Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Karkeasti näin;

Uusi Model 3 Long Range 49k€ (teslan sivuilta)

Käytetty n.30k€ ja ajokilometrit 87tkm https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/14280494

Ynnäillään hetki niin arvonpudotusta 19k€ ja se tekee 0,21€/km ja tuohon päälle rahoitus jne kulut niin kyllä se kulu siitä kaksinkertaistuu


ja tässä muutama muukin tesla, ettei ollut cherrypickattua dataa;


Ja yksi noistakin on performance, joten siinä arvonpudotus/ajettua kilometria kohti on vieläkin suurempi.
Jos tämä lähti niistä tonnin katiskoista, niin voi toki uuteen sirtymisen yhteydessä haluta tehdä myös 10 porrasta suuremman tasoaprannuksen.
Tai sitten jos juttu oli nyt km kulut, niin ei ainakaan ehdointahdoin halua ottaa jäänösarvoriskiä ja kasvattaa sidottua pääomaa. valitsemalla malleista hinnaston yläpään versioita. Jos vertaa uusiin polttiksiin niin sama niissä.

Mutta sähkismarkkina on ollut pomppiva ja ilmeisesti myös epävarmuutta jatkossa, Ammattilaisetkin ottaneet pataan. Nyt tullipäätökset heiluttelee.


Edit:
Jos tässä nyt uuteen Volvon polttikseen/Diesel verrataan, niin taitaa tulla kiire sen Volvon kanssa.

Ja ne arviot minkä arvoinen 3v-5v ovat hyvin sumuisia, polttiksen osalta uskon siihen että moni uskoo pääsevänsä siitä eroon ennekuin niistä tulee arvottomia. Mistä voi seurata että romahdus voi olla suht yllättävä. ja nämä veropäätökset tavallaan ruokkii luottamusta sen polttiksen arvon säilymiseen.

Eli jos uskotaan siihen että HA polttisten taloudellinen käyttöloppuu, 10v sisään, ennemmin tai myöhemmin, itse ajoneuvojen arvo voi keikkua korkeana lähelle sitä, jos nyt uskotaan että niillä kananttaa ajaa seuraaavt viisivuotta, niin kannattavuus laskettaisiin sen mukaan, 5v nollan arvoinen. Mutta autokappa uskoo että ne saa myytyä vaihdokin kannattavasti, niin pitkään kun autokaupalla on se luottamus homma toimii, mutta sitten kun autokauppa alkaa varomaan, niin viiveella akaa hinnatkin tippuu, mikä sitten herättää ne jotka uskoo myyvänsä ennen romahdusta.

Se ero 2023 sähkisten hinnan kyykkäykseen, niitä rajallinen määrä, eli se ei ollut syöksykierre, vaan enemmän tasokorjaus.

Polttsiten arvo tulevaisuudessa pohjaa vientiin, jos venäjälle saa viedä, niin se voi kannatella niiden arvoa pidempään.
 
Viimeksi muokattu:
Toki tuo esimerkin auto on 5 vuotta vanha, mutta vaikka laskee tuolla arvonalenamalla 3v ja 30tkm/vuosi, vaikea saada tuota Volvoa siltikään mitenkään merkittävästi halvemmaksi, ehkä pieni ero voi olla Volvon hyväksi. Toisessa tapauksessa ajat kuitenkin lähes koko ajan uudella takuun alaisella autolla ja toisessa viimeiset vuodet jo yli 10 vuotta vanhalla ja mittarissa joku 200-300tkm?

Pitää myös muistaa, että käyttökulut on yksilöllisiä. Itse en pysty hankkimaan autoa pelkällä käteisellä vaan min. kk eräksi tulee ~300€/kk ja kun ajan keskimäärin 20tkm niin tuo yksistään nostaa käyttökuluja 0,18€/km

Jos pystyisi hankkimaan 30k€ auton käteisellä niin tällöin rahoitusta ei tarvitse laskea mukaan.

Suurimmalta osalta taisi mennä ohitse tämä tuossa excelissä?

Lopputuloksena tällainen taulukko (kaikki autot n.30k€ hintaluokassa, erällä 276€/kk, 0€ viimeinen erä, sopimusaika 72kk, (tietysti poislukien tuo diesel koska se on oma))
 
Nyt en ihan ymmärrä, kun ei se rahoituksen kk-erä vaikuta mitenkään auton todellisiin kuluihin ja kk-erässä maksat juuri niitä korkoja ja arvonalenemaa ja rahoituksesta kuluihin tulee tietysti laskea korot ja kulut, mutta ei itse lyhennystä. Toki rahoituksen suuruus ja riski sen ottamisessa varmasti monella vaikuttaa siihen onko tämä järkevää ja onko siihen varaa, mutta ei kk-erän koko vaikuta vertailuun autojen kustannuksien välillä.

Tuollaisen Volvon polttoainekulut, verot ja huollot tekevät varovaisestikin arvioiden 25c/km (3v/90tkm - 7l/100km @ 1,80/l, 500e/vuosi huollot ja verot), kyllä noilla kuluilla makselee aika paljon sitä Teslan arvonlaskua ja ihan heti en näe minkään Excelin kautta Teslan voivan olla 50% kalliimpaa autoilua tässä tapauksessa, kuten alkuperäinen taulukko osoitti.
 
Nyt en ihan ymmärrä, kun ei se rahoituksen kk-erä vaikuta mitenkään auton todellisiin kuluihin

Eli kyse on siis näkemyseroista

Itse en osaa ajatella asiaa niin, että auton kk erä ei olisi autoilun kuukausittainen (ylimääräinen) kuluerä, joka ei olisi pois mistään muusta. Totta kai se on pois jostain muusta esim. pääoman kerryttämisestä omakotitaloa varten, joka on itselle erittäin ajankohtainen aihe.

Tuollaisen Volvon polttoainekulut, verot ja huollot tekevät varovaisestikin arvioiden 25c/km (3v/90tkm - 7l/100km @ 1,80/l, 500e/vuosi huollot ja verot),

Et voi laskea huoltoja mukaan, koska tällöin tulos ei ole vertailukelpoinen. Huoltaminen ja huollon tarve on yksilöllistä, johon vaikuttaa esim. ajotyylisi
 
Itse en osaa ajatella asiaa niin, että auton kk erä ei olisi autoilun kuukausittainen (ylimääräinen) kuluerä, joka ei olisi pois mistään muusta.
Vähän epäselväksi jäi siis, että lasketko kuluksi kuukausierän == lyhennys+korko+muut kulut ja arvonaleneman, vai vain koron+kulut ja arvonaleneman.
 
Eli kyse on siis näkemyseroista

Itse en osaa ajatella asiaa niin, että auton kk erä ei olisi autoilun kuukausittainen (ylimääräinen) kuluerä, joka ei olisi pois mistään muusta. Totta kai se on pois jostain muusta esim. pääoman kerryttämisestä omakotitaloa varten, joka on itselle erittäin ajankohtainen aihe.

Et voi laskea huoltoja mukaan, koska tällöin tulos ei ole vertailukelpoinen. Huoltaminen ja huollon tarve on yksilöllistä, johon vaikuttaa esim. ajotyylisi
Ei minusta ole kyse näkemyserosta vaan siitä, lasketko kuukausittaista tilitä lähtevää kassavirtaa vai auton kuluja, mutta joka tapauksessa et voi laskea lyhennystä mukaan kahteen kertaan.

Huollot taas ovat hyvinkin oleellinen osa tässä, toista autoa pitää huoltaa koko ajan ja siinä on niin paljon kilometrejä, että koska vaan voi hajota mitä vain ja toisessa täysi takuu eikä edes pakollista määräaikaishuoltoa. Tästä päästään takaisin siihen alkuperäiseen laskelmaan, eli kun uuden sähköauton arvonlaskun laskee tuplana mukaan ja vanhan diesel-auton huoltoja ei lasketa mukaan, diesel-auto on halvempi. Toki tämä nyt ei varmaan yllätä ketään, mutta mikä arvo tuollaisella laskelmalla on?
 
et voi laskea lyhennystä mukaan kahteen kertaan.

Avaa tätä hiukan enemmän?

Huollot taas ovat hyvinkin oleellinen osa tässä

Ei ole.

Huoltoihin voi mennä 500€, 2000€ tai niinkin vähän kuin 60€ vuodessa. Itsellä on kokemusta näistä kaikista suuruusluokista. Pahin oli kun vesipumpun laakeri hajosi kesken ajon ja hajotti koko moottorin (volvon koneissa jakopäällä pyöritetään vesipumppua). Onneksi huoltoliike osallistui korjauskuluihin niin ei mennyt kaikki itseltä.

Mitä tekee laskelmalla, jossa on lukemia, jotka ei perustu muuhun kuin mutuun?

Kun hihasta heiteltyjä lukuja aletaan sisällyttämään tällaisiin laskentoihin niin saat lopputuloksesta juuri sellaisen kuin haluat, riippuu toki siitä paljonko kehtaat itsellesi valehdella.
 
Dieselpakun kaikki huollot ja korjaukset on kirjanpidossa. Yhdeksän vuotta, neljä kuukautta. 8080 euroa (sis. alv.), ilmansuodattimet ja raitisilmansuodattimet vaihdettu itse. Tuosta saa jonkin suuntaa-antavan keskiarvon. Vanhempi auto tietysti vaatii enemmän korjauksia. Voi pyöristää tonniin vuodessa.
 
Eli kyse on siis näkemyseroista

Itse en osaa ajatella asiaa niin, että auton kk erä ei olisi autoilun kuukausittainen (ylimääräinen) kuluerä, joka ei olisi pois mistään muusta. Totta kai se on pois jostain muusta esim. pääoman kerryttämisestä omakotitaloa varten, joka on itselle erittäin ajankohtainen aihe.

Ei siinä mitään näkemyseroja ole, että asioita ei kuulu laskea kahteen kertaan kuluiksi. Oikein mitoitettu rahoituksen lyhennys kattaa aina arvonaleneman eikä sitä voi kuluihin erikseen laskea uudestaan mukaan. Ts. jos lyhennät autoa vuodessa 3000e ja arvo putosi samalla 3000e, niin kuluja tuli 3000e edestä eikä 6000e edestä.
 
Eli kyse on siis näkemyseroista

Itse en osaa ajatella asiaa niin, että auton kk erä ei olisi autoilun kuukausittainen (ylimääräinen) kuluerä, joka ei olisi pois mistään muusta. Totta kai se on pois jostain muusta esim. pääoman kerryttämisestä omakotitaloa varten, joka on itselle erittäin ajankohtainen aihe.
Jos ei puhdas vuokra-auto, niin lyhennyserät ei nyt oikein sovi asiayhteyteen, varsinkin jos korostetaan jäännösarvoa ja sen jyvittämistä kilometreille.

Et voi laskea huoltoja mukaan, koska tällöin tulos ei ole vertailukelpoinen. Huoltaminen ja huollon tarve on yksilöllistä, johon vaikuttaa esim. ajotyylisi
Jos puhutaan uusista autoista niin niissä on huolto-ohjelmat ja ihan huolot sisältäviä soppareita. Koska autojen välillä on isoja eroja, niin tuo on ihan merkittävä tekiä. On toki autoja joissa mini ohjelmassa ei paljon kuluja, mutta todellisissa huolloissa voi olla enemmän.


Mitä tekee laskelmalla, jossa on lukemia, jotka ei perustu muuhun kuin mutuun?
Jos saat uuden auton sopparilla jossa sopparin jälkinen jäännös arvo ei ole sinun riski, niin sen tänään ostetun käypä arvo 3V, 5V päästöä, on arvailu, jolle sitten voi tehdä enemmän tai vähemmän leveän haarukan. Mitä arvokkaampi auto, niin sitä leveämpi siitä arvailusta taitaa tulle.

Jos hankit sen auton sopparilla missä jäännös arvo ei ole sinun riski, tai ihan puhdas vuokra-auto, niin sitten ollaan aika kapealla alueella. ja niiden vertailu helpompaa.

Noita voi verrata olemassaolevaan autoon, mikä sen nyky arvo ja sitten vetää jotain haarukkaa mikä sen arvo vuoden päästä tai myöhemmin. kaikenvara ja liikenne ym Vakuutukset, verot ym on tiedossa noin lyhyelle ajalle, huolto-ohjelma, jos ei takuuta/virhevastuuta niin joki riski yllättäville. toteutuva voi toki olla ihan jotain muuta.
 
Dieselpakun kaikki huollot ja korjaukset on kirjanpidossa. Yhdeksän vuotta, neljä kuukautta. 8080 euroa (sis. alv.), ilmansuodattimet ja raitisilmansuodattimet vaihdettu itse. Tuosta saa jonkin suuntaa-antavan keskiarvon. Vanhempi auto tietysti vaatii enemmän korjauksia. Voi pyöristää tonniin vuodessa.
2015 vuosimallin random pakku ? Mennyt ei ole tae tulevasta.
HA keskusten ulkopuolella pakut on kyllä olleet haluttuja jos vain liikkuu ja leimalla
 
Vuosimalli 2010 ostettu 2015.
Jos yhdeksän vuoden huolto-ohjelmaan tunnollisesti perustuvan huollon ja korjausten data, jossa kaksi jakohihnan vaihtoa ja kaikki mahdollinen muu paitsi kytkinremppa, ei riitä, niin en sitten tiedä mikä...
Laitoin vain oman esimerkin kun täällä kirjoitettiin huolto- ja korjauskustannusten "mutuilua" vastaan.
 
Kun hihasta heiteltyjä lukuja aletaan sisällyttämään tällaisiin laskentoihin niin saat lopputuloksesta juuri sellaisen kuin haluat, riippuu toki siitä paljonko kehtaat itsellesi valehdella.
Mitä muuta kuin hihasta heitettyjä arvoja nämä ovat, jos yritetään arvioida tulevaisuuden tapahtumia? Todennäköisyyksien mukaan tässä pitää pelata ja sitten voidaan muutaman vuoden päästä katsoa, menikö oikein vai ei. Ihan samalla tavalla tuo arvonalenema on vain arvio tulevasta ja siinä vasta isoja eroja voikin tulla, pitäisikö sekin jättää pois, kuka nyt osaa 2027 automarkkinoiden tilanteesta sanoa yhtään mitään edes vähän 0 suuremmalla todennäköisyydellä?
 
Jos on kaveri tai omaa ammattitaitoa automekaniikasta ym. ja asuu pk-seudun ulkopuolella (halvemmat tuntihinnat korjaamoilla) niin helposti säästää satoja euroja vuodessa. Ei tämä ole yksiselitteinen juttu. En myöskään haluaisi ajaa sähköautolla jonka akkutakuu on loppunut ja uusiminen maksaa viisinumeroisen summan.
 
jos lyhennät autoa vuodessa 3000e ja arvo putosi samalla 3000e, niin kuluja tuli 3000e edestä eikä 6000e edestä.

No perkele tästähän se johtui :facepalm:

Nyt muokkasin tuota laskentaa ja näyttää tältä;

Näyttökuva 2024-07-05 155556.png




Ja tältä kun ei huomioi arvonalenemaa;


Näyttökuva 2024-07-05 155805.png



Nyt jos tosta arvonaleneman laskentatavasta vielä päästään sopuun niin sitten olisi tämä excel aika hyvällä mallilla :D



Mitä muuta kuin hihasta heitettyjä arvoja nämä ovat, jos yritetään arvioida tulevaisuuden tapahtumia?

Siksi tuleekin poissulkea laskennasta kaikki ne seikat, jotka saattavat vääristää laskentaa. Yhtä lailla voisin laittaa tuonne sähköautoilun kertakuluiksi 25k€ ja jakaa sen auton omistusajalle/ajetuille kilometreilla kun talvella täräytän keskellä tietä olevaan jääklönttiin ja koko akusto paskaksi :beye:

Täysin mahdollinen tilanne, jota takuu ei kata.
 
No sähköauton moduulien kohdalla sellainen 5000e on ehkä realistisempi arvio. Tämä siis sellaisten automallien kohdalla joiden akkuja jo korjataan. Sitten menee hankalammaksi kun mennään malli3:Iin ja vastaaviin mihin ei voi akkukorjauksia ostaa joten voi mennä kokonaisen akun hankinnaksi. Sitten jos mennään kolaroimaan niin tilanne voi akun osalta taas vaihtua.

Tokihan sitten kun mennään luksusautoihin niin akustojen kohdalla hintaerot voivat olla isoja, mutta toisaalta noita sitten kannattaa vakuuttaa aika aktiivisesti niin mahdolliset kustannukset eivät rysähdä kerralla.
 
Et voi laskea huoltoja mukaan, koska tällöin tulos ei ole vertailukelpoinen. Huoltaminen ja huollon tarve on yksilöllistä, johon vaikuttaa esim. ajotyylisi

Laskelmat on täyttä roskaa, jos niistä jätetään merkittäviä kulueriä pois vain sen takia, että niitä ei voi täydellisesti ennakoida. Sitten on sama jättää mm. polttoainekulut pois, koska ei voi tietää paljonko se pumppuhinta on vuoden kuluttua. Polttoainekulutkin ovat yksilöllisiä, joihin vaikuttaa esim. ajotyyli ja ajoympäristö (taajama, maantie, moottoritie).
 
Laskelmat on täyttä roskaa, jos niistä jätetään merkittäviä kulueriä pois vain sen takia, että niitä ei voi täydellisesti ennakoida. Sitten on sama jättää mm. polttoainekulut pois, koska ei voi tietää paljonko se pumppuhinta on vuoden kuluttua. Polttoainekulutkin ovat yksilöllisiä, joihin vaikuttaa esim. ajotyyli ja ajoympäristö (taajama, maantie, moottoritie).

No sittenhän tuo sähköauton ajoakun vaihtaminen on täysin relevantti kuluerä :) Automallista riippuen akku 10-15k€ + vaihtotyö?

Varsinkin kun muuttivat katsastusmääräyksiä. Vaikka akku itsessään olisi ok, mutta pienikin painauma akkukotelossa takaa hylkäyksen ja johtaa ajoneuvon ajokieltoon josta selviää vain akun vaihdolla.
 
Anteeksi (käytin jo hetken aikaa tämän etsimiseen), mutta mihin exceliin viittaatte täällä?
 
Anteeksi (käytin jo hetken aikaa tämän etsimiseen), mutta mihin exceliin viittaatte täällä?

Tein itselleni tuollaisen pienen vertailutaulukon onko sähköauto järkevä vs. nykyinen ja nyt keskustellaan laskennan paikkaansapitävyydestä (kts. kuvakaappaukset).
 
No sittenhän tuo sähköauton ajoakun vaihtaminen on täysin relevantti kuluerä :) Automallista riippuen akku 10-15k€ + vaihtotyö?

Varsinkin kun muuttivat katsastusmääräyksiä. Vaikka akku itsessään olisi ok, mutta pienikin painauma akkukotelossa takaa hylkäyksen ja johtaa ajoneuvon ajokieltoon josta selviää vain akun vaihdolla.

Tätä huudellaan paljon, muttei Suomessa ole yhtään autoa vielä hylätty tuon vuoksi. Toinen, on ostaa auto jossa modulaarinen akku ja pohjalevy erikseen niin ei mene akku uusiksi..
 
Tänä vuonna parin tonnin dieselin sähköautoon vaihtaneena voin valoittaa omia lukuja. Ajomäärä 35 000km/v
huomioitu verot,huollot, polttoaineet/sähköt, arvonalenemat,rahoitus yms.

Dieselillä 19-21 snt /km (4v keskiarvo)
Sähköllä 40 snt/ km ( 24 snt ilman arvonalenemaa)

Toki dieselin kaikki huollot olen tehnyt itse, joten siinä on tullut ihan hyvin säästöä kun kulut on olleet vain varaosat. Lisäksi huomasi kuinka mittariin tuli se +300tkm ( 350tkm myin pois), niin alkoi ne huolettomat kilometrit olemaan haave vaan. Ei mitään isoja, mutta kuluvia osia alkoi ropisemaan tuolla ajomäärällä jo hyvää tahtia.

Auto oli tarkoitus jo vaihtaa joka tapauksessa, joten kävin vain pohdiskelua että ostanko 20 000€ polttiksen vai +40 000€ käytetyn sähköauton, koska ikää karttuessa mielenkiinto autojen korjaukseen alkoi olemaan melko matala. Tähän asti siis autojen arvo ollut aina 2000-8000€

Lainalla ostaessa rahallisesti tässä ratkaisussa ei ole mitään järkeä, mutta on kyllä tuo sähköautolla ajelu ollut joka pennin arvoista.
 
Käyttökuluja laskiessa tuntuu unohtuvan se oleellisin asia, eli pitoaika.
Kestääkö se tonnin pommi yhtä kauan kuin uusi, vai joutuuko ostamaan toisenkin. Lisäksi tonnin pommikin maksaa helposti 3000-5000 euroa.
Jos taas ajatellaan asiaa sellaisten kulujen kannalta, jotka ovat pakollisia, eli eteenpäin vievän energia ostaminen.
Polttoaineen hinnoissa on vaihtelua ja sähkönhinnoissa vielä enemmän, mutta tämän jokainen osannee arvioida omalta kohdaltaan.
Keskimääräinen ajosuorite on 18tkm vuodessa, jolloin pitkään autoa pitävien energiakulut ovat:
8 litraa / 100 km kuluttavaan autoon bensat n. 2600 euroa, eli 10 vuoden aikana 26000 euroa.
5 litraa / 100 km kuluttava samoilla ajoilla n. 1650 euroa, eli 10 vuoden aikana 16500 euroa.
Sähköautoissa usein puhutaan 100 km sähkökuluiksi 3 euroa, eli 540 euroa ja 5400 euroa 10 vuodessa.
Jos ajatellaan, että muut kulut ovat suht tasoissa (tietenkään eivät ole, koska autot on yksilöitä), niin sähköauto voisi maksaa lähes 20 tonnia enemmän jolloin kulut ovat pitkässä juoksussa vielä tasan (sillä tonnin pommit harvoin pääsevät tuolla 5 litralla 100km). Muuttujia on hyvin paljon ja julkista latausta harrastavat maksavat sähköstä huomattavasti enemmän.
 
Tänä vuonna parin tonnin dieselin sähköautoon vaihtaneena voin valoittaa omia lukuja. Ajomäärä 35 000km/v
huomioitu verot,huollot, polttoaineet/sähköt, arvonalenemat,rahoitus yms.

Dieselillä 19-21 snt /km (4v keskiarvo)
Sähköllä 40 snt/ km ( 24 snt ilman arvonalenemaa)

Toki dieselin kaikki huollot olen tehnyt itse, joten siinä on tullut ihan hyvin säästöä kun kulut on olleet vain varaosat. Lisäksi huomasi kuinka mittariin tuli se +300tkm ( 350tkm myin pois), niin alkoi ne huolettomat kilometrit olemaan haave vaan. Ei mitään isoja, mutta kuluvia osia alkoi ropisemaan tuolla ajomäärällä jo hyvää tahtia.

Auto oli tarkoitus jo vaihtaa joka tapauksessa, joten kävin vain pohdiskelua että ostanko 20 000€ polttiksen vai +40 000€ käytetyn sähköauton, koska ikää karttuessa mielenkiinto autojen korjaukseen alkoi olemaan melko matala. Tähän asti siis autojen arvo ollut aina 2000-8000€

Lainalla ostaessa rahallisesti tässä ratkaisussa ei ole mitään järkeä, mutta on kyllä tuo sähköautolla ajelu ollut joka pennin arvoista.
Nämä lukemat on kyllä samaa luokkaa, kuin omatkin arviot ovat näyttäneet. Samansuuntaisia kilometrejä olen ajellut ja samantyyppisellä kalustolla itse korjaten on pysytty hyvin tuolla 20c/km luokassa. Arvonalenemaa ehkä se tonni per vuosi. Sähköautolla nuo liikkumisen kuukausikulut tuplaantuisi ja vaikkei arvonalenemaa huomioisi, niin silti tulisi satanen /kk lisähintaa pakollisten kaskojen ym. kautta. Polttomoottoreissa pystyy tuon arvonalenemankin aika hyvin ennakoimaan, kun vertailumateriaalia on valtavasti enemmän. Samoin jostain kymmenvuotiaasta mallista on jo tyyppiviat löydetty ja niistä voi valita yhdistelmän (kaikissa on jotain) , jonka kanssa tietää tulevansa toimeen.
 
Dieselillä 19-21 snt /km (4v keskiarvo)
Sähköllä 40 snt/ km ( 24 snt ilman arvonalenemaa)
Siis sähköllä >8000 e vuodessa veroihin, vakuutuksiin, korkoihin, sähköihin vuodessa. Miten tuo on edes teoriassa mahdollista? Minulla enemmän kilometrejä ja hinta n 2000e ilman arvonalenemaa (5snt/km).
 
Korjatkaa jos olen väärässä mutta edelleen sekä sähköauton liikennevakuutus että kasko ovat kalliimpia kuin samanarvoisen polttomoottoriauton?
Syynä se että korjauskustannukset ovat suuremmat ja auto menee useammin lunastukseen, sekä tehoista johtuva isompi onnettomuusriski.

Myös renkaat maksavat sähköautossa enemmän koska niiden pitää kestää enemmän painoa ja ne kuluvat nopeammin.
 
Karkeasti näin;

Uusi Model 3 Long Range 49k€ (teslan sivuilta)

Käytetty n.30k€ ja ajokilometrit 87tkm https://www.nettiauto.com/tesla/model-3/14280494

Ynnäillään hetki niin arvonpudotusta 19k€ ja se tekee 0,21€/km ja tuohon päälle rahoitus jne kulut niin kyllä se kulu siitä kaksinkertaistuu
Uusi Model 3 LR on maksanut yli 60 000€ kolme vuotta sitten. Plus tietysti talvirenkaat, toimituskulut, nyt käyttynä myyvän liikkeen kate. Eli todellinen arvonalenema on yli 30 000€.

Ei uudella suht kalliilla autolla ajaminen halvaksi tule vaikka kuinka pyörittelisi, eikä siihen tarvi edes Exceliä että voi todeta jonkun tonnipommin jonka kaikki kulut ovat alle pelkän arvonaleneman tulee varmasti halvemmaksi. Ja tämä ei ole mikään lausunto hintavampia autoja vastaan, omakin kärry on suht hintava ollut, mutta en väitäkkään että se olisi lähelläkään edullista autoilua.
 
Korjatkaa jos olen väärässä mutta edelleen sekä sähköauton liikennevakuutus että kasko ovat kalliimpia kuin samanarvoisen polttomoottoriauton?
Syynä se että korjauskustannukset ovat suuremmat ja auto menee useammin lunastukseen, sekä tehoista johtuva isompi onnettomuusriski.

Myös renkaat maksavat sähköautossa enemmän koska niiden pitää kestää enemmän painoa ja ne kuluvat nopeammin.
Sähköauton liikennevakuutus on aika sama ja erot tulevat kaskosta. Kaskot ovat nouseet kaikilla tällä hetkellä.
Omaan sähkö vs bensa/dieseleihin verrattuna hinnat ovat yks yhteen olleet.
 
Vaikea taitaa oikeasti olla päästä johonkin alle 30 snt/km käyttökuluihin millään vanhemmalla polttomoottoriautollakaan, jos ihan oikeasti huomioi kaikki kulut. Kuvitellaan nyt vaikka joku 5000 euroa maksava käytetty bensa auto. Keskikulutus 7l/100km, bensan hinta 2 euroa litra. Kaikkiin huoltoihin ja tarvikkeisiin, pesuihin, katsastukseen jne. vaikka tonni vuodessa. Vakuutukseen ja veroon toinen tonni, ja arvonalenema vaikka 400 euroa vuodessa.

Jos ajaisi vaikka 15 000 kilometriä vuodessa, niin tuosta tulisi juurikin (400 + 1000 + 1000 + 150 x 7 x 2) / 15 000 = 0.3

Jonkin verran alemmas voi päästä jos on vaikka todella pieniruokainen ja sattuu hyvä tuuri huoltojen tarpeen osalta. Dieselillä ehkä myös pääsee vähän alemmas, jos ajaa paljon.
 
Onko joku laskenut, paljonko maksaa vuosikuluina rahoituksella ostettu uusi sähköauto pakollisine merkkihuoltoineen, täyskaskoineen ja rahoituksineen vs velaton halvempi polttis? Säästääkö kukaan yhtään mitään vaihtamalla velkasähkikseen?

edit joo ^
Korjatkaa jos olen väärässä mutta edelleen sekä sähköauton liikennevakuutus että kasko ovat kalliimpia kuin samanarvoisen polttomoottoriauton?
Syynä se että korjauskustannukset ovat suuremmat ja auto menee useammin lunastukseen, sekä tehoista johtuva isompi onnettomuusriski.

Myös renkaat maksavat sähköautossa enemmän koska niiden pitää kestää enemmän painoa ja ne kuluvat nopeammin.

Ei ole, itsellä sama hinta kuin 5k polttis oli kaskolla.
 
Vaikea taitaa oikeasti olla päästä johonkin alle 30 snt/km käyttökuluihin millään vanhemmalla polttomoottoriautollakaan, jos ihan oikeasti huomioi kaikki kulut. Kuvitellaan nyt vaikka joku 5000 euroa maksava käytetty bensa auto. Keskikulutus 7l/100km, bensan hinta 2 euroa litra. Kaikkiin huoltoihin ja tarvikkeisiin, pesuihin, katsastukseen jne. vaikka tonni vuodessa. Vakuutukseen ja veroon toinen tonni, ja arvonalenema vaikka 400 euroa vuodessa.

Jos ajaisi vaikka 15 000 kilometriä vuodessa, niin tuosta tulisi juurikin (400 + 1000 + 1000 + 150 x 7 x 2) / 15 000 = 0.3

Jonkin verran alemmas voi päästä jos on vaikka todella pieniruokainen ja sattuu hyvä tuuri huoltojen tarpeen osalta. Dieselillä ehkä myös pääsee vähän alemmas, jos ajaa paljon.
No oma 11v vanha uutena ostettu bensavehje ja huollan ja pesen ja puunaan itse, niin perushuoltoon menee ehkä max 50€/v. Nyt laitoin eteen jarrulevyt ja palat niin tunnin homma ja 80€ ekstraa.
 
Tuskin ne pesut ja huollotkaan erotusta selittävät. Oletko laskenut latauskahvit myös mukaan?

15c/kwh sähkö (sis. energia+siirto) + verot + vak ja 20tkm vuoteen on n.16c/km ilman arvonalenemista. Jos nostaa ajomäärän 35tkm niin sitten 11c/km.

Sullei ole kaskoa tuossa? Mulla pollen laskuissa täyskasko omilla tiedoilla 919€

Kulutustiedot spritmonitorista
 
No oma 11v vanha uutena ostettu bensavehje ja huollan ja pesen ja puunaan itse, niin perushuoltoon menee ehkä max 50€/v. Nyt laitoin eteen jarrulevyt ja palat niin tunnin homma ja 80€ ekstraa.
50 eurolla saa juuri ja juuri kunnon moottoriöljyt. Renkaitakin pitää uusia välillä ja pelkästään niihinkin menee helposti enemmän kuin 50 euroa per vuosi jos ei ihan halvimpia kiinakumeja osta. Ehkä jos tarpeeksi pihistelee niin voi päästä noin halvalla.
 
Siis sähköllä >8000 e vuodessa veroihin, vakuutuksiin, korkoihin, sähköihin vuodessa. Miten tuo on edes teoriassa mahdollista? Minulla enemmän kilometrejä ja hinta n 2000e ilman arvonalenemaa (5snt/km).

Kyllä. Pelkästään jo sähköt ja vakuutukset on se 1900-2000€ ( vakuutus 850€/v ja sähköt keskiarvolla 15snt /kwh. )
 
2015 vuosimallin random pakku ? Mennyt ei ole tae tulevasta.
HA keskusten ulkopuolella pakut on kyllä olleet haluttuja jos vain liikkuu ja leimalla
Vastasit varmaan tuohon yllä olevaan.
Vuosimalli 2010 ostettu 2015.
Jos yhdeksän vuoden huolto-ohjelmaan tunnollisesti perustuvan huollon ja korjausten data, jossa kaksi jakohihnan vaihtoa ja kaikki mahdollinen muu paitsi kytkinremppa, ei riitä, niin en sitten tiedä mikä...
Laitoin vain oman esimerkin kun täällä kirjoitettiin huolto- ja korjauskustannusten "mutuilua" vastaan.

En epäile etteikö menneet menosi pitäisi paikkansa, vaan sitä että jonkin random pakettiauton menneet menot ei ole tae tulevasta. Pakettiautoja on moneen lähtöön, joten jos on kyse laadukkaan mallisarjan ehtoopuolen vuosimallista, vähän ajettu, niin en väitä etteikö tulevanosalta voisi olla toiveikas.

Sitten on niitä joissa alkaa paikat porsii kilometrien ja vuosien jälkeen. Toki on niitä henkilöautojakin joilla on niitä kilometrietappeja joiden jälkeen epävarmuus kasvaa jyrkästi.
 
50 eurolla saa juuri ja juuri kunnon moottoriöljyt. Renkaitakin pitää uusia välillä ja pelkästään niihinkin menee helposti enemmän kuin 50 euroa per vuosi jos ei ihan halvimpia kiinakumeja osta. Ehkä jos tarpeeksi pihistelee niin voi päästä noin halvalla.
Tuohon menee vain joku 3,5L öljyä ja Boschin suodatin joku 4,5€ Virossa. A5 öljyt halpoja. Raitisilmasuodatin muutaman euron jne, joten 50€ on jopa yläkanttiin perus vuosihuoltoon. Toki vaihdettu joku termostaatti 5€ ja raidetangon pää 10€, mutta todella halpaa on ihan perusylläpito. Kilometrejä ei paljoa tule, mutta helppo ja halpa auto huoltaa ja ylläpitää. Vikoja ei ole ollut.
 
15c/kwh sähkö (sis. energia+siirto) + verot + vak ja 20tkm vuoteen on n.16c/km ilman arvonalenemista. Jos nostaa ajomäärän 35tkm niin sitten 11c/km.

Sullei ole kaskoa tuossa? Mulla pollen laskuissa täyskasko omilla tiedoilla 919€

Kulutustiedot spritmonitorista
Kyllä vakuutus oli mainittu. Lisäsin siihen vain mahdolliset puuttuvat kulut.

Ensin vastannut kertoi pääsevänsä 5 sentillä per kilometri, joka kuulostaa aika mahdottomalta, mutta jos saa sähkön halvalla niin ehkä mahdollista.
Leafilla on kulunut 16 senttiä / km ilman arvonalenemaa, sähkö hieman kalliimpaa kuin kertomasi ja laskelmassa on vain talven ajot.

Esimerkissä ajettiin 35 tkm vuodessa ja se maksoi 24 senttiä / km, josta saadaan 8400 euroa, joka voi ehkä selittyä huonolla sähkösopimuksella?
 
Tuohon menee vain joku 3,5L öljyä ja Boschin suodatin joku 4,5€ Virossa. A5 öljyt halpoja. Raitisilmasuodatin muutaman euron jne, joten 50€ on jopa yläkanttiin perus vuosihuoltoon. Toki vaihdettu joku termostaatti 5€ ja raidetangon pää 10€, mutta todella halpaa on ihan perusylläpito. Kilometrejä ei paljoa tule, mutta helppo ja halpa auto huoltaa ja ylläpitää.
No joo, okei. Tuossa taitaa olla aika pieni moottori jos menee noin vähän öljyä.

Monesti vaan tuntuu, että näissä jutuissa uskomattoman halvasta autoilusta jätetään jotain olennaista huomiotta. Jos puhutaan nimenomaan autoilun kokonaiskustannuksista, niin kai silloin pitäisi huomioida isommatkin kuluerät, kuten renkaiden uusimiset. Ja esim. renkaat olisi järkevää uusia joskus vaikkei ajaisikaan paljoa ja kulutuspintaa olisi jäljellä. Kumi kun ajan myötä kovettuu eikä rengas enää toimi sitten kunnolla.
 
Ensin vastannut kertoi pääsevänsä 5 sentillä per kilometri, joka kuulostaa aika mahdottomalta, mutta jos saa sähkön halvalla niin ehkä mahdollista.

Pitää saada sähkö ilmaiseksi ja ilman siirtomaksua koska pelkkä vakuutus+vero on pauttiarallaa 3c/km 35tkm suoritteella ja 5,5c 20tkm ajosuoritteella
 
  • Tykkää
Reactions: jrp
Mihin se loppu 6000e jos tämä 25c/km oli siis ilman arvonlaskua? (35t km, 25c/km)

Vakuutus 850€
Sähkö 1100€
Huolto 400€
rahoitus 5800€
Vero 260€

Kuten totesin. Laskin tuossa kaikki omat kuluni, joka sisältää myös rahoituksen.
 
Itsellä 2016 Seat Leon tuli vuosi sitten vaihdettua autoetu ID.3:een ja realisoituneet vuosikulut nousi noin 4200e/v (arvonalenema, huollot, bensat, verot, vakuutukset, renkaat ja niiden vaihdot) tasolta tohon noin 5300e/v (vaikutus nettopalkkaan + sähköt) ID.3:lla.

Sähköt maksaneet siirtoineen keskimäärin 13c/kWh ja oman ruudun ulkopuolella ladattu alle sadalla eurolla.
 
Vakuutus 805€
Sähkö 1100€
Huolto 400€
rahoitus 5800€
Vero 260€

Kuten totesin. Laskin tuossa kaikki omat kuluni, joka sisältää myös rahoituksen.

Ja mä sain täällä aiemmin raippaa kun laskin rahoituksen koko kulun auton menoeräksi. Hyvä että meitä on muitakin :D
 
No sittenhän tuo sähköauton ajoakun vaihtaminen on täysin relevantti kuluerä :) Automallista riippuen akku 10-15k€ + vaihtotyö?
Se kai näissä leivottu siihen jäännösarvoon.

Varsinkin kun muuttivat katsastusmääräyksiä. Vaikka akku itsessään olisi ok, mutta pienikin painauma akkukotelossa takaa hylkäyksen ja johtaa ajoneuvon ajokieltoon josta selviää vain akun vaihdolla.
Tämä on yksi niitä sumusia juttuja, ja riskin osalta järkyttäviä mallikohtaisia eroja, ainakin jos luotettaan vakuutusyhtiöihin. Mutta tämä riski pitkälti leivottu niihin vakuutusmenoihin.


Käyttökuluja laskiessa tuntuu unohtuvan se oleellisin asia, eli pitoaika.
Kestääkö se tonnin pommi yhtä kauan kuin uusi, vai joutuuko ostamaan toisenkin. Lisäksi tonnin pommikin maksaa helposti 3000-5000 euroa.
20 000km vuosi, niin se tonnin vuodessa on viitisen senttiä kilometri. nykyään ei taida saada isoja romutuspalkkioita, mutta romusta saa sen verran että ei siitä tarvi maksaakkaan.
Tonnin autojen kanssa yksi idea on että jonkin leimatun saa tonnilla ja sillä voi ajella ainakin lyhyitä matkoja ja hyvässä lykyssä jos seuraava leima menee pienellä rahalla niin vielä toisenkin vuoden.
Toinen tonnin auto kuvio ilmeisesti se että käsissä on joku tonnin arvoinen auto, joskus maksunut sen viisi, kymmenen tai jotain, mutta ajalleen loppuun, kyse lähinnä polttoainekuluista, niiden pakolliset huollot, rengas, vakuutus, katsastsu, verot ym.

Nämä on juuri se miksi kritisoin veroratkaisuja, allenettiin fosiilin kustannuksia, ja sitten kaavaillaan sähkiksen verojen nostoa. Jos ei jotain romutuspalkkio kamppista tule, niin kun se tonnin auto alkaa hiipuun, niin tilalle saattaa tulla polttis, yli 20 000 vuodessa ajavillekkin
 
Ja mä sain täällä aiemmin raippaa kun laskin rahoituksen koko kulun auton menoeräksi. Hyvä että meitä on muitakin :D

Kyllä se kuluttaa ainkin minun lompakkoani :D.
Tosin selvyyden vuoksi olisi pitänyt eriyttää tuo rahoitus kokonaan tuosta yhtälöstä pois, koska se on jokaisen omista päätöksistä kiinni.

Eli korjatut luvut ovat 23snt/km ja ilman arvonalenemaa 7 snt/km.

Täten olemme saaneet suurimmalle osalle mieluiset luvut ja loput voidaan ampua aamunkoitteessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom