Liha on joko eettistä (riista/itse kasvatettu) tai ei eettistä (tuotanto). En tiedä ikääsi, mutta itse olen vielä vanhoilla päivillä hengissä ilman mitään perussairautta, vaikka ruokani on ollut aina lihapainotteista. Toki suuri osa lihasta on metsästettyä (osa kaverin kasvattamaa (linnut, sika) ilman kaupallista aspektia) ja kaloistakin itse suurin osa kalastettua. Norjalainen kassilohi on melko mautonta luonnonloheen verrattuna ja kassilohtakin on prosessoitu ennen lautaselle päätymistä.
Ympäristön kannalta lihan eettisyyttä voidaan jatkaa jossakin muussa langassa, mutta mietintään seuraava ajatus.
Liha on aina täyttävämpää kuin vihannekset (josta ei saa sitä tarvittavaa proteiinia, eli pitää syödä teollisia pillereitä, jotka ei todellakaan ole ympäristöystävällisiä), joten lihaa tarvitaan päivän ateriaan vähemmän, kuin vihanneksia. Lehmän elinkaari on tuottaa ensin maitoa ja sitten teurastuksen jälkeen lihaa yms. oheistuotteita, joten vihannesten peltoala pitää olla suurempi, kuin lehmän laidunalue, jotta molemmat voisi tuottaa riittävästi ruokaa yhdelle ihmiselle. Lehmä ei tarvitse lannotteita tuottaakseen elinkaaressa evästä, mutta vihannekset tarvitsee ja eikös lannoitteet ole yksi suurin luonnon tuhoaja.......
Sekava viesti kirjoitettuna nakkisormilla, mutta pointti varmaan tuli selville.....
Muokkaus:
Ai niin, tähän lankaan piti kirjoittaa vitutuksen aihe. En muista enää dementikkona sitä alkuperäistä (ei siis ollut niin vituttava

), kun tämä lihansyöjien vihaajien argumentointi nosti tunteet pintaan.
Menen hakemaan hirvenlapaa sulamaan ja nautin huomenna hyvästä lihasta.