Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
Ei ref-linkkejä
Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -
On. Takuu on vapaaehtoinen valmistajalle ja kauppiaalle (ks. aiemmat linkkini). Mutta virhevastuusta kauppias ei pääse eroon.
Käytännössä yleensä asiat menee mutkattomasti niin kauan kuin on yhteisymmärrys takuun / virhevastuun kestosta on (eli se, minkä kauppa tyypillisesti lupaa takuuta). Sitten menee enempi vähempi taisteluksi, jos näkemykset ei kohtaa ja vahinko olisi menossa kauppiaan omasta pussista.
On tietysti, hyvin harvoilla tuotteilla on OIKEASTI esim. se "ikuistakuu" mitä osassa luvataan. Esim. muistien "elinaikainen takuu" ei oikeasti tarkoita sitä että niin pitkään kuin firma on vain olemassa tai jopa niin pitkään kuin ostajalla vain jälkeläisiä riittää aina saisi uuden tuotteen tilalle. Ei tule mieleen kuin yksi (keittiöveitsi) minkä vanhemmat ovat ostaneet ja pariin kertaan vaihtaneet kun hajonnut ja se valmistaja taitaa olla joku ruotsalainen firma. Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...
Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Veikkaan että itse tuote ei kingstonille maksanut oikeastaan mitään ja postikulut oli varmaan merkittävin kuluerä asiakaspalvelun ajankäytön lisäksi, niin varmistivat halvalla etteivät saa huonoa mainosta.
Teillä jää nyt puolet pois tästä koko jutusta. On täysin eri asia todeta että "emme tarjoa takuuta, koska se on vapaaehtoinen" kuin että "tällä tuotteella on 5 vuoden takuu, mutta emme noudata lupaustamme, koska se on vapaaehtoinen".
On tietysti, hyvin harvoilla tuotteilla on OIKEASTI esim. se "ikuistakuu" mitä osassa luvataan. Esim. muistien "elinaikainen takuu" ei oikeasti tarkoita sitä että niin pitkään kuin firma on vain olemassa tai jopa niin pitkään kuin ostajalla vain jälkeläisiä riittää aina saisi uuden tuotteen tilalle. Ei tule mieleen kuin yksi (keittiöveitsi) minkä vanhemmat ovat ostaneet ja pariin kertaan vaihtaneet kun hajonnut ja se valmistaja taitaa olla joku ruotsalainen firma. Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...
Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Tämäkään ei ole sama asia. Jos tuotteella on joku mielivaltainen "elinikäinen takuu", niin sille pitää tietenkin olla aina takuuehdot, jossa kerrotaan mitä se tarkoittaa. Kingstonilta ne takuuehdot varmasti löytyvät. Tässä tapauksessa tuotetta on markkinoitu 5 vuoden takuulla, mutta mitään takuuehtoja ei ole missään, eikä koko takuuta ole muutenkaan olemassa aiemmin kerrotuista syistä johtuen. Eli nähdäkseni tällä 5 vuoden takuulla ei ole mitään muuta virkaa kuin harhaanjohtaa kuluttajia.
Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.
Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.
Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)
Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?
Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.
Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Tähän jatkoa sen verran, että Jimm's PC Store vastasi:
Hei,
asiaa on vielä lisää selvitelty toimittajan sekä valmistajan kanssa ja kaikki merkit viittaavat että tuote on toimitettu Hollantilaiselle jälleenmyyjälle. Takuuosastomme on nyt hiiren toimittanut teille takaisin.
1) Miksi he myivät minulle hiiren, joka on hollantilaiselle jälleenmyyjälle toimitettu?
2) Mikä minulle toimitetussa hiiressä sitten pitäisi Jimm'sin mukaan olla sarjanumerona, jos kerran saamani hiiren sarjanumero on väärä?
3) Miksei sarjanumeroa ole merkitty kuittiini?
4) Voivatko he toimittaa yksityiskohtaisemman selvityksen siitä, miten sarjanumerotarkastus on suoritettu?
Onkohan Jimm'sillä enemmänkin luurankoja kaapissa kuin vain viimeaikaiset uutisoinnit, tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten.
En siis ole asioinut kyseissä kaupassa viime syksyn jälkeen, jolloin tämän hiiren ostin, enkä aio jatkossakaan (tämä takuupalautushärdelli pois lukien). Kai se on otettava yhteyttä hiiren valmistajaan (Asus), kuten AeshmA edellä ehdotti, ja Kuluttajaneuvontaan.
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.
Voi, mutta myyjän täytyy irtisanoutua valmistajan takuusta nimenomaisesti ja selkeästi ennen tuotteen myymistä asiakkaalle. Tähän ei siis riitä mikään lause ehdoissa tai ostamisen jälkeen kassakuittiin printattu merkintä vuoden takuusta.
Jos eivät näin ole tehneet, ovat ottaneet edellisen myyntiportaan tarjoaman takuun kontolleen.
Löytyy täältä aiemmin linkatusta KKV:n tietopankista
Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei ole tätä tehnyt, ostaja voi valita, mille myyntiportaalle hän vaatimuksensa kohdistaa.
Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa myyjän omissa nimissään antamasta takuusta. Valmistaja ja maahantuoja voivat kuitenkin olla kuluttajansuojalain aikaisempaa myyntiporrasta koskevien säännösten perusteella vastuussa virheestä.
Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin.
Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin.
Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin.
Menee vähän jo periaatteen puolelle ja siksi kannustan viemään myyjän kanssa maaliin. Jos ja kun sieltä sen ostit. (*
Konsernilla ilmeisesti toimintaa Alankomaissa, mutta vähän erilaiselta vaikuttaa kuin esim Suomessa, joten ei mahdoton mutta ei välttämättä siitä kyse että olisi jotenkin sillä selitettävissä.
Sitä en tiedä kuinka tarkkaan heillä ostopaikat syynätään, jos siis olisi eri kanavasta tullut kuin tavanomaisesti , ja jos joku tarjoukseen mennyt tuote. Siis riippuen kanavasta niin ei mahdotonta että myyjä ei nyt muista tai edes tiedä mistä jokin ero tullut. (joissain organisaatioissa ei mitenkään tavatonta että hankintakanavia on useita) "pikkuliikkeet" ei nyt pikkukamaa piippaille sarjanumero tasolla tulleeksi/lähteneeksi, tai sähköisesti vie omiin järjestelmiin, vaikka joitain tuoteryhmiä tarkkaan sarjanumero tasolla seuraisi. ja tuskin tässä nyt on sarjanumero historiaa putsailtu)
Jos lähdetään siitä että se sinulle tullut Jimssiltä, ja yksittäis tapaukseksi osoittautuu, niin onhan niitä teoreettisia tapauksia että on asiakaspalautus.
Mutta eniten veikkaan että joku data virhe, ja ketjupoikkeama jimms omassa hankintakanavassa.
(*
Jos menee ihan kovaksi riitelyksi, niin jos myyjä pystyy todistaan ettei ole kyseistä hiirtä myynyt, niin pallo vähän takaisin sinulla. Jos löydät toisen asiakkaan millä samanlainen tapaus (hollanti), niin sitten selvä.
Noin muuten jos kuluttajalla on kuitti ja tuote, niin selvä homma, ja myyjän moka jos ei ole tarkempia tietoja laittannut. Mutta siis myyjä pystyy "todistaan" ettei ole sen myymä.
Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...
En nyt ole varma vastasiko jo joku tähän mutta esim kingstonilla lukee tai ainakin 20 vuotta sitten luki jossain joko muistin mukana tulevassa lippusessa tai netissä legalesellä että elinikäinen takuu kattaa sen ajan kun kingston valmistaa korvaavaa tuotetta. Tämä myös sopii tuohon usbiin, sille on edelleen korvaavia
Kingstonin ja monen muun elinikäistä takuuta tarjoavan tarkka kuvaus yleensä on Limited Lifetime Warranty (suomalaiset kaupat saattavat käyttää suomennosta rajoitettu elinikäinen takuu), joka nimensä mukaisesti on jollain tapaa rajoitettu ja useimmiten se on tuotteen/tuotekategorian elinikä eikä käyttäjän elinikä.
Varmasti vuosien varrella viilanneet noita takuuehtoja, mutta tällä hetkellä siellä lukee suoraan tarkennuksena Product Lifetime Warranty.
Tähän jatkoa sen verran, että Jimm's PC Store vastasi:
"Hei, asiaa on vielä lisää selvitelty toimittajan sekä valmistajan kanssa ja kaikki merkit viittaavat että tuote on toimitettu Hollantilaiselle jälleenmyyjälle. Takuuosastomme on nyt hiiren toimittanut teille takaisin."
Näihin Jimm's ei ole siis vastannut:
1) Miksi he myivät minulle hiiren, joka on hollantilaiselle jälleenmyyjälle toimitettu?
2) Mikä minulle toimitetussa hiiressä sitten pitäisi Jimm'sin mukaan olla sarjanumerona, jos kerran saamani hiiren sarjanumero on väärä?
3) Miksei sarjanumeroa ole merkitty kuittiini?
4) Voivatko he toimittaa yksityiskohtaisemman selvityksen siitä, miten sarjanumerotarkastus on suoritettu?
Onkohan Jimm'sillä enemmänkin luurankoja kaapissa kuin vain viimeaikaiset uutisoinnit, tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten.
En siis ole asioinut kyseissä kaupassa viime syksyn jälkeen, jolloin tämän hiiren ostin, enkä aio jatkossakaan (tämä takuupalautushärdelli pois lukien). Kai se on otettava yhteyttä hiiren valmistajaan (Asus), kuten AeshmA edellä ehdotti, ja Kuluttajaneuvontaan.
Mutta: Asuksen sivuilla seikkaillessani huomasin, että olin rekisteröinyt saman hiiren samalla sarjanumerolla sähköpostini nimiin Asuksen sivuilla viikko oston jälkeen, ja Asuksen sivuilla on merkittynä sama päivä myyntipäiväksi kuin Jimm'sin kuitissa on myyntipäivä. Lähetin myös tuon todisteen kuvakaappauksena Jimm'sille.
Myyjäksi Asuksen sivuilla on merkitty joku "Reseller Name: 9114", mutta en löytänyt Asuksen sivuilta mitään tuosta "9114":stä.
Kysyin Jimm'siltä vielä lisäkysymyksenä tämän "hollantilaisen jälleenmyyjän" nimeä. Saa nähdä, mitä vastaavat; ehkä jos kyseisen yrityksen nimi on esimerkiksi joku Jimm's PC Store *tähän Hollannin Oy* tai Jimm'sin omistajan, Casekingin, joku muu hollantilaisyritys, niin ehkei nimeä helposti kerrota.
Kiitospulatunnus valaisevasta viestistä. Ja juu, kyllä tämän loppuun asti vien, ihan periaatteenkin vuoksi.
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.
Laitoin tästä palautetta Puuilolle ja he vastasivat näin
Hei,
Kiitos viestistäsi!
Hoidamme reklamaatiot myös ilman muuta valmistajan takuun aikana, mikäli virhe on takuunalainen.
Nämä hoituvat suoraan tavaratalossamme tai sähköpostitse, jolloin olemme tarvittaessa yhteydessä valmistajaan tai toimittajaamme.
Tuotteelle myönnetty 12 kuukauden takuu on vapaaehtoisesti myöntämämme takuu, jolloin asian mahdollinen käsittely on nopeampaa.
Ohessa ote kuluttajaviranomaisen sivuilta.
"Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei ole tätä tehnyt, ostaja voi valita, mille myyntiportaalle hän vaatimuksensa kohdistaa.
Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa myyjän omissa nimissään antamasta takuusta. Valmistaja ja maahantuoja voivat kuitenkin olla kuluttajansuojalain aikaisempaa myyntiporrasta koskevien säännösten perusteella vastuussa virheestä."
Emme näin ollen ole myyneet tuotetta virheellisin tiedoin.
Eli siteerasivat myös tuota KKV:n tekstiä, jonka perusteella valmistajan myöntämä takuu olisi voimassa. Itselleni tuo oli uusi tieto, joka on hyvä muistaa myös muissa kaupoissa. Sen verran tuo meni vielä pieleneen, että tuotetta ei olisi myyty virheellisin tiedoin - enhän mä olis laittanut palautetta, jos myyjä olisi myynyt tuotteen oikein tiedoin
E: ja näissä tapauksissa pitää tietenkin muistaa sen oman kuitin liitteeksi arkistoida kuva siitä valmistajan takuusta. Esim tässä tapauksessa tuota 5v takuuta ei ole mainittu missään muualla kun tuotepakkauksessa, joka aika usein lentää suorinta reittiä pahvinkeräykseen.
Teillä jää nyt puolet pois tästä koko jutusta. On täysin eri asia todeta että "emme tarjoa takuuta, koska se on vapaaehtoinen" kuin että "tällä tuotteella on 5 vuoden takuu, mutta emme noudata lupaustamme, koska se on vapaaehtoinen".
Ei jää. Kauppiaalla on kaikki valta todeta että "Valmistaja lupaa tälle kyllä viiden vuoden takuun, mutta me suostumme vastaamaan virheistä vapaaehtoisen takuun puitteissa vain yhden vuoden ajan." Tämä toteamus ei kuitenkaan vapauta heitä virhevastuusta, joka melko varmasti sitoo heitä tässä tapauksessa sen viisi vuotta. Puuilohan ei kait ole missään itse luvannut viiden vuoden takuuta, joten et voi laittaa heidän suuhun väitettä "emme noudata lupaustamme".
Ei jää. Kauppiaalla on kaikki valta todeta että "Valmistaja lupaa tälle kyllä viiden vuoden takuun, mutta me suostumme vastaamaan virheistä vapaaehtoisen takuun puitteissa vain yhden vuoden ajan." Tämä toteamus ei kuitenkaan vapauta heitä virhevastuusta, joka melko varmasti sitoo heitä tässä tapauksessa sen viisi vuotta. Puuilohan ei kait ole missään itse luvannut viiden vuoden takuuta, joten et voi laittaa heidän suuhun väitettä "emme noudata lupaustamme".
Ehkä nyt oli vähän monitulkintaisesti lainaamasi kirjoittannut.
Ymmärsin hänen ajatuksen niin että jos myyjä tarjoaa vuoden takuun, valmistaja viidenvuoden takuun, niin myyjä ei voi siitä viidenvuoden takuusta luikkia karkuun, siis asiakas voi kääntyä myyjän puoleen, joka sitten hoitaa sen 5v takuu asian etteenpäin.
Jos myyjä selkeästi ennen ostopäätöstä tuo esille että irtisanoutuu valmistajan , maahantuojan jne. takuista, kuluttajalle ei synny väärinkäsitystä niin sitten kuluttaja asioi sen valmistajan kanssa takuuasioissa, tai myyjän kanssa virvevastuuasioissa.
Itsepalvelu kivijalkakaupassa harvoin näkee että kauppa irtisanoutuisi valmistajan takuusta, jos irtisanoutuu niin toki tuo mieleen että nyt on niin ongelmallinen tauote että myyjä päättänyt noin toimia.
Oma lukunsa on sitten ne kaupat missä myyjä irtisanoutuu valmistajan takuusta vasta kaupanteonjälkeen, lähinnä ojentamalla kuitin missä asiasta mainittu, sillä ei tietenkään merkitystä, kuvaa vain myyjän kieroa asennetta.
Itellä oli vähä vastaava case mutta toisinpäin pari vuotta sitten. Robin jiirisirkkelistä hajosi katkaisukohdan osoittava laser, valmistajan takuu oli niukka naukka ohi (olisko 2-3kk ollut yli) ohi mutta koska laite oli ostettu Bauhaussista heidän 5v takuu yksityiskäyttöön ostetuille laitteille oli voimassa.
Vein laitteen Bauhausiin ja he laittoi sen jostain syystä valmistajan takuullisena huoltoon. No perään soitettiin jonkun viikon päästä ja kerrottiin ettei takuu ole voimassa ja pitäisi vielä maksaa tarkastusmaksu ellen maksa omasta pussista laitteen huoltoa. Huolto oli käytännössä uuden laitteen hintainen kun laser oli jotenkin hankalasti tehty ja olisi vaatinut kai koko koneen purun. Kieltäydyin tietysti korjauksesta jolloin laite toimitettiin takaisin Bauhausiin ja kerrottiin että he veloittaa tarkastusmaksu kun huolto mennyt heidän kautta.
Sitten alkoi erikoinen vääntö, Bauhaus väitti että laitteiden lisäominaisuudet - kuten laser - ei ole heidän lisätakuun piirissä. Kuulemma Ryobin takuukaan ei kata laseria. No kaivoin Ryobin ja Bauhausin takuuehdot ja kummassakaan ei rajattu laseria ulos jonka kerroin heille. Asiaa eskaloitiin Bauhaussista osastopäällikölle ja tais mennä tavaratalon johtajallekin (tms) ja aina samaa vastausta, ei kuulu takuuseen. Kun antoivat puhelinrumban jälkeen ns viimeisen tarjouksen (20e lahjakortti vaivasta) ilman laitteen korjausta olin tietysti KKV:n yhteydessä. Sieltä tuli täysin yksiselitteinen vastaus että kun takuuehdoissa ei ole rajattu laitteen kiinteää osaa, laseria, ulos kuuluu se takuun piiriin. Tuon kanssa taas Bauhausiin jossa vänkäsin laiteosaston kaverien kanssa aikani ja homma lähti uudelle kierrokselle esihenkilöportaaseen. Jossain vaiheessa tämän jälkeen tuli kuittaus että saan hakea uuden laitteen liikkeestä.
Itelle opetus oli että täytyy pysyä vaan jämynä eikä uskoa heti ensimmäistä vastausta, eikä välttämättä toista ja kolmattakaan. Itseä vähä ihmetytti miksi Bauhaus halusi edes asiasta vängätä, kun tuo oli ehtojen mukaan selvä tapaus mutta onneksi päätyi hyvin.
Itellä oli vähä vastaava case mutta toisinpäin pari vuotta sitten. Robin jiirisirkkelistä hajosi katkaisukohdan osoittava laser, valmistajan takuu oli niukka naukka ohi (olisko 2-3kk ollut yli) ohi mutta koska laite oli ostettu Bauhaussista heidän 5v takuu yksityiskäyttöön ostetuille laitteille oli voimassa.
Vein laitteen Bauhausiin ja he laittoi sen jostain syystä valmistajan takuullisena huoltoon. No perään soitettiin jonkun viikon päästä ja kerrottiin ettei takuu ole voimassa ja pitäisi vielä maksaa tarkastusmaksu ellen maksa omasta pussista laitteen huoltoa. Huolto oli käytännössä uuden laitteen hintainen kun laser oli jotenkin hankalasti tehty ja olisi vaatinut kai koko koneen purun. Kieltäydyin tietysti korjauksesta jolloin laite toimitettiin takaisin Bauhausiin ja kerrottiin että he veloittaa tarkastusmaksu kun huolto mennyt heidän kautta.
Sitten alkoi erikoinen vääntö, Bauhaus väitti että laitteiden lisäominaisuudet - kuten laser - ei ole heidän lisätakuun piirissä. Kuulemma Ryobin takuukaan ei kata laseria. No kaivoin Ryobin ja Bauhausin takuuehdot ja kummassakaan ei rajattu laseria ulos jonka kerroin heille. Asiaa eskaloitiin Bauhaussista osastopäällikölle ja tais mennä tavaratalon johtajallekin (tms) ja aina samaa vastausta, ei kuulu takuuseen. Kun antoivat puhelinrumban jälkeen ns viimeisen tarjouksen (20e lahjakortti vaivasta) ilman laitteen korjausta olin tietysti KKV:n yhteydessä. Sieltä tuli täysin yksiselitteinen vastaus että kun takuuehdoissa ei ole rajattu laitteen kiinteää osaa, laseria, ulos kuuluu se takuun piiriin. Tuon kanssa taas Bauhausiin jossa vänkäsin laiteosaston kaverien kanssa aikani ja homma lähti uudelle kierrokselle esihenkilöportaaseen. Jossain vaiheessa tämän jälkeen tuli kuittaus että saan hakea uuden laitteen liikkeestä.
Itelle opetus oli että täytyy pysyä vaan jämynä eikä uskoa heti ensimmäistä vastausta, eikä välttämättä toista ja kolmattakaan. Itseä vähä ihmetytti miksi Bauhaus halusi edes asiasta vängätä, kun tuo oli ehtojen mukaan selvä tapaus mutta onneksi päätyi hyvin.
Syy Bauhausin vänkäämiseen on hyvin selkeä. 99 sadasta olisi jättänyt leikin kesken ja silloin ei olisi tarvinnut korvata mitään. Asiakkaan kusettamisesta ei ole mitään rangaistusta, joten täysin ilmainen optio yrittää jättää korvaamatta.
Syy Bauhausin vänkäämiseen on hyvin selkeä. 99 sadasta olisi jättänyt leikin kesken ja silloin ei olisi tarvinnut korvata mitään. Asiakkaan kusettamisesta ei ole mitään rangaistusta, joten täysin ilmainen optio yrittää jättää korvaamatta.
Joskus Bauhaus ollut maineessa että homma sujuu, mutta ilmeisesti se sujuu jos osuu konsernitasolla ruutuu missä toimenpiteet selkeistä. Voin kuvitella että mistä saakka tuohon tapaukseen on pitänyt hakea lupa. Siellä nyt tullut lasku tarkistamisesta joka yksinään jo sekoittannut pasmat ja sitten olisi vielä pitänyt antaa takuuseen uusilaite. No jos vastaavia tapakuksia tulee, lisää niin ihan selvä homma tahallista.
Hieno homma että jukra vei asian loppuunasti.
(joo, jostain syystä syntynyt mielikuva että jos menee ohi normaali prosessin niin menee hankalaksi, varsinkin jos puhutaan rahasta)
Ei jää. Kauppiaalla on kaikki valta todeta että "Valmistaja lupaa tälle kyllä viiden vuoden takuun, mutta me suostumme vastaamaan virheistä vapaaehtoisen takuun puitteissa vain yhden vuoden ajan." Tämä toteamus ei kuitenkaan vapauta heitä virhevastuusta, joka melko varmasti sitoo heitä tässä tapauksessa sen viisi vuotta. Puuilohan ei kait ole missään itse luvannut viiden vuoden takuuta, joten et voi laittaa heidän suuhun väitettä "emme noudata lupaustamme".
Ei ole "kaikki valta", vaan se pitää sanoa "ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa." Näin ei ollut tässä Puuilon tapauksessa tehty, ja keskustelussa on puhuttu asiasta myös yleisellä tasolla, jolloin esitetyt väitteet, kuten lainaamani viestit, eivät pidä paikkaansa.
Vapaaehtoisen takuun ehdot voivat olla myös paremmat kuin pakollisen virhevastuun ehdot, joten ei ole aina järkevää vedota pelkästään virhevastuuseen.
Ei ole "kaikki valta", vaan se pitää sanoa "ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa." Näin ei ollut tässä Puuilon tapauksessa tehty, ja keskustelussa on puhuttu asiasta myös yleisellä tasolla, jolloin esitetyt väitteet, kuten lainaamani viestit, eivät pidä paikkaansa.
Esim. missään kaupassa ei ole erikseen ilmoitettu minulle että muisteissa missä lukee "lifetime guarantee" pakkauksessa ei olisikaan kaupan puolesta elämänmittaista takuuta tai että se voisi tarkoittaa yhtään mitään muuta kuin tuota. Virtalähteissä sentään kerrotaan aika hyvin että esim. 2 vuotta on kaupan kautta ja loput esim. 8 tai 10 vuotta EVGA:n kautta...
Esim. missään kaupassa ei ole erikseen ilmoitettu minulle että muisteissa missä lukee "lifetime guarantee" pakkauksessa ei olisikaan kaupan puolesta elämänmittaista takuuta tai että se voisi tarkoittaa yhtään mitään muuta kuin tuota. ...
Kivajalassa aika harvoin kerrotaan että myyjä irtisanoutuu valmistajan takuusta , joskus törmännyt(kassan luona, tuotteen hyllypaikka, tai myyjä),, ja päätellyt että kyse vähän vaikeammasta takuusta jonka hoitaminen kallista myyjälle.
Kuitteihin yhteenaikaan moni noita tekstejä printtaili (*, ainakin osa silti hoiti valmistajan takuut jouhevasti.
Verkkokaupoissa tuo yleisempää, kun teknisesti helpompi kertoa.
(*
Siis jos ei ennen ostopäätöstä kerrottu, niin tuolla kaupan jälkeen annettun kuitin tekstillä ei myyjä voi vetäytyä
Ei ole "kaikki valta", vaan se pitää sanoa "ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa." Näin ei ollut tässä Puuilon tapauksessa tehty
Omasta mielestäni Puuilon myyntisivulla oleva "takuu 12 kk" on aika yksikäsitteinen, etukäteen selkeästi kerrottu rajaus, enkä siten näe tuossa mitään väärää.
Jos omistaisin tuon ja se hajoaisi kahden vuoden jälkeen, menisin Puuilon tiskille ja sanoisin että tämä hajosi. Valmistajan mukaan takuu on 5 vuotta, joten hoitakaa tämä virhevastuun puitteissa.
Mutta tämä taitaa mennä nyt enempi jankkaamiseksi, joten ehkei tätä kannata enää jatkaa.
Omasta mielestäni Puuilon myyntisivulla oleva "takuu 12 kk" on aika yksikäsitteinen, etukäteen selkeästi kerrottu rajaus, enkä siten näe tuossa mitään väärää.
Jos omistaisin tuon ja se hajoaisi kahden vuoden jälkeen, menisin Puuilon tiskille ja sanoisin että tämä hajosi. Valmistajan mukaan takuu on 5 vuotta, joten hoitakaa tämä virhevastuun puitteissa.
Mutta tämä taitaa mennä nyt enempi jankkaamiseksi, joten ehkei tätä kannata enää jatkaa.
Okei, ajattelit sen noin. Itselläni ei käynyt mielessäkään, että kaupan tarjoaman, vapaaehtoisen takuun voisi tulkita sisältävän myös "nimenomaisen ja selkeän ilmoituksen" siitä, että myyjä ei aijo noudattaa valmistajan takuuta. Eihän nämä kaksi eri takuuta ole millään tavalla toisensa poissulkevia.
Sanoisin jopa, että nämä meidän täysin erilaiset tulkinnat tilanteesta puoltavat sitä, että tällainen ilmoitus ei olisi selkeä.
Esim. missään kaupassa ei ole erikseen ilmoitettu minulle että muisteissa missä lukee "lifetime guarantee" pakkauksessa ei olisikaan kaupan puolesta elämänmittaista takuuta tai että se voisi tarkoittaa yhtään mitään muuta kuin tuota. Virtalähteissä sentään kerrotaan aika hyvin että esim. 2 vuotta on kaupan kautta ja loput esim. 8 tai 10 vuotta EVGA:n kautta...
Valmistajan myöntämän takuun ehdot lukee valmistajan dokumenteissa, ei myyjän. Pelkkä takuun kesto vuosinakaan ei ole yksiselitteinen. Esimerkiksi työkalusalkussa voi olla maininta 10 vuoden takuusta, ja takuuehdoissa lukee sen koskevan vain työkaluja, ja salkulla 2 vuotta. Mitä monimutkaisemmista tuotteista puhutaan, sitä monimutkaisemmat voi ne ehdotkin olla. Jos myyjä olisi tälle luvannut 3 vuoden takuun, eikä takuuehdoissa ole rajattu mitä komponentteja se takuu koskee, niin sillon myyjän pitäisi tietenkin korvata myös hajonnut salkku.
Jatkoa: Kysyin Asukselta asiasta, ja sieltä kerrottiin myös, että sarjanumeron takaa löytyy Hollanti:
"I did check the Serial number in our system it shows up as local for Netherlands."
Mutta: Asuksen sivuilla seikkaillessani huomasin, että olin rekisteröinyt saman hiiren samalla sarjanumerolla sähköpostini nimiin Asuksen sivuilla viikko oston jälkeen, ja Asuksen sivuilla on merkittynä sama päivä myyntipäiväksi kuin Jimm'sin kuitissa on myyntipäivä. Lähetin myös tuon todisteen kuvakaappauksena Jimm'sille.
Myyjäksi Asuksen sivuilla on merkitty joku "Reseller Name: 9114", mutta en löytänyt Asuksen sivuilta mitään tuosta "9114":stä.
Kysyin Jimm'siltä vielä lisäkysymyksenä tämän "hollantilaisen jälleenmyyjän" nimeä. Saa nähdä, mitä vastaavat; ehkä jos kyseisen yrityksen nimi on esimerkiksi joku Jimm's PC Store *tähän Hollannin Oy* tai Jimm'sin omistajan, Casekingin, joku muu hollantilaisyritys, niin ehkei nimeä helposti kerrota.
Kiitos pulatunnus valaisevasta viestistä. Ja juu, kyllä tämän loppuun asti vien, ihan periaatteenkin vuoksi.
Hieman taas päivitystä tähän päiväkirjaan. (Pahoittelut jos menee jonkun mielestä ärsyttäviksi nämä jatkuvat päivitykset, mutta ehkä joitain saattaa kiinnostaa tällaisen "Väärä sarjanumero!" -tilanteen selvittämisen dokumentointi.)
Jimm's vastasi nyt kysymyksiini näin:
Asuksella on sivusto jonka kautta voi sarjanumerolla tarkistaa mihin maahan tuote on myyty/toimitettu/rekisteröity ja josta voitte myös hiiren sarjanumerolla kokeilla: ASUS RMA Tässä tosiaan kyseisellä sarjanumerolla maaksi tulee NL eikä FI kuten muut meidän kautta kulkevat Asusin tuotteet.
Olemme asiaa selvittäneet ensiksi omalta toimittajaltamme, joka vastaavasti asiaa kysynyt suoraan Asusilta. Tämän jälkeen olemme vielä itse suoraan Asusilta asiaa varmistaneet, jonka jälkeen ovat tämän vahvistaneet olevan juuri näin emmekä siten voi kyseisen sarjanumeron omaavan tuotteen takuuta hoitaa.
Kaikissa tuoteryhmissä ei ole tilauskohtaista sarjanumeroseurantaa, eli esimerkiksi hiiristä, näppäimistöistä, kuulokkeista jne ei ole tilauskohtaisesti sarjanumeroita ylhäällä, mutta meillä on tieto meille saapuvien tuotteiden osalta mitä sarjanumeroita meille saapuneissa tuotteissa on.
Asusin mukaan Hollantilainen jälleenmyyjä jolle tuon sarjanumeron omaava hiiri on toimitettu on: MEGEKKO B.V.
Välitin nyt kuitenkin vielä viimeisimmän viestisi eteenpäin.
Tuo lopun "Välitin nyt kuitenkin vielä viimeisimmän viestisi eteenpäin" viittaa siis siihen Asuksen sivuston kuvakaappaukseeni, josta näkee myyntipäivän, joka on siis sama sekä Jimm'sin kuitissa että Asuksen sivustolla hiiren sarjanumerolle merkittynä. Saa nähdä, että riittääkö tuokaan todisteeksi Jimm'sin ylemmälle portaalle.
Mutta tämän viestin pihvi on enemmänkin tuo MEGEKKO B.V. eli ilmeisesti https://www.megekko.nl/, joka ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi näin pikaisen googlettelun perusteella olevan kytköksissä Jimm'siin (tai Casekingiin), eli se aiempi uumoiluni meni kai mönkään.
En tiedä tuosta Megekko-kaupasta mitään, mutta jos vaikka nyt Trustpilotista hakee osviittaa, niin siellä näyttäisi olevan kaupalle 4327 kpl arvosteluita 4,0/5-pisteillä vs. esim. Jimm'sin 4,3/5 2073:lla arvostelulla. Eli Suomen ja Alankomaiden (17,7 milj.) asukaslukuihin suhteutettuna arvostelumäärät viittaisivat siihen, että Megekko olisi suhteellisesti vähän pienempi kauppa Alankomaissa kuin mitä Jimm's Suomessa. Eli ei sekään mikään pikkutoimija maassaan kai ole, melkein kuin joku paikallinen Jimm's siis.
Kysyin äsken myös tuon Megekkon asiakaspalvelusta, että osaisivatko siellä valaista, miksi tuo sarjanumero on kytkeytynyt kyseiseen kauppaan. Eli nyt odotan lisäselvitystä sekä Asukselta, Jimm'siltä että Megekkolta.
Nyt lisäksi huomasin Asuksen sivuston tiedoista, että siellä on merkitty hiireni takuun voimassaolopäiväksi "Warranty : Valid until 2025-07-27". Tuo päivä on noin 1 v ja 10 kk hiireni ostopäivästä (syyskuussa 2023). Eli onkohan hiiri myyty jo 27.7.2023 Megekkossa jollekin? Vai miksi normaalisti 2 vuoden takuu näyttäisi olevan hiireni kohdalla sittenkin 1 v:n ja 10 kk:n takuu Asuksen sivulla? Pitää tuostakin kysyä Asukselta.
Nyt lisäksi huomasin Asuksen sivuston tiedoista, että siellä on merkitty hiireni takuun voimassaolopäiväksi "Warranty : Valid until 2025-07-27". Tuo päivä on noin 1 v ja 10 kk hiireni ostopäivästä (syyskuussa 2023). Eli onkohan hiiri myyty jo 27.7.2023 Megekkossa jollekin? Vai miksi normaalisti 2 vuoden takuu näyttäisi olevan hiireni kohdalla sittenkin 1 v:n ja 10 kk:n takuu Asuksen sivulla? Pitää tuostakin kysyä Asukselta.
Sarjanumerolla takuuta rekisteröitäessä tuo on jossain määrin normaalia, eli tuotteelle annetaan vaikkapa 24+3kk takuu, josta 3kk on arvioitu "self-life", eli mitä se suunnilleen makaa jämyn hyllyssä.
Esim. Nokialla tämä oli tavanomainen käytäntö, jolla puhelimista voitiin tarkistaa valmistajan takuu IMEI:llä, jos asiakkaalla ei ollut kuittia tallessa/mukana.
Tässä tapauksessa siis mahdollisesti maannut arviota pidempään, mutta jos rekisteröidessä on pitänyt ostopäivä ja kuittikin toimittaa, niin jännä ettei järjestelmä automaattisesti päivitä takuutietoa.
Hieman taas päivitystä tähän päiväkirjaan. (Pahoittelut jos menee jonkun mielestä ärsyttäviksi nämä jatkuvat päivitykset, mutta ehkä joitain saattaa kiinnostaa tällaisen "Väärä sarjanumero!" -tilanteen selvittämisen dokumentointi.)
Jimm's vastasi nyt kysymyksiini näin:
Tuo lopun "Välitin nyt kuitenkin vielä viimeisimmän viestisi eteenpäin" viittaa siis siihen Asuksen sivuston kuvakaappaukseeni, josta näkee myyntipäivän, joka on siis sama sekä Jimm'sin kuitissa että Asuksen sivustolla hiiren sarjanumerolle merkittynä. Saa nähdä, että riittääkö tuokaan todisteeksi Jimm'sin ylemmälle portaalle.
Mutta tämän viestin pihvi on enemmänkin tuo MEGEKKO B.V. eli ilmeisesti https://www.megekko.nl/, joka ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi näin pikaisen googlettelun perusteella olevan kytköksissä Jimm'siin (tai Casekingiin), eli se aiempi uumoiluni meni kai mönkään.
En tiedä tuosta Megekko-kaupasta mitään, mutta jos vaikka nyt Trustpilotista hakee osviittaa, niin siellä näyttäisi olevan kaupalle 4327 kpl arvosteluita 4,0/5-pisteillä vs. esim. Jimm'sin 4,3/5 2073:lla arvostelulla. Eli Suomen ja Alankomaiden (17,7 milj.) asukaslukuihin suhteutettuna arvostelumäärät viittaisivat siihen, että Megekko olisi suhteellisesti vähän pienempi kauppa Alankomaissa kuin mitä Jimm's Suomessa. Eli ei sekään mikään pikkutoimija maassaan kai ole, melkein kuin joku paikallinen Jimm's siis.
Kysyin äsken myös tuon Megekkon asiakaspalvelusta, että osaisivatko siellä valaista, miksi tuo sarjanumero on kytkeytynyt kyseiseen kauppaan. Eli nyt odotan lisäselvitystä sekä Asukselta, Jimm'siltä että Megekkolta.
Nyt lisäksi huomasin Asuksen sivuston tiedoista, että siellä on merkitty hiireni takuun voimassaolopäiväksi "Warranty : Valid until 2025-07-27". Tuo päivä on noin 1 v ja 10 kk hiireni ostopäivästä (syyskuussa 2023). Eli onkohan hiiri myyty jo 27.7.2023 Megekkossa jollekin? Vai miksi normaalisti 2 vuoden takuu näyttäisi olevan hiireni kohdalla sittenkin 1 v:n ja 10 kk:n takuu Asuksen sivulla? Pitää tuostakin kysyä Asukselta.
Kuullostaa että ASUS:ilta jotenkin kustu sarjanumerot ja noita hiiriä on olemassa 2 kappaletta samalla sarjanumerolla, eipä yllätä jos siellä sekoillaan.
Suosittelisin vain laittamaan ASUS:ille RMA:han ja jättää Jimssistä ostelut sikseen. En ymmärrä mikseivät he vain ota hiirtä vastaan ja laita uutta tulemaan niin molemmat pääsee helpommalla työaika joka on Jimssin puolelta tuohon kulunut varmaan vastaa jo hiiren arvoa.
Hieman taas päivitystä tähän päiväkirjaan. (Pahoittelut jos menee jonkun mielestä ärsyttäviksi nämä jatkuvat päivitykset, mutta ehkä joitain saattaa kiinnostaa tällaisen "Väärä sarjanumero!" -tilanteen selvittämisen dokumentointi.)
Jimm's vastasi nyt kysymyksiini näin:
Tuo lopun "Välitin nyt kuitenkin vielä viimeisimmän viestisi eteenpäin" viittaa siis siihen Asuksen sivuston kuvakaappaukseeni, josta näkee myyntipäivän, joka on siis sama sekä Jimm'sin kuitissa että Asuksen sivustolla hiiren sarjanumerolle merkittynä. Saa nähdä, että riittääkö tuokaan todisteeksi Jimm'sin ylemmälle portaalle.
Mutta tämän viestin pihvi on enemmänkin tuo MEGEKKO B.V. eli ilmeisesti https://www.megekko.nl/, joka ei ainakaan äkkiseltään vaikuttaisi näin pikaisen googlettelun perusteella olevan kytköksissä Jimm'siin (tai Casekingiin), eli se aiempi uumoiluni meni kai mönkään.
En tiedä tuosta Megekko-kaupasta mitään, mutta jos vaikka nyt Trustpilotista hakee osviittaa, niin siellä näyttäisi olevan kaupalle 4327 kpl arvosteluita 4,0/5-pisteillä vs. esim. Jimm'sin 4,3/5 2073:lla arvostelulla. Eli Suomen ja Alankomaiden (17,7 milj.) asukaslukuihin suhteutettuna arvostelumäärät viittaisivat siihen, että Megekko olisi suhteellisesti vähän pienempi kauppa Alankomaissa kuin mitä Jimm's Suomessa. Eli ei sekään mikään pikkutoimija maassaan kai ole, melkein kuin joku paikallinen Jimm's siis.
Kysyin äsken myös tuon Megekkon asiakaspalvelusta, että osaisivatko siellä valaista, miksi tuo sarjanumero on kytkeytynyt kyseiseen kauppaan. Eli nyt odotan lisäselvitystä sekä Asukselta, Jimm'siltä että Megekkolta.
Nyt lisäksi huomasin Asuksen sivuston tiedoista, että siellä on merkitty hiireni takuun voimassaolopäiväksi "Warranty : Valid until 2025-07-27". Tuo päivä on noin 1 v ja 10 kk hiireni ostopäivästä (syyskuussa 2023). Eli onkohan hiiri myyty jo 27.7.2023 Megekkossa jollekin? Vai miksi normaalisti 2 vuoden takuu näyttäisi olevan hiireni kohdalla sittenkin 1 v:n ja 10 kk:n takuu Asuksen sivulla? Pitää tuostakin kysyä Asukselta.
Jos kerran kuitin mukaan takuu niin itseä ei kiinnostaisi sarjanumerot ja maat. Jollei uutta hiirtä tule niin kaupasta uusi. Ja asia etenemään kaupan purkuna kerran eivät suostunut takuuasiaa hoitamaan. Ja siksi joudut ostamaan uuden. Asiasta valitusta ja kyllä se päätös sit ajallaan tulee.
Jos video pitää paikkaansa niin en yhtään ihmettelisi asuksen sekoilua..
Jos kerran kuitin mukaan takuu niin itseä ei kiinnostaisi sarjanumerot ja maat. Jollei uutta hiirtä tule niin kaupasta uusi. Ja asia etenemään kaupan purkuna kerran eivät suostunut takuuasiaa hoitamaan. Ja siksi joudut ostamaan uuden. Asiasta valitusta ja kyllä se päätös sit ajallaan tulee.
Jos video pitää paikkaansa niin en yhtään ihmettelisi asuksen sekoilua..
Jooh noh, munkin kanssa ne sekoili aikoinaa näyttöjen kanssa kun tuli RMA:sta takaisin jo valmiiksi paskana olevaa näyttöä yms. Lopulta toimivan saatuani oletin että case on closed mutta silti 2.5 vuotta myöhemmin tuli lasku jostain näytöstä joka ei sitten heille perille (?) tullut.
Tässä tapauksessa KKV suositteli maksamaan ellen tahdo mennä käräjille, kun ei löytynyt UPS:n kuittia näytön lähettämisestä.
Jooh noh, munkin kanssa ne sekoili aikoinaa näyttöjen kanssa kun tuli RMA:sta takaisin jo valmiiksi paskana olevaa näyttöä yms. Lopulta toimivan saatuani oletin että case on closed mutta silti 2.5 vuotta myöhemmin tuli lasku jostain näytöstä joka ei sitten heille perille (?) tullut.
Tässä tapauksessa KKV suositteli maksamaan ellen tahdo mennä käräjille, kun ei löytynyt UPS:n kuittia näytön lähettämisestä.
luulisi tuon kuitenkin olevan aika läpihuutojuttu käräjillä, kun ei voi olettaa että kuluttaja säilyttää kaikkia mahdollisia rahtikuitteja useaa vuosikymmentä.
Asia olisi varmastikin eri esimerkiksi jos Asus tappelisi vaikkapa maahantuojan tai muun vastaavan kanssa, tällöin kirjanpidon voisi olettaa olevan hieman eri tasoa.
olisiko mahdollisesti jotain maksukuittia UPS suuntaan tuolta ajalta kaivettavissa.
eihän tuo kerro onko kyseessä tuo näytön romu, vaiko vaikka kasa tiiliä. Mutta ajallisesti oikeaan aikaan ajoittuva UPS maksu luulisi olevan vahvempi kuin "emmätiijä ei se varmaan oo mitään lähettäny", kun käräjille mentäisiin.
luulisi tuon kuitenkin olevan aika läpihuutojuttu käräjillä, kun ei voi olettaa että kuluttaja säilyttää kaikkia mahdollisia rahtikuitteja useaa vuosikymmentä.
Asia olisi varmastikin eri esimerkiksi jos Asus tappelisi vaikkapa maahantuojan tai muun vastaavan kanssa, tällöin kirjanpidon voisi olettaa olevan hieman eri tasoa.
olisiko mahdollisesti jotain maksukuittia UPS suuntaan tuolta ajalta kaivettavissa.
eihän tuo kerro onko kyseessä tuo näytön romu, vaiko vaikka kasa tiiliä. Mutta ajallisesti oikeaan aikaan ajoittuva UPS maksu luulisi olevan vahvempi kuin "emmätiijä ei se varmaan oo mitään lähettäny", kun käräjille mentäisiin.
ASUS itse tilasi kuljetuksen noille ja auto haki kotoa vanhan ja toi uuden tilalle. Mut joo, tästä on 4 vuotta aikaa ja en jaksanut nuorena (ja köyhänä) alkaa sotimaan.
Krista osti vaellustakkeja 1,89 euron kappalehintaan – Totuus paljastui maksamisen jälkeen
Krista ehti ostaa 12 vaellustakkia, kunnes totuus niiden hinnoista paljastui. Kärkkäinen ei kommentoi tapahtunutta.
Krista osti vaellustakkeja 1,89 euron kappalehintaan – Totuus paljastui maksamisen jälkeen
Krista ehti ostaa 12 vaellustakkia, kunnes totuus niiden hinnoista paljastui. Kärkkäinen ei kommentoi tapahtunutta.
Koska kaikki ihmiset eivät kykene Darwin awardsin mukaiseen lopputulokseen, voitaisiin näille erityisyksilöille avata oma topikki. Koko idea tälle tuli seuraavasta "uutisesta" HS: Toni, 41, meni flunssan vuoksi lääkäriin – sai tietää sairastavansa aidsia Ja koska kaikki eivät halua antaa...
bbs.io-tech.fi
Selkeä trokaushan tuossa on ollut mielessä, kun samaa tuotetta korissa useampaa kappaletta ja kokoja S:stä XXL:ään.
Nopeasti Kärkkäisen sivuilta yhtä takkia katsoessa siellä on ilmeisesti mennyt alehinta (99€) alennusprosentin paikalle (0,01 x 189€=1,89€).
No, toivottavasti sai uutisvinkistä jonkin rahallisen palkkion kaikesta "mielipahasta".
Krista osti vaellustakkeja 1,89 euron kappalehintaan – Totuus paljastui maksamisen jälkeen
Krista ehti ostaa 12 vaellustakkia, kunnes totuus niiden hinnoista paljastui. Kärkkäinen ei kommentoi tapahtunutta.
Krista osti vaellustakkeja 1,89 euron kappalehintaan – Totuus paljastui maksamisen jälkeen
Krista ehti ostaa 12 vaellustakkia, kunnes totuus niiden hinnoista paljastui. Kärkkäinen ei kommentoi tapahtunutta.
Jälkipyykkihän on täälläkin ollut mitä parasta seurattavaa kun myyjä ei olekaan suostunut myymään selkeän hintavirheen vuoksi, uhriudutaan, uhkaillaan kkv:llä & oikeustoimilla sekä asiakkuuden lopettamisella
Itsekin tosin olen kokeillut kepillä jäätä mutta sillä ajatuksella että jos kaupat syntyvät, hienoa mutta yöuniani en menetä jos eivät toteutuisikaan, saati nosta turhaa meteliä.
Nooh, ei kuulunut mitään koko huollon aikana, nyt lähetetty nähtävästi sitten korjattuna takaisin niinkuin pitäisikin.
Hyvää asiakaspalvelua verkkiksestä, tosin toivottavasti mukaan on laitettu tarkka lista siitä mitä tuotteelle on tehty ja mitä on korjattu.
Sähköpostiviestissä oli aika mitäänsanomaton työseloste "verkko osa korjattu." mitäköhän tuo meinaa
Toivottavasti tämän huollon jälkeen pelittää seuraavat 3-5 vuotta, sitten saa kyllä mennä jo SER:iin (tai tilaan jenkeistä kokonaan uuden ampin jos tunnesidettä on tullut tarpeeksi).
Minkälaisen korvauspyynnön voisi katsoa kohtuulliseksi matkakuluksi, kun täyssähköinen auto on vietävä merkkihuoltoon 160 km päähän viasta, joka todennäköisesti menee myyjäliikkeen maksettavaksi? KKV:n sivu mainitsee vain "Voit saada korvausta esimerkiksi virheen aiheuttamista matka-, posti- ja puhelinkuluista ja tarpeellisista virheen selvittelykuluista. Tällaisia kuluja voivat olla muun muassa vianetsinnästä tai vian syyn selvittämisestä aiheutuneet kustannukset."
Minkälaisen korvauspyynnön voisi katsoa kohtuulliseksi matkakuluksi, kun täyssähköinen auto on vietävä merkkihuoltoon 160 km päähän viasta, joka todennäköisesti menee myyjäliikkeen maksettavaksi? KKV:n sivu mainitsee vain "Voit saada korvausta esimerkiksi virheen aiheuttamista matka-, posti- ja puhelinkuluista ja tarpeellisista virheen selvittelykuluista. Tällaisia kuluja voivat olla muun muassa vianetsinnästä tai vian syyn selvittämisestä aiheutuneet kustannukset."
Minkälaisen korvauspyynnön voisi katsoa kohtuulliseksi matkakuluksi, kun täyssähköinen auto on vietävä merkkihuoltoon 160 km päähän viasta, joka todennäköisesti menee myyjäliikkeen maksettavaksi? KKV:n sivu mainitsee vain "Voit saada korvausta esimerkiksi virheen aiheuttamista matka-, posti- ja puhelinkuluista ja tarpeellisista virheen selvittelykuluista. Tällaisia kuluja voivat olla muun muassa vianetsinnästä tai vian syyn selvittämisestä aiheutuneet kustannukset."
Insinöörimäinen vastaus todellisten kulujen mukaan ja jos auto kuluttaa vaikkapa 20kWh/100km ja lataussähkön hinta siirtoineen ja veroineen 20snt/kWh: 1,6 * 20kWh * 0,2€ = 6,4€.
Molempiin suuntaan sitten tuplat tai jos joutuu auton jättämään sinne ja tulemaan muulla kyydillä kotiin välissä odottamaan, niin mitä niistä kuluja koituukaan.
Nooh, ei kuulunut mitään koko huollon aikana, nyt lähetetty nähtävästi sitten korjattuna takaisin niinkuin pitäisikin.
Hyvää asiakaspalvelua verkkiksestä, tosin toivottavasti mukaan on laitettu tarkka lista siitä mitä tuotteelle on tehty ja mitä on korjattu.
Sähköpostiviestissä oli aika mitäänsanomaton työseloste "verkko osa korjattu." mitäköhän tuo meinaa
Toivottavasti tämän huollon jälkeen pelittää seuraavat 3-5 vuotta, sitten saa kyllä mennä jo SER:iin (tai tilaan jenkeistä kokonaan uuden ampin jos tunnesidettä on tullut tarpeeksi).
Nyt tuli paketti huollosta, tosin paketti oli jätetty auki eikä laitettu ollenkaan kiinni? Myös itse paketti saanut damagea toimituksessa aika hyvin. Saa nähdä onko edes virtapiuhaa tai mitään muutakaan mukana jotka laitoin paketissa Verkkikseen.
Edit, kaivoin kaapista yhden virtapiuhan niin näyttää toimivan itse vekotin, joten propsit Verkkokaupalle nopeasta toiminnasta ja ei rahaa pyydetty mistään, eiköhän ne mulle virtapiuhan tms sieltä sitten lähetä myöhemmin.
Nyt tuli paketti huollosta, tosin paketti oli jätetty auki eikä laitettu ollenkaan kiinni? Myös itse paketti saanut damagea toimituksessa aika hyvin. Saa nähdä onko edes virtapiuhaa tai mitään muutakaan mukana jotka laitoin paketissa Verkkikseen.
Edit, kaivoin kaapista yhden virtapiuhan niin näyttää toimivan itse vekotin, joten propsit Verkkokaupalle nopeasta toiminnasta ja ei rahaa pyydetty mistään, eiköhän ne mulle virtapiuhan tms sieltä sitten lähetä myöhemmin.
Eikö muka takuulapussa lukenut että toimita huoltoon vain laite ilman johtoja tms. En ole verkkikselle takuuseen laitteita toimittanut mutta yleisesti on ollut noin juuri siksi että oheisromut katoaa takuureissun aikana helposti
Eikö muka takuulapussa lukenut että toimita huoltoon vain laite ilman johtoja tms. En ole verkkikselle takuuseen laitteita toimittanut mutta yleisesti on ollut noin juuri siksi että oheisromut katoaa takuureissun aikana helposti
Eikö muka takuulapussa lukenut että toimita huoltoon vain laite ilman johtoja tms. En ole verkkikselle takuuseen laitteita toimittanut mutta yleisesti on ollut noin juuri siksi että oheisromut katoaa takuureissun aikana helposti
Vein päivällä Xiaomi Pad 5:n DNA:n liikkeeseen josta sen ostin, koska näyttö irtoaa liimauksesta. Laitteessa takuuta kolme kuukautta jäljellä ja DNA liikkeen jäbä oli kovasti sitä mieltä että ei ole takuun piiriin kuuluva asia kun on mekaaninen vika joka aiheutunut käytöstä aka normaalia kulumaa. Kuulemma takuu korvaa noi irtoavat näytön ainoastaan jos tapahtuu muutama kuukautta oston jälkeen.
En mitenkään pysty käsittämään että miten paska näytön liimaus on ns. normaalia käytöstä aiheutuvaa kulumista. Eihän puhelimen näyttökään irtoa liimauksistaan vaikka on paljon kovemmassa käytössä altistuen suurillekkin lämpötilanvaihteluille.
Tabletti vastaavasti on suurimman osan aikaa makkarissa punkan vieressä. Kyseessä ei siis ole akun turpoamisen aiheuttama pullistuminen ja sitämyöten näytön irtoamine vaan ihan puhtaasti vaan liimaus, noin puolet näytöstä on kokonaan irti.
Suostui ottamaan kuitenkin härvelin sisään mutta pelotteli että tulee bumerangina takaisin ja 45€ tarkastusmaksu.
EDIT: Näyttö on siis täysin virheetön muuten. Liima vaan ei pidä.
Lainaan viestisi tänne ettei aloiteta uutta ketjua samasta aiheesta.
Eihän nuo näytöt normaalisti irtoa liimauksistaan, mutta asiakkaan aiheuttaman vian näyttäminen toteem sitten taas on aina myyjän vastuulla. Mikään normaali kuluminen ei irroita pädistä näyttöä, joten siihen on turha vedota. Mikäli laitteessa olis jotain ulkoisia pahoinpitelyn merkkejä mitkä selittäis näytön irtoamisen niin sitten vois ehkä yrittää laittaa asiakkaan vastuulle, mutta siinä tosiaan näyttövelvollisuus on myyjän puolella.
Mikäli tuo on itsestään irronnut lman ulkoista vaikutusta niin asian pitäis olla melko selkeä ja laite pitäis mennä huollossa korjaukseen ihan sujuvasti.