Kalastus

Kuhan uistelu jäänyt vähemmälle alkukauden kelien suhteen eikä nyt helteilläkään ole mitään syöntipiikkiä sattunut. Sen sijaan heitto-onginta on hyvän aikaa ollut suosikkipuuhaa. Ei tarvi raahata hirveää kalustoarsenaalia veneeseen ja kalantulo melkein taattu kun tiedän sopivat vedenalaiset muodostelmat.

Dropshot vapa toimii muuten hyvin tässä onginnan muodossa. Joustaa mukavasti ja jos pitää siimaa edes puolikireällä niin tärpitkin tuntuu helposti. Ja madot tuntuu maistuvan isommallekin appuralle. Huono puoli että särkiparven sattuessa kohdalle matopurkin sisältö hupenee nopeaa tahtia...

1000003122.jpg
 
Kuhat näyttää tulleen kotiseuduille pysyvästi ja vuosi vuodelta enemmän. Mulle kuvan alamittainen. Äiti sai reilusti mitallisen. Ahventa oltiin uistelemassa ruokakalaksi pari tuntia aamusta. Verkkomiehethän noita on nostelleet enempikin(ja isompia). Yhä useampi ahvenenkalastaja noita saa sivuosumina.

Yhtään lahnaa en ole vielä löytänyt, homma ihan erilainen kuin viime vuonna kun sai lahnaa joka kerta kun yritti.

1753180869798.png
 
Viimeksi muokattu:
Hei kalakaverit!
Jos joltain löytyy kalapakista vielä tälläinen niin olisin kiinnostunut ostamaan.
-> Laita yvllä viestiä niin saan sähköpostiin ilmoituksen viestistä.

Abu Garcia tormentor pot belly

Tässä vielä kuva mitä haetaan:
tämä.jpg

Aikoinaan myytiin motonetissä, mutta ilmeisesti poistunut myynnistä.
Puhutaan varmaan vuosista 2000-2010.
 
Viikon sisään toinen löytöuistin. Viime viikolla silkkiuikku oli kuollut jonkun vaappuun. Tämän näin kaislikossa ja se oli puoliksi levän peitossa. Mikähän tämä mahtaa olla? Pituutta on paljon (ehkä 25-30cm). Ei taida olla kuitenkaan pelastettavissa, kun kiinnityskohta on ruostunut rikki.

IMG_1993.jpeg

IMG_1994.jpeg
 
Taitaa olla 24cm Karikko. Onkohan tuota mahdollista korjata vai heitänkö suoraan roskikseen?

Tuskin maksaa vaivaa korjailla. Voihan nuo lenkin jämät katkoa tuosta ja porata reiän silmuruuville jonka laittaa epoksilla jos harrastella haluaa.
 
Reilu parikymmentä vuotta uistellut kuhaa enemmän ja vähemmän tosissaan niin pakko oli kalakaverien innostamana kokeilla säippäuistelua ahvenelle ja oli se tehokasta :beye:
Isoin vain tuo kuvan mukainen mutta igloo täyttyi mukavasti ~30cm ahvenista.

IMG-20250730-WA0030.jpg
 
Hetken mielenjohteesta yksin yhen yön telttareissu tutuksi tulleelle kuhapaikalle. Eilen iltapäivästä kun saavuin paikalle, oli kuha tiukassa, mutta tänään aamulla helppoa. 5 jäiden seassa tyroksilootassa kotiin asti (~150km ajomatka) ja varmaan 30 kpl elikkä varmasti yli 20 selvästi alamittaista / mitan rajalla olevaa jotka c&r. Yleisesti ottaen pientä oli nyt kaikki. Aiemmilla reissuilla keskimittaan sai laittaa sen 10cm lisää. Yhen savustin äsken, toinen on leikattuna fileiksi ja odottelee huomista tillivoi-paistelua. 2 annoin vanhemmille ja 1 vakuumissa pakkaseen. Leirin kun väsäsin illasta, nii oli mahtava tunne huomata, että tämä kokenut retkeilijä olikin jättänyt kaasut ja polttimen kotiin :lol:. No, onneksi tuli lähdettyä täydellä mahalla ja mukaan tuli pari pakettia salamipatukoita, niin pärjäsi aamuun asti. Seiskalta viereisestä kaupasta sitten aamukahvit ja vähän syötävää.

1753987594289.png


1753987623347.png
 
Joku kulkupeli vesille pitäisi hankkia. Miettinyt montaakin eri vaihtoehtoa. Inkkari ,packraft, kalastusrengasta tai pikkusta kumivenettä. Auton katolla saa kuljetettua. Inkkariin mahtuu kaverikin mukaan mut renkaaseen ei. Joku semmonen ois kiva mihin kaverikin mahtuisi mukaan. Useimmin kyllä yksin reissuilla.
Kalastus se pääasiallinen tarkoitus mutta välillä myös retkeily niin jos hiukan enempi tavaraa mahtuisi mukaan. Ei vaan oikeen osaa päättää mikä loppujenlopuksi kannattaisi hankkia?
 
Joku kulkupeli vesille pitäisi hankkia. Miettinyt montaakin eri vaihtoehtoa. Inkkari ,packraft, kalastusrengasta tai pikkusta kumivenettä. Auton katolla saa kuljetettua. Inkkariin mahtuu kaverikin mukaan mut renkaaseen ei. Joku semmonen ois kiva mihin kaverikin mahtuisi mukaan. Useimmin kyllä yksin reissuilla.
Kalastus se pääasiallinen tarkoitus mutta välillä myös retkeily niin jos hiukan enempi tavaraa mahtuisi mukaan. Ei vaan oikeen osaa päättää mikä loppujenlopuksi kannattaisi hankkia?

No kuvailit aikalailla tarpeillasi jon boatin.
 
Meinasi tulla pari ihan hyvän kokoista ahventa tänään melko helpolla. Visiitti tutulle salmelle, ajelua mökiltä n. 20 minuuttia. Ihan hyvä paikka aina joskus, silloin tällöin tulee käytyä. Auto parkkiin salmen ylittävän sillan edustalle. Kävely tutulle aloituspaikalle sillan kupeeseen ja oho, siinäpä onkin ahvenparvi näkösällä ihan kivipenkan tuntumassa ja niiden joukossa pari ihan hyvän kokoista. Ei siinä paljoa tullut aloitusjigin valintaa mietittyä, vaan edellisen kalastuskerran päätteeksi siiman päähän jäänyt jigi vaan pudottaa veteen vavan mittaisella siimalla ja pilkkimällä toinen noista isoista ahvenista nappasi saman tien. Lyhyt vääntö 1-8g vavalla ja appura haaviin. Äkkiä uudestaan ja toinen iso ottaa heti seuraavalla jigin pudotuksella. Oli kyllä jännä nähä, että ne pienemmät ei ehtinyt ensin toisellakaan kerralla. Tämä kuitenkin pääsi irti ennen haavia. Seuraavan 1-2 minuutin aikana samalla paikalla pyrähtää myös n. 45cm säyne ja pari ~60cm haukea, joita koitin vältellä, vaikkakin mukava niitäkin on väsytellä tuommoisella pikkuvavalla. Ahven pääsi fileinä pannulle ja lautaselle uusien perunoiden ja sipuli-voi -sotkun kans.

appura.jpg


Joltain aiemmalta reissulta otettu vähän tiukemmin rajattu kuva tuolta paikalta.

paikka.jpg
 
Joku kulkupeli vesille pitäisi hankkia. Miettinyt montaakin eri vaihtoehtoa. Inkkari ,packraft, kalastusrengasta tai pikkusta kumivenettä. Auton katolla saa kuljetettua. Inkkariin mahtuu kaverikin mukaan mut renkaaseen ei. Joku semmonen ois kiva mihin kaverikin mahtuisi mukaan. Useimmin kyllä yksin reissuilla.
Kalastus se pääasiallinen tarkoitus mutta välillä myös retkeily niin jos hiukan enempi tavaraa mahtuisi mukaan. Ei vaan oikeen osaa päättää mikä loppujenlopuksi kannattaisi hankkia?
Yksi ratkaiseva kysymys on se, miten on säilytystilaa? Pihassa tai kodin varastoissa. Tai vastaavasti, onko kiinnostusta hankkia jostain venepaikkaa jos kotona ei voi säilyttää minkäänlaista paattia?

Vaikea toisten puolesta päättää, mutta omista kokemuksistani voin kertoa, että hommasin kahdeksan vuotta sitten 3.70 m pitkän kumiveneen kovalla alumiinipohjalla, josta olen aiemminkin tähän ja veneilyketjuun kirjoittanut. Maksoi silloin aikoinaan n. 700€ ja siihen päälle ostin käytettynä 15 heppaisen kaksitahtijammun 450€:llä. Näin minimaalisella panostuksella olen pystynyt tässä kahdeksan vuoden ajan kalastamaan ihan kaikkia vesistöjä Suomessa ja olen ollut erittäin tyytyväinen hankintaani. Hyvin todennäköisesti ilman tuota venettä olisi kiinnostus koko harrastukseen lopahtanut aikaa sitten. Ensimmäiset 6-7 vuotta säilytin venettä vanhempieni pihavarastossa tai omassa häkkivarastossa pakattuna, kuskasin ihan vaan autossa takapenkillä + takakontissa. Lasten myötä alkoi kalastukseen käytettävä aika olemaan kortilla ja ei oikein jaksanut sitä ainaista roudaus-pumppaus-tyhjäys-roudaus-sykliä, joten viime keväänä hommasin trailerin, jolla vene on nyt koko ajan täytteynä. Tämä mahdollistaa esim. muutaman tunnin iltapistot vaikka töiden jälkeen ihan eri tavalla ja on tuonut lisää elinvoimaa harrastukseen. Lisäksi totesin, että kerran vene on nyt koko ajan pumpattuna, sama se asentaa sitten vähän kiinteämpiäkin rakennelmia, joten kyhäilin tuollaisen pienen konsolin ja tein isosta muovilaatikosta "tuhdon", joten nyt on kivasti säilytystilaa veneessä. Traikkuna tavallinen jettitarileri.

1755080267980.png1755080293964.png

Tuo on niin kevyt paketti, että sitä on erittäin helppo operoida yksin ja soolokalastuksessa tuo on muutenkin parhaimmillaan. Toisaalta tilaa on sen verran, että toinenkin kalastaja mahtuu kyytiin vielä ihan kivasti. Vakautta ja merikelpoisuuttahan tuossa on ihan älyttömästi ja tuota ei saa edes kaksi raavasta miestä kaadettua vaikka yrittäisi täysillä ja tuohan ei uppoa vaikka se olisi täynnä vettä. Vakauden, turvallisuuden ja keveyden lisäksi tuossa on etuna äärimmäisen pieni (ehkä 15 cm, riippuu lastista) syväys, mikä mahdollistaa menemisen sellaisiinkin paikkoihin, joihin ei perusveneillä ole mitään asiaa. Toinen kalastuksessa kiva ominaisuus on se, että laidat on tosi matalat, mikä helpottaa kaloja irrotellessa ym. Moni ajattelee varmasti ensimmäisenä, että kalastuksessa käytettävät terävät koukut olisivat kumiveneen kanssa ihan katastrofi, mutta se ei ole kyllä ainakaan omassa käytössä ollut minkäänlainen ongelma, koska tuo on sellaista paksua PVC-kangasta, eikä mitään sellaista heppoisaa "rantalelukumia". Pohjaan olen muutaman reiän vuosien varrella onnistunut saamaan, mutta ne on ollut helppo paikata.

Kolikon kääntöpuolena on sitten se, että tuon mainitun matalalaitaisuuden ansiosta kovemmassa aallokossa ajaessa vettä roiskuu helposti kyytiin ja muutenkaan tuon ajo-ominaisuudet eivät tietenkään pidemmille ja kunnon kölillä varustetuilla veneille pärjää. Yllättävän hyvin tuolla kuitenkin ajaa kovassakin aallossa ja tuo 15 heppainen liikuttaa tuota jonkun 35 km/h tunnissa, joskin mitään hirveästi isoja siirtymiä tulee harvemmin muutenkaan tehtyä. Lisäksi kumiveneessä pienenä riesana on se, että säilytystilaa ei ole ollenkaan ja kiinteitä kiinnityksiä pysty oikein tekemään kuin peräpeiliin. Ehkä isoin haittapuoli tuossa on (/oli) se kasaamiseen liittyvä jumppa. Nimittäin aina kun halusi vesille, proseduuri oli suunnilleen tämä: raahaa vene, moottori ja kaikki kamat autoon, perillä kohteessa nostele ne ulos autosta, pumppaa vene täyteen ja raahaa se veteen, sekoile vesillä sen minkä sekoilet, takaisin rannassa veneen huolellinen kuivaus, tyhjäys ja kasseihin pakkaaminen, autolla kotiin, autosta sitten kaikki kamat takaisin varastoon ja paikoilleen. Kaikkineen tuohon pelkkään "jumppaan" menee helposti yhteensä 1½-2h per kalastuskerta ja esim. sateessa mikään noista vaiheista ei ollut erityisen hauskaa. Traikku alkaa varmaan käymään järkeen... Toisaalta ihan hyvin tuota alkuun jaksoi, varsinkin kun ne reissut oli yleensä koko päivän ja osan jumpasta pystyi jakamaan useammalle päivälle, tyyliin pakkasi auton valmiiksi edellisiltana ja purki vasta sitten kalareissun jälkeisenä päivänä.

--

Tämän viimeisen sanottuani, en vissiin kuitenkaan sitten ihan täysin ollutkaan tympääntynyt tuohon kasausjumppaan, sillä nyt alkukesästä tuli hankittua toinenkin kumilaiva. Tällä kertaa tällainen 4.6 m pitkä "kumikanootti":

1755081236831.png

Tarkemmin ottaen kyseessä on siis tämä. Johtoajatuksena tämän veneen kanssa oli se, että nyt kun tuo vanhempi vene on pysyvästi traikun päällä, yksi kumiveneilyn parhaista puolista on rajautunut pois, nimittäin se, että kumiveneen voi laskea vesille lähes mista tahansa, eikä ole rampeista riippuvainen. Sen kun vaan kasailee veneen jossain ja sitten kantaa / rullaa rantaan. Lisäksi tuossa aiemmassa veneessä on ongelma se, että monilla varsinkin pienemmillä järvillä on polttomoottorikielto ja tuon leveämmän veneen soutaminen on ihan perseestä. Joten siksi tämä uusi vene, joka soveltuu paljon paremmin lihasvoimalla liikuteluun ja/tai sähkömoottorilla ajeluun jos/kun sellaisen jaksaa hommailla. Tuossa ei myöskään ole kokonaisuutta monimutkaistavaa/painavammaksi tekevää alumiinipohjaa, vaan korkeapaine-"airdeck", joka tuntuu käytännössä samalta kuin SUP-lauta (joita myös käytetään kalastukseen btw).

Hirveästi en ole vielä tuota ehtinyt uittamaan, mutta näin ensalkuun voi todeta, että yleinen vakaus ja merikelpoisuus ei ole ihan tuon vanhemman veneen tasolla, mutta toisaalta siirreltävyys lihasvoimin on ihan eri luokkaa, niin maalla kuin vedessä. Ilmapohjan ansiosta koko paketti on selvästi pienempi ja kevyempi kuin tuo edellinen kumilaiva ja mahtuu helposti (kuvassa näkyvän, pienehkön) auton takakonttiin. Tosin kokonaisjumppa on yhtä vaivalloista kuin ennenkin, joten ajatuksena oli, että tuon veneen voisi aina pumppailla kuntoon kotipihassa etukäteen ja sitten roudata auton katolla pelipaikoille. Nähtäväksi jää, kuinka paljon tuolle loppuviimein tulee käyttöä, mutta ensivaikutelmat on kuitenkin erittäin positiiviset tuostakin laivasta.

--

TL;DR: jos vesille haluaa kohtuullisen edullisesti ja kivekset kuivana pitäen, kumilaivoja ei missään nimessä kannata ylenkatsoa. Suomessa niitä jostain syystä vierastetaan, mutta isossa maailmassa ovat erittäin suosittuja kalastuskäytössä, johon niiden yleiset ominaisuudet soveltuvat loistavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Alkukesästä tuli hankittua ensmäinen vene itselle, 4m tasaperäinen Lohi ja mukana tuli 9.9 4t honda. Useampi kymmenen tuntia tullu uisteltua kesän aikaan mutta melko puuduttavaa hommaa lähinnä ajoasennosta riippuen kun lyhyt istuma-tila takana ja moottorin kahva kainalossa. Pitää talven aikaan miettiä saisko jotenki muokattua paremmaksi, oon kyllä katsellu välillä saman kokoluokan rattiveneitä mutta semmoselle vaatis jo paremman parkkipaikan rannasta, nykyinen veneen pitopaikka on niin pirun kivinen ja matalahko varsinkin nyt kun veden pinta laskenut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 913
Viestejä
4 874 778
Jäsenet
78 734
Uusin jäsen
JesusLovesY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom