Kahvin juonnin lopettaminen.

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 764
Olinkin jo postaillut taustat näköjään aiemmin pari vuotta sitten. Kahvittomalla edelleen.

Jotain vuosi sitten kaverilla join mukin kahvia, no ajattelin sen vaan väsyttävän - väärin. Oli kun piriä olisi ottanut. Törkeän levoton olo, talvihan silloinkin niin purin oloa lumitöihin oikein urakalla. Onneks oli viikonloppu niin sain rauhoitettua itseni oluella ns. riittävästi.
Tuon kokemuksen jälkeen edes uskalla ajatella juovani kahvia. Tee menee hyvin kuten sen jälkeen kun lopetin kahvin.

Kyläillessä jossain selviän kahvipakotuksesta vilkaisemalla näkyykö vedekeitintä, ja jos näkyy, niin tee vois kyllä maistua koska en juo kahvia. Joskus joutuu sitäkin selittämään miksi ei.

Jos ei vedenkeitintä näy, niin lasi vettä käy hyvin.
 
Liittynyt
19.08.2019
Viestejä
171
Syksyllä yritin lopettaa kahvinjuonnin. 2 päivää meni aivan armottomassa vitutuksessa ja sitten totesin, että ei tässä ole järkeä. Aamukahvi on niitä elämän pieniä iloja.
 
Liittynyt
14.01.2018
Viestejä
20
Alku ei oikein startannut, kahvin juonnin lopettaminen on haasteellisempaa mitä muistin sen olleen kun sitä joskus yritin. Päätin sitten vähentää kahvin kulutusta, ajoitin sen samaan kohtaa kun kävin ottamassa influenssarokotteen josta lyhytyaikaisesti tuli päänsärkyä, joten kahvin vähentäminen meni siinä samassa. Nyt olen muutaman päivän ajan hyvällä menestyksellä juonut vain aamukahvit, olen pystynyt jopa töissä jättämään kahvin juomatta vaikka se olisi houkuttelevasti tarjolla.

Vettä on tullut juotua paljon enemmän mitä ennen olen juonut, siitä johtuen on saanut rampata vessassa toistuvasti. Hieman tuntuu, että ei ole niin levoton olo vaan enemmänkin tuntuu hidastetulta filmiltä. Unen laadussa en ole vielä huomannut mitään eroa. Katsotaan mihin tämä johtaa, mutta tällä hetkellä tuntuu hyvältä juoda pelkästään aamukahvit.

Aika paljon tuota kahvia on tullut juotua jos pelkästään aamulla menee noin 4 dl kahvia, ehkä voisin tästä vielä jossain kohtaa vähentää aamukahvin määrän 2-3 dl. Toivon, että tällä olisi pidemmällä aikavälillä positiivisia vaikutuksia unen laatuun, sekä liikahikoiluun jos vettä alkaa juomaan vastaavasti enemmän.

Toki elämäntavoisaani on muutakin korjattavaa kun liiallinen kahvin lipittäminen, mutta tästä on hyvä aloittaam
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 612
Ite keitän 1.5 litraa ja se tulee melkein kaikki myös juotua. En tiijä pitäskö alkaa vähentää?
 
Liittynyt
14.01.2018
Viestejä
20
Ite keitän 1.5 litraa ja se tulee melkein kaikki myös juotua. En tiijä pitäskö alkaa vähentää?
Vaikutukset ovat hieman yksilöllisiä, toiset voivat juoda kahvia vaikka illalla ilman että se vaikuttaa unen laatuu, itse en ole juuri koskaan illalla klo 18 jälkeen juonut poislukien yövuoroja. Jos muuten juon yötä vasten myöhään illalla kahvia, niin tulee uneton yö.

Minä omalla tavalla tykkään näistä kokeiluista lähinnä jo pelkästään onnistumisen tunteesta. Tälläisenä kofeiini riippuvaisena on tuntunut hyvältä, että on pystynyt jättämään esim töissä kahvit juomatta ja on pysynyt tässä aamukahvissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
156
Siinä vaiheessa kun vaihdoin kahvin teehen pariksi viikoksi alkoi teestä tulla pahempia terveysongelmia kuin mitä kahviaddiktion ylläpitäminen.. Nimittäin selvisi että jos on taipumusta munuaiskiville niin tee edesauttaa syystä x niiden syntymistä. Ainakin itse huomasin syy-ja seuraussuhteen ja olen nyt kahvin juontia jatkanut paremmilla mielin. 4-6 kuppia menee arkisin, viikonloppuisin puolikas määrä.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
343
Viime vuodenvaihteessa tuli lopetettua kahvinjuonti. Reilun 12 vuotta sitä ehdinkin juomaan kulutuksen ollessa 3-5 kuppia päivässä. Syy lopettamiseen oli puhtaasti terveydellinen. Kroppa ei enää kestänyt kofeiinia ja sen nauttimisesta aiheutui niska/hartia jumeja sekä pahoja migreenikohtauksia. Migreeniä hoidettiin särkylääkkeillä ja pilleriä meni reilusti. Ihan loppuvaiheilla tuntui, että lääkkeetkään eivät enää tehonneet särkyihin.

Lopetin kahvinjuonnin seinään. En tiedä oliko se fiksua vai olisiko pitänyt vähitellen vähentää juontia. Lopputuloksena kuitenkin oli 3kk kestävä migreeni, joka sai välillä epäilemään oliko kahvi sittenkään se syy särkyihini. 3 kuukauden kärsimysten jälkeen olo oli alkanut parantua. Kohtausväli oli pidentynyt ja lääkkeitä kului vähemmän. 4kk lopettamisen jälkeen pystyin olemaan lääkkeettömästi ja olo tuntuu muutenkin paremmalta. Nykyään pystyn kylässä käydessä juomaan kupillisen, mutta aika herkästi migreenin poikanen alkaa muistuttamaan että älä juo ollenkaan kofeiinia. Siksi myös kolajuomat ovat päätyneet vältettävien listalle.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
205
Närästyksen takia taannoin vaihdoin vaalean paahtosen suodatinkahvin ensin tummempaan, ja lopulta aeropressin kautta espressoon ja nyt menee medium papuja sen tupla espresson verran aamulla ja toinen setti päivällä. Kolmannen tupla jos ottaa niin huomaa että alkaa päriseen aivan liikaa ja myös unet menee. Tämä määrä ja tekotapa on nyt todettu hyväksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 143
Viestejä
4 240 196
Jäsenet
71 310
Uusin jäsen
kkazpa

Hinta.fi

Ylös Bottom