Syy omaan iltavirkkuuteeni ei ole herääminen tai valon määrä siinä vaiheessa. Käytän makuuhuoneessa pimennysverhoja, joten herääminen on aina joko kelloon tai omatoimisesti, ei valoon, joten vähän hankala sitä on tahdistuksena selittää. Päivärytmi on erittäin säännöllinen, nukkumaan ~24 ja ylös noin klo 7. Vaikka ei olisi säännöllistäkään, heräisin joka tapauksessa noin seitsemän tunnin nukkumisen jälkeen. En myöskään torkuta, vaan nousen n. 10 sekunnin kuluessa ylös, koska olen hereillä käytännössä välittömästi. Saan myös hyvin harvoin unta uudelleen, jos herään kesken yön. Valoa alkaa ehkä tulemaan enemmän vartin päästä jos viitsii aukaista verhot, mutta olen jo muutenkin siinä vaiheessa täysin toimintakykyinen. Sisällä sytytän ehkä jonkun keittiön tasovalon, että näkee jotain.
Minulla pimeän tulo illalla ei väsytä, vaan alan siinä vaiheessa piristyä. Lieneekö sitten jotenkin melatoniiniin liittyvää, huono tuotto, hyvä sietokyky tai elimistön viivästynyt reagointi pimenemiseen. Minun on aivan turha mennä odottelemaan unta sänkyyn ennen puoltayötä, kun unta ei tule, sitä ei tule. Joskus olen kokeillut melatoniinitabletteja josko se aikaistaisi nukahtamista, mutta eipä niillä ole kerrassaan mitään vaikutusta. Joka tapauksessa päivärytmini on hyvin samanlainen kuin esimerkiksi vaimollani, mutta vain jäljessä. Eräs parhaista töistä omalle elimistölleni oli säännöllinen iltatyö, jossa kotiin pääsi 02-05 aikaan aamuyöstä. Valitettavasti oli väliaikainen opiskeluajan työ, eikä oikein omaa alaakaan. Mutta sopi itselleni kuin nenä päähän virkeyden puolesta.
Iltavirkkuuden ja sisäisen kellon jätättämisen yhteys näyttää suomeksi olevan - vähemmän yllättäen - Partosen julkaisuja pääosin. Ainakin omalta osaltani jätän ko. tutkijan mielipiteen omaan arvoonsa. Ei talviaika olisi itsellenikään mikään katastrofi, koska olen tosiaan erittäin nopea heräämään olosuhteista riippumatta. Minulle tärkeintä olisi silti vapaa-ajalle osuva valo, ja eritysesti ulkona tapahtuva liikunta iltapäivisin ja iltaisin. Esim. nukahtamiseen vaikuttaa huomattavasti se, olenko käynyt illalla liikkumassa. Ja heräämiseen vaikuttaa taas se, mihin aikaan olen mennyt nukkumaan.
Siksi kesäaika.