Kauppojen pikakassat

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Käyn aika harvoin Prismassa, mutta äsken tuli taas käytyä, ja valitsin pikakassan a) sen nopeuden b) ideologisten syiden vuoksi.

Muutama tuote heilahti nopeasti lukijan ohi, eikä tarvinnut lusia kassajonossa. Halusin kuitenkin näpäyttää AY-liikettä, joka taannoin uhkaili sulkea Prismat lakkoilemalla, koska kiky ei ollut mieleen: Kaupan alan sopu pitää Prismat ja K-Citymarketit auki – palkat nousevat yleisessä linjassa

Kikyhän ei ole paremmin S-ryhmän, Keskon, Lidlin tai kenenkään muunkaan ketjuliikkeen käsissä, vaan kyllä se on ihan Sipilän hallituksen peruja.

On se hienoa aiheuttaa sivullisille ongelmia, kun asiat ei mene oman mielen mukaan. Mutta tulevaisuudessapa henkilökunnan määrä pienenee, eikä lakkoilulla välttämättä enää laitetakaan mitään kiinni niin helposti, kun työntekijöitä on suhteellisesti ja absoluuttisesti vähemmän.

Miksi tämä ketju ei ole politiikka-alueella? No siksi, että itsepalvelukassat tiputtavat myös vähittäiskaupan kustannuksia, mikä ehkä mahdollisesti houkuttelee alalle muita toimijoita, ja tämä taas laskee hintoja. Päivittäistavarat ovat iso siivu suomalaisten lompakkoa, joten suomalaisilla on tulevaisuudessa mahdollisesti enemmän rahaa käytettävissä. Tulevaisuus on siis melko ruusuinen.
 
Käyn aika harvoin Prismassa, mutta äsken tuli taas käytyä, ja valitsin pikakassan a) sen nopeuden b) ideologisten syiden vuoksi.

Muutama tuote heilahti nopeasti lukijan ohi, eikä tarvinnut lusia kassajonossa. Halusin kuitenkin näpäyttää AY-liikettä, joka taannoin uhkaili sulkea Prismat lakkoilemalla, koska kiky ei ollut mieleen: Kaupan alan sopu pitää Prismat ja K-Citymarketit auki – palkat nousevat yleisessä linjassa

Kikyhän ei ole paremmin S-ryhmän, Keskon, Lidlin tai kenenkään muunkaan ketjuliikkeen käsissä, vaan kyllä se on ihan Sipilän hallituksen peruja.

On se hienoa aiheuttaa sivullisille ongelmia, kun asiat ei mene oman mielen mukaan. Mutta tulevaisuudessapa henkilökunnan määrä pienenee, eikä lakkoilulla välttämättä enää laitetakaan mitään kiinni niin helposti, kun työntekijöitä on suhteellisesti ja absoluuttisesti vähemmän.

Miksi tämä ketju ei ole politiikka-alueella? No siksi, että itsepalvelukassat tiputtavat myös vähittäiskaupan kustannuksia, mikä ehkä mahdollisesti houkuttelee alalle muita toimijoita, ja tämä taas laskee hintoja. Päivittäistavarat ovat iso siivu suomalaisten lompakkoa, joten suomalaisilla on tulevaisuudessa mahdollisesti enemmän rahaa käytettävissä. Tulevaisuus on siis melko ruusuinen.
Tulevaisuus on ruusuinen muille kuin kassahenkilöille. Peruskoulun käynyt kassahenkilö tuskin löytää helposti muuta töitä ja päätyy työttömyystukien varaan.
 
Eiköstä tuo kassalla istuvien työtekijöiden määrä ole aika pieni verrattuna kaikkiin muihin?
Ainakin noissa isommissa kaupoissa kuten Prismoissa yms.
 
Niin kauan kun nuo itsepalvelukassat perustuvat nykyiseen malliin, eli ensin ostokset lapataan hyllystä koriin, korista kassan skannerin jälkeen pakkauslevylle ja siitä vielä kolmas liikutus reppuun/kassiin en näitä paskeita aio käyttää. Ehkä toimivat joo johonkin 1-3 tuotteen pikaostoksen maksamiseen..

Esimerkiksi Belgiassa on Carrefourilla sellaiset skannerit joilla voi suoraan hyllystä lukea ostokset kärryyn, jolloin kärryillä voi "ajaa" tälläisen kassa-alueen läpi suoraan omalle laatikkopyörälle käsittelemättä tuotteita turhaan monia kertoja. Veloitus menee sitten palveluun liitetyltä maksukortilta ja tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.

Näitä haluaisin myös Suomeen, tosin tulevaisuus taitaa enemmän ajaa ruuan verkkokauppaan - hitaasti tosin.
 
Opettelevat jonkun muun ammatin? Kuinka monta onnetonta tukkijätkää tunnet?
Realiteetti on, että kaikkien ihmisten kapasiteetti ei riitä perus duunarihommia pidemmälle. Ja juurikin nämä perus duunarihommat on ne jotka vähentyy tulevaisuudessa huolella.

