Kellojen kääntelyn typeryys: kansalaisaloite kesäajasta luopumiseksi

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Aikuiset nimittelemässä toisiaan, kun ovat eri mieltä triviaalista asiasta. Naurettavaa.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Olen toista mieltä. Kellojen siirtely on perseestä, mutta IMO vielä enemmän perseestä olisi siirtyä pysyvään talviaikaan ja sitä kautta menettää satoja tunteja valoisaa ilta-aikaa, joka on tällä hetkellä käytettävissä erilaisiin ulkoharrastuksiin. Jos siirtelystä joskus vielä päästään eroon, niin on hyvin olennainen kysymys, kumpaan aikavyöhykkeeseen siinä yhteydessä jäädään. Eikä mikään pieni yksityiskohta :)
Siirrytään sitten kesäaikaan, problem solved. Tai jäädään puoleen väliin, ihan miten vaan. Kyllä se sopiva aikavyöhyke sitten löytyy kun vaan ensin päätetään luopua kellojen siirtelystä.

Tässä on just se kun yritetään löytää täydellistä ratkaisua, jota ei ole, niin se hyvä ratkaisu jää tekemättä ja pysytään huonossa tilanteessa.
 
Viimeksi muokattu:

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Mannersuomen itä-länsi ja pohjois-eteläsuuntainen keskipiste osuu näköjään Oulun viereen, tarkemmin Muhoksesta pohjoiseen suolle. Jos vuodenvaihteessa vaihdetaan aikavyöhyke niin tehdään oma +1:41 aikavyöhyke niin keskimääräisesti ollaan eniten oikealla ajalla vuodenvaihteessa ja keskikesällä. Silloinkin aurinkoaika seilaa semmosen +/- 15min ja ääripäät yli 20min edellä tai jälessä.

Aikaa ei saada pysyväksi mutta edelleen suosin sitä että aurinkoajan mukainen aikavyöhyke otetaan käyttöön ja annetaan ihmisten soveltaa sopivat työajat. Jos aamuun tarttee tunnin lisää valoa niin otetaan nine to five työaika.

Niin ja Ahvenanmaa yms irralliset saarialueet voi ottaa ihan oman aikansa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
176
Mannersuomen itä-länsi ja pohjois-eteläsuuntainen keskipiste osuu näköjään Oulun viereen, tarkemmin Muhoksesta pohjoiseen suolle. Jos vuodenvaihteessa vaihdetaan aikavyöhyke niin tehdään oma +1:41 aikavyöhyke niin keskimääräisesti ollaan eniten oikealla ajalla vuodenvaihteessa ja keskikesällä. Silloinkin aurinkoaika seilaa semmosen +/- 15min ja ääripäät yli 20min edellä tai jälessä.
Wikipediasta kopioitua "Manner-Suomen keskipiste sijaitsee Puolangan keskustan pohjoispuolella, kantatie 78:n varrella Housuvaarassa, noin 10 kilometriä pohjoiseen Puolangan keskustasta, karttakoordinaateissa 64.96°N, 27.59°E"

Tästä aika-aiheesta ei varmaan saada kaikkia tyydyttävää konsensusta. Senkin takia homma on poliittisesti paitsiossa, ihan sama mitä muutetaan ja miten niin moni vittuuntuu niin poliitikot miettii että on parempi olla tekemättä mitään. Ns. asiantuntijoillakin on eri näkökulmia tähän. Oma näkökulma on varmaan myös sidoksissa elämäntilanteeseen.. nuorempana olisin ollut kesäajan puolella, nyt normaaliaika tuntuu fiksummalta myös siksi että saadaan pidettyä hajurakoa itänaapuriin. Voihan se olla että muutaman vuoden päästä mielipide taas muuttuu. Kellojen siirtelystä pääseminen olisi kuitenkin toivottavaa ja varmaan me kaikki sopeuduttaisiin yksilöinä ja yhteiskuntana kumpaan vaan vakioaikaan.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Wikipediasta kopioitua "Manner-Suomen keskipiste sijaitsee Puolangan keskustan pohjoispuolella, kantatie 78:n varrella Housuvaarassa, noin 10 kilometriä pohjoiseen Puolangan keskustasta, karttakoordinaateissa 64.96°N, 27.59°E"
Tuo on erilain laskettu, itse otin ääripäiden koodinaatit kilpisjärveltä, utsjoelta, ilomantsista ja hangosta. Tuo on tasan yhtä korkealla mutta idemmässä. Oisko jotain tasapainoitusta perämeren leikkauksesta mannersuomen sisälle?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 946
Aika monessa ei kuitenkaan ole suurimmassa osassa. Ja miten sitten sen päivähoidon työntekijän eikö senkin pidä saada tulla töihin silloin kun hän haluaa. Ja koululaiset jokainen luokalainen tulee kouluun oman kellon mukaan ja tietenkin opettaja voi tulla sitten kun tykkää. Ja ja ja tätä voi sitten jatkaa vaikka kuinka pitkälle. Tuo on aika utopistista jos kuvittelee että sen saisi edes jotenkin toimimaan. Toimii varmasti sinkulla jolla on mahdollisuus etätöihin, mutta ei millään sellaisia työpaikkoja ole suurinta osaa. Todella montaa työtä ei vaan voi tehdä jos siellä ei ole muita paikalla vaan on riippuvaista siitä että työkaverit ovat töissä. Vaikka ymmärrän mitä ajat takaa niin todellisuus on jotain muuta jo pelkästään jos taloudessa on muitakin kuin yksi.

Tuossa mallissahan kuitenkin pakotettaisiin monta muuta menemään oman kellon mukaan, jos esim. se lapsi halutaan laittaa oman kellon mukaan sinne hoitoon niin silloin jo pakotetaan monta päivähoidon työntekijää sinne töihin aijemmin.
Enää ei keskustella siitä, mitä kello näyttää vaan siitä, milloin (aurinkoon nähden) yhteiskunnan eri toimintojen pitäisi toimia. Juuri tämä alleviivaa sitä, että kellonaikakestelu on täysin järjetöntä - jopa yhtä järjetöntä kuin kellojen siirtely.
 
Liittynyt
17.07.2018
Viestejä
1 453
1.pysyvä talviaika
2.pysyvä kesäaika.
3, ja pahin, kellojen siirtely.

Perustelen tämän omilla itsekkäillä syillä. Herätys aamulla ennen kuutta, työt alkaa seitsemältä.
Jotenkin sitä kesällä herää herkemmin ja on pirteempi muutenkin kun on auringonvaloa aamulla.
On pimennysverhot ja vermeet, mutta kyllä se olohuoneeseen tuo auringonvalo silti tulee aamuisin.
Ja töihin ajaminen valaisemattomilla teillä loppusyksystä alkukevääseen on perseestä aamulla kun ei ole aurinkoa.

Nyt näin syyskuun puolivälissä alkaa huomaamaan tuon heräämisen hankaluuden, silmät ristissä selvästi enemmän kuin kuukausi sitten.
Tätä herkkua sitten riittää seuraavat puoli vuotta, pysyvä talviaika helpottaisi tilanetta noin kuukauden verran molemmista päistä, keväällä ja syksyllä.

En liiku ulkona tai harrasta mitään muutakaan ulkona töiden jälkeen, paitsi kesällä joilloin on valoisaa melkein kellon ympäri joka tapauksessa.
Niin omalle kohdalle ei ole väliä miten pitkälle sitä valoa illassa on.

Silti kaikesta tästä huolimatta olen kellojen siirtelyn lopettelun kannalla, olkoon se sitten pysyvä kesäaika tai talviaika.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
183
Tuo on erilain laskettu, itse otin ääripäiden koodinaatit kilpisjärveltä, utsjoelta, ilomantsista ja hangosta. Tuo on tasan yhtä korkealla mutta idemmässä. Oisko jotain tasapainoitusta perämeren leikkauksesta mannersuomen sisälle?
Weberin pisteen eli väestöllisen keskipisteen voisi ajatella sopivan tällaiseen tarkasteluun, ja tämä sijaitsee Hauholla n. 15 km Hämeenlinnasta koilliseen. Itä-länsi suunnassa tuo on keskellä Espoota ja täten esim. Oulu ja Jyväskylä jäävät pisteen itäpuolelle.

Piirtelinpä vielä Paintilla upean kuvan pisteestä aikavyöhykkeet referenssinä.
aikavyöhykkeet.jpg
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
519
1. pysyvä kesäaika
2. kellojen siirtely
3. pysyvä talviaika

En tarvitse valoisaa aikaa 03-04 vaan 21-22. Talvella on kuitenki säkkipimeää pl. aivan keskipäivä riippumatta mikä aika käytössä.
1. Pysyvä normaaliaika
2. Pysyvä UTC
3. Mikä tahansa pysyvä aika kunhan venkslaus loppuu.

Klo 21 nukutaan jo, mitä silloin valolla tekee. Aamusta olisi kiva jos näkisi. Ja joillekin on jopa hankalaa nukkua valoisassa. Venäjän aika ei kiinnosta pätkän vertaa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
Klo 21 nukutaan jo, mitä silloin valolla tekee. Aamusta olisi kiva jos näkisi. Ja joillekin on jopa hankalaa nukkua valoisassa. Venäjän aika ei kiinnosta pätkän vertaa.
Klo 21 nukutaan? Kuinkahan laajasti tämä pitää paikkaansa muiden kuin ehkä joidenkin eläkeläisten keskuudessa?

Tiedän, että itse olen poikkeus massaan kun menen nukkumaan yleensä joskus 01-02 aikoihin, mutta veikkaan että suuret massat kömpivät vällyjen väliin joskus klo 23 jälkeen.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
519
Klo 21 nukutaan? Kuinkahan laajasti tämä pitää paikkaansa muiden kuin ehkä joidenkin eläkeläisten keskuudessa?

Tiedän, että itse olen poikkeus massaan kun menen nukkumaan yleensä joskus 01-02 aikoihin, mutta veikkaan että suuret massat kömpivät vällyjen väliin joskus klo 23 jälkeen.
No mä nousen aamulla 4.30-5 aikoihin koska töihin. Samalla tavallahan ne vetoavat omiin elintapoihinsa jotka nousevat myöhemmin ja menevät nukkumaan myöhemmin :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
No mä nousen aamulla 4.30-5 aikoihin koska töihin. Samalla tavallahan ne vetoavat omiin elintapoihinsa jotka nousevat myöhemmin ja menevät nukkumaan myöhemmin :)
Ymmärrän kyllä, mutta väitän että olet pientä vähemmistöä tuollaisen aikataulun kanssa. Ei kannata siltä pohjalta yleistää, että "klo 21 nukutaan".
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
176
Terveyskirjastossa on ihan asiallinen juttu aiheesta 'koska pitäisi mennä nukkumaan jos...' mikäli kiinnostaa näin asian vierestä..

Lasten ja nuorten nukkumaanmenon suositellaan tapahtuvan varsin aikaisin, ja monella työajat säätelevät arkiset heräämiset melko aikaiseksi (ja monilla päinvastoin). Toisaalta ainakin omat 70+ ikäiset appivanhemmat valvovat yleensä vähintään 23 saakka... joten ei kannata yleistää sitäkään että kaikki aikuiset kukkuvat pikkutunneille ja vanhukset väsyvät aikaisin, diversiteetti taitaa olla suurta kaikissa ryhmissä. Näin työikäisenä arvostan valoisia aamuja, ja valoisia iltoja on ihan tarpeeksi kesälomalla kun ei niistä jaksa muutenkaan nauttia (herätys yleensä ennen kuutta). :dead:
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
Näin työikäisenä arvostan valoisia aamuja, ja valoisia iltoja on ihan tarpeeksi kesälomalla kun ei niistä jaksa muutenkaan nauttia (herätys yleensä ennen kuutta). :dead:
Näin työikäisenä arvostan valoisia iltoja, ja valoisia aamuja on kesälomalla ihan tarpeeksi, kun ei niistä jaksa muutenkaan nauttia (herätys yleensä ennen klo 10). :D
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 014
Lapsena ja teininä ei osannu arvostaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 717
Klo 21 nukutaan? Kuinkahan laajasti tämä pitää paikkaansa muiden kuin ehkä joidenkin eläkeläisten keskuudessa?

Tiedän, että itse olen poikkeus massaan kun menen nukkumaan yleensä joskus 01-02 aikoihin, mutta veikkaan että suuret massat kömpivät vällyjen väliin joskus klo 23 jälkeen.
Me mennään nukkumaan samoihin aikoihin. En edes pystyisi menemään nukkumaan ysin aikoihin. Tuskin tässä mitään isompia poikkeuksia ollaan.

Eläkeläiset toki varmaan ehkä tai tai ei, mutta oikeasti vittuako niistä. Kolmivuorotyöläiset oma lukunsa, mutta omia valintoja nekin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Ei auta koska eu päättää siitä.
Ei päätä. EUssa jokainen maa valitsee aikavyöhykkeensä ihan itse, ei ole mitään yhtä EU-aikaa.

Brittien eron jälkeen toki n. 95% EU-kansalaisista asuu GMT+1-aikavyöhykkeellä, joten voisi olla jopa järkevää vaihtaa siihen jos maantieteellisesti oikeaa ei valita.

Tällä hetkellä Suomi on talvella Pietarin ja juuri ja juuri Helsingin (muttei vaasan) maantieteellisellä aikavyöhykkeellä ja kesäisin jossain Kazanin ja Kaukasuksen maantieteellisellä aikavyöhykkeellä.

Ja esim. Espanja (Kanariansaaria lukuunottamatta) on Ruotsin ja Vaasan maantieteellisellä aikavyöhykkeellä (kiitos Hitlerin ja Francon, koska tuo oli aikavyöhyke mitä natsi-saksassa käytettiin ja Franco halusi helpottaa yhteistoimintaa saksan kanssa laittamalla kellota samaan aikaan).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 163
Ei päätä. EUssa jokainen maa valitsee aikavyöhykkeensä ihan itse, ei ole mitään yhtä EU-aikaa.
Jostain kumman syystä asian käsittely on jämähtänyt eu:hun.
Jotta kellojen siirtelystä voitaisiin luopua, jäsenmaiden ministereistä koostuvan neuvoston täytyy hyväksyä säädösmuutos. Yksittäiset jäsenmaat eivät voi asiasta päättää. :zoom:

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
Kansanäänestys tulille, sillähän se selviää.
Kansanäänestyksessä on sellainen ongelma, että kansalaiset eivät välttämättä tiedä mikä on heille itselleen parhaaksi, eikä ihmekään, kun tutkijatkaan eivät ole asiasta yksimielisiä. Ja sitten tosiaan vielä se, että jos äänet kuitenkin jakautuvat käytännössä puoliksi, kuten siinä suuntaa antavassa nettipollissa pari vuotta sitten, niin eipä se tilannetta ratkaise. Toinen puoli kärsii päätöksestä joka tapauksessa.

Nykytilanteessa kaikki ovat tyytyväisiä puolet vuodesta ja ainoa ongelma on tuo ajatus vastenmielisestä kellojen siirtelystä, joka sekin tapahtuu nykypäivänä lähes kaikissa laitteissa ja tietojärjestelmissä automaattisesti. Menet illalla nukkumaan, niin aamulla herättäessä aika on muuttunut ja elämä jatkuu.
 
Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
2 283
Kansanäänestyksessä on sellainen ongelma, että kansalaiset eivät välttämättä tiedä mikä on heille itselleen parhaaksi, eikä ihmekään, kun tutkijatkaan eivät ole asiasta yksimielisiä. Ja sitten tosiaan vielä se, että jos äänet kuitenkin jakautuvat käytännössä puoliksi, kuten siinä suuntaa antavassa nettipollissa pari vuotta sitten, niin eipä se tilannetta ratkaise. Toinen puoli kärsii päätöksestä joka tapauksessa.

Nykytilanteessa kaikki ovat tyytyväisiä puolet vuodesta ja ainoa ongelma on tuo ajatus vastenmielisestä kellojen siirtelystä, joka sekin tapahtuu nykypäivänä lähes kaikissa laitteissa ja tietojärjestelmissä automaattisesti. Menet illalla nukkumaan, niin aamulla herättäessä aika on muuttunut ja elämä jatkuu.
Eikö sinulla ole esim. seinäkelloa. Rannekelloa (ei älykello)?

Täällä löydän sinkkutaloudessa ainakin neljä kello, joita pitää manuaalisesti muuttaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Jostain kumman syystä asian käsittely on jämähtänyt eu:hun.
Jotta kellojen siirtelystä voitaisiin luopua, jäsenmaiden ministereistä koostuvan neuvoston täytyy hyväksyä säädösmuutos. Yksittäiset jäsenmaat eivät voi asiasta päättää. :zoom:

Hienosti sotket asioita.

EU pakottaa jäsenmaan vaihtamaan aikaan kesän ja talven välillä mutta jäsenmaat ovat aina voineet ihan itse valita sen, missä ollaan. EU vaan pakottaa sen, että kesäajan pitää olla tunti enemmän kuin talviaika, mutta ei ota kantaa siihen mitä nämä ovat.

EU ei ole pakottanut, että suomen talviajan pitää olla GMT+2. Suomi ihan itse valitsi sen. EU pakotti vain sen, että kun kerran suomi halua pitä talviaikaa GMT+2, suomen pitää sitten pitää kesäaikaa GMT+3.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Siitä ei ollut kyse. Kyse oli kellojen siirtelyn lopettamisesta. Vain yksi aika.
Niin, ja se yksi aika olisi täysin jokaisen jäsenmaan itse valittavissa, koska EUn jäsenmaat valitsevat itse aikavyöhykkeensä.

EUssa ei ole koskaan ketään pakotettu mihinkään aikavyöhykkeeseen. Ajatuksesi siitä, että jos kesäaka lopetetaisiin, alettaisiin samalla myös pakottaa kaikkia saman aikavyöhykkeeseen tavalla jolla ketään ei ole ennen pakotettu on todella typerä.

Koskaan ei ole ollut eikä ehdotettu mitään yhtä EUn laajuista aikaa vaan sitä että samassa paikassa on koko vuoden sama efektiivinen aikavyöhyke.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 163
Niin, ja se yksi aika olisi täysin jokaisen jäsenmaan itse valittavissa, koska EUn jäsenmaat valitsevat itse aikavyöhykkeensä.
Edelleen kyse ei ole siitä vaan kellojen siirtelystä kaksi kertaa vuodessa. Mistään aikavyöhykkeestä ei ole kyse.
Tuntuu tolpat hiukan siirtyneet.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
Eikö sinulla ole esim. seinäkelloa. Rannekelloa (ei älykello)?

Täällä löydän sinkkutaloudessa ainakin neljä kello, joita pitää manuaalisesti muuttaa.
On niitä varmaan kaikilla. Meillä on kolme kelloa, jotka pitää kääntää manuaalisesti. Lasten herätyskellot ja mikroaaltouunin kello. Loput kymmenet laitteet kuitenkin vaihtavat aikaa automaattisesti. Operaatiossa menee yhteensä 30s, jonka kanssa pystyn elämään paljon paremmin, kuin että joutuisi elämään pysyvästi omasta mielestä "väärässä ajassa" ja mahdollisesti pysyvän talviajan myötä kärsimään tunnin lisäpimeydestä joka alkuilta keväällä ja syksyllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
On niitä varmaan kaikilla. Meillä on kolme kelloa, jotka pitää kääntää manuaalisesti. Lasten herätyskellot ja mikroaaltouunin kello. Loput kymmenet laitteet kuitenkin vaihtavat aikaa automaattisesti. Operaatiossa menee yhteensä 30s, jonka kanssa pystyn elämään paljon paremmin, kuin että joutuisi elämään pysyvästi omasta mielestä "väärässä ajassa" ja mahdollisesti pysyvän talviajan myötä kärsimään tunnin lisäpimeydestä joka alkuilta keväällä ja syksyllä.
Asutko Kaukasuksella, Saudi-Arabiasssa, Madagaskarilla vai Irakissa , jos talviaika on sinulle "väärä aika" ?
Minä antaisin kyllä Madagaskarin ja Saudi-Arabian pitää sen GMT+3-aikavyöhykkeen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
Edelleen kyse ei ole siitä vaan kellojen siirtelystä kaksi kertaa vuodessa. Mistään aikavyöhykkeestä ei ole kyse.
Tuntuu tolpat hiukan siirtyneet.
Tolpat on siirtyneet ihan sinulla itselläsi

Luepas nyt se alkuperäinen viesti, mistä tämä lähti. Keskustelu oli siitä, että miten valittaisiin ollaanko kesä-ja talviajssa, JOS olisi vain yksi aika.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 163
Tolpat on siirtyneet ihan sinulla itselläsi

Luepas nyt se alkuperäinen viesti, mistä tämä lähti.
...johon vastasin että eu päättää kellojen siirtelystä. Johon vastasit että jokainen maa päättää itse. Johon liitin uutisen jossa nimenomaan kerrottiin että yksittäinen maa ei voi päättää asiasta.

Itse aloit höpöttelemään aikavyöhykkeistä joka ei liity kellojen siirtrlyyn millään tavalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 136
...johon vastasin että eu päättää kellojen siirtelystä. Johon vastasit että jokainen maa päättää itse. Johon liitin uutisen jossa nimenomaan kerrottiin että yksittäinen maa ei voi päättää asiasta.

Itse aloit höpöttelemään aikavyöhykkeistä joka ei liity kellojen siirtrlyyn millään tavalla.
Etkä vastannut.

Centtari sanoi:
Ei auta koska eu päättää siitä.
Kun tajuaa, mistä alkuperäisessä kntkvtkntn viestissä oli kyse, tässä "siitä"-sanan luonnollisesti olettaa tarkoittavan aikavyöhykettä, ei kellojen siirtelyä.

Ei kannattaisi käyttää pelkästään "se" sanaa viittaamalla asiaan jonka alkuperäinen merkitys on ihan eri kuin mikä sen kuvittelee olevan, ja sitten ihmetellä, kun muut ei tajua, mitä sillä "se"-sanalla tarkoittaa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 070
Paras olisi luopua kellojen siirtelystä ja valita tietty aikavyöhyke olisi se mikä tahansa. Silti odotan nyt positiivisesti kellon siirtymistä, talviaika sopii minulle paremmin. Pysyvässä kesäajassa virastotyöaikaa tulisi siirtää tunnilla eteenpäin mutta se ei ole pakollinen vaatimus kunhan siirtely lopetettaisiin. EU vaan laittaa kapuloia rattaisiin.

Itsellä liukuva työaika ja kesään verrattuna aloitus on siirtynyt myöhemmäksi. Tänään heräsin vasta kasilta kun lapsi oli lähdössä kouluun.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 736
Asutko Kaukasuksella, Saudi-Arabiasssa, Madagaskarilla vai Irakissa , jos talviaika on sinulle "väärä aika" ?
Minä antaisin kyllä Madagaskarin ja Saudi-Arabian pitää sen GMT+3-aikavyöhykkeen.
Se on väärä aika minulle ihan täällä omalla asuinalueella Suomessa siksi, koska alkuillat ovat varsinkin keväisin ja syksyisin normaaliajassa muuhun elämänrytmiin suhteutettuna pimeämpiä kuin haluaisin. Ja koska en voi vapaasti vaikuttaa siihen mihin kohtaan vuorokaudesta muun perheen toiminnot (harrastukset, kaupat, työt ja koulut) ajoittuvat, niin kellon näyttämällä on merkitystä, vaikka kuinka joku olisikin omalla kohdallaan asiasta eri mieltä.

Tämä on itse asiassa keskusteltu tässäkin ketjussa jo moneen kertaan. Selviän kyllä ihan millä tahansa aikavyöhykkeellä, mutta näistä kahdesta vaihtoehdosta minun suosikki oli alunperin pysyvä kesäaika. Silti kuten sanoin, kansan mielipiteet jakautuvat aika tasan, joten nykyinen siirtelymalli on siten loppujen lopuksi minulle ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
432
Taidan olla vähemmistössä, koska mieluiten nimenomaan valitsen kellojen siirtelyn:
- normaaliaikana valoisammat talviaamut
- kesäaikana valoa varsinkin syksyn ja kevään iltoihin
- kesällä aurinko nousee muutenkin erittäin aikaisin ja häiritsee unta kaikista pimennysverhoista ym. huolimatta, joten normaaliaika kesäaamuina olisi vielä karmeampi juttu

Näihin verrattuna kellojen siirtely pari kertaa vuodessa on ihan mitätön sivuseikka. Toki ymmärrän, ettei tilanne ole kaikille sama.
 

InarinIhme

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
340
Taidan olla vähemmistössä, koska mieluiten nimenomaan valitsen kellojen siirtelyn:
- normaaliaikana valoisammat talviaamut
- kesäaikana valoa varsinkin syksyn ja kevään iltoihin
- kesällä aurinko nousee muutenkin erittäin aikaisin ja häiritsee unta kaikista pimennysverhoista ym. huolimatta, joten normaaliaika kesäaamuina olisi vielä karmeampi juttu

Näihin verrattuna kellojen siirtely pari kertaa vuodessa on ihan mitätön sivuseikka. Toki ymmärrän, ettei tilanne ole kaikille sama.
Niin, Olisihan se tietenkin vaikeaa:
-Pistää herätyskello soimaan tuntia myöhemmin.
-Valvoo ihan normaalisti
-Pistää kaikki vaihtamaan kellonaikaa koska et jaksa ostaa parempia verhoja.

näihin verrattuna herätyskellon herätystoiminnan ja nukkumaan menon oma säätely on ihan hirveätä.

Aurinkohan nousee ihan samaan aikaan joka tapauksessa. Ainut mikä eroo on se ettet osaa käyttää herätyskelloa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 070
Niin, Olisihan se tietenkin vaikeaa:
-Pistää herätyskello soimaan tuntia myöhemmin.
-Valvoo ihan normaalisti
-Pistää kaikki vaihtamaan kellonaikaa koska et jaksa ostaa parempia verhoja.

näihin verrattuna herätyskellon herätystoiminnan ja nukkumaan menon oma säätely on ihan hirveätä.

Aurinkohan nousee ihan samaan aikaan joka tapauksessa. Ainut mikä eroo on se ettet osaa käyttää herätyskelloa.
Kannattaa muistaa että suurin osa yhteiskunnasta elää kellon mukaan ja siksi se vaikuttaa meihin muihinkin. Lisäksi kellojen siirtely on status quo tällä hetkellä.

Vastapainona on vain kellojen siirtelystä aiheutuvat terveyshaitat.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
432
-Pistää kaikki vaihtamaan kellonaikaa koska et jaksa ostaa parempia verhoja.
Olikohan tällä viestillä nyt jotain muutakin tarkoitusta kuin vääristellä sanomisiani? Kirjoitin nimenomaisesti: "Toki ymmärrän, ettei tilanne ole kaikille sama." Tällä nimenomaan yritin viestittää ymmärtäväni, ettei itselleni sopivin ratkaisu ole sitä kaikille muille. Mielestäni se ei tarkoita: "Haluan pakottaa kaikki tekemään asiat tällä tavalla."

No, ehkä se riidan haastaminen on vaan mukavampaa.
 

InarinIhme

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.01.2019
Viestejä
340
Olikohan tällä viestillä nyt jotain muutakin tarkoitusta kuin vääristellä sanomisiani? Kirjoitin nimenomaisesti: "Toki ymmärrän, ettei tilanne ole kaikille sama." Tällä nimenomaan yritin viestittää ymmärtäväni, ettei itselleni sopivin ratkaisu ole sitä kaikille muille. Mielestäni se ei tarkoita: "Haluan pakottaa kaikki tekemään asiat tällä tavalla."

No, ehkä se riidan haastaminen on vaan mukavampaa.
Tai sit ehkä se että aurinko nousee aikaisemmin joka tapauksessa kesällä, ja silti kellojen siirtelyä perustelet sillä että kesäaikaan siirtyessä se tunti aamulla kuten kelloja siirretään muuttaa jotenkin "paremmaksi" nukkumista kun nukutaan tunti vähemmän eli aurinko paahtaa jo täydeltä taivaalta muutenkin. Aurinko nousee samaan aikaan joka tapauksessa. Se näyttääkö kello 7 vai 8 kun heräät niin ei muuta sitä faktaa mihinkään
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 397
Viestejä
4 213 388
Jäsenet
71 052
Uusin jäsen
Markku246

Hinta.fi

Ylös Bottom