Täältä vahva suositus Siemens Eq 6 Plus S500 mallille kaikille kahvikonetta harkitseville. Uskaltaisin jopa väittää ettei tämän "mopompaa" mallia kannata ostaa ellei varmasti tiedosta, ettei tarvitse noita kaikkia lisäominaisuuksia, mitkä tulee S500 mukana (esim vs. s100). Alla geneerinen lista omista ajatuksista koneeseen liittyen.
- Maitoletku on ihan ykköstoteutus ja en muuta edes katselisi, jos on vaan mahis kytätä tarjouksia näistä letkullisista malleista. Letku on helppo pitää puhtaana ja maidon laatua pystyy helposti vaihtamaan vaikka joka kupille minkä valmistaa.
- Tippakaukalo on aika pieni ja täytyy meillä melkein päivittäin tyhjentää (~6 kuppia päivässä). Tämä on kuitenkin niin nopea toimenpide, ettei haittaa yhtään. Tyhjennustarve muodostuu myös pääasin kahvinpurujen määrästä, eikä tippakaukalon vedestä. Meillä kyllä seisoo tyhjä kahvikuppi koneen alla käynnistysten ja sammutusten yhteydessä, mikä vähentää merkittävästi tippakaukaloon valuvan veden määrää.
- Juomakohtainen maidon ja kahvin suhteen säätö on pakollinen ominaisuus. Ainakin jos ei tykkää super maitoisista kahveista. Monissa resepteissä on paljon maitoa verrattuna kahviin (kuten tietysti lattessa yms kuuluu ollakin) ja ei tykätä ihan niiin maitoisista kahveista. Tuolla säätömahdollisuudella saa esim cappucinon maitomäärän asetettua 70% -> 50% (hatusta vedetty luvut), joka on omaan suuhun parempi.
- Juomakohtainen kupin koon säätö on kiva. Tämä tietysti rajoittuu käytettävän reseptin mukaan (mahis tehä 400 ml lattea kerralla, mutta espressoa ei tietenkään), mutta periaatteessa aina saa säädettyä sopivan kupin koon.
- Kahvin uuttolämpötilan säätö on pakollinen. Lämmönsäätö on täällä tapissa ja ei yhtään liian kuumaa kahvia tule vieläkään (ei kyllä liian kylmääkään, vaan juuri sopivaa).
- Reseptejä vähän turhan paljon. En tiedä erottaisinko Flat White vs Latte toisistaan, jos en tietäisi mitä itse ajan kuppiin. Toisaalta nämä tulee tuossa muiden pakollisien ominaisuuksian mukana ja vaihtelu virkistää. Tullut juotua (ja tykättyä) varmaan kaikista koneen kahveista vaikka alunperin pelkkä suodatinkahvin juoja olinkin.
- Suodatinkahviahan tällä ei oikeasti saa, mutta hyvää mustaa "kahvia" kyllä minusta tekee. (Kahvi = resepti missä jauhettujen papujen läpi ajetaan kaikki vesi = suodatinkahvin korvike). Itse tykkään koneen kahvista enemmän kuin moccamasterin suodatinkahvista. Voi mennä kyllä papu vs suodatinjauhatus eron piikkiin.
- Espressoakaan tällä ei oikeasti saa. Papujen jauhatus ei mene tarpeeksi hienoksi ja jos menee, niin sitä ei saa tampattua kunnolla, mikä johtaa epätasaiseen uuttoon jne jne. Kahvikoneen kahvi onkin ehkä hyvä mieltää omana lajinaan ja siitä tykkää jos tykkää. Itse olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.
- Papujen jauhatuksen säätö on ihan kiva, jos tykkää säätää. Vakioasetus on suurimman osan ajasta täysin käypä valinta, mutta tietyistä pavuista saa parempaa kahvia säätämällä jauhatusta.
- Koneeseen tuntuu sopivan tummapaahtoiset pavut paremmin. Vaaleammilla paahdoilla ei saa ihan niin vahvaa kahvia kuin haluaisi. Jauhatuksen karheutta säätämällä tätä voi hieman kompensoida, mutta lopputulos on silti mielestäni sama. Tunnustan kyllä, että olen aina ollut tummapaahdon ystävä, joten ehkä tässä myös oma preferenssi paistaa läpi.
- Kahden kupin valmistus samaan aikaan on hieman turhake, kun saman lopputuloksen saa erittäin pienellä lisävaivalla ja ajalla saavutettua muutenkin. Ihan kiva ominaisuus kuitenkin olla olemassa, kun se nyt kerta löytyy.
- Meillä on talouden kaikilla henkilöillä erittäin samanlainen kahvimaku, joten suosikkijuomien muistipaikat ovat meille hieman turhia. Suosikkiin voi kuitenkin asettaa reseptin, kupin koon ja uuttolämpötilan (maidon määrän?), joten ne ovat yllättävän hyödyllisiä. Jos toinen esim tykkää kylmemmästä americanosta kuin toinen, niin suosikeilla tuon säätö onnistuu kätevästi (yhdelle, kahdelle juomalle tietysti muistipaikkojen määrästä riippuen, mutta kuitenkin).
- Kone kertoo ja ohjeista kädestä pitäen milloin ja miten pitää tehdä kalkinpoisto, puhdistus, vedensuodattimen vaihto yms. Erittäin vaivaton siis ylläpitää. Mitä nyt nuo puhdistukseen tarvittavat tuotteet tuntuvat olevan vähän tyyriitä, mutta Saksan Amazonista saa vähän halvemmalla.
-Manuaalinen puhdistus on myös helppo ja vaivaton toteuttaa. Tätä kone ei kyllä itse ruinaa, vaan jää käyttäjän omille harteille.
- Ulkoisesti halvan (muovinen) oloinen kampe. Olisin odottanut vähän enemmän tämän hintaluokan vehkeeltä.
Tulipahan tarinaa ja jotain jäi varmasti sanomattakin. Joka tapauksessa loikkasin siis perus suodatinjauhatus + Moccamaster kombosta kahvikoneeseen ja en kadu päivääkään.