Kauppojen pikakassat

Punalapputuotteet ovat monasti sellaisia, jotka on tarkoitettu valmistettavaksi samalle illalle tai seuraavalle päivälle. Tykkäät kuitenkin säilöä tuotteita jääkaapissasi ennen valmistamista, ja vieläpä maksaa tästä huvista?
Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kaikki ei jaksa/ehdi käydä kaupassa joka päivä, jolloin välillä voi tulla tarpeeseen tämä hirveä ruoan useamman päivän säilöminen jääkaapissa ennen valmistamista.
 
S marketin itsepalvelukassalla oli näytössä valintamahdollisuutena "pullokuitti". Ilahduin tästä ja mietin että nyt ei tarvi pullokuitin takia mennä kilometrin pituiseen jonoon. Painoin sitä ja skannasin kuittini. Meni järjestelmä jumiin ja kassaneidit tuli näpyttelemään. Kävi ilmi että pullokuittia ei voi skannata vaikka sille on selvästi näytöllä optio.

Outoa. Omassa lähi-S-marketissani pullokuitin voi näyttää viivakoodilukijalle siinä missä ostettavat tuotteet (ei tarvitse mitään valikoista painella). Sen jälkeen pullokuitti pitää sujauttaa lukijan alla olevaan aukkoon (ikään kuin postilaatikko). Ilmeisesti noita on sitten erilaisia...

Voi tulla sulle yllätyksenä, mutta kaikki ei jaksa/ehdi käydä kaupassa joka päivä, jolloin välillä voi tulla tarpeeseen tämä hirveä ruoan useamman päivän säilöminen jääkaapissa ennen valmistamista.

Minäkin hyvin harvoin ostan mitään punalapputuotteita, koska käyn kaupassa 1-2 kertaa viikossa. Olen yleensä "tuhma" ja valitsen tuoretuotteista hyllyn perältä kaikkein tuoreimman yksilön, koska haluan, että tuote on mahdollisimman tuore vielä siinä vaiheessa kun syön sen. Joskus harvoin saatan ottaa punalapputuotteen, jos on tarkoitus syödä se samana päivänä, ja kyseessä on tuote, jonka maku ja olemus ei huonone ajan myötä (esim. juusto tms. hapan tuote voisi olla sellainen, mutta niitä tosi harvoin näkyy punalaputettuna). Mielestäni tuoretuotteiden hinta voisi hyvin olla suoraan verrannollinen jäljellä olevaan tuoreusaikaan. En koskaan ostaisi esim. sellaisia ituja, jotka erääntyvät jo parin päivän päästä, mutta ei niissä vielä alennusta ole. Maksan mielelläni vähän enemmän mahdollisimman tuoreista laadukkaista tuotteista ja jätän punalaput niille, joille hinta on tärkein kriteeri. Välillä jää tuoretuote kokonaan ostamatta, jos ei ole yhtään kappaletta tarjolla, jossa olisi useampi päivä aikaa jäljellä.

Ehkä jotkut nauttivat ajan kuluttamisesta kaupassa joka päivä.

Tästä tuoreus-syystä johtuen vierastan myös kauppojen nouto- ja toimituspalveluita, koska en tiedä, voiko niissä mitenkään helposti määrittää haluamiani tuoreuskriteereitä.
 
Viimeksi muokattu:
K-Kaupan laitteet menevät jumiin jos skannaa väärän viivakoodin. Kerran oli paketti jossa oli 2 viivakoodia. Vain toinen oli oikea. Toinen oli ilmeisesti valmistajan logistiikkaan liittyvä kun kyseessä oli jonkinlainen tarjous monipakkaus.
 
Itse jos oikaisen itsepalvelukassan kautta, niin siellä on kassahenkilö kuitenkin jonka vinkkaan paikalle - ja näin hoituu oluset ja pullonpalautus kuitti, tiettävästi punaleimatkin, harmillisen harvoin sattuu sellaisia eteen.

Sitten törmäsin toisen kaupan itsepalveluun, no siellähän ei ole kassahenkilöä ollenkaan niin eipä tarvi kalexia ostella.

Tuo scannaushomma kiinnostaa kyllä itseäkin, en ole koskaan kokeillut. Mutta jos em. asiat hoituu niin miksipä ei. Jollain varmaan on kokemusta jaettavaksi?

Ainakin tossa Olarin Prismassa Epsoossa on se "kerää ja skannaa" käytössä. Kaikki muut kamat menee ( myös alkomahooli) ja pullokuititkin voit ihan itte syöttää koneelle, vaan jos on aletarra tuotteessa niin sitten pitää apuva pyytää. Joissakin Alepoissa on aletarra viivakoodilla jolloin onnaa se 30 / 60 alennus vaikka ip. Saisi lisääntyä.

OT: Pikakassa lukihäroisen kirjoittamana kääntyy äkkia "kakkapissa". Mikäs siinä, onhan kassapiste p... jne :)
 
Ainakin tossa Olarin Prismassa Epsoossa on se "kerää ja skannaa" käytössä. Kaikki muut kamat menee ( myös alkomahooli) ja pullokuititkin voit ihan itte syöttää koneelle, vaan jos on aletarra tuotteessa niin sitten pitää apuva pyytää. Joissakin Alepoissa on aletarra viivakoodilla jolloin onnaa se 30 / 60 alennus vaikka ip. Saisi lisääntyä.

OT: Pikakassa lukihäroisen kirjoittamana kääntyy äkkia "kakkapissa". Mikäs siinä, onhan kassapiste p... jne :)

Lopputulemana huonoimman palvelun saa taas DIY kassoilla :D Paikallisella prismalla on ihme jos joutu jonottamaan kun kassoja on riittävästi auki ja asia hoituu paremmin kun itse säätäessä. Mutta pitää kokeilla tuota skannaamis hommaa jossain kohtaa kun se nyt on mahdollista.
 
Itsepalvelukassoilla, ainakin S-ketjun PK-seudun liikkeissä, on vaihtelua käytännössä ja paljon parannettavaa:
1. -30% laputetut. Alepoissa näille tuotteille tehdään omat viivakoodi-tarrat ja alennukset tulevat pikakassoilla automaagisesti.
En ole vielä huomannut yhdessäkään S-Marketissa tai Prismassa vastaavaa vaihtoehtoa (ei tarkoita ettei sellaisia olisi)

2. Paistopisteen myyntiaikaan liittyviä alennuksia kassa ei osaa antaa automaattisesti --> tultava normikassalle.

3. Pullokuitteja voi käyttää pikakassalla. Se kuitti pitää laittaa lyömisen jälkeen "pullokuitti"-aukosta, että homma menee eteenpäin.
Pari rajoitusta: a) Jos pullokuitti (tai kuittien yhteissumma) on yli 5€, niin tuossa tarvitaan myyjää tarkistamaan laput b) Ostosten
loppusumma ei saa olla negatiivinen, koska kassa ei osaa antaa rahaa takaisin.

4. Alkoholi ja muut ikärajavalvottavat: Näitä voi ostaa niiltä itsepalvelukassoilta joilla on oma dedikoitu myyjä, mikä ei hoida
muita tehtäviä. Myyjä tulee tarkastamaan ja hyväksymään myynnin. Alepoissa ei voi ostaa, osassa S-marketteja voi ja kaikissa
Prismoissa voi ostaa noita tuotteita pikakassoilta.

5. Muovipussit: Sekava juttu kun esim. Alepoissa se valikosta valittava muovipussi-pikanäppäin jumittaa homman, mutta
muissa S-ketjun kaupoissa toimii hyvin. Tiedä miksei tuota saada Alepoissa toimimaan.
 
Tampereella pullokuittien vastaanotto Prismojen itsepalvelukassoilla loppui jokin aika sitten, se on ainoa asia jonka kanssa et voi niihin mennä. Punalaput ja alkoholi onnistuu myyjän kautta.

Kerää ja skannaa-palvelussa on myös se hyvä puoli että voit aina mennä sen lapun kanssa myös normikassalle, jos on pullokuitti, Veikkaus-asioita tai esim. vaatteita hälyttimen kanssa. Lähi-Prismassa joka on 24h paikka, itsepalvelukassat menee kiinni hiljaisina aikoina kokonaan mutta skanneria voi silti käyttää.
 
Näihin pitäisi saada yhtenäiset käytännöt eri ketjujen kesken, jotta noita viitsisi käyttää. Yritä muistella missä saa ostettua sixpäkin ja missä ei.
 
Citymarketissa missä usein käyn, on periaatteessa ihan toimiva itsepalvelukassa. Vasemmalla puolella masiinaa on laskutaso johon saa ostoskorin, keskellä monitori ja lukulaite ja oikealla puolella pakkaustaso.
Älytöntä on se, että alueella jossa näitä koneita on (vasemmalla puolella käytävää kolme konetta ja oikealla puolella käytävää kolme konetta) on koneet peilikuvana toisella puolella käytävää. Eli pakkaustaso onkin vasemmalla puolella.
Mikä ihmeen äly siinä on ollu tehdä ne peilikuviksi toiselle puolelle käytävää? Erilaisia koneita siis jopa saman kaupan sisällä. Muuten voisi käyttää niitä tasoja molemmin päin, mutta siinä pakkaustasossa on painontunnistin joka alkaa vinkumaan jos siihen laskee sen ostoskorin. Käsittääkseni sillä painontunnistuksella ei edes ole mitään virkaa siinä. Sitten jos vartoilet vuoroa sille puolelle käytävää missä on koneet "oikein" päin, tulee se apuhenkilö sieltä siihen pätemään että "älä jonota siihen kun on vapaita koneita toisella puolella". Siihen tarttis saada kyltti, että se on vasenkätisille tms:D
 
Olen yleensä "tuhma" ja valitsen tuoretuotteista hyllyn perältä kaikkein tuoreimman yksilön, koska haluan, että tuote on mahdollisimman tuore vielä siinä vaiheessa kun syön sen.
Itse taas menettelen näin siksi, etten halua ostaa ruokaa roskiin heitettäväksi. En niinkään häiriinny jos kaksi viikkoa säilyvässä tuotteessa onkin enää 2 tai jopa -1 päivää jäljellä.
 
Liikaa rajoittaneet noiden käyttöä, tai sitten olen hankala asiakas, kun jatkuvasti on moniongelmainen ostoskori, joka sisältää samaan aikaan jopa tarjouslaputettuja tavaroita ja vieläpä sen pullokuitin. Joskus harvoin ikärajoitettujakin, jos oikein lapsettaa ja haluaa sen ES energiajuoman tai 0,8% siman ostaa. Alkoholia en Suomen hinnoilla osta nyt enkä nähtävässä lähitulevaisuudessa.

Ei selvästi minulle tarkoitettu. Citymarketissa oli joskus ihan kivat myyjät siinä jotka nopeasti autto näiden kanssa, ja ei sitä syyllinen kunnes toisin todistetaan" vaa'allista pakkaustasoa mikä joissakin varhaisissa malleissa ainakin oli, että vaati pakkaamaan skannausjärjestyksessä tyhjälle pöydälle joka tavaran. Niin sitä sittarin versiota tuli käytettyäkin. Muualla en, kun kuitenkin tulee joku ongelma.

*LUE S-ETUKORTTI, JOS SINULLA EI OLE S-ETUKORTTIA, PAINA ... *

Eikä varsinkaan tuota.
 
mutta siinä pakkaustasossa on painontunnistin joka alkaa vinkumaan jos siihen laskee sen ostoskorin.
Ei siinä ole painontunnistinta vaan varashälyttimen tunnistin. Eli jos ostat lenkkarit ja niissä on hälytin kiinni niin taso ilmoittaa äänellä että kassatyöntekijä tietää tulla paikalle ja poistaa hä
lyttimen.
 
Citymarketissa missä usein käyn, on periaatteessa ihan toimiva itsepalvelukassa. Vasemmalla puolella masiinaa on laskutaso johon saa ostoskorin, keskellä monitori ja lukulaite ja oikealla puolella pakkaustaso.
Älytöntä on se, että alueella jossa näitä koneita on (vasemmalla puolella käytävää kolme konetta ja oikealla puolella käytävää kolme konetta) on koneet peilikuvana toisella puolella käytävää. Eli pakkaustaso onkin vasemmalla puolella.
Mikä ihmeen äly siinä on ollu tehdä ne peilikuviksi toiselle puolelle käytävää? Erilaisia koneita siis jopa saman kaupan sisällä. Muuten voisi käyttää niitä tasoja molemmin päin, mutta siinä pakkaustasossa on painontunnistin joka alkaa vinkumaan jos siihen laskee sen ostoskorin. Käsittääkseni sillä painontunnistuksella ei edes ole mitään virkaa siinä. Sitten jos vartoilet vuoroa sille puolelle käytävää missä on koneet "oikein" päin, tulee se apuhenkilö sieltä siihen pätemään että "älä jonota siihen kun on vapaita koneita toisella puolella". Siihen tarttis saada kyltti, että se on vasenkätisille tms:D
Kyllä ne normikassatkin on peilikuvia ?
 
Kävin eilen uudessa K-Supermartketissa joka juuri avattiin.

Siellä on pikakassat mutta kuulin että myyjä sanoi joillekin että alkomahoolia ei siitä saa. Vähän nuhjuista kun muuten täysin uusi erittäin moderni kauppa kaikkine viimeisimpine vimpaimineen.

Paras kokemus on kyllä Jyväskylän Kortepohjan vieressä oleva kauppa. Siellä on portti josta ei pääse läpi jos ei skannaa kuittia. Arvaa ryttäsinkö ja heitin kuitin menemään samantien kun kone sen ulosti.

Joku standardi tähän pitäisi saada. Ei tässä ole mitään järkeä että yksittäisissä kaupoissa voi olla vielä joku ihan oma systeemit mitä ei ole muualla.

Nyrkkisääntö taitaa olla että Ässästä saa melkein kaiken myyjä tulee piippaa. Koosta saan vaan tuotteet joissa ei ole mitään rajoitteita.
 
Parhaiten nuo toimii, kun kassoja on samassa kasassa 6+. Ja yksi myyjä joka sitten hyväksyy alkoholit ym. Tai ihan random jumitukset, puuttuvat viivakoodit/tuotteet. Vaikkei bisseä ostaisikaan, aina sitä välillä unohtuu joku sima tms. Noiden tarkoitus kuitenkin olisi nopeuttaa, ei hidastaa kaupassa käyntiä.
 
Koossa jos laite menee jumiin voi joutua odottelemaan kohtuuttomia aikoja että joku tulee auttamaan. Jos viereisellä kassalla on jonoa niin ne kutsuu jonkun jostain varaston perukoilta auttamaan. Viimeksi näin kävi kun ostin heräteostoksena CD:n autoon. Siinä oli joku rajoite joka vaati myyjää. Ei tuollaista voi tietää etukäteen kaikesta mahdollisesta.
 
Koossa jos laite menee jumiin voi joutua odottelemaan kohtuuttomia aikoja

Tää ei varmaankaan ole ketjusta kiinni vaan ihan yksittäisestä kaupasta ja sen järjestelyistä. Jossain on myyjä valvomassa pikakassoja eikä tee muuta, apu tulee välittömästi aina. Jossain muualla ei ole irtomyyjiä tuolla tavalla tarjolla. Jossain pienissä kaupoissa (sekä S että K) on normikassan myyjä se, joka myös valvoo muun myymisen lisäksi pikakassoja. Silloin voi joutua odottelemaan.
 
S-ryhmän yksi ongelma on huonot viivakoodinlukijat pikakassoilla verrattuna oikeastaan kaikkiin K-ryhmän lukijoihin. S-ryhmällä on sellainen pieni lukija, joka ei saa luettua juuri mitenkään S-ryhmän omien muovikassien koodia. Lisäksi tuotteet pitää laittaa lähelle ja joskus jopa sopivaan kulmaan, että luku onnistuu. K-ryhmällä on usein sellaisia isoja lukijoita, jotka lukevat kaukaa mitä vain missä asennossa tahansa. S-ryhmä saisi hissukseen uudistaa noita laitteitaan.
 
Tää ei varmaankaan ole ketjusta kiinni vaan ihan yksittäisestä kaupasta ja sen järjestelyistä. Jossain on myyjä valvomassa pikakassoja eikä tee muuta, apu tulee välittömästi aina. Jossain muualla ei ole irtomyyjiä tuolla tavalla tarjolla. Jossain pienissä kaupoissa (sekä S että K) on normikassan myyjä se, joka myös valvoo muun myymisen lisäksi pikakassoja. Silloin voi joutua odottelemaan.
Vieressä s marketissa kassa pystyy omalta koneeltaan kuittaamaan virheitä ym mikä on järkevää. Sama alepassa. Varsinkin pienissä kaupoissa noissa joutuu välillä hetken odottamaan.

Mitä tulee noihin lukijoihin, lidleissä parhaat. Ne viivakoodit on monessa tuotteessa suunniteltu nimenomaan lidlille miksi kassoillakin tavara liikkuu nopeasti. Ja lidleihinkin on alkanut tulla itsepalvelua.
 
Nyrkkisääntö taitaa olla että Ässästä saa melkein kaiken myyjä tulee piippaa. Koosta saan vaan tuotteet joissa ei ole mitään rajoitteita.
Meilläpäin on just toisin. S-ryhmästä ei saa mitään rajoitettuja, kun taas K-ryhmässä on henkilö hyväksymässä rajoitetutkin tuotteet.
 
Koossa jos laite menee jumiin voi joutua odottelemaan kohtuuttomia aikoja että joku tulee auttamaan. Jos viereisellä kassalla on jonoa niin ne kutsuu jonkun jostain varaston perukoilta auttamaan. Viimeksi näin kävi kun ostin heräteostoksena CD:n autoon. Siinä oli joku rajoite joka vaati myyjää. Ei tuollaista voi tietää etukäteen kaikesta mahdollisesta.
Läheisessä K-Supermarketissa tämä on tullut tutuksi, ei voi olla alkoholeja, irtokarkkeja yms pikakassalla. Useamman kerran käynyt että puhelimella maksaessa sovellus päivittyy tai kestää hetken että nfc menee päälle, niin kutsuu myyjän paikalle ja viereiset kassat ei pysty tekemään mitään vaan jos perähuoneen varastosta tulee hyvin verkkaisesti tyyppi paikalle. Viimeisin kerta oli kun joutui odottamaan kolme kertaa apuja siihe ja en tietenkään päässyt lähtemään tai vaihtamaan oikealle kassalle ja näki naamasta että nyt koetellaan "asiakaspalvelijaa".
 
Ne viivakoodit on monessa tuotteessa suunniteltu nimenomaan lidlille

No ei kai sentään? Suomessa Lidlillä hyvin pieni markkinaosuus ja merkittävä osa K:n ja S:n tuotteista on omia brändejä, joita ei tietenkään ole suunniteltu millekään Lidlille.
 
No ei kai sentään? Suomessa Lidlillä hyvin pieni markkinaosuus ja merkittävä osa K:n ja S:n tuotteista on omia brändejä, joita ei tietenkään ole suunniteltu millekään Lidlille.
Öö, siis Lidlissä myytävät Lidlin tuotteet on suunniteltu lidlille. Ja suurin osa Lidlissä myytävistä tuotteista on vain siellä myynnissä.
 
Öö, siis Lidlissä myytävät Lidlin tuotteet on suunniteltu lidlille. Ja suurin osa Lidlissä myytävistä tuotteista on vain siellä myynnissä.

Ok. Mutta samalla tavalla Pirkka-tuotteet on suunniteltu K-ryhmän myymälöihin ja Kotimaista-brändin tuotteet S-kaupan lukijoihin. S-kauppa näistä omien kokemusten perusteella huonoin. Lidlissä en juuri käy.
 
Mitä tulee noihin lukijoihin, lidleissä parhaat. Ne viivakoodit on monessa tuotteessa suunniteltu nimenomaan lidlille..


Mitä tällä haetaan? Viivakoodit on standardisoitu, ei ne mitään kauppakohtaisia ole. Lukijoissa on vähän eroja valmistaja/mallikohtaisesti, että missä kulmassa, miten kaukaa jne lukevat mutta ei nekään kauppakohtaisia ole.
 
Mitä tällä haetaan? Viivakoodit on standardisoitu, ei ne mitään kauppakohtaisia ole. Lukijoissa on vähän eroja valmistaja/mallikohtaisesti, että missä kulmassa, miten kaukaa jne lukevat mutta ei nekään kauppakohtaisia ole.

En mäkään usko, että tuossa mitään sen kummempaa suunnittelua tehdään. Mutta joskus viivakoodit laitetaan tuotteisiin typerästi ja asia korjataan. Esim. Ullan pakarin sämpyläpusseissa oli alkuaikana hyvin pieni viivakoodi paikassa, joka pussinsulkijan takia oli aina rypyssä. Puolen vuoden (tms.) päästä pakkaus oli uusittu niin, että iso viivakoodi on paremmin luettavissa. Mutta samalla tavalla tuo olisi toiminut ihan kaikissa lukijoissa.
 
Parhaiten nuo toimii, kun kassoja on samassa kasassa 6+. Ja yksi myyjä joka sitten hyväksyy alkoholit ym. Tai ihan random jumitukset, puuttuvat viivakoodit/tuotteet. Vaikkei bisseä ostaisikaan, aina sitä välillä unohtuu joku sima tms. Noiden tarkoitus kuitenkin olisi nopeuttaa, ei hidastaa kaupassa käyntiä.
Taitaa ensisijainen tarkoitus olla säästää kauppiaan kuluja.
 
Taitaa ensisijainen tarkoitus olla säästää kauppiaan kuluja.

Kaupan olemassaolon tarkoitus on tietenkin tuottaa voittoa, eikä tehdä hyväntekeväisyyttä. Sen ei pitäisi olla yllätys kellekään. Mutta pikakassojen kohdalla hyötyvät yleensä sekä asiakkaat että kauppias. Ihan sama, mikä on juuri se ensisisjainen tarkoitus kun hyötyjä on useita. Pikakassojen ansiosta kassakapasiteetti kasvaa ja kassaaminen on usein selvästi nopeampaa kun huomioidaan jonotus, kassat ovat kaupalle aiempaa halvempia kun tarve työvoimalle vähenee.

Ja kun toiminta tehostuu, niin jollain aikavälillä syytä hyötyy rahallisesti myös se kuluttaja, joka niiden kassamyyjien palkat maksaa.
 
Mitä tällä haetaan? Viivakoodit on standardisoitu, ei ne mitään kauppakohtaisia ole. Lukijoissa on vähän eroja valmistaja/mallikohtaisesti, että missä kulmassa, miten kaukaa jne lukevat mutta ei nekään kauppakohtaisia ole.
Sitä, että Lidlissä sitä viivakoodia ei tarvitse heilutella edes takaisin tai tarjota eri etäisyyksillä. Ehkä se on laitekohtaista, tai tuolla viivakoodit on paremmalla fontilla/paperilla, mutta asiointi vaan on sujuvampaa. Ja pienessä paketissa saattaa olla koko paketin mittainen viivakoodi. Ei mitään pientä printtiä kulmassa.
 
S-ryhmän yksi ongelma on huonot viivakoodinlukijat pikakassoilla verrattuna oikeastaan kaikkiin K-ryhmän lukijoihin. S-ryhmällä on sellainen pieni lukija, joka ei saa luettua juuri mitenkään S-ryhmän omien muovikassien koodia. Lisäksi tuotteet pitää laittaa lähelle ja joskus jopa sopivaan kulmaan, että luku onnistuu. K-ryhmällä on usein sellaisia isoja lukijoita, jotka lukevat kaukaa mitä vain missä asennossa tahansa. S-ryhmä saisi hissukseen uudistaa noita laitteitaan.

S-ryhmä tiedostaa ongelman ja on tekemässä jotain asian eteen, lisäksi tulee käsiskannerit avuksi. Valitin asiasta ja sain tuollaisen vastauksen.
 
S-ryhmä tiedostaa ongelman ja on tekemässä jotain asian eteen, lisäksi tulee käsiskannerit avuksi. Valitin asiasta ja sain tuollaisen vastauksen.
Eri asia onkin milloin tuo tapahtuu, itsekin olen S-ryhmälle maininnut useammastakin asiasta ja antanut kehitysehdotuksia mutta tuntuu että noissa kestää useampi vuosi jos ylipäätään ehdotukset toteutuvat. (ja itselläni on suhteita HOKin herroihin, nekin vaan toteavat että toteutetaan jos joskus löytyy löysää rahaa).
 
S-ryhmä tiedostaa ongelman ja on tekemässä jotain asian eteen, lisäksi tulee käsiskannerit avuksi. Valitin asiasta ja sain tuollaisen vastauksen.

Varmasti, mutta veikkaan että asialle tehdään jotain sitten kun nykyiset lukijat tulevat luonnollisen elinkaarensa päähän ja ne muutoinkin uusitaan. Sitä odotellessa.
 
S-ryhmä tiedostaa ongelman ja on tekemässä jotain asian eteen, lisäksi tulee käsiskannerit avuksi. Valitin asiasta ja sain tuollaisen vastauksen.
Prismoissa taitaa olla skannerit jo käytössä. Seuraavalla isommalla kauppareissulla täytyy testata toiminta. Luulisi nopeuttavan kaupassa käyntiä. Jonottaminen kassalla on syvältä.
 
Varmasti, mutta veikkaan että asialle tehdään jotain sitten kun nykyiset lukijat tulevat luonnollisen elinkaarensa päähän ja ne muutoinkin uusitaan. Sitä odotellessa.
Onneksi tulee tehtyä yli 90% ostoksia verkokaupassa ja joku orja kantaa tuoteet kotiovelle. Maksan mielelläni 0-5e siitä että joku muu kerää tuotteet ja kiikuttaa ne kotiovelle. Tosin, aina satunnaisesti joutuu käymään ihan fyysisesti kaupassa ja epäkäytännölliset kassat ja varsinkin totaalisen huonot "pikakassat" ärsyttävät. Ei se enää ole kovin "pika" jos joku joutuu tulemaan paikalle tekemään jotain jos kassa kaatuu tai on joku ikärajavalvottu tuote joukossa jota ei välttämättä edes itse ole tajunnut.
 
Luulisi että tekevät jotain ennenkun nykyiset uudet on finaalissa, mihin nyt kestää aikansa. Siis Prismoissa. Kun tullut hankittua sutta ja sekundaa laitteiden osalta. Mutta senhän näkee sitten kun kokee.

Tuo skanneri kokeilu on itsellä vieläkin hakusessa. Lähes aina on olutta mukana, muutama tölkki tai 24 pack, ja pullokuitti.

Vielä kun samassa kaupassa myyjä voi hoitaa omalta päätteltään sen 18v rajan kun vilauttaa tölkkiä - tai toinen tulee kirjautumaan siihen IP päätteelle tagilla näppäilemään jotain.

Oikeastaan voisin tehdä testin huomenna, kassillinen hylsyjä (pullokuitti) ja koppa kaljaa sillä ihmeen käsiskannerilla ja IP kassalle ihmettelmään mitä tapahtuu...
 
Mitä tällä haetaan? Viivakoodit on standardisoitu, ei ne mitään kauppakohtaisia ole. Lukijoissa on vähän eroja valmistaja/mallikohtaisesti, että missä kulmassa, miten kaukaa jne lukevat mutta ei nekään kauppakohtaisia ole.
Lidlissä oli aikanaan omat viivakoodit ketjun tuotteissa (no en varma on vielä nykyäänkin joissain tuotteissa), idea oli nopea luku, ei tarvinnut pyöritellä pakettia (se koodi saatto olla koko sivun korkuinnen, olisiko jatkunut seuraavallekkin sivulle. Valmistajan omissa normaaleissa tuotemerkeissä valmistajan omissa paketeissa normi EAN normi kokoisena/paikassa.

Voi sen EAN koodinkin painaa/printata luovasti, en nyt etsinyt onko jotain maximi korkeus juttuja (voiko tehdä maitotölkkiin koko sivun korkuista.
 
Voi sen EAN koodinkin painaa/printata luovasti, en nyt etsinyt onko jotain maximi korkeus juttuja (voiko tehdä maitotölkkiin koko sivun korkuista.

Olen joskus kokeillut venyttää eri suuntiin. Korkeussuunnassa voi olla kuinka korkea tahansa (ja aika matala myös), kunhan viivan leveys mittasuhteet pysyvät oikein. Leveyssuunnassakin kestää venytystä aika paljon vaikka mittasuhteet menevät pieleen. Värien heikolla kontrastilla saa helposti häiriötä aikaan.
Lukijoissa on eroja, mutta en oikein ymmärrä mistä tässä viivakoodiongelmassa nyt puhutaan. En ole ikinä törmännyt ongelmaan viivakoodien lukemisen suhteen missään (kaupassa tai muualla) jos ei lasketa sitä, että sitä pakettia saa joskus pyörittää sen 7 kertaa että koodi löytyy sieltä. Kieltämättä ei välttämättä olisi huono idea, jos vaikka tuotepaketissa olisi viivakoodi alareunassa joka sivulla.
 
Tämähän on hienoa. Pitää opetella jokainen kauppa erikseen.
Nyrkkisääntö:
Jos näet, että pikakassoilla on oma työntekijä valvomassa niitä, niin voit ostaa rajoitettuja tuotteita niiden kautta. Monessa kaupoissa pikakassoja voidaan ohjata näppärästi palvelukassalta käsin, mutta näissä ei saa myydä rajoitettuja tuotteita. Viranomaisten näkemys on, ettei ikärajavalvonta voi onnistua ilman omaa dedikoitua työntekijää..ikärajavalvonta ei toteudu jos esim. pikakassalla oleva näyttää henkkareita palvelukassalla olevalle myyjälle.
 
S-ryhmän yksi ongelma on huonot viivakoodinlukijat pikakassoilla verrattuna oikeastaan kaikkiin K-ryhmän lukijoihin. S-ryhmällä on sellainen pieni lukija, joka ei saa luettua juuri mitenkään S-ryhmän omien muovikassien koodia. Lisäksi tuotteet pitää laittaa lähelle ja joskus jopa sopivaan kulmaan, että luku onnistuu. K-ryhmällä on usein sellaisia isoja lukijoita, jotka lukevat kaukaa mitä vain missä asennossa tahansa. S-ryhmä saisi hissukseen uudistaa noita laitteitaan.
Tosiaan ärsyttää nuo pikakassojen viivakoodilukijat S-ketjussa. Muovipusseja lukuunottamatta niiden kanssa kyllä oppii elämään. Se on jännä homma, että uusi myymälä saa palvelukassoille hienot ja aivan mahtavasti toimivat 3D-skanneri-järjestelmät (Nopea, varma ja tahattomat virhelyönnit mahdottomia. Tuotetta ei myöskään tarvitse enää käännellä samalla tavalla), mutta pikakassoille tulee samaa heikkoa mallia kuin joskus 5-10 vuotta sitten kun ensimmäiset pikakassat tulivat.
 
Nyrkkisääntö:
Jos näet, että pikakassoilla on oma työntekijä valvomassa niitä, niin voit ostaa rajoitettuja tuotteita niiden kautta. Monessa kaupoissa pikakassoja voidaan ohjata näppärästi palvelukassalta käsin, mutta näissä ei saa myydä rajoitettuja tuotteita. Viranomaisten näkemys on, ettei ikärajavalvonta voi onnistua ilman omaa dedikoitua työntekijää..ikärajavalvonta ei toteudu jos esim. pikakassalla oleva näyttää henkkareita palvelukassalla olevalle myyjälle.

Ei pidä paikkansa tämäkään. Tuossa paikallisessa K-Supermarketissa on nyt ollut kahtena päivänä kun siinä olen käynyt myyjä pikakassoilla. Kyltissä ennen kassoja lukee myös selkeästi että ei myydä alkoholia, nikotiinituotteita eikä punaleima tuotteita. Jotain muitakin oli mutta kyltti oli niin kaukana etten kaikkea nähnyt lukea. En tiedä mikä tuon myyjän funktio on, mutta se kertoo ihimisille jos he koittavat ostaa jotain rajoitettuja tuotteita.
 
Ei pidä paikkansa tämäkään. Tuossa paikallisessa K-Supermarketissa on nyt ollut kahtena päivänä kun siinä olen käynyt myyjä pikakassoilla. Kyltissä ennen kassoja lukee myös selkeästi että ei myydä alkoholia, nikotiinituotteita eikä punaleima tuotteita. Jotain muitakin oli mutta kyltti oli niin kaukana etten kaikkea nähnyt lukea. En tiedä mikä tuon myyjän funktio on, mutta se kertoo ihimisille jos he koittavat ostaa jotain rajoitettuja tuotteita.
Ellen ihan väärin muista, niin olisiko jopa k supermarketissa tuossa vieressä ollut käytännössä mahdotonta ostaa alkoholia pikakassalta. Kysyisin joskus ohi menevältä myyjältä, ja sanoi ettei pysty. Tokihan voi olla kiireessä kusettanut. Noin muuten aina noissa myyjä on pystynyt kuittaamaan iän.
 
Ellen ihan väärin muista, niin olisiko jopa k supermarketissa tuossa vieressä ollut käytännössä mahdotonta ostaa alkoholia pikakassalta. Kysyisin joskus ohi menevältä myyjältä, ja sanoi ettei pysty. Tokihan voi olla kiireessä kusettanut. Noin muuten aina noissa myyjä on pystynyt kuittaamaan iän.

Joo, mua hämmenti se että siinä on myyjä vahtimassa pikakassoja, mutta se ei silti piippaa rajoitettuja tuotteita läpi vaan kertoo että ei pysty. Kai sen pointti on auttaa pikakassan käytössä, mutta jos tuo on joku pitkäaikaisempi ratkaisu eikä mikään väliaikainen kampanja, niin miksi ei se samalla voi piipata läpi rajoitettuja tuotteita. Ihme systeemi.
 
Jokusen kerran käynyt, että pikakassalla unohtunut se punalapputuote, ykkösolut tai energiajuoma. Sitten joutuu korjaamaan tavarat ja salamannopeasti juoksee perinteisen kassan jonoon.
 
Muuten ihan suosin pikakassoja, mutta nuo Citymarketin skannaa-kuitti-että-pääset-ulos-vankilasta-paskat kierrän kyllä kaukaa, paperin tuhlausta ja ei tässä mitään varkaita olla. Onneks tulee muutenkin keskitettyä S-mestoihin ja Citymarket lähinnä Mammuttimarkkinoiden takia kerran pari vuodessa tulee kätyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 287
Viestejä
4 507 946
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom