Kauppojen pikakassat

Tukuissahan noita skannereita on ollut käytössä iät ajat. Todella paljon ongelmia niiden kanssa on varsinkin, kun on tarve poistaa jo sinne laitettu tuote tai määriä muutella. Voisin kuvitella, että nuo aiheuttaa paljon lisätyötä kaupalle, kun vasta kotona huomataan, että ei määrät täsmää tai siellä on aivan vääriä tuotteita. Taitaa nyt sentään tuossa s-ryhmän kapulassa olla selkeä näyttö, mistä määrät ja summat näkee. Onneksi nuo ei ole pakollisia vielä käyttää, niin ei mummot ja muut epätekniset ole niiden kanssa sähläämässä.
Juu, tietty riippuu hirveästi tuosta käyttöliittymästä kinka paljon riesaa noista tulee. Itse olen aikanaan käyttänyt SLO sähkötukun skannereita ja ne ainakin olivat helppoja ja loogisia. Toisaalta meillä oli duunissa parin tukun sellainen "käsivarasto" yleisimpiä tuotteita ja ne toimivat tuollaisilla viivakoodilukijakalikoilla ja niiden käyttö oli kyllä yhtä helvettiä kun seinällä olevassa käyttöohjeessa oli virheitä ja vekottimien käyttölogiikkaa ei ollut pätkääkään mietitty. Eli tukussa paikanpäällä olevat olivat mukavia käyttää, nuo duunipaikalle kiikutetut "mini-SLO":n ja sen toisen tukun kapulat vastaavasti ihan toivottomia.

Tavalliseen ruokakauppaan tavallisille tallaajille tarkoitetut skannerit pitää kyllä tehdä sellaisiksi että niitä osaa käyttää ilman ohjekirjaa eli mahdollisimman vähän toimintoja, isot napit ja helppo tapa perua viimeisin skannaus tai korjata skannattuja tuotteita. Sellainen kalikka mikä duunissa oli ei tulisi toimimaan mitenkään tavallisessa kaupassa koska siinä oli miljoona pientä nappia liikaa ja pelkästään skannaustoiminnon löytämiseen meni hetki ensimmäisellä kerralla.
 
Niin kauan kun ihmiset ei ymmärrä, että siihen pakkauslevylle voi suoraan laittaa sen kassin ja latoa ne scannerin jälkeen suoraan sinne kassiin, niin homma varmaan vaikuttaakin typerältä. Se taaraa paikallisessa Prismassa ainakin sen levyn puntarin siinä vaiheessa kun painaa aloita.
Paitsi sitten tuokin järkevä tapa on välillä erikseen kielletty.

0F004643-F7DF-481C-8895-DA43E87A5BF0.jpeg
 
Paitsi sitten tuokin järkevä tapa on välillä erikseen kielletty.

0F004643-F7DF-481C-8895-DA43E87A5BF0.jpeg

No voihan hemmetti, meilläpäin ei tuollaisia lappuja ole vielä näkynyt.

Jos niitä ostoksia ei saa pakattua kassiin suoraan, niin aika ilkeää niiden pinoaminen siihen levylle on jos ostoksia on enemmän.
 
Tuo on varmaan poikkeus. En ole missään nähnyt moista. Eli aina suoraan kassiin/reppuun skannerista.
 
Tuo on varmaan poikkeus. En ole missään nähnyt moista. Eli aina suoraan kassiin/reppuun skannerista.
Kuulostaa kyllä mielisairaalta.

En ole paljon näitä itsepalvelukassoja testaillut(enkä ikinä omaan kassiin), mutta tuohon rajoitteeseen on kuulemma joissain laitteistoissa tekninen syy, eli ei ymmärrä että painoa tulee jo ennen ostosten latomista.

Pikakassat ehdottomasti hyvä juttu. Prismoissa nyt ainakaan ole työpaikat vähentyneet vaan päinvastoin kun moni on avoinna 24/7/365.
Jos itselläni 1-5 ostosta niin menen itsepalvelukassalle mielummin kuin siihen 4 metriä pitkän jonon hännille seisoskelemaan minuuttitolkulla.
Mahtaako pidentynyt aukiolo automaattisesti suurmyymälässä lisätä miestyötuntien tarvetta? En ole ollenkaan vakuuttunut että näin kävisi.

Lähinnä vartioinnin osalta varmaan joo, työvoiman tarve skaalautunee aukioloaikaan.

Entäs kassat? Jos jonkin verran jonon kertymistä kuitenkin sallitaan, niin kai samat duunit saadaan tehtyä lomittamalla vuorotusta pidemmälle ajalle ilman työvoiman tarpeen lisääntymistä.

Hyllytys sun muu taas voi olla jopa helpommin järjestettävissä kun työpäivä on pidempi, kun työntekijöitä voidaan asiakasmäärän vaihdellessa nakittaa eri tehtäviin. Lisäksi työteho joissain vaiheissa voi olla parempi kun ihmisiä ei pyöri jaloissa.
 
Pikakassat ehdottomasti hyvä juttu. Prismoissa nyt ainakaan ole työpaikat vähentyneet vaan päinvastoin kun moni on avoinna 24/7/365.
Jos itselläni 1-5 ostosta niin menen itsepalvelukassalle mielummin kuin siihen 4 metriä pitkän jonon hännille seisoskelemaan minuuttitolkulla.
Mahtaako pidentynyt aukiolo automaattisesti suurmyymälässä lisätä miestyötuntien tarvetta? En ole ollenkaan vakuuttunut että näin kävisi.

Lähinnä vartioinnin osalta varmaan joo, työvoiman tarve skaalautunee aukioloaikaan.

Entäs kassat? Jos jonkin verran jonon kertymistä kuitenkin sallitaan, niin kai samat duunit saadaan tehtyä lomittamalla vuorotusta pidemmälle ajalle ilman työvoiman tarpeen lisääntymistä.

Hyllytys sun muu taas voi olla jopa helpommin järjestettävissä kun työpäivä on pidempi, kun työntekijöitä voidaan asiakasmäärän vaihdellessa nakittaa eri tehtäviin. Lisäksi työteho joissain vaiheissa voi olla parempi kun ihmisiä ei pyöri jaloissa.

Iso logistiikka? Jos tavarantoimituksia voidaan tehdä myymälän henkilökunnan läsnäollessa vapaammin myös ilta- tai yöaikaan tarpeen mukaan, kai sekin on joku hyöty. Teoriassa, jos näin tehdään, jne. Eiköhän nykyään aika paljon rahtia kulje pakkoyrittäjien kyydissä eli ei tarvitse pohtia mitään palkollisten iltalisiä yhteistyökumppanin osalta.
 
Tuo on varmaan poikkeus. En ole missään nähnyt moista. Eli aina suoraan kassiin/reppuun skannerista.
Tuo on Hervannan S-Marketista. Toivottavasti ei yleisty, pilaa mielestäni aika tehokkaasti pikakassan idean.

Noiden S-ryhmän vaa'alla varustettujen pikakassojen lisäksi on tullut uudempia pikakassoja, joissa on neljä tai viisi pienten ostosten pikakassaa ja näiden vieressä yksi liukuhihnalla varustettu pikakassa. Näissä ei ole erillistä pakkaustasoa johon ostokset pitää laittaa skannaamisen jälkeen. Ainakin Tampereella Kalevan Prismassa on molemman tyyppiset pikakassat ja useimmiten tuo uusi on käytössä ja vanhempi suljettu.
 
Miksi haluat maksaa juuri kassahenkilökunnalle, vaikka he olisivat täysin turha menoerä? Jos kaupassa olisi kärryjentyöntäjiä, haluaisitko maksaa heille? Tai muovikassin täyttäjiä? Haluaisitko maksaa myös heille?

Autoilun alkuaikoina autojen edessä piti kulkea henkilö varoittamassa muita lähestyvästä autosta. Kävellen. Eipä kukaan heidänkään työpanostaan kaipaa, enkä ainakaan itse haluaisi maksaa heille "prosenttia".
Ennen oli kärrypojat ja sitten tulivat pantilliset kärryt ja ammattikunta katosi. Nykyään protestoin tätä kehitystä vastaan palauttamalla siististi oikeaan paikkaan vain pantittomat kärryt. Pantillisista nykäisen metallisen lätkäni pois ja jätän kärryt parkkipaikan ajoväylälle :smoke:
 
Entäs kassat? Jos jonkin verran jonon kertymistä kuitenkin sallitaan, niin kai samat duunit saadaan tehtyä lomittamalla vuorotusta pidemmälle ajalle ilman työvoiman tarpeen lisääntymistä.

Hyllytys sun muu taas voi olla jopa helpommin järjestettävissä kun työpäivä on pidempi, kun työntekijöitä voidaan asiakasmäärän vaihdellessa nakittaa eri tehtäviin. Lisäksi työteho joissain vaiheissa voi olla parempi kun ihmisiä ei pyöri jaloissa.


Aikanaan Anttilan ruokapuolella oli sääntö 5 asiakasta jonossa per kassa on ok. Jos on enemmän, pitää avata toinen kassa.
 
Itselleni vähän harmittavasti paikalliset ovat oppineet itsepalvelukassojen käytön ja niihin on jopa pidempi jono kuin palvelukassoille. Itse tykkäsin aiemmin, kun itsepalvelun kautta pääsi ohittamaan jonot ruuhkaiseenkin aikaan, vaan ei enää.
 
Pikakassoja karsastetaan yhä. Olen useamman kerran todistanut pitkää jonoa normikassalle ja vieressä täysin tyhjä pikakassapuoli, jossa 3 asiakaspaikkaa tyhjänä. Joko ihmiset luulivat, että pikakassa ei ole käytössä tai sitten vain eivät halua sitä syystä tai toisesta käyttää. Luonnollisesti säästin taas helvetisti aikaa.

Pikakassojen etu on myös se, kuten todettiin, ettei yksi jumittava asiakas haittaa juuri muiden jonotusta. Ties kuinka usein joku valopää unohtaa punnita vihanneksensa ja sitten taas odotellaan. Pikakassalla yksi jono per monta asiakaspaikkaa.
 
niihin on jopa pidempi jono kuin palvelukassoille

Jonon pituus onneksi ei tarkoita jonotuksen kestoa. Monella pikakassalla on yksi jono per 6 asiakaspaikkaa. Saa olla siis aika moninkertainen jonon pituus että odotusaika olisi sama kuin normikassalla.

Ellet sitten tarkoittanut, että se jonotusaika olisi pikakassoille pidempi. Tämän en (Helsingissä) ole törmännyt koskaan.
 
Pikakassoja karsastetaan yhä. Olen useamman kerran todistanut pitkää jonoa normikassalle ja vieressä täysin tyhjä pikakassapuoli, jossa 3 asiakaspaikkaa tyhjänä. Joko ihmiset luulivat, että pikakassa ei ole käytössä tai sitten vain eivät halua sitä syystä tai toisesta käyttää. Luonnollisesti säästin taas helvetisti aikaa.

Pikakassojen etu on myös se, kuten todettiin, ettei yksi jumittava asiakas haittaa juuri muiden jonotusta. Ties kuinka usein joku valopää unohtaa punnita vihanneksensa ja sitten taas odotellaan. Pikakassalla yksi jono per monta asiakaspaikkaa.

Ne itsepalvelukassat on kyllä rampautettu tehokkaasti. Jos esimerkiksi sattuu olemaan joku -50 prosenttia ale-lappu tuotteessa, lähes alkoholitonta olutta jossa ei ole edes mitään myynti-ikärajaa laissa niin siinäpä sitten odottelet kassan lukituksen aukaisua tai myyjää skannaamaan se tuote omalla kortillaan kassa aukaistuna jotta osto onnistuu. Joskus jumittunut Prismassa se itsepalvekukassa kun Tolu-yleispuhdistusainetta ostanut pesuaineena. Tupakkatuotteiden ostoa turha myös edes yrittää siitä. Maksutavatkin taitavat rajoittua siihen maksukorttiin.

Saisivat nuo ongelmat korjattua niin olisihan se ihan kehityskelpoinen.
 
Jonon pituus onneksi ei tarkoita jonotuksen kestoa. Monella pikakassalla on yksi jono per 6 asiakaspaikkaa. Saa olla siis aika moninkertainen jonon pituus että odotusaika olisi sama kuin normikassalla.

Ellet sitten tarkoittanut, että se jonotusaika olisi pikakassoille pidempi. Tämän en (Helsingissä) ole törmännyt koskaan.
Kumma juttu että et ole törmännyt. Minä olen törmännyt tuohon. Monesti pääsee lampsimaan tyhjälle kassalle. Riippuu varmaan ihan kaupasta ja kellon ajasta. Puhut varmaan jostain tietystä kaupasta (kun tuon 6 asiakaspaikkaa manitsit)?
 
Viimeksi muokattu:
Jonon pituus onneksi ei tarkoita jonotuksen kestoa. Monella pikakassalla on yksi jono per 6 asiakaspaikkaa. Saa olla siis aika moninkertainen jonon pituus että odotusaika olisi sama kuin normikassalla.

Ellet sitten tarkoittanut, että se jonotusaika olisi pikakassoille pidempi. Tämän en (Helsingissä) ole törmännyt koskaan.

Joo olin epäselvä itseni. Pahoittelut. Tarkoitin jonotuksen aikaa. Jäin viime kerralla jopa vähäksi aikaa katsomaan ja tilanne säilyi stabiilina: palvelukassoille oli 1-2 ihmistä jonossa per kassa ja pikakassoille noin 3-5 jonottajaa (per kolme pikakassaa, jotka ovat peräkkäin ja menee samalla jonotuksella). Varsin hämmentävää.
 
Tuossa astian palauttamisessa yleensä häiritsee enemmän se, että pöydät ovat siivottomassa kunnossa jo niihin mennessä eli likaisia, rasvaisia, roskaisia. Eipä siinä kiinnosta palautella sellaiseen mennessä. Vaikka henkilökunta säästyisi astioiden palautukselta, niin pitäisihän pöytä pyyhkiä ja tarkastaa joka tapauksessa. Harmittavan usein näin ei ole tehty. Jos taas on ollut siisti pöytä, hyvä laatu ruuassa ja hyvä fiilis, niin joskus sitä kiikuttaa tarjottimenkin pois.
 
Tuossa astian palauttamisessa yleensä häiritsee enemmän se, että pöydät ovat siivottomassa kunnossa jo niihin mennessä eli likaisia, rasvaisia, roskaisia. Eipä siinä kiinnosta palautella sellaiseen mennessä. Vaikka henkilökunta säästyisi astioiden palautukselta, niin pitäisihän pöytä pyyhkiä ja tarkastaa joka tapauksessa. Harmittavan usein näin ei ole tehty. Jos taas on ollut siisti pöytä, hyvä laatu ruuassa ja hyvä fiilis, niin joskus sitä kiikuttaa tarjottimenkin pois.
Ehkä se pöytien pyyhintään tarkoitettu aika menee siihen, että kuljetetaan asiakkaiden tarjottimia ja astioita pois pöydistä?

Kyllä se pitää sillä ravintolan/kahvilan/ruokalan konseptilla mennä. Jos asiakkaat vievät astiat pois niin sitten ne viedään. Jos ei halua viedä niin sitten mennään siihen ravintolaan, johon kuuluu se pöytiin tarjoilu ja pöydän siivous.
 
...
Toinen raivostuttavuus on se, että maksupäätteet ei edelleenkään osaa ilmoittaa tarvitsevansa PIN-koodia. Sen sijaan antavat epämääräisen "hylätty"-ilmoituksen minkä jälkeen tarvitaan myyjä kuittaamaan homma että pääsee taas maksamaan.
Itsellä yksi maksupääte pyysi pin-koodia. eli olisiko joku päivitys näihinkin tulossa.

Itse en ole punnitsevaa kassaa nähnyt pitkään aikaan S-marketeissa/Prismoissa. Päivittyneet kaikissa ei-punnitseviin versioihin.

Paljon tosin niissäkin eri versioita. Joissakin skanneri on ns. koko ajan päällä, eli riittää viivakoodin näyttäminen koneelle. Joissakin pitää painaa "Aloita" nappia ruudulta.
 
Tuossa astian palauttamisessa yleensä häiritsee enemmän se, että pöydät ovat siivottomassa kunnossa jo niihin mennessä eli likaisia, rasvaisia, roskaisia. Eipä siinä kiinnosta palautella sellaiseen mennessä. Vaikka henkilökunta säästyisi astioiden palautukselta, niin pitäisihän pöytä pyyhkiä ja tarkastaa joka tapauksessa. Harmittavan usein näin ei ole tehty. Jos taas on ollut siisti pöytä, hyvä laatu ruuassa ja hyvä fiilis, niin joskus sitä kiikuttaa tarjottimenkin pois.
Voisiko jossain olla kertakäyttö-rättejä niin asiakas voisi samalla pyyhkäistä pöydän kun lähtee pois?
 
Musta on selvää, että ravintolassa toimitaan ravintolan käytäntöjen mukaisesti. Jos ravintola ohjeistaa asiakkaita palauttamaan tarjottimet, niin totta kai palautan - jos tuohon ravintolaan menen. On myös ravintoloita, joissa asiakkaan pitää hakea ruoka itse tiskiltä, eikä pöytiin tarjoilla. Ravintola kuitenkin ottaa tuossa tietoisen riskin kun heikentää palvelua, eli ei tuo mikään kuningasidea aina ole. Mutta aika häröä mennä tuollaiseen ravintolaan ja jättää omat paskansa pöytään. Siis paskaa käytöstä muita asiakkaita ja henkilökuntaa kohtaan. Tiedä sitten, miten tämä liittyy pikakassoihin....
 
Noin yleisesti pikakassojen tulo ei ole vähentänyt työtunteja vaan työntekijöiden työnkuvaan on tullut muutoksia. Esimerkiksi Alepassa kassamyyjä-tehtävää suorittavalle on tullut lisää hyllytys-vastuuta mikä vapauttaa muut työntekijät tekemään muita kaupan huoltoon liittyviä asioita.
 
Lidleissä ei taida olla vielä missään käytössä nämä, en ole ainakaan nähnyt?

Eipä ole, kun sieltä jos ostaa vaikka banaanin, niin se on kassahenkilö joka sen punnitsee. Tai paistopisteeltä kolme lihapiirakkaa, niin kassa arvuuttelee mikä paakkelsi on kyseessä ja näppäilee sen kassaan. Asiakkaat jos alkais tätä tekemään itsepalvelukassalla, niin jo nyt tolkuttomat jonot ylettyisi kaupan takaseinään asti.

Muuten itse aiheeseen, käytän muissa kaupoissa itsepalvelua tai perinteistä vähän tilanteesta riippuen.
 
Pikakassoja karsastetaan yhä. Olen useamman kerran todistanut pitkää jonoa normikassalle ja vieressä täysin tyhjä pikakassapuoli, jossa 3 asiakaspaikkaa tyhjänä.
On muuten selkeyden kannalta hyvä pidättäytyä kutsumasta itsepalvelukassaa pikakassaksi. Pikakassa on vakiintunut nimitys ylipäänsä pienten ostojen nopealle jonolle, joissa on siis ihan normaalisti myyjä röissä.

Itsepalvelukassa on eri asia, eikä se ole millään tavalla nopeampi vaihtoehto itsessään. Vain jos sen avulla saadaan tarpeeksi paljon lisää samanaikaisesti käytettäviä kassoja tai pääsee jonon ohi koska vähemmistö käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
On muuten selkeyden kannalta hyvä pidättäytyä kutsumasta itsepalvelukassaa pikakassaksi. Pikakassa on vakiintunut nimitys ylipäänsä pienten ostojen nopealle jonolle, joissa on siis ihan normaalisti myyjä röissä.

Itsepalvelukassa on eri asia, eikä se ole millään tavalla nopeampi vaihtoehto itsessään. Vain jos sen avulla saadaan tarpeeksi paljon lisää samanaikaisesti käytettäviä kassoja tai pääsee jonon ohi koska vähemmistö käyttää.

Hmm. Topicin otsikkokin on jo vähän hämäävä, kun tässä tosiaan puhutaan kahdesta eri asiasta.
Pikakassa katosi paikallisesta prismasta jotain samaan aikaan kun rempan yhteydessä tuli itsepalvelukassat.

Ja se pikakassa oli varsin kätevä, paitsi silloin kun joku vajukki ei sitä tajunnut ja työnsi kärryllisen tavaraa hihnalle, harvoin tuota toki tapahtui mutta silti.
 
Täälläpäin nuo "max 5 ostosta" -kassat kuolivat hyvin nopeasti koska ihmiset eivät välittäneet tuosta rajoituksesta eikä hommaa saatu koskaan toimimaan.
 
On muuten selkeyden kannalta hyvä pidättäytyä kutsumasta itsepalvelukassaa pikakassaksi. Pikakassa on vakiintunut nimitys ylipäänsä pienten ostojen nopealle jonolle, joissa on siis ihan normaalisti myyjä röissä.

Itsepalvelukassa on eri asia, eikä se ole millään tavalla nopeampi vaihtoehto itsessään. Vain jos sen avulla saadaan tarpeeksi paljon lisää samanaikaisesti käytettäviä kassoja tai pääsee jonon ohi koska vähemmistö käyttää.
Vai niin. Kauppaketju on kyllä itse nimennyt nämä pikakassoiksi ja sellaisia ne ovat.

pikakassoja-kokeillaan-pienmyymalassa.jpg


42984857_482162125616052_3538877572425187328_o.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Välillä näkee myös näitä sankareita, jotka änkeävät täyden ostoskärryn kanssa itsepalvelukassalle. Silloin taas huomaa, kuinka älykkyys on jakaantunut epätasaisesti :)
 
Paitsi sitten tuokin järkevä tapa on välillä erikseen kielletty.

0F004643-F7DF-481C-8895-DA43E87A5BF0.jpeg

Onpa erikoista. Täällä päin on Prismassa ihan henkilökunnan toimesta opastettu asiakkaita laittamaan kassi pakkaustasolle ja latomaan skannauksen jälkeen ostokset suoraan kassiin.
 
Noin yleisesti pikakassojen tulo ei ole vähentänyt työtunteja vaan työntekijöiden työnkuvaan on tullut muutoksia. Esimerkiksi Alepassa kassamyyjä-tehtävää suorittavalle on tullut lisää hyllytys-vastuuta mikä vapauttaa muut työntekijät tekemään muita kaupan huoltoon liittyviä asioita.
Jotenkin vaikea nähdä, että jos työtehtäviä vähenee niin työntekijöiden tarve pysyisi samana. Vai miten maagisesti siellä se hyllytys lisääntyi kun normaalikassat poistetaan?
 
Jotenkin vaikea nähdä, että jos työtehtäviä vähenee niin työntekijöiden tarve pysyisi samana. Vai miten maagisesti siellä se hyllytys lisääntyi kun normaalikassat poistetaan?
Ainakin meillä tuli lisää tilaamiseen ja hyllyjen siistimiseen liittyviä juttuja, mitkä lisäävät myyntiä ja vähentävät hävikkiä.
 
Käytän aina ja kaikkialla noita jos vain pystyn ellei sitten ole oikeasti kärry täynnä tavaraa. Itsellä kun menee se 15 sekunttia koko prosessissa kun nopeasti tavarat skannaa ja Apple Pay:lla viimeistelee homman niin ei jaksa istua jonossa 10min katsellen kun pihtiputaan mummo ei löydä kolikoita ja kun Ritvat ja Tanelit vaihtavat kassatädin kanssa kyläjuoruja.

Ja ideologisista syistä myös ehdottomasti.
 
Käytän aina ja kaikkialla noita jos vain pystyn ellei sitten ole oikeasti kärry täynnä tavaraa. Itsellä kun menee se 15 sekunttia koko prosessissa kun nopeasti tavarat skannaa ja Apple Pay:lla viimeistelee homman niin ei jaksa istua jonossa 10min katsellen kun pihtiputaan mummo ei löydä kolikoita ja kun Ritvat ja Tanelit vaihtavat kassatädin kanssa kyläjuoruja.

Syystä tai toisesta omalle kohdalle Prismassa eniten sattunut eteen niitä enemmän tai vähemmän höperöitä mummoja. Niillä riittää jotain jonninjoutavaa juteltavaa kassitädin kanssa loputtomasti. Lopulta kun kassa on saanut piipattua ostokset ja hinnan sanoo, niin se tulee mummolle ihan puun takaa että ne pitäisi maksaakkin ne ostokset. Sitten etsitään pari minuuttia kolikkokukkaroa joiden kolikoilla aletaan maksamaan jotain 43 euron ostosta ja ne kolikot ovat pääosin jotain euroa pienempiä kolikoita. Niitä kun minuuttikaupalla myyjä laskee niin sitten selviää että niitä on 42 euron edestä ja mummo päättääkin maksaa koko summan 50 euron setelillä ja ottaa kolikot takaisin.

Huonolla tuurilla siihen Prisman kassalla sattuu eteen vielä joku asiakas jonka tuotetta ei löydy joko koko viivakoodijärjestelmästä tai viivakoodi on kadonnut ja sitä soitellaan sitten osastolle 10-15 minuuttia siinä että paljonko tällainen kenties 2 euron roju maksaa ja millä koodilla hän lyö tämän kassaan.

Oman näppituntuman perusteella Lidlissä tuollaiset ovat todella paljon harvinaisempia.
 
Peruskoulun käynyt kassahenkilö löytää töitä sieltä K-/S-liikkeen logistiikkakeskuksesta, jossa hän kerää asiakkaiden nettikaupasta tilaamia ostoskoreja kotiinkuljetettavaksi. Ja pakukuskille / kotiinkuljettajallekin riittää peruskoulututkinto.

Suomi on jostain syystä ruoan nettikaupassa kaukana perässä esim. britteihin verrattuna, mutta kyllä se joka vuosi kasvaa reippaasti. Itse tilaan 2-3 kertaa kuussa tuollaisen 200-300e panoksen kotiin kannettuna ja haen sitten satunnaisesti lähikaupan pikakassalta jotain tuoretäydennyksiä.

edit: oma veikkaukseni on, että keskisuuret ja suuret marketit ovat häviäjinä tuossa kehityksessä. Jengi alkaa vähitellen tilata noita isoja satseja netistä joka leikkaa nimenomaan isompien markettien kysyntää, mutta sama porukka haluaa silti hakea lähikaupasta tuoretta leipää, hedelmiä ja maitoa jne.
Lainsäädäntö rajoittaa. Yritä tilata ruoat ja saunaoluet netistä :mad:
 
Lidleissäkin on nyt alkanut näkymään itsepalvelukassoja. Citycenterin pieneen ja todella ruuhkaiseen Lidliin asennettiin itsepalvelukassat, en tiedä onko muissa vielä. Siinä pystyi vihannekset yms. myös itse punnita. Voisi olettaa että noi alkaa yleistymään myös muissa ketjun liikkeissä, joka on hieno juttu.
 
Lidleissäkin on nyt alkanut näkymään itsepalvelukassoja. Citycenterin pieneen ja todella ruuhkaiseen Lidliin asennettiin itsepalvelukassat, en tiedä onko muissa vielä. Siinä pystyi vihannekset yms. myös itse punnita. Voisi olettaa että noi alkaa yleistymään myös muissa ketjun liikkeissä, joka on hieno juttu.

Pitääkin käydä kokeilemassa.
 
Syystä tai toisesta omalle kohdalle Prismassa eniten sattunut eteen niitä enemmän tai vähemmän höperöitä mummoja. Niillä riittää jotain jonninjoutavaa juteltavaa kassitädin kanssa loputtomasti.
Vanhukset ovat herkempiä tekemään tuota kun monet kaverit, sisaret, puoliso yms. ovat kuolleet pois ja se juttutuokio kassatädin kanssa saattaa olla päivän ainoa sosiaalinen kanssakäynti. Myötätuntoni on näiden ihmisten puolella, mutta en kyllä itse aio sen 2 tuotteen kanssa jonottaa 10min kassalle. Nämä ongelmat pitäisi ratkoa muualla.
 
Maksutavatkin taitavat rajoittua siihen maksukorttiin.
Eteläisemmässä Euroopassa olen käyttänyt samantapaista itsepalvelukassaa kuin S- ja K-ketjuilla on. Suurin ero että maksu onnistui myös käteisellä ja vaihtorahat tuli oikein. Eiköhän ainoa este ole täällä vallitseva korttien suosiminen.
 
Eteläisemmässä Euroopassa olen käyttänyt samantapaista itsepalvelukassaa kuin S- ja K-ketjuilla on. Suurin ero että maksu onnistui myös käteisellä ja vaihtorahat tuli oikein. Eiköhän ainoa este ole täällä vallitseva korttien suosiminen.

Käyttääkö joku oikeasti vielä käteistä?
 
Vanhukset ovat herkempiä tekemään tuota kun monet kaverit, sisaret, puoliso yms. ovat kuolleet pois ja se juttutuokio kassatädin kanssa saattaa olla päivän ainoa sosiaalinen kanssakäynti. Myötätuntoni on näiden ihmisten puolella, mutta en kyllä itse aio sen 2 tuotteen kanssa jonottaa 10min kassalle. Nämä ongelmat pitäisi ratkoa muualla.

Niihin voisi kenties perustaa jotain seniorikassoja joissa kaikki tapahtuu korostetun hitaasti ja joka tuotteen piippauksen välissäkin jutustellaan vaikka muutama minuuttia säästä tai mistä tahansa. Lopuksi sitten laskisivat kassan kanssa yhdessä kolikoita ja saisi laulaa vaikka yhdessä lopuksi kassan kanssa jotain Olavi Virran 1950-luvun kappaletta tai Siionin virsiä.
 
Niihin voisi kenties perustaa jotain seniorikassoja joissa kaikki tapahtuu korostetun hitaasti ja joka tuotteen piippauksen välissäkin jutustellaan vaikka muutama minuuttia säästä tai mistä tahansa. Lopuksi sitten laskisivat kassan kanssa yhdessä kolikoita ja saisi laulaa vaikka yhdessä lopuksi kassan kanssa jotain Olavi Virran 1950-luvun kappaletta tai Siionin virsiä.

Pitää huomata että uutinen on vuodelta 2014, joten en tiedä miten on nykyään. Paikalliset varmaan osaavat kertoa tarkemmin, siis iso omena cittari.

 
Ainakin meillä tuli lisää tilaamiseen ja hyllyjen siistimiseen liittyviä juttuja, mitkä lisäävät myyntiä ja vähentävät hävikkiä.
Tuosta voisi päätellä, että teidän kaupassa oli alimitoitus ennen pikakassoja. Joka taas pistää miettimään, että miksi nyt ei yhtä työntekijää irtisanota ja lopuille sama työtaakka kuin ennen pikakassoja, jos homma kerran pyöri alimitoitettuna aiemminkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta voisi päätellä, että teidän kaupassa oli alimitoitus ennen pikakassoja. Joka taas pistää miettimään, että miksi nyt ei yhtä työntekijää irtisanota ja lopuille sama työtaakka kuin ennen pikakassoja, jos homma kerran pyöri alimitoitettuna aiemminkin.
Kaupoissa on hurja määrä eri työtehtäviä mitä työnantaja haluaisi tehtävän ja työnantajat joutuvat tekemään kompromissejä kun työntekijöitä voi olla tietty määrä.

Pikakassojen myötä yksittäisen tekijän työtaakka ei ole noussut, mutta muuttunut monipuolisemmaksi. Pikakassat maksavat lopulta itseään takaisin esim. pienentyneen hävikin ja kasvaneen myynnin myötä.
 
Käyttääkö joku oikeasti vielä käteistä?
Mitä köyhemmästä alueesta on kyse niin sitä enemmän. Varakkailla alueilla ihmiset ovat siirtymässä jo mobiili-maksamiseen.

Köyhillä seuduilla jos automaatti ei toimi, niin asiakkaat saattavat kysellä, että miten he nyt voivat maksaa ostoksensa? Osa nostaa ensin käteistä kassasta ja sen jälkeen maksavat ostokset käteisellä
 
Mitä köyhemmästä alueesta on kyse niin sitä enemmän. Varakkailla alueilla ihmiset ovat siirtymässä jo mobiili-maksamiseen.

Köyhillä seuduilla jos automaatti ei toimi, niin asiakkaat saattavat kysellä, että miten he nyt voivat maksaa ostoksensa? Osa nostaa ensin käteistä kassasta ja sen jälkeen maksavat ostokset käteisellä

Miten köyhä pitää olla, ettei muka saa maksukorttia?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 507 975
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom