• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Jaahas, Ruutu+ tilaus on näköjään mahdollista aloittaa, kun selaa omia tietojaan ja napauttaa täysin vahingossa profiilin Ruutu+ painiketta. Mitään vahvistusta tästä ei tietenkään tule, vaan tilaus alkaa täysin samantien ilman käyttäjän hyväksyntää.
Valitin Ruudun asiakaspalveluun ja ei kuulemma päde etämyynnin säännöt eikä mitään rahanpalautuksia tulla toteuttamaan. Valitus lähtee kuluttajaneuvontaan ja siitä sitten tarvittaessa kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

Tämä tuli Ruudun asiakaspalvelulta vain takaisin, "kuluttajansuojalain 6 luvun 16 §:n mukaisesti tilaajalla ei ole oikeutta peruuttaa tekemäänsä Palvelun tilausta sen jälkeen, kun Nelonen Media on aktivoinut katseluoikeuden ja ohjelma on katsottavissa tai, kun Palvelun toimittaminen on muulla tavoin tilaajan suostumuksen perusteella aloitettu."
Mitään suostumustahan en ole antanut tai ostopäätöstä muutenkaan tehnyt.
Selaimella vai sovelluksella? Pakko käydä kokeilemassa, olen tuon muutamaan otteeseen tilannut ja koskaan ei ole noin käynyt...
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Selaimella vai sovelluksella? Pakko käydä kokeilemassa, olen tuon muutamaan otteeseen tilannut ja koskaan ei ole noin käynyt...
Selaimella ja nimenomaan mobiiliversio, ei ole sovelluksessa käsittääkseni mahdollisuutta ostaa jäsenyyttä. Menin laittamaan sitä koodia sinne, painoin vahingossa sitä Ruutu+ painiketta käyttäjäsivuilla ja pamautti tilauksen päälle instant, kyselemättä yhtään mitään.
Yritin vielä peruuttaa tapahtuman painamalla palaa edelliselle sivulle, ei auttanut mitään vaik selain pyöritteli latauskuvaketta.


Moneen kertaan olen Ruutu+ eri tunnuksilla tilannut, ja kyllä se on joka kerta vaatinut vahvistuksen, jossa mainitaan vielä palvelun ehdot. Ei kuulosta uskottavalta tämä tarinasi, sori nyt vaan. Ja kyllä se on ihan totta mitä Sanoman asiakaspalvelu on vastannut, että näiden palveluiden osalta ei ole mitään peruuttamisoikeutta. KKV:n sivuilta löydät saman tiedon. Pienen mahdollisuuden näen, että Nelosen sivuilla on tapahtunut tekninen virhe, ja tilaus on mennyt päälle yhdellä klikkauksella, mutta tätä voi olla aika mahdoton todistaa. Sinun sanasi heidän sanaansa vastaan. KKV ei tätä asiaa eduksesi käännä, ellei todella monella ole lyhyessä ajassa käynyt samoin (tuskin). Sanoma voi ehkä taipua perumiseen ja rahojen palautukseen jos tarpeeksi heitä kontaktoit. Ehkä..
Uskottavaa tai ei, mutta näin ainakin osaltani pääsi tapahtumaan. Korttitiedot olin tietenkin unohtanut sinne käyttäjätilille, niin veloitus lähti senkin vuoksi heti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Selaimella ja nimenomaan mobiiliversio, ei ole sovelluksessa käsittääkseni mahdollisuutta ostaa jäsenyyttä. Menin laittamaan sitä koodia sinne, painoin vahingossa sitä Ruutu+ painiketta käyttäjäsivuilla ja pamautti tilauksen päälle instant, kyselemättä yhtään mitään.
Kokeilin juuri mobiiliversiona selaimella, ja sieltä tulee sen Ruutu+ painikkeen jälkeen vielä sivun alalaitaan vahvistuspyyntö ja siitä saa auki myös käyttöehdot. Tällä hetkellä ainakin siis toimii normaalisti.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Selaimella ja nimenomaan mobiiliversio, ei ole sovelluksessa käsittääkseni mahdollisuutta ostaa jäsenyyttä. Menin laittamaan sitä koodia sinne, painoin vahingossa sitä Ruutu+ painiketta käyttäjäsivuilla ja pamautti tilauksen päälle instant, kyselemättä yhtään mitään.
Yritin vielä peruuttaa tapahtuman painamalla palaa edelliselle sivulle, ei auttanut mitään vaik selain pyöritteli latauskuvaketta.



Uskottavaa tai ei, mutta näin ainakin osaltani pääsi tapahtumaan. Korttitiedot olin tietenkin unohtanut sinne käyttäjätilille, niin veloitus lähti senkin vuoksi heti.
Kokeilin juuri iPhonen Safarilla ja totta tosiaan, se tilaus lähti saman tien ilman minkäänlaista vahvistusta. Katsotaan huomenna mitä heidän aspa asiaan sanoo...
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Kokeilin juuri mobiiliversiona selaimella, ja sieltä tulee sen Ruutu+ painikkeen jälkeen vielä sivun alalaitaan vahvistuspyyntö ja siitä saa auki myös käyttöehdot. Tällä hetkellä ainakin siis toimii normaalisti.
Tosiaan tuosta painoin, kokeilin äsken uudestaan niin nyt kyllä kysyy vahvistusta. Toisaalta mulla onkin nyt se tilaus voimassa, niin johtuuko siitä?
Viime kerralla aloin paniikissa hakkaamaan ”palaa edelliselle sivulle”, kun selain alkoi pyörittelemään latauskuvaketta. Ei auttanut vaan tilaus lähti pyörimään, vaikka kerkesin takaisin edelliselle sivulle ennen kuin sivu päivittyi.
 

Liitteet

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Kokeilin juuri iPhonen Safarilla ja totta tosiaan, se tilaus lähti saman tien ilman minkäänlaista vahvistusta. Katsotaan huomenna mitä heidän aspa asiaan sanoo...
Kiitos!
Toivottavasti et joudu tuon summan vuoksi käymään samanlaista vaivaa ja taistelua, mutta pahoin pelkään... Mulla on ollut jo 5 eri asiakaspalvelijaa ja lähetin sen kuluttajaneuvonnan reklamaatio lomakkeen. Eivät siltikään suostuneet minkäänlaiseen vastaantuloon, vaan väittävät, että olen vahvistanut maksun ja ostopäätös on sitova eikä mitään rahoja tulla palauttamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Kokeilin juuri iPhonen Safarilla ja totta tosiaan, se tilaus lähti saman tien ilman minkäänlaista vahvistusta. Katsotaan huomenna mitä heidän aspa asiaan sanoo...
Oli Ruutu+ -palvelun lisäksi automaattisesti joku "Ei mainoksia" 3€/kk vielä mukana.

Edit: On kyllä aika erikoista. Tuolla alhaalla lukee kuinka hyväksyt sitä ja tätä, ja tosiaan pelkkää "Tilaa" -nappia painamalla se oli sitten siinä. Ei ole ennen tällaista ollut, kun näitä tilannut. :D

Ruutu.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Oli Ruutu+ -palvelun lisäksi automaattisesti joku "Ei mainoksia" 3€/kk vielä mukana.

Edit: On kyllä aika erikoista. Tuolla alhaalla lukee kuinka hyväksyt sitä ja tätä, ja tosiaan pelkkää "Tilaa" -nappia painamalla se oli sitten siinä. Ei ole ennen tällaista ollut, kun näitä tilannut. :D

Eli kusettivat vielä 3€ extraa? Tämähän on ihan verrattavissa petokseen, mutta kun katsoo mikä taho työskentelee tuon Ruudun takana, niin eipä tule yllätyksenä.
Ei mulla edes lue tuota pientä printtiä tilausvaiheessa. :facepalm:
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Oli Ruutu+ -palvelun lisäksi automaattisesti joku "Ei mainoksia" 3€/kk vielä mukana.

Edit: On kyllä aika erikoista. Tuolla alhaalla lukee kuinka hyväksyt sitä ja tätä, ja tosiaan pelkkää "Tilaa" -nappia painamalla se oli sitten siinä. Ei ole ennen tällaista ollut, kun näitä tilannut. :D

Ruutu.jpeg
Tämä näkymä on eri kuin minulla tuli, mulla tuli tuo sama kuin Aatu89 linkkasi ylempänä, ja sen kautta mulle tuli vielä vahvistus-näkymä kuten pitääkin. Tässä sun kuvan näkymässähän on jo tilauksen yhteenveto, ja maininta tilausehtojen hyväksynnästä, eli ei kai tässä kuvassa tilaamisessa ole mitään erikoista? Ellei sitten tilaus ole mennyt sinulla jo ennen tätä näkymää?

Edit: On kyllä aika erikoista. Tuolla alhaalla lukee kuinka hyväksyt sitä ja tätä, ja tosiaan pelkkää "Tilaa" -nappia painamalla se oli sitten siinä. Ei ole ennen tällaista ollut, kun näitä tilannut. :D
Näinhän se menee monissa muissakin palveluissa? Tilaa -nappi tietenkin tarkoittaa tilaa. Myöskään laki tuskin tuntee ''vahinko painallus-tilauksia'' tai siis niille oikeutta perua. Olisi aika helppo laittaa kaikki tilaukset ''painoin vahingossa'' -piikkiin jos tulee heti katumapäälle. Mutta se on laitonta, jos jossain kohtaa on ollut mahdollisuus tilata ilman palvelun sisällön kertomista, sekä käyttöehdoista mainintaa (eli linkkiä niihin edes).

Tosiaan tuosta painoin, kokeilin äsken uudestaan niin nyt kyllä kysyy vahvistusta. Toisaalta mulla onkin nyt se tilaus voimassa, niin johtuuko siitä?
Tuo sama näkymä josta laitoit kuvan, näkyy myös mulla. Eikä johdu siitä että tilaus on jo voimassa, koska kokeilin mun toisilla tunnuksilla jossa ei ole tilausta sisällä, ja tuli vahvistusnäkymä vielä. Mutta onhan se mahdollista ettei sulla aikaisemmin tullut erikseen vahvistusta, mutta tuon todentaminen on lähes mahdotonta. @aatu89 mitä odotat KKV:n voivan tehdä tälle? Eihän KKV:kaan voi tätä mitenkään todentaa sinun hyväksi?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Eli kusettivat vielä 3€ extraa?
Mitä kusettamista tuossa on? Tuossa Petrin kuvassa mainitaan tilauksen sisällön yhteenveto, ja maininta käyttöehdoista tuodaan ilmi. Kaikki näyttää olevan ihan kuten pitääkin, ja kuten nuo on miljoonassa muussakin nettipalvelussa.

Ei mulla edes lue tuota pientä printtiä tilausvaiheessa. :facepalm:
Mitä printtiä siis tarkalleen ei tule? Tuota alaosan printtiä vai? Jos kännykästä kyse, niin näyttääkö se koko sivun oikein?

Tämähän on ihan verrattavissa petokseen, mutta kun katsoo mikä taho työskentelee tuon Ruudun takana, niin eipä tule yllätyksenä.
No ei Sanoman kokoisella yrityksellä ole mitään järkeä kusettaa jotain muutamaa lanttia yksittäisiltä asiakkailtaan..
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 151
Missä välissä sä @aatu89 menit maksutiedot laittamaan? Mun lähtökohta on että en laita niitä maksutietoja, ellen ole tilaamassa. Lisäksi kannattaako kympin takia tapella? Asia olisi eri jos olisi isommista summista kyse. Tilasin minäikin kerran ebaysta vahingossa adapterin, jolla ei tee mitään(m.2 -> u.2 adaperi, jonka u.2 liitin oli erehdyttävästi sata liittimen näköinen).
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Tämä näkymä on eri kuin minulla tuli, mulla tuli tuo sama kuin Aatu89 linkkasi ylempänä, ja sen kautta mulle tuli vielä vahvistus-näkymä kuten pitääkin. Tässä sun kuvan näkymässähän on jo tilauksen yhteenveto, ja maininta tilausehtojen hyväksynnästä, eli ei kai tässä kuvassa tilaamisessa ole mitään erikoista? Ellei sitten tilaus ole mennyt sinulla jo ennen tätä näkymää?



Näinhän se menee monissa muissakin palveluissa? Tilaa -nappi tietenkin tarkoittaa tilaa. Myöskään laki tuskin tuntee ''vahinko painallus-tilauksia'' tai siis niille oikeutta perua. Olisi aika helppo laittaa kaikki tilaukset ''painoin vahingossa'' -piikkiin jos tulee heti katumapäälle. Mutta se on laitonta, jos jossain kohtaa on ollut mahdollisuus tilata ilman palvelun sisällön kertomista, sekä käyttöehdoista mainintaa (eli linkkiä niihin edes).



Tuo sama näkymä josta laitoit kuvan, näkyy myös mulla. Eikä johdu siitä että tilaus on jo voimassa, koska kokeilin mun toisilla tunnuksilla jossa ei ole tilausta sisällä, ja tuli vahvistusnäkymä vielä. Mutta onhan se mahdollista ettei sulla aikaisemmin tullut erikseen vahvistusta, mutta tuon todentaminen on lähes mahdotonta. @aatu89 mitä odotat KKV:n voivan tehdä tälle? Eihän KKV:kaan voi tätä mitenkään todentaa sinun hyväksi?
Siis tässä on kyse siitä, että ennen tuota kuvan näkymää ei ole tarvinnut muuta kuin painaa sieltä vasemman yläkulman kolmen viivan valikosta RUUTU+. Ei tule vahvistusnäkymää missään vaiheessa, vaan se on jotenkin oletuksena päällä kuten kuvastakin huomaat.

Edit: Kahden klikkauksen tilaus ilman vahvistusta, ei ole koskaan ennen tullut tällaista vastaan vaikka tulee tilattua kyllä vaikka ja mitä tuotteita/palveluita.

Edit2: Tämä on helppo todentaa, joku iPhone + Safari -käyttäjä tekee näyttötallennuksen tuon tilausvaiheen aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Missä välissä sä @aatu89 menit maksutiedot laittamaan? Mun lähtökohta on että en laita niitä maksutietoja, ellen ole tilaamassa. Lisäksi kannattaako kympin takia tapella? Asia olisi eri jos olisi isommista summista kyse. Tilasin minäikin kerran ebaysta vahingossa adapterin, jolla ei tee mitään(m.2 -> u.2 adaperi, jonka u.2 liitin oli erehdyttävästi sata liittimen näköinen).
Kyseessä varmasti vanha asiakas kuten minä, maksutiedot on tällöin valmiina. Onhan tuo nyt hieman kyseenalainen systeemi...
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
@Lacsative Kyse on siitä, onko tuollainen toiminta moraalisesti hyväksyttävää. Sanoman puolelta täysin tarkoituksella tehty ja valehtelivat mulle viestissä, että vahvistus tulee ennen maksua. Todellisuudessa ei tule, jolloin kuluttaja ei tee tietoista ostopäätöstä. Unohdetaan nuo ”vahingossa” painamiset, laki ei tosiaan tunne sellaista. Ostopäätöksen tuntee.

Olet ilmeisesti käyttänyt Android laitetta, sillä tuon pystyy helposti todentamaan, käyttämällä Safaria ja iOS:ää. Safarilla ei tule mitään vahvistuksia, vaan tilaus alkaa nappia painamalla ellei tilaus ole voimassa, niin kuin aiemmin mainitsin.
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
242
Telian suhteen ainakin sain jonopaikkani alkuperäisessä hinnassa nyt säilytettyä, nyt vaa kiinnostaa saiko neki jotka sai sen 50e lahjakortin. Vaikka ny sinällään en tarvi moista mut tekis mieli viellä kysyä sen perään niin saispaha kesäksi viellä matkakaiuttimen
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Ruutu+ on ihan liian helppoa tilata vahingossa uudestaan jos on tiedot siellä sisällä on valmiina. Jopa mun 8-vuotias poikani kerran tilaili vahingossa sen omalla kännykällään kun mun tunnutkset oli siinä Android appiksessa, eli jopa sen sovelluksen kautta tilaus onnistuu kohtuu vaivattomasti. Tästä tosin yli puoli vuotta aikaa...
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Veikkaisin kyllä ettei mikään "one click order" menisi läpi, jos aiheesta joutuisi viralliesti tappelemaan (laissa tuskin puhutaan mitään virheklikkauksista, mutta sopimuksen syntymiseen varmasti vaaditaan, että käyttäjä ymmärtää tehneensä sopimuksen). Jos jostakusta tuntuu, että yhdellä klikkauksella pitäisi mennä sitovat tilaukset läpi, niin kannattaa käydä jossain tutkimuksissa... Ei siksi, että päässä olisi vikaa, vaan siksi, että uusi superihmisten sukuhaara on löytynyt. Me muut tehdään virheklikkauksia liki päivittäin, etenkin kosketusnäyttöaikakaudella, jossa skrollauksen ka klikkauksen ero on millisekuntoja.

En lähtisi yrittämään mitenkään "peruuttaa" näitä Ruutu+ tilauksia (kun selkeästi ovat ilmoittaneet, että ei käy, eikä mitään peruutusoikeutta olekaan), vaan ilmoittaisin sinne, että en ole tehnyt teidän sopimusta tilauksesta, poistakaa tilaus välittömästi.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Veikkaisin kyllä ettei mikään "one click order" menisi läpi, jos aiheesta joutuisi viralliesti tappelemaan (laissa tuskin puhutaan mitään virheklikkauksista, mutta sopimuksen syntymiseen varmasti vaaditaan, että käyttäjä ymmärtää tehneensä sopimuksen). Jos jostakusta tuntuu, että yhdellä klikkauksella pitäisi mennä sitovat tilaukset läpi, niin kannattaa käydä jossain tutkimuksissa... Ei siksi, että päässä olisi vikaa, vaan siksi, että uusi superihmisten sukuhaara on löytynyt. Me muut tehdään virheklikkauksia liki päivittäin, etenkin kosketusnäyttöaikakaudella, jossa skrollauksen ka klikkauksen ero on millisekuntoja.

En lähtisi yrittämään mitenkään "peruuttaa" näitä Ruutu+ tilauksia (kun selkeästi ovat ilmoittaneet, että ei käy, eikä mitään peruutusoikeutta olekaan), vaan ilmoittaisin sinne, että en ole tehnyt teidän sopimusta tilauksesta, poistakaa tilaus välittömästi.
Juurikin näin, tuossa olettaisi että painamalla "Tilaa" aukeaa uusi sivu, jossa mahdollisesti lisätietoja kyseisestä palvelusta ja jonka alalaidassa vahvistus ja tilausnappi jolla se oikeasti tilataan. Näin on siis ennenkin ollut, ja ilmeisesti nykyäänkin on riippuen millä puhelimella sitä tilausta tekee...
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Kannattaako tästä nyt laittaa viestiä Ruudun asiakaspalveluun vai suoraan KKV:lle?
Kuluttajaneuvonta jo vastasi, että asia kuuluu KKV:lle.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
510
Suoraan vaan rikosilmoitus kehiin, maksuvälinepetos. Tällaiset perseilyt on syytä tehdä yritykselle mahdollisimman kalliiksi ja työtäteettäväksi. Ei ne korjaa paskaa palveluaan, jos muutama tyyppi inisee asiakaspalvelussa vaan.

Asiaa varmaan auttaa myös, jos useampi kuin yksi henkilö tekee ilmoituksen. Yksi ilmoitus menee vielä kylähulluuden piikkiin.

EDIT: No tietty ensin yhden kerran yrittää saada tilauksen poistettua asiakaspalvelun kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Kannattaako tästä nyt laittaa viestiä Ruudun asiakaspalveluun vai suoraan KKV:lle?
Kuluttajaneuvonta jo vastasi, että asia kuuluu KKV:lle.
Itse soitin juuri aspaan, alkaa selvittämään asiaa kun kerroin että muillakin sama ongelma ja että tämä "ominaisuus" ilmeisesti vain iPhonen käyttäjillä. Kilautahan sinne samat tiedot, katotaan mikä on lopputulos. :thumbsup:
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
51
Oks Telia caseen liittyvät nyt hyväksynyt menettelytavan vai odotteletteko kkv linjausta asiasta? Itse en ole hyväksynyt vielä.
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
242
Oks Telia caseen liittyvät nyt hyväksynyt menettelytavan vai odotteletteko kkv linjausta asiasta? Itse en ole hyväksynyt vielä.
Laitoin itse viestin että pistäisivät jonoon takaisin, vaikkakin paska maku jäi tästä niin sain mitä juurikin halusin ja pyysin, että toimittavat kortin kun tulee sopimuksen mukaisesti alkuperäiseen hintaan.
En jaksannu jäädä odottamaan kkv:n vastausta kun ovat jo myöntyneet ja myöntäneet että rikkoivat sopimusta. Edit: mutta varmaan olisi hyvä ollut odottaa
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Edit: Kahden klikkauksen tilaus ilman vahvistusta, ei ole koskaan ennen tullut tällaista vastaan vaikka tulee tilattua kyllä vaikka ja mitä tuotteita/palveluita.
Noniin, kahden klikkauksen, eikä minkään yhden klikkauksen päässä. Aatu väitti alunperin tilanneensa omat-tiedot -sivulta yhdellä klikkauksella, ja tähän en edelleenkään usko. Vähintään sen kaksi klikkausta se vaatii, eikö vain? Varmaan kolme yhteensä, jos laskee sen kolmen väkäsen painamisenkin etusivulta. Ja esim. Netflixiä testasin, ja siellä ihan sama juttu tuon ''tilaa jälkeen'' lähtee tilaus. Ei sielläkään mulle tullut mitään ''vahvista vielä tilaus'' -valintaa tilauksen jälkeen. Tilausputkessa parilla klikkauksella saa tilauksen sisään. Ei Ruutu tässä siis ainoa ole.

@Lacsative Kyse on siitä, onko tuollainen toiminta moraalisesti hyväksyttävää. Sanoman puolelta täysin tarkoituksella tehty ja valehtelivat mulle viestissä, että vahvistus tulee ennen maksua. Todellisuudessa ei tule, jolloin kuluttaja ei tee tietoista ostopäätöstä.
Laki ei tunne mitään -moraalisääntöjä. Kapitalismissa tehdään monia moraalittomia juttuja jatkuvasti, ja kuluttajien käsitys moraalista voi olla eri kuin Suomen laissa. Kapitalismi on moraalisesti hyvin kyseenalainen järjestelmä, kun omistajien voitot ajaa usein kuluttajien edelle, joskus härskistikin. Tässä Ruudun tapauksessa ei edelleen ole todistettu mitään ''ainoastaan yhdellä klikkauksella tilaus''.

Olet ilmeisesti käyttänyt Android laitetta, sillä tuon pystyy helposti todentamaan, käyttämällä Safaria ja iOS:ää. Safarilla ei tule mitään vahvistuksia, vaan tilaus alkaa nappia painamalla ellei tilaus ole voimassa, niin kuin aiemmin mainitsin.
Androidia ja PC:tä olen käyttänyt. @petri.k mistä käyttöjärjestelmästä tuo aiemmin laittamasi kuva oli? Se ei edelleen ollut ainoastaan yhden klikkauksen päästä. Ihan saman näkymän saan PC:llä todennettua, kun tilauksen tekee hieman eri kohdasta. Tällöin minullekkaan ei tule sitä samaa kuin Androidilla, mutta edelleen se tilausyhteenveto tulee vielä -tilaa painamisen jälkeen, eli ei yhdellä klikkauksella saa tilausta sisään.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Ruutu+ on ihan liian helppoa tilata vahingossa uudestaan jos on tiedot siellä sisällä on valmiina. Jopa mun 8-vuotias poikani kerran tilaili vahingossa sen omalla kännykällään kun mun tunnutkset oli siinä Android appiksessa, eli jopa sen sovelluksen kautta tilaus onnistuu kohtuu vaivattomasti. Tästä tosin yli puoli vuotta aikaa...
Joku voisi kysyä, että kannattaako tilaussivua jättää auki, jos joku lapsi voi sieltä tilailla? Ihan kuten ei kannata jättää verkkokaupan ostoskoria auki, jos siellä on maksutiedot valmiiksi kaupalla sisässä. Nopeat kaupat saa jostain verkkokaupoistakin, jos tilausnäkymä on jo auki ja aiemmin tehty tilaus. Kukaan lapsi ei mistään Ruudun etusivulta saa tilausta yhdellä klikkauksella läpi. Tämä on fakta jonka voitte itse käydä kokeilemassa.

Veikkaisin kyllä ettei mikään "one click order" menisi läpi, jos aiheesta joutuisi viralliesti tappelemaan (laissa tuskin puhutaan mitään virheklikkauksista, mutta sopimuksen syntymiseen varmasti vaaditaan, että käyttäjä ymmärtää tehneensä sopimuksen).
Kannattaa lukea nyt ne faktat, tai kokeilla tilausta itse. Mitään ''one click order'' -ei ole edelleen olemassa, jos ei itse lähtökohtaisesti paina jostain etusivulta ''tilaa Ruutu+'', ja senkin jälkeen joutuu vielä painamaan kertaalleen tilaa. Jos ''one click order'' -määritelmäksi riittää teillä se, että on jo valmiiiksi painanut aiemmin jostain ''tilaa'', niin noita ''one click ordereita'' on aika monessa muussakin paikassa.

Mitä tässä on kenellekkään tervejärkiselle ihmiselle epäselvää, että tästä painamalla todella lähtee tilaus? Lain mukaan pitää esittää tilauksen tuotteesta lyhyt yhteenveto (tuossa on), ja mahdollisuus päästä käsiksi käyttöehtoini (alla on sekin). Lisäksi hinta ja tilauksen sitovuus (lopeta koska tahansa lukee) pitää olla. Nämä täyttyy tässä esimerkki kuvassa. Pitääkö aikusille ihmisille tehdä vielä ison TILAA -napin JÄLKEEN ''haluatko varmasti vahvistaa tilauksesi''? Ihan oikeasti.. Tuohon kohtaan asti voi päästä vahinkoklikkauksella, mutta edelleen vaatisi sen TILAA -painamisen vahingossa. Aatun väittämän alkuperäisen tarinan pohjaksi ei ole mitään faktoja. Voi olla järjestelmässä tapahtunut virhe tuolloin, tai sitten ei.

Jos jostakusta tuntuu, että yhdellä klikkauksella pitäisi mennä sitovat tilaukset läpi, niin kannattaa käydä jossain tutkimuksissa... Ei siksi, että päässä olisi vikaa, vaan siksi, että uusi superihmisten sukuhaara on löytynyt. Me muut tehdään virheklikkauksia liki päivittäin, etenkin kosketusnäyttöaikakaudella, jossa skrollauksen ka klikkauksen ero on millisekuntoja.
Kukaan ei ole kirjoittanut, että koko tilausputkessa yhdellä klikkauksella pitäisi mennä sitovat tilaukset läpi. Vielä kerran, tuohon näkymään pääsy vaatii jo etusivulta lähtien useamman klikkauksen. Nyt faktat kuntoon ja puheet tutkimuksista voi kohdistaa omaan lukemisen ymmärtämiseen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
620
Joku voisi kysyä, että kannattaako tilaussivua jättää auki, jos joku lapsi voi sieltä tilailla? Ihan kuten ei kannata jättää verkkokaupan ostoskoria auki, jos siellä on maksutiedot valmiiksi kaupalla sisässä. Nopeat kaupat saa jostain verkkokaupoistakin, jos tilausnäkymä on jo auki ja aiemmin tehty tilaus. Kukaan lapsi ei mistään Ruudun etusivulta saa tilausta yhdellä klikkauksella läpi. Tämä on fakta jonka voitte itse käydä kokeilemassa.
En nyt tässä syyttänyt muuta kuin itseäni koska tuo meni siis omaan piikkiin ja tuli maksettua yksi kk tuota Ruutu+ ihan turhaan. En tiedä miten poika sen sai tilattua tuolla omalla puhelimellansa. Kyseessä siis Android App ja siinä oli kirjatuneena aiemmin omilla tunnuksilla kun oli aikaisemmin tilaus joilloin poikakin pystyi katsomaan kaikkea ohjelmistoa ja ilman mainoksia. Jotenkin siis sen apin kautta se sai sen tilattua vain parilla klikkauksella. Nyt en pysty sitä kokeilemaan mitä se nykyään tekee koska on taas ilmaisjakso käynnissä. Ihan sama... oppirahat maksettu ja pojan kanssa keskusteltu, että ei tilata enää mitään :)
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Tällaiset perseilyt on syytä tehdä yritykselle mahdollisimman kalliiksi ja työtäteettäväksi.
Harmi vaan että samalla nämä syö myös KKV:n rajallisia resursseja. Tuolla on oikeasti kusettaviakin firmoja mm. rakennusalalla olemassa, Sanoma ei kollektiivisesti ''yrityksenä'' ole yksi näistä. Harhaista väittää toisin. Jos heillä Iphonen kohdalla on käynyt järjestelmää uusiessa moka jättää vielä yksi ''VAHVISTA TILAUS'' laittamatta (lain mukaan ei taida olla pakollista edes), niin he sen varmasti korjaa jos on tarpeen. Jos. On tarpeen. Lain mukaan nämä yleensä tehdään, eikä nettikirjoittajien mutufiilistelyjen.

Suoraan vaan rikosilmoitus kehiin, maksuvälinepetos.
Kuvatkaahan youtubeen poliisilaitoksella virkailijoiden ilmeet, kun ilmoitatte maksuvälinepetoksesta joka koskee Sanomaa, tämän asian tiimoilta. Tässä ei ole mitään perusteita maksuvälinepetokselle.. Harhaanjohtavasta tilausputkesta voisi ehkä kyseenalaistaa, mutta jos laki ei ole viidessä vuodessa muuttunut tämän osalta, niin sanon yrityskokemuksella, että Sanoma ei noissa ketjun esimerkkikuvissa riko lakia. Kaikki oleellinen kerrotaan kuluttajille, eikä mitään ''one click order'' tapahdu oikeasti. Tilausputki on tilausputki. Se sisältää kaikki klikkaukset jotka kuluttajan on täytynyt tehdä päästäkseen lopulta tilaamaan.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Huhu, käyttäjä @Lacsative en jaksa lukea puoliakaan sun meuhkaamisesta ja on niin paljon asiavirheitä. Tämä menee jo saman toistamiseksi, pahoittelut ketjua lukeville A) tilaus on mennyt yhdellä napautuksella ns. ”one-click order” kun joku tällaista termiä käytti ja B) ei ole mitään ”Tilaa” nappia ollut koskaan vaan kytkin, joka aktivoi tilauksen ilman käyttäjän suostumusta.
Laitan vielä kerran kuvan tuosta ”kytkimestä” joka aktivoi tilauksen yhdellä painalluksella iOS laitteella ja Safari mobiiliselaimella, jos käyttäjätilillä ei ole aktiivista tilausta voimassa.
E: Boldataan vielä, niin ehkä menee tälle yritysasiantuntijallekin jakeluun.
Ja kiitos vielä @petri.k
En tästä asiasta enempää täällä kirjoittele vaan vien KKV:n käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi näiden todisteiden pohjalta.

F7E31EC8-CE5A-41C7-827F-8F64EC38A5B3.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Huhu, käyttäjä @Lacsative en jaksa lukea puoliakaan sun meuhkaamisesta ja on niin paljon asiavirheitä.
Jos et jaksa lukea toisen tekstejä ja asiasta kuitenkin keskustelet, niin ei kannata keskustella ollenkaan. Aivan nollatason keskustelua tällainen sinun puoleltasi. Petri sentään perustellut kantojaan.

A) tilaus on mennyt yhdellä napautuksella ns. ”one-click order” kun joku tällaista termiä käytti ja B) ei ole mitään ”Tilaa” nappia ollut koskaan vaan kytkin, joka aktivoi tilauksen ilman käyttäjän suostumusta.
Laitan vielä kerran kuvan tuosta ”kytkimestä” joka aktivoi tilauksen yhdellä painalluksella iOS laitteella ja Safari mobiiliselaimella, jos käyttäjätilillä ei ole aktiivista tilausta voimassa.
Ei se kytke tilausta vielä tuolla kuvasi esimerkillä, johan sen itsekin jo aiemmin myönsit, että kun uudelleen testasit niin tuli vahvistus vielä. Alkuperäinen väitteesi omien tietojen kautta "yhdellä klikkauksella" -tilaamisesta on siis edelleen täysin sinun sanojesi varassa. Voi olla että se tapahtuma oli totta, voi olla että ei. Nyt testattuna se ei ainakaan enää päde. Älä siis sotke faktoja nyt, muut menee vain lankaan näistä teksteistäsi.

@aatu89 tuossa kuvassasihan joku kännykän tai selaimen oma alapalkki piilottaa myös käyttöehdoista nelosen maininnan. Se ei ole nelosen vika varmaan.

En tästä asiasta enempää täällä kirjoittele vaan vien KKV:n käsiteltäväksi ja ratkaistavaksi näiden todisteiden pohjalta.
Kun KKV tätä itse testaa, niin ainakaan tämän ketjun kuvien ja omien testieni perusteella he eivät pysty mitään yhden klikkauksen tilausta tekeemään, kun puhutaan koko tilausputkesta. Tuonne sinun kuvasi kohtaan edes päästäksesi, on jo pitänyt painaa aiemmin painiketta.

Etsi ne väittämäsi asiavirheet ja haasta suoraan niitä, äläkä kirjoita lämpimikseen. Lainattu tai jopa lainaamaton keskustelu asian vierestä on nykyään Internet-keskustelujen laiskinta touhua. Ei näin. Tämä oli tässä, jos ei asiapitoisia argumentteja ilmene suoraan keskusteluun.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Ei se kytke tilausta vielä tuolla kuvasi esimerkillä, johan sen itsekin jo aiemmin myönsit, että kun uudelleen testasit niin tuli vahvistus vielä. Alkuperäinen väitteesi omien tietojen kautta "yhdellä klikkauksella" -tilaamisesta on siis edelleen täysin sinun sanojesi varassa. Voi olla että se tapahtuma oli totta, voi olla että ei. Nyt testattuna se ei ainakaan enää päde. Älä siis sotke faktoja nyt, muut menee vain lankaan näistä teksteistäsi.
Nyt olet jo useamman viestin verran haukkunut suu vaahdossa muita keskustelijoita milloin valehtelijoiksi, milloin lukutaidoittomiksi, milloin miksi. Josko pistäisit vähän jäitä hattuun ja osallistuisit keskusteluun siitä näkövinkkelistä, keskustelunavaaja ei olekaan typerä valehtelija? En näe mitään syytä epäillä, etteikö avauspostauksen yhden klikkauksen tilaus olisi skenaariona mahdollinen. Pitäisin tarinaa hyvinkin mahollisena, koska kun Ruudun sivuja vähän pläräilee, niin siellä ei oikeastaan ole mitään sen kummempaa checkout-prosessia, jota olisi "mahdoton" ohittaa. Ei tarvitse kummoista bugia, että järjestelmä jättää sopivassa tilanteessa yhden modaalin näyttämättä ja se oli siinä.

Voi myös olla, että aloituspostaaja on epähuomiossa tehnyt jotain, jota ei kerro. Ainakin kun yrittää aloittaa ilmaista kokeilujaksoa, niin ainakin siitä tuleva popuppi on niin "onneton", että nähdäkseni se on helppo vahinkokuitata. Ei tartte kuin lepuuttaa kämmentä sopivassa kohtaa kosketusnäyttöä, klikata tilaus "päälle" ja kuittaus meni samantien. Eikä tässäkään skenaariossa aloituspostaaja olisi valehtelija.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Nyt olet jo useamman viestin verran haukkunut suu vaahdossa muita keskustelijoita milloin valehtelijoiksi, milloin lukutaidoittomiksi, milloin miksi. Josko pistäisit vähän jäitä hattuun ja osallistuisit keskusteluun siitä näkövinkkelistä, keskustelunavaaja ei olekaan typerä valehtelija?
Näytätkö missä kohtaa olen haukkunut ketään valehtelijaksi, tai typeräksi valehtelelijaksi? Se että kyseenalaistan toisen tarinaa, ei ole suora syytös, olen aina myös maininnut mahdollisuuden sille, että järjestelmässä todella on tapahtunut yksittäinen virhe. Viittaus lukutaitoon oli sinun "kannattaa käydä jossain tutkimuksissa" -tekstiisi vastaus, jolla ilmiselvästi viittasit minuun. Toki voit väittää ettet viitannut, mutta nuo keskusteluun osallistumiset lainaamatta keskustelijoita on todella ärsyttävää puuhaa. Siten voi helposti myös väännellä toisen sanoja ilman näkyvää kontekstia. Mutta molempien heitot varmasti tasapuolisen mauttomia. Jätetäänkö nyt molemmat nämä pois ja keskustellaan itse asiasta? Ja nuo jäitä hattuun on aivan turhia kans. Kiitos.

En näe mitään syytä epäillä, etteikö avauspostauksen yhden klikkauksen tilaus olisi skenaariona mahdollinen.
Kyllä, mahdollista se on. Itse en henkilökohtaisesti sitä usko, mutta mitä sitten? Faktoja ei ole kenelläkään, joten pidetään mielipiteemme ja mennään eteenpäin. Nyt keskustelussa on olleet väitteet yhden klikkauksen järjestelmästä, joka on fiktiota. Ja sen olen monta kertaa perustellut. Vastauksia niihin kohtiin ei yllättäen ole tullut..

Voi myös olla, että aloituspostaaja on epähuomiossa tehnyt jotain, jota ei kerro.
Näin on. Hyvä. Nyt olemme tässä asiassa samalla sivulla. On voinut epähuomiossa myös painaa jotain muutakin, kuka tietää. Tiedän myös tapauksia jossa katumuksen vuoksi syytetään järjestelmää ja raivotaan asiakaspalveluita myöten, mutta en syytä nyt aatua tästä, ja edelleen, on mahdollista että AP:n tapauksessa kävi järjestelmässä virhe.

Ainakin kun yrittää aloittaa ilmaista kokeilujaksoa, niin ainakin siitä tuleva popuppi on niin "onneton", että nähdäkseni se on helppo vahinkokuitata. Ei tartte kuin lepuuttaa kämmentä sopivassa kohtaa kosketusnäyttöä, klikata tilaus "päälle" ja kuittaus meni samantien. Eikä tässäkään skenaariossa aloituspostaaja olisi valehtelija.
Kyse ei ole alunperin ollut kokeilujaksosta
Mutta kun ilmainen kokeilu ei veloita tilauksen jälkeen vielä mitään, niin mitä vahinkoa tuota kautta syntyy? Eikä tuokaan taida olla kokonaisuutena vain yhden klikkauksen juttu? Eli kokonaisuudella tarkoitan kaikkia tilaukseen meneviä klikkauksia siellä nelosen sivulla, ja se alkanee yleensä etusivulta tai muulta kuin tilaussivulta. Ei kai nyt kukaan tilaussivua pidä jatkuvasti valmiina päällä?

Monenko klikkauksen päässä ne tilaukset pitäisi yleisesti ottaen mielestäsi olla? Etusivulta kun lähdetään, niin montako? Minusta se riittää aivan hyvin, että etusivulta tai vastaavasta painetaan jotain tilaa -kohtaa eli osoitetaan kiinnostusta tuotteeseen, ja jos se olikin vahinko, niin vielä tulee yksi kohta ennen tilausta, tai siis Androidilla ja PC:llä vielä kaksi kohtaa lisää. Applella ja Safarilla ilmeisesti kokonaisuutena vain 2 klikkausta. Tähän tosin en ole saanut petriltä vahvistusta. Edit: Tarkennus ja lisäys.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Ruutukeissiin nyt hieman tarkennuksia:

Omalla kohdalla (iPhone + Safari) keissi menee näin: Kun olen kirjautuneena sisään ja painan etusivulla tuon kolmen viivan valikon auki, tulee (ennen tilausta) tuo "RUUTU+ Tilaa". Miksi tässä edes pitää olla mainittuna tuo "Tilaa", ellei ole tarkoitus saada harhatilauksia aikaiseksi?

Ruutu4.jpeg

Sen jälkeen tuli tämän näköinen ruutu. Alhaalla jo tilausehtojen hyväksyntä diipadaapa mainittuna, ja tuosta jos painaa "TILAA" niin se tosiaan tilaa sen sillä sekunnilla.

Ruutu2.jpeg

Nyt kun tilaus on jo voimassa, niin tuosta kolmen viivan valikosta on jääny sana "Tilaa" puuttumaan kokonaan, koska se on jo tilattu. Hieman hämärä tapa, etten sanoisi...

Ruutu5.jpeg

Ja aiemmin mainittu liukukytkin löytyykin sitten omien tilausten valikosta tällä tavalla, kuvassa esimerkki siitä miten tässä pyydetään vahvistusta tilaukselle sen jälkeen, kun kytkin on vedetty oikealle.

Ruutu3.jpeg


Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, niin tämä on erittäin kyseenalainen tapa. Miksei tuo samainen liukukytkin oikeine vahvistuksineen ole käytössä tuossa yllä olevassa esimerkissä? Tämä olisi se oikeaoppinen tapa, tuo yllä oleva esimerkki on aivan täyttä harhautusta.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Mulla se meni näin, haluan tarkastella profiliiani ja aktivoida lahjakortin

8CE89DD2-AC0E-4237-B41E-EC93CF5B783D.jpeg
Menen tilaukset kohtaan, koska haluan tarkastella tilauksiani, veloituksia, profiilia yms. ja mistä voin aktivoida lahjakortin

F3970000-0734-4F13-BEE8-A42DF4146182.jpeg
Menen aktivoimaan lahjakorttia. Minulla voi olla vaikka Parkinsonin tauti ja käteni sekä sormeni tärisevät hieman sen vuoksi. Napautan ”vahingossa” (tiedän ei ole olemassa vahinkoja, on olemassa vain tekoja) kytkimen päältä. Kytkin aktivoituu ja veloitus tapahtuu samantien, ei peruutusoikeutta, ei palautusoikeutta.
Valitus ystävällisesti aspaan. Aspan vastaus (kopio sähköposti viestistä): ”Tilausta tehdessä on asiakkaan erikseen aktivoitava tilaus vahvistamalla se. Niin kuin aikaisemmassa viestissä kerrotaankin, tilaus ei aktivoidu itsestään eikä myöskään jos ruudun sivuja selailee (tämä kohta täyttä saivartelua ja asiakkaan aliarvioimista, en ole sellaista väittänytkään). Mikäli tilauksen tekee painamalla ”Vahvista tilaus”, tilaus lähtee saman tien käyntiin. Tililtäsi on veloitettu suostumuksellasi koska olet aktivoinut tilauksen.” :confused:
Lopputulos, olen tyytymätön ja tuohtunut asiakas niin asiakaspalveluun (asiakkaalle saivartelu) kuin verkkosivun toimintaan. Vaadin oikeutta ja selvitystä, en vittuilua, että tilaus ei aktivoidu ”itsestään : D”.
Turhaan täällä enää selittelen, ei johda mihinkään. Asia viety KKV:lle ja sieltä saan todennäköisesti edes jonkinlaisen mielenrauhan, selvityksen ja päätöksen tälle keissille. Ei vituta 6,95€ vaan koko Sanoma Media ja henkilöstö. Ilmeisesti pitäis vaan antaa olla ja niellä tappionsa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Monenko klikkauksen päässä ne tilaukset pitäisi yleisesti ottaen mielestäsi olla? Etusivulta kun lähdetään, niin montako? Minusta se riittää aivan hyvin, että etusivulta tai vastaavasta painetaan jotain tilaa -kohtaa eli osoitetaan kiinnostusta tuotteeseen, ja jos se olikin vahinko, niin vielä tulee yksi kohta ennen tilausta, tai siis Androidilla ja PC:llä vielä kaksi kohtaa lisää. Applella ja Safarilla ilmeisesti kokonaisuutena vain 2 klikkausta. Tähän tosin en ole saanut petriltä vahvistusta. Edit: Tarkennus ja lisäys.
Klikkausten määrä on irrelevanttia. Yksi voi riittää, kaksi, tai kenties kolme. Tilaus pitää olla tietoisesti tehty, ei vahingossa. En jaksa mitenkään uskoa, että kukaan on sitä mieltä, että on ok, että kaupias katsoo sitovan tilauksen muodostuneen, vaikka käyttäjä ei ole tilausta mielestään tehnyt? En ole lakimies, mutta kovasti paljon haluaisin uskoa, että myös oikeus viime kädessä ottaisi tämän kannan (näyttökysymykset asiana erikseen, siinä olen samaa mieltä, että kovin kovin vaikeaa on näyttää mitään toteen).

Loppu onkin käyttöliittymäsuunnittelua. Yksi tarkoituksella tehty klikkaus mielestäni riittää mainiosti, jos käyttäjä on paikassa, jossa ymmärtää yhden klikkauksen muodostavan tilauksen (en nyt jaksa muistaa mitä, mutta tällaisia palveluita olen käyttänyt itsekin ja olen hyvin tyytyväinen, ettei tarvitse turhia klikutella). Kaksi tarkoituksella tehtyä klikkausta kuulostaisi paremmalta ja kolme ehkä liioittelulta. Käytän tarkoituksella termiä tarkoituksella tehty klikkaus. Jos käyttöliittymä suunnitellaan siten, että vahvistusklikkauksia voi tehdä vahingossa, niin ei se mikään oikea "klikkaus" silloin ole ja ihan sama, vaikka käyttäjä tekisi 10 "klikkausta", jos ne eivät ole tarkoituksella tehty. Kosketusnäytöt ovat muuttaneet tilannetta merkittävästi, koska vahinkoklikkausia on äärimmäisen helppo tehdä. Jokainen tekee varmasti päivässä useita, yleensä vahinkoklikkaus ei kuitenkaan osu minkään kontrollin päälle, mutta silloin tällöin osuu. Montako vahinkotykkäystä itse kukin on mobiililaitteella tehnyt somessa? Ei ole sattumaa, että mobiililaitteilla käytetään klikkausten sijasta erilaisia pyyhkäisyjä vahvistamaan asioita, joissa vahinkoklikkaus tekisi hallaa.

Itse olen yhden (1) kerran onnistunut tekemään vahinkotilauksen. Taisi olla DigitalOcean, kun katselin erilaisia tarjolla olevia virtuaalipalvelimia ja halusin tarkempia lisätietoja virtuaalipalvelimesta. Klikkasin palvelinta ja hämmästyksekseni tämä muodosti välittömästi tilauksen ilman, että minulla oli mitään tietoa, että näin tulee käymään. DigitalOceanilla ongelmaa ei kuitenkaan ollut, koska laskutus tapahtui käytön mukaan, olisin voinut perua tilauksen välittömästi ja laskua ei olisi tullut ja lopulta päätin pitää palvelimen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889

Menen aktivoimaan lahjakorttia. Minulla voi olla vaikka Parkinsonin tauti ja käteni sekä sormeni tärisevät hieman sen vuoksi. Napautan ”vahingossa” (tiedän ei ole olemassa vahinkoja, on olemassa vain tekoja) kytkimen päältä. Kytkin aktivoituu ja veloitus tapahtuu samantien, ei peruutusoikeutta, ei palautusoikeutta.
Ei ole väliä, vaikka olisi tarkoituksella tuon kytkimen napsauttanut päälle. Se ei voi palvelun omien ehtojenkaan mukaan muodostaa vielä tilausta (jää uupumaan popuppi, jossa on linkit käyttöehtoihin, jotka kuittaat hyväksyväsi). Eli jos tilaus todellakin lähtee tuosta kytkimesta suoraan ilman mitään muuta, niin asiassa ei varmaan ole mitään epäselvää. Näyttökysymykset voivat tosiaan olla vähän vaikeampia. Jos olisi iPhone, niin testaisin itse, mutta harmi kyllä ei ole.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Tilaus pitää olla tietoisesti tehty, ei vahingossa.
Tämä pitää tietysti paikkansa, mutta itselleni ainakin herää kysymys että eikö tuossa yleensä tarvitse syöttää tietoja. Esim. omat henkilötietonsa, pankkikortin tai maksutapansa tiedot jne.

Toki on täysin mahdollista että ne tekee joko "automaattisesti" (tietyt palvelut jotka säilyttävät salasanoja tms. voivat tehdä tätä) tai sitten on aiemmin ostanut jostain paikasta jotain eikä ole poistanut tietoja.

Tämän takia esim. tilanteet missä "yllätyksenä" vanhemmille tulee jopa kymmenien tuhansien euroja (tai dollarien) laskut jostain mobiilipeleistä tms. ovat aina hieman aiheuttaneet minulle ärsytystä.

Eli vanhemmat ovat joko omaan tai lastensa laitteeseen laittaneet kaikki henkilökohtaiset tietonsa sekä maksupalvelutietonsa ja sitten kun lapsi saa täysin vapaasti temmeltää kyseisellä laitteella "vahingossa" yleensä pitkän ajan kuluessa tulee suuri lasku jolloin vanhemmat vasta huomaavat asian ja alkavat valittaa.

Voidaan siis kysyä miten "vahinko" voi syntyä? Eli silloin kyllä, kyseessä on vahinko jos et itse ole laittanut mitään henkilötietojasi tai maksutietojasi ja jotenkin silti sinun nimissäsi tehdään tilaus ja sinulle tulee laskua tai sinun tiliäsi yritetään veloittaa. Mutta jos olet itse laittanut kaikki tiedot, et ole viitsinyt niitä poistaa ja annat / myyt laitteen jonkun muun käyttöön syy on ainakin osittain sinun.

Toki on tiettyjä tilanteita missä sinua on käytetty hyväksi (ns. hyväuskoisuus) ja olet lainannut jollekin vaikka kännykkääsi tai pankkikorttiasi ja otaksunut että toinen tekee mitä pyydät / itse sanoo tekevänsä mutta toinekin onkin sen soiton (tai vaikka "haen sulle ja itselleni yhden oluen") sijaan myös tilannut jotain / maksanut laskun / ottanut pikavipin / käyttänyt lähimaksu tms. ominaisuutta tai tehnyt muuta outoa.

Myös joissain puhelinmyynti tms. tapauksissa tämä raja voi olla hieman häälyvä ja varsinkin vanhempia ihmisiä on huijattu (ilmainen näyte tai esite muuttuukin puhelimessa tehdyksi sopimukseksi).
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Ruutukeissiin nyt hieman tarkennuksia:

Omalla kohdalla (iPhone + Safari) keissi menee näin: Kun olen kirjautuneena sisään ja painan etusivulla tuon kolmen viivan valikon auki, tulee (ennen tilausta) tuo "RUUTU+ Tilaa". Miksi tässä edes pitää olla mainittuna tuo "Tilaa", ellei ole tarkoitus saada harhatilauksia aikaiseksi?

Ruutu4.jpeg

Sen jälkeen tuli tämän näköinen ruutu. Alhaalla jo tilausehtojen hyväksyntä diipadaapa mainittuna, ja tuosta jos painaa "TILAA" niin se tosiaan tilaa sen sillä sekunnilla.

Ruutu2.jpeg
Tämä näkymä on ilmeisesti Safarilla ja Applen laitteilla eri (Sanoman tekemä tietenkin), koska Androidilla ja PC:llä tulee tuo liukukytkin ja sen jälkeen vielä vahvistettava. Sanoisin että tuo Apple + Safari saisi olla myös tilaussivulla kahden klikkauksen päässä, laittakaa siitä Sanomalle kehitysehdotus. Mutta, tuossa kohdassa mainitaan ennen Tilaa -nappia kaikki mitä KKV minun tietojeni mukaan vaatii, eli lakia Sanoma ei tässä taida rikkoa. Jos joku löytää toisenlaista tietoa KKV:lta, niin linkatkaa.
Tämä on minusta kyseenalainen koska vahinkopainalluksia ei Safari+Apple anneta anteeksi, mutta ehtojen puolesta ei harhaanjohtoa ole, kun ne kerran kaikki mainitaan ennen tilausta. Saisi olla myös Applella ja Safarilla silti se toinen vahvistava, ehdottomasti. Sanoma tuon varmaan muuttaa, jos joku asiansa osaava henkilö saa tietoonsa. Ei noilla vahinkopainalluksilla kannata rahastaa pitkässä juoksussa, ei ainakaan noin pieniä summia.

Nyt kun tilaus on jo voimassa, niin tuosta kolmen viivan valikosta on jääny sana "Tilaa" puuttumaan kokonaan, koska se on jo tilattu. Hieman hämärä tapa, etten sanoisi...
No tässä en näe mitään hämärää. Eikö se ole aika loogista, että tilaa valinta jää puuttumaan, jos palvelu on jo tilattu? Ei kai sitä pidä voida kahta kertaa tilata päällekkäin samoilla tunnuksilla.

Sanoo kuka tahansa mitä tahansa, niin tämä on erittäin kyseenalainen tapa. Miksei tuo samainen liukukytkin oikeine vahvistuksineen ole käytössä tuossa yllä olevassa esimerkissä?
Kyllä, kyseenalaisena pidän itsekin tuota Applen ja Safarin näkymää, nyt kun asiaa tarkemmin avasit. Toivotaan että Sanoma korjaa. Mutta KKV:n näkökulmasta en näe tässä mitään laitonta. Voi sitä sieltäkin kuitenkin kysyä, jos joku haluaa.
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
No tässä en näe mitään hämärää. Eikö se ole aika loogista, että tilaa valinta jää puuttumaan, jos palvelu on jo tilattu? Ei kai sitä pidä voida kahta kertaa tilata päällekkäin samoilla tunnuksilla.
Tarkoitan lähinnä sitä, että miksi tuossa ei voisi vain lukea RUUTU+ riippumatta siitä, onko se tilattu vai ei? Näin on siis ennen ollut, olen tilannut ja perunut tuon useasti vuosien varrella, en tiedä missä vaiheessa on muuttunut tällaiseksi...

Haetaanko tuossa nyt sitä, että olet klikannut tietoisesti tilausnappia jonka jälkeen olevalla sivulla toisella "Tilaa" -painalluksella tilaus tosiaan lähtee samantien.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 315
Eli jos tilaus todellakin lähtee tuosta kytkimesta suoraan ilman mitään muuta, niin asiassa ei varmaan ole mitään epäselvää.
Ei se normaalitilanteessa vielä tuosta kytkimestä lähde päälle. Aatu sen itsekin vielä testasi, ja viime sivulla jo kertaalleen totesi, että nyt tulee vahvistus vielä alas, ja siinä ei pitäisi olla sen jälkeen kyllä kuluttajalle mitään epäselvää? Olen monella laitteella saanut tuon ihan saman kytkin-näkymän, ja aina on tullut painamisen jälkeen vielä alas vahvistuspyyntö. Jos ei Aatun alkuperäisessä tilauksessa ole tullut, niin sitten järjestelmässä ollut vika.

Tarkoitan lähinnä sitä, että miksi tuossa ei voisi vain lukea RUUTU+ riippumatta siitä, onko se tilattu vai ei? Näin on siis ennen ollut, olen tilannut ja perunut tuon useasti vuosien varrella, en tiedä missä vaiheessa on muuttunut tällaiseksi...
Luultavasti haluttu laittaa jo etusivulle se "Tilaa" -mahdollisuus, koska muualla etusivultahan tai väkäsistä ei taida päästä suoraan tilaamaan?

Haetaanko tuossa nyt sitä, että olet klikannut tietoisesti tilausnappia jonka jälkeen olevalla sivulla toisella "Tilaa" -painalluksella tilaus tosiaan lähtee samantien.
Luultavasti haetaan joo. Mutta siis Androidilla ja PC:llä tuo näkymä on eri, eli sieltä tulee se kuvissa näytetty kytkin, ja sen jälkeen vielä "vahvista" valinta erikseen. Applen ja Safarin tapauksessa siis yhtä painallusta lyhempi polku tilata, ja saisi minunkin puolesta olla vielä vahvista sielläkin, eikä suoraa tilausta vielä tilaa-napista. Kuluttajaystävällisempää se olisi.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 050
Sain nyt tänä aamuna hyvityksen tuosta Ruutu+ tilauksesta. Laitoin samat kuvat kuin ylempänä tekstien kera. Ilmeisesti verkkosivulla siis on virhe, jolloin iOS käyttäjät voivat aktivoida tilauksen vahvistamatta sitä, tai sitten tarpeeksi kova ruikuttaminen tuotti tulosta. En tiedä, enkä lähde uudestaan kokeilemaan :swhew:
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Sain nyt tänä aamuna hyvityksen tuosta Ruutu+ tilauksesta. Laitoin samat kuvat kuin ylempänä tekstien kera. Ilmeisesti verkkosivulla siis on virhe, jolloin iOS käyttäjät voivat aktivoida tilauksen vahvistamatta sitä, tai sitten tarpeeksi kova ruikuttaminen tuotti tulosta. En tiedä, enkä lähde uudestaan kokeilemaan :swhew:
Täytyy siis jatkaa vääntämistä, sain juuri nimittäin ensimmäisen vastauksen lähettämääni palautteeseen ja siinä oli tämä tyypillinen litania kuinka tilausta ei voida perua ja se on sitova. Soitin heille perjantaina vielä erikseen ja minulle luvattiin palata ihan eri henkilön toimesta, joka tämän sähköpostin tänään lähetti. :D
 
Liittynyt
17.02.2021
Viestejä
371
Täytyy siis jatkaa vääntämistä, sain juuri nimittäin ensimmäisen vastauksen lähettämääni palautteeseen ja siinä oli tämä tyypillinen litania kuinka tilausta ei voida perua ja se on sitova. Soitin heille perjantaina vielä erikseen ja minulle luvattiin palata ihan eri henkilön toimesta, joka tämän sähköpostin tänään lähetti. :D
Loppu hyvin, kaikki hyvin. :D

7C323447-C9AB-4617-95EE-F1B1DD32D0F2.jpeg
 
Liittynyt
29.11.2020
Viestejä
242
kkv vastasi ja kertoi ohjeet miten hoitaa Telia case ja asia on ilmeisesti kunnossa, oltaisiin lisäksi nähtävästi voitu vaatia katehankintaa mutta tässähän tapauksessa joutuu jonon perälle kun täysin sama malli täytyy olla myös niin ei tuf oc kohdalla hyvät eväät olisi.

Mutta mutta täytyykö mun lähettää heille viestiä että teillä meni minun kohdalla malli väärin, viittaapin rtx 3080 strix mallistoon vaikka laitoin heille kyllä että tuf oc mallistosta on tilaus sisässä, kuvineen myöten. Ei varmaan tässä enää tarvi kun Telian kohdalla kai ollaan päästy sopuun?

Edit: meni vahingossa väärään kanavaan piti mennä siihen kaupankäynnin kiistatilanteet.

Joten aiheeseen ainaki sen verran:
jos hyvin menee asiat mun pitäs olla aika lähellä jonon päätä kuin häntää niin ehkä Telialta voi tulla kortti tänä vuonna, mutta taitaa olla toiveajattelua kun niille tulee kpl määrissä nähtävästi 1-2 korttia ainakin 3070 kortin kohdalla näin oli mitä niiden yhteisössä mainittu. Täytyypä kaivaa milloin oli viimeisin Tuf oc mallin saaja saannu kortinsa Telialta muistaisin että oli yksi tapaus ainaki täällä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
04.11.2020
Viestejä
262
kkv vastasi ja kertoi ohjeet miten hoitaa Telia case ja asia on ilmeisesti kunnossa, oltaisiin lisäksi nähtävästi voitu vaatia katehankintaa mutta tässähän tapauksessa joutuu jonon perälle kun täysin sama malli täytyy olla myös niin ei tuf oc kohdalla hyvät eväät olisi.

Mutta mutta täytyykö mun lähettää heille viestiä että teillä meni minun kohdalla malli väärin, viittaapin rtx 3080 strix mallistoon vaikka laitoin heille kyllä että tuf oc mallistosta on tilaus sisässä, kuvineen myöten. Ei varmaan tässä enää tarvi kun Telian kohdalla kai ollaan päästy sopuun?

Edit: meni vahingossa väärään kanavaan piti mennä siihen kaupankäynnin kiistatilanteet.

Joten aiheeseen ainaki sen verran:
jos hyvin menee asiat mun pitäs olla aika lähellä jonon päätä kuin häntää niin ehkä Telialta voi tulla kortti tänä vuonna, mutta taitaa olla toiveajattelua kun niille tulee kpl määrissä nähtävästi 1-2 korttia ainakin 3070 kortin kohdalla näin oli mitä niiden yhteisössä mainittu. Täytyypä kaivaa milloin oli viimeisin Tuf oc mallin saaja saannu kortinsa Telialta muistaisin että oli yksi tapaus ainaki täällä.

Joko muuten joku on vienyt KKV:n käsittelyyn tämän suuren määrän RTX 3080 MSI Gaming X Trio -tilauksien peruutuksia?
Melko väkisin keksityiltä syiltä kuulostivat mitä täältä on lukenut ja koitetaan vain kaivaa tilaisuuden tullen porsaanreikä jättää ko. tuotteesta nykypäivän markkinahintaan nähden edulliseen hintaan tehdyt tilaukset toimittamatta. Täytynee seurata tilannetta ja kiertää jatkossa tuo liike kaukaa mikäli jättävät tilaukset toimittamatta kun näyttäisi löytyvän parempiakin toimittajia, jotka toimivat reilusti kuluttajan kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
83
Verkkokauppa.com perui nuo kanssa mitä erikoisemmilla syillä. Laitoin asiakaspalveluun viestiä asiasta ja "pysyvät päätöksessään".
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Jos tämä ei ollut sarkasmia, niin ei ollut ensimmäinen kerta. Vastahan ne perseili sen Lego-keissin kanssa.
Ai mitä legojen kanssa on tapahtunut? Siis verkkokauppa myi ihan samaan hintaan legoja alennuksessa kuin monissa tavaratalokaupoissakin sesonkien/mallien poistuessa näkyy.. Eikö verkkokauppa niitä myyny oikeasti kellekkään, hintavirhekkö se muka oli?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 582
Viestejä
4 205 055
Jäsenet
70 921
Uusin jäsen
m4ke72

Hinta.fi

Ylös Bottom