• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
07.05.2024
Viestejä
2
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 098
Näin niinkuin oletuksena tuotetta saa kokeilla muttei ottaa käyttöön. Jos sen ottaa käyttöön ja tavaran arvo alenee niin ei välttämättä ole oikeutettu täyteen hyvitykseen:

 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 542
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Yritys. Verkkokaupasta ostetun tavaran käyttöönotto tai kokeileminen

e. Hidas
 

Jeggu

Tukijäsen
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
388
Hei kaikille,

Tuli vastaan tilanne, joka koskee erästä lähisukulaistani.

Latviassa sijaitseva yritys myy verkkokaupan kautta robottipölynimureita ja muuta pienelektroniikkaa/-kodinkoneita. Asiakas perui tilauksensa 9 päivää tuotteen saapumisesta. Asiakas on ilmaissut, ettei ole tyytyväinen tuotteeseen. Tuote on muuten täysin toimiva.

Yritys on tarjonnut 70% tuotteen hinnasta, koska tuotetta on käytetty ja siitä pitää vaihtaa mm. pölypussit. He perustelevat päätöstään arvonalenemisella, joka on kirjattu heidän sopimusehtoihin. Asiakas puolestaan vetoaa kuluttajansuojalain 14 päivän palautusoikeuteen, koska kyseessä on etämyynti, ja vaatii täyttä hyvitystä.

Kumpi on oikeassa tässä riitatilanteessa?
Vähän riippuu tilanteesta, lähinnä käyttöönoton laajuudesta. Tuohon yllä olevaan kkv artikkeliin lakipohjaa tässä. Mutta kerran sopimusehdoissa on tuosta kerrottu ja tuotteen kokeilu ollut ilmeisen laajaa niin yrityksen puolelle kallistuisin.

1715086734997.png


9§ 1 momentti kohta 10:

Ennen koti- tai etämyyntisopimuksen tekemistä kuluttajalle on annettava seuraavat tiedot:

10) tarvittaessa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt;
 

Liitteet

Liittynyt
10.01.2022
Viestejä
63
Olettaen että liike ei tarjoa poikkeavaa palautusoikeutta jossa tuotetta saa käyttää. Niinkuin esim Gigantti/power/verkkokauppa Suomessa. En tiedä tarjoaako latvia tämän tyylisiä kauppoja.
 
Liittynyt
26.05.2022
Viestejä
3
En tiedä nyt onks tää suoranaisesti oikea ketju tälle, mutta läheltä käy kuitenkin:

Perheenjäseneni osti erään verkkokaupan kautta jotain tuotteita, ilmeisesti vaatteita. Oli loppuunmyynti /varaston tyhjennys ja verkkokaupan lopetus kaikki samassa. Kävi silleen tyhmästi kuitenkin että tilauksen ja maksun jälkeen ei oo kuulukkaan asiasta mitään. Yhteydenpito ilmeisen huonoa siihen firmaan, puhelinnumeroon tai sähköpostiin ei vastausta saa.

Mitenköhän tota asiaa ajais eteenpäin? Toiminimi on edelleen aktiivinen

Onks se sitte poliisille ohjattava asia?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 108
En tiedä nyt onks tää suoranaisesti oikea ketju tälle, mutta läheltä käy kuitenkin:

Perheenjäseneni osti erään verkkokaupan kautta jotain tuotteita, ilmeisesti vaatteita. Oli loppuunmyynti /varaston tyhjennys ja verkkokaupan lopetus kaikki samassa. Kävi silleen tyhmästi kuitenkin että tilauksen ja maksun jälkeen ei oo kuulukkaan asiasta mitään. Yhteydenpito ilmeisen huonoa siihen firmaan, puhelinnumeroon tai sähköpostiin ei vastausta saa.

Mitenköhän tota asiaa ajais eteenpäin? Toiminimi on edelleen aktiivinen

Onks se sitte poliisille ohjattava asia?
Suomalainen, siis oikeasti suomalainen niiin yhtiönä kuin johtona yms. Ja osoite suomessa.

Jos firma on edelleen olemassa, ja aitoa toimintaa, niin kuluttajaneuvonnan kautta. Jos mennyt konkurssiin, niin pesältä voi kysellä ei oota. Jos petos, niin sitten rikosilmoitusta.

Onko jotekin tunnettu, ja onko muilla asiakkailla samat kokemukset ?
 
Liittynyt
26.05.2022
Viestejä
3
Yksityinen elinkeinonharjoittaja, lahdessa ja taitaa se firman pyörittäjäkin olla lahtelainen. Myi käytettyjä vintage ja desing tuotteita.

Ilmeisesti vähän toimiala muuttunut mutta edelleen olemassa. Ei oo siis konkurssissakaan.

Voihan se toki olla että viestit ei vaan päädy perille, täytyy katella nyt hetki ja sit vaikka kuluttajaneuvonnan kautta.

Ei mikään isompi firma oo kyseessä, eikä ainakaan netistä katottuna oo nähny että kukaan muu olis kyselly rahojensa perään, niin voi toi homma tosiaan olla vaan hävinnyt tai unohtunut.
 

Jeggu

Tukijäsen
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
388
Melko positiviinen virhevastuucase Apple / Resete. Lahjaksi hankkimastani Apple Watch SE kellosta meni näyttö pimeäksi hieman vajaan kahden ja puolen vuoden jälkeen. Laitteessa ei näytön pieniä hiusnaarmuja lukuunottamatta mitään ulkoisia jälkiä, kello latautui ja käynnistyi, myös kosketus toimi mutta ruutu täysin musta.

Ilmoitin Applelle ja sanoin sieltä soittaneelle aspatyypille, että haluan Applen korjaavan tuon virhevastuun alaisena. Varasivat sieltä ajan Resetelle huoltoon mutta eivät nyt ihan suoranaisesti ottaneet kantaa kuka on maksumies.

Vein kellon Resetelle ja sieltä sanottiin, ettei järjestelmässä kyllä näy mitään siitä, että Apple olisi antanut korjauslupaa laitteeseen. Kerroin, että puhelimessa kyllä nimenomaisesti vaadin, että Apple tuon hoitaa ja niillä puheilla huolto varattiin. Reseten kaverit sanoivat tekevänsä Applelle virhevastuu / kuluttajansuojavaatimuksen. Vähän sain kuitenkin sellaisen fiiliksen, että eivät kovin hyvänä pitäneet vaatimuksen läpimenotodennäköisyyttä. Sanoivat myös, että jos ei mene läpi niin sitten minun pitäisi ottaa uudelleen Appleen suoraan yhteyttä (ja mahdollisesti hankkia mustaa valkoisella KKV:tä varten).

Eli vaikka ottivat kellon kyllä liikkeeseen niin melko varmana pidin itsekin, että KKV:n kautta ollaan menossa. Nyt kuitenkin 4 arkipäivän jälkeen Reseteltä tuli viesti, että huoltoon tuotu laite on nyt noudettavissa.

"Laite on toimitettu Apple tehdashuoltoon, jossa korjaustoimenpiteenä laite on vaihdettu" Hinta 0,00€

Mukavaa kun kerrankin tuote korjattiin virhevastuun nojalla ilman suurempaa vääntöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 487
Voihan se toki olla että viestit ei vaan päädy perille, täytyy katella nyt hetki ja sit vaikka kuluttajaneuvonnan kautta.
Miksi odottaa? Kuluttajaneuvontaakin voi joutua jonottamaan (ainakin sähköpostitse), niin sinne vaan suoraan. Siellä osaavat auttaa ja ovat erikoistuneet .. kuluttajien auttamiseen kaupankäynnin kiistatilanteissa. Aivan varmasti sieltä saa parempaa apua kuin täältä ja ei se ole mikään rikosilmoitus, sieltä ei poliisit soita kauppiaalle, vaan neuvojatäti (joka kyllä tuntee lain ja pykälät).
 

DinocideFIN

aka. qnixsuomi
Tukijäsen
Liittynyt
13.05.2022
Viestejä
1 194
Ostin miljoonannen kerran Subista hunajakaura leivän 25.4 ja jokin leivässä oli vikana kun se jo kääröstä avatessa haisi hiivalle tms.
Ostin tämän siis mukaan sovelluksella niin siksi laitoin palautetta vasta Subwayn nettisivun kautta.

Subista vastattiin 29.4 pahoittelujen kera ja kysyttiin tilinumeroa hyvitystä varten.
Vastasin sinne tilinumeroni 29.4 eikä rahoja alkanut näkyä.

Kysyin rahojen perään 7.5 sekä 15.5 ilman vastausta. Eilen laitoin sitten pidemmän viestin että asia siirtyy välittömästi Kilpailu ja kuluttajavirastolle kun eivät lupauksiansa pidä. Meni 5min ja rahat oli palautettu ja tuli "anteeksipyyntö" kun asiaa ei oltu hoidettu?

Eli ilmeisesti tarkoituskin oli kokoajan vitkutella ja yrittää että asiakas unohtaa asian? Kyse Jalasjärven Subway ravintolasta.

20240425_190637.jpg
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 318
Ostin miljoonannen kerran Subista hunajakaura leivän 25.4 ja jokin leivässä oli vikana kun se jo kääröstä avatessa haisi hiivalle tms.
Ostin tämän siis mukaan sovelluksella niin siksi laitoin palautetta vasta Subwayn nettisivun kautta.

Subista vastattiin 29.4 pahoittelujen kera ja kysyttiin tilinumeroa hyvitystä varten.
Vastasin sinne tilinumeroni 29.4 eikä rahoja alkanut näkyä.

Kysyin rahojen perään 7.5 sekä 15.5 ilman vastausta. Eilen laitoin sitten pidemmän viestin että asia siirtyy välittömästi Kilpailu ja kuluttajavirastolle kun eivät lupauksiansa pidä. Meni 5min ja rahat oli palautettu ja tuli "anteeksipyyntö" kun asiaa ei oltu hoidettu?

Eli ilmeisesti tarkoituskin oli kokoajan vitkutella ja yrittää että asiakas unohtaa asian? Kyse Jalasjärven Subway ravintolasta.

Ei varmaan nostatus tai miksi sitä oikeasti kutsutaan ollut mennyt kunnolla ja sen jälkeen se paistetaan uunissa. Tullut katseltua miten ne noita patonkeja siellä tekee. Jos olet nähnyt miten pienestä palasta taikinaa tuo 30cm subi syntyy niin siitä voi päätellä, että sisältää paljon lisäaineita/hiivaa. Kuvassakin näyttää siltä, että patongin valmistuksessa on jotain mennyt pieleen.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
396
Laitetaan nyt tännekin, eli tilasin Samsungin verkkokaupasta S24 puhelimen.
Puhelin saapui about viikossa ja siltä osin kaikki hyvin.

Ongelma Samsung kaupassa oli että sieltä ei saanut oikeaa kuittia tilauksesta, siis sellaista joka kävisi verotukseen. Saamassani tilausvahvistuksessa hinnat ja alv on pyöristetty tasaeuroihin ja kuitissa ei kerrota alv verokantaa ollenkaan. Myös kaupan ostoskorissa hinnat näytettiin pyöristettynä, mutta luottokorttimaksussa hinnat perittiin täysimääräisinä.

Oikeaa kuittia ei Samsungilta saanut edes pyytämällä.
Tämä siis tiedoksi muille jotka etsivät työpaikan sponsoroimaa puhelinta eli voi tulla ongelmia kululaskun kanssa.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 580
Laitetaan nyt tännekin, eli tilasin Samsungin verkkokaupasta S24 puhelimen.
Puhelin saapui about viikossa ja siltä osin kaikki hyvin.

Ongelma Samsung kaupassa oli että sieltä ei saanut oikeaa kuittia tilauksesta, siis sellaista joka kävisi verotukseen. Saamassani tilausvahvistuksessa hinnat ja alv on pyöristetty tasaeuroihin ja kuitissa ei kerrota alv verokantaa ollenkaan. Myös kaupan ostoskorissa hinnat näytettiin pyöristettynä, mutta luottokorttimaksussa hinnat perittiin täysimääräisinä.

Oikeaa kuittia ei Samsungilta saanut edes pyytämällä.
Tämä siis tiedoksi muille jotka etsivät työpaikan sponsoroimaa puhelinta eli voi tulla ongelmia kululaskun kanssa.
Samsung lähettää tilauksesta tilausilmoituksen, lähetysilmoituksen sekä sitten tilaus valmis -ilmoituksen.

Ainakin omassa tilausilmoituksessa lukee tuotteen hinta sentilleen ja ALV-kannaksi on ilmoitettu 24%. Toki eihän tuo mikään virallinen kuitti ole, vaan sähköposti.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
396
Joo, totta otin kuitin talteen Samsungin verkkosivulta ja siellä ei ole ilmoitettu alvia
Eli "kuitin" yhteenvedossa tosiaan lukee alv24% ja puhelimen osalta hinta oli tasa euroissa niin se meni about oikein.

Noiden lisätarvikkeiden kanssa hinta ei ollut tasa euroja niin niissä hinta oli "kuitilla" pyöristetynä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 419
Vastataan nyt omaan viestiin kun ketjuun eksyin. Tosiaan reklamoin tuon sohvan myyjälle ilman mitään vaatimuksia ja jopa yllättävästi myyjä tuntui olevan samoilla linjoilla ja pyysi kuvia sohvan painumista ja videota narinasta :)D). Nämä laittelin ja niistä myyjä kuitenkin totesi että ei kyllä näytä sellasielta että aletaan mitään tekemään mutta välitti kuitenkin kuvat tehtaalle. Sieltä sitten vastattiin että lähettävät uudet rungot molempiin moduuleihin (=kokonaan uusi sohva ilman jalkoja). Viimeviikolla saapuivat ja veivät vanhan mennessään, vähän elättelin toiveita että olis saanut tuonkin pitää kun ei ensin ollut mitään puhetta mutta muka tehtaalle lähettävät takaisin mikä tuntuu erikoiselta. Tietty tuosta varmaan saa ainakin rungon hyötykäyttöön osittain eli meniskö sit uusiokäyttöön. Sinänsä tää nyt meni ihan hyvin mutta en kyllä tän uudenkaan sohvan kanssa elättele toiveita että pysyisi sen parempana kuin tuo ensimmäinenkään. Vaikea uskoa että tälle mitään rakenteellisia/materiaalien muutoksia olisi tehty. Kaitpa tästäkin voi sit myöhemmin valittaa lisää jos on taas puolenvuoden käytöllä ihan lytyssä, oletan että tälläsen parin tonnin sohvan kestoikä on tosiaan useampi vuosi ja taitaa mahdollisissa tulevissa kiistatilanteissa kkv tulkita myyjänkin jo myöntäneen että valmistajan sohvissa on tälläisiä ominaisuuksia kun kerran jo vaihdettu,
Niin alkaa näyttää että tämä uusikin yksilö on ihan samaa laatua kuin aiempikin, narisee sekä on selkeästi painunut kasaan, tällä kertaa käyttöä takana nelisen kuukautta. Mitähän tässä seuraavaksi keksisi vaatia kun eipä tuo kummene jos samanlaisen paskan kantaa vanhan tilalle uudestaan ja uudestaan. Kaupan purkua vai hyvitystä? Muuten toi sohva ois just passeli mm. Ulkonäön puolesta ja mukava istua pl. Tuo saumakohdan läheisyys missä saa laudan perseen alle.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 033
Viestejä
4 276 462
Jäsenet
71 593
Uusin jäsen
jallukola83

Hinta.fi

Ylös Bottom