Kärjistettynä, esim Salkkarien Roosa on töissä McDonaldsissa lattioita luuttuamassa.
 
Niin kauan kun nuo itsepalvelukassat perustuvat nykyiseen malliin, eli ensin ostokset lapataan hyllystä koriin, korista kassan skannerin jälkeen pakkauslevylle ja siitä vielä kolmas liikutus reppuun/kassiin en näitä paskeita aio käyttää. Ehkä toimivat joo johonkin 1-3 tuotteen pikaostoksen maksamiseen..

Esimerkiksi Belgiassa on Carrefourilla sellaiset skannerit joilla voi suoraan hyllystä lukea ostokset kärryyn, jolloin kärryillä voi "ajaa" tälläisen kassa-alueen läpi suoraan omalle laatikkopyörälle käsittelemättä tuotteita turhaan monia kertoja. Veloitus menee sitten palveluun liitetyltä maksukortilta ja tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.

Näitä haluaisin myös Suomeen, tosin tulevaisuus taitaa enemmän ajaa ruuan verkkokauppaan - hitaasti tosin.

Nämä ei tietenkään taas vain ymmärrä -30 lappuja, mutta systeemi on jo olemassa.



Ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä – Prismassa testataan kerää ja skannaa -palvelua 0

e5a5265.jpg

Olarin Prismassa voi talven ajan kokeilla Euroopassa suosittua palvelua: ostosten keräämistä suoraan ostoskassiin. Kerää ja skannaa -palvelussa ostokset skannataan jo myymälää kiertäessä. Näin kassalla asiointi on sujuvampaa, kun ostoksia ei kassalla erikseen skannata ja pakata ostoskorista kassiin.
– Ostosten skannaaminen käsiskannerilla helpottaa erityisesti paljon kerralla ostavia asiakkaita. Vastaavanlaiset palvelut ovat todella suosittuja esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Virossa. Näissä maissa paikoin jopa puolet asiakkaista skannaa ostokset jo niitä kerätessään. Asiakkaat ovat tätä meiltäkin jo pidempään toivoneet ja siksi haluamme nyt Suomessa edelläkävijänä tarjota asiakkaillemme tämän uudenlaisen kauppakokemuksen, kertoo Ilkka Alarotu S-ryhmän Vähittäiskaupasta.
Palvelu yksinoikeudella asiakasomistajille
Olarin Prismaan on sijoitettu sisäänkäynnin luokse käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Henkilökunta opastaa rekisteröitymisessä ja laitteen käytössä.
– Asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, joka maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista, Olarin Prismajohtaja Juha Itkonen kuvailee.
Palveluun rekisteröidytään S-Etukortilla ensimmäisellä käyttökerralla eli palvelu on tarkoitettu S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Rekisteröityminen tapahtuu erillisellä rekisteröitymispäätteellä myymälässä. Seuraavilla käyttökerroilla tunnistautuminen onnistuu S-Etukorttia laitteelle näyttämällä.
– Pääkaupunkiseudulla tuomme palvelun pilottivaiheessa kahteen myymälään: Prisma Olariin ja S-market Vallilaan. Kuuntelemme talven yli asiakkaidemme mielipiteitä palvelusta ja selvitämme, tykätäänkö tällaista palvelua käyttää. Teemme sen perusteella päätökset siitä, tuleeko palvelu jatkossa myös muihin myymälöihin, sanoo toimialajohtaja Lassi Juntunen HOK-Elannosta.
Palvelu on jo käytössä Prisma Olarissa ja se tuodaan S-market Vallilaan lähiviikkoina. Pilottiin tulevat lähiviikkoina mukaan myös Prisma Keljo Jyväskylässä ja Prisma Riihimäki Riihimäellä.
 
Niin kauan kun nuo itsepalvelukassat perustuvat nykyiseen malliin, eli ensin ostokset lapataan hyllystä koriin, korista kassan skannerin jälkeen pakkauslevylle ja siitä vielä kolmas liikutus reppuun/kassiin en näitä paskeita aio käyttää. Ehkä toimivat joo johonkin 1-3 tuotteen pikaostoksen maksamiseen..

Esimerkiksi Belgiassa on Carrefourilla sellaiset skannerit joilla voi suoraan hyllystä lukea ostokset kärryyn, jolloin kärryillä voi "ajaa" tälläisen kassa-alueen läpi suoraan omalle laatikkopyörälle käsittelemättä tuotteita turhaan monia kertoja. Veloitus menee sitten palveluun liitetyltä maksukortilta ja tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.

Näitä haluaisin myös Suomeen, tosin tulevaisuus taitaa enemmän ajaa ruuan verkkokauppaan - hitaasti tosin.

Keljon Prismassa moinen kapulasysteemi on käytössä. En ole kokeillut miten sujuvasti toimii.
 
Kikyhän ei ole paremmin S-ryhmän, Keskon, Lidlin tai kenenkään muunkaan ketjuliikkeen käsissä, vaan kyllä se on ihan Sipilän hallituksen peruja.

Juuh, Sipilän hallitusta ei vain enää ole ja kiky on leivottu TESsiin. Eli jos kikyyn haluaa muutosta, niin kyllä siitä neuvotellaan liittojen välillä ja lakkoasetta on tapana käyttää neuvotteluja vauhdittamaan.

Kauppojen riippuvuus henkilökunnasta ei tule sinänsä mihinkään katoamaan ennen kuin joku kehittää hyllytysrobotin. Toki se jo nyt pitkälti mahdollista kaupassa joka on erikseen siihen suunniteltu, mutta tarkoitan nyt robottia joka kykenee hyllyttämään normikaupoissa.
 
Tulevaisuus on ruusuinen muille kuin kassahenkilöille. Peruskoulun käynyt kassahenkilö tuskin löytää helposti muuta töitä ja päätyy työttömyystukien varaan.
Peruskoulun käynyt kassahenkilö löytää töitä sieltä K-/S-liikkeen logistiikkakeskuksesta, jossa hän kerää asiakkaiden nettikaupasta tilaamia ostoskoreja kotiinkuljetettavaksi. Ja pakukuskille / kotiinkuljettajallekin riittää peruskoulututkinto.

Suomi on jostain syystä ruoan nettikaupassa kaukana perässä esim. britteihin verrattuna, mutta kyllä se joka vuosi kasvaa reippaasti. Itse tilaan 2-3 kertaa kuussa tuollaisen 200-300e panoksen kotiin kannettuna ja haen sitten satunnaisesti lähikaupan pikakassalta jotain tuoretäydennyksiä.

edit: oma veikkaukseni on, että keskisuuret ja suuret marketit ovat häviäjinä tuossa kehityksessä. Jengi alkaa vähitellen tilata noita isoja satseja netistä joka leikkaa nimenomaan isompien markettien kysyntää, mutta sama porukka haluaa silti hakea lähikaupasta tuoretta leipää, hedelmiä ja maitoa jne.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Itse käytän lähes aina tuossa paikallisessa s-marketissa itsepalvelukassaa, koska pääseehän niistä ilman jonoja. Lisäksi tuntuu olevan keskivertoa töhömpiä kassoja tuossa muutenkin, lähes aina jotain hämminkiä ja jono seisoo.

Tietenkään olutta tai -30 % tuotteita ei saa noilta, joten niiden kanssa perinteiselle kassalle. K-marketeissahan siinä pikakassalla päivystää aina vähintään yksi myyjä, joka sitten kuittaa esim. oluet(tai sinun ikäsi siis), siinä mielessä fiksumpi mitä ässän malli.

edit: Lidleissä ei taida olla vielä missään käytössä nämä, en ole ainakaan nähnyt?
 
Itse käytän lähes aina tuossa paikallisessa s-marketissa itsepalvelukassaa, koska pääseehän niistä ilman jonoja. Lisäksi tuntuu olevan keskivertoa töhömpiä kassoja tuossa muutenkin, lähes aina jotain hämminkiä ja jono seisoo.

Tietenkään olutta tai -30 % tuotteita ei saa noilta, joten niiden kanssa perinteiselle kassalle. K-marketeissahan siinä pikakassalla päivystää aina vähintään yksi myyjä, joka sitten kuittaa esim. oluet(tai sinun ikäsi siis), siinä mielessä fiksumpi mitä ässän malli.
Paikallisessa Prismassa ainakin on päivystäjä pikakassojen vieressä, ja oluet on saanut ostettua myyjän käytyä kuittaamassa homma.

Vaasan Minimanissa on myös pikakassat, ja ne ovat toteutukseltaan tähän mennessä paskimpia eteen tulleita. Ensin pitää valita joka kerta kieli ennen kuin voi aloittaa ostosten skannailun. Yritin vahingossa valitsematta ja kassa huusi myyjää apuun. Pois ei pääse ilman kuittia, mikä kerrotaan kätevästi vasta siinä portin luona. Portille pitää siis näyttää kuitin viivakoodia ennen kuin se aukeaa. Arvatkaa ryttäsinkö kuitin välittömästi ensimmäisellä kerralla asioidessani?
 
Lähimmän Prisman pikakassa on aina ollut suljettuna, myös juhlapyhien aattona. Ehkä mä asioin vain väärään aikaan myymälässä, jos pikakassojen kohderyhmäksi ovat valittu downshiftaajat, eläkeläiset, syrjäytyneet ym. sankarit, jotka eivät vietä päiväsaikaansa työpaikalla.

Parseloonassa pikakassat toimivat ainakin helvetin hyvin ja nopeasti, tosin kassoilla taisi olla 7-10 tuotteen ostorajoitus.
 
Viimeksi muokattu:
Totta helvetissä käytän pikakassaa: nopeampaa, ei yleensä jonotusta, en työllistä turhaa kassahenkilöä jne.
Tämän on aika suhteellista.
  1. Jos on kori täynnä, normi kassa on nopeampi. Lappaan kaiken liukuhihnalle, kassa vetää rutiinilla, maksan ja lappaan tuotteet reppuun. Pikakassalla on niin pieni pöytä sen korin lisäksi, ettei siihen juuri kamaa mahdu. Sovittelet siinä sitten niitä kamoja koppaan ja pöydälle. Sitten jos on olutta, niin vaatii sen valvovan kassahenkilön kuittausta (etänä onneksi). Samalla jos siinä joku muu koomaa pikakassalla, niin alkaa kestää. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on saanut odotella.
  2. Yleensä ei jonotusta, mutta yhä useammin alkaa olla. Sitten kun on olutta ja joillain punalappua sekä koomailua, niin alkaa kestää. Ja jostain kumman syystä osa tai suurin osa pikakassoista on suht usein kiinni, mikä lisää jonoa.
  3. Aina siellä on yksi tai kaksi kassahenkilöä päivystämänssä per viiden linja
Eli aika tapauskohtaista onko pikakassa nopeampi. Jos on vähänkin enempi kamaa ja puolivaloilla kaupassa, niin tulee valittua normikassa. Ihan sama vaikka siinä olisi pieni jono. Parin tuotteen kohdalla pikakassa ihan ok.

Täälläkin on noita "kerää ja skannaa" kapuloita, en ole vielä testanut, mutta moni niitä käyttää. Prisma pikakassa softineen on muuten paljon selkeämpi kuin K-ryhmän vastaava.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Itse en käytä pikakassaa vaikka olisi vain 1 ostos. Pitäisi saada alennusta siitä, että joutuu itse toimimaan kassana, kun siihen on palkattuja henkilöitäkin jotka tekevät tämän työn puolestani. Lisäksi, pikakassoilla tarvitaan lähes aina (jos esim.alkoholia ostamassa) kuitenkin kassahenkilöä paikalle, joissain paikoissa jopa pullokuitinkin takia), joten ei se mitenkään nopeampaakaan ole.
 
Itse en käytä pikakassaa vaikka olisi vain 1 ostos. Pitäisi saada alennusta siitä, että joutuu itse toimimaan kassana, kun siihen on palkattuja henkilöitäkin jotka tekevät tämän työn puolestani. Lisäksi, pikakassoilla tarvitaan lähes aina (jos esim.alkoholia ostamassa) kuitenkin kassahenkilöä paikalle, joissain paikoissa jopa pullokuitinkin takia), joten ei se mitenkään nopeampaakaan ole.
Itse taas en menisi palvelukassalle vaikka siitä maksettaisiin. Se on jonojen takia niin paljon hitaampaa.
 
Yhden kerran olen maksanut automaattikassalle (jos IKEA:aa ei lasketa). Tää ainut kerta oli Alepassa jossa kassahenkilöä ei näkynyt. Maksoin sitten automaatilla.
 
koskahan Amazon Go tyyliset täysautomaattiset kaupat tulee suomeen. Siis niissähän skannaukset hoitaa käsittääkseni kiinteät kamerat ja skannerit ilman että asiakkaan tarvitsee muuta tehdä kuin kauppaan tullessaan skannata puhelimensa ja hyllyistä vaan nostelee tavarat vaikka kassiinsa ja lasku lähtee automaattisesti amazon tiliin liitetyltä kortilta.
 
koskahan Amazon Go tyyliset täysautomaattiset kaupat tulee suomeen. Siis niissähän skannaukset hoitaa käsittääkseni kiinteät kamerat ja skannerit ilman että asiakkaan tarvitsee muuta tehdä kuin kauppaan tullessaan skannata puhelimensa ja hyllyistä vaan nostelee tavarat vaikka kassiinsa ja lasku lähtee automaattisesti amazon tiliin liitetyltä kortilta.

Tässä kohtaa olisi AY-liike helisemässä.
 
Tässä kohtaa olisi AY-liike helisemässä.
Eipä kaupan alalla taida muutenkaan olla kauhean vahva AY-liike ja eiköhän tuommoisessa Amazon Go tyylisessä myymälässäkin vielää puuhaa riitä ihmisille, kait? Sitä odotellessa kun satamissa alkaa tavara liikkumaan laivoista rekkoihin ilman ihmistyövoimaa...
 
Eipä kaupan alalla taida muutenkaan olla kauhean vahva AY-liike ja eiköhän tuommoisessa Amazon Go tyylisessä myymälässäkin vielää puuhaa riitä ihmisille, kait? Sitä odotellessa kun satamissa alkaa tavara liikkumaan laivoista rekkoihin ilman ihmistyövoimaa...

Ei mene kauaa tähänkään. Rakennusalalla voi kestää robotisaatio kauimmin. Joku sähkäri tai putkari on aika vaikea korvata robotilla.
 
Eipä kaupan alalla taida muutenkaan olla kauhean vahva AY-liike ja eiköhän tuommoisessa Amazon Go tyylisessä myymälässäkin vielää puuhaa riitä ihmisille, kait? Sitä odotellessa kun satamissa alkaa tavara liikkumaan laivoista rekkoihin ilman ihmistyövoimaa...
Satamatyöntekijöiden määrä on vähentynyt, automatiikan takia, pieneen osaan siitä mitä se oli esim 10-15v sitten.
 
tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.
Tässä syy siihen, että käytän toistaiseksi yksinomaan perinteistä miehitettyä kassaa. Ei tule mustelmia, sakkoja tai entisyyttä jos myymälän systeemeissä sattuu kämmi.

Jos haluan olla mukatehokas ja poiketa normaalista järjestelystä, taidan siirtyä noudettavaan ennakkotilaukseen.
 
Pikakassat ehdottomasti hyvä juttu. Prismoissa nyt ainakaan ole työpaikat vähentyneet vaan päinvastoin kun moni on avoinna 24/7/365.
Jos itselläni 1-5 ostosta niin menen itsepalvelukassalle mielummin kuin siihen 4 metriä pitkän jonon hännille seisoskelemaan minuuttitolkulla.
 
Itse asioin varmaan paremmissa kaupoissa kun yli minuutin odotusaika on hyvin harvinainen. Merkittävin ajallinen riski normikassoissa on, että edellä asioiville tulee jotain hämminkiä, jota voidaan selvitellä pitkäänkin. Toisaalta sen kerran kun Prisman "pika"kassaa kokeilin, niin myyjän piti tulla paikalle kahdesti. Sivusta katsottunakin noilla tunnutaan tarvittavan henkilökuntaa vähän väliä.
 
Niin kauan kun nuo itsepalvelukassat perustuvat nykyiseen malliin, eli ensin ostokset lapataan hyllystä koriin, korista kassan skannerin jälkeen pakkauslevylle ja siitä vielä kolmas liikutus reppuun/kassiin en näitä paskeita aio käyttää. Ehkä toimivat joo johonkin 1-3 tuotteen pikaostoksen maksamiseen..

Esimerkiksi Belgiassa on Carrefourilla sellaiset skannerit joilla voi suoraan hyllystä lukea ostokset kärryyn, jolloin kärryillä voi "ajaa" tälläisen kassa-alueen läpi suoraan omalle laatikkopyörälle käsittelemättä tuotteita turhaan monia kertoja. Veloitus menee sitten palveluun liitetyltä maksukortilta ja tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.

Näitä haluaisin myös Suomeen, tosin tulevaisuus taitaa enemmän ajaa ruuan verkkokauppaan - hitaasti tosin.

Niin kauan kun ihmiset ei ymmärrä, että siihen pakkauslevylle voi suoraan laittaa sen kassin ja latoa ne scannerin jälkeen suoraan sinne kassiin, niin homma varmaan vaikuttaakin typerältä. Se taaraa paikallisessa Prismassa ainakin sen levyn puntarin siinä vaiheessa kun painaa aloita.

Tuossa pistokokeiden tekemisessä on tuo lainsäädäntö vähän hankala. Kun rikos tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun kuljetat maksamatonta tavaraa yli kassalinjan, niin silloin ei voi enää mitään tarkastuksia tehdä... Silloin pitää jo tietää onko jotain pöllitty vai ei. Korkeintaan siinä on sitten hetki aikaa katsoa tallenteita läpi menikö sinne kärryyn jotain mitä ei maksettu vai ei. Eikä niitä tarkastuksia oikein auta tehdä ennen sitä kassalinjaa myöskään, ainakaan sikäli että siitä ketään saisi näpistyksestä kiinni.

Eli tämmöisiin pistotarkastuksiin suostuminen on sen kassalinjan jälkeen täysin vapaaehtoista... Jos siihen ei suostu, niin vaihtoehtot on joko että ottavat kiinni ja poliisi tutkii tai toivottavat hyvää päivänjatkoa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin kauan kun nuo itsepalvelukassat perustuvat nykyiseen malliin, eli ensin ostokset lapataan hyllystä koriin, korista kassan skannerin jälkeen pakkauslevylle ja siitä vielä kolmas liikutus reppuun/kassiin en näitä paskeita aio käyttää. Ehkä toimivat joo johonkin 1-3 tuotteen pikaostoksen maksamiseen..

Esimerkiksi Belgiassa on Carrefourilla sellaiset skannerit joilla voi suoraan hyllystä lukea ostokset kärryyn, jolloin kärryillä voi "ajaa" tälläisen kassa-alueen läpi suoraan omalle laatikkopyörälle käsittelemättä tuotteita turhaan monia kertoja. Veloitus menee sitten palveluun liitetyltä maksukortilta ja tekevät jotain pistokoetta satunnaisesti samaan tapaan kuin näillä itsepalvelukassoilla.

Näitä haluaisin myös Suomeen, tosin tulevaisuus taitaa enemmän ajaa ruuan verkkokauppaan - hitaasti tosin.
Ihme ettei näitä ole vielä Suomessa näkyny.
Olin 2004-2005 Italiassa töissä, ja siellä oli jo silloin kanta-asiakkailla skannerit käytössä.
 
Tuossa pistokokeiden tekemisessä on tuo lainsäädäntö vähän hankala. Kun rikos tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun kuljetat maksamatonta tavaraa yli kassalinjan, niin silloin ei voi enää mitään tarkastuksia tehdä... Silloin pitää jo tietää onko jotain pöllitty vai ei. Korkeintaan siinä on sitten hetki aikaa katsoa tallenteita läpi menikö sinne kärryyn jotain mitä ei maksettu vai ei. Eikä niitä tarkastuksia oikein auta tehdä ennen sitä kassalinjaa myöskään, ainakaan sikäli että siitä ketään saisi näpistyksestä kiinni.

Eli tämmöisiin pistotarkastuksiin suostuminen on sen kassalinjan jälkeen täysin vapaaehtoista... Jos siihen ei suostu, niin vaihtoehtot on joko että ottavat kiinni ja poliisi tutkii tai toivottavat hyvää päivänjatkoa.

Taitaa olla promille ihmisistä, jotka tietävät tällaisia lainsäädäntöjuttuja tai alkavat pätemään vartijalle, joka haluaa tutkia asiakkaan kassit.
 
Ihme ettei näitä ole vielä Suomessa näkyny.
Olin 2004-2005 Italiassa töissä, ja siellä oli jo silloin kanta-asiakkailla skannerit käytössä.
Citymarket kokeili skannereita jo varmaan yli viisi vuotta sitten. En tiedä miksi eivät ottaneet käyttöön.

Samoin alennuksilla toimivia hintalappuja on ollut S-marketeissa, mutta ottivat nekin pois käytöstä kun pikakassat lanseerattiin laajemmin käyttöön S-ryhmässä. Helpompi lätkiä pelkkiä -30% tarroja kuin printata joka tuotteelle oma viivakoodinsa jos hinta laskee.

Eli melkein kaikkea on vähintään yksittäisissä kaupoissa testattu, mutta jostain syystä ei ole otettu käyttöön. Yleensä se on varmaankin kustannuskysymys.
 
Kyllä on noheva herrasmies kun haluaa oikein pikakassaa käyttämällä näpäyttää työntekijöitä kun kehtaavatkin ajavat omia etujaan :lol: Mutta pikakassat ovat näppäriä, käytän jos jonoja on muualla paljon ja kädessä vain tuote tai kaksi. Muuten menen aina kassalle, tykkään kovasti henkilökohtaisesta palvelusta ja kassan ammattilaisen kädet ovat työssään todella paljon nopeammat kuin omani. Varmasti tulee aikojen saatossa myyjien määrä vähenemään, mutta uskon että siellä sisäisen logistiikan puolella riittää töitä hamaan tulevaisuuteen. Jokainen joka haluaa, voi toki yrittää viedä matalasti palkatuilta leivän pöydästä pikakassoja käyttämällä, mutta sitten kannattaa kiusallaan mennä myös ämpäröimään vaikka vettä Saimaasta.
 
Joissain K-marketeissa oli käytössä älykärryt. Eli vaunuissa oli tabletti. Ei tullut koskaan testattua enkä tiedä mikä logiikka niillä olisi ollut.

 
Käytän pikakassaa yleensä aina kun se on nopeampaa kuin normaali kassa. En varsinaisesti nauti kaupassa käynnistä joten koitan muutenkin hoitaa sen aina mahdollisimman nopeasti.
 
Yleensä vältän pikakassaa, koska vahva epäilys että vaikka kaikki kassatyöntekijät saisivat kenkää, ei ruokakassin hinta tule montaa prosenttia laskemaan. Ei haittaa itseäni maksaa prosentti ostoksien hinnasta kassahenkilökunnalle.

Tulevaisuus kyllä varmaan tulee olemaan tuon skannauskärryn tapainen. Kaupat ympäri vuorokauden auki, suoraan kamat kyytiin ja veloitus automaattisesti tililtä.
 
Jokainen joka haluaa, voi toki yrittää viedä matalasti palkatuilta leivän pöydästä pikakassoja käyttämällä, mutta sitten kannattaa kiusallaan mennä myös ämpäröimään vaikka vettä Saimaasta.
Ravintoloissa ainakin itselläni on tapana jättää astiat ruokailun jälkeen sinne pöytään. Oli kyse sitten hesestä, abcstä tai vähän arvokkaamista paikoista. Eipä hommat kyyppareilta ainakaan lopu eli tarjoilua on jatkossakin tiedossa :)
 
Joissain K-marketeissa oli käytössä älykärryt. Eli vaunuissa oli tabletti. Ei tullut koskaan testattua enkä tiedä mikä logiikka niillä olisi ollut.



Minä testasin tällaista joskus, mutta ei ole kovin kätevää yrittää etsiä tuotteita sen tabletin avulla. Ei mielestäni toiminut ollenkaan tuo konsepti. Kaupat pitää suunnitella niin, että asiakas löytää tarvitsemansa mahdollisimman vaivattomasti, eikä niin, että asiakas joutuu räpläämään jotain kärryyn integroitua tablettia löytääkseen tuotteita myymälästä.
 
Ravintoloissa ainakin itselläni on tapana jättää astiat ruokailun jälkeen sinne pöytään. Oli kyse sitten hesestä, abcstä tai vähän arvokkaamista paikoista. Eipä hommat kyyppareilta ainakaan lopu eli tarjoilua on jatkossakin tiedossa :)

Baarin WC:ssäkin aina kusen pöntön ohi, niin ei hommat ihan heti lopu siivojiltakaan.
 
Aika turha odottaa että karsitut kustannukset jollain tavalla näkyisi asiakashinnoissa. Jo nyt on perustetta nostaa hintoja joten henkilöstöstä ja automatiikasta saatu säästö korkeintaan hidastaa hintojen nousua, eikä kukaan osaa vertailla mikä se olisi jos ei saataisi säästöjä. Joten ei kyllä näy minään ruusuina muualla kuin omistajien tai johtajien palkoissa.
 
Ei haittaa itseäni maksaa prosentti ostoksien hinnasta kassahenkilökunnalle.

Miksi haluat maksaa juuri kassahenkilökunnalle, vaikka he olisivat täysin turha menoerä? Jos kaupassa olisi kärryjentyöntäjiä, haluaisitko maksaa heille? Tai muovikassin täyttäjiä? Haluaisitko maksaa myös heille?

Autoilun alkuaikoina autojen edessä piti kulkea henkilö varoittamassa muita lähestyvästä autosta. Kävellen. Eipä kukaan heidänkään työpanostaan kaipaa, enkä ainakaan itse haluaisi maksaa heille "prosenttia".
 
Lähikaupassa on avoimien kassojen määrä vähentynyt ja aina jonoa. Pikakassoista pääsee nopeammin läpi ostosten kanssa. Mukavuus(nopeus) voittaa tässä tilanteessa.

Mä menisin vielä pitemmälle tulevaisuuden visioiden kanssa. Ainakin isommissa metropoleissa kotiinkuljetus tuleee olemaan voittava veto. Mikään ole niin varmaa kuin ihmisten mukavuudenhalu. Itseajava pakettiauto täyteen kamaa. Auto ajetaan about hoodeille ja dronet/robotit jakaa kuorman. Ei tarvi pysähtyä autolla jokaisen talon eteen, kun robot hoitaa viimeiset kymmenet/sadat metrit. Jotku erikoispaketit ehkä sit vielä ihmisten jakamana tai noutopisteisiin, jos ei saa kaikkea automatisoitua. Jakaminen voi olla vielä sit todella nopeaa, kun yhteen kuljetusautoon voidaan laittaa useampi robo/drone.

Toki toi mun visio voi ottaa 10-20-50v, mutta trendi on aika selkeä mihin esim. amazon haluaa mennä.
 
Yleensä vältän pikakassaa, koska vahva epäilys että vaikka kaikki kassatyöntekijät saisivat kenkää, ei ruokakassin hinta tule montaa prosenttia laskemaan. Ei haittaa itseäni maksaa prosentti ostoksien hinnasta kassahenkilökunnalle.

Tulevaisuus kyllä varmaan tulee olemaan tuon skannauskärryn tapainen. Kaupat ympäri vuorokauden auki, suoraan kamat kyytiin ja veloitus automaattisesti tililtä.
Tämä onkin mielenkiintoista että mihin kehittyy. Eli onko tulevaisuudessa kauppa vaan joku muinaisjäännös ja kaikki tilataan kuljetuksena kotiin netistä, vai tuleeko automaattisempia kauppoja.

Toki kaupat varmaan jollain tasolla säilyy koska turistit ym ei toimi voi mitään tilaus palveluita käyttää ja toki monesti ruokaa tarvitsee minuuttien aikajänteellä niin ei voi tilata.

Joku automaattinen systeemi olisi kyllä hyvä, eli kaupassa vaan kamat kassiin ja sitten käveltäisiin jonkun skannerin läpi ulos suoraan joka osaisi lukea kaikki tuotteet ja veloittaisi samalla ne tavalla tai toisella. Joku rfid tagi tms. mutta niiden pitäisi sitten olla todella halpoja että voi ihan kaikkeen lätkäistä.
 
Toki kaupat varmaan jollain tasolla säilyy koska turistit ym ei toimi voi mitään tilaus palveluita käyttää ja toki monesti ruokaa tarvitsee minuuttien aikajänteellä niin ei voi tilata.

Miksei turistit voisi tilata? Jos (ruuan)kuljetuspalvelut ovat globaaleja, niin joku turistihan voisi tilata esim. Helsingin keskustassa ollessaan tilata ruokaa suoraan käteen.
 
Kai ne elämyksiä tarjoavat kaupat ja pikkuputiikit säilyy hengissä? Niihinhän mennään paljon sen kokemuksenkin vuoksi. Sipsipussia tai jauhelihapakettia, tuskin tarvii tulevaisuudessa enää itse hakea kaupasta.
 
Kai ne elämyksiä tarjoavat kaupat ja pikkuputiikit säilyy hengissä? Niihinhän mennään paljon sen kokemuksenkin vuoksi. Sipsipussia tai jauhelihapakettia, tuskin tarvii tulevaisuudessa enää itse hakea kaupasta.
En usko, että kovin moni säilyy. Osa tottakai. Suurinta osaa ihmisistä ei kiinnosta mikään elämys, kun kyse on ostotapahtumasta.
 
Miksei turistit voisi tilata? Jos (ruuan)kuljetuspalvelut ovat globaaleja, niin joku turistihan voisi tilata esim. Helsingin keskustassa ollessaan tilata ruokaa suoraan käteen.
No tietysti voi, mutta jos tarvitsee hetken mielijohteesta pullon vettä tms niin onko tuollaisen tilaaminen sitten kauhean tehokasta? Sanoisin että jonkinlaiset kaupat säilyy tällaisten tilanteiden varalle?
 
Tuollainen skannerisysteemi oli jo joskus 90-luvun lopulla (tai saattoi olla ihan 00-alkupuoltakin) käytössä silloisen kotipaikkakuntani S-Marketissa. Jostain syystä sitten kuitenkin luopuivat siitä, vaikka oli jo silloin ihan toimiva systeemi.

Nuo pikakassat on myös parantuneet merkittävästi vielä parin vuoden takaiseen verrattuna. Nykyään ei enää ole joutunut tappelemaan sen skannattujen tuotteiden painontunnistuksen kanssa, vaan rojut voi suoraan mättää reppuun ja homma toimii. Sen sijaan ongelma sitten onkin ihmiset jotka ei osaa näin tehdä, vaan hidastavat toimintaa lastaamalla ensin kaiken siihen tasolle, ja vasta maksun jälkeen alkavat pakkaamaan. :thumbsdown:

Toinen raivostuttavuus on se, että maksupäätteet ei edelleenkään osaa ilmoittaa tarvitsevansa PIN-koodia. Sen sijaan antavat epämääräisen "hylätty"-ilmoituksen minkä jälkeen tarvitaan myyjä kuittaamaan homma että pääsee taas maksamaan.
 
Muutamassa käyttämässäni kaupassa noiden pikakassojen ongelman on etteivät ne ole aina auki. Ja yleensä kun sellaista eniten kaipaisi niin silloin ovat pistäneet moiset kiinni.

Eräänäkin juhannuksena eräässä kaupassa oli kaksi kassaa auki ja jonot kaupan toiselle puolelle asti. Olisi saanut kätevästi ne muutamat tuotteet maksettua pikakassalla mutta ei auttanut kuin jonottaa. Ei ollut kaukana etten vaihtanut kauppaa mutta seuraava auki ollut kauppa olisi ollut jossain 10km päässä.

Mukana kannettava viivakoodinlukija oli ihan näppärä kun sellaisia joskus varmaan 15v sitten oli yhdessä lähialueen kaupassa testikäytössä. Itse varmaan aika usein käyttäisin sellaista, ei tarvitsisi kassalla jonossa jumitella isompienkaan ostosten kanssa.

Toisaalta, nykyään tulee aika usein tilattua ostokset Prismaan noutoon, sieltä saa kätevästi poimittua kun muutenkin ohi ajaa.
 
Tukuissahan noita skannereita on ollut käytössä iät ajat. Todella paljon ongelmia niiden kanssa on varsinkin, kun on tarve poistaa jo sinne laitettu tuote tai määriä muutella. Voisin kuvitella, että nuo aiheuttaa paljon lisätyötä kaupalle, kun vasta kotona huomataan, että ei määrät täsmää tai siellä on aivan vääriä tuotteita. Taitaa nyt sentään tuossa s-ryhmän kapulassa olla selkeä näyttö, mistä määrät ja summat näkee. Onneksi nuo ei ole pakollisia vielä käyttää, niin ei mummot ja muut epätekniset ole niiden kanssa sähläämässä.
 
Miksi haluat maksaa juuri kassahenkilökunnalle, vaikka he olisivat täysin turha menoerä? Jos kaupassa olisi kärryjentyöntäjiä, haluaisitko maksaa heille? Tai muovikassin täyttäjiä? Haluaisitko maksaa myös heille?

Autoilun alkuaikoina autojen edessä piti kulkea henkilö varoittamassa muita lähestyvästä autosta. Kävellen. Eipä kukaan heidänkään työpanostaan kaipaa, enkä ainakaan itse haluaisi maksaa heille "prosenttia".

Jos joku pakkaisi niin voisin ohuen siivun maksaakin
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 836
Viestejä
4 548 695
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom