Kalastus

Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
14
Henkilökohtainen mielipide on et nuo kyllä vaatii 2 eri vapaa, jos ei ihan jotain kompromissia halua..
No tätä vähän ajattelin itsekin. Jonkunlainen kuhavapa löytyy (Patriot Levitation G2), mutta mitäs suosittelisitte ahvenelle? Käynyt mielessä Daiwa Prorex AGS Finesse 3-15gr, onko kellään kokemuksia tuosta vavasta?
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
No tätä vähän ajattelin itsekin. Jonkunlainen kuhavapa löytyy (Patriot Levitation G2), mutta mitäs suosittelisitte ahvenelle? Käynyt mielessä Daiwa Prorex AGS Finesse 3-15gr, onko kellään kokemuksia tuosta vavasta?
Kaiken kokemuksen jälkeen, voin sanoa että ainut syy lyhyisiin vapoihin on rajoitettu heitttotila. Mulla ei ole tosta vavasta kokemusta, mutta ainut neuvo on, että ahvenvavaksi ei kannata ajatella ostaa lyhyttä keppiä vain, koska joku sanoo niin. En halua suositella jotain tiettyä, koska haluan pysyä tässä vaiheessa neutraalina eri brändejä kohtaan. Omat ahvenkepit on alkaen 7' ja pääsääntöisesti 7'6"-8'
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Tai sitten Ruthless Rods Micro? Tai Okuma Helios SX?
Mulla on 7'6 helios sx ollut kuha vapana ja samaten 7'4 ahven keppinä siitä asti kun suomeen tulivat. Kevyemmästä pidän enemmän, se heittää itselle käytännössä kaiken ahvenkaman chattereista ja bladeista jigeihin. Kelakiinnikkeen kiristys nuissa on herkkä ja yli kiristämällä sanoo poks hyvin äkkiä. Muutenhan ne on mukavan kevyitä eikä turhan hitaita keppejä. Olemattomat kahvat on osalle turn off. Itse olen oppinut sietämään jo vanhempien heliosten ajalta.

Motonetin poistossa oli ihan hyvän tuntuisia prorexejä puoli ilmaiseksi kuha painoille. Samaten bft:n perception 2:sia.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Mikäköhän olis paras alle 200€ hyrrä kevyeen hauen kalastamiseen jollain 15-60g vieheillä? Nythän on vaikka mitä lewsiä, penniä ja quatumia myynnissä. Shimanoa ennen suosinut, mutta jotenkin nää halvemmat shimanotkin e sarjan jälkeen olleet vähän meh mun mielestä. Abu on kanssa jäänyt kokonaan huomiotta. Näyttäisi olevan aika paljon malleja tuohon hintaluokkaan. :hmm:
Ja tosiaan, jos tulee ainoaksi haukihyrräksi, niin suosittelen kokoluokkaa 300. Jos tulee x määrän lisäksi, niin jotkut 200-kokoluokan kelat voivat olla hauskoja vaihtoehtoja. Hauen parhaat kalastusajat on aina sitä routaa ja rospuuttoa, ja tykkään pitää kumisormikkaat kädessä. 300 koon keloilla no problem.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
534
Ja tosiaan, jos tulee ainoaksi haukihyrräksi, niin suosittelen kokoluokkaa 300. Jos tulee x määrän lisäksi, niin jotkut 200-kokoluokan kelat voivat olla hauskoja vaihtoehtoja. Hauen parhaat kalastusajat on aina sitä routaa ja rospuuttoa, ja tykkään pitää kumisormikkaat kädessä. 300 koon keloilla no problem.
Itseasiassa mulla on 200 koon d calcutta millä heitän vähän isommat vieheet, mutta ei tule mitään kovin isoja (+100g) edes heitettyä. Aloin miettimään että olisi ehkä järkevämpää siirtää tuo calcutta kevyempään settiin ja ostaa vähän jykevämpi kela tilalle. Kuitenkin tuo 200 koon clacuttakin painaa sen 265g, niin ei siinä kauhesti olisi painossakaan eroa johonkin 300 koon sämpylään.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Itseasiassa mulla on 200 koon d calcutta millä heitän vähän isommat vieheet, mutta ei tule mitään kovin isoja (+100g) edes heitettyä. Aloin miettimään että olisi ehkä järkevämpää siirtää tuo calcutta kevyempään settiin ja ostaa vähän jykevämpi kela tilalle. Kuitenkin tuo 200 koon clacuttakin painaa sen 265g, niin ei siinä kauhesti olisi painossakaan eroa johonkin 300 koon sämpylään.
Joo, jos löytyy ennestään pienempi kela, niin sitten 300-koon sämpylä. Mulla on tossa Tranx 300:ssa ihan sikapaksu kuitu (Wobblerissa oston yhteydessä suosittelivat ja puolasivat). Ei ole valittamista, sillä oon kokenut tasan nolla heittokatkoa. Tossa just yli 200€ löytyy tosi hyviä haukikeloja, eli suosittelen katsomaan niitäkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Mikä vapa Daiwa Steez SV TW kaveriksi? Kohdekaloina kuha ja ahven.
Shimano/Loomis Conquest. Malli CNQ 842C MBR. Mikäli yhtä hyvä kuin haspeliversio, niin täyttää odotukset. Kunhan saapuu niin voin kertoa lisää. Samalla saapuu myös mallit CNQ 843S SJR ja CNQ 902S SJR olemassa olevan CNQ 842S SJR kaveriksi. Osan keloista sainkin jo (Vanquish/Vanford).
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Siinä ne nyt olis valmiina, vielä kun päästäis jäistä eroon :kippis:




Vavat outletista 89€/kpl (motonet) ja kelat tarjouksella 47€/kpl ( lureshop), hyvään hintaan tuli kuhalle ja ahvenelle pätevät setit.

Aika tömäkät vavat muuten nää bft perception II, 5-20g F ja 10-30g XF, tuntuu kotimaan markkinoiden ahvenkepit ihan naruilta näihin verrattuna. Onkiiko ne siellä ruotsissa pelkkiä jättiahvenia?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
162
Siinä ne nyt olis valmiina, vielä kun päästäis jäistä eroon :kippis:




Vavat outletista 89€/kpl (motonet) ja kelat tarjouksella 47€/kpl ( lureshop), hyvään hintaan tuli kuhalle ja ahvenelle pätevät setit.

Aika tömäkät vavat muuten nää bft perception II, 5-20g F ja 10-30g XF, tuntuu kotimaan markkinoiden ahvenkepit ihan naruilta näihin verrattuna. Onkiiko ne siellä ruotsissa pelkkiä jättiahvenia?
Onkii. Mulla on Ruotsista ostettu mittatarra jossa on 50cm kohdalle merkitty teksti iso ahven...
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Siinä ne nyt olis valmiina, vielä kun päästäis jäistä eroon :kippis:




Vavat outletista 89€/kpl (motonet) ja kelat tarjouksella 47€/kpl ( lureshop), hyvään hintaan tuli kuhalle ja ahvenelle pätevät setit.

Aika tömäkät vavat muuten nää bft perception II, 5-20g F ja 10-30g XF, tuntuu kotimaan markkinoiden ahvenkepit ihan naruilta näihin verrattuna. Onkiiko ne siellä ruotsissa pelkkiä jättiahvenia?
Itse olen vain huomannut että omassa kalastuksessani jäykillä vavoilla saa huomattavasti kehnommin ahventa kuin pehmeillä.. Esim 10-30g helioksen kun vaihtoi 5-20 g malliin ja kevyempiin alkoi tärpit pysyä paljon paremmin kun ei revi huulia samalla tavalla. Kuhalle taas saa ollakkin stydimpää jos haluaa vastarit luiseen leukaan asti uppoamaan.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Itse olen vain huomannut että omassa kalastuksessani jäykillä vavoilla saa huomattavasti kehnommin ahventa kuin pehmeillä.. Esim 10-30g helioksen kun vaihtoi 5-20 g malliin ja kevyempiin alkoi tärpit pysyä paljon paremmin kun ei revi huulia samalla tavalla. Kuhalle taas saa ollakkin stydimpää jos haluaa vastarit luiseen leukaan asti uppoamaan.

Näin se tosiaan on, ton perception sarjan kanssa 10-30g on puhdasverinen kuhakeppi ja tuo 5-20g on myös yläkanttiin ahvenelle.

Näissä vavoissa on American tacklen ti vaparenkaat, näistähän soljuu fluorotapsin solmu mukavasti läpi vaikka renkaat on itsessään tosi pienet. Edeltävissä vavoissa om isommissakin renkaissa tökkinyt solmut pahemmin. Esim Fuji alconite
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Siinä ne nyt olis valmiina, vielä kun päästäis jäistä eroon :kippis:




Vavat outletista 89€/kpl (motonet) ja kelat tarjouksella 47€/kpl ( lureshop), hyvään hintaan tuli kuhalle ja ahvenelle pätevät setit.

Aika tömäkät vavat muuten nää bft perception II, 5-20g F ja 10-30g XF, tuntuu kotimaan markkinoiden ahvenkepit ihan naruilta näihin verrattuna. Onkiiko ne siellä ruotsissa pelkkiä jättiahvenia?
Ruåttalaiset ei osaa suunnitella ahvenkeppiä. Ahvenen suu on rakenteeltaan aivan eri kuin kuhalla. Jos samaa aihiota vain keventää, lopputulos ei ole hyvä. Kuhakeppinä käytän nykyään kevyttä haukivapaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Ruåttalaiset ei osaa suunnitella ahvenkeppiä. Ahvenen suu on rakenteeltaan aivan eri kuin kuhalla. Jos samaa aihiota vain keventää, lopputulos ei ole hyvä. Kuhakeppinä käytän nykyään kevyttä haukivapaa.
Tämä tosiaan ihmetyttää. Tää koko perception sarja on käsiättääkseni alunperin ahvenenkalastukseen suunniteltu...

Mullakin kaikenlaisia keppejä ollut ja toi 10-30g perception II on aihioltaan jämäkempi kuin Patriotin XXW Zander DW, kärki on inasen pehmeämpi.

Noh, mulla menee stydimpi vapa kuhalle heittojigaukseen ja kevyempi kuhan dropshotille ja ahvenen heittojigaukseen.

Huomasin viime kaudella että kuhan dropshottauksessa vapa ja etenkin kärki saa olla selvästi notkeampi uittamiseen, tartutus onnistuu myös paljon helpommin kuin normijigauksessa. Se varmaan iskee eri tavalla siihen hitaaseen uittoon/värisyttelyyn?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Tämä tosiaan ihmetyttää. Tää koko perception sarja on käsiättääkseni alunperin ahvenenkalastukseen suunniteltu...

Mullakin kaikenlaisia keppejä ollut ja toi 10-30g perception II on aihioltaan jämäkempi kuin Patriotin XXW Zander DW, kärki on inasen pehmeämpi.

Noh, mulla menee stydimpi vapa kuhalle heittojigaukseen ja kevyempi kuhan dropshotille ja ahvenen heittojigaukseen.

Huomasin viime kaudella että kuhan dropshottauksessa vapa ja etenkin kärki saa olla selvästi notkeampi uittamiseen, tartutus onnistuu myös paljon helpommin kuin normijigauksessa. Se varmaan iskee eri tavalla siihen hitaaseen uittoon/värisyttelyyn?
Jeps. Maailmassa ei ole kovin montaa huonoa vapaa. Toki paras käyttötarkoitus voi olla aivan joku muu, kuin mihin sitä mainostetaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Monnit hukassa, mutta karpit olivat syönnillä. En ole ihan varma, mutta ensimmäinen karppi 3 tai 4kk vaikka yritystä on välillä ollut. Huomenna uusiksi. Aamusta monninongintaa. Jos ei monnit tärppäile niin vaihdan toisen vavan valemaissisyötille ja haen karppeja samoilta spoteilta.

1616874202699.png
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Monnit hukassa, mutta karpit olivat syönnillä. En ole ihan varma, mutta ensimmäinen karppi 3 tai 4kk vaikka yritystä on välillä ollut. Huomenna uusiksi. Aamusta monninongintaa. Jos ei monnit tärppäile niin vaihdan toisen vavan valemaissisyötille ja haen karppeja samoilta spoteilta.

Karpinonginta on ollut hienoisessa nousussa jenkeissä. Karpeista kun puhutaan, niin nimillä on merkitystä. Mississippi-joen "hopeakarpit" ovat täysin eri sukua/lajia. Monet vihaavat turhaan siksi kaikkia "karppeja". Prologicin (eurooppalainen karppibrändi) mannekiinina ollessani, tiimiin liittyi pari nuorta jenkkiä. Tuolla on paljon vettä ja opeteltavaa. Ison karpin löytäminen on oma haasteensa. Täällä kotisuomessa kun istutusvuosi kertoo paikan potentiaalin (tai sitten ei, ja johtaa täysin harhaan). Tietyillä mestoilla oon onkinut kymmenen yötä tyhjää, ja yhdessä yössä tulee useampi (esim. 16,5; 16,2 ja 12,3 kg karpit). Hätäinen haukkuu ja hylkää paikan. Seuraava tavoite Itelle on 2kg+ ankerias. Vielä kun niitä on, ennen sukupuuttoa. Joku artikkeli olis tarkoitus kirjoittaa, että on jälkipolville dokumenttia, mitä joskus oli. Näitähän Suomessa riittää, kadonneita lajeja ja kantoja.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Vauvelille tuli hankittua ensikela, eli Shimano Tranx 200. Omat ensikelat olivat hienoja muovi-Abuja. Taitaa olla niin, että ainoastaan eräällä suomalaisella keräilijällä on tallessa noita muoviumppariherkkuja. Aijai.

Kyllä pitää olla ihmisen jonkinlainen sadisti, että suosittelee umpparia lapsille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Minkä ikäisinä olette junnut tutustuttaneet lajin saloihin? Juniori kolme vuotta ja jos kesällä vaikka aloittelisi venepilkillä.

Aika kova paine vain isällä, että kalavarma paikka löytyy.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Minkä ikäisinä olette junnut tutustuttaneet lajin saloihin? Juniori kolme vuotta ja jos kesällä vaikka aloittelisi venepilkillä.

Aika kova paine vain isällä, että kalavarma paikka löytyy.
Omia muksuja ei ole, mutta mua vietiin ongelle ihan pikkuisesta asti. Osa varhaisimmista muistoista on onkimista, sieltä kai se kala on juminut korvienväliin. Perinteinen mato-onki olisi mitä aika pienenäkin voi kokeilla, kunhan isi auttaa :) Mato-ongella kuvittelisi myös jotain kalaa melko isolla varmuudella tulevan. Varsinkin, jos saa mäskätä.

Spoilerissa kanava, jonka pitäjä on vienyt muksuja kalastamaan ja extreme leireilemään ihan pienestä pitäen. Hienoa sisältöä tekee tuo heppu.



 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Minkä ikäisinä olette junnut tutustuttaneet lajin saloihin? Juniori kolme vuotta ja jos kesällä vaikka aloittelisi venepilkillä.

Aika kova paine vain isällä, että kalavarma paikka löytyy.
Oiskohan tytär ollut 4-5kk kun eka kertaa mukana :D

Kolmen neljän vanhana mahtoi ekan kerran pilkillä osallistua aktiivisesti. Nyt 8v ja pari vuotta omatoimisesti heittänyt. Hyrrällä ja haspelilla, umpparit jätettiin väliin..
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Vauvelille tuli hankittua ensikela, eli Shimano Tranx 200. Omat ensikelat olivat hienoja muovi-Abuja. Taitaa olla niin, että ainoastaan eräällä suomalaisella keräilijällä on tallessa noita muoviumppariherkkuja. Aijai.

Kyllä pitää olla ihmisen jonkinlainen sadisti, että suosittelee umpparia lapsille.
Niihin umppari abuihin saa varaosia vieläkin. Shimanoihin osien saaminen on ainakin tällä hetkellä melkoinen taikatemppu kun ei enää normarkilta saa. Nimimerkillä aldebaranin liipaisin ja metaniumin kammen mutteria vailla..

Pari vuotta hyvin pitänyt periaatepäätös kalastuskaman ulkomailta tilaamisesta on nyt uhattuna..
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
759
Kyllä pitää olla ihmisen jonkinlainen sadisti, että suosittelee umpparia lapsille.
Tästä olen täysin eri mieltä. Lapsen on helpointa aloittaa heittely umpparilla, ei katoa kiinnostus siimasotkujen myötä ja voi keskittyä kalastukseen eikä kelaan.
Pitää kuitenkin hommata toimiva kela ja umppareista suurin osa on roskaa. Käytettynä löytyy kuitenkin erinomaisia Abun 170 keloja ja uudempi 1075 toimii myös kohtuu hyvin. Itse olen "palannut" näihin keloihin pitkän hyrräkelakauden jälkeen, sillä hyrrä ei sovi lainkaan jigien heittelyyn (tai sopii jos kohdekala on hauki).
Muistan myös kokeilleeni haspelia kun sellaisen joskus lapsena pilkkikisoista voitin ja kaverit kehuivat sen olevan parempi kuin umpikela. Käytin tekelettä vain kaksi kertaa samalla reissulla, ensimmäisen ja viimeisen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
46
Itse olen "palannut" näihin keloihin pitkän hyrräkelakauden jälkeen, sillä hyrrä ei sovi lainkaan jigien heittelyyn (tai sopii jos kohdekala on hauki).
Nyt on pakko kyllä sanoa, että hyrräkelalla kyllä heittää 2g leechistä lähtien kaiken kunhan välineet ovat niille suunniteltuja. Toki jos ottaa vetouisteluun tarkoitetun ison Ambassadeurin niin voi olla, että alle 20g vieheitä on mahdoton heittää.

Lapselle pieni 500-koon avokela on kyllä kaikista paras lähtökohta. Itsellä 5-vuotias heitti hienosti avokelalla pieniä lippoja.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Nyt on pakko kyllä sanoa, että hyrräkelalla kyllä heittää 2g leechistä lähtien kaiken kunhan välineet ovat niille suunniteltuja. Toki jos ottaa vetouisteluun tarkoitetun ison Ambassadeurin niin voi olla, että alle 20g vieheitä on mahdoton heittää.

Lapselle pieni 500-koon avokela on kyllä kaikista paras lähtökohta. Itsellä 5-vuotias heitti hienosti avokelalla pieniä lippoja.
Samaa mieltä. Viehesuosituksella ja vavan toiminnalla on hyrräheittelyssä suuri merkitys, kun siis heitetään pieniä vieheitä. Lisäksi hyrräkelassa raha ja laatu merkkaa, sekä tietysti hyrrän ominaisuudet tietyssä käyttötarkoituksessa. En ostanut tuota Daiwa zillion hd tws 1520:stä vain sen takia että se on kallis. Sillä voi heittää kevyitä vieheitä.

@nuusk1s kelan jalka halkes, ja noi muoviabut oli ihan jotain muuta kuin mitä nimi antaa ymmärtää. Saa nähdä, miten Shimano saa huoltonsa pelaamaan. Toivottavasti saisi.
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
11
Minkä ikäisinä olette junnut tutustuttaneet lajin saloihin? Juniori kolme vuotta ja jos kesällä vaikka aloittelisi venepilkillä.

Aika kova paine vain isällä, että kalavarma paikka löytyy.
Eiköhän se ala olemaan jo aika sopivassa iässä. Itse olen kai käynyt ensimmäistä kertaa kalassa joskus 3-5v vanhana.

Paras tapa olisi luultavasti aloitta mato-onginnalla. Se on luultavasti varmin tapa saada kalaa ja ei vaadi samalla tavalla tekemistä. Jos päätyy ongintaan, niin suosittelen hommaamaan kilpaonkilaitteen ja jättämään ne punaiset styroksi kohot kauppaan. Kilpaonkilaitteella kalan saaminen on paljon helpompaa ja sen nappaamisen huomaa helpommin.

Tässä esimerkiksi ihan hyvä ja valmis onkilaite. Itsellä muistaakseni 5g tai 6g malli löytyy pikku ahvenen kalastukseen. Muistaakseni painotus ei ollut ihan kohdillaan, että kannattaa samalla ostaa sellainen parin euron paino sarja.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 792
Monni on kala mistä mun taidoilla on melkein mahdoton saada kuva, jossa koko välittyy katsojalle. Iso ja pläski etuosa latistuu kuvissa. Tuollakin kalalla oli ihan valtava pää luonnossa. About 6kg kala. Oli ihan täys mätiä. Meni kaverille syöntiin, kun se vinkkasi paikan ja vannotti tuomaan kalan, jos sellaisen saa. Ensin 5h ei yhtään mitään, heitto, upotus, laitoin vavan telineeseen, käännyin, kaksi askelta ja jarru sanoi kriiks kriiks. Otti melko äkäiset lähdöt ja taisteli hyvin. Tiesi heti, että on vähän isompi kala, kun ei mun vavalla saanut liikuteltua kalaa ollenkaan. Vapa vain taipui ja kala teki aluksi mitä huvitti.

Karpit oli hukassa. Autolle kävellessä juttelin isobassin kalastajien kanssa, jotka kertoivat missä oli näkynyt iso parvi karppeja pinnassa uimassa. Hyvää dataa tulevaisuutta ajatellen.

Viikonloppuna uusiksi. Jos ottaisi superaktiivisen reissun. Max 30 minuuttia spotti ja kävelee kilometritolkulla rantaa pitkin kaloja etsien. Linnut nostivat myös kalaa altaasta.
1617886858510.png
1617887030216.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Eiköhän se ala olemaan jo aika sopivassa iässä. Itse olen kai käynyt ensimmäistä kertaa kalassa joskus 3-5v vanhana.

Paras tapa olisi luultavasti aloitta mato-onginnalla. Se on luultavasti varmin tapa saada kalaa ja ei vaadi samalla tavalla tekemistä. Jos päätyy ongintaan, niin suosittelen hommaamaan kilpaonkilaitteen ja jättämään ne punaiset styroksi kohot kauppaan. Kilpaonkilaitteella kalan saaminen on paljon helpompaa ja sen nappaamisen huomaa helpommin.

Tässä esimerkiksi ihan hyvä ja valmis onkilaite. Itsellä muistaakseni 5g tai 6g malli löytyy pikku ahvenen kalastukseen. Muistaakseni painotus ei ollut ihan kohdillaan, että kannattaa samalla ostaa sellainen parin euron paino sarja.
Meinasin tähän suositella Patriotin kilpaonkilaitteita. Varmistin ja korjasin jokaisen mallin läpi koukkukokojen ja painotusten osalta. Ei kuitenkaan näytä löytyvän enää mistään.

Harmi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Hyrrään siirtyessä kokeneenpikin haspelikalastaja saa ihan uuden maailman jigauksessa. Toki se tarkoittaa että välineisiin pitää silloin satsata ja niiden soveltua käytettäville heittopainoille.

Tunnokkuus ja ergonomia on aivan eri tasolla kuin haspelissa. Dropshot vapojen saatavuus hyrrälle on olematonta, joten ds menee täysin haspelilla itselle.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Hyrrään siirtyessä kokeneenpikin haspelikalastaja saa ihan uuden maailman jigauksessa. Toki se tarkoittaa että välineisiin pitää silloin satsata ja niiden soveltua käytettäville heittopainoille.

Tunnokkuus ja ergonomia on aivan eri tasolla kuin haspelissa. Dropshot vapojen saatavuus hyrrälle on olematonta, joten ds menee täysin haspelilla itselle.
Jos muuten havaitset jossakin hyrrälle sopivia ds-vapoja, pistä viestiä. Hyrrälle viheliäisimpiä on tikkujäykät kepit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
29
Hyrrään siirtyessä kokeneenpikin haspelikalastaja saa ihan uuden maailman jigauksessa. Toki se tarkoittaa että välineisiin pitää silloin satsata ja niiden soveltua käytettäville heittopainoille.

Tunnokkuus ja ergonomia on aivan eri tasolla kuin haspelissa. Dropshot vapojen saatavuus hyrrälle on olematonta, joten ds menee täysin haspelilla itselle.
Jeps, tuli huomattua itsekin kuinka hauskaa hyrräily on kun hommasin Daiwa Alphas Air TW:n ekaksi heittohyrräksi. Mikrojigailu ja pienten vaappujen heittely pääasiallisena käyttötarkoituksena. Tähän asti reissut on keskittyneet heittotreeniin kalan saannin sijasta, mutta aika nihkeä aika kalastella rannalta saaliin suhteen tämä huhtikuu muutenkin täälläpäin niin ei se mitään.

Välillä on ollut vähän haastavaa, mutta tuo pelkkä hyrrällä heittely tuo mukavaa vaihtelua parin vuosikymmenen haspelinkäytön jälkeen. Saas nähdä tuleeko jatkossa enää hankittua haspeleita. Toki noita jo hankittuja tulee käytettyä vielä.
 
Liittynyt
28.03.2021
Viestejä
11
Itse pari vuotta sitten hommasin halvahkon matalaprofiili hyrrän. Ihan kiva se on, mutta pienehköillä painoilla en osaa heittää tai sitten on vaan kelasta kiinni. Sen takia tullut lähinnä räsäsiä viskottua sillä. Houkuttaisi hommata joku parempi kela. Tälle kesälle tulee haspeli setin päivitys, niin katsoo sitä hyrrän päivitystä vasta seuraavalle kesälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
29
Itse pari vuotta sitten hommasin halvahkon matalaprofiili hyrrän. Ihan kiva se on, mutta pienehköillä painoilla en osaa heittää tai sitten on vaan kelasta kiinni. Sen takia tullut lähinnä räsäsiä viskottua sillä. Houkuttaisi hommata joku parempi kela. Tälle kesälle tulee haspeli setin päivitys, niin katsoo sitä hyrrän päivitystä vasta seuraavalle kesälle.
Juu ei taida halvalla saada hyvää hyrrää. Tolla Alphas Air TW:llä heittää sopivalla vavalla kohtuu hyvin 1g tai allekin, mutta yleensähän ei noin pieniä tarvitse heittää. 2-3g lentää jo tosi hyvin.

Jos vähän haluaa säästää niin käsittääkseni parin satkun Tatulasta saa ihan hyvin noin 4-grammaan asti heittävän jos tilaa siihen kevyemmän ja matalamman viripuolan.

Löytyy noita kuulemma kelvollisia kevyitä halpishyrriäkin kai vielä, kuten KastKing Zephyr mutta en tosiaan osaa sanoa kuinka toimivat.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Mulla on pari noita hehkutettua aliexpress bfs kelaa ja oma mielipiteeni on et enemmin joku perus oikean merkin kela ja siihen erillisenä bfs puola ja uudet laakerit jos halvemmalla haluaa keveitä heittää..
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Tietääkö kukaan mistä saisi noille tube jigeille sopivia jigipäitä Suomesta? Eli tuollainen tuote:

Olen käyttänyt noita tavallisen mikrojigipään kanssa niin, että paino jää jigin ulkopuolelle ja omalla kotipaikkakunnalla on kelvannut kaloille tosi hyvin. Huvittaisi kuitenkin kokeilla noille tarkoitetulla jigipäällä, mutta en ole Suomesta mistään bongannut sellaisia. Eli tuon mallisia pitäisi olla:


Toki voisi muualtakin Euroopasta tilata, mutta en oikein tunne eurooppalaisia kalastustarvikekauppoja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Tietääkö kukaan mistä saisi noille tube jigeille sopivia jigipäitä Suomesta? Eli tuollainen tuote:

Olen käyttänyt noita tavallisen mikrojigipään kanssa niin, että paino jää jigin ulkopuolelle ja omalla kotipaikkakunnalla on kelvannut kaloille tosi hyvin. Huvittaisi kuitenkin kokeilla noille tarkoitetulla jigipäällä, mutta en ole Suomesta mistään bongannut sellaisia. Eli tuon mallisia pitäisi olla:


Toki voisi muualtakin Euroopasta tilata, mutta en oikein tunne eurooppalaisia kalastustarvikekauppoja.
Lyhyt ja ytimekäs vastaus on että en tiedä.
Mutta miten tuo olennaisesti eroaa mikrojigipäästä?
Silmän taivutus on vajaa 90-astetta, ainut mikä omaan silmään osuu.
DDB79690-1B3E-432B-A9B8-4255E0A4E036.jpeg
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Lyhyt ja ytimekäs vastaus on että en tiedä.
Mutta miten tuo olennaisesti eroaa mikrojigipäästä?
Silmän taivutus on vajaa 90-astetta, ainut mikä omaan silmään osuu.
Lähinnä se, että pitäisi sen paino-osan mahtua sinne tuubin sisään, eli pitäisi olla pitkulaisempi muodoltaan, esim. tavallinen 2g mikrojigipää ei mahdu millään. Eli se pitäisi olla rigattu noin:

Tavallisella jigipäällä kalat repii nuo turhan tehokkaasti rikki.

Aliexpressistä saisi esim. tuollaisia, mutta vähän liian isot koukut noihin pieniin tuubijigeihin:
 
Viimeksi muokattu:

Elux

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.07.2018
Viestejä
373
Tilaa Amerikan kalastusliikeestä muotti ja koukkuja valat itse niin me on toimittu tube punttejien kanssa
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Tilaa Amerikan kalastusliikeestä muotti ja koukkuja valat itse niin me on toimittu tube punttejien kanssa
Tarpeeksi paljon tulee itselle muutenkin lyijyaltistusta, niin ei viitsi enää kotioloissa alkaa valamisen kanssa leikkiä. Katsoin kyllä, että voisi tilata volframijauhetta ja koittaa seostaa sitä epoksiin ja tehdä siitä. Toki en ole tuon volframijauheenkaan turvallisuudesta varma.

edit: Tai voisihan tuota valuhommaakin pohtia. Pitäisi vaan löytää harrastetila, jossa tuo onnistuu, kämpässä ei oikein viitsi lyijyä höyryttää.

edit2: Oletko muuten mistä tilannut noita soft baiteja tube jigeihin? Suomesta ei saa kuin noita todella pieniä, joita itsekin olen käyttänyt, mutta kiinnostaisi kokeilla isompiakin. En vaan pikaisella googlailulla löytänyt koko Euroopasta mitään. Jenkki-amazonista saisi vissiin tilattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
Kausi avattu. Jigitaulut jäi kaikessa lähdön innostuksessa kotiin mutta eipä tuo haitannut. Kuhat löyty matalasta 3-4m vedestä. Kotona valmiiksi viritelty vihreä banjo toimi niin hyvin että ei tarvinnut edes viehettä vaihtaa :D

Pari tuntia kalastusta, viisi kalaa kävi näytillä joista yksi mukavaa filekokoa. Pienellä nupilla rauhallista uittoa, perception II 5-20g osoittautui toimivaksi kamppeeksi kuhallekkin. Tärpit oli yhtä lukuunottamatta laiskoja imasuita joten kunnon vastaritkin jäi piippuun. Tartutus silti ihan ok, mukavasti potkua aihiossa.

7'6 vavaksi mukavan kevytkin, painaa n. 90g

Ainiin, sellanen suositus että jos on uudet siimat puolalla niin veneilijöiden kantsii laskea se koko puolallinen siimaa ulos ja kelata pyörivän leikarin kanssa sisään, päähän vaikka pintauintinen vaappu. Siima puolaantuu märkänä paljon paremmin ja saa varmuudella kierteet pois. Vähentää tuulisolmuja huomattavasti.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 004
Kausi avattu. Jigitaulut jäi kaikessa lähdön innostuksessa kotiin mutta eipä tuo haitannut. Kuhat löyty matalasta 3-4m vedestä. Kotona valmiiksi viritelty vihreä banjo toimi niin hyvin että ei tarvinnut edes viehettä vaihtaa :D

Pari tuntia kalastusta, viisi kalaa kävi näytillä joista yksi mukavaa filekokoa. Pienellä nupilla rauhallista uittoa, perception II 5-20g osoittautui toimivaksi kamppeeksi kuhallekkin. Tärpit oli yhtä lukuunottamatta laiskoja imasuita joten kunnon vastaritkin jäi piippuun. Tartutus silti ihan ok, mukavasti potkua aihiossa.

7'6 vavaksi mukavan kevytkin, painaa n. 90g

Ainiin, sellanen suositus että jos on uudet siimat puolalla niin veneilijöiden kantsii laskea se koko puolallinen siimaa ulos ja kelata pyörivän leikarin kanssa sisään, päähän vaikka pintauintinen vaappu. Siima puolaantuu märkänä paljon paremmin ja saa varmuudella kierteet pois. Vähentää tuulisolmuja huomattavasti.


jos siihen siiman tulee kierrettä niin joko puolatessa siimarulla on väärinpäin puolaan nähden tai siimanohjaimen laakeri jumii..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
169
Onko suosituksia, millaisia vehkeitä kannattaa katsoa, jos haluaisi kesäksi helposti mukana kulkevan setin? Sen verran, että voisi vaikka vaelluspäivän iltana järven rannasta heitellä lippaa. Varmaan teleskooppi, joku pieni avokela... ?

Mitään ei ole valmiina ja edellisestä kalareissusta on kohta 15 vuotta :D Silloin nuorempana tuli kyllä harrasteltua semiahkerasti.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Onko suosituksia, millaisia vehkeitä kannattaa katsoa, jos haluaisi kesäksi helposti mukana kulkevan setin? Sen verran, että voisi vaikka vaelluspäivän iltana järven rannasta heitellä lippaa. Varmaan teleskooppi, joku pieni avokela... ?

Mitään ei ole valmiina ja edellisestä kalareissusta on kohta 15 vuotta :D Silloin nuorempana tuli kyllä harrasteltua semiahkerasti.
Ihan hyvä lähtökohta. Toki paremman vavan saat jos ostat jonkun moniosaisen (esim. 5 osainen) teleskoopin sijaan. Teleskooppien heikko lenkki on vaparenkaat.

Parempi on pitää monipalavapa vaelluksella suojaputkessaan ja kasata setti kun on tarkoitus kalastaa. Vapa pysyy näin ehjänä koko reissun!

Liian pientä kelaa ei kannata ostaa, sillä jos kalastaa tunturijärvillä, heittopituus ratkaisee.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 442
jos siihen siiman tulee kierrettä niin joko puolatessa siimarulla on väärinpäin puolaan nähden tai siimanohjaimen laakeri jumii..
Näin se tosiaan on, purkautumissuunta pitää olla sama kuin puolalla. Tasaisella vastuksella ja märkänä sisään kelattu siima pakkaantuu vaan paljon tasaisemmin ja tiukemmalle puolalle. Itsellä haasteena kuivapuolauksessa on sopivan vastuksen antaminen kelatessa siimaa sisään, sormien välissä oon yrittänyt tasaista vastusta pitää mutta ei se ihanteellisesti toimi kyllä ikinä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 284
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom