Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

No sittenhän tuo sähköauton ajoakun vaihtaminen on täysin relevantti kuluerä :) Automallista riippuen akku 10-15k€ + vaihtotyö?

Varsinkin kun muuttivat katsastusmääräyksiä. Vaikka akku itsessään olisi ok, mutta pienikin painauma akkukotelossa takaa hylkäyksen ja johtaa ajoneuvon ajokieltoon josta selviää vain akun vaihdolla.

On toki relevantti kuluerä, mutta se pitää painottaa ajoakun vaihdon todennäköisyydellä auton pitoaikana. Jos todennäköisyys on luokkaa 5-10 % 5 vuoden ajalla, niin ei siitä odotusarvollisesti kovin suurta kuluerää tule. 10 prosentilla tulee 15000x0,10 € / (15tkm/v x 5v) = 2snt/km. Parhaalla mutulla arvioiden 10 % kuitenkin jo yläkanttiin.

Olisi tietysti kiva, jos ajoakun vaihdon varalta voisi ottaa vakuutuksen, niin kulut olisivat ennustettavemmat, jos sitten keskimäärin hiukan suuremmat.
 
Vakuutus 850€
Sähkö 1100€
Huolto 400€
rahoitus 5800€
Vero 260€

Kuten totesin. Laskin tuossa kaikki omat kuluni, joka sisältää myös rahoituksen.
Oliko tämä se 40 000e sähkis. viiden prosentin korolla 2000€ vuosi, 10% korolla 4000€

Edit


Kyllä se kuluttaa ainkin minun lompakkoani :D.
Tosin selvyyden vuoksi olisi pitänyt eriyttää tuo rahoitus kokonaan tuosta yhtälöstä pois, koska se on jokaisen omista päätöksistä kiinni.

Eli korjatut luvut ovat 23snt/km ja ilman arvonalenemaa 7 snt/km.

Täten olemme saaneet suurimmalle osalle mieluiset luvut ja loput voidaan ampua aamunkoitteessa.

Siis sähkis 23 senttiä/km kaikkinensa on aika kova luku. ilmeisesti 35 000km vuodessa
Lasket että muutamassa vuodessa arvosta lähtee vajaa kuustonnia vuodessa. esim nejänvuoden päästä oletus että arvo on vajaa 20 000 tuhatta.
 
Viimeksi muokattu:
No joo, okei. Tuossa taitaa olla aika pieni moottori jos menee noin vähän öljyä.

Monesti vaan tuntuu, että näissä jutuissa uskomattoman halvasta autoilusta jätetään jotain olennaista huomiotta. Jos puhutaan nimenomaan autoilun kokonaiskustannuksista, niin kai silloin pitäisi huomioida isommatkin kuluerät, kuten renkaiden uusimiset. Ja esim. renkaat olisi järkevää uusia joskus vaikkei ajaisikaan paljoa ja kulutuspintaa olisi jäljellä. Kumi kun ajan myötä kovettuu eikä rengas enää toimi sitten kunnolla.
joo 1,6 litraa vain on. Onhan niitä kuluja, mutta itse pystyy paljon vaikuttamaan. Renkaat eivät ole 295/25-23 jne. Maksoi uutena 30k€, joten onhan siitäkin arvonalenemaa tullut.

Perushuollot eivät itse tehtynä paljoa maksa, eikä ole iso homma, sitä minä vain. Marmorilla saa laittaa huoletta nollan perään. On toki myös erittäin vittumaisesti ja kalliisti huollettavia merkkejä ja malleja.
 
Perushuollot eivät itse tehtynä paljoa maksa, eikä ole iso homma, sitä minä vain. Marmorilla saa laittaa huoletta nollan perään.
Ei ne perus öljyhuolloy marmorillakaan kauheasti kustanna, 6v vanhaan Volvoon oli alle 200€ kun pari vuotta sitten viimeksi tehtiin kun oli tuollainen kakkosautona.

Isommat huollot, jakopäät, jarrurempat yms. on sitten oma lukunsa.
 
Oliko tämä se 40 000e sähkis. viiden prosentin korolla 2000€ vuosi, 10% korolla 4000€

No nyt on kyllä pakko nostaa käsi virheen merkiksi. Tässä kun liian vähillä yöunilla koitin tehdä pikalaskurit exceliin.
Eli olen huomioinut tuossa rahoituskulussa koko lainanlyhennyksen kuluineen.

Huoh eli minut voidaan ampua aamunkoitteessa. Lähden nukkumaan.

EDIT: Siis olin vaan kopioinut meidän talouden kululaskurista tämän vuoden arviot..katsomatta yhtään kulujen sisältöä.
 
Ei ne perus öljyhuolloy marmorillakaan kauheasti kustanna, 6v vanhaan Volvoon oli alle 200€ kun pari vuotta sitten viimeksi tehtiin kun oli tuollainen kakkosautona.
No on se 200€ silti eri asia kuin muutama kymppi. Vaimon Volvoon 6L 0W-20 Volvo-special öljyä 53€ ja Bosch suodatin 6€ = alle 60€. Ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin reilu kymppi päälle.
 
Oliko tämä se 40 000e sähkis. viiden prosentin korolla 2000€ vuosi, 10% korolla 4000€

Edit




Siis sähkis 23 senttiä/km kaikkinensa on aika kova luku. ilmeisesti 35 000km vuodessa
Lasket että muutamassa vuodessa arvosta lähtee vajaa kuustonnia vuodessa. esim nejänvuoden päästä oletus että arvo on vajaa 20 000 tuhatta.
Tähän summaan ei ole luultavasti laskettu jäännösarvoa, eli sitä mitä autosta saa myydessä. Vai onko kyseessä leasing auto, josta ei saa mitään takaisin?
 
Tässä vielä luvut mitkä koskevat vain omaa "random-pakuani" :D

Esim.laskelma pakettiauton kuluista, sis. alv.
Auton laskennallinen arvo 3000 euroa.
Kulutus pitkän ajan ympärivuotinen keskiarvo.

Ajosuorite 24 000 km.

Diesel 1,7 e/l, kul. 5,3 l -> 2162 e

Huollot/korjaukset 1000 e

Arvonalennus 500 e

Liikennevakuutus 363 e

Ajoneuvovero 245 e

Renkaat (laskennallinen) 269 e
(Talvirengassetti 600e, kesärengassetti 400e,
talvirenkailla 40 tkm ajoa = 1,5 c/km,
kesärenkailla 50 tkm ajoa = 0,8 c/km.
Vuodessa 5,5 kk talvi- ja 6,5 kk kesärenkailla ajoa.
Ajosuorite siis 11 000 / 13 000 km.)

Pesut, sulat, polttimot 220 e

Katsastus 60 e

Lasinpesuneste 30 e

Kaikki yhteensä 4849 e -> 20,2 c/km.

Jos haluaa luvut vastaavalle henkilöautolle,
voi ajoneuvoveroon lisätä 360 euroa.
Vaikutus 1,5c/km lisää.

Aiemmin ollut kasko maksoi 193 e, joten jos
haluaa kaskon niin vaikutus 0,8c/km lisää.

Jos joku ei ole tyytyväinen huolto/korjauskulujen lukuun
niin laskekoon omalla luvullaan miten lystää.

Aiemmin mainitsemani 18 c/km laskelma perustui firmaan auton
omistajana, jolloin osasta kuluja voi vähentää alvin.
 
Lasket että muutamassa vuodessa arvosta lähtee vajaa kuustonnia vuodessa.

Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia

E-Tron on pahin laskemani joka tässä ekassa kuvassa;

Näyttökuva 2024-07-05 211543.png


ja model 3;

Näyttökuva 2024-07-05 211555.png


Tuo tesla on vähän niin ja näin kun menivät halpuuttamaan sen 10k€
 
Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia
Ei mahdoton, sähkisten historiallinen hintakehitys ollut pumppuista, ennen näitä kriisejä perus oletus oli että uudet (verottomana) halpenee vuosia, enemmän tai vähemmän tasaiseen tahtiin, ja markkinoille tulee uusia edullisempia hintaryhmiä.
Uskon että tämä kiinan tulli juttu hidastaa varsinkin edullisen markkinoille tuloa, samoin EU fosiili normien pakettelu hidastaa niiden tuloa.

Silti, jos tänäpäivänä uusisähkis maksaa 40 000 euroa, niin mitä maksaa uusi vastaava 4 vuoden päästä, ei tiedetä, jos (* se maksaa isommalla akulla alle 30 000 euroa, niin kuka maksaa neljävuotta vanhasta, 140 000 ajetusta 20 000 euroa. Samalla jos siellä kaupassa uusien sähkisten hinnat lähtee 15 000€ (juu ostihan moni niitä isoja Saksan tuonti fosiili autoja)

Jos sähkis hintakehitys tyssää, ja 4v päästä uudet maksaa sen mitä tänään, ja akkutkaan ei ole kasvaneet, niin 20 000€ käytetyille sähkiksille voi olla kysyntää.

Aikansa hintatasossa sillä malli voi olla merkitystä, osoitttautuuko halutuksi luottopeliksi, vaikko vähän myyty akkupommi höystettynä muilla miinoilla.
Väliin menee sitten ne mallit mitä paljon myyty ja joiden pieniin ongelmiin on löytynyt kohtuu hintaiset korjaukset.


(*
Uskon että vielä 4-5v sähköautojen hankintaa ei voida kovasti verottaa, ALV toki, mutta uskon että silloin velä kova tahto puhdistaa autokantaa , jota ei kannata hillitä hankinta veroilla. voi jopa tulla jotain hankinta tuki kamppiksia.

Edit, yritän sanoa että ennustaminen on arvailua
 
Viimeksi muokattu:
Toista kymppiä toki.

Tämä onkin se olennaisin asia, kun verrataan sähköautoa ja polttista. Pihasta löytyy molemmat, tonnin pommi ja ja +30ke sähköauto. Pommin kulut alle 70e/kk sis. Kaikki toteutuneet kulut kilometrejä 5000/ vuosi. Toiseen autoon tulee 40ke vuosi ja vaihdoin vuosi sitten 11v vanhasta 400tkm ajetusta muutaman tonnin itsehuoltamastani pommista siihen, koska pelkkä bensa vuodessa yli 6000e tai dieselillä 5116e. KUMMASTA on enemmän arvoa jäljellä 5 vuoden päästä sähköautosta vai polttoaineesta mikä on poltettu taivaalle? Tämä tekee irrelevantiksi arvonaleneman mikä on ensimmäisinä vuosina järjetön, mutta 5-8 vuoden pitoajalla tasoittuu kokonaiskuluiltaan halvemmaksi, kun auto on maksettu pois. Sähköön mennyt 400e kotiseinästä börs sähköllä ja sisältää siirron. Kuukausikulu on samaa luokkaa n. 600e kk.
 
Tämä onkin se olennaisin asia, kun verrataan sähköautoa ja polttista. Pihasta löytyy molemmat, tonnin pommi ja ja +30ke sähköauto. Pommin kulut alle 70e/kk sis. Kaikki toteutuneet kulut kilometrejä 5000/ vuosi. Toiseen autoon tulee 40ke vuosi ja vaihdoin vuosi sitten 11v vanhasta 400tkm ajetusta muutaman tonnin itsehuoltamastani pommista siihen, koska pelkkä bensa vuodessa yli 6000e tai dieselillä 5116e. KUMMASTA on enemmän arvoa jäljellä 5 vuoden päästä sähköautosta vai polttoaineesta mikä on poltettu taivaalle? Tämä tekee irrelevantiksi arvonaleneman mikä on ensimmäisinä vuosina järjetön, mutta 5-8 vuoden pitoajalla tasoittuu kokonaiskuluiltaan halvemmaksi, kun auto on maksettu pois. Sähköön mennyt 400e kotiseinästä börs sähköllä ja sisältää siirron. Kuukausikulu on samaa luokkaa n. 600e kk.
En sano etteikö sähkis voi jossain casessa tulla halvemmaksi, tai etteikö mukavammasta ajelusta ole järkeä maksaa, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole, vaan käytännössä niin lähellä että riippuu autoista.

Jos ajaa 40k vuosi niin se 5v vanha auto on siellä 200k kieppeillä, ja jos nyt vaikka niitä Model 3 LR katsoo noilla spekseillä niin 30-40k€ arvonmenetys siitä mitä nuo aikanaan maksoi on realismia. Eli 6000-8000€ / vuosi + pääomakulut joka on sekin tuhansia vuodessa. Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että edullinen bensa 6000€ polttoainekuluilla tulisi halvemmaksi.

Toki jos halvemmalla sähkiksellä niin yhtälö muuttuu ja on epäselvää miten sähkisten hintakehitys menee jatkossa. Toisaalta myös se polttis voisi kuluttaa selvästi vähemmän, ja kaikki ei saa ladattua kotona puoli-ilmaisella pörssisähköllä.
 
En sano etteikö sähkis voi jossain casessa tulla halvemmaksi, tai etteikö mukavammasta ajelusta ole järkeä maksaa, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole, vaan käytännössä niin lähellä että riippuu autoista.

Jos ajaa 40k vuosi niin se 5v vanha auto on siellä 200k kieppeillä, ja jos nyt vaikka niitä Model 3 LR katsoo noilla spekseillä niin 30-40k€ arvonmenetys siitä mitä nuo aikanaan maksoi on realismia. Eli 6000-8000€ / vuosi + pääomakulut joka on sekin tuhansia vuodessa. Ei ole mitenkään kaukaa haettua, että edullinen bensa 6000€ polttoainekuluilla tulisi halvemmaksi.

Toki jos halvemmalla sähkiksellä niin yhtälö muuttuu ja on epäselvää miten sähkisten hintakehitys menee jatkossa. Toisaalta myös se polttis voisi kuluttaa selvästi vähemmän, ja kaikki ei saa ladattua kotona puoli-ilmaisella pörssisähköllä.
Model 3lr 49900 uutena niin on se vähän kaukaa haettu että 40k tippuisi arvo viidessä vuodessa.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Model 3lr 49900 uutena niin on se vähän kaukaa haettu että 40k tippuisi arvo viidessä vuodessa.
Puhuin tähän astisesta, Model 3 LR oli yli 60k€ auto (varsinkin kun laskee talvirenkaat, toimituskulut ja mahd. varusteet) ja nyt niitä saa paljon ajettuna reiluun 20-25k€, jossa siinäkin on mukana myyjän kate ja tinkivara.

Nyt ostettuna juu, tuskin ihan 40k€ menettää ellei ruksi listaa läpi, mutta todennäköisesti sekin alle selvästi alle puoleen tippuu jos puhutaan 5v ja ~200k ajetusta.
 
Tämä onkin se olennaisin asia, kun verrataan sähköautoa ja polttista. Pihasta löytyy molemmat, tonnin pommi ja ja +30ke sähköauto. Pommin kulut alle 70e/kk sis. Kaikki toteutuneet kulut kilometrejä 5000/ vuosi. Toiseen autoon tulee 40ke vuosi ja vaihdoin vuosi sitten 11v vanhasta 400tkm ajetusta muutaman tonnin itsehuoltamastani pommista siihen, koska pelkkä bensa vuodessa yli 6000e tai dieselillä 5116e. KUMMASTA on enemmän arvoa jäljellä 5 vuoden päästä sähköautosta vai polttoaineesta mikä on poltettu taivaalle? Tämä tekee irrelevantiksi arvonaleneman mikä on ensimmäisinä vuosina järjetön, mutta 5-8 vuoden pitoajalla tasoittuu kokonaiskuluiltaan halvemmaksi, kun auto on maksettu pois.
5v jälkeen ajettu siis 200000km ja 8v jälkeen 320000km. Tahtoo sanoa että uuden osto edessä noilla ajoilla, jos luotettavaa haluaa ja pakko olla jos ajaa työkseen. Ei se käyttö siitä halpene kun noin paljon ajaa. Autoja kuluu loppuun ja niitä vaihdettava uuteen. Ei paljon ajettu sähkis ole sen enempää mikään haluttu helmi, vaan halpa takapihan vaihdokki.
 
5v jälkeen ajettu siis 200000km ja 8v jälkeen 320000km. Tahtoo sanoa että uuden osto edessä noilla ajoilla, jos luotettavaa haluaa ja pakko olla jos ajaa työkseen. Ei se käyttö siitä halpene kun noin paljon ajaa. Autoja kuluu loppuun ja niitä vaihdettava uuteen. Ei paljon ajettu sähkis ole sen enempää mikään haluttu helmi, vaan halpa takapihan vaihdokki.

5v jälkeen ajettu siis 200000km ja 8v jälkeen 320000km. Tahtoo sanoa että uuden osto edessä noilla ajoilla, jos luotettavaa haluaa ja pakko olla jos ajaa työkseen. Ei se käyttö siitä halpene kun noin paljon ajaa. Autoja kuluu loppuun ja niitä vaihdettava uuteen. Ei paljon ajettu sähkis ole sen enempää mikään haluttu helmi, vaan halpa takapihan vaihdokki.

Yhtälailla se 20k polttis sulaa kilometreihin ja lisäksi polttoaineen hinta kuusinkertainen. Eihän sillä ole käyttövoiman suhteen mitään merkitystä.
 
Sähköauton liikennevakuutus on aika sama ja erot tulevat kaskosta. Kaskot ovat nouseet kaikilla tällä hetkellä.
Omaan sähkö vs bensa/dieseleihin verrattuna hinnat ovat yks yhteen olleet.
Mulla kutakuinkin sama kokemus. Ehkä sellaisella erolla, että sähkäriin nää pitää kilpailuttaa erikseen jotta saa painettua kokonaishinnan sinne tonnin / vähän päälle hujakoille. Listahinnat on ihan poskettomat.
 
Mulla kutakuinkin sama kokemus. Ehkä sellaisella erolla, että sähkäriin nää pitää kilpailuttaa erikseen jotta saa painettua kokonaishinnan sinne tonnin / vähän päälle hujakoille. Listahinnat on ihan poskettomat.
Kilpailutus nyt pätee oli alla bensa, diesel jne.
 
Mä laskin suoraviivaisesti omat käyttökuluni auki. Ensimmäisen 4v ne on 9000 (lyhennykset + korko) + 1150 vakuutus + 750 (3-4 sarjaa renkaita ja huollot) + sähköt (350€) / 20000km = 0,56cm/km.
Neljän vuoden jälkeen mulla on velaton auto, jonka arvo on n. Jos se on yli 14k ja myyn sen sillon, niin toi todellinen kustannus on jäänyt vähän pienemmäksi. Jos se on pienempi, niin se tulee nousemaan. Jos pidän auton, niin kustannus/km on aika olematon sen neljän vuoden jälkeen, vaikka sinne silloin tällöin joku tonnin/parin remppa osuisikin.
 
Kilpailutus nyt pätee oli alla bensa, diesel jne.
Mutulla sanoisin, että sähkäreissä ollaan lähtötilanteessa kauempana lopullisesta hinnasta. Bensadieselistä sai mistä tahansa yhtiöstä tarjouksen, jonka olisi voinut hyväksyä. Näissä ei saa.
 
Mä laskin suoraviivaisesti omat käyttökuluni auki. Ensimmäisen 4v ne on 9000 (lyhennykset + korko) + 1150 vakuutus + 750 (3-4 sarjaa renkaita ja huollot) + sähköt (350€) / 20000km = 0,56cm/km.
Neljän vuoden jälkeen mulla on velaton auto, jonka arvo on n. Jos se on yli 14k ja myyn sen sillon, niin toi todellinen kustannus on jäänyt vähän pienemmäksi. Jos se on pienempi, niin se tulee nousemaan. Jos pidän auton, niin kustannus/km on aika olematon sen neljän vuoden jälkeen, vaikka sinne silloin tällöin joku tonnin/parin remppa osuisikin.
Laskelmassa taitaa olla pari virhettä. Sähkölasku on olemattoman pieni, vai lataatko autoa enimmäkseen omilla paneeleilla tms. Toinen seikka on rengaskulu, sillä ei kai normaaliajolla autoon osteta 3-4 rengassarjaa neljän vuoden aikana.
 
Laskelmassa taitaa olla pari virhettä. Sähkölasku on olemattoman pieni, vai lataatko autoa enimmäkseen omilla paneeleilla tms. Toinen seikka on rengaskulu, sillä ei kai normaaliajolla autoon osteta 3-4 rengassarjaa neljän vuoden aikana.
Viime vuonna mun latauskulut oli n. 800€ (en ladannut himassa vaan pääasiassa Hertsissä (0,20/kW) Nykysellään lataan 95% himassa tai mökillä pörssisähköllä. Mun ei tarvii latailla joka päivä, monesti kerta viikkoon riittää, joten pystyn katsomaan slottini aika tarkkaan.

Tuo kulu on laskettu keskihinnalla 0,10c/kW. Esim. nyt en ole maaliskuun alusta lähtien maksanut kertaakaan yli 5c/kW ennen tämän viikon lapin reissua kun olen nopeiden varassa. Noita nopeita latauksia tulee ehkä n. 10/vuosi. Voi olla että siihen joku pieni ero tulee, mutta 30-40€/kk on haarukassa.

3-4 rengasarjaa on tätä menoa ihan realismia. Kilsat tulee pääasiassa kesällä, joten talvikumeja joudun ostaa max. yhdet, mutta esim. Pilot Flopit eivät kestäneet kun alle 30k, joten hyvä varautua renkaat/kesä tahtiin tällä tiedolla.
 
Viime vuonna mun latauskulut oli n. 800€ (en ladannut himassa vaan pääasiassa Hertsissä (0,20/kW) Nykysellään lataan 95% himassa tai mökillä pörssisähköllä. Mun ei tarvii latailla joka päivä, monesti kerta viikkoon riittää, joten pystyn katsomaan slottini aika tarkkaan.

Tuo kulu on laskettu keskihinnalla 0,10c/kW. Esim. nyt en ole maaliskuun alusta lähtien maksanut kertaakaan yli 5c/kW ennen tämän viikon lapin reissua kun olen nopeiden varassa. Noita nopeita latauksia tulee ehkä n. 10/vuosi. Voi olla että siihen joku pieni ero tulee, mutta 30-40€/kk on haarukassa.

3-4 rengasarjaa on tätä menoa ihan realismia. Kilsat tulee pääasiassa kesällä, joten talvikumeja joudun ostaa max. yhdet, mutta esim. Pilot Flopit eivät kestäneet kun alle 30k, joten hyvä varautua renkaat/kesä tahtiin tällä tiedolla.
Sähkön siirtoon ja veroihin menee jo helposti enemmän kuin 5c/kWh ja talvella voi vain haaveilla maksuttomasta sähköstä.
Renkaiden kulutus on kyllä jotain uskomatonta, mutta olen kuullut myös muualta, että ensiasennusrenkaat kuluvat nykyään nopeasti. Toisaalta jos renkaat kesti alle 30tkm ja ajat vuodessa 20tkm, niin pitäisi niillä silti sen melkein pari vuotta päästä.
Viimeiset kolme kesärengassarjaa (Michelin) mitä olen autoihin ostanut, ovat kuljettaneet kukin autoa yli 80tkm ennen kuin vaihto on ollut ajankohtainen. Näitä ennen kokeilin jotain kiinalaisia, rengasliikkeen mukaan "mustia ja pyöreitä", jotka menivät takana sileiksi alle kahden vuoden ja pyöreyskin olin tuolloin hieman kyseenalaista.
 
Sähkön siirtoon ja veroihin menee jo helposti enemmän kuin 5c/kWh ja talvella voi vain haaveilla maksuttomasta sähköstä.
Helenillä siirto 1,3 yöllä ja 2,5 päivällä. Viikonloppuyöt on aika varma veto alle 10c kokonaiskustannuksista, ja kuten sanottua kilsat itselläni menee suhteessa 3/17k talvi/kesä, joten talvella kulutuskin on aika olematonta. Teen etäduunia ja paskoilla keleillä huvittaa harvoin ajella mihinkään kauppakeskusta pidemmälle, joten akkua riittää välillä pariksikin viikoksi helposti.

Olisin ehkä voinut tarkentaa, että noi omat ensiasennus misukat tosiaan oli alla alle 30k, mutta olivat varmaan olleet sakoilla jo paljon aiemmin, koska olivat lähes sliksit lokakuussa. Toivon tietty, että kyse vain paskoista ensiasennusrenkaista, joiden ei tarkoituskaan kestää, mutta hyvä varmaan varautua siihen että tuo on refekulutus. Jos seuraavilla mennään pitkään, niin kokonaismenot tippuu.
 
Viimeksi muokattu:
Omalla Kia CEED pluginilla kaikki kulut ja arvonalenema tekevät about 28c/km hinnaksi (auton nykyhinnaksi otin 22k, kun ostohinta 35k) kolmen vuoden ja about 65k ajomäärien jälkeen. Bensakuluja n. 1500e, vakuutuksia 1000e/vuosi ja huollot n. 1000e tuolta ajalta. Rahoituksesta tulevia kuluja voi halutessaan laskea about 200e lisää, kun kuukausikuluihin mennyt tuon verran nollakorolla.
Aika pienellä kulutuksella on Kia mennyt, ottaen huomioon että syksyllä/talvella kone käy lämmityksen takia lähes kokoajan?
65000km 1500€:n polttoainekuluilla tarkoittaisi alle 1,5l/100km kulutusta jos polttoaineen keskihinnaksi lasketaan maltillinen 1,8€/litra. Ei ole tehtävissä ellei aja pelkästään kesällä ja alle 70km:n pätkiä välissä akun täyteen ladaten.
Miten sähkö, ilmaista ja sitä(kään) ei lasketa?
Ps. Esim. Tekniikan Maailman 60tkm käyttötestissä uusi Toyota Yaris Hybrid maksoi 37c/km arvonalenema huomioiden (pelkät käyttökulut ilman arvonalenemaa 16,2c/km) ja oli halvin käyttötestissä ollut auto koskaan. Kia olisi aika kuningas tuossa jos alittaisi aikaisemman ennätyksen lähes 10c/km erotuksella...
 
Viimeksi muokattu:
Aika pienellä kulutuksella on Kia mennyt, ottaen huomioon että syksyllä/talvella kone käy lämmityksen takia lähes kokoajan?
65000km 1500€:n polttoainekuluilla tarkoittaisi alle 1,5l/100km kulutusta jos polttoaineen keskihinnaksi lasketaan maltillinen 1,8€/litra.

Hups, jäi kertomatta bensan hinnalla. Eli oikea lukema olisi 1440*1,8=2592e. Eli keskikuluksi kilometriltä tulee siis 30,4c 28c sijaan.
 
Ja mites ne sähköt? Ilmaisia?

Toki kun ei laske. Tuota lukemaa ei autosta saa mistään irti. Arvioinnilla voisi päästä varmaan vähän sinne päin lukemiin (auton kulutus ilman akustoa vs. akuston käytön kanssa ja energian käyttöä yrittää laskea). Asiointilatauksia tulee käytettyä jos sellainen on tarjolla, mutta latausnopeudesta johtuen (yksi vaihe 16A) niin määrät ovat kuitenkin aika pieniä. Lataus suoritetaan normisti 8A nopeudella 01-06 välillä kotilatauksella.

Että ei kannattaisi ladata niin hinnan pitäisi olla jossain 40-60 sentin hujakoilla/kWh. Käytännössä siis plugarin kohdalla aina kannattaa ladata olettaen että saa sähkön käytettyä kotimatkalla. Itse en ole sitä tuota tarkemmin arvioinut, mutta laskukaavat ovat varmaan aika auto/mallikohtaisia).

8,9kWh on mukana oleva akku ja sillä pääsee sen 50km (54,1 oma ennätys tältä vuodelta eli vajaa kolme vuotta vanhalla autolla). Eli kulutus olisi tuosta laskien (50km kantamalla) 17,8kWh/100km. Keskikulutus siis ollut 2,4l/100km ja about viidellä auto menee kun akusto on tyhjä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs tuo kääntyy, jos kaikki sähkärin lataukset maksaa haarukalla 0,20-0,30e? Eli latailut julkisten type2 tai pikalatureiden varassa.
 
Mutulla sanoisin, että sähkäreissä ollaan lähtötilanteessa kauempana lopullisesta hinnasta. Bensadieselistä sai mistä tahansa yhtiöstä tarjouksen, jonka olisi voinut hyväksyä. Näissä ei saa.
Sähköautot hakevat vielä muotoaan vakuutuasioissa. Erikoiskorjaamot erikoishinnoilla, Superkalliit osat, kolarikorjauksen vaikeus ja kalleus, tehtaiden "kaikki uusiksi" korjausohjeet, 50000€ akut jne. Vakuutusala ei vielä vakautunut ja riksejä hinnoitellaan varmasti. Esim IF ollut aina varovainen ja ei anna esim Taycaniin enää kaskoa ollenkaan 80000€ akun takia. Sitten jos pieniriskinen, niin iF on edullinen.
 
Sähköautot hakevat vielä muotoaan vakuutuasioissa. Erikoiskorjaamot erikoihinnoilla, Superkalliit osat, kolarikorjauksen vaikeus ja kalleus, 50000€ akut jne. Vakuutusala ei vielä vakautunut ja riksejä hinnoitellaan varmasti. Esim IF ollut aina varovainen ja ei anna esim Taycaniin enää kaskoa ollenkaan 80000€ akun takia. Sitten jos pieniriskinen, niin iF on edullinen.
Eikös ne nykyään taas anna?
 
Yksi mielenkiintoinen ilmiö on se että 5 vuotta sitten halvin sähköauto maksoi 3x halvimman bensakiulun. Nykyisellään halvin sähköauto maksaa jotain kolmasosan enemmän kuin halvin polttis.

Uuden auton ostossa alkaa olla jo vaikeaa perustella polttista, ilman erityistarpeita.
 
Uuden auton ostossa alkaa olla jo vaikeaa perustella polttista, ilman erityistarpeita.

Minä vaihdoin kesällä reilun vuoden ikäisestä Niro EV:stä pois ihan sen vuoksi, että

- Kyllästyin latailemaan autoa jatkuvasti julkisilla pisteillä, kun omaan asuntoon ei saakaan latausmahdollisuutta
- Nyt kolmasosaan lyhenneen työmatkan vuoksi energiasta menee huomattavan suuri osa muuhun, kuin etenemiseen
- Talvella hitaamman 11 kW laturin tehosta suuri osa meni jääkylmän akun lämmittämiseen, 50 kW pikalataus taas on ihanan kallista per kWh
- Halusin auton, jonka range on tankkauksen jälkeen seuraavana aamuna startatessa samoilla "hoodeilla", akku kun jäähtyessään menettää käytettävissä olevaa tehoa -- tämä ei tullut yllätyksenä, mutta oli yksi syy muiden joukossa
 
Yksi mielenkiintoinen ilmiö on se että 5 vuotta sitten halvin sähköauto maksoi 3x halvimman bensakiulun. Nykyisellään halvin sähköauto maksaa jotain kolmasosan enemmän kuin halvin polttis.

Uuden auton ostossa alkaa olla jo vaikeaa perustella polttista, ilman erityistarpeita.
Ei mitään mielenkiintoista, ihan normaalia kehitystä ja ei siinä mitään erityistarpeita tarvita polttiksen ostoa varten.
Riittää jo se että haluaa viettää aikaa muualla kuin latauspisteillä tai suunnitella reissua mökille tms sen mukaan miten ehtii ladata matkan varrella.
Erityistarpeiksi voi toki luokitella sen että joutuu vetämään kärriä tai traileria, monelle se on ihan normaalia.
Kuten itselle, hevostraileria vetääkseen tarvitsee aika kalliin sähköauton, vrt polttis, bonuksena niissä paikoissa minne sitä traileria vedetään, ei ole latauspisteitä.
 
Minä vaihdoin kesällä reilun vuoden ikäisestä Niro EV:stä pois ihan sen vuoksi, että

- Kyllästyin latailemaan autoa jatkuvasti julkisilla pisteillä, kun omaan asuntoon ei saakaan latausmahdollisuutta
- Nyt kolmasosaan lyhenneen työmatkan vuoksi energiasta menee huomattavan suuri osa muuhun, kuin etenemiseen
- Talvella hitaamman 11 kW laturin tehosta suuri osa meni jääkylmän akun lämmittämiseen, 50 kW pikalataus taas on ihanan kallista per kWh
- Halusin auton, jonka range on tankkauksen jälkeen seuraavana aamuna startatessa samoilla "hoodeilla", akku kun jäähtyessään menettää käytettävissä olevaa tehoa -- tämä ei tullut yllätyksenä, mutta oli yksi syy muiden joukossa
Sama juttu. Ei jaksa räpeltää johtojen ja appien kanssa. Lisäksi aina stressi siitä mistä löytyy latauspaikka ja riittääkö range. Nyt pari kertaa kuussa tankille ja aina voi huoletta hypätä puikkoihin ja lähteä ajamaan.
 
Sähköautot hakevat vielä muotoaan vakuutuasioissa. Erikoiskorjaamot erikoishinnoilla, Superkalliit osat, kolarikorjauksen vaikeus ja kalleus, tehtaiden "kaikki uusiksi" korjausohjeet, 50000€ akut jne. Vakuutusala ei vielä vakautunut ja riksejä hinnoitellaan varmasti. Esim IF ollut aina varovainen ja ei anna esim Taycaniin enää kaskoa ollenkaan 80000€ akun takia. Sitten jos pieniriskinen, niin iF on edullinen.
Voipi olla. Teslan kohdalla IF on kuulunut niihin firmoihin, joista on aina saanut kilpailukykyisen tarjouksen. Ollut itseasiassa aina se toiseksi halvin.

Auton kohdalle ko. yhtiössä osuneet kalliit kolarimiinat saattavat myös hetkeksi sekoittaa hinnoittelun käyttövoimasta riippumatta, POP-vakuutuksella olisi jokunen vuosi sitten E-mersun liikennevakuutus maksanut täysillä bonareillakin enemmän kun muissa yhtiöissä ilman bonareita. Soitin yhtiöön kun luulin hinnoitteluvirheeksi, joksi myyjäkin sitä ensin luuli, mutta sanoi sitten että johtuu luultavasti jostain tuollaiseta casesta ja että heillä ei nyt kannata ko.mallisia autoja vakuuttaa.
 
Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdollisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) <200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".
 
Viimeksi muokattu:
Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdolisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) 200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".

Tommonen +250km päivässä lataamatta nyt ei ole matka eikä mikään kun vain katsoo minkä sähköauton ostaa. Se kesken työpäivää lataaminenkaan ei ko. autoilla ota kahvin hakua enempää aikaa.

Se kyllä pitää paikkansa, että jos kilsat ovat tuota tasoa päivittäin, eikä ole mahista ladata himassa, tai jossain välittömässä läheisyydessä, autoa täyteen jossain aikaikkunassa missä se ei häiritse muuta elämää, niin hommassa ei ole mitään järkeä sen enempää taloudellisesti kun oman mielenterveydenkään kannalta.

Esim. pks auton saa helposti ladattua täyteen edullisilla hidaslatureilla, mutta käytännössä ne soveltuvat ainoastaan henkilöille, joilla se auto latautuu työpäivän ajan niissä halleissa. Yöllä ei mahda kovin kätevästi onnistua, jollei sattumalta asu sellaisen hallin vieressä.
 
PlugShare sovelluksella löytyy latauspaikkoja joskus yllättävistäkin paikoista. Ei ole siis kaikki latauspisteet aivan näkyvissä tieltä suoraan. Itse olen käyttänyt abc latausta lähes pelkästään. Sen lisäksi tietysti aina kotilatausta öisin.

Mutta talvi syö tuota ajomatkaa aika reippaasti ja Suomen poikittaisliikenne ei ehkä vielä ole kaikilta osiltaan riittävän laaja? Toki autollakin pääsee vain 330km kesällä (Peugeot e-2008). Kesäkäyttöön siis menettelee, mutta talveksi saisi olla isommalla kuin 50kWh akulla.
 
Ei mitään mielenkiintoista, ihan normaalia kehitystä ja ei siinä mitään erityistarpeita tarvita polttiksen ostoa varten.
Riittää jo se että haluaa viettää aikaa muualla kuin latauspisteillä tai suunnitella reissua mökille tms sen mukaan miten ehtii ladata matkan varrella.
Erityistarpeiksi voi toki luokitella sen että joutuu vetämään kärriä tai traileria, monelle se on ihan normaalia.
Kuten itselle, hevostraileria vetääkseen tarvitsee aika kalliin sähköauton, vrt polttis, bonuksena niissä paikoissa minne sitä traileria vedetään, ei ole latauspisteitä.
Voi normaalikin olla mielenkiintoista.

Kyllähän jokin hevoskärryn asuntovaunun tjsp kiskominen on kuitenkin erityistarve, vaikkei se harvinaista varsinaisesti olekaan.
 
Tommonen +250km päivässä lataamatta nyt ei ole matka eikä mikään kun vain katsoo minkä sähköauton ostaa. Se kesken työpäivää lataaminenkaan ei ko. autoilla ota kahvin hakua enempää aikaa.

Se kyllä pitää paikkansa, että jos kilsat ovat tuota tasoa päivittäin, eikä ole mahista ladata himassa, tai jossain välittömässä läheisyydessä, autoa täyteen jossain aikaikkunassa missä se ei häiritse muuta elämää, niin hommassa ei ole mitään järkeä sen enempää taloudellisesti kun oman mielenterveydenkään kannalta.

Esim. pks auton saa helposti ladattua täyteen edullisilla hidaslatureilla, mutta käytännössä ne soveltuvat ainoastaan henkilöille, joilla se auto latautuu työpäivän ajan niissä halleissa. Yöllä ei mahda kovin kätevästi onnistua, jollei sattumalta asu sellaisen hallin vieressä.

Kilsoja tulee itse asiassa vain noin 120 päivässä, mutta on olemassa mahdollisuus että tulee pidempi keikka tai tavallista enemmän keikkaa.
Melkein pitäisi siis työpäivän jälkeen (tai ennen?) mennä 40 minuutiksi istumaan johonkin (ja maksaa ~0,35e/kWh) joka ei välttämättä osu alueelle jolla työt tapahtuvat, varmistaakseen akun riittävyyden mahdolliseen pidempään ajoon.
Ja eikö aina täyteen lataaminen ole myös akun pitkäikäisyydelle hallaa?
Ja se talvi. 55-60 kWh menee helposti ekoilla 200 km jos pakkasesta lähtee.

Tällaisessa käyttöskenaariossa siis tarvittaisiin 90-100 kWh akullinen auto jolloin km-kulut nousevat väistämättä aivan liian korkeiksi.
 
Kilsoja tulee itse asiassa vain noin 120 päivässä, mutta on olemassa mahdollisuus että tulee pidempi keikka tai tavallista enemmän keikkaa.
Melkein pitäisi siis työpäivän jälkeen (tai ennen?) mennä 40 minuutiksi istumaan johonkin (ja maksaa ~0,35e/kWh) joka ei välttämättä osu alueelle jolla työt tapahtuvat, varmistaakseen akun riittävyyden mahdolliseen pidempään ajoon.
Ja eikö aina täyteen lataaminen ole myös akun pitkäikäisyydelle hallaa?
Ja se talvi. 55-60 kWh menee helposti ekoilla 200 km jos pakkasesta lähtee.

Tällaisessa käyttöskenaariossa siis tarvittaisiin 90-100 kWh akullinen auto jolloin km-kulut nousevat väistämättä aivan liian korkeiksi.
No ei nyt ihan, mutta jos pelkillä pikalatureilla pitäisi pärjäillä, ja lataustarve on päivittäinen, niin en ainakaan itse ostaisi sähköautoa.

Mun auto vie kesällä seka-ajossa n. 15kW/100km ja akullisella ajaa sellainen 450-500km. Talvella kovemmilla pakkasilla vastaava kulutus 25 pintaan ja akulla vajaa 300km. Tosin jos nuo ajot tapahtuvat saman päivän aikana, niin kulutus on vähän pienempi. Lyhyet pätkä-ajot, joita itselläni tulee paljon, lisäävät kulutusta huomattavasti. Talven ka. oli kuitenkin tota 25 luokkaa.

Sun kohdalla avainsana on tuo ennen työpäivää tai työpäivän jälkeen latailemaan akkua täyteen johonkin ostohelvettiin tai huoltoasemalle. Vetäisin mielummin itseni apinakiikkuun kun lähtisin sellaiseen leikkiin. Pikalataaminen ei ole minkäänlainen ongelma silloin kun se tapahtuu matkan aikana ja virtaa otetaan sen verran kun sillä hetkellä tarvis. Peruslatauksen pitäisi kuitenkin hoitua ”itsestään” himassa / jollain muulla parkkipaikalla jossa autoa pidetään.
 
Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia

E-Tron on pahin laskemani joka tässä ekassa kuvassa;

Näyttökuva 2024-07-05 211543.png


ja model 3;

Näyttökuva 2024-07-05 211555.png


Tuo tesla on vähän niin ja näin kun menivät halpuuttamaan sen 10k€
Nämä laskelmat ovat vähän harhaanjohtavia. Auton arvo ei laske samaa eurosummaa vuosittain, vaan normaalitilanteessa suunnilleen saman prosenttimäärän jäännösarvosta vuosittain.

Näin ennustin vuoden 2021 lopussa oman Model 3:n arvolle käyvän. Auto on vm. 2020 ja ostohetkellä 20 tkm ajettu. Tasaisella 17% vuotuisella arvonalenemalla tuo euromääräinen alenema laskee vuosittain, kuten oikeastikin tapahtuu.

1720377779754.png
 
Nämä laskelmat ovat vähän harhaanjohtavia. Auton arvo ei laske samaa eurosummaa vuosittain, vaan normaalitilanteessa suunnilleen saman prosenttimäärän jäännösarvosta vuosittain.

Näin ennustin vuoden 2021 lopussa oman Model 3:n arvolle käyvän. Auto on vm. 2020 ja ostohetkellä 20 tkm ajettu. Tasaisella 17% vuotuisella arvonalenemalla tuo euromääräinen alenema laskee vuosittain, kuten oikeastikin tapahtuu.

1720377779754.png

Vikassa rivissä lasku vain 8,5 %? Hmmm!
 
Nämä laskelmat ovat vähän harhaanjohtavia. Auton arvo ei laske samaa eurosummaa vuosittain, vaan normaalitilanteessa suunnilleen saman prosenttimäärän jäännösarvosta vuosittain.

Tuo nyt vasta harhaanjohtava onkin. Auton arvo ei putoa kiinteää tasaprosenttia vaan ensimmäisenä vuotena enemmän ja sen jälkeen vähemmän
 
QUOTE="cips, post: 15232018, member: 69693"]
Vuoden-kaksi vanha sähköauto on mainio ostos jos on vaikka eläkkeellä ja on kotilatausmahdollisuus yöllä halvalla, eikä aja yli 150 km juuri koskaan. Ja vaikka käy usein mökillä (jossa sähköt) <200 km päässä.

Minulla ja monilla ei taas ole mahdollisuutta kotilataukseen ja on tarve ajaa työpäivän aikana välillä 250+ km.
Kesken työpäivän lataus ei tule kyseeseen koska aika on rahaa ja kalliiksikin se tulisi.
En sitten tiedä onko näitä osuvaa kutsua "erityistarpeiksi".
[/QUOTE]

Toihan menee nykyisellä 3v vanhalla sähkärillä -30 kelissä? Itsellä työmatka edestakaisin ton verran ja menee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 383
Viestejä
4 510 836
Jäsenet
74 359
Uusin jäsen
Sigma gooner

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom