Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se on silti turha vaiva ja täysin hyödytön.Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...
Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.
Ja taas lähtee uusi kierros. Joo, just näinhän se onkin.Kyllähän tuo jonkinlaista psyykkistä ja fyysistä heikkoutta on, jos tunti kaksi kertaa vuodessa sekoittaa elämän. Normaalissa elämässäkin sillointällöin herätään tai mennään nukkumaan hirman eri aikaan.
Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...
Asiassa ihmetyttää kuinka kellojen tunnilla siirtely on joillekin, eittämättä äänekkäälle vähemmistölle, ollut aivan saatanan suuri asia. Normaali ihminen on kellonsa siirtänyt ja jatkanut elämäänsä. Nykyään kun vielä kelloistakin suuri osa osaa itse-itsensä siirtää, niin aika pieni on vaiva.
Ja haluaisiko joku kertoa, mikä oli tuo EU-kysely johon on vastannut yli 5 miljoonaa ihmistä? Onko millään tavalla edustava otos vai onko joku "klikkaa tästä" nettikysely, mitä sitten jossain Saksassa on levitetty Facebookissa ja saatu tuon verran vastaajia? Vähän tuntuu demokratian halventamiselta tuollaiseen kyselyyn vetoaminen, koska itse en ainakaan ollut moisesta kuullutkaan.
Rasti ruutuun nettikysely. Kyllä siitä Suomessakin uutisoitiin.Itse olen vahvasti jatkuvan kesäajan kannalla (valoisampi ilta jne.), mutta...
Ja haluaisiko joku kertoa, mikä oli tuo EU-kysely johon on vastannut yli 5 miljoonaa ihmistä? Onko millään tavalla edustava otos vai onko joku "klikkaa tästä" nettikysely, mitä sitten jossain Saksassa on levitetty Facebookissa ja saatu tuon verran vastaajia? Vähän tuntuu demokratian halventamiselta tuollaiseen kyselyyn vetoaminen, koska itse en ainakaan ollut moisesta kuullutkaan.
Mutta meneekö se näin? Missä luonnonlaissa on kirjoitettu että leffat alkavat 21:00 riippumatta siitä miten killissä kellotaulu on suhteessa aurinkoon?ja @hkultala vaikka sinänsä pidätkin tuota myöhäisempää aamuherätystä ja valoisampaa iltapäivää toistensa kumoavana vaikutuksena, ei se suinkaan näin ole. Päivärytmin kun määrää "yhteiskunta" niin, että esimerkiksi tv:stä näytettävät leffat alkavat klo 21 riippumatta kesä- tai talviajasta.
Tyypillinen rytmi on kuitenkin herätä n. klo 7 ja mennä nukkumaan n. klo 23. Tällöin minusta olisi luonnollista, että aurinko olisi korkeimmillaan klo 15:00 jolloin se osuisi keskelle hereilläolo aikaa. Tämä olisi sitten kai UTC+5 suomessa ja jos minä päättäisin niin ottaisin tämän
Mutta meneekö se näin? Missä luonnonlaissa on kirjoitettu että leffat alkavat 21:00 riippumatta siitä miten killissä kellotaulu on suhteessa aurinkoon?
Ei se klo 21 katoa minnekään kellosta vaikka mentäisiin suomessa mihin tahansa aikavyöhykkeeseen.Ei luonnonlaissa, vaan Suomen laissa. Tietyn ikärajaluokituksen yli menevät elokuvat eivät saa alkaa ennen klo 21. Raja oli K15 ennen, mutta todenäköisesti tuo ikärajajärjestelmä on muuttunut, että olisko se nykyään joku PEGI13 tai vastaava.
Eli voidaan siirtyä UTC +3 aikaan (ns. kesäaika) ja pitää työajoista päättävät työehtosopimukset ja muut lait ennallaan tai sitten pysyä UTC +2 ("normaaliaika"/talviaika) ja pitää nämä myös ehkä ennallaan tai mennä UTC +1 (keski-euroopan aika) ja rukata näitä kaikkia jotenki, joka on todella kallista
Ei se klo 21 katoa minnekään kellosta vaikka mentäisiin suomessa mihin tahansa aikavyöhykkeeseen.
Siksipä menen nukkumaan ennen klo kahdeksaa jotta saan tarpeeksi nukuttua kun nousen aamulla viideltä töihin lähtöä varten.No ei tietekään, mutta klo 21 (jos siis oltaisiin vaikka +1 aikavyöhykkeessä) olisi jo niin pimeä ja aurinko olisi kovaa kyytiä nousemassa niin pitäisi olla jo nukkumassa. Jos siis meinaa ehtiä nukkua tarpeeksi pimeän aikana niinkuin elävillä olennoilla on tapana.
Siksipä menen nukkumaan ennen klo kahdeksaa jotta saan tarpeeksi nukuttua kun nousen aamulla viideltä töihin lähtöä varten.
Tyypillinen rytmi on kuitenkin herätä n. klo 7 ja mennä nukkumaan n. klo 23. Tällöin minusta olisi luonnollista, että aurinko olisi korkeimmillaan klo 15:00 jolloin se osuisi keskelle hereilläolo aikaa. Tämä olisi sitten kai UTC+5 suomessa ja jos minä päättäisin niin ottaisin tämän, mutta UTC+3 on sekin jo huomattavasti parempi kuin +2.
Löyty syy miksi kannatat tuota +1 siirtymistä. Mutta suurinosa ihmisistä taitaa olla töissä klo 8-16 ja tykkäis katsoa sen leffan klo 21.
Just näin oon myös miettinyt että joku +4 ois kiva.
Löyty syy miksi kannatat tuota +1 siirtymistä. Mutta suurinosa ihmisistä taitaa olla töissä klo 8-16 ja tykkäis katsoa sen leffan klo 21.
Kun ei tämä kellonaikamuutos millään tavalla tule vaikuttamaan siihen mitenkä yhteiskunta pyörii, varsinkin nyt kun keinovaloa on saatavilla 24/7.Juuri tästä syystä se kesäaika olisikin parhautta ja samalla niitä koulujen alkamisia kannattaa tunnilla säätää ihan joka tapauksessa siirtyi kellot mihin suuntaan tahansa.
Eikös elämä ole ihan omista valinnoista kiinni noin yleensäkin, jokainen saa sovittaa päivärytminsä ihan sen mukaan kuin itselleen sopii.Se vaikuttaa ihmisten olemiseen ja terveyteen. Illat pimeitä = ihmiset laiskistuu ja voi huonosti.
Eikös se ole paljon parempi, kun ollaan täällä tunti edellä keskisen euroopan bisneksiä? Se promillen sadasosa kenen elämä on moisista aikatauluista kiinni luultavasti saa sovittaa päivän kulun sen mukaan.
Elämme 8-16 yhteiskunnassa. Ei kaikki voit yöttömäksi heittäytyä.
Ei järkevää, mut ihan arkea täällä =PNo kun jokainen maa saa päättää aikavyöhykkeensä itse niin tokihan se voi johtaa hassuihin tilanteisiin. Sitä kyllä ihmettelen jos suomessa joku haluaa keskieuroopan aikaan. Onko se sitten järkevää että kesällä aurinko nousee joskus kahdelta yöllä? Ja pimeää tulee talvella jo kahden jälkeen päivällä.
No ei ole pakko olla, kun voidaan valita utc+3. Toki jossain lapissa nyt on mitä on riippumatta aikavyöhykkeestä, mutta tarkoitin eteläsuomea.Ei järkevää, mut ihan arkea täällä =P
Ei luonnonlaissa, vaan Suomen laissa. Tietyn ikärajaluokituksen yli menevät elokuvat eivät saa alkaa ennen klo 21. Raja oli K15 ennen, mutta todenäköisesti tuo ikärajajärjestelmä on muuttunut, että olisko se nykyään joku PEGI13 tai vastaava.
Eli voidaan siirtyä UTC +3 aikaan (ns. kesäaika) ja pitää työajoista päättävät työehtosopimukset ja muut lait ennallaan tai sitten pysyä UTC +2 ("normaaliaika"/talviaika) ja pitää nämä myös ehkä ennallaan tai mennä UTC +1 (keski-euroopan aika) ja rukata näitä kaikkia jotenki, joka on todella kallista
Aurinkohan nousee jo nyt paikoin kesällä kahdelta. Ei kaikki asu Hangossa.No kun jokainen maa saa päättää aikavyöhykkeensä itse niin tokihan se voi johtaa hassuihin tilanteisiin. Sitä kyllä ihmettelen jos suomessa joku haluaa keskieuroopan aikaan. Onko se sitten järkevää että kesällä aurinko nousee joskus kahdelta yöllä? Ja pimeää tulee talvella jo kahden jälkeen päivällä.
Uutinen, tai siis tuon THL:n professorin jutut ihan mutuilua ja diipadaapaa.Tällainen uutinen MTV:lla
En osaa suositella, mutta ainakaan tämän Partosen jatkuva mielipidespammi ei ole asiantuntijuutta, varsinkaan kun hän ei ota millään tavalla huomioon kesäaikaa käytettäessä alkuillan lisääntyneen valoisan ajan vaikutusta ihmisten liikkumiseen ja yleiseen mielialaan jne. Terveysvaikutukset on muutenkin kerätty lähinnä siitä miten kellojen siirto vaikuttaa herkimpiin, mutta samalla sujuvasti omaa näkemysta tukien sivuutetaan se, että eihän niitä siirretä jatkossa enää koskaan, riippumatta siitä mikä aika valitaan.No ehkäpä osaat nimetä sitten paremman asiantuntijan tilalleen? Itse en näistä ymmärrä muuta kun että vanhemmiten on vituttanut enemmän kesäaikaan siirtely aamutunnin ryöstön takia. Ja aika monella vissiin sama homma, päätellen otakantaa.fi viesteistä...
Enemmän haittaa on, kun aurinko nousisi talviajassa ison osan ajasta aivan liian aikaisin aamuyöstä, joka herättää herkimmät ja saa luonnon liikkeelle.
Ei ole auringolla mitään merkitystä ihmisen vuorokausirytmeihin ja sitä kautta terveyteen.
Jos et jaksa lukea, niin lainaan tässä vielä:
Ongelmia ymmärtää lukemaansa
Ei ollut keinovaloa noina aikoina jokapaikassa, kuin nykyään
Aivan täyttä potaskaa koko uutinen, kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan järkisyyt käyty lävitse. Hämärät illat muka tahdistaa ihmiset menemään aikaisin nukkumaan Ehkä, jos ei sähköjä ei olisi, mutta ei ole kyllä mitään merkitystä normaalien ihmisten elämään. Enemmän haittaa on, kun aurinko nousisi talviajassa ison osan ajasta aivan liian aikaisin aamuyöstä, joka herättää herkimmät ja saa luonnon liikkeelle.
Ihmiset nyt ei sattumoisin elä sen auringon mukaan, vaan kellon mukaan. Aivan sama missä se aurinko on, niin aamulla on herättävä ja illalla kukutaan puolilleöin oli sitten pimeä tullut jo neljältä tai kymmeneltä.
Ei ole auringolla mitään merkitystä ihmisen vuorokausirytmeihin ja sitä kautta terveyteen. Mikään tutkimus ei ole sitä valoisan illan hyötyä terveyteen ottanut huomioon.
Pimeät talviaamut on joka tapauksessa rasittavia. Sitä ei varmaan kukaan kiistä, etteikö ne voisi tulla vieläkin raskaammiksi siirron takia. Mutta itsellä vaakakupissa painavat enemmän kesäajan hyödyt, eli valoisammat illat.”Pysyvä kesäaika on jo ollut käytössä maailmalla, Saksassa vuosina 1940–1942 ja Irlannissa vuosina 1940–1946. Pysyvää kesäaikaa on rauhan aikana myös kokeiltu huonoin tuloksin sekä Britanniassa ja Irlannissa vuosina 1968–1971 että Venäjällä vuosina 2011–2014. Ihmiset kokivat pysyvän kesäajan myötä pimeämmät talviaamut rasittaviksi, ja valitusten yltyessä pysyvästä kesäajasta luovuttiin.” – Partonen ( Kellojen siirtäminen pysyvästi talviaikaan olisi terveydelle parasta | THL-blogi )
Näille valoisien aamujen puolustajille vielä sellainen kysymys, että meinaatteko te sitten ulkoilla tai muuten puuhastella siellä pihalla aamuisin, jotta saatte sen valoisan ajan hyödynnettyä?
Itselläni ainakin aamut menee pääasiassa sisätiloissa, jolloin pimeyttä voi helpottaa keinovaloilla. Pihatöihin ja ulkoiluun olisi sitten aikaa illalla, mutta jos niitä pitää otsalampun valossa tehdä, niin ei se kauhean mielekästä ole.
Olisiko jossain tieteellinen vertaisarvioitu tutkimus joka tukisi tätä? Joku voisi tietty tulkita tuota edellistä tutkimusta siten, että jos aikavyöhykkeen länsirajalla ollaan keskimäärin terveempiä, niin ehkä UTC+3 siirtäisi meidät kaikki länsirajalle (tai sen yli), mutta olisiko se jo liian pitkä siirtymä, jolloim tulisi negatiivisia vaikutuksia?varsinkaan kun hän ei ota millään tavalla huomioon kesäaikaa käytettäessä alkuillan lisääntyneen valoisan ajan vaikutusta ihmisten liikkumiseen ja yleiseen mielialaan
Vaikka en nyt olekaan valoisien aamujen puolustaja niin mukavampi on kyllä käydä aamulenkillä niinä aikoina kun ei tartte otsalampun valossa juosta.Näille valoisien aamujen puolustajille vielä sellainen kysymys, että meinaatteko te sitten ulkoilla tai muuten puuhastella siellä pihalla aamuisin, jotta saatte sen valoisan ajan hyödynnettyä?
Ööh, siksihän minä juuri sanoinkin, että asiaa pitäisi tutkia kunnolla. Nyt vaikuttaa siltä, että ei ole olemassa kattavaa tutkimusta aiheesta. On tutkimusta kellojen kääntelyn vaikutuksesta ja tutkimusta pimeän vaikutuksesta, mutta kokonaisuus on hajallaan ja alkuillan lisääntyneen valoisuuden vaikutukset on sivuutettu monesti olankohautuksella tai jätetty kokonaan huomioimatta.Foorumimutuilun sijaan olisi kiva nähdä niitä oikeita tutkimuksia.
Ja vastaavasti kesäajassa töiden jälkeisiä aktiviteetteja saa tehtyä luonnonvalossa.No ainakin työmatkat tulisi kuljettua valoisammassa ympäristössä.
Tuolla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin olla normiajassa pari vuotta ja sitten pitää äänestys, että onko sillä väli.Jos vaikka sovittaisiin, että keväällä siirrytään pysyvään kesäaikaan ja nautitaan valosta pari vuotta ja pidetään sitten uusi kansanäänestys, jos joku vielä kehtaa väittää kesäaikaa huonoksi ideaksi.
Siksi voitaisiinkin testata ensin kokonainen vuosi molempia ja sitten äänestys. Vaan eipä tule tällainen ihme tapahtumaan tässä oikeiden mielipiteiden yhteiskunnassa. Ja olisihan se mm. kaikkien tietojärjestelmien kannalta aika hankala tilanne.Tuolla logiikalla voitaisiin yhtä hyvin olla normiajassa pari vuotta ja sitten pitää äänestys, että onko sillä väli.
sellanen ihminen ei varmaan koskaan vedä viikonloppusin perskännejä - - kova känni eliminoi