• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
"Yritys voi kieltäytyä vastaavan virheettömän tavaran toimittamisesta, jos se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, esimerkiksi silloin kun tavara on mittatilaustuote tai tavaran valmistus on lopetettu."
Kyllä, mutta jos valmistaja on valmis korjaamaan tuotteen tai antamaan korvaavan ja kauppa ehdottaa kaupan purkua näkisin että kauppa yrittää tehdä voittoa tuolla viallisella tuotteella.

Lisäksi valmistusta ei ole lopetettu eikä kyseessä ole mittatilaustyö. Mun maalaisjärki sanoo että pitäisi vaihtaa toiseen rtx 3080 näytönohjaimeen, jos ei kys mallia ole saatavilla. Kaupan purku on vasta viimeinen vaihtoehto.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 501
Kyllä, mutta jos valmistaja on valmis korjaamaan tuotteen tai antamaan korvaavan ja kauppa ehdottaa kaupan purkua näkisin että kauppa yrittää tehdä voittoa tuolla viallisella tuotteella.
Ja jos valmistaja on valmis korjaamaan tuotteen tai antamaan korvaavan, niin sittenhän kannattaa olla suoraan valmistajaan yhteydessä. Olen itse ollut vastaavissa hommissa myyntiliikkeessä, ja monesti valmistaja vain hyvittää tuotteen arvon myyjälle, ja sitten myyjä hankkii uuden esimerkiksi tukkurin kautta. Toki en ole varma miten komponenteissa menee, niistä kun ei ole kokemusta. Ja jos tukkureilta ei tuotetta saa, niin myyjäliike on aika avuton siinä vaiheessa.

Lisäksi valmistusta ei ole lopetettu eikä kyseessä ole mittatilaustyö. Mun maalaisjärki sanoo että pitäisi vaihtaa toiseen rtx 3080 näytönohjaimeen, jos ei kys mallia ole saatavilla. Kaupan purku on vasta viimeinen vaihtoehto.
Joku noheva olisi saattanut huomata tekstissä sanan "esimerkiksi". Ja juurikin vaihto toiseen RTX 3080 -näytönohjaimeen ei välttämättä ole pakollista, kuten KKV:n sivut sanovat. Siksi alunperin kysyinkin, että onko sulla esittää ennakkotapausta, koska näytönohjainten tilanne on täysin poikkeuksellinen ja ennennäkemätön. En jaksa enää vääntää rautalankaa, kun siitä ei tunnu olevan hyötyä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
Joku noheva olisi saattanut huomata tekstissä sanan "esimerkiksi". Ja juurikin vaihto toiseen RTX 3080 -näytönohjaimeen ei välttämättä ole pakollista, kuten KKV:n sivut sanovat. Siksi alunperin kysyinkin, että onko sulla esittää ennakkotapausta, koska näytönohjainten tilanne on täysin poikkeuksellinen ja ennennäkemätön. En jaksa enää vääntää rautalankaa, kun siitä ei tunnu olevan hyötyä.
Ei ole tästä ennakkopäätöstä, mutta kkv asettui kuluttajan puolelle tilausten perumisessa, joten uskoisin myös tässä tapauksessa.

 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 501

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
Jaa, eihän nämä kaksi asiaa liity millään tapaa toisiinsa.
Liittyy ne siten että kaupat perusteli perumisia saatavuudella ja kuitenkin halusivat myydä uudet kalliimmalla.
Saatavuusargenttia olisi voinutkäyttää myös näissä virhevastuun alaisissa tuotteissa.

Mä tulkitsen tätä myös niin että normaalit käytännöt on edelleen voimassa, jolloin ensisijaisesti korjataan tai annetaan vastaava korvaamaan virhevastuun alainen tuote. Ja tämä kuitenkin on selvästi mahdollista.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Liittyy ne siten että kaupat perusteli perumisia saatavuudella ja kuitenkin halusivat myydä uudet kalliimmalla.
Saatavuusargenttia olisi voinutkäyttää myös näissä virhevastuun alaisissa tuotteissa.

Mä tulkitsen tätä myös niin että normaalit käytännöt on edelleen voimassa, jolloin ensisijaisesti korjataan tai annetaan vastaava korvaamaan virhevastuun alainen tuote. Ja tämä kuitenkin on selvästi mahdollista.
Onko sinulla virhevastuu ja takuu menneet sekaisin? Ne eivät ole sama, enkä väitä takuun poistavan virhevastuuta. Virhevastuuseen vetoaminen on kuluttajalle lähes poikkeuksetta aikaa vievä ja huomattavasti hankalampi reitti. Virhevastuussa voi pahimmillaan jopa joutua todistamaan tuotteessa olleen virheen ja ns. tuotteen oikean käytön. Virhevastuussa on yleisimmin valmistaja tai maahantuoja, vaikka asioit myyjäliikkeen välityksellä.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
Virhevastuussa voi pahimmillaan jopa joutua todistamaan tuotteessa olleen virheen ja ns. tuotteen oikean käytön.
Se on valmistajan/maahantuojan/myyjän tehtävä osoittaa että tuotetta on käytetty väärin ja siksi se on mennyt rikki. Ei kuluttajan tehtävä osoittaa valmistusvirhettä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Se on valmistajan/maahantuojan/myyjän tehtävä osoittaa että tuotetta on käytetty väärin ja siksi se on mennyt rikki. Ei kuluttajan tehtävä osoittaa valmistusvirhettä.
Ei aina. Virhevastuu on yleinen muutaman kuukauden vanhalla tuotteella, jolloin virheet yleisemmin ilmenevät. Onko sinulla kokemusta tuosta virhevastuusta, kun sitä tarjoilet
lähes poikkeuksetta?
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
190
Ei aina. Virhevastuu on yleinen muutaman kuukauden vanhalla tuotteella, jolloin virheet yleisemmin ilmenevät. Onko sinulla kokemusta tuosta virhevastuusta, kun sitä tarjoilet
lähes poikkeuksetta?
Virhevastuu hyvin harvoin, tuskin koskaan rajoittuu vain muutamaan kuukauteen. Useimmiten se on selvästi pidempi kuin takuuaika. Virhevastuu kestää tavaran oletetun käyttöiän niin, että mitä kalliimpi tavara on omassa tuoteryhmässään, sen pidempi on oletettu käyttöikä.

Esimerkiksi televisioilla on takuu usein 24 - 36 kuukautta, mutta oletettu käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mikäli tv vioittuu ilman käyttäjän tuottamusta ennen 4 vuoden määräaikaa, on hänellä oikeus saada hyvitystä myyjälliikkeeltä. Kuluttajariitalautakunta on näin linjannut. (Puhelimilla se on sama 4 vuotta, mutta harva taitaa nykyään niin pitkään pitää samaa puhelinta.)

KKV: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa

EDIT: lisätty linkki Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuille
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Virhevastuu hyvin harvoin, tuskin koskaan rajoittuu vain muutamaan kuukauteen. Useimmiten se on selvästi pidempi kuin takuuaika. Virhevastuu kestää tavaran oletetun käyttöiän niin, että mitä kalliimpi tavara on omassa tuoteryhmässään, sen pidempi on oletettu käyttöikä.

Esimerkiksi televisioilla on takuu usein 24 - 36 kuukautta, mutta oletettu käyttöikä on vähintään 4 vuotta. Mikäli tv vioittuu ilman käyttäjän tuottamusta ennen 4 vuoden määräaikaa, on hänellä oikeus saada hyvitystä myyjälliikkeeltä. Kuluttajariitalautakunta on näin linjannut. (Puhelimilla se on sama 4 vuotta, mutta harva taitaa nykyään niin pitkään pitää samaa puhelinta.)

KKV: Virhevastuu ja takuu kulutustavaran kaupassa

EDIT: lisätty linkki Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuille
Mahtoiko tulla väärään kommenttiin? En kyllä ole rajoittanut aikaa, vaan sanoin sen olevan yleisin muutaman ensimmäisen kuukauden aikana.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
190
Mahtoiko tulla väärään kommenttiin? En kyllä ole rajoittanut aikaa, vaan sanoin sen olevan yleisin muutaman ensimmäisen kuukauden aikana.
Mielestäni täydensin sitä, mutta ilmeisesti huonoilla sanan valinnoilla.

Esimerkki virhevastuusta: Televisiooni ilmestyi keskelle näyttöä reilut puoli vuotta takuun päättymisen jälkeen 10 senttiä leveä poikittainen musta palkki. Valmistajan valtuuttaman huollon asentaja tuli kotiin ja vaihtoi näyttöpaneelin. Ei tarvinnut edes vääntää, että kuului virhevastuun piiriin.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Ei aina. Virhevastuu on yleinen muutaman kuukauden vanhalla tuotteella, jolloin virheet yleisemmin ilmenevät. Onko sinulla kokemusta tuosta virhevastuusta, kun sitä tarjoilet
lähes poikkeuksetta?
Olenko nyt ihan pihalla kun luulin että takuu hoitaa noi muutaman kuukauden aikana tulleet ongelmat pääasiassa? Sitten kun takuu on jo rauennut, niin sitten ruvetaan miettimään virhevastuuta. Harvemmin kun tuotetta Suomessa myydään ilman mitään takuuta nimittäin.

En tiedä, voin olla väärässäkin. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
 
Liittynyt
20.11.2020
Viestejä
190
Olenko nyt ihan pihalla kun luulin että takuu hoitaa noi muutaman kuukauden aikana tulleet ongelmat pääasiassa? Sitten kun takuu on jo rauennut, niin sitten ruvetaan miettimään virhevastuuta. Harvemmin kun tuotetta Suomessa myydään ilman mitään takuuta nimittäin.

