Katsastus

Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Atoyltä kysyin joskus pyöränkulmien suuntausta, hinta-arvio oli 200€, jos kaikki aukeaa helposti... Meinasin pudota tuolilta...

Vein sitten toiseen liikkeeseen samalla paikkakunnalla. 70€ ja homma hoidettu...

Olisin toki itse tehnyt, mutta, kun piti alusta muutos katsastaa, niin tarvi lapun.
No sitten ei ainakaan tuohon liikkeeseen jos hintataso on tuollainen.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
900
Onko Dieseleitä alettu syynäämään tarkemmin katsastuksessa ? Viime vuonna oli uutisia että aletaan tutkimaan onko saastelaitteita peukaloitu.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
297
Ainakin läheisen vanha vapaastihengittävä dieseli meni ongelmitta läpi, jossa on vain EGR. Ilmeisesti se on tulpattu, mutta sitä ei voi tästä mitenkään tarkistaa vähällä vaivalla.

Kannattaa viedä jonnekin muualle kuin A-katsastukseen.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Miten viimeinen mahdollinen katsastuspäivä on eri kuin edellinen katsastuspäivä? Eikö tuon pitäisi olla aina tasan vuosi eteenpäin edellisestä? Jos haluaa katsastaa max 30 päivää etukäteen ettei katsastusajankohta siirry, niin kummasta päivämäärästä tuo 30 päivää nyt lasketaan?
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
350
Miten viimeinen mahdollinen katsastuspäivä on eri kuin edellinen katsastuspäivä? Eikö tuon pitäisi olla aina tasan vuosi eteenpäin edellisestä? Jos haluaa katsastaa max 30 päivää etukäteen ettei katsastusajankohta siirry, niin kummasta päivämäärästä tuo 30 päivää nyt lasketaan?
Jos auto katsastetaan viimeisen 30 päivän aikarajan puitteissa, silloin edellinen katsastuspäivä ja viimeinen katsastuspäivä voivat olla eri. Jos katsastat tämän 30 päivän aikarajan ulkopuolella niin silloin siitä katsastuspäivästä tulee seuraavalle vuodelle uusi viimeinen katsastuspäivä.

Kun katsastat kuukautta (30 päivää) ennen viimeistä mahdollista katsastuspäivää niin seuraavan katsastuksen ajankohta ei muutu. Saat silloin uudelle kaudelle ajoaikaa täyden vuoden + jäljellä olevat päivät kuluvalta kaudelta eli 12kk + max 1kk.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Tuleekohan katsastuksessa sanomista jos toisen puolen ajovalo on kirkkaampi kuin toisen? Edellinen omistaja vissiin pihistellyt ja vaihtanut vain toiselle puolelle. Olisi kai ne toki hyvä vaihtaa kuitenkin, sen ikäluokan auto että onnistuu sentään helposti vaikka kotipihassa.

Sinänsä en kyllä ymmärrä tuollaista pihistelyä, halogeenipolttimot maksaa mallista riippuen jotain euroja per kpl...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 333
Tuleekohan katsastuksessa sanomista jos toisen puolen ajovalo on kirkkaampi kuin toisen? Edellinen omistaja vissiin pihistellyt ja vaihtanut vain toiselle puolelle. Olisi kai ne toki hyvä vaihtaa kuitenkin, sen ikäluokan auto että onnistuu sentään helposti vaikka kotipihassa.

Sinänsä en kyllä ymmärrä tuollaista pihistelyä, halogeenipolttimot maksaa mallista riippuen jotain euroja per kpl...
Ei tule. Kunhan nyt palaa ja kuvio ok. Jos kuviosta sanomista niin korkeintaan korjauskehotus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 802
Jos on Xenonit, niin pitääkö lampunpesurien toimia?

Jos ei, niin lienee sopivaa vetää letkut tukkoon ja napsia johdot hittoon ettei mokoman pesurit nouse puskurista lamppujen eteen jumittamaan, tai toinen jumittaa. Volvo V70 mk3.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
891
Sinänsä en kyllä ymmärrä tuollaista pihistelyä, halogeenipolttimot maksaa mallista riippuen jotain euroja per kpl...
Siinä voi olla ihan sekin, että johonkin 2000-luvun alun kikkareeseen pitää tehdä hommia yhden lampun vaihtamiseen niin paljon, että helpompi vaihtaa vain se palanut puoli kerrallaan.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Siinä voi olla ihan sekin, että johonkin 2000-luvun alun kikkareeseen pitää tehdä hommia yhden lampun vaihtamiseen niin paljon, että helpompi vaihtaa vain se palanut puoli kerrallaan.
No tässä ei ole siitäkään kyse. Umpiot saa irti ihan hetkessä ja polttimot saa sitten vaihdettua ihan helposti.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Apukuskin puolella pieni halkeama lasissa. Tuohon ei edes oikeastaan kiinnitä huomiota ajaessa, mutta osuu pyyhkijöiden pyyhkimälle alueelle, joten korjauskehotus ilmeisesti todennäköisesti tulee?

Hylkäykseen ja jälkikatsastukseen pitää ilmeisesti olla aika pahasti näkyvyyttä haittaava halkeama tai kiveniskemä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 407
Apukuskin puolella pieni halkeama lasissa. Tuohon ei edes oikeastaan kiinnitä huomiota ajaessa, mutta osuu pyyhkijöiden pyyhkimälle alueelle, joten korjauskehotus ilmeisesti todennäköisesti tulee?

Hylkäykseen ja jälkikatsastukseen pitää ilmeisesti olla aika pahasti näkyvyyttä haittaava halkeama tai kiveniskemä?
Täysin katsurista kiinni, itselläni oli samanlaisena pysynyt halkeama (oli jo ostettaessa), mutta muutaman vuoden jälkeen siitä tulikin kommentti katsastuksessa.
Yksi vaihtoehto on käyttää lasinkorjaajalla; halkeama häviää käytännössä täysin, mutta riippuen paikasta (koko, lämpö jne. rasitus) voi ajan kanssa revetä uudestaan, mutta sellainen muutaman kympin homma...
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Täysin katsurista kiinni, itselläni oli samanlaisena pysynyt halkeama (oli jo ostettaessa), mutta muutaman vuoden jälkeen siitä tulikin kommentti katsastuksessa.
Yksi vaihtoehto on käyttää lasinkorjaajalla; halkeama häviää käytännössä täysin, mutta riippuen paikasta (koko, lämpö jne. rasitus) voi ajan kanssa revetä uudestaan, mutta sellainen muutaman kympin homma...
Luin, että määräykset on tiukentuneet niin, että nykyään tulee korjauskehotus jos halkeama on pyyhkijöiden pyyhkimällä alueella. Tuo on kai tarkennus siihen, kun aiemmin on vain ollut hieman tulkinnanvaraisesti, että halkeama ei saa olla kuljettajan näkökentässä.

Ainakin yksi liike sanoi, että tuollaista halkeamaa ei pysty korjaamaan, vaan ainoastaan pienet kiveniskemät. Mutta pitänee katsoa. Tuollainen korjauskehotus ei kai ole mikään iso juttu, kun riittää hyvin jos sen hoitaa kuntoon vaikka seuraavaan katsastukseen mennessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
891
Luin, että määräykset on tiukentuneet niin, että nykyään tulee korjauskehotus jos halkeama on pyyhkijöiden pyyhkimällä alueella. Tuo on kai tarkennus siihen, kun aiemmin on vain ollut hieman tulkinnanvaraisesti, että halkeama ei saa olla kuljettajan näkökentässä.

Ainakin yksi liike sanoi, että tuollaista halkeamaa ei pysty korjaamaan, vaan ainoastaan pienet kiveniskemät. Mutta pitänee katsoa. Tuollainen korjauskehotus ei kai ole mikään iso juttu, kun riittää hyvin jos sen hoitaa kuntoon vaikka seuraavaan katsastukseen mennessä.
Kuten jo sanottu, riippuu ihan inssistä ja sen päivän fiiliksestä. Meillä meni vasta toinen auto leimasta läpi ilman huomautusta lasista, vaikka kaksi kiveniskeymää löytyy ja toinen lähtenyt halkeamaan. Ei ole ihan näkökentässä niin ei ilmeisesti sitten inssiä niin haitannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 043
No tässä ei ole siitäkään kyse. Umpiot saa irti ihan hetkessä ja polttimot saa sitten vaihdettua ihan helposti.
No tämähän riippuu täysin autosta, että miten helppoa se on. Osassa on, osassa ei.

Joissakin on jopa mietitty asiaa ja tehty umpiot helposti irroitettaviksi.

Joissakin taas umpiot ei lähde ilman maskin/purkurin irroitusta ja/tai umpion takana ei ole tilaa ja/tai sisälokasuojassa on tirkistysluukku tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
891
No tämähän riippuu täysin autosta, että miten helppoa se on. Osassa on, osassa ei.

Joissakin on jopa mietitty asiaa ja tehty umpiot helposti irroitettaviksi.

Joissakin taas umpiot ei lähde ilman maskin/purkurin irroitusta ja/tai umpion takana ei ole tilaa ja/tai sisälokasuojassa on tirkistysluukku tms.
Eikös tuohon tullut joku Eu:n asetus tms määräys jossain 2008 paikkeilla, että ainakin ajovalojen polttimot pitää saada vaihdettua helposti ilman työkaluja?
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
546
Eikös tuohon tullut joku Eu:n asetus tms määräys jossain 2008 paikkeilla, että ainakin ajovalojen polttimot pitää saada vaihdettua helposti ilman työkaluja?
Ainakin tuo olisi hyvä. Tosin ehkä ei enää ledien yleistyessä ole niin suuri ongelma. Ja aika paljon tietenkin on nykyautoissa muutakin, jota ei pysty itse mitenkään järkevästi korjaamaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 917
Eikös tuohon tullut joku Eu:n asetus tms määräys jossain 2008 paikkeilla, että ainakin ajovalojen polttimot pitää saada vaihdettua helposti ilman työkaluja?
Kyllä, olet oikeassa.

En muista vuotta mutta noilla tienoilla koska esimerkkinä vielä VW Passat B6/3C on p*rkuleen ärsyttävä vaihtaa jos on afs-xenonit. Puskuri pois jne.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
769
Itsellä vuoden 2003 bensa-auto. Pomppasi korotetulla kierroksilla CO (häkä) arvosta, joka oli 0,7.

Yiritin tässä nyt katsella, paljonko sen pitäisi olla, kun ei sitä ole viitsitty edes kertoa tuossa katsurin lapussa, niin ota näistä nyt selvää. Ilmeisesti EURO 3 päästöluokkaan tuo kuuluu, mutta tässäpä hieman taulukoita joita löysin.

PäästöluokkaKäytössä alkaenHäkä (CO)Hiilivety (HC)Typenoksidit (NOx)HC+NOxHiukkaset (PM)
EM1tammikuu 19892,72 (3,16)--0,97 (1,13)-
Euro 2tammikuu 19932,2--0,5-
Euro 3tammikuu 19972,300,200,15--
Euro 4tammikuu 20031,00,100,08--
Euro 5syyskuu 20091,00,100,06-0,005*
Euro 6syyskuu 20141,00,100,06-0,005*
Lähde:
Euro-päästöluokitukset henkilöautoille (Luokka M1), g/km, Euro-päästöluokitukset – Wikipedia


Euro 1[c]July 1992January 19932.72 (3.16)0.97 (1.13)
Euro 2January 1996January 19972.20.5
Euro 3January 2000January 20012.30.200.150
Euro 4January 2005January 20061.00.100.080
Euro 5aSeptember 2009January 20111.00.100.0680.0600.005[d]
Euro 5bSeptember 2011January 20131.00.100.0680.0600.0045[d]
Euro 6bSeptember 2014September 20151.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011[e]
Euro 6cSeptember 20181.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6d-TempSeptember 2017September 20191.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6dJanuary 2020January 20211.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6eSeptember 2023September 20241.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Lähde: European emission standards for passenger cars (Category M),[a] g/km European emission standards - Wikipedia



Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
JoutokäyntiVäh. 2000 r/min
OBDCO (%)HC (ppm)CO (%)HC (ppm)Lambda
Ennen 1.10.1986-4,51000---
1.10.1986 tai jälkeen-3,5600---
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla
-0,51000,31001±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (EURO 3 ja 4)
Tarkastus--0,21001±0,03
1.7.2002 jälkeenTarkastus--0,21001±0,03
Lähde: Katsastus – AutoWiki


LuokitusVoimaantuloCOHCNMHCNOxHC ja NOxPMPN (lukumäärä)NH3
Euro 1Heinäkuu 19923,16---1,13--
Euro 2Tammikuu 19962,20---0,5--
Euro 3Tammikuu 20002,200,2-0,15---
Euro 4Tammikuu 200510,1-0,08---
Euro 5Syyskuu 200910,10,0680,06-0,005-
Euro 6Syyskuu 201410,10,0680,06-0,0056×1011
Euro 7Alustava arvio heinäkuu 20250,50,10,0680,06-0,00456×10110,02
Lähde: Euro-päästöluokat - Autotuojat

Melkeinpä kaikissa on eri päivämäärät, milloin nämä ovat tulleet voimaan. Eri arvoja sallitulle CO arvolle jne. Tuossa yhdessä sanotaan vaan "Varustettu kolmitoimisellakatalysaattori-laitteistolla" Miten esimerkiksi suomen wikipediassa Euro 3 on tullut voimaan suomessa 1997, mutta englannin wikipediassa vuonna 2000.

Katsuri vaan sanoi, että "ylittää moninkertaisesti sallitun arvon", enkä siinä sitten arvannut alkaa kyselemään sen enempää, enkä oikein katsonut lappuakaan, kun alkoi vaan tympimään, kun menee taas rahaa enemmän. Jos se kuuluu EURO 3 luokkaan tuo auto, niin miksi noissa sanotaan raja-arvoksi CO:lle 1,0...

Ajattelin kokeilla puhdistaa tuon ilmamassamittarin (MAF) ja kaasuläppäkotelon (throttle body), kunhan saan hommattua sopivat litkut. Itsellä nyt ollut tuo auto reilu 12 vuotta, eikä ole kyllä aiemmin noita tullut putsailtua.

Kellään mitään muuta ideaa, mistä voisi johtua. Tulpat ovat n. 2 vuotta sitten vaihdettu ja muistaakseni ilmanputsarikin tuli silloin pistettyä uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2020
Viestejä
201
Tuollainen korjauskehotus ei kai ole mikään iso juttu, kun riittää hyvin jos sen hoitaa kuntoon vaikka seuraavaan katsastukseen mennessä.
Korjauskehoituksella ei ole käytännössä mitään merkitystä, seuraavassa katsastuksessa tulee uusi kehoitus.
Meillä on vanha corolla, jonka toinen ajovalon korkeussäätimen moottori on hajonnut ennen vuotta 2010. Sen jälkeen on tullut vuosittain korjauskehoitus, enkä korjaa kun en mokomaa käsisäätöä ikinä missään autossa ole käyttänyt.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 421
Itsellä vuoden 2003 bensa-auto. Pomppasi korotetulla kierroksilla CO (häkä) arvosta, joka oli 0,7.

Yiritin tässä nyt katsella, paljonko sen pitäisi olla, kun ei sitä ole viitsitty edes kertoa tuossa katsurin lapussa, niin ota näistä nyt selvää. Ilmeisesti EURO 3 päästöluokkaan tuo kuuluu, mutta tässäpä hieman taulukoita joita löysin.

PäästöluokkaKäytössä alkaenHäkä (CO)Hiilivety (HC)Typenoksidit (NOx)HC+NOxHiukkaset (PM)
EM1tammikuu 19892,72 (3,16)--0,97 (1,13)-
Euro 2tammikuu 19932,2--0,5-
Euro 3tammikuu 19972,300,200,15--
Euro 4tammikuu 20031,00,100,08--
Euro 5syyskuu 20091,00,100,06-0,005*
Euro 6syyskuu 20141,00,100,06-0,005*
Lähde:
Euro-päästöluokitukset henkilöautoille (Luokka M1), g/km, Euro-päästöluokitukset – Wikipedia


Euro 1[c]July 1992January 19932.72 (3.16)0.97 (1.13)
Euro 2January 1996January 19972.20.5
Euro 3January 2000January 20012.30.200.150
Euro 4January 2005January 20061.00.100.080
Euro 5aSeptember 2009January 20111.00.100.0680.0600.005[d]
Euro 5bSeptember 2011January 20131.00.100.0680.0600.0045[d]
Euro 6bSeptember 2014September 20151.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011[e]
Euro 6cSeptember 20181.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6d-TempSeptember 2017September 20191.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6dJanuary 2020January 20211.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6eSeptember 2023September 20241.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Lähde: European emission standards for passenger cars (Category M),[a] g/km European emission standards - Wikipedia



OBDCO (%)HC (ppm)CO (%)HC (ppm)Lambda
Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
JoutokäyntiVäh. 2000 r/min
Ennen 1.10.1986-4,51000---
1.10.1986 tai jälkeen-3,5600---
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla
-0,51000,31001±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (EURO 3 ja 4)
Tarkastus--0,21001±0,03
1.7.2002 jälkeenTarkastus--0,21001±0,03
Lähde: Katsastus – AutoWiki


LuokitusVoimaantuloCOHCNMHCNOxHC ja NOxPMPN (lukumäärä)NH3
Euro 1Heinäkuu 19923,16---1,13--
Euro 2Tammikuu 19962,20---0,5--
Euro 3Tammikuu 20002,200,2-0,15---
Euro 4Tammikuu 200510,1-0,08---
Euro 5Syyskuu 200910,10,0680,06-0,005-
Euro 6Syyskuu 201410,10,0680,06-0,0056×1011
Euro 7Alustava arvio heinäkuu 20250,50,10,0680,06-0,00456×10110,02
Lähde: Euro-päästöluokat - Autotuojat

Melkeinpä kaikissa on eri päivämäärät, milloin nämä ovat tulleet voimaan. Eri arvoja sallitulle CO arvolle jne. Tuossa yhdessä sanotaan vaan "Varustettu kolmitoimisellakatalysaattori-laitteistolla" Miten esimerkiksi suomen wikipediassa Euro 3 on tullut voimaan suomessa 1997, mutta englannin wikipediassa vuonna 2000.

Katsuri vaan sanoi, että "ylittää moninkertaisesti sallitun arvon", enkä siinä sitten arvannut alkaa kyselemään sen enempää, enkä oikein katsonut lappuakaan, kun alkoi vaan tympimään, kun menee taas rahaa enemmän. Jos se kuuluu EURO 3 luokkaan tuo auto, niin miksi noissa sanotaan raja-arvoksi CO:lle 1,0...

Ajattelin kokeilla puhdistaa tuon ilmamassamittarin (MAF) ja kaasuläppäkotelon (throttle body), kunhan saan hommattua sopivat litkut. Itsellä nyt ollut tuo auto reilu 12 vuotta, eikä ole kyllä aiemmin noita tullut putsailtua.

Kellään mitään muuta ideaa, mistä voisi johtua. Tulpat ovat n. 2 vuotta sitten vaihdettu ja muistaakseni ilmanputsarikin tuli silloin pistettyä uusiksi.

Tuosta voi katsella päästörajoja ja muuta: https://www.traficom.fi/sites/defau...ääräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet.pdf

Jos laittaisit ne kaikki arvot esille, helpottaisi neuvojen antamista.

Eikö siinä katsastuslapussa ole maksimiarvoa? Saattaa olla 0,3...

Mikähän laite kyseessä, vaikuttaa mm. noihin huoltoväleihin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
769
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 802
Itsellä vuoden 2003 bensa-auto. Pomppasi korotetulla kierroksilla CO (häkä) arvosta, joka oli 0,7.

Yiritin tässä nyt katsella, paljonko sen pitäisi olla, kun ei sitä ole viitsitty edes kertoa tuossa katsurin lapussa, niin ota näistä nyt selvää. Ilmeisesti EURO 3 päästöluokkaan tuo kuuluu, mutta tässäpä hieman taulukoita joita löysin.

PäästöluokkaKäytössä alkaenHäkä (CO)Hiilivety (HC)Typenoksidit (NOx)HC+NOxHiukkaset (PM)
EM1tammikuu 19892,72 (3,16)--0,97 (1,13)-
Euro 2tammikuu 19932,2--0,5-
Euro 3tammikuu 19972,300,200,15--
Euro 4tammikuu 20031,00,100,08--
Euro 5syyskuu 20091,00,100,06-0,005*
Euro 6syyskuu 20141,00,100,06-0,005*
Lähde:
Euro-päästöluokitukset henkilöautoille (Luokka M1), g/km, Euro-päästöluokitukset – Wikipedia


Euro 1[c]July 1992January 19932.72 (3.16)0.97 (1.13)
Euro 2January 1996January 19972.20.5
Euro 3January 2000January 20012.30.200.150
Euro 4January 2005January 20061.00.100.080
Euro 5aSeptember 2009January 20111.00.100.0680.0600.005[d]
Euro 5bSeptember 2011January 20131.00.100.0680.0600.0045[d]
Euro 6bSeptember 2014September 20151.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011[e]
Euro 6cSeptember 20181.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6d-TempSeptember 2017September 20191.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6dJanuary 2020January 20211.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Euro 6eSeptember 2023September 20241.00.100.0680.0600.0045[d]6×1011
Lähde: European emission standards for passenger cars (Category M),[a] g/km European emission standards - Wikipedia



OBDCO (%)HC (ppm)CO (%)HC (ppm)Lambda
Moottorityyppi tai
auton käyttöönottoaika
JoutokäyntiVäh. 2000 r/min
Ennen 1.10.1986-4,51000---
1.10.1986 tai jälkeen-3,5600---
Varustettu kolmitoimisella
katalysaattori-laitteistolla
-0,51000,31001±0,03
Ey-tyyppihyväksytty direktiivin
98/69/Ey-mukaisesti (EURO 3 ja 4)
Tarkastus--0,21001±0,03
1.7.2002 jälkeenTarkastus--0,21001±0,03
Lähde: Katsastus – AutoWiki


LuokitusVoimaantuloCOHCNMHCNOxHC ja NOxPMPN (lukumäärä)NH3
Euro 1Heinäkuu 19923,16---1,13--
Euro 2Tammikuu 19962,20---0,5--
Euro 3Tammikuu 20002,200,2-0,15---
Euro 4Tammikuu 200510,1-0,08---
Euro 5Syyskuu 200910,10,0680,06-0,005-
Euro 6Syyskuu 201410,10,0680,06-0,0056×1011
Euro 7Alustava arvio heinäkuu 20250,50,10,0680,06-0,00456×10110,02
Lähde: Euro-päästöluokat - Autotuojat

Melkeinpä kaikissa on eri päivämäärät, milloin nämä ovat tulleet voimaan. Eri arvoja sallitulle CO arvolle jne. Tuossa yhdessä sanotaan vaan "Varustettu kolmitoimisellakatalysaattori-laitteistolla" Miten esimerkiksi suomen wikipediassa Euro 3 on tullut voimaan suomessa 1997, mutta englannin wikipediassa vuonna 2000.

Katsuri vaan sanoi, että "ylittää moninkertaisesti sallitun arvon", enkä siinä sitten arvannut alkaa kyselemään sen enempää, enkä oikein katsonut lappuakaan, kun alkoi vaan tympimään, kun menee taas rahaa enemmän. Jos se kuuluu EURO 3 luokkaan tuo auto, niin miksi noissa sanotaan raja-arvoksi CO:lle 1,0...

Ajattelin kokeilla puhdistaa tuon ilmamassamittarin (MAF) ja kaasuläppäkotelon (throttle body), kunhan saan hommattua sopivat litkut. Itsellä nyt ollut tuo auto reilu 12 vuotta, eikä ole kyllä aiemmin noita tullut putsailtua.

Kellään mitään muuta ideaa, mistä voisi johtua. Tulpat ovat n. 2 vuotta sitten vaihdettu ja muistaakseni ilmanputsarikin tuli silloin pistettyä uusiksi.
Pakoputki vuotaa jostain kohtaa, voi olla niin pieni vuoto ettei sitä vielä edes kuule. T: kokemus.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
769
Pakoputki vuotaa jostain kohtaa, voi olla niin pieni vuoto ettei sitä vielä edes kuule. T: kokemus.
Täytyypä selvitellä asiaa...

Ehkä sitä voisi noiden putsailujen lisäksi uudet tulpat ja ilmanputsarinkin laittaa, vaikka ei pitäisi olla, kuin pari vuotta niiden vaihdosta.
 
Liittynyt
14.01.2024
Viestejä
297
Täytyypä selvitellä asiaa...

Ehkä sitä voisi noiden putsailujen lisäksi uudet tulpat ja ilmanputsarinkin laittaa, vaikka ei pitäisi olla, kuin pari vuotta niiden vaihdosta.
No jos siinä on tavalliset tulpat, niin niiden vaihtoväli on lyhyt, n. 30 000km alkaen.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
900
Onko päästö manipoloidut dieselit jo kosahtanut katsastuksessa ?

Dpf off, egr off ,cat delete ja mitä näitä on.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 012
Viestejä
4 275 495
Jäsenet
71 588
Uusin jäsen
Aamos H

Hinta.fi

Ylös Bottom