Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Hei! Miten minun tulisi toimia jos ostaja on tasan viikko sitten halunnut tuotteen ja laittamaan infot yksityisviestillä muttei mitään ole kuulunut. Onko velvollisuuteni odottaa vai onko minulla mahdollisuus myydä tuote toiselle ostajalle?
Niin siis viikko sitten osti sulta jotain ja ei ole sitemmin vastannut mihinkään viestiin? Ei kun antamaan negatiivinen ostopalaute ja tavara takaisin myyntiin. Ennen ostoa tulee ilmoittaa jos katoat vaikka viikoksi lomalle tai jonnekkin ja jos näin ei tee ja kaupat menee ohi suun niin ei ole myyjän vika.
 
Eli pyysi laittamaan infot yksityisviestillä kun halusi tuotteen. Pistin tilinumeron menemään nimineen. Sitten alkoi radiohiljaisuus. Kiitos infosta!
 
Eli pyysi laittamaan infot yksityisviestillä kun halusi tuotteen. Pistin tilinumeron menemään nimineen. Sitten alkoi radiohiljaisuus. Kiitos infosta!
Onko tilille ilmestynyt mitään? Tarkista se vielä ja laita sitten hänelle YV ettei tullut kauppoja huonon yhteydenpidon takia.
 
Tänään tilitietoja katsellessani en ole huomannut mitään. En ole saanut toimitustietoja myöskään. Hän näyttää olleen viimeksi linjoilla ennen kuin olen laittanut hänelle yksityisviestin kauppoja koskien. Kyllähän se helpottaa kun saa tietoa tiskiin nii uskaltaa myydä toiselle ihmiselle.
 
Tänään tilitietoja katsellessani en ole huomannut mitään. En ole saanut toimitustietoja myöskään. Hän näyttää olleen viimeksi linjoilla ennen kuin olen laittanut hänelle yksityisviestin kauppoja koskien. Kyllähän se helpottaa kun saa tietoa tiskiin nii uskaltaa myydä toiselle ihmiselle.
No siis ihan maalaisjärjellä täällä mennään. Jos sovitaan kaupat ja ostaja ei ota viikkoon yhteyttä eikä rahoja näy niin kaupat poikki siinä vaiheessa. Sinähän voit olla vielä kahdenkin viikon päästä vielä odottelemassa. Ihmisiä kumminkin kaikki ollaan niin jotta kaupankäynti olisi sujuvaa niin kyllä viikon turha odottaminen ei ole oikeutettua ilman mitään syytä etukäteen. En nyt tiedä sanoa mitään minimi odotusaikaa, mutta kyllä jotain ohareita jo olettaisin jos ei 72h sisällä tule mitään yhteydenottoa.
 
Hyvä tietää. Maalaisjärjen käyttö on kyllä hyvä omistaa ja muistaa myös käyttää. Ensimmäinen kerta se on tämäkin. Jatketaampas näillä eväillä!
 
En nyt tiedä, mutta olisihan tuostakin ihan hyvä olla joku sääntö, että kauanko pitää minimissään odottaa ostajalta jonkinlaista yhteydenottoa. Lähinnä sillä ettei ihmisten tarvitsisi sitten pelätä sitä, että joku otti neljän päivän päästä YV ja olit jo myynyt tavaran jollekulle muulle ja sitten annetaan turhaan negatiivinen palaute tai sitten vedotaan tuohon "HPn tarjonneelle tulee myydä" säntöön ja alkaa turha metakka. Olisi sitten ostajillakin deadline niin kävisi tuo kauppa joutuisammin. Kumminkin näitä tälläisiä en ota yhteyttä herroja on aina silloin tällöin, vaikka eivät alkaisi itkemään kun tavara meni niin eipähän tarvitsisi myyjän odottaa viikkoa.

Mitä muut on mieltä?
 
Viimeksi muokattu:
Yli kahta päivää en jaksaisi odotella, jos tavaralle on kysyntää. Jos taas ei ole niin sama se on odottaa vaikka kuukausi.

@Shinryuu voi mielestäni varsin huoletta myydä tavaran eteenpäin, kun kerran mitään vakavaa vääryyttä ei ole tapahtunut.
 
En oikein itse näe tarpeellisena tuollaisia ylimääräisiä sääntöjä kun nykyisten sääntöjen perimmäinen ajatus on siinä, että porukka olisi niin fiksua et kaupat sujuisivat ihan maalaisjärjellä ja ettei jokaiselle skenaariolle tarvittaisi kirjallisia ohjeita.

Jos ostajalta loppuu mielenkiinto ja yhteydenpito niin tuote vain takaisin myyntiin ja negatiivista palautetta hupihuutelusta. Jos kaverista ei kuulu päiviin viesteistä huolimatta niin aika turvallisin mielin voi olettaa kauppojen peruuntuneen. Fiksu ostaja ilmoittaa jos on lähdössä reissuun tai ei pysty maksamaan tuotetta lähipäivinä.
 
En oikein itse näe tarpeellisena tuollaisia ylimääräisiä sääntöjä kun nykyisten sääntöjen perimmäinen ajatus on siinä, että porukka olisi niin fiksua et kaupat sujuisivat ihan maalaisjärjellä ja ettei jokaiselle skenaariolle tarvittaisi kirjallisia ohjeita.

Jos ostajalta loppuu mielenkiinto ja yhteydenpito niin tuote vain takaisin myyntiin ja negatiivista palautetta hupihuutelusta. Jos kaverista ei kuulu päiviin viesteistä huolimatta niin aika turvallisin mielin voi olettaa kauppojen peruuntuneen. Fiksu ostaja ilmoittaa jos on lähdössä reissuun tai ei pysty maksamaan tuotetta lähipäivinä.

No siis näin olettaisi, mutta sitten on näitä jotka alkaa valittamaan, että liian nopeaa peruit kaupat tai jotain. Noh voima on tietenkin myyjällä enkä itsekkään pidä vaatimuksena tuollaista sääntöä, mutta kun ihmiset kerran kyselee että koska perun kaupan niin olisi tuossa nyt joku sellainen perus nyrkkisääntö olla. Itse en ainakaan parin kolmen päivän jälkeen enää odottele vaan mennään jonossa seuraavaan.
 
Eli siis uusi sääntö "Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kyse on käytetyn tavaran myynnistä
", tarkoittaa, että HP ei voi olla yli mm. CDONin hinnan (9/10 varsinkin ATK romppeesta on aina "väliaikaisesti loppu", jotta pääsee hintaseurantojen kärkeen)?
 
Eli siis uusi sääntö "Hintapyyntö tulee olla alle uuden tuotteen hinnan, koska kyse on käytetyn tavaran myynnistä
", tarkoittaa, että HP ei voi olla yli mm. CDONin hinnan (9/10 varsinkin ATK romppeesta on aina "väliaikaisesti loppu", jotta pääsee hintaseurantojen kärkeen)?

Eiköhän tuossakin tule käyttää järkeä ja tarkistaa, että onko sitä tavaraa varastossa. Jos jossain on hinta X ja tavaraa ei näy hyllyillä niin sitä on turha ottaa huomioon. Mitä tuolla todennäköisesti tarkoitetaan on se, että jos tuote on maksanut joskus 400€ ja sitä ei myydä enää missään niin hintaa on vaikea määrittää, tosin järki sanoo, että sen hinta on alle tuon 400€ ellei ole joku poikkeava trendi esim. kryptovaluutasta johtuva näytönohjain pula yms.
Jos tavaraa taas löytyy varastosta ja uuden hinta riippuen liikkeestä (suomalainen) on se 300-340€ esimerkiksi niin sinun käytetty tavara ei voi maksaa yli 300€, koska se ei ole uusi.
Jos joku valittaa myyntihinnasta ja linkkaa sinut CDON tyhjiin myynti-ilmoituksiin niin ne saa mielestäni sivuuttaa. Ainoastaan jos liikkeen sivuilla lukee "Varastossa" ei siis "Tulossa joskus" tai "Ei varastossa" niin itse katsoisin sen ihan validiksi argumentiksi.
Loppuun myynnit ovat sitten loppuunmyyntejä jos normi hinta on ollut 300€ ja tarjouksesta on ne viimeiset 10kpl myyty 200€ niin sitä en katsoisi uuden arvoksi, koska niitä on silloin myyty rajattu määrä.
Vedoten tarjous hintoihin, joskus CDON myy -66% tarjouksia niin jos joku vetoaa sinun tuotteen arvoa tuollaiseen myynti-ilmoitukseen niin ignore, koska tuolla hinnalla ei ole voinut kovin montaa tavaraa mennä kaupan. Se on sitten eri jos halvimmat liikkeet ovat myyneet tavaraa -20% jo kuukausi tolkulla.
Niin kuin nyt näkyy niin tästä voi vääntää miljoona eri versiota, mutta järkeä käyttäen.

Pitää nyt kuitenkin tajuta, että pointti oli se että jos liike myy uutta varastossa olevaa tuotetta hinnalla X ja sinun käytetty tavara vastaa tai on yli tuon X niin siinähän ei ole mitään järkeä. Täällä kumminkin pyritään tekemään rehtiä kauppaa ja trokaaminen tai tarkoituksen mukaisesti voitolla myyminen kielletty. Jos tästä nyt taas väännetään säännöt joka skenaariolla niin meillä on kohta suomen lakikirjojen verran tekstiä.

Nämä ovat siis mun mielipiteitä, mutta uskon että edellä olevia asioita tuossa on haettu.
 
Toi hintapoliisina toimiminen sääntö - mietityttää onko aiheellinen. Hintapyynnöt on kyllä käytetystä tavarasta välillä ihan ufokorkealla. Tyyliin gtx1070ti nyt kaupoissa 499e, hintapyynnöt vuoden vanhoissa korteissa 450e.

Onko se hintapoliisina toimimista jos perustelee tarjoustaan edellämainitussa tilanteessa esmes "tarjoan 350e" syy uusia 499e.

Muinoin 2010 luvulla vielä oli elektroniikassa semmonen perussääntö että hp. noin puolet uuden hinnasta, nykyään se on 80%-90% :)

Ehkä olen ymmärtänyt "hintapoliisi" termin väärin tjsp, mutta hinnan oikeaksi saattaminen vertaamalla uuden kaupan hintaan on mun mielestä ihan "validia toimintaa"
 
Toi hintapoliisina toimiminen sääntö - mietityttää onko aiheellinen. Hintapyynnöt on kyllä käytetystä tavarasta välillä ihan ufokorkealla. Tyyliin gtx1070ti nyt kaupoissa 499e, hintapyynnöt vuoden vanhoissa korteissa 450e.

Onko se hintapoliisina toimimista jos perustelee tarjoustaan edellämainitussa tilanteessa esmes "tarjoan 350e" syy uusia 499e.

Muinoin 2010 luvulla vielä oli elektroniikassa semmonen perussääntö että hp. noin puolet uuden hinnasta, nykyään se on 80%-90% :)

Ehkä olen ymmärtänyt "hintapoliisi" termin väärin tjsp, mutta hinnan oikeaksi saattaminen vertaamalla uuden kaupan hintaan on mun mielestä ihan "validia toimintaa"
Käytettyjen näyttisten hinnat on olleet korkealla, koska saatavuus on ollut heikkoa ja kysyntä kovaa. Siksi hinnat on usein melkein samat kuin uusilla.

Hintapoliisiksi yleensä mielletään se, joka kommentoi hintaa ilman, että on ostamassa mitään. Pidän tuota oman tarjouksen perustelua kaupan hinnoilla enimmäkseen turhana, koska useimmissa tapauksissa myyjä on kyllä hyvin tietoinen siitä, mitä tuotteet kaupassa maksavat. Saa toki verrata, en minä sitä sano, mutta itse en harrastaisi enkä harrasta.
 
Oman tarjouksen perustelu on yhtä turhaa valitusta kuin hintapoliisi spedeily. Onko täällä joskus mennyt "vahingossa" liian kalliilla vai mitä :rofl: Kyllä se HP laskee, kun myyjäkin tajuaa tsekata nykyisen hintatason.
 
Mitä jos kolme tarjousta tulee samalla minuutilla, mutta eri postituskuluilla?

yksi valmis maksamaan 5,90 smartit, yksi perus postit, yksi 20€ postituksesta.

Saako myyjä valita itselleen suotuisimman?
 
Jos ei ole sovittu mitään niin tietenkin myyjä myy sille kenelle haluaa. Sitten on niitä jotka perääntyvät sovitusta kaupasta kun saivat paremman hinnan jostain muualta. Semmoisille voi antaa palautetta hyvästä kauppiastavasta ja luvata olla toiste missään tekemisissä.
 
Mitä jos kolme tarjousta tulee samalla minuutilla, mutta eri postituskuluilla?

yksi valmis maksamaan 5,90 smartit, yksi perus postit, yksi 20€ postituksesta.

Saako myyjä valita itselleen suotuisimman?
Postikulut on lähettämiseen kohdistuvia kuluja. Sitä voi sitten jokainen miettiä mihin Suomessa tarvitaan 20 euroa postikuluihin. Aika harvinaisia muutenkin tuollaiset tilanteet, joissa kolme tarjousta tulee samalla minuutilla.

Edit: Selvennyksenä vielä tähän viestiin: tarjouksen yhteydessä ei ole tarvetta mainita postikulujen summaa. Riittää maininta toimituskuluista sekä mahdollisesti tarkemmasta toimitustavasta, jos sillä on merkitystä. Ylisuurien postikulujen tarjoaminen on puhdasta sääntöjen kiertämistä, etenkin esimerkkitapauksessa. Sääntöjen mukaan tuote pitää myydä hintapyynnön tarjonneelle - on tarjous sitten ainoa tai ensimmäinen useammasta samasta tarjouksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Postikulut on lähettämiseen kohdistuvia kuluja. Sitä voi sitten jokainen miettiä mihin Suomessa tarvitaan 20 euroa postikuluihin. Aika harvinaisia muutenkin tuollaiset tilanteet, joissa kolme tarjousta tulee samalla minuutilla.

Juuri nyt sellainen tilanne. Siksi kysyn.

edit: siis juuri kuvailemani tilanne tapahtui.
 
Puolet näytönohjain-osaston ilmoituksista ei sisällä paikkakuntaa otsikossa. Säännön noudattamista olisi hyvä valvoa.
 
Sääntöjen mukaan tuote pitää myydä hintapyynnön tarjonneelle

Tästä tulikin mieleen kysymys, mitä jos käykin niin että ensimmäinen hp:n tarjonnut onkin myyjän ignorelistalla? Onko myyjällä oikeus olla myymättä kyseiselle käyttäjälle jos kokee tämän syystä tai toisesta sellaiseksi jonka kanssa ei halua käydä kauppaa? Mitä jos myyjä ei edes huomaa tullutta ostotarjousta ignoren seurauksena?

Tätä voisi kyllä kieltämättä käyttää hyväkseenkin, "en huomannut ensimmäistä tarjousta koska käyttäjä on ignorelistalla ja myin toiselle joka nyt vain sattui tarjoamaan enemmän :vihellys:".

Ei sillä että minunkaan ignorelista nyt mikään puhelinluettelo vielä ole, tulipahan vaan mieleen.
 
Moni myy näyttöjä siten, että pitäisi noutaa, postitus ei ole mahdollinen. Otsikoissa ei vain ole paikkakuntaa, niin ikävää klikkailla auki noita.
 
@Sampsa mitä mieltä sellaisesta että saan negatiivista palautetta sellaiselta kenelle en ole myynnyt mitään? Henkilö oli sitä mieltä että myyn foorumin ohi kun toinen ostaja lähestyi yv:llä ja myin tälle. Hän oli siis nopeampi. Onko tässä nyt rikottu jotain sääntöä? :think:
 
@Sampsa mitä mieltä sellaisesta että saan negatiivista palautetta sellaiselta kenelle en ole myynnyt mitään? Henkilö oli sitä mieltä että myyn foorumin ohi kun toinen ostaja lähestyi yv:llä ja myin tälle. Hän oli siis nopeampi. Onko tässä nyt rikottu jotain sääntöä? :think:

Mielummin toteutuneista kaupoista, muutoin menee vähän epämääräiseksi nuo palautteet @pastori13
 
Tarkennus sääntöihin:

- Jos myyt tuotetta myös jossain muualla kuin foorumilla, kerro se ilmoituksessasi. Tuote on kuitenkin oltava mahdollista ostaa foorumin myynti-ilmoituksella.

Tässä on aika selvästi ilmoitettu, että tuote on mahdolista olla ostaa foorumin myynti-ilmoituksella. Ja palautehan ei ollut negatiivinen vaan neutraali. @Sampsa @Sir.JK
 
entä jos tulee yv ja viesti postaukseen yhtä aikaa?
kuvitteelinen.
Eiköhän myyjä ja ostajat pysty sopimaan keskenään kenelle tuote menee. Näitä kuvitteellisia skenaarioita on ihan turha pohtia ja lähteä kirjoittamaan sääntöjä niiden pohjalta. Suurin osa käyttäjistä on fiksua porukkaa ja osaa käydä keskenään kauppaa ilman jumalatonta sääntöviidakkoa.
 
Mikä h******n uhma joillekin nousee, kun olen selkeällä Suomen kielellä kirjoittanut muutamiin ilmoituksiin, etten tingi hinnasta. Silti jotkut tekevät ilmeisesti protestina tarjouksia selkeästi alle hinnan ja osa soittaa suutansa sen päälle. Säännöissä lukee selvästi.

- Hinnasta valittaminen on kielletty
- Kerjääminen on kielletty


Molemmat kriteerit täyttyivät kahdella käyttäjällä eräässä myyntiketjussani, koska olin ilmoittanut välittömästi hintojen jälkeen etten tingi.

Minä omistan myyntiin ilmoittamani tavarat kunnes joku ne lunastaa hintapyynnöllä. Kenelläkään ei ole oikeutta määräillä sitä, millä
hinnalla minun tulee olla niitä valmis myymään. Jos jotkut ovat tottuneet tinkaamaan ja saamaan tavaraa polkuhintaan, niin se todellakaan velvoita minua myymään omasta mielestäni alihintaan. Suomessa on omistusoikeus. Raportoin molemmista käyttäjistä eilen ja joku moderaattori hylkäsi ilmoitukseni.
Noloa toimintaa kyseiseltä moderaattorilta.

Miten voitte olla noin saamattomia ja piittaamattomia tässä asiassa? Muuten hyvä foorumi, mutta liian monet asiattomat käyttäjät ja piittaamattomat moderaattorit
pilaavat sen antamalla häiriköiden soittaa suutaan(netin kautta) ja kerjätä lievästi painostamalla/aggressiivisuudella. En pidä kovin todennäköisenä, mutta en myöskään ihmettelisi, jos joku päättäisi rajojen lähes puuttuessa jopa yrittää kiristää myyjältä tuntuvia alennuksia jollain tapaa. Lähes aina löytyy joku, joka venyttää heikkoja rajoja vielä lisää.


Joskus olen alentanut hintaa jo sovitusta, koska ostaja on vaikuttanut viestiensä perusteella asialliselta. Törkimyksille en anna taatusti mitään halvalla. Ihan turha kerjätä minulta painostamalla/keljuilemalla/vedättämällä/pitämällä tyhmänä jne...


Edit: kyseessä olivat yhteensä 25 euron arvoiset osat, joiden myyntiä halvemmalla en pitänyt enää kannattavana. Itselläni on niille enemmän käyttöarvoa. Jos olisinkin saanut lopulta kyseisistä osista tinkausyrityksen jälkeen 25 euroa, niin minua ei huvita käydä läpi sitä turhaa keskustelukierrosta. Kun myyjä ilmoittaa ettei tinkivaraa ole, niin sen pitää mennä jakeluun heti. Katson että kyseessä on painostamista ja siihen tekee lähes väkisin mieli vastata pahasti.

Toki voin tehdä poikkeuksen, jos kysytään aidon kohteliaasti. Teeskentely näky jopa tekstistä läpi hyvin usein.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä h******n uhma joillekin nousee, kun olen selkeällä Suomen kielellä kirjoittanut muutamiin ilmoituksiin, etten tingi hinnasta. Silti jotkut tekevät ilmeisesti protestina tarjouksia selkeästi alle hinnan ja osa soittaa suutansa sen päälle. Säännöissä lukee selvästi.

- Hinnasta valittaminen on kielletty
- Kerjääminen on kielletty


Molemmat kriteerit täyttyivät kahdella käyttäjällä eräässä myyntiketjussani, koska olin ilmoittanut välittömästi hintojen jälkeen etten tingi.

Minä omistan myyntiin ilmoittamani tavarat kunnes joku ne lunastaa hintapyynnöllä. Kenelläkään ei ole oikeutta määräillä sitä, millä
hinnalla minun tulee olla niitä valmis myymään. Jos jotkut ovat tottuneet tinkaamaan ja saamaan tavaraa polkuhintaan, niin se todellakaan velvoita minua myymään omasta mielestäni alihintaan. Suomessa on omistusoikeus. Raportoin molemmista käyttäjistä eilen ja joku moderaattori hylkäsi ilmoitukseni.
Noloa toimintaa kyseiseltä moderaattorilta.

Miten voitte olla noin saamattomia ja piittaamattomia tässä asiassa? Muuten hyvä foorumi, mutta liian monet asiattomat käyttäjät ja piittaamattomat moderaattorit
pilaavat sen antamalla häiriköiden soittaa suutaan(netin kautta) ja kerjätä lievästi painostamalla/aggressiivisuudella. En pidä kovin todennäköisenä, mutta en myöskään ihmettelisi, jos joku päättäisi rajojen lähes puuttuessa jopa yrittää kiristää myyjältä tuntuvia alennuksia jollain tapaa. Lähes aina löytyy joku, joka venyttää heikkoja rajoja vielä lisää.


Joskus olen alentanut hintaa jo sovitusta, koska ostaja on vaikuttanut viestiensä perusteella asialliselta. Törkimyksille en anna taatusti mitään halvalla. ihan turha kerjätä minulta painostamalla/keljuilemalla/vedättämällä/pitällä tyhmänä jne...

Muutaman kerran törmännyt tähän myös että jos laittaa tyyliin "Hinta on valmiiksi tingitty" niin silti SILTI joku nokkela koittaa saada törkyhalvalla jollain ihme perustelulla.
En ole myynyt näille tapauksille.
Asiallisesti tarjottu esim. -5€ alle pyynnin ymmärrän ja kyl mä sen yleensä olen hyväksynyt.
Mut nillittäjille en.. mieluummin +5€ sellaisille.
 
Hehe, katsoin tuota ketjua ja aika huvittavan näköinen se on. Lähinnä myyjän kannalta...

Säännöt eivät taida kieltää etteikö saisi jotain tuotteista tarjota vaikka se tarjous olisi alle myyjän määrittämän hinnan.

Ensimmäinen viesti on asiallinen tarjous ja seuraavassa viestissä aletaan heti haukkumaan toista lukutaidottomaksi jne.
 
Minä omistan myyntiin ilmoittamani tavarat kunnes joku ne lunastaa hintapyynnöllä. Kenelläkään ei ole oikeutta määräillä sitä, millä
hinnalla minun tulee olla niitä valmis myymään. Jos jotkut ovat tottuneet tinkaamaan ja saamaan tavaraa polkuhintaan, niin se todellakaan velvoita minua myymään omasta mielestäni alihintaan. Suomessa on omistusoikeus.

Vuokraa kirppikseltä pöytä ja myy ne roinat siellä, saat itse päättää hinnan ja joko ostetaan tai ei sillä hinnalla. Hintapyyntö-tarjous systeemi onkin sitten voimassa kirjaimellisesti jokaisessa myyntikanavassa, missä myyjä ja ostaja on henkilökohtaisesti tekemisissä toistensa kanssa.

Tuon "lievän" ylireagoinnin perusteella kuulostaisi vähän siltä, että sulle sopisi paremmin sellainen missä ei olla tekemisissä.
 
Hehe, katsoin tuota ketjua ja aika huvittavan näköinen se on. Lähinnä myyjän kannalta...

Säännöt eivät taida kieltää etteikö saisi jotain tuotteista tarjota vaikka se tarjous olisi alle myyjän määrittämän hinnan.

Ensimmäinen viesti on asiallinen tarjous ja seuraavassa viestissä aletaan heti haukkumaan toista lukutaidottomaksi jne.

Antaa olla vaan huvittavaa. Täysin asiatonta tulla tarjoamaan alle hinnan, koska olen heti erikseen kieltäynyt tinkaamasta. Mikä siinä voi olla niin vaikeaselkoista?
Jokaisen joka osaa lukea, pitäisi pystyä ymmärtämään ettei alennuksia sen jälkeen tipu. Kenenkään luetunymmärtämisen tason ei pitäisi olla niin surkea. Itsekin pidän todennäköisempänä,
että kyseessä on suurimman osan kohdalla röyhkeydestä. Tuo on vääränlaista sitkeyttä. Se herättää pahaa verta.


Mitä nämä kohdat säännöissä sitten tarkoittavat mielestäsi, kerran väität ettei säännöissä ole erikseen kielletty tarjoamasta. Minä sen joka tapauksessa kielsin omalta osaltani. Mikä saa vielä sen jälkeen tinkaamaan?
- Hinnasta valittaminen on kielletty
- Kerjääminen on kielletty



@Sampsa ja muut moderaattorit ottakaa nyt kerralla kantaa tähän asiaan, niin tätä ei tarvitse enää käydä läpi. Jos annatte tuon linjan jatkua, niin kertokaa se suoraan. Sen jälkeen en enää kyseenalaista tätä toimintaa. Muitakin kauppapaikkoja on, mutta hiljaisempia tai muilla tavoilla vaivalloisempia käyttää.


Tämä asia on käsitelty parissa tunnissa. Ei tarvitse jatkaa päiväkausia. Minua ei kiinnosta käydä asiaa läpi noiden sivustahuutelijoiden kanssa.



Vuokraa kirppikseltä pöytä ja myy ne roinat siellä, saat itse päättää hinnan ja joko ostetaan tai ei sillä hinnalla. Hintapyyntö-tarjous systeemi onkin sitten voimassa kirjaimellisesti jokaisessa myyntikanavassa, missä myyjä ja ostaja on henkilökohtaisesti tekemisissä toistensa kanssa.

Tuon "lievän" ylireagoinnin perusteella kuulostaisi vähän siltä, että sulle sopisi paremmin sellainen missä ei olla tekemisissä.

Sehän erillisellä tinkauskiellolla ilmoituksessani oli tarkoituksena, etten olisi tinkaajien kanssa tekemisissä ainakaan kyseisten osien kaupassa. Sinullekin toistona: Mikä tässä on niin vaikeaselkoista? Onko tavaroiden omistusoikeudessa mielestäsi jotain vikaa?

Ylireagointi sen takia, koska näitä tapauksia on ollut liikaa. Pelkästään iotechissä 30-50. Moderaattorien olisi aika laittaa jotain rotia tähän touhuun. Murossa vastaavaa ei ollut vielä 10 vuotta sitten ja sitä ennen käytännössä ollenkaan. Aikamoinen romahdus on tapahtunut.


Jos aiheutan moderaattoreissa ärsytystä, niin antakaa vapaasti minulle vaikka pysyvät bannit ensi perjantaista lähtien, mutta hoidan ensin kaksi kauppaa loppuun.
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys kohta ajattelin laittaa myyntiin kone paketin saako myytävää tuotetta huutokaupata.
 
Onko sallittua lisätä viesti vastikään myydyn tuotteen ketjuun, jossa ilmaisee oman halukkuutensa ostaa tuote vastaavalla hinnalla? Lähinnä ajatellen harvemmin myytäviä tuotteita, niin potentiaalinen myyjä kuitenkinnjoko käy tarkistamassa myytyjen hinnat tai jopa aloittaa myyntiprosessin huomatessaan että joku myyty tuote on itsellä extrana
 
"- Jos teet tuotteesta tarjouksen, niin sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla"

Onko tarjousta mahdollista perua, jos tuote löytyykin jostain muualta halvemmalla?
 
Vähän ärsyttää kyllä tuo että ostellaan elektroniikkaa vaikka varsinaista tarvetta ei ole ja kohta ollaan myymässä samaa tavaraa kalliimmalla samantien pois voittojen perässä. Esim. joku ostaa: emolevy, prosessori ja muistit setin halvemmalla ja myy kohta kaiken erikseen kalliimmalla tai vastaavaa. Periaatteessa laitonta ei ole, mutta eräänlaista trokaamista ja voittojen perässä kikkailua tuokin on.

Sitähän ne tekee kaupatkin. Kysyntä ja tarjonta kyllä laittaa hinnat kohdalleen!
 
Lukaisin näitä sääntöjä tässä, ja pari juttua tuli mieleen.

Yksityisviestillä tarjoaminen. Lähtökohtiasesti musta siinä ei ole mitään pahaa tai väärää. Jos joku myyjä nimenomaan EI HALUA tarjouksia YV:nä, niin se olisi hyvä mainita myynti-ilmoituksessa ja muiden tulisi kunnioittaa sitä. Muutoin, en oikein ymmärrä miten tai miksi sen pitäisi ainakaan ketään muuta häiritä.

Musta tuo trokaaminen ei ole ihan yksinkertainen asia, vaikka vähän niin tuossa ylhäällä ehkä saatoin tullakin sanoneeksi. Toisaalta en ymmärrä mitä väärää siinä on siinä mielessä, jos täältä ostaa ja myy uudelleen. Samanlainen mahdollisuus ja oikeushan muillakin se olisi ollut oikeus ostaa kuin tällä trokarilla. Mielestäni "trokariostajat" myös hyödyttävät myyjiä siinä mielessä, että myyjät saavat paremmin ostajia. Lisksi tuosta amattimaisuudesta, niin onhan täällä ollut myyjiä jotka ovat ilmoittaneet että heillä on myynnissä esim. kymmeniä prosessoreita. Eiköhän ne ole jollain kaupalla heille tullutta tavaraa, jota myyvät pois? Musta tuo palvelee ostajaakin siinä mielessä, että tavaraa tulee tarjolle.

Teoriassahan joku voisi yrittää harrastaa trokausta niinkin, että ostaisi kaiken myyntiin tulevan tolkun hintiasen tavaran ja laittaisi samantien vaikkapa 15% kalliimmalla myyntiin. Se ei oikein hyvältä kyllä maistuisi.

Jotkut ehdottelivat tiettyjä "prosenttihintoja" uuden hinnasta. Musta kysynnän ja tarjonnan pitää antaa hoitaa hintojen muodostaminen. Miksi jonkun pitäisi myydä jotain halvemmalla kuin mitä joku toinen on siitä halukas maksamaan?
 
Mikäli tuotteesta ei ole tarjottu hintapyyntiä ja hyväksyn alemman tarjouksen ja sovitaan kaupat. Ennen kuin kerkeää tavara vaihtaa omistajaa tulee hintapyyntitarjous.
Säännöissä lukee että myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjoalle, mutta eihän tuo voi mennä jo sovitun kaupan edelle?
Lisätään vielä että tarjous ei vastaa toimitusmuotoja :)
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli tuotteesta ei ole tarjottu hintapyyntiä ja hyväksyn alemman tarjouksen ja sovitaan kaupat. Ennen kuin kerkeää tavara vaihtaa omistajaa tulee hintapyyntitarjous.
Säännöissä lukee että myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjoalle, mutta eihän tuo voi mennä jo sovitun kaupan edelle?
Lisätään vielä että tarjous ei vastaa toimitusmuotoja :)

- Tuote on myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle.
- Jos teet tuotteesta tarjouksen, niin sitoudut ostamaan tuotteen kyseisellä hinnalla
- Myyjä saa vapaasti päättää kenelle myy, millä hintaa ja miten, jos hintapyyntöä ei ole tarjottu

Minun mielestäni tuo "myyjä saa päättää vapaasti" + "jos teet tarjouksen sitoudut siihen" ajaa tuon "myytävä hp:n tarjonneelle" säännön ohi tässä koska sinun esimerkissäsi ostaja teki tarjouksen (joka on sitova) ja jonka myyjä hyväksyi (saa päättää vapaasti).
 
Minun mielestäni tuo "myyjä saa päättää vapaasti" + "jos teet tarjouksen sitoudut siihen" ajaa tuon "myytävä hp:n tarjonneelle" säännön ohi tässä koska sinun esimerkissäsi ostaja teki tarjouksen (joka on sitova) ja jonka myyjä hyväksyi (saa päättää vapaasti).
Juurikin näin. @krossi nämä myyntialueen säännöt ovat ohjeelliset ja näiden tarkoitus on luoda suuntaviivat mahdollisimman sujuvaan kaupankäyntiin. Tämän takia ohjeet eivät ole monisivuiset ja pilkuntarkat vaan maalaisjärjellä pystyy täydentämään puuttuvat ohjeet.

Jos ehdit sopimaan kaupat jonkun kanssa hinnalla X niin kenenkään muun uusi tarjous ei mene tuon ohi. Tuo hintapyynnöllä myyminen liittyy enemmänkin siihen, että tuotteita ei huutokaupattaisi ja myyminen ei menisi hintapyynnön ylittäväksi tarjouskilpailuksi.
 
Lisäsin sääntöihin maininnan tuotteiden määrästä, jos samaa tuotetta on kaupan useampi kappale:

"- Jos käyttäjällä on myynnissä useampi kappale samaa tuotetta, kappalemäärä on merkittävä ilmoitukseen ja sitä on päivitettävä sen mukaan, montako tuotetta on vielä jäljellä."
 
Viimeksi muokattu:
Saako HumbleBundlen pelejä antaa ilmaiseksi sellaisella gift linkillä tällä foorumilla?

edit: alla vastaus kysymykseen
 
Viimeksi muokattu:
Saako HumbleBundlen pelejä antaa ilmaiseksi sellaisella gift linkillä tällä foorumilla?

Siis tehdä ilmoituksen:

Humble Bundlen pelejä joita en halua, ilmaiseksi.
Tässä linkit:

-Linkki
-Linkki
-Linkki


tyyliin tuollaisella ilmolla, lahjoitetaan osioon.
Pelien lahjoitukset

Käviskö vaikka tuo ketju?

En näe mitään syytä, miksei niitä voisi noilla linkeilläkin antaa pois, kun kerran kooditkin käy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 690
Viestejä
4 496 015
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom