Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika vaikea nähdä lisäarvoa tarttumattomalle pinnoitteelle, en itse ottaisi mihinkään missä käytetään voimaa. Veitsistäkin ne tuppaa aika äkkiä irtoilemaan eikä niiden pinnoitteiden eksyminen ruoan sekaan hirveästi lisää houkuttelevuutta.Kaulin ostolistalla. Puisista voisi hyvä ja halpa olla Ikean MAGASIN Kaulin . Entä teräksiset esim. BLACKVAPOR® Rolling Pin Stainless Steel yms? Nykyään myös tarttumattomalla pinnoitteella olevia kaulimia näyttäisi olevan... Suosituksia/käyttökokemuksia?
Nää on taas niitä viestejä, kun ei oo ihan varma trollataanko vai kysytäänkö tosissaan, mutta here goes: totta kai sen käyttöä voi jatkaa. Miksi ihmeessä edes ostit sen, jos se on mielestäsi onnettoman kokoinen? Ja miksi ihmeessä et kiehauta sitä vettä ensin kutosella ja laske sitten tehoa ykköselle? Millä tahansa liedellä kestää ikuisuuden, jos lämmittää vettä kiehuvaksi puoliteholla. Ja riisi kuuluisi ennemminkin hauduttaa kuin kiehuttaa kypsäksi.Kysymys. Tavallinen valurautaliesi.
Ostin Fiskars Functional Form -kasarin 1.5L, jonka pohjan halkaisija on 12 cm. Keittolevyt ovat kuitenkin 14 cm, pienimmät kaksi. Miksi Fiskars tekee noin onnettoman pieniä kasareita? Eikö tuolle levylle pitäisi olla 14 cm kasari? Ehdin jo ottamaan tuotteen käyttöön, tuntuu että kun laitan riisiveden keittymään kolmosella-nelosella, kiehuminen kestää ikuisuuden. Voinko reklamoida tuotteen Fiskarsille myyjäliikkeelle? Miksi Fiskars tekee noin onnettoman kokoisia kasareita, en vain ymmärrä. Voiko kyseisen kasarin käyttöä jatkaa 12 cm noin 14 cm keittolevyillä?
Lähinnä mietin, että Fiskarsilla on varmasti tiedossa, että valurautalieden pienin levy on 15 cm. Niin miksi tekevät 12 cm pohjan kasareita?Fisrkars tekee sen kokoisia mitkä käyvät kaupaksi. Reklamoida voi aina, vaikka jos se olisi käyttäjän mielestä väärän värinen. Voit jatkaa käyttöä.
Esim. omasta Elektroluxin keraamisesta liedestä löytyy kaksikin levyä, joissa pienin valittavissa oleva alue on halkaisijaltaan 12 cm.Lähinnä mietin, että Fiskarsilla on varmasti tiedossa, että valurautalieden pienin levy on 15 cm. Niin miksi tekevät 12 cm pohjan kasareita?
Hakusessa paistokasari 28cm halkaisijalla, tarttumaton pinnoite ja induktiolla hyvin toimiva.
Mikähän mahtaisi olla paras/laadukkain ja pitkäikäisin?
Menee kyllä hiukan trollauksen puolelle tällaiset kysymykset. Jos haluat pitää välineesi kunnossa, peset ne ja teroitat ne, mitkä pitää teroittaa. Jos ei huvita, kannattaa ehkä syödä ulkona. Pysyy laudat puhtaana ja veitset terävinä. Ihme, jos noin minimivaivalla menevä viitsii edes kokata.Mikä leikkuulauta olis hyvä? Puisia en mielellään ottaisi kun en jaksa käsin pestä, samaan aikaan olis kiva jos veitset pysyisivät terävinä. Kumia?
Mikä leikkuulauta olis hyvä? Puisia en mielellään ottaisi kun en jaksa käsin pestä, samaan aikaan olis kiva jos veitset pysyisivät terävinä. Kumia?
No se puu säästää terää muovia paremmin, mutta sulle se ei käy, oot pattitilanteessa. Se pattitilanne tulee selkeästi siitä, että kaikenlainen vaivannäkö lähtien puolen minuutin käsinpesusta on sulle kysymyksesi perusteella liikaa. Valitettavasti joudut kaikesta huolimatta huoltamaan kamojasi, ellet päätä käyttää likaisia leikkuulautoja ja tylsiä veitsiä.Olipa hyödyllinen vastaus, kiitos vaivannäöstä.
Nyt en ihan ymmärrä? Se että välineet tarvitsevat joka tapauksessa ajoittaista ylläpitoa, ei liity kysyjän haluun säästää ajassa/vaivassa juuri ollenkaan.No se puu säästää terää muovia paremmin, mutta sulle se ei käy, oot pattitilanteessa. Se pattitilanne tulee selkeästi siitä, että kaikenlainen vaivannäkö lähtien puolen minuutin käsinpesusta on sulle kysymyksesi perusteella liikaa. Valitettavasti joudut kaikesta huolimatta huoltamaan kamojasi, ellet päätä käyttää likaisia leikkuulautoja ja tylsiä veitsiä.
Mieti nyt itsekin, minkälaisen viestin välitit kysymykselläsi. Mikä siinä käsinpesussa on vastenmielistä? Sen ehtii tekemään sataprosenttisella varmuudella muun touhun ohessa ennen safkan valmistumista. Se on yksi helpoimmista ja nopeimmista toimenpiteistä, mikä kokkaamiseen kuuluu.
Jos alkuperäinen viesti sisältää ainoana perusteluna, että "ei jaksa pestä käsin", mulle tulee siitä tasan se mielikuva, että ei vaan jaksa. Toki asiaa avattiin jälkikäteen, mutta mä en ole selvännäkijä.Ei leikkuulaudan pesun tarvitse olla suoranaisen vastenmielistä että saa haluta minimoida siihen käytettävän vaivan.
Eikö tällaisessa tilanteessa olisi helpompaa vaan jättää vastaamatta, eikä lähteä vastaamaan yksinomaan oman tilanteeseen peilaten, jättämättä mitään mahdollisuutta erilaiselle toimintaympäristölle ja vielä trollisyytöksiä laukoen?Jos alkuperäinen viesti sisältää ainoana perusteluna, että "ei jaksa pestä käsin", mulle tulee siitä tasan se mielikuva, että ei vaan jaksa. Toki asiaa avattiin jälkikäteen, mutta mä en ole selvännäkijä.
Mä itse käytän sekä muovisia että puisia leikkuulautoja. Muovi on haiseville raaka-aineille, puu kivammille. Mun kokkaus sisältää liki sataprosenttisesti kypsytysvaiheen, jolloin ei tarvitse olla haukkana hellan ääressä. Silloin on mainiosti aikaa hoidella siistimiseen ja kattamiseen liittyvät askareet. Kahden hengen taloudessa APK ei täyty joka päivä, joten osa välineistä pestään käsin, koska niitä saatetaan tarvita seuraavassakin kokkauksessa. Siihen on turha uhrata altaallista vettä. Hankaussieni, johon lorautetaan tarvittaessa lisää fairyä, hoitaa leikkuulautojen pesun ihan hujauksessa. Poikkeuksena sipuli, kun sen haju tarttuu sieneen, siihen tarvitaan tippa fairyä ja tiskiharja. Kun ei ole teinejä eikä muitakaan sluibaajia taloudessa, pesualtaassa ei ole ikinä mitään tiskivuorta.
Orthexin/Gastromaxin laudat karhennetulla pinnalla ovat ihan asiallisia. Ovat sopivan "pehmeitä" ja se karhennus lisäksi säästää veistä sileään pintaan verrattuna. Sellaiset kivikovaa muovia olevat sileäpintaiset ovat veitsille myrkkyä.Mikä leikkuulauta olis hyvä? Puisia en mielellään ottaisi kun en jaksa käsin pestä, samaan aikaan olis kiva jos veitset pysyisivät terävinä. Kumia?
Mikä leikkuulauta olis hyvä? Puisia en mielellään ottaisi kun en jaksa käsin pestä, samaan aikaan olis kiva jos veitset pysyisivät terävinä. Kumia?
itäähän se veitsikin pestä käsin jos haluaa pitää terävänä.
Varmaankin tuo pesukoneen tylsyttäminen perustuu pääasiassa siihen että veitsi osuu helposti muihin metalliesineisiin. Meillä ei ole koskaan ollut koneessa erillistä aterinhyllyä joten veitsiä ei saa koneeseen turvallisesti.Pesen perusveitset (Global, Victorinox jne. stanssatut keittiöveitset joita käytän päivittäin) tiskikoneessa. En ole kyllä huomannut että konepesulla olisi juuri vaikutusta terävyyteen kun veitset laittaa tukevasti koneen aterinhyllylle. Tästä on paljon keskusteluja millä mekanismilla konepesu tylsyttäisi veitsiä jos ne on tukevasti koneessa.
Olen teroittanut veitsiä harrastuksena hifistellen vesikivillä, kulmaohjaimilla ja stropeilla. Keittiöveitsissä päädyin sittemmin chef choice teroittimeen, konepesuun ja konepestäviin leikkuulautoihin jotta mulla on puhtaat, hyvässä käyttöterässä olevat välineet aina laatikossa minimaalisella vaivalla ja ajankäytöllä.
Itselläni on se edullinen pieni matkateroitin ja tuntuu sekin pitävän veitset terässä. Toistaiseksi olen käyttänyt siitä vain sitä vimeistelypuolta jossa on keraamiset teroituspäät ja kivellä hoitanut karkeamman teroituksen jos tarvetta. Olen kyllä katsellut niitä isompia joissa on sekä 20 että 15 asteen teroituspäät ja lisäksi viimeistely. Nämä ovat timanttivempeleitä ja olen jäänyt vielä miettivälle kannalle.Onko vinkkiä, mikä Chef's Choicen malli olisi riittävä (= oikean hintainen) peruskokkaajalle? Olen lähinnä pyyhkäissyt puikolla teriä vähän paremmaksi, mutta lopputulos voisi tietysti olla parempikin kun en todellakaan ole miettinyt mitään optimikulmia tms. Itsekään en ole huomannut terien tylsyvän konepesussa ja pesenkin käsin vain ne veitset, missä on puuta.
Pesen perusveitset (Global, Victorinox jne. stanssatut keittiöveitset joita käytän päivittäin) tiskikoneessa. En ole kyllä huomannut että konepesulla olisi juuri vaikutusta terävyyteen kun veitset laittaa tukevasti koneen aterinhyllylle. Tästä on paljon keskusteluja millä mekanismilla konepesu tylsyttäisi veitsiä jos ne on tukevasti koneessa.
Olen teroittanut veitsiä harrastuksena hifistellen vesikivillä, kulmaohjaimilla ja stropeilla. Keittiöveitsissä päädyin sittemmin chef choice teroittimeen, konepesuun ja konepestäviin leikkuulautoihin jotta mulla on puhtaat, hyvässä käyttöterässä olevat välineet aina laatikossa minimaalisella vaivalla ja ajankäytöllä.
Olen itse jäänyt käsitykseen, että pesuaineessa olisi hiovia rakeita, jotka tylsistyttävät veitsiä, mutta poistavat likaa tehokkaammin.Varmaankin tuo pesukoneen tylsyttäminen perustuu pääasiassa siihen että veitsi osuu helposti muihin metalliesineisiin. Meillä ei ole koskaan ollut koneessa erillistä aterinhyllyä joten veitsiä ei saa koneeseen turvallisesti.
Itselläni on se edullinen pieni matkateroitin ja tuntuu sekin pitävän veitset terässä. Toistaiseksi olen käyttänyt siitä vain sitä vimeistelypuolta jossa on keraamiset teroituspäät ja kivellä hoitanut karkeamman teroituksen jos tarvetta. Olen kyllä katsellut niitä isompia joissa on sekä 20 että 15 asteen teroituspäät ja lisäksi viimeistely. Nämä ovat timanttivempeleitä ja olen jäänyt vielä miettivälle kannalle.
On meilläkin toinen lauta vaimon käyttöön, ja sitä lapsetkin käyttää kerta pöydällä. Ja kuten arvata saattaa niin aikuisten puhdistettavaksi se jää, mutta yleensä siinä on vain leikattu kurkkua ja voideltu leipää joten murujen pyyhintä riittää. Ymmärrän senkin että toiset haluavat pestä leikkuulaudat koneessa, mutta minulle tuon muovisen leikkuulaudan käyttö materiaalin ja etenkin tuntumansa puolesta vaan ei käy, rajoittunut kun olen Taivutusmuoto on muuten "tylsyy".Sama juttu meilläkin.
Itse voisin kyllä ihan hyvin yhdenkin leikkuulaudan lähestymiseen siirtyä, jos olisin ainoa meillä joka sitä leikkuulautaa käyttää.
Mutta ikävä kyllä muukin perhe aktiivisesti tekee kaikenlaista ruokaa tai välipalaa käyttäen leikkuulautaa ja sen puhdistus jäisi silti usein mun tehtäväksi. Sen takia on sitten parempi että noita lautoja on riittävästi ja ne voi konepestä. Sama koskee myös veitsiä.
Laudan suhteen on myös se, että mitä kovempi lauta on, sitä helpommin veitsi tylstyy (mikäköhän tuosta on oikea taivutusmuoto). Ja mieluummin vaihdan leikkuulautoja kuin teroitan veitsiä.
Itse olen aina ajatellut konetiskiaineen tehon perustuvan syövyttämiseen tai muulla tavalla ruuan kemialliseen hajottamiseen.Olen itse jäänyt käsitykseen, että pesuaineessa olisi hiovia rakeita, jotka tylsistyttävät veitsiä, mutta poistavat likaa tehokkaammin.