Kauppojen pikakassat

Käyttääkö joku oikeasti vielä käteistä?
Mitä köyhemmästä alueesta on kyse niin sitä enemmän. Varakkailla alueilla ihmiset ovat siirtymässä jo mobiili-maksamiseen.

Köyhillä seuduilla jos automaatti ei toimi, niin asiakkaat saattavat kysellä, että miten he nyt voivat maksaa ostoksensa? Osa nostaa ensin käteistä kassasta ja sen jälkeen maksavat ostokset käteisellä

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Mitä köyhemmästä alueesta on kyse niin sitä enemmän. Varakkailla alueilla ihmiset ovat siirtymässä jo mobiili-maksamiseen.

Köyhillä seuduilla jos automaatti ei toimi, niin asiakkaat saattavat kysellä, että miten he nyt voivat maksaa ostoksensa? Osa nostaa ensin käteistä kassasta ja sen jälkeen maksavat ostokset käteisellä
Miten köyhä pitää olla, ettei muka saa maksukorttia?

hmb

En tiedä onko jo montakin kertaa mainittu, mutta oikea termihän näille kassoille on itsepalvelukassa. Pikakassa on se jossain marketeissa oleva ihan ihmisen pitämä kassa, jossa on joku n. 10 tuotteen maksimi.

No niin, jatkakaa.

Ja nimetkää ketju uudelleen, kiitos. (ping @Brainsome)

En tiedä onko jo montakin kertaa mainittu, mutta oikea termihän näille kassoille on itsepalvelukassa. Pikakassa on se jossain marketeissa oleva ihan ihmisen pitämä kassa, jossa on joku n. 10 tuotteen maksimi.

No niin, jatkakaa.

Sama vaikka kassojen termi olisi tyhjäkassa mutta kauppaketju on nimennyt ne pikakassoiksi.

hmb

Sanoisin että "pikakassa" on markkinointinimi, niin kuin vaikka "hoverboard" – eli se voi olla täysin idioottimainen. Tämänkin ketjun keskustelun perusteella kovasti on aihetta väitellä kuinka "pikaista" näiden kassojen käyttäminen eri tilanteissa oikeasti onkaan.

Itsepalvelukassa on neutraali ja kuvaava termi. Se on myös käytössä mm. suomenkielisellä Wikipedia-sivulla: Itsepalvelukassa – Wikipedia

Sanoisin että "pikakassa" on markkinointinimi, niin kuin vaikka "hoverboard" – eli se voi olla täysin idioottimainen. Tämänkin ketjun keskustelun perusteella kovasti on aihetta väitellä kuinka "pikaista" näiden kassojen käyttäminen eri tilanteissa oikeasti onkaan.

Itsepalvelukassa on neutraali ja kuvaava termi. Se on myös käytössä mm. suomenkielisellä Wikipedia-sivulla: Itsepalvelukassa – Wikipedia
....mutta kaupassa on käytössä aivan yhtä kuvaava nimi eli pikakassa. Itsepalvelukassa on siis pikakassa.

hmb

....mutta kaupassa on käytössä aivan yhtä kuvaava nimi eli pikakassa. Itsepalvelukassa on siis pikakassa.
Pikakassoja on ollut jo ainakin 15 vuotta kaupoissa, kauan ennen itsepalvelukassoja. Miksi sekoittaa pakkaa ottamalla käyttöön monitulkintainen termi, kun yksiselitteinen ja laajasti käyttöön levinnyt termi itsepalvelukassa on jo olemassa? Tämä siis kritiikkinä sekä ihmisille tässä ketjussa että S-ryhmälle.

Mites näillä kassoilla onnistuu tuo "tavara skannerin kautta suoraan kassiin", kun koriin on kerätty alimmaiseksi ne kovat ja muuta painoa päällä kestävät tuotteet, ja päällimmäisenä herkemmin littaan menevät? Tietysti se on vähän järjestelykysymyskin, miten ne sinne koriin ensinnäkin asettelee, mutta ei ole aina niin "helppoa" sekään...

Lainsäädäntö rajoittaa. Yritä tilata ruoat ja saunaoluet netistä :mad:
Jätä tilaamatta oluet tai tilaa alkoholittomia.

Haet kuitenkin välillä lähikaupasta niitä tuoreita maitoja ja vihanneksia, samalla reissulla sitten ne pari saunakaljaa.

Brainsome

BANNATTU
BANNED

No niin, jatkakaa.

Niin, ihan tuolla kaupassa olen pikakassa-nimen nähnyt, joten sen perusteella ketjun nimesin.

Mites näillä kassoilla onnistuu tuo "tavara skannerin kautta suoraan kassiin", kun koriin on kerätty alimmaiseksi ne kovat ja muuta painoa päällä kestävät tuotteet, ja päällimmäisenä herkemmin littaan menevät? Tietysti se on vähän järjestelykysymyskin, miten ne sinne koriin ensinnäkin asettelee, mutta ei ole aina niin "helppoa" sekään...
Varmaan aika huonosti. Tosin nuo kassojen pakkaustasot ovat aika pieniä muutenkin, joten jos on paljon ostoksia niin ei tuohon mahdu muutenkaan järkevästi. Itse ainakin käytän normaalia kassaa heti jos on vähän enemmän ostoksia.

Niin, ihan tuolla kaupassa olen pikakassa-nimen nähnyt, joten sen perusteella ketjun nimesin.
Sekä SOK:lle että Keskolle kuulutusjärjestelmiä tehneenä sanoisin että nuo ketjut eivät oikein itsekään tiedä millä nimellä noita kutsuvat. Molemmat käyttävät sujuvasti ristiin itsepalvelukassaa ja pikakassaa

• Tykkää
Reactions: hmb
Käytän aina ja kaikkialla noita jos vain pystyn ellei sitten ole oikeasti kärry täynnä tavaraa.

Ja ideologisista syistä myös ehdottomasti.
Tuo ideologinen syy kiinnostaa? Itsellä on nimittäin päinvastoin eli ideologisesti en noita haluaisi käyttää.. lähinnä siis syynä se että en halua tehdä työtä (palvelua) jota jonkun pitäisi tehdä minulle. Kuuluu mun mielestä siis palveluun tuo homma ja sen takia annan jonkun muun sen tehdä mielellään. Vähän sama kuin jos menet ravintolaan/kahvilaan ja henkilökunta olettaa että siivoat itse paikkasi. Käytän noita IP-kassoja vain jos mulla on alle 10 ostosta ja normikassoilla on jonoa, vihaan kyllä jonotusta eli sen takia aika monesti IP-kassa.
Pitää huomata että uutinen on vuodelta 2014, joten en tiedä miten on nykyään. Paikalliset varmaan osaavat kertoa tarkemmin, siis iso omena cittari.

Tuohan on loistava. Pika-kassa, normi-kassa ja hidas-kassa... siinä saisi jokainen valita omansa. Tosin voi olla että aiheuttaa ruuhkaa kassojen eteen kun porukka miettii onko "hidas" vai "normi" -asiakas :D

Tuo ideologinen syy kiinnostaa? Itsellä on nimittäin päinvastoin eli ideologisesti en noita haluaisi käyttää.. lähinnä siis syynä se että en halua tehdä työtä (palvelua) jota jonkun pitäisi tehdä minulle. Kuuluu mun mielestä siis palveluun tuo homma ja sen takia annan jonkun muun sen tehdä mielellään. Vähän sama kuin jos menet ravintolaan/kahvilaan ja henkilökunta olettaa että siivoat itse paikkasi. Käytän noita IP-kassoja vain jos mulla on alle 10 ostosta ja normikassoilla on jonoa, vihaan kyllä jonotusta eli sen takia aika monesti IP-kassa.

Tuohan on loistava. Pika-kassa, normi-kassa ja hidas-kassa... siinä saisi jokainen valita omansa. Tosin voi olla että aiheuttaa ruuhkaa kassojen eteen kun porukka miettii onko "hidas" vai "normi" -asiakas :D
Minkä normin mukaisesti tällaisella normikassalla toimitaan ja mitä on tapahtunut "normaalille" tai, kauhistus, suomenkieliselle "tavalliselle"?

Välillä näkee myös näitä sankareita, jotka änkeävät täyden ostoskärryn kanssa itsepalvelukassalle. Silloin taas huomaa, kuinka älykkyys on jakaantunut epätasaisesti :)
Itsepalvelukassa hihnalla ja kärryn kanssa helpompaa:

ipkassa_s.jpg

Minkä normin mukaisesti tällaisella normikassalla toimitaan ja mitä on tapahtunut "normaalille" tai, kauhistus, suomenkieliselle "tavalliselle"?
Pahoittelut huonosta suomen kielestä :D tuossa yhteydessä se tavallinen ei vaan mun mielestä oikein tominut. Hidas-kassa, nopea-kassa ja normi-kassa...kuulostaa paremmalta kuin tavallinen-kassa. Mut, kauhistus sentään, ollaan varmaan aika kaukana ketjun aiheesta?

Mitä tapahtuu jos olut putelin vetäisee itsepalvelukassan läpi? Kysyykö se paperit? En ole kokeillut koskaan.

Mitä tapahtuu jos olut putelin vetäisee itsepalvelukassan läpi? Kysyykö se paperit? En ole kokeillut koskaan.
Hälyttää siinä kassoilla päivystävän myyjän katsomaan henkkarit, joka sitten jotain siinä näpyttelee että menee läpi.

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Ideologinen syy on se että kaikki turha työ kuuluu automatisoida tai poistaa. Tällöin saadaan kustannustehokkuutta nostettua joka mahdollistaa kilpailun kautta myös lopputuotteiden hintojen laskun.
Kassapalvelu ei ole mikään palvelu joka mitenkään itseisarvoisesti "kuuluu jonkun muun tehtäväksi". Siihen on vain totuttu nyky-yhteiskunnassa aivan kuten jenkeissä on totuttu (tai ainakin aikanaan oli totuttu) siihen että kassalinjan päässä on ostosten pakkaaja tai että esim. paremmissa hotelleissa on oven avaaja, luksusostareissa on sateenvarjon säilytyspussin ojentaja jne.

Toiseksi se aika kun kassatäti pakkaa tuotteita on joka tapauksessa haaskattua aikaa kun siinä itse vain tuijottaa tyhjyyteen ja odottaa että toinen henkilö saa valmiiksi sen minkä voisi itsekin tehdä. Jos joku haluaa ylimääräisiä palveluita niin en pistä pahakseni jos heille järjestetään omat myymälät missä sitten saa näitä erityispalveluita maksamalla premiumia.

Isoissa ostoksissa tosin nuo eivät ole kovin käteviä nykyään. Ideaalinen itsepalvelukassa olisi sellainen Amazon Go tyylinen tai vaihtoehtoisesti sellainen jossa tuotteissa on RFID tagit yms, kävellään vain portista läpi ja raha lähtee tililtä.

ttm

Kassapalvelu ei ole mikään palvelu joka mitenkään itseisarvoisesti "kuuluu jonkun muun tehtäväksi".
Kenties se oli vain huonosti ilmaistu. Ei ole olemassa mitään palvelua, joka itseisarvoisesti "kuuluu jonkun muun tehtäväksi". Se on aina subjektiivista ja siihen vaikuttaa se, kuinka innostunut on tekemään sitä ja kuinka paljon on valmis maksamaan siitä, että joku muu tekee sen.

Pahoittelut huonosta suomen kielestä :D tuossa yhteydessä se tavallinen ei vaan mun mielestä oikein tominut. Hidas-kassa, nopea-kassa ja normi-kassa...kuulostaa paremmalta kuin tavallinen-kassa.
Taisi mustakari tarkoittaa, että hänestä on ikävää, että normaali lyhennetään puhekielessä normiksi, vaikka normi tarkoittaa jo muutakin. Ja jos kapasiteetti ei riitä ymmärtämään merkitystä kontekstista, niin onhan se ikävää ihan oikeastikin.

Musta kassapalvelu ja ravintolapalvelut ovat monella tavalla hyvin eri asioita, toisin kuin @demas tuossa vertaili . Ravintolaan mennään viihtymään, istumaan iltaa, viettämään aikaa. Perinteiseen ravintolaan mennään syömään muiden tekemää hyvää ruokaa ja nimenomaan maksetaan siitä, ettei tarvitse muuta kuin valita ruoka ja antaa muiden tehdä hommat.

Ruokakauppa on hyvin usein pakollinen paha, eikä tarkoitus ole yleensä mennä viihtymään, vaan ostamaan tuotteet ja poistumaan. (Siksi ruoantoimituspalvelut lisääntyvät). Pikakassa - ainakin omalla kohdallani - nopeuttaa asioimista. Ja suoraan sanottuna aika kuluu nopeammin tuotteita lukiessa kuin jonottaessa. Kun kaksin käy kaupassa, homma sujuu vähintään yhtä nopeasti kuin palvelukassalla: toinen ottaa ja skannaa tuotteita korista/kärrystä, toinen pakkaa kassiin. Toinen voi jatkaa pakkaamista kun toinen maksaa.

Sama koskee vaikka pankkiasiointia: mielestäni se on rahanarvoista, että saan hoitaa pankkiasiani koska haluan, nopeasti omaan tahtiini, eikä tarvitse käydä konttoreissa jonottamassa. Maksan siis mielelläni jopa enemmän laadukkaasta verkkoasioinnista. Joku muu haluaa käyttää aikaa ja jutella pankkitädille. Itselleni se olisi palvelutason heikennys.

Hampurilaisravintoloissa itsepalveluautomaati toimii todella hyvin ja käytännössä asiakkaiden ei tarvitse perinteisesti jonottaa ja ravintoiden myynti on kasvanut ja hävikki pienentynyt. Siis eräänlaisia pikakassoja nämäkin.

Tuli käytyä Makkaratalon Lidlissä Helsingin reissulla ja onhan se hyvä, että siihenkin ketjuun nämä tekevät tuloaan. Tuollaiset hihnalliset itsepalvelukassat on käteviä isojen ostosten kanssa, mutta kyllä edelleen lähes joka kerta kun valitsen itsepalvelukassan, teen valinnan sen vuoksi että sinne on lyhimmät jonot.

Kummallisen pitkään tässäkin kesti, että nämä yleistyivät Suomessa.

Sama vaikka kassojen termi olisi tyhjäkassa mutta kauppaketju on nimennyt ne pikakassoiksi.
Se on silti itsepalvelukassa, ei pikakassa.

Yksittäinen kauppaketju ei määrittele suomen kieltä eikä myyntimiesten muutenkaan tulisi sallia määritellä käsitteitä. Lisäksi esimerkiksi S-ryhmä on mukaillut oikeaa sanan merkitystä merkitsemällä perinteisiä pikakassoja "pikakassoiksi".

Aiheena on kuitenkin nimenomaan valvottu ja avustettu "itsepalvelukassa2"tai kyseenalaisemmin "automaattikassa".

• Tykkää
Reactions: hmb
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
83 754
Jäsenet
37 174
Uusin jäsen
H4rtsa

Hinta.fi

Ylös Bottom