Tänään piti käydä tankkaamassa. Ajelin, kun valo syttyi vielä Turun motaria 40 km ja bensa range meni nollaan. Sen jälkeen vielä kevyempää tiestöä 40 km. Tankatessa meni 6 napsun taktiikalla ihan piripintaan 47,0 litraa ja tankki on 55 L. On meinaan Toyotan RAV4:ssa jonkun verran varatankkia. No akkuun oli jätetty 23 km Rangea ja tankilta talliin sisään 19,8 km matkaa. Rangea jäi 2 km jäljelle ja kulutusta kotiin matkalle tuli 16,8 kWh/100 km. Akku ei siis tyhjene vielä loppupäässäkään mitään erityistä vauhtia, joten saattaa olla ihan hyvässä kunnossa vielä reilut 50 000 km ajettuna.
Toyota hanskaa akun käytön. Minin olen toistuvasti saanut tilanteeseen, ettei enää sähkövoimin liiku.
Talvella helppo testata kun on liukasta ja sähköllä toimii takaveto ja polttiksella etuveto.
Juuri tuollainen ero tekniikoissa on. Tuosta on viisi vuotta kun olen tuon lukenut, mutta kuvasta näkee lehden numeron ja vuoden niin voi lukaista kirjastossa kun seuraavaksi siellä käy.Eli Ford Kugassa atkinson ja portaaton automaatti ja Opel Grandlandissa yleiskäyttöinen parisataa heppanen turbokone, ja monilovinen automaatti, jos vie kymmenen litraa hybridiajossa niin ei ihan maaliin mennyt. Kuullostaa enemmän sellaisesta missä hybridillä haetaan tehoja kohtuu verotuksella. ja työmatkan töpselisähköllä
Oliko tuo parivertailu, vai isompi testi, miten siellä muut kulutti.
Oliko se testi kuvailtu millä sanoille, tässä vielä vähän hämää sen toisen artikkelin kuvaus. kolmesta eri testistä.
Harvoin autotoimittajien testit vastaavat arkimaailmaa.Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan, ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella. Pointtina siis se, että kun autoa käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, tuollaiset lukemat eivät ole ihan sitä käytännön toteutunutta todellisuutta. Toki jos usein majailee keskusta-alueella jossa sitä ei pääse lataamaan, niin varmasti kulutus on kova. Mutta hommaako ihmiset sitten sellaisiin tilanteisiin jotain plugaria? Viimeisin 200km reissu Grandlandilla 200km, akku oli ~60% lähtiessä, ja näkyy olleen 5,6l/100km. Ei ollut motaria kuin ehkä 15% matkasta, eli maantieajoa lähinnä. Ei sillä, en ole akku tyhjänäkään päässyt Grandlandilla tuollaisiin lukemiin kaupunkipyörittelyssä. Toki standarditestit on vertailukelpoisia keskenään enkä tuota kiellä (ja tämä on käyttövoimakeskustelu), mutta itselläni oli viimeksi reilu 6l/100km ihan normaalissa kaupunkiajossa akku tyhjänä, kilometrejä taisi tulla ~30. Ei toki tullut kengittyä juurikaan.
Onhan se mahdollista, itsekin ostin plugarin kun ainoa vaihtoehto olisi ollut diesel ja 10tkm/a ajolla se ei vaikuttanut fiksulta.
Erehdyin luulemaan, että Minin hybridi toimisi kuten toyotan ja veisi kaupungissa 4-5l. Todellisuudessa menee 7,5-8l Turun alueella.
Maantieajossa pääsee kuuteen litraan, moottoritiellä menee kahdeksan.
Ostin Minin kun asuin vielä vuokralla ja nyt As Oy omistusasumisessa onkin sitten saanut vääntää isännöinnin kanssa lämpötolpan muutoksesta lataavaksi kohta puolisen vuotta kun itseltä vaaditaan eri asioita kuin mitä edellisiltä on vaadittu.
Luovutin taistelun kun meille tulee lataavat hybriditolpat -26/-27.
Eipä siitä hybridistä täydellä akulla ole iloa jossei auto suostu liikkumaan sähköllä -5C kylmemmässä.
Vielä kun ajaa 10km/suunta pätkäajoa, mihin phev olisi ideaali sähköajon, mutta huonoin ikinä polttisajoon, tarkoittaa se käytännössä 10-19l/100km kulutusta kun polttis ei lämpene eikä sille ole saatavilla esilämmitystä.
Saatan edustaa pienempää otantaa, kun en tehnyt taustaselvitystä auton ominaisuuksista käyttötarkoituksiini riittävän perusteellisesti.
Itse ihastuin ulkonäköön, penkkiin ja ennenkaikkea ajettavuuteen, en miettinyt muita muuttujia