavistuksen eri lailla. Jos on raskas auto ja paljon kaupunkiajoa, niin oikea puoli kuluu aavistuksen enemmän. Koska oikealle käännökset on jyrkempiä kuin vasemmalle käännökset. Jos nyt muistan tuon jutun oikein.
     
  28. _Bandit_

    _Bandit_

    Viestejä:
    51
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Ei kannata vaihdella puolelta toiselle, kannattaa pitää se renkaan pyörimissuunta aina samana, on se sitten symmetrinen tai asymmetrinen rengas. Eli vain vaihtelua edestä taakse samalla puolella ja kuten todettua, koulukuntia löytyy. Jos tönärillä mitattuna ero on alle 1mm (ja pintaa on hyvin), niin laitan kuluneemmat taakse ja enemmän pintaa omaavat eteen, niin kuluu taasen tasaisesti.

    Ja Michelinin Energyt on kyllä läpipaskat, vaihdoin kanssa omasta pösöstäni aikanaan - vaikka pintaa on kuinka, niin vesikelillä on perseestä ja ulina hurjaa. Sen siitä saa kun tehdään minimaalisella vierintävastuksella oleva "premium-eco" rengas, niin kiinalaisetkin menee edelle.

    Lisäksi noissa on ns. "Michelin-tautia", eli kovettuu nopsaan ja ei kulu vaikka mitä tekisit. Joka taas johtaa näihin ihmisten oxymoroneihin "Kyllä nää on ihan hyvät renkaat, Misheliinit on ja kalliit ja pintaakin on vaikka kuinka, kyllä näillä vielä ajelee.." ja vesikelillä "Oho!" > peräänajo.
     
    juhat1000 tykkää tästä.
  29. V 8

    V 8

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Viimeksi muokattu: 17.04.2018
  30. V 8

    V 8

    Viestejä:
    26
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ok! Hieman epäilyttää tilata kun firmalla vähän verovelkaa Protesti: CP REIFEN TRADING GMBH :rolleyes:
     
  31. aiwan

    aiwan

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Riippuu tietysti mitä haetaan, mutta jos näitä ultra high performance renkaita ajetaan niin kuin kuuluu eli pääosassa pito mutkissa tai kierrosaika radalla niin aika vaikea misukkaa parempaa on löytää. Aikoinaan eka pilotsportti oli hyvä, mutta sitten PS2 varsinaisesti räjäytti pankin ja oli genressään testien nopein ja erittäin hyvä ihan kadulla. Edelleen yhdet parhaista renkaista mitä itsellä ollut. Sen jälkeen kolmonen saattoi olla hieman heikompi, mutta nyt nelonen on taas keulilla varmaan kaikissa testeissä mitä olen nähnyt.

    Ei ton kanssa pieleen voi mennä. Ei mitenkään.
     
    lnaukkar ja oppilas84 tykkäävät tästä.
  32. oppilas84

    oppilas84

    Viestejä:
    436
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Haen nimenomaan rengasta joka olisi tuntumaltaan hyvä ajaa, mutta hinta ei olisi ihan pilvissä, vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta.
     
  33. aiwan

    aiwan

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Juu kyllä misukka vastaa ohjaukseen kuin unelma, on jämäkkä rungoltaan joten urat saattaa hieman tuntua autosta ja alustan säädöistä riippuen. Mutta kestää tosiaan kovaa kuritusta erinomaisesta ja on uutena varsin hiljainen..

    Itse tilasin nyt viime viikolla Contin PremiumContact 6:t ihan huvin ja urheilun vuoksi. Ollut viimeksi Contilta SportContact2 alla ja ne ei ollu ihan kauheen huikeet. Raportoin vaiheessa Conteista.
     
  34. jm82

    jm82

    Viestejä:
    4 366
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei ole noista Michelin renkaista kokemusta, mutta hinta on tosiaan aika sopiva, jos haluaa aivan huippu renkaat. En tiedä miten nopeasti nuo kuluu, mutta se taitaa olla kokonaan sivuseikka, jos haluaa hyvät renkaat.

    Nuo Contit oli ainakin omasta mielestä tosi hyvät.

    96 € Rengas Michelin Pilot Sport 4 205/55 ZR16 94Y XL, MFS - 1001 Renkaat
    76 € Rengas Continental Conti Premium Contact 5 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
    68 € Rengas Goodyear Efficientgrip Performance 205/55 R16 91V - 1001 Renkaat
     
  35. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 944
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jepjep, jostain se vuotaa.. vaimo soitteli että rengas näytti tyhjemmältä kuin muut joten oli käyny tarkistamassa ilmat ja 0,5baria oli hävinny.
    Eiköhän tuo venttiilistä vuoda..
     
  36. emviiex

    emviiex

    Viestejä:
    49
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
  37. Fact0ry

    Fact0ry

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ei näkynyt täällä keskustelua Treadwear-lukemasta (Uniform Tire Quality Grading - Wikipedia). Mitäs Treadwear lukuja tekkiläisten renkaista löytyy? Löytyy ainakin niistä renkaista, joita myydään myös jenkkimarkkinoilla ja kertoo kulutuskestävyydestä. Itselläni on Continental ContiPremiumContact 5 -renkaat ja Treadwear-luku 280. Nyt kesärenkailla takana n. 30tkm ja jo alkoi 4mm merkki olla jo lähellä. Toisessa autossa Nokian Hakka Green Treadwear-luvulla 400, ja renkaat kuluneet selvästi hitaammin.
     
  38. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    785
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Onko ne autot samanlaisia? Muuten tuollainen omatoiminen vertailu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Missäs lehdessä ne mittas noita kulumanopeuksia hiljattain? 20-40 tkm tais olla hajonta renkaiden kestolle kautta linjan, Contin rengas oli parhaasta päästä (olisko ollut CPC6). Noiden suhteen vois myös käyttää kulunutta sanontaa, että "kokonaisuus ratkaisee". Kulutuskestävä rengas on helppo tehdä, mutta muut ominaisuudet voi sitten olla mielenkiintoisia.
     
  39. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    860
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ja kolmatta kesää Linglong pingpong Green Maxeilla. Pintaa on yllättävänkin paljon vielä, mutta vika kesä näillä tiedossa joka tapauksessa. Ei viitti ajella alta 4mm kiinalaisilla ens vuonna. Hämmästykseni olikin suuri, kun tuli huomattua että näähän on vieläkin hiljaiset ja hyvät ajettavat vaikka kilometrejä on tullut. Koossa 225/45/R17.
     
  40. demu

    demu Conducător & Geniul din Carpați Premium-jäsen

    Viestejä:
    694
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    En osta enää ikinä Continentaleja.

    Muutama vuosi sitten (2012-2013, tarkistin) rengassarjasta (ContIceContact tms.) 2 kpl puhkesi ajossa renkaitten kahden ensimmäisen talven aikana (autossani on rangaspaineanturit ja -varoittimet - eivät ehtineet reagoida). Toisella kertaa meni vannekin. Omaan piikkiin meni kaikki maksettavaksi (vakuutusyhtiö olisi korvannut vanteen hajotessa pelkän renkaan - toisella kertaa en kysynytkään).
    Vaihdoin Nokian Hakkapeliitta 2:een (muistaakseni), jotka ovat kestäneet.

    Työkaverilla meni työsuhdeautosta samaan aikaan tismalleen samoja Continentaleja (eri koko) 5 kpl puhki kahden ensimmäisen talven aikana, kunnes leasingfirma vaihtoi omaan laskuunsa rengassarjan kokonaan uudeksi (eri merkkiseksi).
    Sanoivat leasingfirmasta, että Continentalin kumi on niin pehmeää että ei kestä Suomen teräväsärmäistä hiekotussepeliä ollenkaan.

    Voivathan kesärenkaat kestää paremminkin, mutta joka tapauksessa en aio kokeillakaan.

    Ja tarina on tosi.
     
  41. 猫の日

    猫の日

    Viestejä:
    104
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Tänään pyöräytettiin alle mustaa ja pyöreää kiinalaista paikallisen rengasdiilerin laarista, eli Tracmax x Privilto tx3 koossa 225/45/17. Paljon äksiä takaa varmasti sporttisen menon. Otin nuo mielenkiinnosta kokeeksi, kun EU tarroissa luvattiin märkäpidoksi B ja mölyksi 69 db ja hinta oli kohdallaan. Raportoidaan sitten kun tulee vähän kilometrejä alle.
     
  42. dude86

    dude86

    Viestejä:
    299
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Ei tosiaan kulu vaikka mitä tekisi, pitoa riitti ainakin sivusuunnassa, eikä ne mitkään vaaralliset olleet edes sateella. Äänestä on paha sanoa, kun moottori mölisee kovempaa, mutta helvetin kovat on ajaa, kun jokainen pikkukivi tuntuu ajossa. Renkaat oli siis tehty 98 ja viime vuonna vaihdoin, vaikka pintaakin vielä oli. Olivat ainakin asettuneet hyvin vanteille, kun kahta joutui suostuttelemaan hieman kauemmin.

    Nokialaiset tuntuu löysemmiltä ja vaatii enemmän painetta, kerää kaikki kivet hiekalla, joten niitä irtoilee sitten asvaltilla välillä kivan kolinan kera.
     
  43. aiwan

    aiwan

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Nokian menestystä Suomessa ylläpitää nämä kaksi kotimaista autolehteä. Varsinkin kesärenkaissa on helppo verrata tuloksia mitä maailmalla saadaan ja jokainen jopa keskivertoa pienemmällä älykkyydellä pystyy näkemään, että kovasti kotiinpäin vedetään ja kovasti preemiota maksetaan kotimaisessa liikkeessä "kuningas" Nokiasta. No, jokainen päättäkööm mihin rahansa laittaa.

    Talvirenkaissa tilanne on hieman vaikeampi verrata kun näitä nordic renkaita ei oikeen kukaan testaa. Nykyään TM on ulkoistanut testit Test Worldille (suomalainen lafka) ja sen tekemiä testejä lainaavat sitten muutkin. Mikä on huomioitavaa (vai epäilyttävää?) että Test World ei aina julkaise absoluuttisia numeerisia tuloksia testeistään. Esimerkkinä vaikka tämän vuoden TM:n kesärengastesti by Test World ja miten se maailmalle näkyy: 2018 Test World Summer Tyre Test - Tyre Reviews. Kuiva- ja märkäkäsittely on korvattu subjektiivisilla arvosanoilla ja vaikka ne TM:n mukaan on tehty sokkona, niin jokainen voi sitten miettiä miksi asioita mitä voisi aivan hyvin mitata numeroilla arvostellaan "subjektiivisesti".

    Itse en Nokian renkaita osta, varsinkaan talvirenkaita, ja syyt selviää ihan vaikka tästä ketjusta, kuten monet ovat todenneet niin niiden fundamentaaliset ajo-ominaisuudet (löysyys, suuntavakaudettomuus, heikko pito asfaltilla jne) tulee varmasti esiin jokaisella kuljettajalla joka itse osaa verrata renkaita eri merkkien välillä. On aivan sama jos nokian paras kitkarengas pysähtyy puoli metriä lyhyemmällä jarrutusmatkalla peilijäällä kuin toiseksi paras rengas. Kuinka usein jarruttelette paniikkijarrutuksia peilijäällä?

    EDIT: Tässä ihan esimerkkinä saksalainen näkemys asiasta mihin vasta juuri törmäsin, kts. dry handling: 2018 AMS Summer UHP Tyre Test - Tyre Reviews
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2018
  44. dude86

    dude86

    Viestejä:
    299
    Rekisteröitynyt:
    14.06.2017
    Hyvä se on sanoa, jos rengaskoko on yleistä luokkaa, mutta valikoi 13":n renkaita testien perusteella, etsi sitten liike joka pitää niitä varastossa ja vielä useamman merkin osalta. Tietysti eri formulaluokkien ratarenkaat voi löytyä, mutta eihän niillä kadulla mitään tee.
     
  45. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    525
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tuon TM-testin haluaisin kyllä nähdä. Nopealla googlauksella löysin vain yhden kesätestin, jossa oli ollut kitkoja mukana ja se oli 10 vuoden takaa. Kaikki talvioloihin soveltuvat kitkarenkaat olivat täyttä kuraa ja vesiliirto-ominaisuuksista ei voitu edes puhua, koska pito loppui jo ennen kuin vesiliirto alkoi. Keski-Eurooppaan suunnattu kitkarengas oli taas hyvä kesäkelillä, mutta sellaiset taas eivät pidä talvella sen paremmin kuin kesärenkaat.

    Numeroa kehiin, niin katsotaan. Syön ilolla sanani, jos kitkasta on muka kesärenkaaksi. On aina mukavaa olla väärässä siihen suuntaan, että jokin toimii paremmin kuin luulisi.

    Omat kokemukseni kitkoilla ajelusta kesäkelillä rajoittuvat viikon takaiseen reissuun. Vaihtoauton alle oli jätetty kitkat, enkä vielä vaihtanut niitä pois. 15 asteen lämpötilassa renkaat olivat niin löysät, että sen huomasi selvästi ohitustilanteessa. Löysää meinasi tulla myös housuun kun omalle kaistalle palatessa auton suunta muuttui kuminauhamaisesti ja kuvittelin jo pääseväni edessä siintävään jokeen.
     
  46. Tzandels

    Tzandels

    Viestejä:
    474
    Rekisteröitynyt:
    28.11.2016
    No niin, alkaisi olla Oulussakin renkaanvaihtoaika. Nyt onkin semmoinen ongelma, että on kolme settiä kesäkumeja.. :D

    Pitää laittaa kaksi settiä myyntiin. Jos joku kaipailee peruspyöriä fiestaan tai focukseen, niin löytyisi vanteineen vanhoilla Puman aluilla ja peltivanteilla.
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2018
  47. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    525
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Eli ajelit moottoritiellä, jossa ei ole mitään syytä palata omalle kaistalle jos vierellä kiihdytellään. Tokihan se kitka varmaan suoraan kulkee. Ominaisuudet tulevat esiin siinä vaiheessa, kun pitäisi vaihtaa suuntaa tai jarruttaa.

    Luullakseni löysin nyt tuon TM-testin: 5/2014. Testissä on ollut verrokkina Continentalin TS850, joka on Keski-Euroopan "kitkarengas" ja Michelin X-Ice, joka on oikea kitkarengas. Continental oli 5. paras vesiliirrossa tuloksella 80,8 km/h. Parhaalla kesärenkaalla 84 ja toiseksi huonoimmalla 78, eli erot eivät olleet kummoisia. Michelinin tulos olikin sitten 69,5 km/h.

    Jarrutuksissa sitten tuo Continental olikin häntäpäässä Michelinin kanssa. Märällä 80 km/h jarrutuksessa kesärenkaiden jarrutusmatkat huonointa lukuunottamatta olivat 29-32 metriä kun Contilla tulos oli 34,5 ja Michelinillä 44 metriä. Kuivalla 100 km/h vauhdista Continental hävisi huonoimmallekin kesärenkaalle 45 metrin jarrutusmatkalla, Michelinin tulos oli 48. Parhaalla renkaalla matka oli 37,5 metriä. Samoin ajo-ominaisuuksissa märällä se voitti vain kaksi huonointa kesärengasta ja kuivalla huonoimman.

    Sama Continental on ollut verrokkina myös talvirengastestissä numerossa 17/2016. Jarrutusmatka jäällä rapeat 78 metriä ollen 22 metriä pidempi kuin parhaalla kitkalla ja 8 metriä pidempi kuin huonoimmallakaan (ja melkein tuplat verrattuna parhaan nastan tulokseen 40 metriä). Lumella jarrutusmatka oli 60 metriä, kun huonoin kitka pysähtyi 56 metrissä, paras kitka 52 metrissä ja paras nasta 49,5 metrissä. Myös käsittelykokeissa Conti jäi viimeiseksi.

    Eli keskinkertainen vesiliirronvastustuskyky, mutta katastrofaalisen huono pito missä olosuhteissa tahansa. Kyllä kannattaa tuommoiset laittaa alle!
     
    Viimeksi muokattu: 19.04.2018
    SR50La, Gekko Kamen ja lnaukkar tykkäävät tästä.
  48. Marti77

    Marti77

    Viestejä:
    470
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Viimeisessä Autobild lehdessä oli 195/65R15 kesäkumit testissä mutta on sen verran harvinainen koko nykyään eli ei auta monta jos miettii mitä kumia haluaa laittaa alle.
    Myös tuo koko on harvinainen ettei valmistajat panosta niihin enää ja se näkyi hyvin ensimmäisessä testissä kun jopa kumho tippui pois arvostelusta.
    Top 3 olivat Hankook Ventus prime,Continental PremiumContact 5,Falken Ziex ZE 310.
    Itse pistin omaan pakun alle Michelin Cross Climate kumit ja ovat ainakin hiljaiset mutta en ole ehtinyt ajaa kun jokunen kilometri niiden kanssa vielä ja vaihtoehdot eivät olleet kovin monta kun kysäisin malleja rengasliikkessä eli saavat kelvata ainakin tämän kesän.
    Nykypäivänä kun haluaa pakettiautoon yhden tuuman isomman renkaan niin vaihtoehdot ovat todella suppeat kun harva valmistaja tekee niitä missä kantavuus riittää.
     
  49. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    525
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Enhän minä kurvista puhunutkaan, vaan ohitustilanteesta. Eikä tuossa tilanteessa auton käsistä lähteminen ollut lähelläkään, vaan renkaiden käytös tuntui siltä, kun auto ei vaihtanutkaan suuntaa heti, vaan vasta ikävän tuntuisen heilahduksen jälkeen. Haluan autoni alle ennustettavasti käyttäytyvät renkaat, en tuollaisia tytiseviä ja hyllyviä hyytelöpyöriä.
     
  50. Hesemonni

    Hesemonni

    Viestejä:
    412
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo. Alla Landsail 588 UHP 255/35-20 kokoisena ja en minä kyllä normikäyttäjänä osaa sanoa mitään huonoa muutaman päivän kriittisen ajelun seurauksena. Ovat selvästi hiljaisemmat, kuin alla olleet edellisen omistajan laittamat Yokohamat ja en testaamallakaan oikein osaa mitään haukuttavaa löytää. Vesiliirrot sitten erikseen, mutta kyllä tällä nyt vakuutuksen yhden törmäysomavastuun säästää per kesä! Suosittelen.