En tiedä, voin olla väärässäkin. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Kyllä olet ihan oikein ymmärtänyt.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Olenko nyt ihan pihalla kun luulin että takuu hoitaa noi muutaman kuukauden aikana tulleet ongelmat pääasiassa? Sitten kun takuu on jo rauennut, niin sitten ruvetaan miettimään virhevastuuta. Harvemmin kun tuotetta Suomessa myydään ilman mitään takuuta nimittäin.

En tiedä, voin olla väärässäkin. Näin olen itse asian ymmärtänyt.
Kyllä, aina takuu edellä ja on paljon helpompaa ja nopeampaa. Lähinnä juuri kritisoin tuon virhevastuu sanan käyttöä, jos takuu on tallessa.
Takuuttomia tavaroita Suomessakin myydään valtavia määriä, esim. Ikea ja muut sisustus ja kodintarvike myymälät. Näissä keskustellaan yleisimmin
valmiste- ja materiaalivirheistä.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Kyllä, aina takuu edellä ja on paljon helpompaa ja nopeampaa. Lähinnä juuri kritisoin tuon virhevastuu sanan käyttöä, jos takuu on tallessa.
Takuuttomia tavaroita Suomessakin myydään valtavia määriä, esim. Ikea ja muut sisustus ja kodintarvike myymälät. Näissä keskustellaan yleisimmin
valmiste- ja materiaalivirheistä.
Onko tosiaan näin? Kuulostaa erikoiselta.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Onko sulla muka joku takuuaika merkattuna kuittiin jos ostat vaikkapa pölyhuiskan tai tyynyn?
Riippuu tyynystä. Kalliimmissa kyllä.

Ja juu, en nyt puhunut mistään euron pölyhuiskasta.

Väite oli että Ikea myy tolkuttomasti tavaraa ilman takuuta. Suurimmassa osassa kuitenkin on takuu. Ei ehkä siinä euron vessaharjassa toki, mutta... :)
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Huonekalut taitavat olla yksi taistelluin tavara käyttöikää määriteltäessä. Niihin uppoaa isojakin rahoja,
eikä yleensä kirjallista takuuta anneta. Patjojen jousisto tai sisus saa yleensä takuut, Sohvaan, enkä ruokaryhmään
en ole koskaan takuuta saanut.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
241
Riippuu tyynystä. Kalliimmissa kyllä.

Ja juu, en nyt puhunut mistään euron pölyhuiskasta.

Väite oli että Ikea myy tolkuttomasti tavaraa ilman takuuta. Suurimmassa osassa kuitenkin on takuu. Ei ehkä siinä euron vessaharjassa toki, mutta... :)
Pahoittelen esimerkkiä, Ikea tuli nyt ensimmäisenä mieleen. Kippo, kuppi ja huonekalut yleensä.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Luulisi Ikean myyvän just eniten noita takuuttomia euron tuotteita joita tuulipukukansalaiset ostelee suu vaahdoten.
Alunperin oli kyse yli tonnin näytönohjaimista sun muusta kalliimmasta tavarasta ja siitä siirryttiin sopivasti euron vessaharjoihin ja pölyhuihkiin.

Noh, eipä siinä. Oikeassa olet että tavaraa myydään takuuttomana. Oletin että nyt puhuttaisiin muusta kuin euron tavaroista kun oli näytönohjaimista sun muusta elektroniikasta kyse, mutta oletin väärin. :thumbsup:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 229
Huonekalut taitavat olla yksi taistelluin tavara käyttöikää määriteltäessä. Niihin uppoaa isojakin rahoja,
eikä yleensä kirjallista takuuta anneta. Patjojen jousisto tai sisus saa yleensä takuut, Sohvaan, enkä ruokaryhmään
en ole koskaan takuuta saanut.
10 tai 25 vuotta takuu Ikean sohvilla:
 

Liitteet

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 782
Luulisi Ikean myyvän just eniten noita takuuttomia euron tuotteita joita tuulipukukansalaiset ostelee suu vaahdoten.
Moniko sitten oikeasti jossain euron tuotteessa alkaa käymään oikeutta tai edes valittamaan asiasta? Itse en ole esim. tavallisista lampuista (tai no led versioista) missä lukee vaikka että kestää 10 vuotta käyttöä tai 60 000 tuntia tms. ole säästänyt kuitteja tai merkinnyt erikseen ylös päivää koska olen sen käyttöön ottanut ja jos ei kestä sitä 10 vuotta vaan esim. 8v ja 4kk mennyt takaisin kauppaan ja valittanut että pitäisi saada uutta tai se noin 2€ takaisin kun tarjouksesta ostin 5kpl 10€ ja nyt jo yksi hajosi...

Saati sitten jostain "ostin tarjouksesta sukat ja alle vuoden käytössä tuli jo reikä" jutuissa.

Tiedän että teoriassa hinnan ei pitäisi vaikuttaa asiaan mutta käytännössä ainakin itselläni se vaikuttaa. Eli jos olen ostanut tonnin TV:n ja se hajoaa vuoden sisällä valitan asiasta ja otaksun saavani uuden takuusta mutta jos olen ostanut 5 paria sukkia 6€ heitän vaan sukat roskiin vaikka niihin tulisi reikä jo huomattavasti nopeammin. Sama joidenkin WC harjojen jne kanssa. En lähde viemään käytettyä harjaa takaisin myymälään ja meuhkaamaan asiasta vaikka "maailmaan tuleekin lisää jätettä" vaan ostan sen uuden harjan.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Moniko sitten oikeasti jossain euron tuotteessa alkaa käymään oikeutta tai edes valittamaan asiasta? Itse en ole esim. tavallisista lampuista (tai no led versioista) missä lukee vaikka että kestää 10 vuotta käyttöä tai 60 000 tuntia tms. ole säästänyt kuitteja tai merkinnyt erikseen ylös päivää koska olen sen käyttöön ottanut ja jos ei kestä sitä 10 vuotta vaan esim. 8v ja 4kk mennyt takaisin kauppaan ja valittanut että pitäisi saada uutta tai se noin 2€ takaisin kun tarjouksesta ostin 5kpl 10€ ja nyt jo yksi hajosi...

Saati sitten jostain "ostin tarjouksesta sukat ja alle vuoden käytössä tuli jo reikä" jutuissa.

Tiedän että teoriassa hinnan ei pitäisi vaikuttaa asiaan mutta käytännössä ainakin itselläni se vaikuttaa. Eli jos olen ostanut tonnin TV:n ja se hajoaa vuoden sisällä valitan asiasta ja otaksun saavani uuden takuusta mutta jos olen ostanut 5 paria sukkia 6€ heitän vaan sukat roskiin vaikka niihin tulisi reikä jo huomattavasti nopeammin. Sama joidenkin WC harjojen jne kanssa. En lähde viemään käytettyä harjaa takaisin myymälään ja meuhkaamaan asiasta vaikka "maailmaan tuleekin lisää jätettä" vaan ostan sen uuden harjan.
Tuli mieleen se vanha Citymarketin juttu kun joku oli itse tunaroinut ja ostanut vääränlaisen pariston ja itki sen muutaman euron perään ihan virallisesti. Onhan noita kaiken maailman hulluja toki. :rofl2:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 669
Moniko sitten oikeasti jossain euron tuotteessa alkaa käymään oikeutta tai edes valittamaan asiasta? Itse en ole esim. tavallisista lampuista (tai no led versioista) missä lukee vaikka että kestää 10 vuotta käyttöä tai 60 000 tuntia tms. ole säästänyt kuitteja tai merkinnyt erikseen ylös päivää koska olen sen käyttöön ottanut ja jos ei kestä sitä 10 vuotta vaan esim. 8v ja 4kk mennyt takaisin kauppaan ja valittanut että pitäisi saada uutta tai se noin 2€ takaisin kun tarjouksesta ostin 5kpl 10€ ja nyt jo yksi hajosi...
Toivottavasti moni. Riittävän moni. Niin pitkän takuun tuotteisiin voi merkata ostopäivän ja paikan, ja esim kun LED hajooa muutamanvuoden päästä, niin kauppaan.

Siis ihan sen takia että perätön markkinointi vähenis, ja että puhtaan sonnan myynti vähenisi. Sillä on liikkeitä jotka myyvät tietoisesti sontaa takuulla ja laskevat että vai pieniprosentti reklamoi.

Jos myydään kertakäyttötuotteita, niin sitten kerrotaan että kestään se yhden käyttökerran ja sitten myös oikesti kestää se kunnolla (myydään sitäkin sontaa joka ei edes sitä yhtä kertaa tahdo selvitä*)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 782
Toivottavasti moni. Riittävän moni. Niin pitkän takuun tuotteisiin voi merkata ostopäivän ja paikan, ja esim kun LED hajooa muutamanvuoden päästä, niin kauppaan.
Niin no itse en jaksa mutta esim. täällä on parhaillaankin joku tekemässä reklamaatiota, joten voit auttaa häntä ja ehkä maailma parantuu:

