Kasvisruoka ja lihan korvaaminen

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mifu jauhis ei kyllä ollut mikään ihan hirveän hyvä makuelämys. Tein ihan perus jauhelihakastiketta jotta maistaa että kuinka hyvin toimii korvikkeena, no ei kyllä perunamuusin kaverina tuo mitään kovin mairittelevaa makua ruokaa. Ehkä menis jossain lasagnessa tai muussa raskaammassa safkassa missä se peittyy juuston, kastikkeen pastan tms. sekaan.
Voin kokeilematta kuvitella, että maku ja rakenne eivät pottukastikkeessa toimi. Nuo pienemmät rakeet on enemmän sellaista muun ruoan sekaan katoavaa pehmeää mössöä.

Isommissa Mifu-suikaleissa oli vähän pureskeltavaakin ja toimivat periaatteessa ihan hyvin kanapastan tyylisessä ruoassa, mutta ei se nyt suoranainen makuelämys ollut. Mausteet jäivät lähinnä pintaan ja sisältä tuli semmoinen happaman leipäjuuston tyylinen maku. Pitäisi varmaan kokeilla marinoida noita paloja jotenkin.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Voin kokeilematta kuvitella, että maku ja rakenne eivät pottukastikkeessa toimi. Nuo pienemmät rakeet on enemmän sellaista muun ruoan sekaan katoavaa pehmeää mössöä.

Isommissa Mifu-suikaleissa oli vähän pureskeltavaakin ja toimivat periaatteessa ihan hyvin kanapastan tyylisessä ruoassa, mutta ei se nyt suoranainen makuelämys ollut. Mausteet jäivät lähinnä pintaan ja sisältä tuli semmoinen happaman leipäjuuston tyylinen maku. Pitäisi varmaan kokeilla marinoida noita paloja jotenkin.
Rakenne on jees, sieltä tosiaan vaan tulee läpi semmoinen pieni sivumaku joka sitten pilaakin elämyksen aika hyvin.

Kävin testaamassa Hesburgerin juusto veke hampurilaisen ja menee "ihan hyvä" kategoriaan. BK:n kasviswhopperi menisi aidosta jos ei tiedä mitä syö mutta Hesburgerin versio muistuttaa kyllä että jostain soijasta tai herneestä tää on tehty.

Saa muuten 1 eurolla sen Hesburgerin kasvishampurilaisen tai 4€ aterian. On ranskalaisetkin vaihdettu vähän paksumpiin ja rapeampiin joka on kyllä iso parannus koska Hesburgerin heikoin osa on olleet juurikin vetelät ohuet ranskalaiset.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466

Ei jatkoon. Ehkä ne oli osittain noi artisokansydämet, tai ehkä jokin meni huomaamatta pieleen, mutta jotenkin samaan aikaan kirpakkaa ja semmosta happaman makusta, ja tomaattikastike ei vaan kauhean miellyttävää ollut.

Noh, 2/3 onnistunutta ruokaa Tastysta tähän astisilla testailuilla, että ehkä sieltä pitää etsiä jotain kasvisruokia lisää ja ainakin noi artisokansydämet skipata toistaiseksi.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Ei jatkoon. Ehkä ne oli osittain noi artisokansydämet, tai ehkä jokin meni huomaamatta pieleen, mutta jotenkin samaan aikaan kirpakkaa ja semmosta happaman makusta, ja tomaattikastike ei vaan kauhean miellyttävää ollut.

Noh, 2/3 onnistunutta ruokaa Tastysta tähän astisilla testailuilla, että ehkä sieltä pitää etsiä jotain kasvisruokia lisää ja ainakin noi artisokansydämet skipata toistaiseksi.
Diggaatko artisokasta ihan pelkiltään? Onhan ne aika mielenkiintoinen makuelämys ja uskoisin että peittää helposti muut maut alleen.

Vedän niitä itse purkista mutta en oo koskaan laittanut ruokaan kun epäilen että ei maistu sit enää miltään muulta ku artisokalta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Näin kasvisruokaa ja vegeilyä hieman harrastavana, olin enemmän kuin yllättynyt tästä: Tuote - Apetit Kasvisjauhispizza 280 g - Apetit

Maun puolesta aika hyvä ja kokonaisuus aika tasapainoinen. Olen nyt muutaman kerran sortunut nopsaan itselleni moisen ostamaan ja maun puolesta tykkään kyllä. Lidlin kasvis/vegepizzaa kokeilin, mutta tuntui olevan 95% tomaattia ja loput jotain ihan tuntematonta skeidaa. Et näin pakastepizzapuolella tuo on parasta omasta mielestäni.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Et näin pakastepizzapuolella tuo on parasta omasta mielestäni.
Omalla kokemuksella tämä taas oli aika meh, tosin en yleisestikään pidä jauhelihaa pizzanpäällisenä. Tyttöystävä on kehunut pakastepizzoista K-Ruoka.fi – Pirkka Luomu pizza vegetariana 422g pakaste , tosin maidoton tuo ei ole.

Diggaatko artisokasta ihan pelkiltään?
Kun ei ole juuri tullut testattua, niin täm saattaa ihan hyvin olla se syypää tuohon miksi en kokonaisuuden makua juuri arvostanut.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Näin kasvisruokaa ja vegeilyä hieman harrastavana, olin enemmän kuin yllättynyt tästä: Tuote - Apetit Kasvisjauhispizza 280 g - Apetit

Maun puolesta aika hyvä ja kokonaisuus aika tasapainoinen. Olen nyt muutaman kerran sortunut nopsaan itselleni moisen ostamaan ja maun puolesta tykkään kyllä. Lidlin kasvis/vegepizzaa kokeilin, mutta tuntui olevan 95% tomaattia ja loput jotain ihan tuntematonta skeidaa. Et näin pakastepizzapuolella tuo on parasta omasta mielestäni.
Grilled Veggies kiviuunipizza 350 g - Kiviuunipizzat - Grandiosa - omalla kohdalla tämä on toiminut paremmin. Paljon rasvaisempaa, mistä suuri plussa.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Omalla kokemuksella tämä taas oli aika meh, tosin en yleisestikään pidä jauhelihaa pizzanpäällisenä. Tyttöystävä on kehunut pakastepizzoista K-Ruoka.fi – Pirkka Luomu pizza vegetariana 422g pakaste , tosin maidoton tuo ei ole.
Tämä ei omaan makuuni jotenkaan ollut sopiva. Tuossa oli jotenkin hyvin "muovinen" maku tai sellainen esanssinen. Pari kertaa olen sitä tesmaillut ja tuon vuoksi jättänyt pois.

Grilled Veggies kiviuunipizza 350 g - Kiviuunipizzat - Grandiosa - omalla kohdalla tämä on toiminut paremmin. Paljon rasvaisempaa, mistä suuri plussa.
Itse diggaan tästä pizzasta jos oluen kanssa, mutta muuten liika rasvaisuus on Haram. Muuten kyllä peukku.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 318
Pakastepizzoista paras on Oetkerin Vegetale omasta mielestä.

Tässä kun on nyt kasvisruokaan siirtynyt mutta aikomuksena kyllä syödä lihaa esim kesällä grillatessa, on tullut kuitenkin semmoinen efekti että vaan vähemmän ja vähemmän tekee mieli lihaa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 105
Pakastepizzoista paras on Oetkerin Vegetale omasta mielestä.

Tässä kun on nyt kasvisruokaan siirtynyt mutta aikomuksena kyllä syödä lihaa esim kesällä grillatessa, on tullut kuitenkin semmoinen efekti että vaan vähemmän ja vähemmän tekee mieli lihaa.
Toi on todella hyvän makuinen, mutta en mä kyllä pizzassani halua lihasta luopua, se kuuluu siihen niin olennaisesti. Tuon Vegetalen kanssa sopii pepperoni ja kinkku todella hyvin, käytän sitä pizzapohjan tapaan.

Kasvisruoissa parhautta on padat ja sopat. Eilen tuli väsättyä tällainen ja ai että on hyvää ja täyttävää: Linssisosekeitto. Ärsyttävintä kasvisruokailussa on se pilkkomisen vaiva ja sen tuottama suuri määrä kompostijätettä.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Meidänkin taloudessa harrastettu tätä touhua nyt vuoden ajan. Tarkoituksena ei ole ollut ryhtyä vegaaniksi, vaan vähentää yleisesti lihansyöntiä. Aloite kokeiluun tuli rouvalta, joten alkuun tuntui hirvittävän vaivalloiselta ja jopa vastenmieliseltä ajatukselta ruveta tietoisesti syömään vähemmän lihaa. Nykyään asiaa ei tule juuri edes mietittyä, enkä koe että elämänlaatu olisi juurikaan heikentynyt.

Ensiksi tuli tietysti ensin kokeiltua kaikki "lihankorvikkeet" läpi, ja kun noita nyhtiksiä ja muita ajatteli suorana lihan _korvikkeena_, niin kyllähän maku ja koostumus oli kauhistus ihan jokaisen tuotteen kohdalla. Hankala selittää omia aivotuksia, mutta jos olettaa että se kasvispihvi maistuu tismalleen naudan sisäfileeltä, niin pettymys on taattu. Nykyään asennoidun niin, että en ajattele syöväni liharuokia joissa se liha on suoraan korvattu jollain, vaan teen vaikka bolognesea jossa yksi ainesosa on paistettu Elovenan Muru kaurajauhis. Tacoissa ja tortilloissa tulee käytettyä lähestulkoon aina BBQ-maustettua nyhtistä, joka toimii tässä tarkoituksessa aivan hyvin. Joissain safkoissa en vaan ole saanut kasvispohjaisia tuotteita maistumaan siedettävältä ja niissä käytän edelleen ihan oikeaa lehmää taikka possua. Harjoitus on kuitenkin ollut siinä mielessä onnistunut, että ostoskoriin päätyy noin 80% vähemmän lihaa kuin aiemmin ja lisäksi on tullut tehtyä huomattavasti monipuolisempaa ruokaa, kun joka toisen ruokalajin perustana ei ole jauheliha. Paljon on tullut tehtyä myös ihan luonnostaan kasvispohjaista safkaa. Kestosuosikkeja ovat se kuuluisa avokadopasta, erilaiset risotot, itse tehdyt pinaattiletut, kuulotetuilla kasviksilla täytetyt crepet jne.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Toi on todella hyvän makuinen, mutta en mä kyllä pizzassani halua lihasta luopua, se kuuluu siihen niin olennaisesti. Tuon Vegetalen kanssa sopii pepperoni ja kinkku todella hyvin, käytän sitä pizzapohjan tapaan.

Kasvisruoissa parhautta on padat ja sopat. Eilen tuli väsättyä tällainen ja ai että on hyvää ja täyttävää: Linssisosekeitto. Ärsyttävintä kasvisruokailussa on se pilkkomisen vaiva ja sen tuottama suuri määrä kompostijätettä.
Tuo on hyvä resepti. Oma versio on lähes samalla pohjalla, mutta laitan lisäksi myös perunaa ja kukkakaalta. Kookosmaidon sijasta kookoskermaa niin saa sopasta vielä vähän tukevampaa :)
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Meidänkin taloudessa harrastettu tätä touhua nyt vuoden ajan. Tarkoituksena ei ole ollut ryhtyä vegaaniksi, vaan vähentää yleisesti lihansyöntiä. Aloite kokeiluun tuli rouvalta, joten alkuun tuntui hirvittävän vaivalloiselta ja jopa vastenmieliseltä ajatukselta ruveta tietoisesti syömään vähemmän lihaa. Nykyään asiaa ei tule juuri edes mietittyä, enkä koe että elämänlaatu olisi juurikaan heikentynyt.
Täällä vähän sama juttu, mutta aloite tuli yllättäen minulta. Ollaan me tehty kasvisruokaa ennenkin, eli sikäli ei ollut mikään iso homma. Itse aloitin sen homman helposti siten, että aina kun on ulkona syömässä tulee otettua se kasvis/vege vaihtoehto, tällöin "säästyy" itse tekemisen vaivalta ja esim. lounaat oli helppo muuttaa kasviksiksi ilman mitään ekstrahäslinkiä. Eka kuukausi oli kyllä ihan hiton kamalaa, kun tuntui olevan hirveä nälkä, mutta siihen tottui äkkiä ettei tarvitse ahtaa itseään täyteen. Positiivisinta koko hommassa ehkä lopuksi on se, että painoa lähti yrittämättä sen kuusi kiloa pois ja takaisin ei ole tullut. Harrastusten määrä pysynyt vakiona jne. Ja mikä tärkeintä, pöhötys on poissa.

Liharuokaa tulee toki tehtyä ja syötyä esim. just kotona kun ei ole kasvispäivä ja muutenkin tarkoitus ei ole jättää lihaa kokonaan pois (ihan jo jälkikasvunkin vuoksi, ei millään papuilla kasva Isoksi Mieheksi™), mutta huomannut et about puolella on lihan kulutus vähentynyt. Alkuun tykkäsin myös elää valheessa, että kasvisruoka maksaa enemmän ja on hankalampaa valmistaa, mutta tämä on osoittautunut täydellisen vääräksi mielikuvaksi. Joten eiköhän tästä kokeilusta tule aika hyvä tapa.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 950
Toi on todella hyvän makuinen, mutta en mä kyllä pizzassani halua lihasta luopua, se kuuluu siihen niin olennaisesti. Tuon Vegetalen kanssa sopii pepperoni ja kinkku todella hyvin, käytän sitä pizzapohjan tapaan.
Eläinperäisistä ainesosista jos puhutaan, niin mielestäni juusto on paljon suuremmassa roolissa pizzan täytteenä ja vaikeammin korvattavissa kuin liha... Lihaton pizza ei sinänsä ole edes mikään uusi juttu, vaan lihaton "juustopizza" konseptina on hyvin vanha.

Itse en käytä hirveästi lihaa enkä maitotuotteita, mutta en ole ehdoton, ja mielestäni pizzaan kuuluu juusto.. Lihaa se ei kaipaa, mutta koska en ole ehdoton, niin voin mä lihallista pizzaakin välillä syödä. Enimmäkseen kuitenkin kasvis.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Omaa tarinaa tää ei ole mikää paasaus ja jokainen syö miten syö.
Viimevuonna 2019 tuli oltua lähes 6kk täysin kasvisruualla lähestulkoon vegaanisesti kunnes laiskuuttani marraskuussa tuli palattua vanhoihin tottumuksiin ja liharuokien äärelle.. paino alkoi heti jälleen kerääntymään ja olo oli tukkoinen. Nyt tammikuussa 2020 jätin jälleen lihan kokonaan pois ja tälläkertaa tavoitteena on koko vuosi ilman lihaa. Ei tee oikeasti sanottua enään edes mieli noita lihoja ja olenkin pettynyt itseeni että tuli toi muutaman kuukauden lipsahdus viimevuoden lopulla. Noh kukapa meistä olisi täydellinen.. Lähinnä tulee noista makkaroista ja pihveistä vastenmielinen tunne jo pelkästä ulkonäöstä ja en voi kyllä olla ajattelematta näin eläinrakkaana ihmisenä sitäkään että jokaisen lihan kohdalla on elävä tunteva olento. En vaan haluiasi syödä enää niitä mutta enhän minä tässä voi vakuuttaa sitä etten enää ikinä syösi lihaa, pyrin kuitenkin välttämään sitä niin pitkään kuin mahdollista.

Itseäni motivoi tähän edellä mainitun lisäksi omat terveydelliset syyt.. Mulla on niin saatanan huonot kolesteroli arvot että jo niidenkin takia minun olisi ollut hyvä luopua eläinperäsistä tuotteista jo aikaa sitten. Eläinkunnat tuotteet ovat ainoita jossa kolesterolia esiintyy ihmisen oman tuotannon lisäksi eli tämä minun kehoni ei kaipaa kyllä yhtään ulkopuolelta tullutta kolesterolia yhtää lisää. Enenmmän pitäisi suosia kaupan tuorevihanneksia ja hedelmiä niitä tulee liian laiskasti ostettua.. Muuten ruokavalio koostuu pitkälti kaurapuurosta, riisistä/pastasta ja siihen yleensä joku tomaattikastike ja papuja yms kasviksia(pakaste) leivät yms. Ihan perus settiä mutta hedelmiä haluisin kyllä syödä enemmän mutta ovat aika kalliita.

Edit En juo maitoa enkä juurikaan syö mitään jugurtteja tai vastaavia.. Juustoa menee hieman, tosin pyrin välttämään sen ylenpalttista käyttöä. Olen vahvasti sitämieltä että aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään mutta maitoteollisuuden suuren lobbauksen vauhdittamana edelleen täällä sitä kiskotaan posket pulleena alakoulusta työpaikoille ja vanhainkotiin asti
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.03.2017
Viestejä
32
En syö eineksiä tai mitään "valmisruokia" oikeastaan ollenkaan, mutta pakastepizzoista Oumphin pizzat on olleet selkeästi parhaita:

Seitanin tekeminen itse on melko helppoa ja saa maustettua sen ihan oman maun mukaan miten haluaa. Proteiinia huomattavasti lihamureketta enemmän :)
Melko usein käytän vöneriä, soijasuikaleita ja Yosan Oatblockeja. Oatblockeja ostan yleensä maustamattomana ja marinoin ne itse tulisiksi. Vaninnanvaraa löytyy nykyisin todella paljon, kun vertaa kymmenen vuoden taakse...

Tofua en edelleenkään tykkää syödä, mutta silkenin kiinteästä tofusta kun vetää juustohöylällä viipaleita ja paistaa pannulla rapeiksi, menee tofukin helposti alas!

Leivän päälle laitan nykyisin vain ja oainosataan tätä leikkelettä, muut on melkoista kuohtaa. Onneksi tulossa on lisää seitanperustaisia leikkeleitä piakkoin. Good&green 90g speck flavoured vegan cold cut, good&green - ham flavoured - foodie.fi

Vegemessuilta saa hyviä tippejä ja maistella tuotteita ilman, että tarvitsee ostaa ja pettyä. Tosin messut ovat Helsingissä, joka rajoittaa osallistumista..
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Tuohon lihan imitointiin vain sellainen kommentti, että myös kasvissyöjät tarvitsevat proteiinia. Siksi lihan poisjättäminen resepteistä ilman asiallista korvaajaa ei ole kuin lyhytaikainen ratkaisu. Meidän kahden hengen taloudessa arki-iltojen ateriat ovat melko kevyitä ja usein lihattomia. Ei sitä näin keski-ikäisenä kahta tai kolmea mättöä tarvitse päivittäin. Lounaalla tulee kuitenkin syötyä ihan mitä vaan, paitsi jätän punaisen lihan ottamatta, jos on jotain muuta syömäkelpoista tarjolla. Tarkoittaa useimmiten kanaa tai kalaa.

Noi meidän iltasafkat eivät kyllä kärsi lihattomuudesta tippaakaan noin maun puolesta. Melkeinpä päinvastoin. Papua, linssiä, avocadoa, aasialaisittain ja italialaisittain, perjantaisin usein texmex-ilta.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Edit En juo maitoa enkä juurikaan syö mitään jugurtteja tai vastaavia.. Juustoa menee hieman, tosin pyrin välttämään sen ylenpalttista käyttöä. Olen vahvasti sitämieltä että aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa mihinkään mutta maitoteollisuuden suuren lobbauksen vauhdittamana edelleen täällä sitä kiskotaan posket pulleena alakoulusta työpaikoille ja vanhainkotiin asti
Tämä maitofanatismi on kyllä mielenkiintoinen ilmiö Suomessa. Ilmeisesti tämän takana on pitkältikin Valio tai joku muu instanssi, koska tätä toitotetaan jonain ihmejuomana täällä. Meidänkään perheessä ei käytetä maitoa oikeastaan mihinkään, muksu ei myöskään tissimaitoa lukuunottamatta ole ikinä maitoa juonut koska ei mausta tykkää. Tässä saanut jo vuosia tapella neuvolan, päiväkodin jne. kanssa siitä, ettei hän juo kuin janojuomana vettä, kuten muutkin kotona. Ei meillä ole myöskään mehuja tai mitään muita sokeripommeja nestemäisessä muodossa. Mutta jotenkin Suomessa tämä maidottomuus ja mehuttomuus on vähän sama, kuin yrittäisi kristittynä selittää muslimille, miksei just nyt ole sellainen turvallinen fiilis.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Tämä maitofanatismi on kyllä mielenkiintoinen ilmiö Suomessa. Ilmeisesti tämän takana on pitkältikin Valio tai joku muu instanssi, koska tätä toitotetaan jonain ihmejuomana täällä.
Suomalaiset on aivopesty juomaan maitoa ja sitä uskotellaan ihan pienestä asti että juokaa maitoa saatte vahvat luut sun muuta hevonpaskaa! Suomi on yksi eniten maito juovia kansoja maailmassa ellei jopa eniten silti meillä esiintyy esim osteoporoosia eniten muunmuassa pohjoismaista. Mitenköhän tämä on selitettävissä sitten? Jokapaikassa työnnetään maitoa ruokajuomana ja mainokset pyörivät telkkarissa. Maito on tarkoitettu vasikan kasvuun ei aukuisen ihmisen ravinnoksi tätä olen esim äitillekin yrittänyt sanoa kun kärsii esim vatsavaivoista että kannattaiskohan vaikka koittaa jättää noi maitotuotteet pois ja katsoa mitä tapahtuisi mutta ei, edelleen joka aterialla vedetään 2 isoa lasia maitoa (koska vahvat luut) sitten rahkoja ja jugurtteja päälle.. ihmekkös tuo jos mahassa kiertää ja finnejä puskee mutta kun se aivopesu on niin tiukassa että maitoa juodaan ja piste niin eihän siihen muutosta vissiin tule.
 

kekkeruusi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
6 909
Mitä määrittelet ihmisen ravinnoksi tarkoitetuksi ja mitä et?
Mikään ei ole "tarkoitettu" ihmisravinnoksi, se oli koko pointti. Me syömme mitä syömme ja mm. juomme maitoa, koska me pystymme siihen. Toisin kuin muu eläinkunta. On järjetöntä puhua kuinka väärin maidon juominen on, kun se ei poikkea mistään muustakaan mitä me teemme. Hedelmät, vihannekset, viljat jne. eivät ole meille "tarkoitettuja" yhtään lehmänmaitoa enempää. Muille siis kuin fanaatikkouskovaisille.

Jokainen voi tykätä tai olla tykkäämättä maidosta ja maitotuotteista, mutta maidon käyttäminen ei ole millään järjellisellä määreellä sen kummempaa kuin moni muukaan asia johon pystymme.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
824
Kirjottelinkin joku aika sitten omista kasvisruokakokeiluista postauksen tuonne YK:n puolelle (Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat), mutta laitetaan hyvä kiertämään tännekin.

Tl;dr: jätin punaisen lihan ja siipikarjan pois pari vuotta sitten ja olen parin vuoden ajan keräillyt hyväksi havaittuja reseptejä ylös sekä yhdistelemällä kirjoitellut pari omaakin reseptiä. Osassa resepteistä käytetään mereneläviä ja valtaosassa on juustoa tai jotain muuta maitotuottetta, mutta on siellä muutama vegaaninenkin eksynyt mukaan. Ja ainahan nuo edellämainitut on sitten korvattavissa. Jos jossain mainitaan kana, niin sen olen korvannut quornilla. Hyödyntäkää tai olkaa hyödyntämättä, mutta tässä jakoon aiheesta kiinnostuneille: Vegeshittii - Pastebin.com
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Mikään ei ole "tarkoitettu" ihmisravinnoksi, se oli koko pointti. Me syömme mitä syömme ja mm. juomme maitoa, koska me pystymme siihen. Toisin kuin muu eläinkunta. On järjetöntä puhua kuinka väärin maidon juominen on, kun se ei poikkea mistään muustakaan mitä me teemme. Hedelmät, vihannekset, viljat jne. eivät ole meille "tarkoitettuja" yhtään lehmänmaitoa enempää. Muille siis kuin fanaatikkouskovaisille.

Jokainen voi tykätä tai olla tykkäämättä maidosta ja maitotuotteista, mutta maidon käyttäminen ei ole millään järjellisellä määreellä sen kummempaa kuin moni muukaan asia johon pystymme.
Ehkä maitoon kohdistuva kritiikki ei olekaan "koska me pystymme siihen" -perustelun takaa toimivaa, vaan lähestyy asiaa eri kautta. Ketjussakin kritiikki on lähinnä kohdistunut maitoteollisuuden käyttämiin menetelmiin, mainontaan ja sen "ihmejuoman" asemaan.

Omasta mielestäni nykyajan yliprosessoitua maitoa ja maitotuotteita on hankala verrata prosessoimattomaan ravintoon, sillä jälkimmäinen ei ole samanlaisen myllytyksen piirissä, vaikka luonnollisempaa ravintoa onkin. Jos se nyt on mikään validi peruste nykyään millekään.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Kirjottelinkin joku aika sitten omista kasvisruokakokeiluista postauksen tuonne YK:n puolelle (Liharuoka vs. Kasviruoka ruuan terveellisyys ja muut näkökulmat), mutta laitetaan hyvä kiertämään tännekin. Tl;dr: jätin punaisen lihan ja siipikarjan pois pari vuotta sitten ja olen parin vuoden ajan keräillyt hyväksi havaittuja reseptejä ylös sekä yhdistelemällä kirjoitellut pari omaakin reseptiä. Osassa resepteistä käytetään mereneläviä ja valtaosassa on juustoa tai jotain muuta maitotuottetta, mutta on siellä muutama vegaaninenkin eksynyt mukaan. Ja ainahan nuo edellämainitut on sitten korvattavissa. Jos jossain mainitaan kana, niin sen olen korvannut quornilla. Hyödyntäkää tai olkaa hyödyntämättä, mutta tässä jakoon aiheesta kiinnostuneille: Vegeshittii - Pastebin.com
Hyvä lista! Talteen meni :)
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Itselläni on melkoinen ongelma sienet. Tosi monet reseptit sisältää sieniä ihan maunkin vuoksi ja itse olen sen verran ruokavammainen, etten pysty yksinkertaisesti syömään niitä limaisia kappaleita mitä ruoassa on. Tiedän että tämä on puhtaasti henkilökohtainen ongelma, mutta esim. joku fetasienilasagnekin tuoksuu mielettömän hyvälle ja maistuu hyvälle, kunnes tulee se sieni sieltä vastaan. Olen kotikokkailussa yrittänyt vaihtaa sieniä aina muihin ainesosiin ja tämähän on toki aina ihan reseptikohtaista jotta miten toimii vai toimiiko sitten ollenkaan. Noh, ei tämä maailma kaada ja tuo Vegeshittii meni kyllä talteen :)

Nyt on tosiaan semikasvis/vege ruokavaliolla tullut vedettyä sen reilun pari kk ja on se kyllä kumma. Sen lisäksi että on päässyt hoikistumaan, niin jotenkin sellainen tukkoinen fiilis loistaa poissaolollaan. Luulin aina, että tuo "raskas olo" on joku ituhippien juttu, mutta ei. Kyllä sen eron tuntee ihan jaksamisenkin osalta. Protskua saa saliharrastusta varten sen verran helposti muutakin kautta, ettei sekään osa ole ottanut hittiä käytännössä yhtään, vaikka pelkäsin ehkä eniten voimatasojen laskua. Nyt ollut ajatuksena sellaista, että jos vetäisi kerta kuukauteen täyskasvisviikon.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
juomme maitoa, koska me pystymme siihen

Maailman väestöstä 90% ei kestä maitoa eli heillä on laktoosi-intoleranssi. Suomalaiset ovat geneettisiä oikkuja kuin täällä vastaava luku on noin 25%. Väitän siis että olet väärässä aikuiset ihmiset eivät pysty juomaan maitoa ilman että siitä poistetaan laktoosi. Sellaisenaan se ei sovi erittäin suurella joukolle ihmisiä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Maailman väestöstä 90% ei kestä maitoa eli heillä on laktoosi-intoleranssi. Suomalaiset ovat geneettisiä oikkuja kuin täällä vastaava luku on noin 25%. Väitän siis että olet väärässä aikuiset ihmiset eivät pysty juomaan maitoa ilman että siitä poistetaan laktoosi. Sellaisenaan se ei sovi erittäin suurella joukolle ihmisiä.
Wikipediasta nappaamani lähteen perusteella suurimmalla osalla kyse ei ole mistään intoleranssista, vaan tottumuksen puutteesta, aivan kuten monen muunkin ruoka-aineen kohdalla käy äkkiseltään syötynä. Improved lactose digestion and intolerance among African-American adolescent girls fed a dairy-rich diet. - PubMed - NCBI

Prosenttiosuutesi ovat muutenkin ihan hihasta ravistettuja.
 

jeke900

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
14
Suosittelen kokeilemaan Eloveenan Muru-kauraproteiinia jauhelihan korvikkeena! Parasta lihan korviketta mitä oon tähän asti kokeillu! Koostumus paljon jämäkämpi kun esim Quornissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Itse olen tehnyt usein nyt tällaista kukkakaali-peruna -pohjaista Aloo Gobia: Aloo Gobi - Potatoes & Cauliflower - Cook With Manali

-- Mango-maustetta on vähän vaikeaa löytää, mutta Prismasta saa mango-curryä, mikä toimii myös...
Tänään vissiin testiin tämä.

...mutta ainakin täällä Espoon leppävaarassa, jossa etnisiä putiikkeja on nopealla laskulla 7 parisadan metrin säteellä, mango powderia löytyi heti ensimmäisestä kaupasta.... kunhan osaa hakea nimenomaan sanalla Amchoor tai Amchur, koska pussissa on vain pienellä präntillä "mango powder". Kävin nimittäin jo aiemmin etsimässä mango powder sanalla jostain viidestä kaupasta (tämä mukaanlukien), mutta en löytänyt. Näin jälkikäteen oikealla sanalla hakiessa olisi varmaan löytynyt kaikista, koska ainakin google tietää sanoa että kysessä olisi hyvin vakiomauste intialaisessa keittiössä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Itse olen tehnyt usein nyt tällaista kukkakaali-peruna -pohjaista Aloo Gobia: Aloo Gobi - Potatoes & Cauliflower - Cook With Manali
Miten 30min ruuasta saa 1h 20min ruuan?

...ehkä olisi pitänyt lähteä pakasteperunoille, tai tehdä perunaviipaleista vielä pienempiä, tai jotain, mutta suuri ongelma oli saada perunat kypsiksi. Yritettiin odotella ja hauduttaa ruokaa nestemäärällä, mutta loppujen lopuksi kaiken odottelunkin jälkeen perunaa sai yhä syödä vähän al dentenä. Maku oli mainio, mutta ei vaivan arvoista, ja tuon ohjeen annos katosi kahdelle hengelle vaikka molemmat söi pari palaa leipää vielä extrana. Tämä ei tosin ole ensimmäinen kerta kun odottelen lähes raakojen vihannesten valmistumista pannulla, joten ehkä en vain osaa.

Vähän vaatii siis iteroimista tämä, joko esikeittää perunat tai käyttää pakasteita jotka valmistuisivat pannulla nopeammin.

20200301_193527.jpg

(Kuvassa on ehkä 1/3 valmistuneesta annoksesta ja tuo on melko pieni lautanen, joten kovin isoa määrää ei tullut)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Pakastepizzoista paras on Oetkerin Vegetale omasta mielestä.

Tässä kun on nyt kasvisruokaan siirtynyt mutta aikomuksena kyllä syödä lihaa esim kesällä grillatessa, on tullut kuitenkin semmoinen efekti että vaan vähemmän ja vähemmän tekee mieli lihaa.
Grandiosa Mozzarella, jos juusto ei ole ongelma. Se on paras kasvispizza. Myös itse tehty Margherita on hieno, kun laittaa mozzarellaa ja Gran Padano -juustoa (tai Parmesano Reggiano, jos on rahamiehiä).
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
17 950
Miten 30min ruuasta saa 1h 20min ruuan?

...ehkä olisi pitänyt lähteä pakasteperunoille, tai tehdä perunaviipaleista vielä pienempiä, tai jotain, mutta suuri ongelma oli saada perunat kypsiksi. Yritettiin odotella ja hauduttaa ruokaa nestemäärällä, mutta loppujen lopuksi kaiken odottelunkin jälkeen perunaa sai yhä syödä vähän al dentenä. Maku oli mainio, mutta ei vaivan arvoista, ja tuon ohjeen annos katosi kahdelle hengelle vaikka molemmat söi pari palaa leipää vielä extrana. Tämä ei tosin ole ensimmäinen kerta kun odottelen lähes raakojen vihannesten valmistumista pannulla, joten ehkä en vain osaa.

Vähän vaatii siis iteroimista tämä, joko esikeittää perunat tai käyttää pakasteita jotka valmistuisivat pannulla nopeammin.



(Kuvassa on ehkä 1/3 valmistuneesta annoksesta ja tuo on melko pieni lautanen, joten kovin isoa määrää ei tullut)
Itse käytin pakasteperunoita (lohkoja), joten ei ollut ongelmia kypsäksi saamisessa...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Miten 30min ruuasta saa 1h 20min ruuan?

...ehkä olisi pitänyt lähteä pakasteperunoille, tai tehdä perunaviipaleista vielä pienempiä, tai jotain, mutta suuri ongelma oli saada perunat kypsiksi. Yritettiin odotella ja hauduttaa ruokaa nestemäärällä, mutta loppujen lopuksi kaiken odottelunkin jälkeen perunaa sai yhä syödä vähän al dentenä. Maku oli mainio, mutta ei vaivan arvoista, ja tuon ohjeen annos katosi kahdelle hengelle vaikka molemmat söi pari palaa leipää vielä extrana. Tämä ei tosin ole ensimmäinen kerta kun odottelen lähes raakojen vihannesten valmistumista pannulla, joten ehkä en vain osaa.

Vähän vaatii siis iteroimista tämä, joko esikeittää perunat tai käyttää pakasteita jotka valmistuisivat pannulla nopeammin.
Tuossa ohjeessahan oli vinkki:
"You can parboil the potatoes and cauliflower or do what I did – fry them in little oil till they are half cooked. This helps in retaining the shape and texture."

Tämä auttoi ainakin itsellä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466
Tuossa ohjeessahan oli vinkki:
"You can parboil the potatoes and cauliflower or do what I did – fry them in little oil till they are half cooked. This helps in retaining the shape and texture."
Tota etukäteen panulla paistelua tehtiin, mutta ei tosiaan ilmeisesti tarpeeksi. Ja ongelma oli tosiaan lähinnä perunat, kukkakaalit olivat ihan sopivia. Pitää muistaa ensi kertaa varten tosiaan joko pakasteperunat tai perunoiden ~5min esikeittäminen. Toisena ongelmana saattoi olla se, että perunoita oli ohjeen sijaan 3, ja kukkakaalia "ison puolikas", eli suhdanne saattoi olla näiden välillä väärä.

No, tietää ens kerralla sitten tehdä paremmin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Gold & Greenin nyhtökaura on kyllä todella hyvää mm. meksikolaisissa ja muissa mausteisissa ruoissa. Tein mm. intialaisen curryn tosta ja tuli kyllä erittäin hyvää ja koostumuskin on mitä mainioin. Vahva suositus jauhelihan korvaajaksi.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 466

Eilen testissä.

Maku oikein erinomainen ja erittäin ruokaisaa, ei tullut tunnetta että lainkaan kaipaisi lihaa. Kahdella pellillä taas pilkotut kasvikset uuniin, 25min kiertoilmalla 175 astetta, puolessa välissä peltien vaihto toisinpäin. Parsakaalit tosin pääsivät vähän jo mustumaan, eivät olleet tarpeeksi kierineet öljyssä vissiin tai kaipaisivat hieman vähemmän aikaa. Tofutkin voi jättää melko suuriksi paloiksi, ellei erityisesti nauti kovin rapsakasta.

Väittäisin että tää toimis mainiosti myös hieman lihaa sisältävänä versiona, jos tofun tilalle iskis vaikka jotain raakamakkarabratwurstia jonka sitten siivuttaa paloina. Yleisesti ruoka oli semmoinen mainio paahteisten kasvisten makuinen. Kahden pellin aineksistä ei tosin tule ihan kauhean isoa määrää, sanotaan 3 annosta riippuen siitä kuinka isoja annoksia yleensä tuppaa syömään. Tarkemmin määrät: kokonainen kikhernepurkki, pienehkö bataatti, pieni parsakaali (puolikas isosta), jalotofun tofu pilkottuna ja ilmeisesti joku puoli pussia ruusukaaleja.

"Salaatti" tuntui nimenä tälle jotenkin väärältä, ei ainakaan itselle tullut fiilistä että olisin salaattia syömässä kun tuota käytännössä suoraan uuninpelliltä lautaselle pistelin.

Tastyn saldo 3/4 onnistunutta reseptiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
72
Pikaisesti kävin langan läpi ja en huomannut ykköstuotteita vielä. Itse en pysty nyhtistä syömään kuvottavan makunsa vuoksi.

"Lihankorvikkeista" eli proteiinipitoisista kasvisvalmisteista ehdottomasti parhaat on Beanit (Beanit – Härkiksen tekijöiltä - valkosipuli ja yrtit) sekä Boltsit (Leivon Leipomo Oy - Chili). Nyhtökaura on omaan makuun aivan oksennusta näihin huipputuotteisiin verrattuna. Näiden kasvistuotteiden ainoa ongelma on vain suurempi rasvan määrä (n. 14g / 100g) verrattuna kanaan. Varsinkin boltsin maku on jo tuollaisenaan hyvä ja syötävää suoraan pakkauksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
367
Mä taas olisin kiinnostunut lihankorvikkeista jos ne ei olis täynnä hiilareita. Eli rasvan, proteiinien tai ylipäänsä energian määrällä ei ole väliä jos vaan löytyisi VHH tuotteita.
Tofu, seitan, tempeh.

Sieniproteiinista valmistetut Quornit sisältävät melko vähän hiilaria: Quorn-tuotteet | Selaa Quorn-tuotteiden kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja lihalle

Lidl on lanseerannut Next level sarjan, ja näyttäisi toi jauhis ja burgeripihvit sisältävän melko vähän hiilaria: Vegaaninen ruoka nousi uudelle tasolle

Noi nyt tuli äkkiseltään mieleen.
 
Liittynyt
23.12.2019
Viestejä
125
Aiemmin käyttänyt aika paljon kasvispihvejä pakasteena. Päätin kokeilla kikhernejauhoja lettujen tekoon, periaatteessahan jos tohon laittais vielä esim riisijauhoa, niin vois saada koko aterian ihan letuista. Kilo maksoi reilun 6 euroa luomuna, ja tosta saa nyt ainakin 10 ateriaa.

Valmistuksen helppous vähän yllätti jopa, eli kulhoon kikhernejauhoa, ja sitten lisäksi joko makean tai suolaisen letun aineksia, ite laitoin lehtikaalia, tomaatin palasia, ja sipulia. Lisäksi suolaa. Sitten vettä kohtalaisesti että sekoittuu taikinaksi, ja antaa muutaman minuutin olla kulhossa. Sitten vaan paistaa pannulla molemmin puolin.

(Tätä ohjetta katsoin lähinnäkin avuksi, muutamaa muutakin googlasin Kikhernelätyt eli besan dosat)

Tuli kyllä tosi hyvän makuisiakin vielä. Aika ohuita lettuja kuitenkin tuntui tarvitsevan tehdä, ei muuten paistunut ihan niin kätevästi & saanut käännettyä. Varmaan tota taikinaakin olisi mahdollista tehdä myös reilusti ja säilyttää jääkaapissa.
 
Liittynyt
01.08.2019
Viestejä
622
Itse tosiaan kokeillut useita erilaisia kasvisproteiineja ainakin soija(rouhe sekä suikaleet), quorn, härkis, seitankinkkua, nyhtökaura, Tofu, erilaisia papuja ja sirkkamakkaraa. Lisäksi heraproteeinijauhetta tulee lisättyä aamupuuroon.

Vielä on kokeilematta linssit, lihankorvikkeet kuten jauhikset esim lidlistä.

Osa on edullisia(soijarouhe ja soijasuikaleet tosi edullisia) ja hyviä ja tulee syötyä useamman kerran viikossa mutta osa aika kalliita verrattuna kilpailevaan lihatuotteeseen sekä maku ja/tai koostumus ei ole miellyttävä ainakaan itselleni(quorn, härkis, seitankinkku, nyhtökaura, sirkkamakkara).

Näissä on vain omat kikkansa miten saa maistuvia tehtyä mutta kun ne oppii niin hyvin sujuu arki. Soijarouhe- ja suikaleet erityisen kivoja kun säilyvät hyvin ja jos ei jaksa mennä kauppaan niin voi kaapin kuivatuotteita käyttämällä saada hyvän ruuan. Olen myös perus lihahernekeittoa jatkanut soijarouheella niin tulee täyttävämpää ja enemmän proteiinia.

Itse jatkossakin sekasyöjä mutta jos ovat terveellisempiä, maukkaita ja jopa halvempia sekä vielä ilmastoystävällisempiä niin voi hyvillä mielin korvata useampana päivänä viikossa lihan lautasella.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
840
Yksi helpoimmista tavoista vähentää lihansyöntiä on jättää leivän päältä kinkut pois, ne saa maistuvaksi ilmankin juustolla, kurkulla, tomaatilla, salaatilla, avokadolla, suolalla, pippurilla, oliiviöljyllä jne.

Olen ihmetellyt näitä kaupan lihankorvikkeita, nehän ovat kasvisversioita eineksistä pitkine prosessoituine ketjuineen. Kun ne ei ole kunnon ruokaa kuten ei lihaisat eineksetkään joutuu ne maustamaan todella epämääräisesti ja tuomaan sisältöä ties millä ainesosilla.

Kasvisruoka on paras tehdän sen omilla ehdoilla jäljittelemättä lihaa ja mallia on hyvä hakea aasialaisista keittiöistä joissa ne ovat luonnollinen osa päivittäistä ruokavaliota. Ja yksi tapa on vähentää lihan määrää liharuuassa, eihän sitä tarvitse esim. lihakeitossakaan olla paljoa, vähän mausteena vain. Meillä on länsimaissa lähtenyt mopo käsistä tuon lihansyönnin kanssa ihan kerta-annoksissakin.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Liha on ihmiselle erittäin sopivaa ruokaa, koska ihminen on sekasyöjä.
Ihminen ei ole syntyessään mitään, ja pärjää hyvin ilman lihaakin. Rauta ja proteiini on täysin korvattavissa. Lihojen rasva aiheuttaa monille terveysongelmia, eli osa oikeasti heikentää terveyttään liialla lihansyönnillä.

Ihmisen ruuansulatus ei oikein sovellu pelkästään kasvien syömiseen.
Liha on erittäin hitaasti sulavaa, ja ruoansulatukselle turhan raskasta työtä. Tuskin nyt kukaan syö pelkkiä kasveja. Pähkinöitä, kasviksia yms. syömällä moni voisi todennäköisesti paremmin.

Itse olen sekasyöjä, mutta lihan kulutus on laskenut. Ei siksi että ympäristö voisi paremmin (idealistinen hörhöily yksilön näkökulmasta ei kiinnosta), vaan koska vatsa ja ruoansulatus toimii paremmin vähemmällä lihalla. Stressi työviikoilla vatsa menee ihan jumiin lihasta, ja siksi syön pääosin hiilihydraatteja kuten pastaa. Töissä nopeaa energiaa ja vähän proteiinia, ja kotona sitten pähkinöitä tms. eli proteiinia palautumiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ihminen ei ole syntyessään mitään, ja pärjää hyvin ilman lihaakin. Rauta ja proteiini on täysin korvattavissa. Lihojen rasva aiheuttaa monille terveysongelmia, eli osa oikeasti heikentää terveyttään liialla lihansyönnillä.



Liha on erittäin hitaasti sulavaa, ja ruoansulatukselle turhan raskasta työtä. Tuskin nyt kukaan syö pelkkiä kasveja. Pähkinöitä, kasviksia yms. syömällä moni voisi todennäköisesti paremmin.

Itse olen sekasyöjä, mutta lihan kulutus on laskenut. Ei siksi että ympäristö voisi paremmin (idealistinen hörhöily yksilön näkökulmasta ei kiinnosta), vaan koska vatsa ja ruoansulatus toimii paremmin vähemmällä lihalla. Stressi työviikoilla vatsa menee ihan jumiin lihasta, ja siksi syön pääosin hiilihydraatteja kuten pastaa. Töissä nopeaa energiaa ja vähän proteiinia, ja kotona sitten pähkinöitä tms. eli proteiinia palautumiseen.
Kasveista lähes puuttuu osa ihmiselle tärkeistä aineista tai on sellaisessa muodossa, että sekasyöjän elimistö (niinkuin ihmisellä on) ei niitä siitä irti saa. Kasvissyöjällä elimistö on ruuansulatuksen osalta paljon monimutkaisempi.

Lihassa on näitä aineita helposti ihmisen ruuansulatukseen lähtevässä muodossa. Siksi liha on erittäin tärkeä ja miltei välttämätön osa terveen ihmisen ruokavaliota.
Voit ihan vapaasti itse popsia vaikka pelkästään kasveja, mutta muiden asioihin elä mene puuttumaan, koska puhut yksikertaisesti alleviivatulta osin ihan vain silkkaa PASKAA.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Kasvissyöjällä elimistö on ruuansulatuksen osalta paljon monimutkaisempi.
Öö häh? Avaatko tätä nollalausetta vähän.

Siksi liha on erittäin tärkeä ja miltei välttämätön osa terveen ihmisen ruokavaliota.
Tämä on faktuaalisesti aivan paskapuhetta. Maapallolla elää miljoonia ihmisiä jotka ei syö lihaa, ja heidän elimistö pärjää aivan yhtä hyvin kuin lihansyöjien.

Voit ihan vapaasti itse popsioa vaikka pelkästään kasveja, mutta muiden asioihin elä mene puuttumaan, koska puhut yksikertaisesti alleviivatulta osin ihan vain silkkaa PASKAA.
:facepalm: :facepalm: Ensin vaahtoat kryptovaluuttojen karmeasta haitallisuudesta ympäristön näkökulmasta toisessa ketjussa, ja olet itse puuttumassa muiden asioihin, ja sitten täällä puolustelet lihansyöntiä lähes terveydellisenä välttämättömyytenä, joka on vieläpä faktuaalisesti aivan paskapuhetta.

Lue ne mun tekstit hyvä ihminen / homosapiens-oletettu (en ole aivan varma). En ole pakottamassa ketään kasvissyöjäksi, enkä edes itse ole vegaani tai kasvissyöjä. Tämä on varmasti hyvin ikävää sinun kannalta, kun et pääse argumenteistani yli etkä ympäri. Olet yksinkertaisesti väärässä, ja konservatiivisesti pidät siitä silti kiinni ja hyppäät vaikka kaivoon mielipiteittesi kanssa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Öö häh? Avaatko tätä nollalausetta vähän.



Tämä on faktuaalisesti aivan paskapuhetta. Maapallolla elää miljoonia ihmisiä jotka ei syö lihaa, ja heidän elimistö pärjää aivan yhtä hyvin kuin lihansyöjien.



:facepalm: :facepalm: Ensin vaahtoat kryptovaluuttojen karmeasta haitallisuudesta ympäristön näkökulmasta toisessa ketjussa, ja olet itse puuttumassa muiden asioihin, ja sitten täällä puolustelet lihansyöntiä lähes terveydellisenä välttämättömyytenä, joka on vieläpä faktuaalisesti aivan paskapuhetta.

Lue ne mun tekstit hyvä ihminen / homosapiens-oletettu (en ole aivan varma). En ole pakottamassa ketään kasvissyöjäksi, enkä edes itse ole vegaani tai kasvissyöjä. Tämä on varmasti hyvin ikävää sinun kannalta, kun et pääse argumenteistani yli etkä ympäri. Olet yksinkertaisesti väärässä, ja konservatiivisesti pidät siitä silti kiinni ja hyppäät vaikka kaivoon mielipiteittesi kanssa.
Kannattaa tutkia ruuansulatuksen eroa menestyvillä kasvissyöjillä ja sekasyöjillä (Kuten esim ihminen on) Huomattavia eroja löytyy mm. vatsasta ja suolen pituudesta.

Elää, noudattaen hyvin työlästä ruokavaliota ja kärsien usein erilaisista puutostiloista, juu... Ei kiitos. Syö puolestani ihan vapaasti vain kasveja, mutta älä läy vänkäilemään muita, täysin selvässä asiassa.

Js eläppä sotke asioita jatkuvalla syötöllä ketjusta ketjuun. Kryptoista on syytäkin huomattaa. Niitä kun ei ole hyötyä, toisin, kuin ihmisen lihansyömisestä, kasvien lisäksi.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 301
Kryptoista on syytäkin huomattaa. Niitä kun ei ole hyötyä, toisin, kuin ihmisen lihansyömisestä, kasvien lisäksi.
Joo kryptot on kyllä tosi paska kun se kuluttaa niin paljon resursseja ja haittaa ympäristöä kuten tuolla pointtasit, mutta lihansyönti se on kaikinpuolin hyödyllistä, varsinkin ympäristön kannalta. Tottakai lainaan sun juttuja muista ketjuista, ei mistään muualta saa näin hyvää viihdettä kaksoisstandardeista.

Elää, noudattaen hyvin työlästä ruokavaliota ja kärsien usein erilaisista puutostiloista, juu... Ei kiitos.
Työläydestä en tiedä kun en ole kokeillut, mutta mitään puutostiloja se ei aiheuta kunhan syö monipuolisesti. Puutostilat voi tulla lihansyöjilläkin, varmaan keskivertoihmisellä todennäköisemminkin, kun tuulipukukansa jauhaa jotain saatanan jauhomakkaraa niin ei vahingossakaan saa vitamiineja yms.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Juu, pitää syödä monipuolisesti, eli kasviksia, kalaa,. kanaa, myös punaista lihaa jne, prosessoituja kannattaa välttää, niin ei tarvitse etsiä esim B12 valmisteita paikkaamaan kasvisruokavalion aukkoja. Pääkin toimii paremmin, kun lihasta irtoaa helposti creatiiniä, joka on aivojen toiminnalle suuressamäärin hyväksi.

Tässä erään ihmisen, joka päätti ryhtyä kasvissyäjäksi tarina. Ongelmana oli lievä nikkeliallergia. Jutussa käsitellään myös muita kasvissyötiin liittyviä ongelmia...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 433
Viestejä
4 161 474
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom