Kahvin juonnin lopettaminen.

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Hei, täällä voisi keskustella aiheesta kahvin juonnin lopettaminen.

Löytyykö täältä porukkaa jotka ovat kahvin juonnin lopettaneet? Miksi? Paraniko olo?

Itsellä tarkoitus aloittaa lopetus huomenna, tavoitteena paremmat yöunet, ahdistus paranisi, vatsavaivat ja ylipäätään päästä eroon addiktiosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 327
Lopetin kahvin juonnin 12 vuotta sitten ja siirryin teehen. En kyllä muista miksi mutta 3-4 vuotta teen juontia riitti.
Nykyään yksi iso kuppi kahvia aamulla leivän, tuoremehun ja smoothien kera, se riittää eikä ilman sitä pääse muutenkaan liikkelle.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 260
Lopetin kahvinjuonnin kokeen vuoksi 1.5v takaperin. Oli ihan älytön väsytys tovin aikaa juonnin lopettamisen jälkeen. Pääkivusta sain myös kärsiä reilun viikon. Tapariippuvuus oli myös melko tiukassa. Pääkipu ja väsytys viittaisivat siihen, että ilmeisesti olin aika kovasti kofeiinikoukussa. Nykyään juon 2-3 kuppia päivässä decaf kahvia. Kahvi on liian hyvää, että viitsisi olla pysyvästi ilman kahvia. En ouran mittaamassa datassa ole huomannut mitään eroa siihen juonko kahvia vai en. Tosin olen aina juonut kahvit aamusta ja iltapäivästä ilman.

Kahvin vaikutus kolesteroliin olisi mielenkiintoista mitata. Ilmeisesti espresso/ei suodattimen läpi mennyt kahvi voi joillakin nostaa kolesteroliarvoja. Jos lopetat kahvinjuonnin niin voisi olla mielenkiintoista käydä verikokeessa ennen lopettamista ja vaikkapa 6kk kahvittomuuden jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 302
Olin joskus kymmenen vuotta sitten puolisen vuotta kahvitta, teetä ja mateeta ryystin sen sijasta. En huomannut mitään positiivisia vaikutuksia, viikossa tms. meni kahvin vieroitusoireet ohi: hemmetinmoiset päänsärky ja väsymys.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 260
Mitäs jos vain vähentäisi / kohtuullistaisi eikä joisi iltaa vasten? Itse vähän vähensin ja korvasi IP-kahvit kofeiinittomalla kaffilla. Olin yllättynyt kun maultaan ei minusta eroa normikaffiin.
Mulla on sama havainto kofeiinittomasta kahvista. Ainakin lähikaupasta löytyi kahvivaihtoehtoja, joissa ei erota mausta onko kofeiinia kahvissa vai ei.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 649
Alta 10v olin juonut pari isoa kuppia päivässä, välillä kuusikin, mutta pääasiassa 2 kuppia, aamulla ja kertaalleen iltapäivästä. Viime vuonna pidin 1kk tauon kun närästi eikä vain tehnyt silloin kahvia, tai siis tällä se alkoi, sittemmin se vain jatkui. Empä huomannut mitään, ikävä tuli vain kahvihetkeä, mikä on se toiseksi tärkein syy kahville sen aamun piristävän vaikutuksen lisäksi. Päiväkahvia olen aikaistanut parhaani mukaan ja huomannut, että illalla nukahtaminen helpottuu kun pyrkii juomaan jo neljän aikaan eikä kuudelta.

Kannattaa myös kokeilla ensin vähentämistä, vaikka niin, että ottaa pienempiä annoksia tai vähempi kertoja. Ja kokeilla tummempia paahtoja/kalliimpia kahveja.
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
347
Hei, täällä voisi keskustella aiheesta kahvin juonnin lopettaminen.

Löytyykö täältä porukkaa jotka ovat kahvin juonnin lopettaneet? Miksi? Paraniko olo?

Itsellä tarkoitus aloittaa lopetus huomenna, tavoitteena paremmat yöunet, ahdistus paranisi, vatsavaivat ja ylipäätään päästä eroon addiktiosta.
Jos tahdot lopettaa niin menoksi vaan.

Mutta uniongelmista voin sanoa, että liian lyhyiden unien paikkaaminen kahvilla on huono idea ja ongelmien lähde, sen mä olen itsestäni huomannut. Sitä voi kokeilla että juot viimeisen kupin ennen iltapäivää ja sitten menet oikeasti tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Siihen mä koitan itse pyrkiä vaikka joka toinen kerta epäonnistunkin :dead:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Lopetin kesän alussa kerrasta. Olin juonut noin neljä vuotta 2-5 kuppia päivässä (2,5dl/kuppi), sitä ennen epäsäännöllisesti. Lopetin nimenomaan vatsavaivojen vuoksi, kun alavatsaan sattui käytännössä joka päivä. Vieroitusoireet kestivät noin viikon, joista pahimpana oli armoton alaselkäkipu. Kipu esti nukkumasta ja yhtenä iltana olin lattialla kippurassa, kun kipu oli jäätävä. Onneksi Burana auttoi kuitenkin jotenkin. Päänsärkyä ei minulla juuri ollut. Yleisesti olo oli kuin flunssassa.

Nyt satunnaisia irish coffee -kertoja lukuunottamatta en ole juonut kahvia ollenkaan. Mahakipu on ollut täysin poissa ja jokapäiväinen turvotus kadonnut täysin (pl. lievästi irish coffeen juontia seuraavina päivinä). Jaksamisessa ei ole muutosta, unenlaadussa en myöskään huomannut subjektiivisesti eroa - tosin ehkä tarvitsen hieman vähemmän unta. Vaikea sanoa. Ahdistus on mielestäni vähentynyt, mutta samoin on kyky multitaskata ja pitää asioita työmuistissa. Taas yhteen asiaan keskittyminen tuntuu olevan parempaa. Fyysisessä kunnossa en huomaa eroa.

Kokeilin useaa eri kahvilaatua, paahtotasoa ja tyyppiä ilman muutosta. Energiajuomat (kofeiini) ei tee samoja oireita vatsalle. Jokin kahvin muu ainesosa siis ei vain sovi minun keholleni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 327
Lopetin kesän alussa kerrasta. Olin juonut noin neljä vuotta 2-5 kuppia päivässä (2,5dl/kuppi), sitä ennen epäsäännöllisesti. Lopetin nimenomaan vatsavaivojen vuoksi, kun alavatsaan sattui käytännössä joka päivä. Vieroitusoireet kestivät noin viikon, joista pahimpana oli armoton alaselkäkipu. Kipu esti nukkumasta ja yhtenä iltana olin lattialla kippurassa, kun kipu oli jäätävä. Onneksi Burana auttoi kuitenkin jotenkin. Päänsärkyä ei minulla juuri ollut. Yleisesti olo oli kuin flunssassa.

Nyt satunnaisia irish coffee -kertoja lukuunottamatta en ole juonut kahvia ollenkaan. Mahakipu on ollut täysin poissa ja jokapäiväinen turvotus kadonnut täysin (pl. lievästi irish coffeen juontia seuraavina päivinä). Jaksamisessa ei ole muutosta, unenlaadussa en myöskään huomannut subjektiivisesti eroa - tosin ehkä tarvitsen hieman vähemmän unta. Vaikea sanoa. Ahdistus on mielestäni vähentynyt, mutta samoin on kyky multitaskata ja pitää asioita työmuistissa. Taas yhteen asiaan keskittyminen tuntuu olevan parempaa. Fyysisessä kunnossa en huomaa eroa.

Kokeilin useaa eri kahvilaatua, paahtotasoa ja tyyppiä ilman muutosta. Energiajuomat (kofeiini) ei tee samoja oireita vatsalle. Jokin kahvin muu ainesosa siis ei vain sovi minun keholleni.
Kyllä varmaan keho oireilee jos juo litran päivässä kahvia. Energiajuomat ne vasta paskaa ovat. Lisäainepommeja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Kyllä varmaan keho oireilee jos juo litran päivässä kahvia. Energiajuomat ne vasta paskaa ovat. Lisäainepommeja.
Jep. Onhan tuossa paljon kahvia ja useammin se kaksi kuppia oli lähempänä todellisuutta. Oireet kuitenkin tulevat pienestäkin määrästä kahvia, joten en sitä enää tule elämäni aikana juomaan erittäin epäsäännöllisiä kertoja lukuunottamatta.

En myöskään juo tyypillisesti energiajuomia, vaan pointti oli se, että kyseessä ei ole kofeiinista johtuva ongelma.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
758
Lopetin pari vuotta takaperin kun kävi vahingossa ilmi että olin pahasti koukussa. Eli oli yksi aamu/päivä niin paljon tekemistä etten kerennyt juomaan kuppiakaan ja oli koko päivän todella kova päänsärky ja muutenkin heikko ja huono olo. Epäilin että se johtui kofeiinin puutteesta joten kokeilin seuraavalla viikolla tietoisesti jättää kahvit juomatta ja taas tuli samat oireet. Olin jonkun aikaa sitä ennen lopettanut viinan juonnin vuodeksi ja tupakoinnin toistaiseksi ja kofeiinin vieroitusoireet olivat minulla moninkertaisesti pahemmat.

Silloinen päiväkulutus oli jossain pannullisen paremmalla puolella. Kun olin jo kokeillut miltä vieroitusoireet tuntuu niin päätin hoitaa lopettamisen pikkuhiljaa, viikko kerrallaan. Eli ensimmäisenä viikkona vähensin kulutusta kahteen aamu- ja yhteen iltapäiväkuppiin. Toisena sekoitin tavan kahvia ja kofeiinitonta 75/25 suhteella, kolmantena 50/50, neljäntenä 25/75 ja viidentenä sitten pelkkää kofeiinitonta.

Nykyään juon kofeiinitonta kotona ja tavallista töissä niin pysyy addiktio aisoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 821
Tästä nyt jo aika monta vuotta aikaa, tuli kitattua kahvia urakalla pitkin päivää töissä ja kotonakin. Koko ajan väsytti eikä mikään riittänyt. Sitten tuli yks loma jolloin vaan ajattelin kokeilla teetä välillä, nukuin paremmin ja töissä en enää sen jälkeen juonut kahvia ollenkaan. Paitsi joillain asiakaskäynneillä kun vähän pakko...

Oudoin tilanne kai oli kun vkl torkuin sohvalla, ja exä keitti kahvia jos vähän heräisin, puoli kuppia sitä. Nukahdin uudestaan sohvalle, josta heräsin ja vetäisin sen puoli mukia kylmää kahvia ja sänkyyn nukkumaan.

Aikajana ei tuossa nyt täsmää, mutta kaikkiaan kymmenisen vuotta mennyt sillain ilman kahvia, että ottanut kupillisen tai mukillisen jos on tarjottu tai muuten vaan huvittanut, joskus harvoin keittänyt kotona itselle jos jostain syytä tehnyt mieli. Täysin kahvittomia vuosiakin ollut välissä, viime vuonna kait alle kymmenen kuppia, tänä vuonna ei yhtään. Ei viekkareita tai mitään sellaista.

Yksi ulkomailla elävä nettituttu kertoi samaa juttua, että kahvi käy vaan väsyttämään häntä, ja hänen tuntema lääkäri sanoi samasta hommasta itellään, sekä että sen verran harvinainen ilmiö että 1: miljoona tai 10 miljoonasta sama homma, en muista tarkkaan. Melko harvinaista ilmeisesti. Itseä ei häiritse asia mitenkään.

Sentään yks tai kaks asiaa mihin en saa jotain addiktiota aikaiseksi:hmm:
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Mitäs jos vain vähentäisi / kohtuullist
Jos tahdot lopettaa niin menoksi vaan.

Mutta uniongelmista voin sanoa, että liian lyhyiden unien paikkaaminen kahvilla on huono idea ja ongelmien lähde, sen mä olen itsestäni huomannut. Sitä voi kokeilla että juot viimeisen kupin ennen iltapäivää ja sitten menet oikeasti tarpeeksi ajoissa nukkumaan. Siihen mä koitan itse pyrkiä vaikka joka toinen kerta epäonnistunkin :dead:
Itse menen säännöllisesti about samaan aikaan nukkumaan ja herään myös samoihin aikoihin, myös sängyssä vietetty aika on 8-9h luokkaa.

Ongelma on se miten kahvi vaikuttaa unen saamiseen, unen laatuun ja aamu väsymykseen.

Itsellä 20v säännöllistä kahvin juontia takana 3-6kuppia about päivässä, joskus enemmänkin.

Ongelma kahvin kanssa on se että olen koukussa siihen, olen huomannut että vähentäminen ei ole sen parempi vaihtoehto, siten kahvi on kokoaika mielessä joka tapauksessa.

Kesällä kyllästyinkin tähän addiktioon ja lopetin seinään kahvin juomisen, ensimmäiset päivät olivat helvettiä mutta sen jälkeen alkoi helpottamaan, olen myös polttanut tupakkaa ~20v ja voin sanoa että sen lopettaminen vs kahvi oli helppoa hommaa.

Olin 10viikkoa juomatta jonka jälkeen huijasin itseni maistaan kahvia että jaksaisin paremmin, nyt sitten onkin mennyt 2viikkoa taas päivittäin monta kuppia päivässä ja kyllä huomaa että olo on huonompi eikä olisi kannattanut aloittaa taas.

10viikon aikana huomasin että jaksoin aamulla herätä paremmin, en tarvinnut oikeasti kahvia että herään aamulla, vatsavaivat olivat poissa, ahdistus helppotti ja vaikka mitä hyviä asioita mitä ei nyt tule mieleen tapahtui kun olin ilman kahvia, siihen oloon tavoitteena päästä uudelleen.

Edit, tarkoitus oli tänään yrittää lopettamista mutta suosiolla siirränkin sen viikonloppuun kun la-su voi vain maata kotona vierotusoireissaan eikä työt kärsi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 387
Lopetin kahvinjuonnin noin 10 vuotta sitten kuin seinään. Vieroitusoireet olivat voimakkaat, ja niitä sai sietää noin 2 viikkoa. Oireisiin kuului päänsärky, väsymys, ärtyisyys, motivaation puute ja kognitiivisten kykyjen heikentyminen.

Onneksi jaksoin itsepäisesti painaa tuon helvetillisen vieroitusjakson läpi. Nyt tulee enää silloin tällöin juotua teetä ja kofeiinitonta kahvia. Vireystila on tasainen eikä enää kahvihetkien jaksottama.

Bonuksena tosin minulla ilmeni haavainen paksusuolen tulehdus lopettamisen aikoihin. En osaa sanoa korrelaatiosta, mutta tunnetusti kahvinjuonnin sijaan tupakoinnin lopettaminen saattaa laukaista kyseisen kroonisen taudin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 330
En koe tarpeelliseksi lopettaa, mutta minulla on ihan luonnostaan se että kahvinjuonti on 06-12 välillä yleensä kolme kuppia, ja sen jälkeen ei ollenkaan kahvia vaan lämpimistä juomista mieluiten vihreää teetä.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
293
Täälläkin pari vuotta ilman kahvia. Alunperin siirryin teestä kahviin työpaikalla kun oli nopeampi keittää kahvit kuin valmistaa teetä.

Sitten menikin varmaan kymmenen vuotta juoden kahvia neljästä kuuteen kuppia päivässä. Jokunen vuosi taaksepäin siirryin juomaan tummapaahtoista kahvia.

Päätös lopettaa syntyi jatkuvan väsymyksen, katkonaisen unen ja vatsavaivojen jälkeen.

Taisin varata noin kuukauden lopetukseen. Jätin viikoittain sen myöhäisimmän kerran pois ja mitään suurempia ongelmia en kohdannut.

Lopettamisen jälkeen yöunen laatu kohentui huomattavasti, vatsavaivat jäivät pois ja yleinen vireystila on parempi.

Ainiin. Suurin plussa on ehkä ollut satunnaisten herkkujen ostamisen jääminen pois. Aiemmin huomasin selvästi, että karkkihyllyltä "hyppäsi"vähän kuin itsestään jotain pientä makeaa mukaan. Lopettamisen jälkeen noita väsymyksen aiheuttamia mielihaluja ei enää tule.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
497
Aikaisemmin (viimeiset 10 vuotta) tuli juotua kahvia mustana useampi iso kuppi työpäivän aikana, aamun ensimmäinen jopa tyhjään vatsaan mutta viime kesänä alkoi tulla vatsavaivoja sitten ja aika rankkoja, vatsaa väänsi niin paljon että pystyi vain makaamaan sikiöasennossa ajoittain. Lääkäri käski lopettaa kahvin juonnin ja 2-3 viikossa alkoi homma parantua.

Useampi kuukausi olin kokonaan juomatta kahvia ja energisyys ja työteho tippui ihan selvästi, tuntui ettei aivot enää pyöri varsinkaan aamupäivisin niinkuin on tottunut. Nyt menee 1 kuppi aamuun joka ei ole aiheuttanut ongelmia ja auttaa reilusti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
888
Yhteensä kahvia menee n 2 litraa päivässä. Vähentää pitäisi mutta tulee aivan järkyttävät vieroitusoireet kun joskus ollut päivän ilman kahvia. Jopa tupakoinnin lopettaminen oli helpompaa kuin kahvin juonnin lopettaminen. Toki repsahdin tupakkaan uudestaan, tulee niin hyvä olo varsinkin aamulla kahvin kanssa. :cigarbeye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
598
Itse huomannut että jos iltapäivästä vaikka klo 14:00 jälkeen juon kahvia niin vaikuttaa yöuniin. Ei niin etten saisi unta, vaan että herään aikaisemmin, joskus parikin tuntia aikaisemmin.
Nykyisin juon vain aamuisin yhden kupin. Ennen join 3-4 kuppia/vrk ja tuntui että kroppa ja pää oli stressaantuneempi silloin. Olin siis väsyneempi kun join enemmän kahvia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Itse huomannut että jos iltapäivästä vaikka klo 14:00 jälkeen juon kahvia niin vaikuttaa yöuniin. Ei niin etten saisi unta, vaan että herään aikaisemmin, joskus parikin tuntia aikaisemmin.
Nykyisin juon vain aamuisin yhden kupin. Ennen join 3-4 kuppia/vrk ja tuntui että kroppa ja pää oli stressaantuneempi silloin. Olin siis väsyneempi kun join enemmän kahvia.
Tämä olisi täydellisessä mailmassa hienoa, puoliso vetää myös vain yhden kupin aamulla eikä ota enempää vaikka itse joisin lisää päivän aikana.

Jotkut eivät vain jää koukkuun sen enempää eivätkä tarvitse kuin kupin aamulla, siihen itsekkin voisin tyytyä jos se onnistuisi helposti.

Itsellä se vain tuon jälkeen on kokopäivän mielessä ja kahvia tekee mieli kokopäivän.

Kai voisi verrata että alkoholistille sanoisit että mitä jos joisit vain kohtuudella, ottaisit vain yhden kaljan etkä enempää?

Itselle ei ole ongelma muitten kahvin juonti, sen 10viikkoakin kun olin ilman niin kertaakaan en puolisoa yrittänyt saada myös lopettamaan.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Itse kohtuullistin kahvin käyttöä viime tai toissavuonna. Töissä tuli ennen litkittyä kahvia jatkuvasti ja menee tuota nytkin kuppi aamulla kotona, aamulla töissä, lounaalla, iltapäivällä ja illalla töiden jälkeen kotona. Joskus tuo työpaikan aamukahvi tai kotona juotu iltakahvi jää välistä. Etätyöaikana en ole jaksanut erillisiä "työaamukahveja" enää keitellä ja kahvia menee se 3-4 mukillista päivässä Aeropressillä tehtynä.

Viikonloppuisin tulee kotona juotua vähemmän kuin ennen ja joskus tuon kahvinjuonnin unohtaa kokonaan. Opiskeluaikoina kahvia saattoi mennä vieltä iltakahdeksalta, mutta noin myöhäiset kahvit olen lopettanut vuosia sitten. Ainakin itselläni kofeiini vaikuttaa unenlaatuun ja nukahtamiseen.

Tavallisen keittimen vaihdoin kesällä Aeropressiin, josta tehdyssä mukillisessa on kyllä näppituntumalla aika paljon kofeiinia. Yksi kuppi on aika maksimi, mitä tuota kerralla voin juoda.

Kahvia ja kofeiinia kuluu siis vieläkin melko paljon, mutta vähemmän kuin ennen.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 978
Päivä alkaa mukavasti kaurapuurolla ja kahvilla. :coffee: Kahvia menee päivässä 4 kahvikupillista (1,25 dl) tai kaksi mukillista. Vähintään aamukahvi tulee päivittäin juotua.

Olen huomannut, että kahvin juominen illalla vaikeuttaa nukahtamista ja kahvi muutenkin vaikuttaa unen laatuun.

Kerran olin noin viikon ilman kahvia ja väsytti vaan tavallista enemmän, mutta muista vierotusoireista en juurikaan kärsinyt. Toisinaan iltapäiväkahvikin saattaa jäädä välistä ihan vahingossa.

Lopettaisin kahvin juonnin, jos se aiheuttaisi närästystä tai vatsavaivoja. Kahvi voi aiheuttaa närästystä varsinkin yhdistettynä rasvaisiin ruokiin ja stressiin.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 138
Toimisto/tuotantojohtotöissä menee kuppi kahvia varmaan 6-8 kuppia päivässä ... ei sen enempää.
Kotona riittää 4 kuppia koko vapaapäiväksi, työpäivinä kotona ei juoda yhtään.

En uskalla ajatellakaan lopettamista, joskin vatsa varmaan tykkäisi siitä. :kahvi:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 137
En ole lopettanut kahvin juontia, mutta olen vaihtanut juomaan tummempipaahtoista kahvia (Löfbergs Magnifika) ja teen sitä noin termoskannullisen (5-8 Moccamasterin kuppia eli noin 2-3 mukillista) täyteen aamulla, enkä keitä kahvia enempää. Tuosta tulee käytännössä aamu- ja lounaskahvit sekä vähän vielä päälle.

Tavallinen Juhla Mokka pisti pakin täydellisesti sekaisin, kyllä sellaista tulee välillä juotua mutta saa pysyä visusti lähellä vessaa sen jälkeen. En ole huomannut että tummapaahtoinen tekisi samaa. Voi olla että silläkin on vaikutusta kun ennen join kahvin tummana, ja nykyään vaahdotan sekaan kauramaitoa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
1 074
En tiennytkään, että kahviin voi tulla kova psyykkinen riippuvuus ja himo, samanlainen kuin viinaan. Luulin, että kyse olisi aina fyysisestä riippuvuudesta, eli lähinnä päänsäryn välttelystä.

Itse en kahvia juo, koska jo puolen päivän aikaan juotu kahvi valvottaa yöllä. Maun takia tulee juotua muutama paketti kofeiinitonta vuodessa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Lopetin huhtikuussa, koska juon kahvia vain kahviloissa ja työpaikalla, enkä edes omista kahvinkeitintä. Tilalle Monster-energiajuoma xD

Pärisee 1400 hevosvoiman ... voimalla :tup:

PSX_20201014_141235.jpg
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
312
Olen kipuillut tämän asian kanssa jo pitkään, useamman vuoden. Haluaisin päästä mokomasta riippuvuudesta eroon, mutta en vain pääse. Nyt olin kesästä lähtien melkein 100 päivää ilman kahvia. Lopetin alkuun rytinällä ja kärsin kamalat vieroituisoireet (mm. elämäni pahin päänsärky) mutta ongelmaksi muodostui (jällleen) se, että aloin vetää teetä ja kokista. Eivät ne toki niin pahasti pärise kuin kahvi, eikä mahakaan mene niin sekaisin, mutta kyllä niihinkin vaan koukkuun jää, ja kyllä niiden kofeiini vaikuttaa kuitenkin. Näin on käynyt mulle monesti aiemminkin. Oon lopettanut kahvin ainakin neljä-viisi kertaa. Ja nyt siis taas palasin kahviin jokunen viikko sitten, kun en jaksanut enää litkiä litrakaupalla teetä ja kokista.

Bonuksena tosin minulla ilmeni haavainen paksusuolen tulehdus lopettamisen aikoihin. En osaa sanoa korrelaatiosta, mutta tunnetusti kahvinjuonnin sijaan tupakoinnin lopettaminen saattaa laukaista kyseisen kroonisen taudin.
Tuossahan on se jännä että tupakoitsijan keho käsittelee kofeiinia nopeammin. Tämän takia kahvi ja tupakka menevät niin hyvin yhteen. Jos tällainen henkilö lopettaa tupakoinnin mutta jatkaa samalla kahvimäärällä niin ongelmia voi tulla.

Pitäis varmaan iteki aloittaa tupakointi niin vois juoda enemmän kahvia :p
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Puolisen vuotta sitten vaihdoin kahvin vihreään teehen. Ei niin minkäänlaisia vieroitusoireita. En ymmärrä miksi kahvia ylipäätään piti lipittää noin 20 vuotta pahimillaan jopa 10 kuppia päivässä, sillä en edes koskaan ole oikein tykännyt kahvin mausta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 940
Aamulla tulee juotua 5 kuppia ja päivällä 3 kuppia. Kovin myöhään iltapäivästä tai illasta en enää juo.
Kahvia olen juonut ihan lapsesta asti ja joskus miettinyt lopettamistakin. Olen tullut siihen tulokseen, että ei mitään syytä lopettaa, kun ei ole ikinä ollut ongelmiakaan.
Viikonloppuna saattaa kahvin juonti jäädä siihen aamuiseen 5 kuppiin, eikä päivällä edes tee mieli.

Joskus olisi hauska testata, kuinka kauan menisi vieroituoireiden alkamiseen ja kuinka voimakkaana ne ilmenisi. Vuorokaudessa ei ainakaan mitään tapahdu.

Kahvi nautitaan tuopista, niin ei tarvitse olla koko ajan kuppia täyttämässä :scoffee:
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
209
Lopetin kaksi vuotta sitten. Tuota ennen kahvia tuli juotua 1,5 litraa päivässä. Lopettamista seurasi muutaman päivän päänsärky, jota oli pakko hoitaa särkylääkkeillä.

Lopettamisen etuja:
  • Virkeystaso pysyy tasaisempana. Kahvia juodessa kupposta seurasi hetkellinen piristyminen ja sen jälkeen myöhemmin taas uninen hetki.
  • Reissussa ei tarvitse miettiä mistä saa seuraavan kupin kahvia, ettei päätä ala särkeä (tähän tosin pystyi myös varautumaan kantamalla kofeiinitabletteja mukana, mutta toisaalta todellinen merkki riippuvuuden menneen liian pitkälle)
  • Vatsa toimii paremmin. Miten saatoin ajatella aiemmat 15 vuotta, että on normaalia päästää varpusparvi ulos joka aamu?
  • Illalla nukuttaa luonnolliseen aikaan klo 22-23
  • EDIT: niin ja ei ole koko ajan kusihätä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 327
Sumsummarum.
Lähes kaikki kahvin juonnin lopettaneet ja vieroitusoireita siitä saaneet ovat olleet kahvin suurkuluttajia.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Kahvia juon jotain 10 kuppia päivässä tai enemmän. Mitään ongelmia ei oo vaikka oisin päivänkin ilman. Joten en näe syytä yrittää lopettaa
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
1 609
Eivät ne toki niin pahasti pärise kuin kahvi, eikä mahakaan mene niin sekaisin, mutta kyllä niihinkin vaan koukkuun jää, ja kyllä niiden kofeiini vaikuttaa kuitenkin.
Olen kuullut että kahvi voi olla huono mahalle jos juo tyhjällä mahalla, joten ehkä kannattaisi syödä jotain ennen kahvia.

Lopetin kaksi vuotta sitten. Tuota ennen kahvia tuli juotua 1,5 litraa päivässä. Lopettamista seurasi muutaman päivän päänsärky, jota oli pakko hoitaa särkylääkkeillä.
Ei kannata lopettaa ihan seinään jos ei halua päänsärkyä. Jos ensin vähentää vaikka kahteen kuppiin päivässä, sitte yhteen kuppiin jne. silloin ei tuu päänsärkyä. Ainakaan itsellä ei tullut kun lopetin viimeksi.

Lopettamisen etuja:
  • Virkeystaso pysyy tasaisempana. Kahvia juodessa kupposta seurasi hetkellinen piristyminen ja sen jälkeen myöhemmin taas uninen hetki.
  • Reissussa ei tarvitse miettiä mistä saa seuraavan kupin kahvia, ettei päätä ala särkeä (tähän tosin pystyi myös varautumaan kantamalla kofeiinitabletteja mukana, mutta toisaalta todellinen merkki riippuvuuden menneen liian pitkälle)
  • Vatsa toimii paremmin. Miten saatoin ajatella aiemmat 15 vuotta, että on normaalia päästää varpusparvi ulos joka aamu?
  • Illalla nukuttaa luonnolliseen aikaan klo 22-23
  • EDIT: niin ja ei ole koko ajan kusihätä
Wikipedian mukaan kahvin juonnissa on enemmän hyötyä terveydelle kuin haittaa:

"A 2017 review of clinical trials found that drinking coffee is generally safe within usual levels of intake and is more likely to improve health outcomes than to cause harm at doses of 3 or 4 cups of coffee daily."

 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 515
Lopetin keväällä vatsavaivojen vuoksi, aiemmin tuli juotua 2-4 kuppia arkisin sekä viikonloppuisin muutama kupponen.

Reilun viikon verran taisi olla pää kipeä lopettamisesta.

Nukkuminen on parantunut sekä salikäyntejä aatellen treeniboosterit potkivat nykyisin paremmin.

Ikävä on kylläkin viikonlopun aamukahvi hetkiä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 736
Itse lopetin säännöllisen kahvin juonnin pari vuotta sitten ja vaihdoin teehen. Pääasiassa koska totesin että kerta sitä kahvia tulee työpäivän aikana juotua se useampi kuppi ja yleensä maidon ja sokerin kera niin tee on kevyempi vaihtoehto. Ja saa enemmän makuvariaatiota.
Tosin missään vaiheessa tuo ei ollut addiktiotilassa mulla, kahvia tuli juotua töissä useampi kuppi mutta kotona harvoin ja viikonloppuina yleensä ei ollenkaan. Mitään päänsärkyjä en huomannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 000
Aamulla tulee pari kuppia juotua. Mutta sen jälkeen en enää keitä lisää. Töissä juon ehkä ja jos joku jossain tarjoaa niin en kieltäydy.

Olin pitkään juomatta ollenkaan kahvia, vasta päälle 30 v aloitin. Tosin en ole huomannut mitään ongelmaa niin tuskin lopetankaan, mutta ei sinänsä haittaa jos en kahvia saa.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
312
Olen kuullut että kahvi voi olla huono mahalle jos juo tyhjällä mahalla, joten ehkä kannattaisi syödä jotain ennen kahvia.
Juu kyllä tuolla on selvästi vaikutusta. Mutta yleensä sitä ei vaan ole aamulla nälkä, ja toisaalta se kahvi myös tuntuu torjuvan sitä nälkää joten sillä on jotenkin helppo aloittaa päivä. Tosin nykyään juon cappucinoja eli paljon maitoa ja vähän kahvia (espressoa), ja tämä kyllä sopii mahalleni jotenkin paremmin. Maito hidastaa myös sen kahvin imeytymistä.

Ei kannata lopettaa ihan seinään jos ei halua päänsärkyä. Jos ensin vähentää vaikka kahteen kuppiin päivässä, sitte yhteen kuppiin jne. silloin ei tuu päänsärkyä. Ainakaan itsellä ei tullut kun lopetin viimeksi.
Itselläni ei riitä kärsivällisyys tuohon. Paljon helpommalla pääsee kun lopettaa seinään vaan. Jos tosiaan kestää vain pari päivää päänsärky niin sanoisin että aika helpolla on päässyt. Itselläni kestää yleensä sen pari viikkoa ja senkin jälkeen vielä viikkotolkulla zombimaista oloa.

Wikipedian mukaan kahvin juonnissa on enemmän hyötyä terveydelle kuin haittaa:

"A 2017 review of clinical trials found that drinking coffee is generally safe within usual levels of intake and is more likely to improve health outcomes than to cause harm at doses of 3 or 4 cups of coffee daily."

Jos olisit jatkanut tuota lainausta niin siinä olisi sanottu myös seuraavaa: "Results were complicated by poor study quality, and differences in age, gender, health status, and serving size." Olen itse hyvin skeptinen noille terveysväittämille. Nuo tutkimukset on vaan niin epämääräisiä. Joillekin kahvi tuntuu sopivan paremmin kuin toisille. On myös paljon päinvastaista tutkimustietoa. Yksi ihan mielenkiintoinen kirja on nimeltään Caffeine Blues, jossa tykitetään tuota päinvastaista sanomaa aika brutaalisti. Harmi vaan että alkaa olla jo aika vanha kirja.

Jos nyt ihan järjelläkin pysähtyy miettimään, niin kyseessähän on hyönteismyrkky (kofeiinin alkuperäinen tehtävä kasveissa siis). Jotenkin ihan absurdia ajatella että ihmiselle tekisi hyvää vetää tuota ainetta isoja määriä päivästä toiseen. Jotenkin myös huvittaa nämä jotka sanoo "joo juon 10 kuppia päivässä mutta en oo kyllä mitenkään koukussa" :lol:

Tätä kirjoittaessani siemailen jättikokoista cappucinoa jonka kahvikoneellani valmistin. Tekee gutaa.
 
Liittynyt
28.04.2019
Viestejä
55
Sumsummarum.
Lähes kaikki kahvin juonnin lopettaneet ja vieroitusoireita siitä saaneet ovat olleet kahvin suurkuluttajia.
Itse elin kauas aikuisuuteen juomatta kahvia. Varsinkin vanhempien ja vieraampien sukulaisten luona kyläilessä tämä aiheutti uskomattoman suuria ongelmia, ettei kahvipöydässä kahvia juonut. "Joisit nyt edes teetä!" "Onko pakko jos ei halua?"

No, viimeistään lapsen myötä alkoi töissä kahvi maistua. Mutta vain työpaikalla, eikä esim. aamulla kotona. Viikonloppuisin ei välttämättä yhtään. Etätöiden myötä kahviajat vakiintuivat, kuppi aamulla ja kuppi lounaan jälkeen. Tapariippuvuus alkoi nyt syksyllä vituttamaan, ja se että kahvi oli pakko saada vaikka sitten vieraammissakin paikoissa. Päätin tiputtaa iltapäiväkahvin ohjelmasta. 2 päivää särki iltapäivät päätä ja oli varsin sumuinen olo. Toki on väsymystäkin mukana.

Joskus myöhemmin sitten tuo aamukahvi vielä pois. Tai repsahdetaan takaisin, mistäs näitä tietää. Lähinnä itseä harmitti tuo tapariippuvuus, kahvin maustakaan kun en erityisemmin tykkää.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
452
Aikanaan meni töissä luokkaa 6-10 kuppia per päivä, kahvilaatu oli peruskuraa eli Kulta Katriinaa. Vuosien jälkeen kroppa alkoi hylkimään vaaleapaahtoista luirua, joten aloin keittelemään omat tummempipaahtoiset kahvit. Mahavaivat hävisivät ja samalla kulutus väheni kuin itsestään, mutta vielä nykyäänkin vetää pakin kuralle jos erehtyy juomaan yhtään isomman määrän vaaleapaahtoista kahvia.

Välissä oli monen kuukauden kausi etten juonut kahvia juuri lainkaan, välillä meni yksi kuppi päivässä ja välillä monta päivääkin ilman, mutta en huomannut mitään eroa unenlaadussa tms.
Nyt koronan myötä kulutus on lähtenyt taas nousuun. Aamuisin keitän Moccamasterilla täyden pannun ja se menee vaimon kanssa puoliksi, eli oisko se luokkaa 6 desiä per naama. Henkinen kahviaddiktio on tällä hetkellä erittäin vahva, välillä iltasellakin oikein odottaa että saa aamulla ison mukin kahvia käteen. Toisaalta kahvinjuonti rajoittuu lähes yksinomaan aamuun, iltapäivisin tulee joskus harvoin keiteltyä vielä pienempi kuppi kahvia.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
689
Olis hyvä pitää välillä taukoa kahvista niin se piristävä teho säilyisi paremmin. Mulla on joskus tullut duunissa kitattua useita kuppeja pitkin päivää, mutta nyt kun teen töitä pääasiassa kotona niin juon 2-3 mukia (jotain 2-2,5dl) aamuisin eli 8-10 välillä. Tuon jälkeen en juo oikeastaan ollenkaan, etätyö on ehkä tässä mielessä olleet hyvä juttu. Tietty jos on vieraita/käy itse jossain kahvilla niin se kuppi menee aina mutta käytännössä noita iltapäivän kahveja menee ehkä kerran kahteen viikkoon.

Aiemmin mulla oli tapana jättää viikonloppuisin kahvit juomatta ja samoin lomilla (koska saa nukkua pidempään) mut nyt viime vuodet on kyllä jäänyt tuo pois eli kahvia juodaan myös vknloppuisin kun se vaan on niin hyvää. Voisi olla hyvä taas kokeilla,sehän menee tässäkin (alkoholi ja monet muut jutut samoin) että määrät vaan kasvaa vuosien myötä ja teho vähenee :D
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Olen huomannut että kahvin tarve vähenee kun käyn nykyään aamuisin ulkoilemassa tunnin. Toisin sanoen kroppa herää tuon sykkeennoston kautta ja kahvi heti siihen päälle tuntuu jopa epämiellyttävältä.
Luonnollinen sykkeennosto varmasti terveellisempi vaihtoehto.

Olen kahvihifistelijä ja pidän siitä todella paljon joten luopuminen on vaikeaa. Tällä hetkellä olen puolittanut päiväannoksen ja vain yksi espresso kauramaitoineen aamulla ja ehkä iltapäivällä. Iltapäiväkahvin vaihdan välillä teehen.

Siitä olen satavarma että loppupeleissä voi paremmin ilman kahvia, on pirteämpi. Tämä tulee mm tuon luonnollisen sykkeennoston ja liikkumisen kautta. Kofeiinilla doupattu ihminen väsyy tietämättään kun käy "kierroksilla" enemmän.

Itse olen myös kohtalaisen herkkä kofeiinille joten ip kahvi tuntuu vielä illalla ja vaikuttaa nukkumaan menoon. Tästä oli jokin tutkimuskin mihin törmäsin, se oli pitkä aika kun kofeiinin määrä puolittuu kehossa, useita tunteja ettei jopa kuusi.

Itse en halua kieltää mitään, nämä ovat henkisen puolen asioita olen sitä koulukuntaa joka uskoo tälläiseen 80/20 käytäntöön. Jos arki on terveellistä/järkevää syönnin ja juonnin tiimoilta niin joskus voi ottaa kylmän kaljan, syödä hampparin ja nauttia sen ison kahvin sekä munkin!
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
475
Tämähän on ihan mielenkiintoinen ketju. Meikäläinen on ollut koko aikuisikänsä teenjuoja. Ennen inttiaikaa tuli satunnaisesti juotua kahvia, silloinkin runsaan sokerin ja pullan kera. Tyhjään mahaan en ole koskaan pystynyt kahvia juomaan. Joskus 80-luvun lopulla join jonkin aikaa Nescafe Kulta-murukahvia. Sen jälkeen vuosikymmenet pelkästään teetä, kahvia ei ollenkaan.

Muutama viikko sitten päätin kokeilla pikakahvia. Lounaan jälkeen jälkiruokana pullan tai keksien kera kahvi maistui ihan siedettävältä, eikä vatsakaan siitä pahaa tykännyt. Sen huomasin, että olo tuntui hiukan levottomalta. Kokeilin myös jonkin aikaa juoda päivän toisen kupillisen päivällisen jälkeen, mutta se ei sopinut. Saa nähdä, että jatkuuko kuppi kahvia päivässä vai palaanko ruotuun.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 179
Mä olen juonut kahvia koko aikuisikäni enemmän tai vähemmän. Viimeiset kymmenen vuotta tummempia kahveja espressopohjaisesti. Työpaikalla normikahvia runsaalla maidolla. Vaimo vaihtoi kanssa maitopohjaisiin painesuodatettuihin, koska ne olivat vatsaystävällisempiä ilmeisesti rasvasta johtuen mutta on viimeiset viisi vuotta juonut kotona murukahvia, joka on ilmeisesti vielä vähemmän hapokasta.

Itseä alkoi kyllästyttämään kahvin kittaaminen n. vuosi sitten ja vaihdoin sen teehen. Ensimmäiset pari päivää oli vieroitusoireita mutta sen jälkeen ei ollut oikeastaan mitään vaikutusta. Työpaikalla ongelma oli teen saatavuus ja join aika usein lämmintä vettä, koska tee oli aina välillä lopussa. Kylmä vesi olisi parempaa mutta lämmin toimii paremmin viileässä toimistossa.

Nykyään juon yhden kupin murukahvia aamulla ja jos käyn kahvilassa niin saatan sielläkin juoda kahvia. Kahvin haju ja fiilis on niin kiva ettei ole viitsinyt kokonaan luopua.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 831
Ja kahvihan on terveellistä, sydän/verisuoni/aivot, mistä kaikista ne sanoo että kahvi hyväksi.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 212
Kiitos tästä aiheesta ja viesteistä. Minä olen koko ikäni joutunut kärsimään siitä, etten juo kahvia ja kuten @zettis mainitsi, työelämässä tuo on paikoin melko haastavaa. Varsinkin asiakaskäynneillä ja palavereissa, kun saattaa useampia tyrkyttäjiä olla päivän aikana. Olen vain yleensä todennut, että "en ole vieläkään oppinut kahville" ja huumorin kautta asian ohitan. Tämän jälkeen väki tyrkyttää teetä ja siihen usein totean, että "en pahemmin välitä lämpimistä juomista". Tuo on jostain syystä monille vaikea käsittää, että joku saattaa olla mielummin ilman tai juo vaikka raikasta vettä kahvin/teen sijaan.

Tätä aihetta lukiessa kuitenkin vahvistuu ajatus siitä, etten sitä kahvia aio opetella jatkossakaan ja pidän linjani! :) Aiemmin olen colajuomia juonut ihan liikaa ja niiden "vieroitusoireet" kuulostavat hyvin samanlaisilta(päänsärky ja huonovointisuus), joten parempi etten kahviin lähde sekaantumaan.

edit:

Vielä lisäyksenä se, että hoitoalalla kun on "taukohuoneet" ja vastaavat, missä perusteema on että väki istuu rupattelemassa isojen kahvimottiensa kanssa. Näin kahvittomana ja teettömänä tuo on ollut melko haastavaa, kun sinne taukohuoneeseen menemiseen on niin vähän syytä mennä tai tuntuu typerältä istua siellä vaikkapa vesipullon kera. Tuo luo samalla myös melko introvertin kuvan ja se on sitä jatkuvaa kieltäytymistä asioista ("en ota pullaa, en leivoksia, ei kahvia... jaa en tiedä onko keittäneet kahvia ku en ite juo, joo en vieläkään oo oppinu juomaan kahvia, no en ota teetäkään") ja tätä tykitystä tulee jatkuvalla syötöllä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 884
Viestejä
4 295 486
Jäsenet
71 729
Uusin jäsen
piip

Hinta.fi

Ylös Bottom