Polttimo (amazon.de:stä) pimeni, miten kannattaa ottaa yhteyttä? Jos takuu 6kk kannattaako silti? Sähköpostilla? Mikä se on?
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 274
Moniko sitten oikeasti jossain euron tuotteessa alkaa käymään oikeutta tai edes valittamaan asiasta? Itse en ole esim. tavallisista lampuista (tai no led versioista) missä lukee vaikka että kestää 10 vuotta käyttöä tai 60 000 tuntia tms. ole säästänyt kuitteja tai merkinnyt erikseen ylös päivää koska olen sen käyttöön ottanut ja jos ei kestä sitä 10 vuotta vaan esim. 8v ja 4kk mennyt takaisin kauppaan ja valittanut että pitäisi saada uutta tai se noin 2€ takaisin kun tarjouksesta ostin 5kpl 10€ ja nyt jo yksi hajosi...
Mä kierrätän kyllä kaikki ledit. Keittiön/olkkarin/työhuoneen katot täynnä samoja spotteja (ledit) eli ledejä on Prismasta haettu aika paljon. Kun yksi led pimahtaa, ottaa kaapista uuden ja seuraavalla kauppareissulla hakee 3v-takuulla uuden. Nyt jopa ledien hinta on laskenut, ja kun näyttää kassalla riittävän vanhaa kuittia s-mobiilista, toteavat vielä kassalla ”jaa, näiden hinta on laskenut. Sopiiko että laitetaan erotus s-tilille?” Kiitos. Sama homma myös ulkovaloissa.

Aidosti en tietenkään tiedä mikä led on ostettu minä päivänä, mutta kyllä noi hävyttömän usein (monta talvessa) pimahtaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
221
Kysympä täältäkin.

Tilasin Compstore.fi:stä tietokonekotelon, sain tilausvahvistuksen ja homma vaikutti selkeältä. Nyt noin kuukauden jälkeen mitään ei ole kuulunut, eikä kyselymailiin vastata. Tuote on poistunut valikoimasta. Kuitenkin tilauksen seuranta sivuilla toimii (muttei etene).

Yritys toimii toiminimen Datajelppi alla, jonka sivuilla lukee, että toiminta toistaiseksi tauolla.

Onko muilla tästä puljusta kokemuksia? Nyt äkkiseltään ei löydy mitään tietoa ja alkaa pahemman kerran epäilyttää.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
Kysympä täältäkin.

Tilasin Compstore.fi:stä tietokonekotelon, sain tilausvahvistuksen ja homma vaikutti selkeältä. Nyt noin kuukauden jälkeen mitään ei ole kuulunut, eikä kyselymailiin vastata. Tuote on poistunut valikoimasta. Kuitenkin tilauksen seuranta sivuilla toimii (muttei etene).

Yritys toimii toiminimen Datajelppi alla, jonka sivuilla lukee, että toiminta toistaiseksi tauolla.

Onko muilla tästä puljusta kokemuksia? Nyt äkkiseltään ei löydy mitään tietoa ja alkaa pahemman kerran epäilyttää.
Ei ole kokemusta, mutta tuossa on yrityksen tietoja:
Screenshot_20210710-162945_Chrome.jpg

Kokeile lähettää tuohon sähköpostiin tiedusteluja. Jos ei auta, niin ota kuluttajaneuvontaan yhteyttä.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
263
Onko varmaa tietoa:

-Onko 14 vuorokauden palautusoikeus normaalin koneen komponentin kohdalla laskettavissa siitä, kun etämyyntinä tehty nettikauppatilaus on tullut postiin haettavaksi saapumisilmoituksen kanssa, vai kun se on sieltä postista haettu?
-Riittääkö asiakkaan velvollisuudeksi yhä, että tekee 14 vrk sisällä kirjallisen ilmoituksen palautuksesta (sähköposti, tai verkkosivujen kautta lomakkeella tehty yhteydenotto, josta on tullut aikaleimalla vastaanottokuittaus sähköpostiin)? Vaikka liike ei ehtisi käsitellä hakemusta ennen kuin 14vrk on umpeutunut. Pakkohan se on riittää?

Ainakin kkv:n sivuilla puhutaan yhä samaa vanhaa, "tavaran vastaanottamisesta 14 vrk", minkä olen ymmärtänyt koskevan sitä päivää, kun se on postista asiakkaalle luovutettu. Eräs nettikauppa ei anna luoda palautustapausta, kun ilmeisesti laskee, että 14vrk on jo kulunut tilauspäivämäärästä, vaan epäilen tässä olevan virhe.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 288
Onko varmaa tietoa:

-Onko 14 vuorokauden palautusoikeus normaalin koneen komponentin kohdalla laskettavissa siitä, kun etämyyntinä tehty nettikauppatilaus on tullut postiin haettavaksi saapumisilmoituksen kanssa, vai kun se on sieltä postista haettu?
-Riittääkö asiakkaan velvollisuudeksi yhä, että tekee 14 vrk sisällä kirjallisen ilmoituksen palautuksesta (sähköposti, tai verkkosivujen kautta lomakkeella tehty yhteydenotto, josta on tullut aikaleimalla vastaanottokuittaus sähköpostiin)? Vaikka liike ei ehtisi käsitellä hakemusta ennen kuin 14vrk on umpeutunut. Pakkohan se on riittää?

Ainakin kkv:n sivuilla puhutaan yhä samaa vanhaa, "tavaran vastaanottamisesta 14 vrk", minkä olen ymmärtänyt koskevan sitä päivää, kun se on postista asiakkaalle luovutettu. Eräs nettikauppa ei anna luoda palautustapausta, kun ilmeisesti laskee, että 14vrk on jo kulunut tilauspäivämäärästä, vaan epäilen tässä olevan virhe.
En jaksa kaivaa lähteitä, mutta itse olen ymmärtänyt että 14 vrk lähtee siitä kun noudat tuotteen. Samoin palautusilmoitus 14 vrk sisällä. Eihän se voi olla että asiakkaan palautusoikeus riippuu myyjän käsittelyajoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 252
Onko varmaa tietoa:

-Onko 14 vuorokauden palautusoikeus normaalin koneen komponentin kohdalla laskettavissa siitä, kun etämyyntinä tehty nettikauppatilaus on tullut postiin haettavaksi saapumisilmoituksen kanssa, vai kun se on sieltä postista haettu?
-Riittääkö asiakkaan velvollisuudeksi yhä, että tekee 14 vrk sisällä kirjallisen ilmoituksen palautuksesta (sähköposti, tai verkkosivujen kautta lomakkeella tehty yhteydenotto, josta on tullut aikaleimalla vastaanottokuittaus sähköpostiin)? Vaikka liike ei ehtisi käsitellä hakemusta ennen kuin 14vrk on umpeutunut. Pakkohan se on riittää?

Ainakin kkv:n sivuilla puhutaan yhä samaa vanhaa, "tavaran vastaanottamisesta 14 vrk", minkä olen ymmärtänyt koskevan sitä päivää, kun se on postista asiakkaalle luovutettu. Eräs nettikauppa ei anna luoda palautustapausta, kun ilmeisesti laskee, että 14vrk on jo kulunut tilauspäivämäärästä, vaan epäilen tässä olevan virhe.


Kuluttajalla on yleensä oikeus peruuttaa kauppa 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun hän sai tilausvahvistuksen. Jos tavara luovutetaan hänelle myöhemmin, peruutusaika alkaa tavaran vastaanottamisesta.
Jos toimitus kestää vaikka 7 päivää ja annat makoilla postissa toiset 7 päivää, sen jälkeen ihmettelet tuotetta 13 päivää ja ilmoitat että peruutat. Sitten on vielä 14 päivää aikaa lähettää tuote takaisin. Eli pitkälti voi olla toista kuukautta koko prosessi tilauksesta takaisinlähetykseen.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
263
Ok, näin arvelinkin. Eli varmaan pelkkä virhe automaattisessa järjestelmässä että laskee tilauspäivän perusteella, eikä noutopäivän. Eiköhän tuo aspan kautta selvinne. Kiitos.

Verkkokauppa.comilla on mielestäni hyvin toimiva tämä, siellä näkee asiakastilillä alaspäin juoksevan laskurin 14vrk siitä, kun paketin nouto on rekisteröitynyt heille.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 018
Ok, näin arvelinkin. Eli varmaan pelkkä virhe automaattisessa järjestelmässä että laskee tilauspäivän perusteella, eikä noutopäivän. Eiköhän tuo aspan kautta selvinne. Kiitos.

Verkkokauppa.comilla on mielestäni hyvin toimiva tämä, siellä näkee asiakastilillä alaspäin juoksevan laskurin 14vrk siitä, kun paketin nouto on rekisteröitynyt heille.
Eikös vklla ole 30pv palautusoikeus?
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
263
Saattaa olla, itse tilannut viime aikoina pelkkää outletin tavaraa, niillä taitaa olla se 14vrk.

Tässä omassa keississä ei ole verkkiksestä kyse vaan sellaisesta jolla on lakisääteinen minimi, mutta en viitsi vielä nimetä, kun ei ole nähty miten aspa hoitaa ongelman. Näitä suomalaisia kuitenkin.

e: aspa hoiti ongelman, palautus onnistuu ongelmitta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
606
Postnord toimitti pikapaketin 2 viikkoa myöhässä ja jätti toimittamatta 3 kertaa kun sovittiin toimitusajankohta, lisäksi he eivät soittaneet takas kun lupasivat tehdä sen samana päivänä. Minulla kertyi tästä 15€ puhelinkuluja, jotka pyysin korvattavaksi ja sieltä luvattiin asian hoituvan ja sitä ei koskaan tapahtunut. Tein uuden reklamaation ja kuukaudessa siihen ei ole vastattu. Heillä oli joku lajitteluvirhe heidän päässä jota sai selvitellä pitkään puhelimessa ja jonottamalla, joten olenkohan oikeutettu saamaan nuo selvitys kustannukset korvatuksi eli kannattaako edes laittaa mitään kuluttajariitalautakuntaan? Toimituskustannuksista en valitettavasti voinut hakea korvauksia vaikka myöhästyi pahasti, koska vain lähettäjä voi sen tehdä eikä kyseinen taho siihen suostunut.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
380
Postnord toimitti pikapaketin 2 viikkoa myöhässä ja jätti toimittamatta 3 kertaa kun sovittiin toimitusajankohta

Toimituskustannuksista en valitettavasti voinut hakea korvauksia vaikka myöhästyi pahasti, koska vain lähettäjä voi sen tehdä eikä kyseinen taho siihen suostunut.
Asian selvittelykuluista voi hakea korvausta postnordilta. En osaa sanoa maksavatko he oikeasti mitään korvauksia vastaanottajalle. Mikäli sinua ei informoitu että heidän asiakaspalvelu on maksullista niin sitten kuluttajaneuvonta voi myös auttaa.

Korvausta paketin myöhästymisestä voi koittaa neuvotella paketin lähettäneen tahon kanssa. Oletuksella että kyseessä on yritys jonka tuotteen olet ostanut kalliimmalla pikatoimituksella. Mahdollisesta aiheutuneesta "mielipahasta" ei voi vaatia lisäkorvausta vaan kärsitty taloudellinen vahinko pitäisi pystyä jotenkin osoittamaan. Kuluttajien välisessä kaupassa korvausten saaminen on täysin sen toisen osapuolen maksuhalukkuudesta tai viitseliäisyydestä kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 205
Vastaanottajana varmaan olet aika heikoilla koska PostNordilla oli sopimus lähettäjän (ilmeisesti yritys) kanssa. Kuljetusongelmissa (esim. kotiinkuljetus ei tapahdu vaikka on tilattu) itse olen pyrkinyt aina ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen lähettäjään koska niillä on yleensä se suurempi intressi saada tuote asiakkaalle asianmukaisesti kuin itse kuljetusfirmalle jolla ei ole suoraa asiakkuutta vastaanottajan kanssa.

Kannattanee kysyä kuluttajaneuvonnasta tietoa ja miten edetä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 103
Miten toimisitte, jos takuun alainen näytönohjain hajoaisi, ja palautuksen jälkeen 3kk kulunut eikä korvaavaa ole tullut tilalle, eikä kauppa suostu kaupanpurkuun?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 050
Kuukauden ollut Verkkokauppa.comilla rahat sisällä tilauksesta, jonka peruin ennen sen lähetystä. Lupasivat hoitaa varastolla niin, ettei paketti lähde, mutta silti lähettivät sen.

Paketti on kyllä ajat sitten palautunut jo Verkkokauppa.comille takaisin Postilta, mutta rahoja ei kuulu. Aina kun kysyn, milloin saan rahat takaisin, niin sanotaan, että viikon sisällä. 3 viikkoa mennyt siitä, kun ekan kerran luvattiin noin. Välillä aspasta on saanut jonkun geneerisen copypaste-viestin palautuksista. Ei oikein mene hyvin, kun omissa tiedoissakin tuotteen palautusaika menee kohta umpeen. Nyt ei ole vastannut enää moneen päivään kyselyihin ja puhelimella en päässyt läpi. Onko verkkokauppa aina noin surkea palautuksien suhteen?

EDIT: Nyt pääsin puhelimella läpi ja selvittely jatkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
317
Kuukauden ollut Verkkokauppa.comilla rahat sisällä tilauksesta, jonka peruin ennen sen lähetystä. Lupasivat hoitaa varastolla niin, ettei paketti lähde, mutta silti lähettivät sen.

Paketti on kyllä ajat sitten palautunut jo Verkkokauppa.comille takaisin Postilta, mutta rahoja ei kuulu. Aina kun kysyn, milloin saan rahat takaisin, niin sanotaan, että viikon sisällä. 3 viikkoa mennyt siitä, kun ekan kerran luvattiin noin. Välillä aspasta on saanut jonkun geneerisen copypaste-viestin palautuksista. Ei oikein mene hyvin, kun omissa tiedoissakin tuotteen palautusaika menee kohta umpeen. Nyt ei ole vastannut enää moneen päivään kyselyihin ja puhelimella en päässyt läpi. Onko verkkokauppa aina noin surkea palautuksien suhteen?

EDIT: Nyt pääsin puhelimella läpi ja selvittely jatkuu.
Oletko siis katsonut sieltä verkkokaupan tiedoista onko rahat tulleet sinne (verkkiksen omalle tilille)? Itsekin joskus ihmettelin että palautuksessa kestää niin rahat olikin siellä omalla tilillä lojumassa. Helposti ne kuitenkin sai siirtymään pankkitilille takaisin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 050
Oletko siis katsonut sieltä verkkokaupan tiedoista onko rahat tulleet sinne (verkkiksen omalle tilille)? Itsekin joskus ihmettelin että palautuksessa kestää niin rahat olikin siellä omalla tilillä lojumassa. Helposti ne kuitenkin sai siirtymään pankkitilille takaisin.
Ei ollut tullut sinnekään. Verkkokauppa rupesi nyt selvittelemään tarkemmin, mitä paketille on käynyt.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 921
Onko kukaan ottanut kuluttajaneuvojalta apuja korvaavan näytönohjaimen hankintaan?

Veljenpojalle on kortti tilattu yli 6kk sitten ja verkkokauppa.com:ssa on vastaavia kortteja myymälässä, mutta sellaista ei suostuta toimittamaan. Vedotaan, ettei tuotteelle ole korvaavaa tuotetta, mutta "voit perua kaupan".

Eikös kaupalla ole kuitenkin velvollisuus täyttää sopimus (toimittaa tuote) ja vieläpä kohtuuajassa, joka nyt alkaa olemaan, kuten kärsivällisyydenkin rajat ylitetty..?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Onko kukaan ottanut kuluttajaneuvojalta apuja korvaavan näytönohjaimen hankintaan?

Veljenpojalle on kortti tilattu yli 6kk sitten ja verkkokauppa.com:ssa on vastaavia kortteja myymälässä, mutta sellaista ei suostuta toimittamaan. Vedotaan, ettei tuotteelle ole korvaavaa tuotetta, mutta "voit perua kaupan".

Eikös kaupalla ole kuitenkin velvollisuus täyttää sopimus (toimittaa tuote) ja vieläpä kohtuuajassa, joka nyt alkaa olemaan, kuten kärsivällisyydenkin rajat ylitetty..?
Mitä tarkoitat vastaavalla kortilla?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 752
Mitä tahansa saman mallisarjan korttia, eli 3070 kortin tilalle 3070, 3060ti ->3060ti. Kaikille pelaajille nyanssit eri mallien välillä ei ole niin merkittäviä, kun tarve olisi vain päästä pelaamaan
Ei ne yleensä ole suostuneet edes antamaan saman valmistajan lähes täsmälleen samaa korttia tilalle, jos vaikka backplate on ollut vähän erinäköinen.

Jos sitä samaa näytönohjainta on varastossa tällä hetkellä jossain toisessa kaupassa, voit aina yrittää Verkkokaupan kanssa kateostoa. Todennäköisesti eivät kyllä tähänkään suostu.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 662
Mitä tahansa saman mallisarjan korttia, eli 3070 kortin tilalle 3070, 3060ti ->3060ti. Kaikille pelaajille nyanssit eri mallien välillä ei ole niin merkittäviä, kun tarve olisi vain päästä pelaamaan
Ei ne yleensä ole suostuneet edes antamaan saman valmistajan lähes täsmälleen samaa korttia tilalle, jos vaikka backplate on ollut vähän erinäköinen.

Jos sitä samaa näytönohjainta on varastossa tällä hetkellä jossain toisessa kaupassa, voit aina yrittää Verkkokaupan kanssa kateostoa. Todennäköisesti eivät kyllä tähänkään suostu.
Jossain toisessa threadissa taisi olla vastaavasta juttua ja verkkokauppa.com:in vastaus oli, että eivät lähde toimittamaan korvaavaa tuotetta, jos ei valmistaja ole ilmoittanut, ettei alkuperäistä tuotetta ole enää mahdollista saada.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 921
Jossain toisessa threadissa taisi olla vastaavasta juttua ja verkkokauppa.com:in vastaus oli, että eivät lähde toimittamaan korvaavaa tuotetta, jos ei valmistaja ole ilmoittanut, ettei alkuperäistä tuotetta ole enää mahdollista saada.
Joo, se on mun postaus rtx seurantaketjussa. Siitä tämä lähtikin, että saisiko asiaa eteenpäin kuluttajaneuvonnan avulla. Puolen vuoden päästä kortteja ei varmaan noilla vanhoillakaan hinnoilla halua kukaan enää ostaa, vaikka sitten kortin saisikin
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 921
Joo, se on mun postaus rtx seurantaketjussa. Siitä tämä lähtikin, että saisiko asiaa eteenpäin kuluttajaneuvonnan avulla. Puolen vuoden päästä kortteja ei varmaan noilla vanhoillakaan hinnoilla halua kukaan enää ostaa, vaikka sitten kortin saisikin
Kuluttajaneuvoja vastasi, että kuluttajalla on kohtuuttoman toimitusajan vuoksi mahdollisuus perua kauppa=saada rahat takaisin, eikä muuta. Eli ei auta valittaa, jos kauppa ei halua toimittaa tuotetta. Tämän perusteella se olisi heidän oikeutensa. Mikäli myyjä peruu tilauksen yksipuolisesti, niin siinä kohtaa olisi oikeus vaatia toimitusta tai tehdä kateosto
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 142
Viestejä
4 226 451
Jäsenet
71 183
Uusin jäsen
Msavo

Hinta.fi

Ylös Bottom