Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Eli siis äänimaailmako tekee sen fiiliksen vai mikä? Autot on monelle ihan järkisyistä ostettuja pelejä eikä mitään fiilistely pelejä upeine pakosaundeineen.
Äänimaailma ja muutenkin polttomoottori vaihteistoineen. Voi olla että olen vanhanliiton bensalenkkariamis mutta tuollaiset jutut vetoaa, en osaa sanoa mikä siinä on se juttu ihan tarkalleen mutta sähkiksestä se puuttuu. Auto saa ja pitää olla minulle olla muutakin kuin järkipeli. i4 ei myöskään ole se järkevin ihan vaan jo korin muotonsa takia.
Järkevänä ajaisin corolla hybridillä tai vw id.
 
Ääni ja tunne. Ehkä huihain N:ää ei ole suotta kehuttu kun siinä on kaiketi sitä "polttismaisuutta."
 
Oli kesällä vkl yli lainassa -18 vuoden Audi RS5 niin kyllä siinä on aivan erilailla tunnelmaa verratuna omaan i4M50. Kulkupuoli on suunnilleen sama mutta bemari ei pääse edes lähelle fiiliksen suhteen. Heräsi jopa kysymys että pitäisikö se vaihtaa muutamaa vuotta vanhempaan bensa audiin kun uuteen RS ei mitenkään riitä lompakossa pito.
En myöskään kiinnittänyt erityistä huomiota että olisi jotenkin ollut pelkkänä bensana mitenkään hidas reagoimaan, ainakaan että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään.
2-ovisena oli mielestäni myös erittäin näyttävä ilmestys.

Tuntuu, että täällä aina verrataan jotain litraista -07 fordia upouuteen sähköautoon ja ihmetellään miten se sähkö onkaan niin paljon parempi. Ei ainakaan omasta mielestä kun laitetaan vähän parempaa tai edes samantason bensavehjettä vertailuun niin sähkö mikään niin maata mullistava ole.
Aika harva pääsee edes vertaamaan perus 50k€ sähköautoa mihinkään 150k€+ maksavaan Audin superautoon. Kyllä itsellä vertailut pyörii saman hintaluokan autoissa monesti. Esim Tesla ModelY vs Honda CR-V 1,5T. Kumpaankin mahtuu perhe turvaistuimineen mutta toinen kiihtyy niinkuin vihainen ampiainen siinä kun toinen kehrää turpoa ja mölisee aneemisesti CVT vaihteistolla. Vaikka Honda mies olen niin aivan ripulia tuo CR-V (ja maksaa 60k€).
 
Aika harva pääsee edes vertaamaan perus 50k€ sähköautoa mihinkään 150k€+ maksavaan Audin superautoon. Kyllä itsellä vertailut pyörii saman hintaluokan autoissa monesti. Esim Tesla ModelY vs Honda CR-V 1,5T. Kumpaankin mahtuu perhe turvaistuimineen mutta toinen kiihtyy niinkuin vihainen ampiainen siinä kun toinen kehrää turpoa ja mölisee aneemisesti CVT vaihteistolla. Vaikka Honda mies olen niin aivan ripulia tuo CR-V (ja maksaa 60k€).
RS5 maksoi uutena ei kateusverotuissa maissa alle 10k enemmän ku i4m50. Se että suomen päätön verotus tekee samanluokan autoista täysin erihintaisia ihan aavistuksen vääristää menoa.

Vähän ku jenkeissä tällähetkellä uusi i4m60 maksaa about saman ku M3/4 competition.
Ottaisin silmää räpäyttämättä bensapelin.
 
RS5 maksoi uutena ei kateusverotuissa maissa alle 10k enemmän ku i4m50. Se että suomen päätön verotus tekee samanluokan autoista täysin erihintaisia ihan aavistuksen vääristää menoa.

Vähän ku jenkeissä tällähetkellä uusi i4m60 maksaa about saman ku M3/4 competition.
Ottaisin silmää räpäyttämättä bensapelin.
No jenkeissä maksaa iso V8 pickup saman mitä täällä kolmiovinen civic litrasella koneella. Onhan se muualla halpaa mutta ei paljoa auta kun suomessa näitä autoja ajetaan ja vertaillaan. Siksi monet tekeekin vertailua kun on ostamassa uutta sähkistä että miten se vertautuu perus 60k euron 2 litran turpo bensaan kauhealla lagilla.

E: Kyllä minäkin RS6 farkulla haluaisin viedä lapset tarhaan.
 
No jenkeissä maksaa iso V8 pickup saman mitä täällä kolmiovinen civic litrasella koneella. Onhan se muualla halpaa mutta ei paljoa auta kun suomessa näitä autoja ajetaan ja vertaillaan. Siksi monet tekeekin vertailua kun on ostamassa uutta sähkistä että miten se vertautuu perus 60k euron 2 litran turpo bensaan kauhealla lagilla.

E: Kyllä minäkin RS6 farkulla haluaisin viedä lapset tarhaan.
Juurikin näin. Jos raha ei olisi se ratkaiseva tekijä niin yhtäkkiä se iso bensakone onkin erittäin houkutteleva.

Seuraavan autonvalinnan kanssa itse katselen uuden sähkiksen lisäksi mitä on saatavilla muutaman vuoden ikäisinä isoina bensoina samalla rahalla.
 
Mä laittaisin just päinvastoin, lämmitys toki plussa sähkikselle mutta sitten kaikki muu menee polttikselle. Se vaivattomuus vaikkapa hiihtoreissussa kun ei tartte miettiä onko kohteessa latausta tms, miten löytyy latureita matkalla, joutuuko auto olemaan pitkään pakkasessa alhaisella varauksella jne.

Ja webasto ei syö sitä 12v akkua kunhan ei huudata sitä jatkuvasti pätkäajossa.

Kesällä taas sähkis on about täysin huoleton.
Erilaiset ajoprofiilit. Itse en hiihtoreissuja juurikaan tee. Toki akun lämmitys pitää olla talviajan vaivattomaan pikalataukseen.

Talvella ei tarvi sähkistä sääliä käynnistyksen suhteen eikä haistella sitä helvetinkäryä.

Osassa polttiksia akku on takakontissa eikä lämpene moottorilämmöstä. Aivan hanurista sellainen ja vaatii ylläpitolatausta säännöllisesti kovilla pakkasilla webaston kanssa.

Muistaako kukaan foorumeilla keskusteltavan polttiksen tankkauksesta ? Entäpä sähkisten lataamisesta? Niinpä. Siinäpä se vastaus taitaa ollakin.
Ilman sarvia ja hampaita. Muistaako kukaan, että sähköautofoorumilla keskustellaan:
- öljylaaduista
- huoltovälistä
- jakohihnan vaihdosta
- hiukkaloukusta / egr:stä
- 12V akun hyytymisestä
- Webaston/Eberin asennuksesta
- bensan hinnasta (ok, pikalatauksesta jutellaan)
- Tehojen lisäämisestä

Alustamurheet ovat yhteisiä tai sähköautolla yleisempiä (varsinkin Teslassa).

Sähköauton isoin murhe on toimintamatka. Kotilatauksella, isolla akulla sekä nykyisillä lataustehoilla kyseinen murhe ei koske ~95-99% ajoista.

Edelleen, koukun käyttäjille ja +300 km päivässä ajajille en todellakaan sähkistä suosittele ilman erittäin hyviä latausmahdollisuuksia ja -ominaisuuksia. Pidän isolle joukolle sähköautoa selvästi fossiilista vaivattomampana ratkaisuna. Koti- tai työpaikkalatauksen se kuitenkin vaatii.
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Äänimaailma ja muutenkin polttomoottori vaihteistoineen. Voi olla että olen vanhanliiton bensalenkkariamis mutta tuollaiset jutut vetoaa, en osaa sanoa mikä siinä on se juttu ihan tarkalleen mutta sähkiksestä se puuttuu.

Ääni ja tunne. Ehkä huihain N:ää ei ole suotta kehuttu kun siinä on kaiketi sitä "polttismaisuutta."
Tuota olen joskus miettinyt, että kyllä kai sähköautonkin äänimaailmasta voisi tehdä sellaisen jännittävän. Sellainen tehokkaan sähkömoottorin ulina voisi tuoda sitä urheilullisuuden tunnetta. Ei varmaan kaikkien makuun, mutta ainakin omasta mielestä joku Formula E kuulostaa jollain tavalla hyvältä, vaikka toki eri tavalla kuin polttomoottori. Toki auton valmistajan pitäisi suunnittella moottorit ja auto niin, että ääni olisi sellainen miellyttävä, eikä pelkästään kova. Mutta tehdäänhän samaa suunnittelua myös polttomoottoriautojen pakoputkistojen kanssa.

Sellainen ongelma tuossa tosin, että jos sähköautosta tekee sellaisen että sähkömoottorien äänet kuuluvat kovaa, niin ne kuuluu sitten kovaa aina. Tästä tekee ongelmallisen varsinkin kun äänen kovuus riippuu auton nopeudesta eikä kaasun asennosta, toisin kuin polttomoottoriautossa. Kovaääninenkin polttomoottori hiljenee aika paljon kun sitä käytetään pintakaasulla ja pienillä kierroksilla (plus joissain autoissa ääntä voi vielä hallita läpillä). Huvikseen ajelussa tuo ei haittaisi, tai olisi oikeastaan se haluttu, mutta sitten kun pitäisikin ajaa 3 tuntia putkeen 100km/h niin voisi jatkuva ujellus alkaa ottamaan päähän.

Jos sähköautossa olisi useampi vaihde, niin se voisi ainakin osittain ratkaista tuota ongelmaa. Mutta tuokin vaikuttaa aika vaikealta, kun ei taida tälläkään hetkellä olla yhtään tuotantosähköautoa, jossa olisi vaihteita.

EDIT: Ja yksi ratkaisu on tosiaan toi että laitetaan pörinä tulemaan kaiuttimista. Mutta ainakin omalla kohdalla tuollainen feikkailu menee pelleilyn puolelle. Hiljaisuuskin on parempi kuin tuo.
 
Tuota olen joskus miettinyt, että kyllä kai sähköautonkin äänimaailmasta voisi tehdä sellaisen jännittävän. Sellainen tehokkaan sähkömoottorin ulina voisi tuoda sitä urheilullisuuden tunnetta. Ei varmaan kaikkien makuun, mutta ainakin omasta mielestä joku Formula E kuulostaa jollain tavalla hyvältä, vaikka toki eri tavalla kuin polttomoottori.
Joo, ehdottomasti sähköautossa voi olla urheilullinen tai jollain tavalla kiva aito tekniikan ääni. Niinhän voi tunnetusti olla jopa metrojunassa.

Moottorin lisäksi vaihteiston ääni voi olla hieno ja tulee kivasti esiin ilman polttomoottoria. Muistaakseni jonkun kalifornialaisen(?) sähköistetyssä kuplavolkkarissa oli suorahampaisen välityksen ja sähkömoottorin hieno äänimaailma. Mahdanko löytää videota Youtubesta.
 
Jos sähköautossa olisi useampi vaihde, niin se voisi ainakin osittain ratkaista tuota ongelmaa. Mutta tuokin vaikuttaa aika vaikealta, kun ei taida tälläkään hetkellä olla yhtään tuotantosähköautoa, jossa olisi vaihteita.
Porche Taycanissa on kaksi vaihdetta, samoin Mersun uudessa CLA:ssa. Ei kyllä liity ääniin mitenkään, vaan taloudellisuuteen ja suorituskykyyn.
 
Uskon, että ei mene kauan kun joku keksii laittaa "sport moden" napin taakse. Kytkentätaajuudella helppo muuttaa sähkömoottorin äänimaailmaa ja vähän ominaisuuksia siinä samalla.
 
Joo, ehdottomasti sähköautossa voi olla urheilullinen tai jollain tavalla kiva aito tekniikan ääni. Niinhän voi tunnetusti olla jopa metrojunassa.

Moottorin lisäksi vaihteiston ääni voi olla hieno ja tulee kivasti esiin ilman polttomoottoria. Muistaakseni jonkun kalifornialaisen(?) sähköistetyssä kuplavolkkarissa oli suorahampaisen välityksen ja sähkömoottorin hieno äänimaailma. Mahdanko löytää videota Youtubesta.
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.

Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.

Markkinoille on tuotu tuohon kysyntään tarjontaa, oma lukunsa sitten onko sille kuinkapaljon kysyntää. Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
 
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.

Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.

Markkinoille on tuotu tuohon kysyntään tarjontaa, oma lukunsa sitten onko sille kuinkapaljon kysyntää. Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
Itse ainakin karsastan juuri tälläistä feikkausta aika paljon ja jos nyt ihan ehdoton ei ole, niin ainakin pitkä miinus kaikille autoille mitkä tuota tekevät. Minusta tuossa on aika väärin ymmärretty se asia mitä halutaan. Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.

Vähän sama asia kuin noi lihan korvikkeet mitä pari vuotta sitten alettiin myymään. Tuskin nekään ketään käännyttää kasvissyöjäksi.

Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, niin minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.
 
Softaa, sähköautossa on sitä potkua, vääntöä, kiihtyvyttä, jos halutaan vaihdepolttis kokemusta niin se on lähinnä softaa, tehdään halutut käyrät, missä vääntöä/tehoa rajoitetaan niin että simuloidaan sitä vaihteen vaihto tunnetta.
Jos lisäksi laitetaan vähän rautaa, esim ratin taakse lipareet mistä kuski itse määrittää koska "vaihde" vaihdetaan", niin saadaan jo manuaali (puoliautomaatti) tunnetta.
Juuri tällainen turhuus, teeskentely ja auton tahallinen huonontaminen on vastakohta sille mitä haettiin. Vähän sama kuin DSG:n rattivaihde joka ei oikeasti tunnu etäisestikään aidolta kilpa-autolta tai edes halvalta peliohjaimelta. Tai vaikka saman toiminnon perustaso "löysä muna" -vaihdekepissä johon joku lahjakas lapsi on päättänyt laittaa + ja - väärinpäin.
Äänimailma syntyy softalla tiettyyn rajaan asti ihan auton vakio kamoilla. Fyysistä tunnetta tulee jo ihan sillä että kiihtyvyys on sahalaitaa sen vaihteenvaihto emuloinnin seurauksena, voi siihen saada vähän lisärosoisuutta, yllättävyyttä enemmänkin.
Tuollainen on vielä alaikäisempi tuote. Omistaminen hävettäisi niin paljon että se olisi kategorinen este auton ostamiselle. Ainakin tuollaiset toiminnot pitäisi saada modattua kokonaan pois saatavilta. Fingerporia mukaillen; vyölaukun voi naamioida avannepussiksi jotta se ei ole nolo, mutta on se silti ikävä.

Vai meneekö samaan sarjaan ilmastoinnin kanssa, huonon äänierityksenkanssa, joku saa kiksejä jostain vanhasta missä ne puuttuu, mutta ei juuri ajale ikkunat auki, ilmastointi pois päältä. (toki noita välillä näkyy)
Tämä lienee eri juttu. Moni tykkää myös käydä avannossa munasillaan tai kävellä avojaloin nurmikolla. Ei ne silti halua huonoja kenkiä tai kuluneita vaatteita. Ei himosaunoja todennäköisesti halua jättää kodin viilennysilmastointia käyttämättä.
Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.
Juuri näin. Eivät kaikki polttomoottoriautotkaan tarjoa sitä fiilistä mitä tässä haetaan ja kuvaillaan. Eikä nelisylinterisestä perheautosta tule muskeliautoa feikkiäänillä. Sitäkin on markkinoilla kokeiltu ja se vituttaa.

Toki tämähän ei ole mikään universaali polttomoottoriautoilijoiden juttu. Moni haluaa ajaa nimenomaan lämpövoimakoneella ja autot ovat silti mahdollisimman sieluttomia avensiksia yms, joissa ei ole murustakaan siitä urheilullisuudesta, joka tulee jo perustason Teslassa mukana ihan vahingossa ja kaupan päälle.
minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.
Sanoisin vertausta epätarkaksi. Kasvisruoka on joka tapauksessa takamatkalla koska siinä jää vain suuri määrä hyviä aineksia pois listalta eikä mitään uutta saa niiden tilalle. Sähkömoottorin ja polttomoottorin kilpailussa taas (oikeanlaisella ja oikein sovelletulla) sähkömoottorilla voidaan tehdä sellaisia ääniä ja sellainen vääntö, mitä ei polttomoottorilla saavuteta.
 
Itse ainakin karsastan juuri tälläistä feikkausta aika paljon ja jos nyt ihan ehdoton ei ole, niin ainakin pitkä miinus kaikille autoille mitkä tuota tekevät. Minusta tuossa on aika väärin ymmärretty se asia mitä halutaan. Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.

Vähän sama asia kuin noi lihan korvikkeet mitä pari vuotta sitten alettiin myymään. Tuskin nekään ketään käännyttää kasvissyöjäksi.
Oikeastaan ne osuus ihan ytimeen. puhutaan asioista oikeilla nimillä.

Pidän polttiksen äänestä, tuntumasta, kaipaan vaihdelaatikkoa. Pidän lihanmausta, tuntumasta. Eli jos ne tarjotaan niin pitäisi tyydyttää tarpeet.

Jos taasen noita käytetään vain kiertoilmaisuna jostain muusta, tai tietämättömyydestä. Polttis on ainoa oikea auto, liha on ainoaa oikeaa ruokaa. Ja joku vaihdelaatikko, äänet, nyt vain keksittyjä perusteluita. Oikeastaan lähinnä haittoja, mutta jotka nyt vain sivutuote polttiksissa.


Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, niin minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.

Yhdessä viestissä totesit että voidaan tuoda se äänimilma kaijuttimista (lainaus alhaalla) , mutta jostain syystä pidit sitä pelleily feikkauksena, hiljasuus parempi.

Polttisvalmistaja ovat käyttäneet isosti rahaa äänimailman luomiseen, ja äänet myy, joten se on kannatanut. mutta jos mietitään kustannustehokkuutta, järkevyyttä, niin oli sitten polttis ja sähkis, niin kumpi on järkevämpää luoda se äänimailma ohjelmallisesti, käyttää siihen kaijuttimia. Vai luoda se äänimailman softalla ilman kaijuttimia, kaijuttimien sijaan rakennella jotain kaikupohjia, tunneleita, lisätä voimansiirtoon komponentteja joiden ainoa tarkoitus on äänet, kohtuulisin haitoin. Softalla sitten yrittää lisätä komponenttien ääntelyä.


Joo, ymmärrän että on asioita missä se ääni, maku ei ole se juttu, vaan se tarina, aito tarina, historia. Se nauta on kasvatettu jauhelihaksi, se hirvi on metsätetty, olkoon sitten sama tai huonompi maultaan, epäterveellisempi, kalliimpi kuin joku sitä matkivat lopputuote.

Vaikka sen polttiksen äänet olisi miestyövuosia vieneen äänisuunnittelun lopputuote, niin jos se soitin on polttomoottori, ja se tieto tunne siitä palotapahtumasta, liikkuvista osista, putkista, niin se kokonaisuus on kokemus, live konsertti. vs tallenne.

Vaikka mittaukset, sokkotestit osoittaisi ei eroa tai se täysin synteettinen parempi, niin jos se juttu on se että polttotapahtuma, jos se juttu on se kajarikaapeli, ei se ääni niin ok.


EDIT: Ja yksi ratkaisu on tosiaan toi että laitetaan pörinä tulemaan kaiuttimista. Mutta ainakin omalla kohdalla tuollainen feikkailu menee pelleilyn puolelle. Hiljaisuuskin on parempi kuin tuo.

Mutta jos se softan tekeminen on lähinnä kertakustannus, niin valmistajan kannalta kyse vain siitä että onko sille kysyntää niin paljon että kananttaa tehdä. Sen jälkeen vain ynnätään miten siitä saa parhaan hillon, laitetaanko se jokaiseen autoon, vai joihinkin malliversioihin, vai lisävarusteeksi.

On heitä jotka haluaa joskus fiilistellä vähän polttisajoa, niin käyttöliittymästä se päälle, sieltä sitten se oma muistojen kuultaama versio. Joku sitten nauraa millaista ennen ollut, tai nauttia siitä. Koska muistot kullanneet menneet, niin osa varmaan dissaa efektin epäonnistuneeksi.

kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin

Jos ei lähdetä tekemään ääntä lisääänen vuoksi, mutoilla koria äänen lisäämisek, jos ei tehdä renkaita, vanteita vain äänen vuoksi. jos ei poisteta äänieristystä vain äänen vuoksi, ei lähdetä tekemään värinöitä värinöiden äänten vuoksi, jos ei lähdetä tekemään nykymistä nykymisen vuoksi, jos ei lähdetä tekemään vetelyä vetelyn vuoksi.

Niin vähiin jää, rengas, korinilmavirtaus äänet kai ne mitä syntyy, joku nappi mistä ikkuna vähän raolleen.

Voimalinjassa varmaan voisi olla jotain kohtia jossa valinnoilla voi olla äänimerkitystä, jotain verkkovirtalalitteiden sirinöitä, powerit, taajarit, jotkin moottorit. Jostain vahvasta sähköristä voi kuulua jotain ei synteettistä. Se että ne saisi koppiin vaatisi hyvää äänieristystä rengas, korin suhinoista ja joku kanava mistä ne tulisi koppiin. Keinotekoista, vai aito. Urheilullista, ehkä jos sirinät kuuloalueella koko käyttöalueen.
 
Edelleen, se että niitä kuskia stimuloivia asioita tuodaan takaisin ei ole millään tavalla väärin. Vähän kuin ne taycanin kaksi vaihdetta tuo tuntumaa että jotain tapahtuu (aistiärsykettä) vaikka tuo on käytännössä huomaamaton. Sähköinen voimalinja ei anna kuskille mitään palautetta asioiden tapahtumisesta. Nämä voivat myös tuoda oikeaa hyötyä kuskille, esim. driftauksen osalta.

Myöskin feikkaamisesta on tasoja, eivätkä ne poista mahdollisuutta panostaa myös ajettavuuteen muuten.

Vaikka nyt se Hyundai Ionic 5 N. Niin siinä on vaihteisto, moottoriäänet ja esim. kierros rajoitin toteutettu softalla ja näitä voi käyttää tai olla käyttämättä. Pääsee vaihtamaan vaihteita ja kuulemaan ääniä. Näistä on joissakin tapauksissa myös oikeaa hyötyä, ell rata-ajossa voidaan äänen perusteella säätää auton nopeutta ja esim. driftauksessa saadaan "vaihteilla" säädettyä tehontuottoa niin että driftauksen hallinta on helpompaa (sähkömoottori kun antaa muuten kaiken tehon koko ajan joka tekee hienosäädön mahdottomaksi).
 
Hivenen huono argumentti sellaisenaan, että koska ominaisuuden X tekemiseen ja markkinointiin on käytetty miljoonia, sen on pakko olla hyvä ja universaalisti ihmisiä kiinnostava.
On totta, että aika monelle pärinä ja tärinä kertovat luovat mielikuvan tehosta ja urheilullisuudesta. Niin ei välttämättä ole vaikkapa 2020-luvulla syntyneille. Jää nähtäväksi.
 
Polttisvalmistaja ovat käyttäneet isosti rahaa äänimailman luomiseen, ja äänet myy, joten se on kannatanut. mutta jos mietitään kustannustehokkuutta, järkevyyttä, niin oli sitten polttis ja sähkis, niin kumpi on järkevämpää luoda se äänimailma ohjelmallisesti, käyttää siihen kaijuttimia. Vai luoda se äänimailman softalla ilman kaijuttimia, kaijuttimien sijaan rakennella jotain kaikupohjia, tunneleita, lisätä voimansiirtoon komponentteja joiden ainoa tarkoitus on äänet, kohtuulisin haitoin. Softalla sitten yrittää lisätä komponenttien ääntelyä.
Joo, tiedän, että joissain polttomoottoriautoissakin on feikkiääniä. En tykkää niistäkään.

Se on totta myös, että feikkauksen raja ei ole ihan yksiselitteinen. Siitä nyt on varmaan kaikki samaa mieltä, että kaiuttimista tuleva moottorin ääni on feikki, mutta entäs sitten jos pakoputkisto suunnitellaan tarkoituksella äänekkääksi. Voisi senkin tavallaan laskea feikkaukseksi, jos ei ole varsinaisesti mitään syytä miksi pitää olla noin. Omissakin autoissa on tavallista äänekkäämmät pakoputkistot kun ovat vähän urheilullisempia malleja ja varmasti nuo olisi voinut suunnitella hiljaisemmaksikin ilman että olisi tarvinnut karsia mistään, ei tehoista eikä kustannuksista.

Loppujen lopuksi se on jokaisen oma mielipide missä kohti se feikin raja menee. Paljon se on kiinni siitä, että onko sillä äänellä joku aito lähde. Kyllä sähköautoissakin on sellaisia aitoja äänenlähteitä mitä voisi samalla tapaa korostaa kuin urheilullisissa polttomoottoriautoissa korostetaan niiden aitoja äänenlähteitä.
 
Esimerkiksi tälläisessä Microlinossa on minusta ihan hauskat sähköauton äänet. Tavallaan tietty vähän huono kun tollasessa kaupunkikipossa on noin kovat äänet, voi alkaa pidemmän päälle ärsyttämään. Mutta todistaa sen, että sähköauton ei tarvitse olla hiljainen tai ettei ääniä muuten saisi kuin kaiuttimista.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Sen sijaan Renault on mokannut täysin, jos tuotantoversio on näin hiljainen. Voi mahdollisesti riippua vähän miten toi video on äänitetty, mutta ei kyllä tossa videolla oikein kuulu mitään vaikka kovaa ajaakin. (jos video ei automaattisesti ala oikeasta kohdasta, niin 5:35 kohdalla alkaa ajaminen)

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Auton kuin auton pitäisi antaa jonkinlaista palautetta ajamisesta kuljettajalle päin, olkoot se sitten ääntä tai tärinää mitä lie. Jos tähän käytetään päälleliimattuja tai teennäisiä toimintoja, niin onko se nyt sitten huono asia? Linjaan mielipiteeni parin minuutin miettimisellä siten, että jos teennäiset äänet tms jotenkin parantavat auton tuntumaa, niin siinä tapauksessa niillä on tarkoitus. Vaikka auto voitaisiin toteuttaa ilman niitä.

Aletaan olla vähän ohi ketjusta mutta tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe.
 
Se on totta myös, että feikkauksen raja ei ole ihan yksiselitteinen. Siitä nyt on varmaan kaikki samaa mieltä, että kaiuttimista tuleva moottorin ääni on feikki,

Juu, mutta onko sillä väliä jos se on hyödyllistä.

mutta entäs sitten jos pakoputkisto suunnitellaan tarkoituksella äänekkääksi. Voisi senkin tavallaan laskea feikkaukseksi, jos ei ole varsinaisesti mitään syytä miksi pitää olla noin.

Ensi pitäisi tosiaan määritellä mikä on feikki.

Mutta ajoin sitä takaa että suunniteliat, markinointi ostot ovat miettineet niitä ääniä, testatta ja tutkittu ja luoto jokin systeemillä millä äänet synnytetty. Se että on suuniteltu esim pakoputket tuottamaan haluttua ääntä on vaikeampaa kuin kajareilla , niin sitä ehkä arvostaa enemmän kun nähty vaivaa. maksaa enemmän. Erottuu halvemmista.


Loppujen lopuksi se on jokaisen oma mielipide missä kohti se feikin raja menee. Paljon se on kiinni siitä, että onko sillä äänellä joku aito lähde. Kyllä sähköautoissakin on sellaisia aitoja äänenlähteitä mitä voisi samalla tapaa korostaa kuin urheilullisissa polttomoottoriautoissa korostetaan niiden aitoja äänenlähteitä.



Jos sen soittminen kehittäminen ja valmistaminen maksaa paljon, se hinnoitellaan kalliiksi, niin jotkut on siitä valmiitama maksamaan ihan sen takia että se on kallis. Ne äänet voivat olla jopa tavaramerkkejä. Tärkeä osa bärndin rakentamista.

Se romahtaako noiden arvo sen myötä kun saman kaltainen äänimailma voidaan luoda edullisesti. Ääni ei olekkaan enenään mikään luksus kokemus, vaan ihan bulggia.

Digitalisaatio on vienut monenmuunkin mekaanisen, analogisen asion arvon. niistä tulllut sitten pienen piirin harrastuksia.


Perinteinen jenkki V8 äänet, parinkympin päivitys, jos ei ahneita. onko feikkejä jos lisenssi ja kirjasto tehty aidosta V8ista.
Siihen sitten kympillä jonkin V8 auton profiilit ajotuntumaan. Penkki on mikä on, mutta jos kovasti sähkösäätöjä niin voihan siinä kuulu sen säädöt aivan karmeeksi.

Eihän noita tietenkään arvosteta samalla tavalla kuin sitä että joku on jotain vanhusta pitänyt tieliikennekelpoisena, mutta siinä se arvo-onkin jossain muussa. äänet on vain se ominaisuus.


Edelleen, se että niitä kuskia stimuloivia asioita tuodaan takaisin ei ole millään tavalla väärin. Vähän kuin ne taycanin kaksi vaihdetta tuo tuntumaa että jotain tapahtuu (aistiärsykettä) vaikka tuo on käytännössä huomaamaton. Sähköinen voimalinja ei anna kuskille mitään palautetta asioiden tapahtumisesta. Nämä voivat myös tuoda oikeaa hyötyä kuskille, esim. driftauksen osalta.
Auotjen kehittäjillä, varsinkin sähköautojen kehittäjillä on kyllä haastetta kehittää sitä käyttöliittymää, ajokokemusta paremmaksi, se mitä annetaan sitä palatetta kiihtyvyydesta ym. Toki ei enään tarvi palautetta kierroksista, missä kohtaa käyrää ollaan jne, automatiikka hoitaa ja sähköautoissa monta asiaa tippunut tarpeettomana pois.
Tosin onko tämy nyt jokin välivaihe, jos se autonominen ajaminen todellakkin saavuttaa arkiajoneuvot.
 
Juu, mutta onko sillä väliä jos se on hyödyllistä.



Ensi pitäisi tosiaan määritellä mikä on feikki.

Mutta ajoin sitä takaa että suunniteliat, markinointi ostot ovat miettineet niitä ääniä, testatta ja tutkittu ja luoto jokin systeemillä millä äänet synnytetty. Se että on suuniteltu esim pakoputket tuottamaan haluttua ääntä on vaikeampaa kuin kajareilla , niin sitä ehkä arvostaa enemmän kun nähty vaivaa. maksaa enemmän. Erottuu halvemmista.
Hyödyllisyys on kyllä ihan hyvä argumentti. Äänet kyllä voi auttaa kertomaan mitä autolla tapahtuu. Mutta perusteluna, että sähköauton pitäisi matkia polttomoottorin ääniä, tuo ei minusta oikein mene. Eihän se silloin kerro oikein mitä se auto tekee. Itse mieluummin ottaisin tuossakin tapauksessa ne sähköauton omat äänet ja käyttäisin niitä hyväksi ajamisessa.

Tuota hinta-argumenttia taas en oikein ymmärrä mitä haet takaa. Joo, onhan se halvempaa kajareista soittaa ääniä kuin suunnitella auto aidosti hyvä-ääniseksi, sen takiahan valmistajat menee niin usein tolle kajarilinjalle. Mutta ei minusta ole relevantti asia, aika hypoteettisista autoista tässä kuitenkin puhutaan.
 
Itse ainakin karsastan juuri tälläistä feikkausta aika paljon ja jos nyt ihan ehdoton ei ole, niin ainakin pitkä miinus kaikille autoille mitkä tuota tekevät. Minusta tuossa on aika väärin ymmärretty se asia mitä halutaan. Vaikka polttomoottoriautoilijat sanovat pitävänsä autonsa äänistä ja tuntumasta, niin noiden feikkaaminen ei kuitenkaan ole se juttu mikä tulee voittamaan nuo ihmiset sähköautojen puolelle. Parempi vaan olisi yrittää pelata sähköautojen vahvuuksilla ja tehdä niistä omalla tavallaan hyviä ja hauskoja ajaa.

Vähän sama asia kuin noi lihan korvikkeet mitä pari vuotta sitten alettiin myymään. Tuskin nekään ketään käännyttää kasvissyöjäksi.

Kuten jo aiemmassa viestissä sanoin, niin minusta on kyllä sähköautostakin mahdollista tehdä urheilullisen kuuloinen ilman feikkaustakin. Kuten myös hyvää kasvisruokaakin on olemassa.
Joku ei ihan ostanut tuota kasvisruokavertausta (hyvällä argumentilla kuitenkin, minkä allekirjoitan osittain, mutta se on eri keskustelun aihe se), mutta mun ajatusmaailmaan se sopii erittäin hyvin. Kaikki lihatuotteita jäljittelevät tuotteet on olleet paskoja, mutta olen avoin antamaan oikeasti kuuleman mukaan hyvälle tuotteelle mahdollisuuden. Sama lähtökohta sähköautoja ja tuota äänimaailmaa ja tuntumaa kohtaan. Sähköautolta mä toivon mahdollisimman paljon hiljaisuutta (tykkään kuunnella paljon musiikkia autossa), tehoa ja mukavuuksia. Jälkimmäiset on tietysti saavutettavissa polttiksissakin, mutta tuo sähkisten lineaarinen kiihtyvyys tuottaa mielihyvää ajamisessa. Pitää ehkä tarkentaa, että toi liha/kasvis-vertaus toimii siis asenteessa kumpaakin kohtaan. Kyseessä on kaksi erilaista tuotetta ja odotukset on erilaiset. Kasvisruoka tuskin ikinä pärjää sille nautinnolle mitä liharuoka voi parhaimmillaan tuottaa ;)
Auton kuin auton pitäisi antaa jonkinlaista palautetta ajamisesta kuljettajalle päin, olkoot se sitten ääntä tai tärinää mitä lie. Jos tähän käytetään päälleliimattuja tai teennäisiä toimintoja, niin onko se nyt sitten huono asia? Linjaan mielipiteeni parin minuutin miettimisellä siten, että jos teennäiset äänet tms jotenkin parantavat auton tuntumaa, niin siinä tapauksessa niillä on tarkoitus. Vaikka auto voitaisiin toteuttaa ilman niitä.

Aletaan olla vähän ohi ketjusta mutta tämä on mielenkiintoinen keskustelunaihe.
Tästä kyllä samaa mieltä. Vaikka yllä sanoin, että kaipaan mahdollisimman hiljaista autoa, niin on silläkin tietysti rajansa. Ei missään täysin ääni- ja tuntoeristetyssä kopissakaan ole hyvä.
 
Hyödyllisyys on kyllä ihan hyvä argumentti. Äänet kyllä voi auttaa kertomaan mitä autolla tapahtuu. Mutta perusteluna, että sähköauton pitäisi matkia polttomoottorin ääniä, tuo ei minusta oikein mene. Eihän se silloin kerro oikein mitä se auto tekee.
Hyöty on se kokemus, tunne. Sähkiksessä nyt ei paljo kerrottavaa äänillä, nopeus kai se mitä viestiä kuski tarvitsee, se tulee rengasmelusta, suhinoista. hitaiden taajama vauhtien jälkeen.

Mutta jos vaihdelaatikko emulointia voisi olla millä kuskille annettaisiin palautettua kiihdyttäessä vauhti portaista. pieni kulmikkuus kiihdtyksessä, sopivissa nopeus portaissa. Sen kaverin voi sitten ollan jotain kierrosään generointia, kuski sitten valitsee minkä tyyppistä, jotain rc auto-metro ulinoita, v8 tyyliseen mistä nyt tykkää.



Tuota hinta-argumenttia taas en oikein ymmärrä mitä haet takaa. Joo, onhan se halvempaa kajareista soittaa ääniä kuin suunnitella auto aidosti hyvä-ääniseksi, sen takiahan valmistajat menee niin usein tolle kajarilinjalle. Mutta ei minusta ole relevantti asia, aika hypoteettisista autoista tässä kuitenkin puhutaan.

Jos tietää että nämä äänet on soiteltu kallilla soittimella, niin se tieto tuo siihen kokemukseen enemmän tai vähemmän tukevan lisän. Joku toinen voi naurahtaa. Jos ääni on jonkin arvostetun tekijän tavaramerkki, jota ei muilla, niin se on osa sitä brändiä. Kaksi pyöräisissä tavaramerkistä hyvä esimerkki Harley Davitson .

Tästä tulee sitten se että osa kuskeista ei ehkä halukkaan sitä ääntä koppiin, vaan ulos, niin että muut sen kuulee, siinä sitten eri motivaatioita, jos ääni on jokin brändin tunnistettava juttu, niin viestiä sitä brändiä. Jos ääni on ominaista nopeudelle, kiihtyvyydelle, niin ehkä sitä. Näinä aikoina ehkä myös viestiä voimalinjasta, siinä vo olla syy miksi joku haluaisi jotain metroääniä, ja niiden avulla korostaa voimalinjan sähköisyyttä. Polttiksessa sellainen voisi tuoda sitä feikki mielikuvaa, tai toisin päin jos vajaamoottorilla tai sähkiksellä jotain V8 äänimaisemaa, mistä vo tulla se feikki.
 
Omasta mielestä olisi hieno juttu jos sähkiksissä olisi suorahampainen voimansiirto niin kuulostaisi sellaiselta isolta tehokkaalta rc autolta. Monet ei varmasti tykkäisi kun sitä ääntä ei saa napista pois.
 
Itse kyl tykkäisin vaihteiston/moottorin äänestä, Teslassa kuuluu täydessä moottorijarrussa sähkömoottorin ujellus ja siinä on mielestäni sopiva äänimaailma sähköiseen ajoneuvoon.
 
Omasta mielestä olisi hieno juttu jos sähkiksissä olisi suorahampainen voimansiirto niin kuulostaisi sellaiselta isolta tehokkaalta rc autolta. Monet ei varmasti tykkäisi kun sitä ääntä ei saa napista pois.
OIkeasti sen suorahampaisen vaihteiston ujellusta ei ole kyllä kovin kiva pidemmänpäälle kuunnella.
 
Juuri tällainen turhuus, teeskentely ja auton tahallinen huonontaminen on vastakohta sille mitä haettiin. Vähän sama kuin DSG:n rattivaihde joka ei oikeasti tunnu etäisestikään aidolta kilpa-autolta tai edes halvalta peliohjaimelta. Tai vaikka saman toiminnon perustaso "löysä muna" -vaihdekepissä johon joku lahjakas lapsi on päättänyt laittaa + ja - väärinpäin.
DSG kommenttia en nyt ihan ymmärrä. Ei henkilöauton ole tarkoitus tuntua kilpa-autolta mutta ompahan hieno ja erittäin nopeasti toimiva vaihteisto. Kokemusta mk5 Golf R32 ja Leon Cuprasta. Leonissa oli jälkikäteen laitettu Powerflexin uretaanipuslat moottorin ja vaihteiston kiinnikkeisiin joten vaihdot oli sitäkin myöten varsin napakan tuntuisia ja putket pauke toi mukavaa fiilistä. Sähköautoon ei näitä kuitenkaan kaipaa.
 
DSG kommenttia en nyt ihan ymmärrä.
Ei se mitään, yritän auttaa.

Ensinnäkin rattilätkät eivät anna mitään oikeaa lisäarvoa - kuten totesit, henkilöautot eivät ole mitään kilpa-autoja. Se voi olla jonkun mielestä hauska varuste, mutta toimii köpösti. Ne eivät reagoi samaan tapaan kuin se, mitä yritetään jäljitellä. Tämän feikkisysteemin viive vaihtelee. Se voi olla kullakin hetkellä valmiina nopeasti ja totutusti vaihtamaan vain joko isommalle tai pienemmälle. Kun ajetaan kolmosella, on joko kakkonen tai nelonen valmis ja toinen pitkässä puussa. Jos vaihdetaankin eri suuntaan kuin logiikka olettaa, seuraa huono vaihtotapahtuma. Homma ei siis toimi siinä määrin hyvin, että varusteesta olisi jokin etu verrattuna vaihdetangon käsivalintaan.

Toiseksi se käsivalintaoptio itsessään on ihan kiva olemassa eikä haittaa mitään. Mutta se, että joku riemuidiootti on laittanut sen toimimaan juuri päinvastoin kuin pitäisi on kamalaa. Joko sen käyttö on luonnotonta jos on asian opetellut oikein, tai sitten siinä oppii väärille tavoille alunperin. Joka tapauksessa tällaista käyttäen myrkyttää lihasmuistiaan.
ompahan hieno ja erittäin nopeasti toimiva vaihteisto.
Joo, siinä on omat hyvät puolensa. Olen ihan mielelläni moisilla ajanut, mutta fania minusta ei tule. Hyvä manuaali ja hyvä oikea automaatti ovat kokonaisuutena parempia.
putket pauke toi mukavaa fiilistä
Putken pauke voi olla kivaa, mutta sehän ei vaadi rattinappivaihteita eikä DSG:tä, eikä liity etenkään väärin päin toimivaan DSG:n käsivalintakeppiin. Toki sekin on keinotekoisesti aiheutettuna yhtä feikkiä kuin polttomoottorin ääni sähköautossa.
 
, eikä liity etenkään väärin päin toimivaan DSG:n käsivalintakeppiin. Toki sekin on keinotekoisesti aiheutettuna yhtä feikkiä kuin polttomoottorin ääni sähköautossa.
Mitä tarkoitat väärin päin toimivalla DSG käsivalintakepillä ?

Vaihdevalinta kepit nyt on "feikkiä", kaasupolkimet on feikkiä jne, jos nyt jotan historiallista läpä heiluttelua tai rattaiden siirtelyä vivuilla kaipaa .
Mutta miksi sellaista kaipaisi.
 
Mitä tarkoitat väärin päin toimivalla DSG käsivalintakepillä ?
Kuten sanoin, se toimii väärin päin. Vaihtaa ylös kun vakiintuneen käytännön mukaan yrittää vaihtaa alas ja päinvastoin. Ei ole vaikea asia. Tämä on sama kuin rattia myötäpäivään kääntäen auto ohjaisi vasemmalle, tai suuntamerkin viiksi toimisi käänteisesti vs. normaali.
Vaihdevalinta kepit nyt on "feikkiä"
Siis automaattivaihteiston käsivalintamoodi? Ei. Sillä on funktio. Aika harvoin toki on syytä tai tarvetta käyttää robottilaatikon käsivalintaa henkilöautossa. Ja usein toteutus on huono eli vaihtaa kuitenkin automaattisesti vaikka käsivalinta on päällä.
kaasupolkimet on feikkiä
Ei, kaasupoljin on funktionaalinen varuste ja erittäin hyvä sellainen. Myös sen jälkeen kun mekaaninen yhteys poistettiin ja jatkettiin samaa hallintalaitekäytäntöä sähköisesti. Se on vakiintunut tapa ja toimii hyvin.
 
Kuten sanoin, se toimii väärin päin. Vaihtaa ylös kun vakiintuneen käytännön mukaan yrittää vaihtaa alas ja päinvastoin. Ei ole vaikea asia. Tämä on sama kuin rattia myötäpäivään kääntäen auto ohjaisi vasemmalle, tai suuntamerkin viiksi toimisi käänteisesti vs. normaali.

Nyt en ymmärrä, siis ymmärrän sanomasi niin että jos puoliautomaatilla kepillä "vaihtaa" isommalle (+), niin se vaihtaakin pienemälle ja päin vastoin (-) vaihtaa isommalle ?


Siis automaattivaihteiston käsivalintamoodi? Ei. Sillä on funktio. Aika harvoin toki on syytä tai tarvetta käyttää robottilaatikon käsivalintaa henkilöautossa. Ja usein toteutus on huono eli vaihtaa kuitenkin automaattisesti vaikka käsivalinta on päällä.

Yleensä kai on jotkin suojarajat, se varmaan makuasia millaiset olisi sopivat.

Ei, kaasupoljin on funktionaalinen varuste ja erittäin hyvä sellainen. Myös sen jälkeen kun mekaaninen yhteys poistettiin ja jatkettiin samaa hallintalaitekäytäntöä sähköisesti. Se on vakiintunut tapa ja toimii hyvin.

Ok.

Joo, sori en nyt saanut oikein otetta miksi jossa polttiksessa automaatin puoliautomaatti jutut on sitten jotenkn huono, joo varmaan aika turhia, mutta automaatista riippuen voi joskus olla iloa, hyötyäkin. Onko hyötyä lähinnä silloin jos se automaatti ei ole ihan parhaita, kyvykkäimpiä välitystenvalinnassa.
 
En ole ihan varma, pelleiletkö. On vakiintunut käytäntö, että vaihde vaihtuu isommalle vetämällä ja pienemmälle työntämällä. Tämä on miljoonittain valmistettuun bulkkituotteeseen päätetty toteuttaa päinvastoin. Käytettävyys nolla.
Autojen automaateissa on kyllä historiallista perinnettä että (lukko) taaksepäin suuremmista pienempään, ja muillakkin konserneilla on plus eteen, miinus taakse. Eikä rajoitu autoon. Sitten on autoja ja muitakin missä toisinpäin. Miinus eteen, plus taakse. (tai lineaarisesti pienemmät edessä isommat takana).

Portaissa, nykäsy tai niiaus, niin se ohjannut ohain liikkeen valintaan päinvastaiseen suuntaan. Siis joku selitys että helpomi hallita.(* Suunta valinta osassa sen takia ilmeisesti juuri päinvastoin, eteen taaksepäin ja taakse eteenpäin(*. ja perinteisessä automaatti kaaviossa myös niin. edestä taaksepäin P R N D. ja vanhoissa usein sitten lukot (3)21.

Eteen lisää vauhtia , isompaa vaihdetta, jotkut kokee sen lookisemmaksi ja päinvastoin jos vedetään taaksepäin niin pienempää silmään.

Saksasta taitaa tulle niitäkin autoja joissa miinus eteenpäin ja plus taaksepäin.



(*
Jos taaksepäin isommalle, ja yhden pykälän haluat siirtää ja ajoneuvo nykäsä kun käsi kahvalla niin meneekin vielä seuraava jne. Mutta jos isommalle eteenpäin niin jos nykäsee niin ei menekkään seuraava, vaan palataan edelliseen.

Suunnan valitsimissa, niissäkin ymmärtääkseni molempia, jos puhdas suunnan valitsin niin lookisempaa olisi että eteen eteenpäin ja taakse taaksepäin, mutta ehkä vähän syy päinvastaiseen on polttisten automaatit.

Sähkiskissä/hybrideissa sitten ne energiantalteenotot, niin valintojen integrointi "vaihdekeppin" asentoihin..
 
Viimeksi muokattu:
En ole ihan varma, pelleiletkö. On vakiintunut käytäntö, että vaihde vaihtuu isommalle vetämällä ja pienemmälle työntämällä. Tämä on miljoonittain valmistettuun bulkkituotteeseen päätetty toteuttaa päinvastoin. Käytettävyys nolla.
Melkeen voisi sanoa että 99% porukasta ei koskaan tule käyttämään kyseistä ominaisuutta muutenkaan niin se on aivan yksi ja sama miten päin ne on. Se 1% varmastikin jotka ominaisuutta johonkin tarvitsee niin oppivat käyttämään autonsa vaihdekeppiä, toimi se sitten kumpaan suuntaan hyvänsä.

Itseasiassa kun vähän katteli niin ei ole todellakaan mikään vakiintunut käytäntö tuo mitenpäin toimii. Porschellakin toimii jossain malleissa toisinpäin ku toisissa, BMW:llä osassa eteen osassa taakse, Mersulla sitten taas sivuttain.
 
Viimeksi muokattu:
Melkeen voisi sanoa että 99% porukasta ei koskaan tule käyttämään kyseistä ominaisuutta muutenkaan niin se on aivan yksi ja sama miten päin ne on. Se 1% varmastikin jotka ominaisuutta johonkin tarvitsee niin oppivat käyttämään autonsa vaihdekeppiä, toimi se sitten kumpaan suuntaan hyvänsä.
Jotkut ajalee useammalla autolla, tai yhdellä pääsääntöisesti ajavat joskus sitten vieraalla.

Mutta automaateissa / yksivaihteisilla yleensä pärjää kun katsoo ensin ne asennot millä eteenpin, millä taaksepäin. No sekin voi olla joskus vaikeaa.

Mutta jos on ajellut manuaaleilla, vanhoilla, niin helppoahan pääsääntöisesti nuo automaati nykyään.(* Manuaaleissa erilaisia kuvioita, jos jossain täsmällistä ja niin monessa hyvin velttoa ja lisäksi jotani erikois liikkeitä esim että saa pakin päälle, sitten toisessa se pakki on ilman mitään "suojaa" edellisen auton jonkin eteenpäin vaihteen kohdalla.


(*
No nykyään varsinkin sähkispuolella voi luopua perinteisesti "kepeistä". Eli ehkä olisi pitänyt jättää nykyään sanapois.
 
VAG:n ratkaisu voisi juontaa juurensa siihen, että automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet vähemmän suosittuja Euroopassa. Aiempaa painolastia omaamattomalle kuljettajalle, joka tulee manuaalivaihteistosta, on loogista, että eteenpäin työntämällä menee isommalle ja taaksepäin vetämällä pienemmälle. Samaan tapaan kuin vaikkapa kaasupoljin toimii.
 
Autojen automaateissa on kyllä historiallista perinnettä että (lukko) taaksepäin suuremmista pienempään
Joo, jos käytetään pakkovaihteita. Yleensä ei käytetä. Kun vakiintuneen käytännön mukaan vaihdetaan P-D, vedetään taakse. Ja kun mennään D-R, työnnetään eteenpäin.
muillakkin konserneilla on plus eteen, miinus taakse
Joo, ja se on aina väärin.
Jotkut ajalee useammalla autolla, tai yhdellä pääsääntöisesti ajavat joskus sitten vieraalla.
Sitä käsivalintaa automaatissa ei normaalisti kukaan käytä, etenkään varovaiset kuljettajat vieraalla autolla. Mutta eiköhän tätä väärän pesua oikeaksi ole tarpeeksi kaasuvalotettu tässä keskustelussa, joka koskee käyttövoimaa. Sivujuonteena huonot nintendomaiset feikkikäyttöliittymät, joissa sähköautoon laitetaan bensakoneen pörinöitä, tai neloskoneeseen veekasin murina.
VAG:n ratkaisu voisi juontaa juurensa siihen, että automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet vähemmän suosittuja Euroopassa. Aiempaa painolastia omaamattomalle kuljettajalle, joka tulee manuaalivaihteistosta, on loogista, että eteenpäin työntämällä menee isommalle ja taaksepäin vetämällä pienemmälle. Samaan tapaan kuin vaikkapa kaasupoljin toimii.
Tämä on yksi logiikka jonka olen vuosien varrella päätellyt. Silti myös ykköseltä kakkoselle vaihdetaan yleensä taaksepäin, joten tämäkään idea ei lennä. Epäintuitiivista edelleen.
 
VAG:n ratkaisu voisi juontaa juurensa siihen, että automaattivaihteistot ovat perinteisesti olleet vähemmän suosittuja Euroopassa. Aiempaa painolastia omaamattomalle kuljettajalle, joka tulee manuaalivaihteistosta, on loogista, että eteenpäin työntämällä menee isommalle ja taaksepäin vetämällä pienemmälle. Samaan tapaan kuin vaikkapa kaasupoljin toimii.
No ei kyllä varmasti liity siihen ku esimerkiksi japanilaisissa taitaa olla ihan jokaisessa eteenpäin isommalle.
Nää ei selkeästi perustu yhtään mihinkään kun sekä perus kauppakassissa voi olla miten päin vaan kuten myös sporttivehkeessä. (Myös sivusuuntaan).
 
Joo, ja se on aina väärin.

Mikä siinä on väärin ? (isompaa eteenpiän, pienempää taaksepäin)
Puoltaa
- luonnollista ajo suunnan kannalta.
- Nykäsy, niiaus vaikutus vastakkainen
- Jo viimevuosisadalla automaateissa käytetty samaa eli edestä taaksepäin D(3)21 , eli perinteet
- Käytössä muuallakkin kuin autoissa.

Juu toisinkin päin on, mutta unohdin se edun.

Milestäni VAG konsernillain se peruskaavio yleinen edestä taaksepäin P R N D, siis DSG lläkin.

Sähkövomalinjojen myötä sitten tullut muitakin, ja sähköautossa juurkin tuo sunnan valitsin voi olla hämmentävä, jos sähkiksessä "vaihdekeppi" kuten perintisissä automaateissa, niin voi tuntua polttiksiin tottuneilta normaalilta , mutta sähkivalmistajat sitten kehitelleet omanlaisia kytkimiä, vipuja, niin luonollinen tunnepohjainen voi olla hakusessa. se pakki eteen, ja eteenpäin taakse ei välttämättä tunnu luonollisesti vaikka hyppäisi suoraan kepillisen automaattin ratista.

Jos se suunnan valinta ei ole aivojen kanssa synkassa niin ihan vahingon paikka.

Mutta mielipitees oli tärkeä ja korostaa sitä että tyydyttääkseen kaikkia niin tuollainenkin asia pitäisi olla setuksista valittava. Tai pitäisiko näihin tuoda sitten valinnaisia "vaihdekepinuppeja" jota vaihtamalla vaihtuisi myös vaihdekaaviot. Joo voimalinjasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Sähkövomalinjojen myötä sitten tullut muitakin, ja sähköautossa juurkin tuo sunnan valitsin voi olla hämmentävä, jos sähkiksessä "vaihdekeppi" kuten perintisissä automaateissa, niin voi tuntua polttiksiin tottuneilta normaalilta , mutta sähkivalmistajat sitten kehitelleet omanlaisia kytkimiä, vipuja, niin luonollinen tunnepohjainen voi olla hakusessa. se pakki eteen, ja eteenpäin taakse ei välttämättä tunnu luonollisesti vaikka hyppäisi suoraan kepillisen automaattin ratista.

Jos se suunnan valinta ei ole aivojen kanssa synkassa niin ihan vahingon paikka.
Käsittääkseni yksikään sähkisvalmistaja ei ole muuttanut vaihde vivun, kepin jne toimintaa erilaiseksi ku polttiksissa. Ainut on ehkä tesla missä uusimmissa näytöstä valitaan kulkusuunta mutta se ny ei mene mistään lihasmuistista muutenkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 407
Viestejä
4 976 129
Jäsenet
79 761
Uusin jäsen
nahkajakkara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom