• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Jos lähtee kahden vuoden prosessiin niin onhan se ihan älytöntä jättää tekemättä reklamaatio ja kuluttaja-asiamieshomma. Niihin ei paljoa kulu aikaa. Melkein samanlaiset jututhan niihinkin kirjoitellaan eikä niillä ole mitään muuta ku positiivista vaikutusta ratkaisuun. Olkoon sitten mikä juttu tahansa kyseessä. Niistä voi myös kopioida suurimman osan siihen viimeiseen selontekoon.

Onpa kiva jos jossain jutussa tulee kahen vuoden päästä ratkaisu, jossa yhtenä perusteena käytetään noitten vaiheiden ohittamista. 50-50 tilanteissa tuollainen taunoilu kallistanee vaakakuppia ikävään suuntaan.

Itse ainakin olen ollut siinä uskossa että reklamaatio on tehtävä, ja tehtävä vielä järjellisen ajan sisällä tapahtuneesta, jotta voi viedä asian eteenpäin.

Tällaista muistan kuulleeni lakiasiantuntijalta, mutta tästä on kyllä vuosia.
 
Niin miten kohta A:n skippaaminen muuttaisi tilannetta tässä tapauksessa? Komplett on jo kertonut kantansa kaikille tilaajille.

Lähtökohta kuluttajariidalle joita kyseinen lautakunta käsittelee on se, että olet riitauttanut yrityksen toiminnan teidän välillenne syntyneen sopimuksen suhteen - tässä tapauksessa päätöksen peruuttaa yksipuoleisesti tilaus. Ei voi olla riitaa jos et ole asiasta ilmaissut tyytymättömyyttäsi (kohta A, reklamaatio eli ilmoitus myyjälle virheestä). Tosin eihän se mikään tuomioistuin ole eikä niiden päätöksilläkään ole mitään pakottavuutta joten kaippa he periaatteessa voivat ratkaisun antaa vaikkei riitautusta olisi edes tapahtunut. :psmoke: Aika pelleä se silti olisi oikeudellisesta näkökulmasta jos KRIL alkaa pyytää firmalta vastinetta riitaan jonka olemassaolosta heillä ei ole siinä vaiheesa edes tietoa. Ja joo on identtisiä tapauksia varmasti joista on reklamoitu ja menty kuluttajaneuvonnan kautta, mutta jokainen ratkaisupyyntö koskee erillistä riitaa. Muiden toimilla tai sillä mitä olet kuullut tai netistä lukenut yrityksen viestineen muille vastaavassa tilanteessa oleville ei ole painoarvoa sinun tapaustasi ratkaistaessa.

Kuluttajariitalautakunnan ohje nro 1: Ole ensin yhteydessä myyjään. Kerro myyjälle tavaran tai palvelun virheestä. Usein asia voidaan sopia jo tässä vaiheessa.

Ratkaisupyyntö tavarasta ensimmäinen kysymys: Oletko ollut yhteydessä vastapuoleesi?


Joka tapauksessa KRIL ratkaisupyyntö ei ole kanava josta valitusprosessi alkaa. Onnea vielä kerran valitsemallasi tiellä. Nyt juhannuksen viettoon! :kippis:
 
Pari vuotta sitten ostin tuolin, joka loppujen lopuksi aiheutti melkoista vääntöä myyjäliikkeen kanssa. Laitoin myyjäliikkeen kanssa käymäni sähköpostiviestittelyt pieneen blogipostaukseen. Kyseisistä viesteistä voi ottaa mallia siihen, miten reklamaatiota ei tule missään nimessä aloittaa. Toisaalta tuosta voi saada jonkinlaista vinkkiä siihen, kuinka tällaiset väännöt on mahdollista voittaa, vaikka tilanne olisikin ajautunut äärimmäisen dramaattiseksi.

Tässä kyseinen juttu.

Pahoittelut jos poikkeaa hieman aiheesta.
 
Minkä pituisen virhevastuun voisi olettaa olevan langattomilla nappikuulokkeilla? Vuoden takuun noille antoivat ja yllättäen 13kk jälkeen pimenivät..
 
Onkohan noista mitään linjauksia kuinka pian liikkeelle on reklamaatio tehtävä? Ja kril ei taida tämmöisessä tapauksessa kuluttajaa mitenkään velvoittaa?
Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Mitään tarkkaa määräaikaa KSL:ssa reklamointiin liittyen ei ole annettu. Kohtuullinen aika taitaa tyypillisesti olla noin kaksi viikkoa. Ja Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut eivät ole velvoittavia, vaan suosituksia. Velvoittavia päätöksiä antavat yleiset tuomioistuimet.

Tosiaan yli 100 euron napit kuitenkin, niin toivoisi ainakin sen pari vuotta kestävän..
Ei välttämättä saa ainakaan täyttä hintaa takaisin, koska ovat kuitenkin kestäneet yli vuoden. Hinnanalennus voisi olla kohtuullinen vaatimus, koska olet kuitenkin käyttöhyötyä saanut.
 
Minkä pituisen virhevastuun voisi olettaa olevan langattomilla nappikuulokkeilla? Vuoden takuun noille antoivat ja yllättäen 13kk jälkeen pimenivät..

Ootko jo keskustellut asiasta myyjän kanssa? Saattaahan tuo olla että vähän joustavat takuuehdoissa ja ottavat ihan normaalina takuukäytäntönä vastaan. Näitäkin on joskus tullut vastaan juurikin tuollaisissa tilanteissa kun takuu on juuri loppunut tuotteen rikkoontuessa.
 
Ootko jo keskustellut asiasta myyjän kanssa? Saattaahan tuo olla että vähän joustavat takuuehdoissa ja ottavat ihan normaalina takuukäytäntönä vastaan. Näitäkin on joskus tullut vastaan juurikin tuollaisissa tilanteissa kun takuu on juuri loppunut tuotteen rikkoontuessa.
Pitää varmaan käydä liikkeessä kyselemässä. Puhelinten yms kanssa yleensä näin ollutkin, mutta itsellä ei kokemusta halvemmista tavaroista.
 
Kohtuullinen aika on korkeintaan 2kk siitä, kun havaitsit virheen. KSL 16§

En tiedä miten on noiden nappikuulokkeiden laita, mutta esimerkiksi kuluttaja-asiamiehen yleinen kanta on, että puhelimen akun tulee kestää 2 vuotta. Tämän vuoksi esim. apple vaihtaa alle 2v vanhoihin puhelimiin veloituksetta akun. (tästä ei kovin kovaan ääneen puhuta :D) Tämä riippuu nyt aika pitkälti siitä, katsotaanko nuo nappikuulokkeet siihen samaan 2v piiriin. Siinä tapauksessa voit vaatia virheen oikaisua, jossa saat virheettömän tai uuden tavaran tilalle.
KSL 18§ Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia. Tässä tulee erityisesti ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se olisi sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa muulla tavalla aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.

Perään 19§

Jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa:

1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta; tai

2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.

Ensin pitää siis reklamoida, sitten miettiä mitä tehdään. Todennäköisesti myyjäliike vaihtaa nuo ns. goodwillinä. Jos taas ei, niin kuluttajaneuvontaan yhteys jne. sieltä osaavat varmasti sanoa, onko noille katsottu jotain minimiaikaa, joka niiden pitää kestää.

[Puoliksi mutu] Esim. pesukoneilla taitaa olla 5 vuotta. Gigantissa joskus huollossa totesivat, kun oli takuu (2v) juuri loppunut, että näissä on 5 vuotta valmistajan puolelta takuu, koska kuluttaja-asiamiehen kanta on tuo 5v. [/mutu]
 
Niin muuten olikin tuo 2 kk aika kuluttajakaupassa, enpäs muistanutkaan, kun kauppalakia pläräilly enemmän viime aikana. Tuo 2 kk aikakaan ei tosin ole ehdoton, vaan ostajaa voi edelleen kohtuullisen reklamointiajan nojalla vaatia virheen oikaisua. Tosin harvassa ovat tapaukset, jossa kohtuullinen aika on yli tämän 2 kuukautta. :D

Momenttia ehdotetaan täydennettäväksi direktiivin 5 artiklan 2 kohtaa vastaavalla säännöksellä, jonka mukaan virheilmoitus voidaan kuitenkin aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti havaitsi virheen. Muutos ei rajoita ostajan nykyistä oikeutta vedota virheeseen kohtuullisen ajan kuluessa. (HE 89/2001 vp s.13).
 
Jos tuote loppuu ja kauppa ei saa sitä enää tavarantoimittajalta niin voiko kauppa tosiaan perua tilauksen suorilta käsin tarjoamatta mitään vastaavaa samaan hintaan tilalle? Hieman ketuttaa, kun tilasin nuo Verkkiksen RAMit silloin toukokuussa ja nyt kun kyselin niiden tilanteesta ja mahdollisesta korvaamisesta jollakin niin ratkaisuna peruivat vain suoraan tilauksen ilman mitään muita vaihtoehtoja. Kait näissäkin tilanteissa pitäisi jotain korvaavaa tarjota samaan hintaan, eivät kai nuo niin paljoa perus hintavirhetapauksista poikkea? Koitin etsiä KKV:n sivuilta mutten tähän hätään löytänyt mitään liittyen toimitusvaikeuksiin perustuvaan peruuttamiseen tai loppuneen (verkkokauppatuotteen) korvaamiseen liittyvää. (Jos joku löytää jonkun kohdan näistä tilanteista niin arvostaisin linkkiä.)

Hyvä asiakkaamme,

Avoimessa tilauksessa XXXX oleva tuote 51474 on valitettavasti poistunut valikoimastamme, koska valmistajan/tukkurin ilmoituksen mukaan sitä ei ole enää saatavilla. Tilauksesi on nyt poistettu, koska emme pysty toimittamaan tuotetta. Pahoittelemme tilannetta.

Valitettavasti vastaavaa muistia ei ole saatavilla samaan hintaan.

Muut 16 Gt DDR 3200 MHz -muistikitit,
Kaikki tuotteet

Jos tilauksesi oli maksettu etukäteen verkkomaksulla on jo maksettu summa siirtynyt Verkkokauppa.com-asiakastilillesi. Voit käyttää summan suoraan toiseen ostokseen tai siirtää omalle pankkitilillesi kirjautumalla verkkosivuillamme tilinhallintaan osoitteessa Kirjaudu sisään

Jos tilauksesi oli maksettu maksukortilla verkossa poistuu kortille tehty katevaraus automaattisesti pankista riippuen 1-3 viikon kuluessa.

Mikäli sinulla on kysyttävää, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin,

Verkkokauppa.com asiakaspalvelu
 
Laittelin aspaan kysymystä, josko vielä olisi mahdollista saada edes ne 3200C16 -muistit tuohon hintaan.
 
Jos tuote loppuu ja kauppa ei saa sitä enää tavarantoimittajalta niin voiko kauppa tosiaan perua tilauksen suorilta käsin tarjoamatta mitään vastaavaa samaan hintaan tilalle? Hieman ketuttaa, kun tilasin nuo Verkkiksen RAMit silloin toukokuussa ja nyt kun kyselin niiden tilanteesta ja mahdollisesta korvaamisesta jollakin niin ratkaisuna peruivat vain suoraan tilauksen ilman mitään muita vaihtoehtoja. Kait näissäkin tilanteissa pitäisi jotain korvaavaa tarjota samaan hintaan, eivät kai nuo niin paljoa perus hintavirhetapauksista poikkea? Koitin etsiä KKV:n sivuilta mutten tähän hätään löytänyt mitään liittyen toimitusvaikeuksiin perustuvaan peruuttamiseen tai loppuneen (verkkokauppatuotteen) korvaamiseen liittyvää. (Jos joku löytää jonkun kohdan näistä tilanteista niin arvostaisin linkkiä.)

Hyvä asiakkaamme,

Avoimessa tilauksessa XXXX oleva tuote 51474 on valitettavasti poistunut valikoimastamme, koska valmistajan/tukkurin ilmoituksen mukaan sitä ei ole enää saatavilla. Tilauksesi on nyt poistettu, koska emme pysty toimittamaan tuotetta. Pahoittelemme tilannetta.

Valitettavasti vastaavaa muistia ei ole saatavilla samaan hintaan.

Muut 16 Gt DDR 3200 MHz -muistikitit,
Kaikki tuotteet

Jos tilauksesi oli maksettu etukäteen verkkomaksulla on jo maksettu summa siirtynyt Verkkokauppa.com-asiakastilillesi. Voit käyttää summan suoraan toiseen ostokseen tai siirtää omalle pankkitilillesi kirjautumalla verkkosivuillamme tilinhallintaan osoitteessa Kirjaudu sisään

Jos tilauksesi oli maksettu maksukortilla verkossa poistuu kortille tehty katevaraus automaattisesti pankista riippuen 1-3 viikon kuluessa.

Mikäli sinulla on kysyttävää, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.

Ystävällisin terveisin,

Verkkokauppa.com asiakaspalvelu

Miksi kelpaa meidän mielipide internetissä tai Verkkokaupan oma vastaus? Juuri tällaisia kysymyksiä varten se kuluttajaneuvonta on olemassa..
 
Laittelin aspaan kysymystä, josko vielä olisi mahdollista saada edes ne 3200C16 -muistit tuohon hintaan.

Itsekin kyselin jo eilen luottavaisin mielin, mutta vastaus tuli tylysti:

"Hei,

ei valitettavasti saa samaan hintaan.

Ystävällisin terveisin -"
 
Jos joku muukin noista muisteista kuluttajavirastolle reklamoi, niin voi mainita, että kyseessä on sama asia kuin ongelmanratkaisupyynnössä : 1182656 .

Olisi varmaan kaikille paras ratkaisu, että kaikkien asioita hoitaisi sama virkailija, eikä olisi 3-5 virkailijaa soittelemassa samasta asiasta. Lisäksi, kun tämä menee kuluttajariitalautakuntaan, saataisin yksi päätös kerralla kaikille.

Eli verkkismuistien tilaajat käykää täyttämässä tämä: https://kuti.kkv.fi/kuluttajat/KuneLomake.aspx

Myyjä: Verkkokauppa.com Oyj
Hinta: 168,90 € - 171,80 € (riippuen posteista)
Ostopäivämäärä: xxxx.5.2018
Tuote: Tietokoneen muistimodulipaketti
Merkki: G.Skill
Malli: Trident Z DDR4 3200 Mhz 16 Gt CL15
Tuotekoodi: F4-3200C15D-16GTZSK
Takuu: 36kk

Viesti: Kyseessä on sama asia kuin ongelmanratkaisupyynnössä: 1182656

+ jotain nillitystä
 
Laittakaa se tilausvahvistus liitteeksi. Tilausvahvistuksessa myyjän ja asiakkaan välille syntyy sopimus. Nyt väännetään niistä sopimuksen ehdoista.

Jos kuluttajaneuvonta ei saa asiaa sovittua Verkkokauppa.comin kanssa, niin sitten asian voi viedä kuluttajariitalautakuntaan. Tämä on pitkä prosessi ja päätös tulee todennäköisesti vasta ensi vuonna. Päätös ei sido Verkkokauppa.comia, mutta yleensä se on näitä noudattanut. Ja kun näitä on aikaisemminkin tullut, niin saattaa taas olla edessä pitkä vääntö, ennenkuin Verkkokaupasta saa mitään.

Lisäksi on suositeltavaa, että tekee sen reklamaation ensin, eli osoitteeseen asiakaspalvelu@verkkokauppa.com ja reklamaatio@verkkokauppa.com ilmoitus, ettei hyväksy tilauksen peruutusta ja haluaa korvaavan tuotteen tilalle samaan hintaan. Periaatteessa voi myös odottaa sieltä tulevaa virallista vastausta, mutta eiköhän se ala sanoilla: "Hyvä asiakkaamme. Valitettavasti emme voi..".

Pistin myös tämmöisen liitteeksi, jos vaikka haluavat muuttaa hintaa jälkikäteen ja sanoa, että muistien hintaluokka on eri:
 

Liitteet

Miksi kelpaa meidän mielipide internetissä tai Verkkokaupan oma vastaus? Juuri tällaisia kysymyksiä varten se kuluttajaneuvonta on olemassa..

Ei mua varsinaisesti mielipiteet kiinnostakaan vaan faktat. Eli pointti oli josko jollakin olisi ollut mustaa valkoisella näiden tueksi. Tottakai ensin sovittelen asiaa itsekseni Verkkiksen kanssa enkä suoraan säntää mihinkään kuluttajaneuvojalle. Siinä sovittelussa olisi vain ollut näppärä käyttää suoraan selkeitä ohjeistuksia esim. KKV:n sivuilta, joissa kerrotaan miten näissä kuuluisi toimia. En vain itse tähän hätään löytänyt kuluttajaneuvojalta muuta, kuin periaatteessa sen perus "tilausvahvistus on sitova sopimus". Olisi vain kiva, jos siellä olisi jotain näistä tilanteista joissa tuote poistuu myynnistä mutta kauppa kuitenkin myy vastaavia.

Mutta joo, eiköhän tämänkin voi viedä noin muuten eteenpäin jos ei Verkkis suostu hommaa hoitamaan. Yli 2kk venttailun ja tuollainen tyly peruminen ei oikein ole sellainen ymmärrystä herättävä ratkaisu. (Saman muuten teki Amazon omien muistiensa kanssa, toki niissä oli hintakin ihan eri tasoa.)
 
Hyvässä lykyssä jos asia menee kuluttajariitalautakuntaan niin päätöksen saatua on muistien hinnat ehtineet jo tippua takaisin normaaleille tasoille. :D (tuskinpa sentään, kunhan manailen)

Verkkokaupalta kyllä jotenkin odottaisin jonkinnäköistä sovittelutahtoa tämmöisiin, vrt esim CDON.
 
Vaitiolovelvollisuuden takia en uskalla ratkaisusta kertoa sen enempää, mutta täällä päättyi ainakin tämä muisti-case jo viime viikonloppuna.
 
Vaitiolovelvollisuuden takia en uskalla ratkaisusta kertoa sen enempää, mutta täällä päättyi ainakin tämä muisti-case jo viime viikonloppuna.

Mikäs vaitiolovelvollisuus näissä on..? Ei pahalla mutta aika turha nollapostaus, kun se tärkein tieto jäi pois.
 
Vaitiolovelvollisuuden takia en uskalla ratkaisusta kertoa sen enempää, mutta täällä päättyi ainakin tämä muisti-case jo viime viikonloppuna.
Mikä ihmeen vaitiolovelvollisuus? :rofl: Ehditkö jo käräjille mennä vai mistä ihmeestä olisit joutunut salassapitovelvolliseksi jonkin kuluttajakaupan suhteen?
 
"Tämä viesti on luottamuksellinen, ja saattaa sisältää
vaitiolovelvollisuuden piirin kuluvaa tai muuten suojattua tietoa. Viestin
kopiointi, käyttö tai sen sisällön ilmaiseminen kolmannelle osapuolelle on
kielletty. Jos et ole viestin tarkoitettu vastaanottaja, ilmoittakaa
lähettäjälle sähköpostitse ja tuhotkaa viesti."

Joten mielummin olen sanomatta "tärkeätä tietoa" kuin otan mitään riskiä, oli sitten kuin lainvoimainen tahansa tuo teksti. Onnea taisteluun :tup:
 
"Tämä viesti on luottamuksellinen, ja saattaa sisältää
vaitiolovelvollisuuden piirin kuluvaa tai muuten suojattua tietoa. Viestin
kopiointi, käyttö tai sen sisällön ilmaiseminen kolmannelle osapuolelle on
kielletty. Jos et ole viestin tarkoitettu vastaanottaja, ilmoittakaa
lähettäjälle sähköpostitse ja tuhotkaa viesti."

Joten mielummin olen sanomatta "tärkeätä tietoa" kuin otan mitään riskiä, oli sitten kuin lainvoimainen tahansa tuo teksti. Onnea taisteluun :tup:

Ei jummi, tämä alkaa olla jo jotakin, jos maksava asiakaskin otetaan vaitiolovelvollisuuden piiriin :D
 
Tuo varmaan koskee sitä ratkaisukirjeen sisältöä kokonaisuudessaan, koska se saattaa sisältää henkilökohtaisia juttujasi.. En usko, että kukaan kieltää kertomasta sitä lopullista suositusta siitä pitikö myydä korvaava tuote vai saiko kaupan perua noin vain. Kyllähän sun nyt pitäisi voida sanoa, että lähettikö se Verkkokauppa sulle jotain (mitä) vai ei mitään. Jos taas oikeasti koet olevasi vaitiolovelvollinen niin ehkä kannattaisi olla asian suhteen ihan hiljaa eikä tulla kiusaamaan muita "salaisuuksilla". (Eihän se mitä Verkkokauppa lähetti sulle tuon tilalle edes ole varsinaisesti viestin sisältöä, kun siitä löytyy varmaan tieto ihan sun verkkiksen tililtäskin eikä vain tuossa kirjeessä.)
 
Viimeksi muokattu:
Tuo varmaan koskee sitä ratkaisukirjeen sisältöä kokonaisuudessaan, koska se saattaa sisältää henkilökohtaisia juttujasi.. En usko, että kukaan kieltää kertomasta sitä lopullista suositusta siitä pitikö myydä korvaava tuote vai saiko kaupan perua noin vain. Kyllähän sun nyt pitäisi voida sanoa, että lähettikö se Verkkokauppa sulle jotain (mitä) vai ei mitään. Jos taas oikeasti koet olevasi vaitiolovelvollinen niin ehkä kannattaisi olla asian suhteen ihan hiljaa eikä tulla kiusaamaan muita "salaisuuksilla". (Eihän se mitä Verkkokauppa lähetti sulle tuon tilalle edes ole varsinaisesti viestin sisältöä, kun siitä löytyy varmaan tieto ihan sun verkkiksen tililtäskin eikä vain tuossa kirjeessä.)

Eipä minun lopputuloksella ole väliä, joten siitä on turha jatkaa. Aiemminhan jo yksi onnellinen sai tilalle paremman tuotteen, jota sitä voitte käyttää referenssinä, mutta eipä sekään välttämättä auta a) koska liikkeen ei ole pakko myydä tuotetta, jota ei yksinkertaisesti ole saatavilla ja tämän myötä se voi perua tilauksen (pysyvä este) eikä b) korvata sitä eri hintaisella vastaavalla tuotteella (uhraus). Joten kyse näyttäisi näissä tapauksissa olevan enemmänkin liikkeen halusta (tai mahdollisuuksista) hoitaa asia ja halut varmasti vaihtelevat eikä jokainen varmasti saa samaa kohtelua.

Kuten Kuluttajansuojalakikin sen sanoo:

"8 § (5.1.1994/16)
Oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä

Tavaran luovutuksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia myyjältä sopimuksen täyttämistä. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen täyttämään sopimusta, jos sille on olemassa este, jota myyjä ei voi voittaa, tai jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna sopimuksen täyttämisen merkitykseen ostajalle.

Jos este tai epäsuhde lakkaa kohtuullisessa ajassa, ostaja saa kuitenkin vaatia, että myyjä täyttää sopimuksen."
 
Juuri näin kuin Henesuo tuossa edellä sanoi. Verkkiksellä ei ole lain puolesta mitään velvoitetta antaa teille vastaavaa (kalliimpaa) tuotetta, koska tuo viivästys ei riipu heistä.
 
Olis nyt voinut olettaa että verkkokaupalla on tässä joku selkeä linja, mutta jos jotkut ovat saaneet kalliinpaa tilalle ja jotkut ei niin ei oikeen voi ymmärtää.
 
Vai olisikohan kenties oikein verrata siihen tarjoushintaan eli paljon on itse maksanut?
 
Vai olisikohan kenties oikein verrata siihen tarjoushintaan eli paljon on itse maksanut?

No mihis sulla verrattiin? Tuntuu erikoiselta, että heität täällä kommentteja muille vaikka sun case on jo sanojesi mukaan käsitelty etkä silti voi kertoa miten siinä sitten toimittiin. Etköhän kuitenkin jotain saanut tilalle, tuskin olisi näin salaperäistä jos tilaus olisi yksinkertaisesti peruttu.

Tuotteiden hinnathan elävät muutenkin kokoajan. Verkkokauppa vetosi tässä toimitusvaikeuksiin eikä hintaan. Siksi on ainakin omasta mielestäni ymmärrettävää, että tässä nyt väki vertaa tuotteen ominaisuuksia ja pyytävät vastaavaa eivätkä niinkään tarkastele hintaa.
 
Kai minä silti voin kommentoida tähän siitä mitä laki sanoo ;) Mielelläni kertoisin ratkaisuni, mutta perkele kun ei uskalla eikä se auttaisi teitä, koska edelleen laki antaa Verkkokaupalle kuitenkin aika laajat valtuudet päättää mitä tehdä tässä tapauksessa jokaisen kohdalla erikseen.

Varmasti vetosivatkin toimitusvaikeuksiin tilauksia peruuttaessa. Voivat myös vedota hintaeroon (uhraus) eikä tarvitse vastaavaa tai parempaa tilalle antaa, koska huomattavasti kalliimpi hinta tällä hetkellä. Tottakai pitää ihmisten yrittää vaatia vastaavaa tilalle ilman hintaan katsomista, laki ei vain Verkkokauppaa velvoita niin tekemään, sitä tässä tarkoitan.

Over and out.
 
Vai olisikohan kenties oikein verrata siihen tarjoushintaan eli paljon on itse maksanut?

Ei. Tuotteen hinta oli noin 270€ heti sen tarjouksen jälkeen (kauan ennen peruutusta). Verkkokauppa ei vedonnut hinnoitteluvirheeseen. Tarjouksessa ei lukenut missään, että on rajoitettu erä. Sain tilausvahvistuksen.
 
Mulle tarjottiin nyt 3200C16 HyperX kittiä tilalle, ja luultavasti otan sen.
 
Mulle tarjottiin nyt 3200C16 HyperX kittiä tilalle, ja luultavasti otan sen.

Tuo vain harmillisesti ei ole B-dietä niinkuin nämä tilatut olisivat (sen lisäksi että on muutenkin hitaampaa). Toki Intelin prossun kanssa ei välttämättä ole niin suuresti väliä mutta AMD:lla noissa on eroa.
 
Tuo vain harmillisesti ei ole B-dietä niinkuin nämä tilatut olisivat (sen lisäksi että on muutenkin hitaampaa). Toki Intelin prossun kanssa ei välttämättä ole niin suuresti väliä mutta AMD:lla noissa on eroa.
Tiedän, mutta kuten sanottu, niin Intelillä eroa ei käsittääkseni ole juurikaan + ei kiinnosta vängätä enää enempää kun alkaisi pikkuhiljaa olla jo tarve noille muisteille.
 
Tiedän, mutta kuten sanottu, niin Intelillä eroa ei käsittääkseni ole juurikaan + ei kiinnosta vängätä enää enempää kun alkaisi pikkuhiljaa olla jo tarve noille muisteille.

On niissä eroja, mutta menemättä yksityiskohtiin, niin tämä jättää AMD-käyttäjät (minut mukaanlukien) kiusalliseen tilanteeseen:
- Säästääkö muutama kymppi ja ottaa heikommat muistit ihan muistien vuoksi? Jos nyt on odottanut 2kk, niin varmasti on jo jotkut muistit koneessa. Minulla ainakin on.
- Jatkaa asiasta vääntämistä. Varmasti kun tarpeeksi monta lukua on samoja ja hintakin suunnilleen (vaikka on ylihinnoiteltu), niin ymmärtääkö ne kuluttajavirastossa ollenkaan noita eroja?
- Peruuttaa tilaus. Tämäkin on vaihtoehto, kun itse ainakin halusin juuri b-diet, en sitä parin kympin säästöä..

Ihan vakavasti harkitsen kohtaa #3, mutta nukun nyt ensin yön yli. Kävin jo katsomassa, Verkkokaupalla ei ole yhtään b-die -muisteja varastossa missään ja tämä oli siinä saamassani vastauksessa tuotu kanssa esiin.
 
Täällä on myös ollut haavena jo pitkään B-die -muistit, joten korvaava tuote tulisi olla samsungia, eikä hynixiä. Se että tarjotaan jotain muuta, kun mitä on tilattu on sama juttu, kuin esim. että pizzakuski toisi ovelle pizzan tilasta makkaraperunat.

Verkkiksen B-die saatavuus on tosiaan hyvin kehno ja Giganttikin taisi justiin laittaa kiusaavasti CL15 -muistia tarjoukseen.
 
Tännekin Verkkokauppa.com tarjosi HyperX-kittiä poistetun tilauksen tilalle. Samassa viestissä valiteltiin G.Skill-kittien huonoa saatavuutta, mutta B-diestä ei ollut mainintaa.
Koska muistit ovat tulossa ryzenin kaveriksi, kieltäydyin tarjouksesta ja kerroin voivani odottaa suorituskyvyltään vastaavan tuotteen saamista vielä hetken aikaa.
 
Verkkokauppa sanoi:
Mikäli tarjoamani korvaava ei kelpaa, emme voi muuta tehdä.
Näin vastasivat kun ilmoitin etteivät CL16 HyperX:t käy :( Vastaavat kun löytyy jo kakkoskoneesta ja piti B-diet hommata siihenkin :D Ehkä vielä hetken koitan sähköpostitse pyytää B-dieä mutten jaksa riitauttaa tapausta...
 
Mietin, että jos olisi ollut maininta B-diestä, niin sitten voisi vaatia sellaisia muisteja. Nyt tarjoavat sitä mitä on.
 
Mietin, että jos olisi ollut maininta B-diestä, niin sitten voisi vaatia sellaisia muisteja. Nyt tarjoavat sitä mitä on.

Niin no bdietä ei ole pakko toimittaa kun sellaista ei ole luvattu kaupan toimesta. Toisaalta kaikki vastaavat ovat vissiin bdietä ja tuo CL16 on jo ilmoitetun speksilistan perusteella heikompi. Noin muuten en ota kantaa siihen ovatko edes velvoitettuja toimittamaan tässä tilanteessa vastaavaa ja riittääkö vastaavaksi kuluttajaneuvojan mielestä tuo 3200CL16.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom