Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Harvassa on ne dieselit, jotka "nikottelematta" vääntää tuolta 1000rpm isoimmalla vaihteella.
Harvassa on myös perus perus kauppakassit jotka kiertää 8000 rpm. Pointtihan tuossa ei silti muutu, että se siinä suhteellisessa kierrosalueen koossa ei ole juurikaan eroa vaparibensan ja turbodieselin välillä ja turbodieseliä ei tosiaankaan joudu vatkaamaan enemmän, pikemminkin päinvastoin paremman väännön takia. Nykyään tätä tietysti muuttaa se, että bensatkin alkaa olemana aika usein ahdettuja.
 
Harvassa on ne dieselit, jotka "nikottelematta" vääntää tuolta 1000rpm isoimmalla vaihteella.

Varmaan joo. Tasamaalla 1100 menee täällä ja ylämäessä ton 1200 eleettömästi suurimmalla. Täyskiihdytyksessä vetää 4500 saakka puuttumatta kunnes loota vaihtaa isompaa sisään.

Mutta millä kierroksilla nykybensat jaksaa vetää käytännössä? Joku tsi+dsg menee kyllä tasaisella alle 1500 kiekoilla, mutta miten jyrkässä mäessä?
 
Pitäis käydä ulkoiluttamassa tuota vanhusta, niin vois kattoa noi kierrokset. 2.8 v6 vapari-bensa. Kyllä sillä mukavampi on ajella kaupunkia tai matkaa, kuin 2.0TDI:llä.

Turbossa tulee aina se yhtäkkinen "piikki" kun taas vaparibensalla on enemmän tasaista se vääntö. Ainakin omien kokemuksien mukaan. Toisaalta se 1.3 corolla ei tee mitään millään kierrosalueella. Ja ahdettuna saa pienemmän koneen kulkemaan.
 
Kun mietitään kuluja dieseli ja bensan välillä niin onko kukaan tehnyt seurantaa auton huolto/korjauskuluissa? Itse olen omistanut pelkästään bensiiniautoja mutta tuttujen, työkaverien ja suvun kokemusten perusteella jäänyt sellainen tuntuma, että diesel autoon tarvitsee tehdä vähemmän korjauksia jos ajomäärä on runsasta. Samasta autosta dieselissä kytkin, pakoputkisto jne. kestää huomattavasti kauemmin. Eräällä tutulla hajosi kytkin vasta 450tkm kohdalla ja pakoputkisto samoihin aikoihin. Bensa-autossa olisi kytkin pahimmillaan kolmannella kierroksella ja pakoputkisto moneen kertaan uusittu.

Joo ja ei, kaikki riippuu tekniikasta sekä kuinka intensiivisesti ja rakkaudella huollat ja käytät autoasi. Ja vaikka edellisissä ei olisikaan puutteita niin joku pikku heitto niin korttitalo on valmis sortumaan. Itsellä oli ennen saabia 1.9jtd johon vaihdettiin ennen 200tkm kaksoismassa+kytkin, moottorinohjausyksikkö, virranjako blokki-sulakepesä, webasto alkoi kuukuttaa tossa 240tkm kohdalla. Webasto putsattiin ja huollettiin mutta ei enää perse kestänyt jäädä odottelemaan sen levimistä, egr:stä puhumattakaan.

Jos ei saabin omia ominaisuuksia oteta huomioon niin koneeseen, 2.2gm:n tekeleeseen on egr putsattu pari kertaa ja kolmannella softattu kiinni. Vaihdetty on isoja ahtoletkuja, pieniä paineletkuja, hehkut, venttiilikopan tiiviste ja ahtovikaa etsiessä imm joka olikin ehjä. Koneella on ajettu 310tkm ja käy kuin uutena. Hintaa tullu ehkä sen pari kolme satkua, fiiatin paskeen tonneihin verrattuna ihan siedettävä :D

Ainiin eberi alkaa olemaan samassa kunnossa kuin webasto saa nähdä mikä siitä on tuomio. Jos uutta pitää laittaa niin binaria tilalle, koetetaan halvemmalla ensiksi selvitä ebay.de.
 
Uudet savuttaa ihan samallalailla ku lyövät tallan pohjaan.
Sit ovat rankasti softattuja ja vielä DPF suolistettu. Hiukkasloukun kanssa kun ei tule...vaikka sellaisilla softilla, joilla muutenkaan tulisi on loukku tukossa ihan alkuunsa.

Tai sit sulle "uudet" tarkoittaa vielä 2010 vuosimallia huomattavasti vanhempiakin (oiskohan loukku tullut kaikkiin -08 viimeistään)
 
Kävin eräs päivä aamulla tankilla ja silmiini pisti hauska asia :D

Screenshot_20181103-231021.jpg
 
Joo, ei ole diesel halvempaa kuin bensa, toisaalta tuota e10:ä ei saa omaan bensavehkeeseen laittaa.

Alkaa tuo käyttövoimavero tuntua lähinnä vitsiltä.
 
Kun mietitään kuluja dieseli ja bensan välillä niin onko kukaan tehnyt seurantaa auton huolto/korjauskuluissa? Itse olen omistanut pelkästään bensiiniautoja mutta tuttujen, työkaverien ja suvun kokemusten perusteella jäänyt sellainen tuntuma, että diesel autoon tarvitsee tehdä vähemmän korjauksia jos ajomäärä on runsasta. Samasta autosta dieselissä kytkin, pakoputkisto jne. kestää huomattavasti kauemmin. Eräällä tutulla hajosi kytkin vasta 450tkm kohdalla ja pakoputkisto samoihin aikoihin. Bensa-autossa olisi kytkin pahimmillaan kolmannella kierroksella ja pakoputkisto moneen kertaan uusittu.

Kai se on osittain myös arpaonnesta kiinni, vaikka tällainenkin tutkimus on näemmä tehty:

Diesel cars more likely to break down than petrol | This is Money
 
Kai se on osittain myös arpaonnesta kiinni, vaikka tällainenkin tutkimus on näemmä tehty:

Diesel cars more likely to break down than petrol | This is Money
Tuosta kyselyssä (en sanoisi tuota tutkimukseksi) nyt voi suoraan sanoa että BS, ei todellakaan ole 6 kertaista eroa vikojen määrässä, ei edes vaikka tehtäisiin kysely niin hölmösti ettei huomioida kilometrejä tai erilaisia autotyyppejä ollenkaan (onkohan tuossa huomioitu edes sitä onko vika moottoriin liittyvä?).

Jos 6 kertainen ero tai edes lähelle sitä olisi olemassa, niin se olisi kyllä ihan yleistä tietoa (ja diesel autot eivät olisi ikinä edes yleistyneet).

Enemmän se luotettavuus riippuu merkistä ja mallista kuin käyttövoimasta. Toki myös käyttötarkoitus vaikuttaa, diesel ei välttämättä tykkää jos ajoja tulee 5k vuoteen parin kilometrin siivua töihin ja markettiin, maantiekilometrejä ne taas vaikka kuinka kuten varmaan ihan yleisessä tiedossa on.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta kyselyssä (en sanoisi tuote tutkimukseksi) nyt voi suoraan sanoa että BS, ei todellakaan ole 6 kertaista eroa vikojen määrässä, ei edes vaikka tehtäisiin kysely niin hölmösti ettei huomioida kilometrejä tai erilaisia autotyyppejä ollenkaan (onkohan tuossa huomioitu edes sitä onko vika moottoriin liittyvä?).

Jos 6 kertainen ero tai edes lähelle sitä olisi olemassa, niin se olisi kyllä ihan yleistä tietoa (ja diesel autot eivät olisi ikinä edes yleistyneet).

Enemmän se luotettavuus riippuu merkistä ja mallista kuin käyttövoimasta. Toki myös käyttötarkoitus vaikuttaa, diesel ei välttämättä tykkää jos ajoja tulee 5k vuoteen parin kilometrin siivua töihin ja markettiin, maantiekilometrejä ne taas vaikka kuinka kuten varmaan ihan yleisessä tiedossa on.
Mikäli ymmärsin oikein oli vain tutkittu jotain kyselyä, johon autojen omistajat olivat ilmoittaneet vikaantumisia ja korjauskuluja... joten toimivat yksilöt eivät edes näy koko "tilastossa". Lisäksi kun on kyse ilmoituksista kalliimmat viat varmasti kirvoittavat ilmoittamaan herkemmin ja nykyaikainen diesel on varmasti vaparibensaa kalliinpi korjata.
Ihan klikkihuorausta ja nollauutisointia tuolla tietopohjalla mun mielestä tuollaiset jutut.
 
Mitä siitä moottorista rikkontuu?

Jätetään tästä pois suorasuihkutusjärjestelmät, joissa polttoainetta voi päätyä öljyn sekaan, varsinkin pätkäajossa.
Miksi jätettäisiin suurin osa uusista autoista pois?

Rikki menevät ainakin kaikki polttoaineen kanssa kosketuksiin joutuvat kumitiivisteet, pvc-osat, sinkityt ja alumiiniset osat. Polttoaineensyöttö ei välttämättä riitä tai moottorinohjaus ei osaa, moottori käy laihalla, ylikuumenee ja rikkoo itsensä.
 
Ylipäätään aika epärelevantti kysymys hajoaako se kone (pysyvästi) vai ei, jos moottorinohjausta ei ole suunniteltu ymmärtämään etanolin päälle niin se ei toimi luotettavasti, päästöt ei välttämättä mene normeihin ja ennen kaikkea mikään laajemman mittakaavan ratkaisu ei ovi perustua siihen, että pellepelottomat tankkailevat omalla vastuullaan polttoaineitta joka ei autoon virallisesti sovellu vaikka jossain tapauksessa sattuisikin auttavasti toimimaan.
 
Miksi jätettäisiin suurin osa uusista autoista pois?

fuel dilution saattaa olla ongelma, mutta siitä ei ole juurikaan näyttöä.

Rikki menevät ainakin kaikki polttoaineen kanssa kosketuksiin joutuvat kumitiivisteet, pvc-osat, sinkityt ja alumiiniset osat. Polttoaineensyöttö ei välttämättä riitä tai moottorinohjaus ei osaa, moottori käy laihalla, ylikuumenee ja rikkoo itsensä.

Muovien kemikaalienkestävyys • Aikolon

Kuten itsekin huomaat, höpö höpöä. Etanoli ei aiheuta ongelmia koostumuksensa takia nykyaikaisessa autossa.

Vesi-etanoli seos voi aiheuttaa korroosiota alumiiniin, mutta auto joka on säännöllisessä ajossa, ei vettä mitenkään voi kertyä haitallista määrää.
Eikä muutenkaan, koska autoissa on ollut suljettu polttoainejärjestelmä yli 20 vuotta.

Kyllä moottori bensiinilläkin ottaa ihan yhtä lailla ihteensä, jos ajaa seokset päin persettä, mutta siitä ei ollutkaan kyse.
Itse asiassa etanolimoottori käy viileämpänä, verrattuna bensaan.
 
Viimeksi muokattu:
fuel dilution saattaa olla ongelma, mutta siitä ei ole juurikaan näyttöä.



Muovien kemikaalienkestävyys • Aikolon

Kuten itsekin huomaat, höpö höpöä. Etanoli ei aiheuta ongelmia koostumuksensa takia nykyaikaisessa autossa.

Vesi-etanoli seos voi aiheuttaa korroosiota alumiiniin, mutta auto joka on säännöllisessä ajossa, ei vettä mitenkään voi kertyä haitallista määrää.
Eikä muutenkaan, koska autoissa on ollut suljettu polttoainejärjestelmä yli 20 vuotta.

Kyllä moottori bensiinilläkin ottaa ihan yhtä lailla ihteensä, jos ajaa seokset päin persettä, mutta siitä ei ollutkaan kyse.
Itse asiassa etanolimoottori käy viileämpänä, verrattuna bensaan.
https://www.ttl.fi/ova/E85.pdf
Korkeaseosetanoli voi haurastuttaa alumiinia, sinkkiä, messinkiä,
luonnonkumia, polyuretaania ja tiettyjä kestomuoveja (esim. PVC-muovi).
:think:
 
Joo, ei ole diesel halvempaa kuin bensa, toisaalta tuota e10:ä ei saa omaan bensavehkeeseen laittaa.

Alkaa tuo käyttövoimavero tuntua lähinnä vitsiltä.

Ihan hyvä vaan, että saadaan ne säksättävät häkäpöntöt pois maanteiltä.

Toki Dieselin hinnankorotus on kyllä huono tapa tehdä se. Se näkyy pian kaikkien tuotteiden hinnassa kun kuljetusmaksut nousee.
 
Jännä ettei reaktiivisuudesta lue moottoribensiinien kohdalla mitään. Joku kiinan hondakopio pienmoottori kun ensikäynistyksessä holvaa kaasuttimen kohon tiivisteistä bensat läpi kunnes muutaman tunnin päästä jo tiiviste turvonnut alkaen pitämään. Halvat kilikolimaalitkin lähtee joskus bensalla pellistä. Halvat bensaletkut hapertuu ja alkaa tihkuun läpi vuodessa parissa. Kiina skoottereissa ensimmäisiä remontteja vaihdella niitä öljynvaihdon yhteydessä.

Bensaan on lisätty suoja-aineita kuten myös moottoriin tarkoitetussa E85. Aikasemmissa suoja-aineissa oli ongelmia kuten punainen kertymä suuttimiin. Ongelmia on historias ollut niin dieselissä/polttoöljyssä kuin bensassa ja suoja-aineita viilattu paremmiksi. Eikä toi mitenkään ihme jos E85 sanotaan että mahdollisesti syövyttää. Veden kanssa saakin aikaan syövyttävää. Mutta kun huohotus nykypäivää niin mistäpä sitä vettä pääsee kertyyn.
 
Eipä autoilun verot perustu mihinkään muuhun kuin siihen, miten valtio saa siitä mahdollisimman paljon rahaa.
 
Ihan hyvä vaan, että saadaan ne säksättävät häkäpöntöt pois maanteiltä.

Toki Dieselin hinnankorotus on kyllä huono tapa tehdä se. Se näkyy pian kaikkien tuotteiden hinnassa kun kuljetusmaksut nousee.

Eikös nuo nykyajan dieselit päästä erittäin vähän noita pienhiukkasia? On hiukkasloukkuja, adbluea ja jos minkälaista. Itseä nämä ei koske, kun on niin vanha auto ja hiukkassuodatin poissa ;)
 
Eikös nuo nykyajan dieselit päästä erittäin vähän noita pienhiukkasia? On hiukkasloukkuja, adbluea ja jos minkälaista. Itseä nämä ei koske, kun on niin vanha auto ja hiukkassuodatin poissa ;)
Nimenomaan, kaikissa uusissa on DPF joka käytännössä eliminoi pienhiukkaset.

Sitten kaikki bensamiehet suitsuttaa noita pikkubensoja - eikä taida liikenteessä olla suurempaa pienhiukkaspäästelijää kuin pieni bensaa käyttävä suorasuihkutusmoottori... :rolleyes:
 
Sitten kaikki bensamiehet suitsuttaa noita pikkubensoja - eikä taida liikenteessä olla suurempaa pienhiukkaspäästelijää kuin pieni bensaa käyttävä suorasuihkutusmoottori... :rolleyes:
Uusissa (syyskuusta lähtien) pikkuturboissa pitää kuulemma olla hiukkassuodatin.
 
Uusissa (syyskuusta lähtien) pikkuturboissa pitää kuulemma olla hiukkassuodatin.
Jepjep - aika kauan se kesti vaikka välittömästi kun Mitsulta tuli aikoinaan GDI pihalle huomattiin että se tupruttaa pahemmin pienhiukkasia kuin dieselit. :D

Nyt sitten ei tarte enää kuunnella noita "diesel on niin kallis kun siinä on se rikkoontuva DPF:kin", valituksia. Tosin pian nyt dieselillä ei kannata ajaa muutenkaan - hirvittää vain mitä leipä pian maksaa kaupassa näillä dieselin hinnoilla... :rolleyes:
 
Maantiellä missä hiukkaspäästöt on ihan sama niin parempi pössytellä reilusti enemmän hiilidioksidia? Lol.

Joo sanamuoto olisi pitänyt valita toisin. Kaupungeissahan tuo melu- ja hiukkaspäästöt on Dieselien ongelmana, ei maanteillä niinkään.
 
hiukkaspäästöt on Dieselien ongelmana
Edelleen, miksi dieselillä on hiukkaspäästö "ongelma" kun ne on käytännössä olleet eliminoitu jo >10 vuotta DPF:llä, kun taas:
Tutkimuksen mukaan pienten suorasuihkutusmyllyjen hiukkaspäästöt saattavat nousta pahimmillaan tuhatkertaisiksi verrattuna perinteisten bensiinimoottorien tekniikkaan. Dieseliin verrattuna hiukkasia tupruaa kymmenkertainen määrä.

Lähde

6a00d8341c4fbe53ef01b7c8fb667c970b-550wi

( Swiss team concludes that particulate filters should be mandatory for GDI engines )

... samaan tilanteeseen bensakoneiden kanssa päästään siis, suomen autojen keski-iällä, joskus yli 10v päästä.
 
Vielä tuosta vikaantumisesta ja huoltokuluista ja luotettavuudesta, että sen arvailu pelkän käyttövoiman perusteella ei vaan ole järkevää. Riippuu niin paljon merkistä ja mallista, että käyttövoima jää epäoleelliseksi tekijäksi.

Toki jos puhutaan vaikka Toyotan (käyttämistä) moteista niin voisin allekirjoittaakin, että VVT-i/Valvematic saati hybridi on halvempi huoltaa ja luotettavampi kuin D4D. Jos taas puhutaan VAG:ista niin veikkaisin päinvastoin että se TDI:t on ollut vähemmän vikaherkkiä kuin FSI/TSI/TFSI. Oma lukunsa on tietysti se, että mikä vaihteisto minkäkin koneen kanssa on paritettu.

Mietin just samaa että mihin tuo mahtaa enää perustua kun ajamalla 100000000000000000000000000000km diesel on silti kalliimpaa... :rolleyes:
No en nyt ihan noinkaan sanoisi. Kuitenkin diesel autot kuluttaa vähemmän, joten ne polttoainekulut on pienemmät vaikka litrahinta olisi sama. Litrassa dieseliä on kuitenkin about 15% enemmän energiaa ja lisäksi diesel on tyypillisesti energiatehokkaampi, olkoonkin että ero on kaventunut viime vuosina.
Ja kun molempien polttoaineiden hinnat on noussee, niin tuo kulutuseron merkityshän vain kasvaa, vaikka litrahinnan suhteellinen (tai absoluuttinen) hintaero pienenisikin.

Kyllä diesel-polttoainetta edelleen verotetaan selvästi kevyemmin suhteutettuna energiasisältöön. Paremmasta energiasisällöstä johtuen vaan diesel on yleensä kalliimpaa kuin bensiiini. Niinhän tuo yleensä menee maissa joissa ei hintasuhdetta olla verotuksella muutettu, ja niin se menee Suomessakin jos tarkastellaan verotonta hintaa: Viime kuun keskihinnoilla 95E10 maksoi 56,7 snt/litra ja diesel 65,5 snt litra. Jos dieseliä verotettaisiin samoin perustein kuin bensaa niin diesel olisi jotain 30 senttiä kalliimpaa 95E10 (per litra).

Tuolloin ne polttoainekulutukin alkaisi keskiverto diesel- ja bensakärryssä olla about samat.
 
Viimeksi muokattu:
Ei diesel vielä kuollut ole, ellei sitä väkisin poliittisilla päätöksillä haluta tappaa. Nykytekniikalla diesel on se kaikkein puhtain vaihtoehto jos puhutaan pelkkää polttomoottoria käyttävistä autoista. Esim. BMW:n uusin LNT + SCR loukulla oleva diesel pieksee nuo tämän hetken pienet bensaturbot myös NOx- päästöissä, joka on se perinteinen dieselin ongelma ollut. Pienhiukkassa ja hiilidioksidissahan diesel on ollut pienten bensaturbojen edellä jo vuosikausia.
 
Se on harmi että pikkudieselit ovat pilanneet dieselin maineen. Jos kaikki merkit olisi panostaneet BMW:n pieteetillä dieselin kehitykseen, ongelmaa tuskin olisi. Se on ainakin varmaa että henkilöautopuolen viimeiset diesel-mohikaanit tien päällä tulee olemaan juuri näitä bemarin isoja 300-400hv dieseleitä, niin hyvät suorituskykyominaisuudet niissä on että ajetaan vaikka käyttökulut hyppäisi katosta läpi.
 
Se on harmi että pikkudieselit ovat pilanneet dieselin maineen. Jos kaikki merkit olisi panostaneet BMW:n pieteetillä dieselin kehitykseen, ongelmaa tuskin olisi. Se on ainakin varmaa että henkilöautopuolen viimeiset diesel-mohikaanit tien päällä tulee olemaan juuri näitä bemarin isoja 300-400hv dieseleitä, niin hyvät suorituskykyominaisuudet niissä on että ajetaan vaikka käyttökulut hyppäisi katosta läpi.

Niinkuin 2.0D tapauksessa ennen vuotta 2010, missä ensin jakoketjun kiristin pettää ja koko mosa menee atomeiksi ja 2010 jälkeen ne syttyvät tuleen?
 
Se on ainakin varmaa että henkilöautopuolen viimeiset diesel-mohikaanit tien päällä tulee olemaan juuri näitä bemarin isoja 300-400hv dieseleitä

Nuo ovat kyllä todella miellyttäviä patoja ajaa, loistava toteutus, ei ole paljoa turboviiveitä, voimaa on kuin pienessä kylässä mutta tarvittaessa menee vähällä löpöllä toista tuhatta kilsaa tankilla.

Kyllä se monien BMW-fanien ylistämä vapari rivikuutonen kalpenee, kun tuollaista mahti dieseliä pääsee ajamaan, paitsi tietenkin äänimaailman suhteen. (terveisin suoran bensa kuutosen omistaja).

Harmi kun itsellä tulee niin vähän kilsoja, ettei mitenkään voi perustella itselle dieselin ostamista.

Mutta jos ei ole mihinkään kiire, kuten ei liikenteessä pitäisi olla, niin tällä hetkellä näen parhaimpana vaihtoehtona hybridit pienellä bensa-koneella. Joo, sähköautot tulee aivan varmasti, mutta paljon on ollut puhetta että isojen akustojen rakentaminen tuo paljon saasteita.

Pikkuinen hybridiakku on halpa, mutta riittää siihen että saadaan keskikulutus erityisesti siellä kaupungissa lähelle 3 l/100km. Ja ainakin Toyotalla on hybrideissä hyvin puhtaat bensa moottorit, ei ole turboa eikä suorasuihkutusta.
 
Niinkuin 2.0D tapauksessa ennen vuotta 2010, missä ensin jakoketjun kiristin pettää ja koko mosa menee atomeiksi ja 2010 jälkeen ne syttyvät tuleen?
No kyllähän nuo bemarin 2l pikkudieselitkin osaltaan pilasi taas bemarin dieselien mainetta heikkoudellaan, vaikka tuplaturboisena versiona siinäkin muut ominaisuudet oli aikansa parasta. Jossain olisi voinut vieläkin parantaa.
 
Nuo ovat kyllä todella miellyttäviä patoja ajaa, loistava toteutus, ei ole paljoa turboviiveitä, voimaa on kuin pienessä kylässä mutta tarvittaessa menee vähällä löpöllä toista tuhatta kilsaa tankilla.

Kyllä se monien BMW-fanien ylistämä vapari rivikuutonen kalpenee, kun tuollaista mahti dieseliä pääsee ajamaan, paitsi tietenkin äänimaailman suhteen. (terveisin suoran bensa kuutosen omistaja).

Kyllähän tuollainen twinturbo N47/B47 padalla varustettu 320d F30:nen on moottorinsa osalta paljon mukavampi arkiajossa, kuin vaikkapa vanha kunnon 325i E46:nen M54 padalla varustettuna, mutta fiiliksessä se ei kyllä pärjää suoralle bensa kuutoselle.
 
Jakopääongelmat korjaantuivat valitettavasti vasta B47/B48:ssa, N:ään eivät koko elinkaaren aikana saaneet kunnolla kuntoon.
 
Tällä hetkellä käyttöautona (lyhyitä matkoja) että vetoautona käytössä on Passatin bensanelivetoautomaatti (V6). Nyt on mietinnässä olisiko sitten seuraava kulkupeli bensa vaiko diesel. Hintaluokka olisi 5000-6000 euroa eikä nelivedosta ja automaatista luovuta ja vetomassaa saisi olla 2000 kilon tietämillä. Kumpikohan tässä tilanteessa tulisi kokonaistaloudelliseti järkevämmäksi?
 
Tällä hetkellä käyttöautona (lyhyitä matkoja) että vetoautona käytössä on Passatin bensanelivetoautomaatti (V6). Nyt on mietinnässä olisiko sitten seuraava kulkupeli bensa vaiko diesel. Hintaluokka olisi 5000-6000 euroa eikä nelivedosta ja automaatista luovuta ja vetomassaa saisi olla 2000 kilon tietämillä. Kumpikohan tässä tilanteessa tulisi kokonaistaloudelliseti järkevämmäksi?

Vanha testi, mutta tuon mukaan bensa kannattaa vain pihalla seisoessaan. Nyt tilanne voi olla eri, kun hintaeroa bensan ja dieselin välillä on 5c. Tietty jos on autokuume päällä ja auton vaihtaa joka tapauksessa niin silloin ei tarvitse huomioida sitä, että autonvaihdossa häviää aina rahaa liikkeelle/yksityiselle ja voi saada kaupantekijäisiksi yllättäviä kuluja tekniikan pettäessä.

Bensiinillä ajaminen on selvästi kalleinta verrattuna etanoliin, dieseliin ja maakaasuun - lue jättivertailu!
 
Diesel on kalliimpaa jo lähtökohtaisesti kuin bensa, mutta sitä on verotuskohtelulla painettu alemmaksi. Öljynjalostuksessa syntyy bensaksi kelpaavaa lopputuotetta tietyn verran, dieseliksi tietyn verran jne. Dieselin kaltaista polttoainetta käytetään myös esim lentokoneissa, joten kysynnän takia dieselin hinta on kovempi ja nyt alhaisemmasta verotuksesta huolimatta noussut bensan tasolle. Käyttövoimavero on lähtökohtaisesti raskasta liikennettä varten tehty järjestelmä, koska raskaalla liikenteellä ei juuri muuta vaihtoehtoa ole.
 
Tämä polttoaineiden vaihtelukin on turhaa touhua pidemmän päälle, jos haluaa veroja pakoilla. Maakaasuunkin tulee ensivuonna veronkorotusta. Elikkä valtio haluaa pidemmän mittakaavan mukaan, kaikki polttoaine energia muodot samalle tasolle hinnoiltaan.

Valtio iski uuden veron - näin paljon kalliimpaa maakaasulla ajaminen on ensi vuonna!

Julkaistu 2012....

Aloite dieselveron poistolle:

Kansalaisaloitepalvelu - Dieselautojen käyttövoimaveron poisto
 
Tossa muodostuu ongelmaksi se, että toteutuessaan tuo vero kerätään dieselin verotuksen hinnannousun muodossa. Tämä ainoastaan pahentaa tilannetta raskaan liikenteen osalta, jossa kilometrejä niellään käsittämättömiä määriä. Vastavuoroisesti diesel-autosta tulisi kaikilla ajokilometreillä kannattavin ajoneuvo, sillä turbodieseli vie litramääräisesti polttoainetta vähemmän johtuen moottoriteknologioiden eroista. Raskas liikenne kärsisi ja lyhytaikaisesti henkilöautoliikenne hyötyisi. Tuossa on kaksi aspektia mitä nykyisessä ilmapiirissä ei todellakaan haluta.
 
Tossa muodostuu ongelmaksi se, että toteutuessaan tuo vero kerätään dieselin verotuksen hinnannousun muodossa. Tämä ainoastaan pahentaa tilannetta raskaan liikenteen osalta, jossa kilometrejä niellään käsittämättömiä määriä. Vastavuoroisesti diesel-autosta tulisi kaikilla ajokilometreillä kannattavin ajoneuvo, sillä turbodieseli vie litramääräisesti polttoainetta vähemmän johtuen moottoriteknologioiden eroista. Raskas liikenne kärsisi ja lyhytaikaisesti henkilöautoliikenne hyötyisi. Tuossa on kaksi aspektia mitä nykyisessä ilmapiirissä ei todellakaan haluta.
No itseasiassa tuossahan ehdotetaan vain käyttövoimaveron poistoa, joten sellaisenaan toteutuessaan se ei vaikuttaisi mitenkään raskaan liikenteen kustannuksiin, ainoastaan pienentäisi henkilöautoilun kustannuksia ja tosiaan johtaisi siihen, että kenenkään ei kannattaisi ajaa bensalla (tai korkeintaan todella vähän ajavien, joilla alempi hankintahinta riittää perusteeksi).

Mutta kaikki luultavasti ymmärtävät, että tuo ei tule menemään tuollaisenaan läpi.

Jos taas bensaa ja dieseliä kohdeltaisiin verotuksessa neutraalisti niin diesel maksaisi sitten nykyhinnoilla luokkaa (bensan maksaessa luokkaa 1,55€/litra) 1,85€/litra. Joku voi toki laskea tarkat arvot jos haluaa, mutta tuota luokkaa Kilometrikustannukset olisivat kutakuinkin samat, mutta diesel jäisi aika marginaaliseksi kuin kovempaa hankintahintaa ei kompensoisi mikään. Ainoa järkevä paikka dieselille olisi kalliit autot, jossa CO2 pohjainen verotus suosii yleeensä dieseliä hieman, tosin aika kapea rako varsinkin kun pluggarit syö tuota vielä kapeammaksi ja ero on kuitenkin kaventunut.

Aika hölmö aloite tuo kyllä minusta on. Ensinnäkin se ei ole valtion tehtävä tasata eri polttoaineiden käyttökustannuksia. Päinvastoin valtio saisi pitää näppinsä erossa teknisten ratkaisujeen suosimisesta, kun se on siinä toivottaman huono eikä ikinä opi (nimim. muutama vuosi sitten diesel oli ekoteko, nyt ympäristörikos). Tosin tämäkin menee haaveilun puolille, eiköhän taas vaan keksitä lisää tukihimmeleitä ja haittaveroja, mieluiten samaan aikaan samalle asialle.
Toisekseen käyttövoimaveron poisto olisi paljon autoileville syrjäseutulaisille nimeenomaan huono asia, vaikka sillä aloitetta koitetaan perustella. Kiinteä verotus polttoaineveron sijasta luonnollisesti suosii paljon ajavaa ja päinvastainen sorsii heitä.
 
Jeps, meinasinkin että ikipäivänä ei tollasta verohelpotusta tule. Sama litravero kumpaankin niin päästään diiseleistä ja ammattiliikenteelle verovähennyaoikeus polttoainemaksuihin.
 
Jos diesel saastuttaa enemmän niin korkeampi verotus on hyväksyttävissä. Jos ei, niin verotus samalla tasolle jolloin ei olisi väliä ajaako bensa- vai diesel-autolla.
Ei se verotus ole korkeampi eikä matalampi, se on erilainen (korkeampi kiinteä käyttövoimavero, matalampi verotus tankatessa). Kummassa maksaa enemmän veroja riippuu ihan kilometreistä ja kulutuksesta, eikä sen takia mitään samaa tasoa ole olemassakaan niin kauan kuin malli on eri.
 
Kansalaisaloite on varmaan nopeiten 50 000 nimeä saanut, mutta kuinkakohan moni allekirjoittanut olisi oikeasti valmis käyttövoimaverosta luopumiseen? Kyllähän se sitä tarkoittaisi, että todella paljon ajavat ottaisivat takkiin ja aika moni dieselautoilija ajaa paljon. Vai onko tässä taustalla se, että ihmiset todella kuvittelevat, että valtio vain poistaisi käyttövoimaveron ja jättäisi dieselin verotuksen epäyhtenäiseksi (eli reilusti alemmaksi) bensiinin verotukseen verrattuna?
 
Allekirjoitin, kun oli joku 32000. Dieselin käyttövoimaverolle ei mielestäni ole näillä hinnoilla enää perustetta.

Olen omistanut yhden diesel-auton ja se oli vuoden 88 Volvo 740d "pakettiauto". Käyttövoimavero jotain 68euroa vuosi. Takapenkeillä varustettuna olisi tullut päälle ainakin 400e.

En tiedä, vetoavatko hallituksessa sitten siihen, että käyttövoimaveroon suunnitellaan hyvitystä kotimaisille rekoille, raskastaliikennettä varten kaavailluista käyttömaksuista.
 
Allekirjoitin, kun oli joku 32000. Dieselin käyttövoimaverolle ei mielestäni ole näillä hinnoilla enää perustetta.

Olen omistanut yhden diesel-auton ja se oli vuoden 88 Volvo 740d "pakettiauto". Käyttövoimavero jotain 68euroa vuosi. Takapenkeillä varustettuna olisi tullut päälle ainakin 400e.

En tiedä, vetoavatko hallituksessa sitten siihen, että käyttövoimaveroon suunnitellaan hyvitystä kotimaisille rekoille, raskastaliikennettä varten kaavailluista käyttömaksuista.
No eihän rekat tälläkään hetkellä mitään käyttövoimaveroa maksa. Mutta siis tuo kansalaisaloite olisi pitänyt pistää kansan ymmärtämään muotoon: käyttövoimaverosta luovutaan, jolloin diesel maksaisi 1,8e/l (95 maksaisi 1,55e/l), haluatko tätä?
 
Taustalla on se ettei tuularit tajua että joku perus bensa/dieselfarkun veroero on jotain 200-300 euroa vuodessa eli ei mitään. Dieselissä on joo käyttövoimaveroa 400-500 euroa mutta perusvero on sitten pienempi kun bensalla.

Eli täysin mölyä tyhjästä, kun tuularit luulee että yhyy mää maksan 700-800e/vuosi diisuliveroa kuulikkote, vaikka todellisuudessa vastaavan bensakärryn ajoneuvovero olis 400 euron tuntumassa muutenkin.
Mun vanhan bensarohmun ajoneuvovero on 405 e/v, varmaan jonkun pienen dieselkärryn vuotuiset verot about samat :)
 
No eihän rekat tälläkään hetkellä mitään käyttövoimaveroa maksa. Mutta siis tuo kansalaisaloite olisi pitänyt pistää kansan ymmärtämään muotoon: käyttövoimaverosta luovutaan, jolloin diesel maksaisi 1,8e/l (95 maksaisi 1,55e/l), haluatko tätä?
Olihan aloitteessa myös hienosti ohitettu se tosiasia, että dieselin kulutus (l/100km) on pienempi kuin bensiinin.

On mielenkiintoista nähdä mihin kansalaisaloite johtaa, joudummeko mahdollisesti luopumaan pohjoismaiden halvimmasta dieselistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom