Kalastus

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Mulla on ongelmia saada vähänkään isompi kala nostettua veneeseen, koska lasikuituinen mato-onkivapa on liian löysä. Tietysti haavi on ratkaisu, mutta miten voisin tuunata vavan löysää kärkeä?
Ei millään vavalla ole tarkoitus nostaa kaloja veneeseen. Haavi on sitä varten.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Näissä videoissa näyttää niin helpolta toi homma, sittenkun alkaa itse tekemää ni lähinnä saa kalan vaan rikki
Ei ole vaikea homma tehdä. Tekee eka kerralla ajan kanssa. Hyvä fileerausveitsi myös auttaa. Jossain 2kg hauessa alkaa oleen niin isot ruodot, että kyllä ne löytyy ja on riittävän helppo leikata pois.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Näissä videoissa näyttää niin helpolta toi homma, sittenkun alkaa itse tekemää ni lähinnä saa kalan vaan rikki
Vaatii hieman treeniä, muutaman kalan jälkeen menee ihan nätisti. Veitsen on syytä olla erittäin terävä. Itsekin aloin tuota viime kesänä tekemään ja ensimmäiset kalat näytti niinkuin ne olisi olleet Teksasin moottorisahamurhaajan jäljiltä, mutta sitten alkoi tulla nättiä filettä. Tänä vuonna en ole saanut yhtään syötävän kokoista haukea, mutta tuo muuttunee, kun pääsen kotipuoleen lomalle juhannuksen jälkeen. Nää Hervannan ympäristön järvet on sellaisia kaivoja, että voi kymmenen iltaa kierrellä rantoja tai veneillä järvellä ja nakella uistinta, eikä tule yhtään mitään.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151
Nää Hervannan ympäristön järvet on sellaisia kaivoja, että voi kymmenen iltaa kierrellä rantoja tai veneillä järvellä ja nakella uistinta, eikä tule yhtään mitään.
En ole siis yksin kokemusteni kanssa. Höytämönjärvestä tulee onkikalaa, mutta onko siinä muuta elämää?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 164
Ei ole vaikea homma tehdä. Tekee eka kerralla ajan kanssa. Hyvä fileerausveitsi myös auttaa. Jossain 2kg hauessa alkaa oleen niin isot ruodot, että kyllä ne löytyy ja on riittävän helppo leikata pois.
Tietenki olisi hyvä määritellä mikä on hyvä fileerausveitsi, kokematon ei välttämättä tiedä millainen se pitäisi olla. Oma näkymys on että hyvä veitsi on notkea, hyvin terävyyden säilyttävä(laadukas teräs) ja melko leveäteräinen. Kapeateräinen ja/tai jäykkä on vaikeampi hallittava ja oppimaton varmasti rouhii sellaisella. Itse pidän Victorinoxin veitsistä, käytän yleensä kaarevaa 15cm terällä ja suoraa 20cm(isompien kalojen halkaisut, nahan poistot). Pienemmällä veitsellä on hyvä ottaa hauen Y-ruodot pois.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
En ole siis yksin kokemusteni kanssa. Höytämönjärvestä tulee onkikalaa, mutta onko siinä muuta elämää?
Viime aikoina olen käynyt lähinnä Särkijärvellä, kun naapurilla on siinä vene ja mulla on avain siihen kans. Se kiskoo verkoilla siikaa siitä. Itse olen peräti yhden ahvenen saanut tänä vuonna siitä vertikaalijigillä, pitää varmaan itsekin ostaa verkot tai katiska kohta. Kaikuluotaimestakin voisi olla hyötyä, jos löytäisi kalat paremmin.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Nää Hervannan ympäristön järvet on sellaisia kaivoja, että voi kymmenen iltaa kierrellä rantoja tai veneillä järvellä ja nakella uistinta, eikä tule yhtään mitään.
Pari kaveria vetää Peltolammista kirjolohia, sinne on istutettu niitä pari-kolme vuotta.

Sama juttu myös Kaukajärvessä. Sieltä aikoinaan sain ekan kirjoloheni. Siellä on myös isompaa ahventa.

Noi on ehkä parhaat mestat Herwoodin kulmilla jos ei Pyhä/Nässylle asti viitsi lähteä.
 

Tim Apple

Amazing!
Tukijäsen
Team Apple
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
716
Hommasin kaiun ja en ole vielä päässyt kalastamaan, kun mennyt kaikki aika veneellä testilenkkejä heittäessä ja kaikua säätäessä :beye: jospa sitä illalla... hieman tuo anturin oikeaoppinen asennus mietityttää. Sternasaver liimattu ohjeiden mukaiseen paikkaan ja anturi kiinnitetty siihen siten, että veneen peräpeilin reuna anturin oikeassa kulmassa ja anturin ”levy” ovat linjassa. Hiljaisessa vauhdissa kaikki näyttää toimivan loistavasti ja ei mitään ongelmaa. Kovassa vauhdissa anturi kuitenkin aiheutti ylöspäin nousevaa vesisuihkua ja yli 30km/h nopeudessa luotaaminen muuttui epäluotettaviksi ja siinä esiintyi katkoksia. En nyt sinänsä tuossa vauhdissa lukemia tarvitse, mutta nostin anturia vajaa pari cm ylöspäin eli sen verran mitä ruuvireiät antoivat myöten, koska anturin kestävyys pidemmällä tähtäimellä mietitytti. Eli nyt se anturin levy on hieman korkeammalla kuin veneen pohja. Ylöspäin syntyvä suihku lakkasi, joten olen tyytyväinen. Hitaassa vauhdissa tolla tuskin on mitään vaikutusta luotauken laatuun?

Edit. Lisätään kuva:

EE571436-6F18-4B8A-B600-A83742077F05.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151
Pari kaveria vetää Peltolammista kirjolohia, sinne on istutettu niitä pari-kolme vuotta.

Sama juttu myös Kaukajärvessä. Sieltä aikoinaan sain ekan kirjoloheni. Siellä on myös isompaa ahventa.

Noi on ehkä parhaat mestat Herwoodin kulmilla jos ei Pyhä/Nässylle asti viitsi lähteä.
Kirreä tuodaan käsittäkseni myös Ahvenisjärveen. Ainakin siellä istuskelee ootto-onkijoita.

Toistaiseksi kun liikkuu ilman venettä, on pitänyt etsiä rantakalastuspaikkoja. Nässyn rannoille en ole vielä ehtinyt, Pyhälle oli tarkoitus lähteä katsomaan eteläpuistosta - puhdistamolle väliä...
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
190
Tuli hommattua ensimmäiseksi kaikuluotaimeksi Garmin Striker 4 plus. Anturi kiinnitetty Minn Kotan telineeseen. Ihan hyvin on päässyt laitteen kanssa sujuiksi. Kalakaaria ja parvia on näkynyt. Omia karttojakin on tullut tehtyä samalla kun uistelee.
Harjoittelua vaatii vielä se kuinka käyttää täydellisesti hyväksi heittelyhommissa. Kuinka ankkuroitua ja hakea hyvät paikat tietyn paikan kalastukseen.
Kalaakin on tullut. Eilen aivan armoton ahvensaalis vetopelillä. =)
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
441
Olihan se Lidlin 40 euron perhosetti hankittava, kun siinä oikein erikseen sanottiin, että laadukkaista osista kasattu.

Vantaankosken kirrelle ainakin kelpasi (perho on toki erikseen hankittu, ei tullut leechejä mukana).
1592310330966.png
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Ei ollut omassa Lidlissä perhosettejä enää jäljellä, mutta mukaan tarttui 2 edullista haavia (13€/kpl), toinen itselle ja toinen kotiin.
IMG_20200616_175917487.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Kuhaa lähdin uistelemaan, tuloksena oli sitten kasa haukia :rofl:

En kuitenkaan valita. Tämä otus painoi n. 6,5kg joten ennätys parani taas muutamalla sadalla grammalla. Punnitsin nopsasti haavissa ja päästin pois. Pakkasesta kuhafilettä sulamaan...

C0019-0001.jpg
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Sainpahan itsekin tänään vuoden ensimmäisen syötävän kokoisen hauen. Ahvenia yritin mutta ilmeisesti tuuman mittainen mikrojigi oli liian houkutteleva ja siihen iski 1,5 kg hauki (en tajunnu kuvaa ottaa ennenkuin olin paloitellut sen, sillä oli aika massiivinen vekki toisessa kyljessä, potkuri tai muu terävä osunut?). Ahvenia ei sitte tullut kuin 2 pientä ja kolmannen varasti toinen hauki. :shifty:
IMG_20200621_004729751.jpg


Torstain ja perjantain välisenä yönä sattui 550g (keittiövaa'alla mitattu verestyksen jälkeen) ahven mikrojigiin:
IMG_20200619_002252772.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Osaako joku suositella mahdollisimman kevyttä ja edullista kelaa Daiwa Minispinin kylkeen? Tämä tulisi kevyeen vaellusreppuun, tarkoituksena satunnainen heittely vaellusten lomassa. Sanotaan budjetiksi nyt vaikka 50e, mutta mielellään edullisempikin.

En ole mikään kalastusekspertti, niin jos vielä joku osaisi suositella hyvän siiman päälle että saisi toimivan kombon. Perus ahvenet ja hauet järvistä on kohteena.

 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Osaako joku suositella mahdollisimman kevyttä ja edullista kelaa Daiwa Minispinin kylkeen? Tämä tulisi kevyeen vaellusreppuun, tarkoituksena satunnainen heittely vaellusten lomassa. Sanotaan budjetiksi nyt vaikka 50e, mutta mielellään edullisempikin.

En ole mikään kalastusekspertti, niin jos vielä joku osaisi suositella hyvän siiman päälle että saisi toimivan kombon. Perus ahvenet ja hauet järvistä on kohteena.

Okuma Ceymar 10
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Edullinen on kyllä. Alumacraftin Jonboat:ia katselin eilen ja olisihan joku sellainen kätevä lyhyille keikoille vieraille vesille. Toki Fasterinkin pystyy ottamaan ylos ja käyttämään muualla, mutta sen kanssa saa olla tarkempana.

Riittääkö pelicaniin 2hv honda perään? Sellainen olisi joutilaana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Edullinen on kyllä. Alumacraftin Jonboat:ia katselin eilen ja olisihan joku sellainen kätevä lyhyille keikoille vieraille vesille. Toki Fasterinkin pystyy ottamaan ylos ja käyttämään muualla, mutta sen kanssa saa olla tarkempana.

Riittääkö pelicaniin 2hv honda perään? Sellainen olisi joutilaana.
Miksei siihen riitä. Uskon et pääosin käytän itse motorguiden sähkökoneella. 4hp bensakin löytyy. Tuo öykki painaa 57kg et sen riuska kaveri nostaa yksin kattotelineelle. Tarve oli nimenomaan paatille minkä saa ilman traikkua tai kärryä mihin vaan.
 
Liittynyt
22.11.2018
Viestejä
518
Sähkömoottori tuohon varmaan olisi järkevin. Keulakone minulla on Fasteriin, mutta eivät nuo sähköperämoottorit maksa näemmä muutamaa satasta enempää ja lifepo4 akkua voisi käyttää siinäkin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Ne halvimmat mallit vain on melko surkeita. Portaaton nopeuden säätö löytyy mk ja mgllä vain isoimmista 55lbs koneista. Portaattomalla säädöllä ei hukata energiaa lämmöksi kuten niillä vaihteellisilla, itse päivitin minn kotan hinnat alkaen endura c2 30lbs koneesta motorguiden r3 digital 55lbs ja uudemmalla ajaa samalla akulla moninkertaisen määrän kuin vanhalla.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Autto maisemien vaihto kovasti kalaonneen, ahven oli kovalla syönnillä (pieneen oranssiin toukkajigiin kävivät, 2g jigipää pienellä koukulla, tarkoitus minimoida viehehävikki koskella).
IMG_20200624_001845846.jpg


Isoin reilu 800g:
IMG_20200624_002106596.jpg


Hyvä paikka on vaan hyvä paikka. Hervannan ympäristön järvillä meni alkukesä ja yhden ainoan ahvenen sain, nyt kun pääsi kotipuoleen Kyrönjoen ääreen, ni alkaa taas tulla kalaa enempi kuin jaksaa syödä (toivottavasti vielä ei ole mudan maku kehittynyt noihin, ei tarkalleen ole kovin puhdasvetinen tämä joki), syönti välillä aivan käsittämätöntä kun joka heitolla jigissä jotain kiinni.

Huomenna vois savustaa ahventa.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 561
Ei kyrönjoen kalaa ole tullut syötyä, vaikka elämän siinä kalastanut :) alkaa kuha kanta olemaan jo kohtuullinen joella.
 
  • Tykkää
Reactions: aop

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Ei kyrönjoen kalaa ole tullut syötyä, vaikka elämän siinä kalastanut :) alkaa kuha kanta olemaan jo kohtuullinen joella.
En tiennyt että joessa on oman paikkakunnan kohdalla kuhaa (lähin istutuspaikka n. 40km päässä), ennen kuin viime kesänä paukahti 3,8 kg kuha mikrojigiin. Siinä ei ollut mitään makuhaittoja, puolet meni pannulle ja puolet uuniin Koskenlaskijalla ja sipulilla kuorrutettuna.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 561
En tiennyt että joessa on oman paikkakunnan kohdalla kuhaa (lähin istutuspaikka n. 40km päässä), ennen kuin viime kesänä paukahti 3,8 kg kuha mikrojigiin. Siinä ei ollut mitään makuhaittoja, puolet meni pannulle ja puolet uuniin Koskenlaskijalla ja sipulilla kuorrutettuna.
Missä päin jokea kalastelet?
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Missä päin jokea kalastelet?
Isonkyrön alueella. Perttilän koskesta tuli se kuha ja nuo äskeiset ahvenet. Keskustassa sillan alta on tullut isoja ahvenia (550g viime viikolla) ja haukea ja pari kertaa ollut kirjolohi kiinni, mutta karannut. Paska-altaiden vastapäätä tullut isoja ahvenia (suurin 840g) ja haukia, Tuuralan vanhan myllyn alapuolelta kirjolohia ja kuha.
 
Liittynyt
27.04.2017
Viestejä
2 561
Isonkyrön alueella. Perttilän koskesta tuli se kuha ja nuo äskeiset ahvenet. Keskustassa sillan alta on tullut isoja ahvenia (550g viime viikolla) ja haukea ja pari kertaa ollut kirjolohi kiinni, mutta karannut. Paska-altaiden vastapäätä tullut isoja ahvenia (suurin 840g) ja haukia, Tuuralan vanhan myllyn alapuolelta kirjolohia ja kuha.
Kyrön puolella onkin jo syvempää, ja pykälee parempilaatuista vettä. Itse Ilmajoki-Koskenkorva välillä kalastellut. Nykysin tulee Vaasan merialueella lähinnä kalasteltua ympäri vuoden.
Meritaimenta toivonut että kanta alkaisi elpymään joella, saataisiin takaisin lohijoeksi joskus vielä.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 375
Alkaa olla jo vähän off-topicia, mutta ekaa kertaa koetan grillissä savustaa, saa nähdä miten onnistuu.
IMG_20200624_171202349.jpg

Seuraavat sit fileiks, jos tää menee pieleen.

Päivitys viestiin:
Onnistui ihan kivasti, pienemmät tuli syötyä, kun isommat vielä kypsyivät.
IMG_20200624_181247819.jpg

IMG_20200624_183429030.jpg

IMG_20200624_194648229.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Eilen iltavuoron jälkeen tuli käytyä 2 tuntinen virpomassa, täysin tyyni yö. Ziljoonia hyttysiä.
3 kuhaa tuli ylös asti, isoin jäi noin 70cm
Yhden 65cm kalan nuuppasin matkaan.
IMG_20200624_225853-01.jpeg

Jokunen ahvenen tirri tuli mikrojigillä ja yhden ahvenen hauki vei jigistä.
IMG_20200625_001038.jpg
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Huomenna ekaa kertaa ruunaankoskille kalastamaan. Onko hyviä vinkkejä parhaista paikoista mistä kannattaa taimenta/lohta tavoitella? Ihan virvelivehkeillä mennään ja soutuvene olisi tarkoitus vuokrata. Siellä on myös perhovehkeitä vuokrattavissa 15e/vrk, onkohan ne ok vai jotain ihan paskoja? Jos kokeilisi sitäkin samalla.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Huomenna ekaa kertaa ruunaankoskille kalastamaan. Onko hyviä vinkkejä parhaista paikoista mistä kannattaa taimenta/lohta tavoitella? Ihan virvelivehkeillä mennään ja soutuvene olisi tarkoitus vuokrata. Siellä on myös perhovehkeitä vuokrattavissa 15e/vrk, onkohan ne ok vai jotain ihan paskoja? Jos kokeilisi sitäkin samalla.
Näyttäisi vedenlämmöt Lieksassakin nousevan lähelle 20C ja yli, eli kannattaa vähän seurailla niitä. C&R alkaa olla vaarallista kaloille tuossa 20C lämmöissä, siitä ei ole lyhyt 27C, joka on taimenille tappava vedenlämpö. Vastuullinen yrittäjä kyllä seuraa lämpöjä ja sulkee kohteet sen mukaan. Kireitä reissuun!
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
@nuusk1s

Tarvii päivitellä kalustoa kuhakepin osalta, onko suositusta yksiosaiselle haspelivavalle? Aika heikko saatavuus muuten noilla yksiosaisilla vavoilla täällä kotimaassa.

Helios 7' osui silmään mutta onko muita vaihtoehtoja? Kannattaakohan helioksesta ottaa kuhalle 7-20 vai 10-30g variantti, painot pääosin 6-10G

Hyrrääkin vois tietysti testata jos löytyy kustannustehokkaasti toimivaa settiä, junnuna tuli hyrrällä kalastettua haukea useampi vuosi.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
10-30g helios, ahvenen kans tykkään pehmeämmistä vavoista, mut kuhan luiseen leukaan saan paremmin jäämään vähän tanakammalla mailalla.

Mulla on itsellä eniten ajossa nyt 7'5 10-35g helios sx ja savagen 7'2 15-45g custom trigger, haspelilla en oo nyt kuhalle heitellytkään.

Melko kevyttä heität kuhalle, oletan et nuo oli vaan nuppien painot?
5-20g loppuu herkästi puhti 10g nupilla yhtään isomman kumin kans.

Edit. Noita 7' helios sx:iä ei ole kuin hyrrä malleina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 479
Toi järvi missä tulee kalasteltua on sen verran matala että yleensä kalat löytyy 4-6m vedestä ja pelkän nupin painosta oli tosiaan puhe.

Löytyykö mitään järkihintasia hyrräkeloja jos lähtis sellasta koittamaan seuraavaks?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 030
Järkihinta on suhteellinen käsite. Mä olen itse tykännyt tuon 7'5 helioksen kanssa helios sx kelastakin. Custom triggerissä on curado dc, ja vaimon helioksessa slx dc. Heitän itse käytännössä melkein aina kuhalle 12-15g nuppia oli vettä 2 tai 7m :lol:
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
151

Juhannukseksi tuli haettua palju pihaan.
Sit odotellaan postikustilta uutta luotainta ja kesälomaa et ois aikaa harrastaa..
Laita kokemukset vesiltä, on ollut tuollainen tai predator ostoslistalla. Vielä ei ole selvinnyt onko se muoviruuhi vai tavan soutuvene, mitä tässä tarvitaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 459
Kovana koskikalastajana on alkanut hiljalleen järvihommat kiinnostamaan. Pihaan tulee nyt oletettavasti Kaisla 470 soutuveneeksi jolla on kiva käydä vetouistelemassa tuossa lähijärvellä, aluksi ihan ilman moottoria. Kysytään nyt että millainen vapa- ja kela tuohon hommaan sopisi? Ei mitään halvinta mutta ei mitään kalleintakaan, periaatteessa "mökkivetouisteluun" sopiva setti on hakusessa. Kohdekaloina varmaan ahven ja kuha. Löytyykö mitään kompromissia jolla voisi niin vetouistella kuin jigata vai onko nämä niin kaukana toisistaan että täytyisi ostaa setti molemmille kalastusmuodoille?

Kun on kalastanut perholla yli 15 vuotta niin tuntuu nämä virvelihommat vähän vierailta..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
^
Pari heittovapaa olen jo saanut paskottua ennen kuin opin että siihen hommaan on omat vehkeensä. Toki jotain ahventa voi nyt vedellä vaikka millä vavalla.

Vetovavat ei paljoa maksa muutenkaan. Parilla kympillä saa jo jonkinlaisen lasikuitukepin. Vähän parempaa jos haluaa niin voi joutua maksamaan jopa huimat 40-50€. Itse olen tykästynyt kahlattuania melkoisen määrän keppejä läpi Abun Workhorse Pro malliin. Mielestäni 8 jalkainen on tuntumaltaan selvästi parempi mutta enimmäkseen olen tyytynyt 7 jalkaiseen helpomman veneessä operoinnin/tilansäästön vuoksi.

Heittokelaa voi käyttää toki vetouisteluun. Riittänee mökkikäyttöön. Toki siimalaskurillinen vetohyrrä on aivan ehdoton jos aletaan vapoja lisäämään ja uintisyvyyksiä arpomaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 459
^
Pari heittovapaa olen jo saanut paskottua ennen kuin opin että siihen hommaan on omat vehkeensä. Toki jotain ahventa voi nyt vedellä vaikka millä vavalla.

Vetovavat ei paljoa maksa muutenkaan. Parilla kympillä saa jo jonkinlaisen lasikuitukepin. Vähän parempaa jos haluaa niin voi joutua maksamaan jopa huimat 40-50€. Itse olen tykästynyt kahlattuania melkoisen määrän keppejä läpi Abun Workhorse Pro malliin. Mielestäni 8 jalkainen on tuntumaltaan selvästi parempi mutta enimmäkseen olen tyytynyt 7 jalkaiseen helpomman veneessä operoinnin/tilansäästön vuoksi.

Heittokelaa voi käyttää toki vetouisteluun. Riittänee mökkikäyttöön. Toki siimalaskurillinen vetohyrrä on aivan ehdoton jos aletaan vapoja lisäämään ja uintisyvyyksiä arpomaan.
Kiitos vastauksesta. Olisiko antaa jotain konkreettista suositusta kelasta, noiden kanssa olen eniten pihalla. Vavaksi katselin Ugly Stikin Gold Tuffeja kun kaveri niitä sattui suosittelemaan, 7-jalkainen lienee hyvä vaihtoehto. Miten siimat, kuitu vai mono? On tämä melkoista hommaa, venettäkään ei ole pihassa niin tässä on katseltu jo kaikkea kaikuluotaimista lähtien sähköperämoottoreihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Kiitos vastauksesta. Olisiko antaa jotain konkreettista suositusta kelasta, noiden kanssa olen eniten pihalla. Vavaksi katselin Ugly Stikin Gold Tuffeja kun kaveri niitä sattui suosittelemaan, 7-jalkainen lienee hyvä vaihtoehto. Miten siimat, kuitu vai mono? On tämä melkoista hommaa, venettäkään ei ole pihassa niin tässä on katseltu jo kaikkea kaikuluotaimista lähtien sähköperämoottoreihin.
Ugly stick varmasti hyvä, vähän makuasioita mistä kukin pitää. Jos kyselit vetohyrrän perään niin voin ainakin omasta puolestani suositella jotain Penniä...esim. rival tai warfare (20 koko ja siimalaskurimalli). Tai joku okuma kuten big lake tournament. Hyvä hinta-laatu. Siimaksi joku 0,35-0,45mm mono.

Heittokelojen uusimmista tuulista olen tätä nykyä vähän pihalla joten en kommentoi :)

Ahvenen uistelu kuha/haukivehkeillä on vähän niin ja näin. Itse nakkaan ainakin vetohyrrät pois ja laitan kevyet heittovehkeet perään joissa on jotain 0,12mm ohutta kuitua ja pienet vaaput perään. Vähän nihkeä uittaa pikkuvaappua 0,45mm kaapelilla ja kepillä josta ei näe roikkuuko siellä joku 200g raitapaita perässä :)
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
243
Onko kokemusta kummat pohjapainot jää jigirigillä helpommin pohjaan jumiin, sellaiset tynnyrin malliset vai pallon muotoiset? Olen käyttänyt vain tynnyrin mallisia, joka reissulla jäänyt 2-3 pohjaan rigeineen.. :lol:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 459
Nyt kun vene on rannassa niin pitäisi keksiä se setti mökkivetouisteluun. Pärjääkö alla olevalla setillä? Mietin tuota kelaa että ostanko avo- vai vetohyrräkelan. Avokela ehkä parempi, pystyisi myös tarvittaessa heittelemään. Hyrräkelaksi oli vaihtoehtona esim Okuma Classic CLX 200 mutta taidan hylätä tuon ajatuksen.

Sanokaa suoraan että meneekö tällä setillä pahasti metsään? Pääpaino selvästi siinä kevyessä vetouistelussa.

Vapa Ugly Stick Gold Tuff 7ft 15-25lb
Kela Daiwa 18 Ninja LT 3000D-C
Siimaa Trabucco T-Force Tournament 0,30mm
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 416
Viestejä
4 198 535
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom