Kahvihifistely

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
88
Millasta käsikäyttöstä kahvimyllyä aeropressin kaveriksi. Kartioteräinen sähkövehje löytyy, mutta siinä on syöttöpuolella jatkuvasti papuja moccamasteriin niin ei jaksais aina tyhjäillä sitä.
1Zpresson pourover valikoimaa kannattaa ainakin vilkaista itselleen mieluisa malli. Itse päädyin aikanaan k-max myllyyn koska siinä on isot terät, isohko kahva, ergonominen muotoilu ja magneettinen kippo johon mahtuu 35-40g eli riittänee v60 käyttöön myös hyvin.

En tiedä, onko myllyissä eroja, mutta ostin mökille jonkun perus-Harion, ja sillä saa kyllä veivata yhteen tuubilliseenkin ihan huolella.
On valtavasti eroa, harion mylly on todella raskas verrattuna yllämainittuun k-max myllyyn. Aeropress/suodatin karkeudella 18 grammaa jauhautuu jossain 20sec riippuen papujen paahtoasteesta.
 
Liittynyt
20.10.2023
Viestejä
13
Täältä löytyy Timemore C3 max pro eli isommalla tilavuudella ja taittuvalla kahvalla. Meillä jauhetaan välillä kahteen kupilliseen kerralla, niin siksi max malli. Oikein tyytyväinen ja yhteen kuppiin saa melko vaivattomasti ja nopeasti pavut jauhettua. Kahteen kupilliseen käy vähän työstä. Itellä, kun on melko pieni käsi, niin saa hyvän otteen myllystä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Ratkaisu on mitata myllyyn aina kerralla tarvittava papumäärä, niin ei tarvitse tyhjäillä. Jauhatuskarkeutta voi tietysti joutua säätämään.

Käsimyllyn ostamisessa on sitten se riski, että sitä jauhamista ei pidemmän päälle viitsikään käsin tehdä.
Joo, mut tossa on ajastin eri kahvikuppimäärille joka toimii hyvin ja emäntä on kotosalla etätöissä enemmän, niin en jaksa ottaa tuosta lisästeppiä perus kahvinkeittoon.

Kyllä mä ymmärrän, että vaihtoehtona olis juoda samaa kahvia aeropressillä tai punnita papuja joka kahvinkeittoon tonne myllyyn, mutta kyselin kuitenkin käsimyllyjä, josko sellanen irtois muutamilla kympeillä.

Aeropressi on enemmän muutenkin satunnaiskäytössä jos sattuu inspiroitumaan ostamaan jotain erikoisempia papuja.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Joo, mut tossa on ajastin eri kahvikuppimäärille joka toimii hyvin ja emäntä on kotosalla etätöissä enemmän, niin en jaksa ottaa tuosta lisästeppiä perus kahvinkeittoon.

Kyllä mä ymmärrän, että vaihtoehtona olis juoda samaa kahvia aeropressillä tai punnita papuja joka kahvinkeittoon tonne myllyyn, mutta kyselin kuitenkin käsimyllyjä, josko sellanen irtois muutamilla kympeillä.

Aeropressi on enemmän muutenkin satunnaiskäytössä jos sattuu inspiroitumaan ostamaan jotain erikoisempia papuja.
Kuinka tarkkaa tuo papujen punnitseminen on? Papu on papu ja ruokalusikalliseen niitä menee suht sama määrä.
En ole vielä lähtenyt punnitsemistielle mutta mitä olen saanut ymmärtää niin ei olisi pahitteeksi.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 983
Kuinka tarkkaa tuo papujen punnitseminen on? Papu on papu ja ruokalusikalliseen niitä menee suht sama määrä.
En ole vielä lähtenyt punnitsemistielle mutta mitä olen saanut ymmärtää niin ei olisi pahitteeksi.
Mä joskus taisin tähän ketjuun postatakin empiirisen tutkimuksen AeroPressin omasta papumitasta. Otin kolme punnitusta normaalilla kauhaisullani, aina 18 g. Sitten vedin niin paljon kuin mittaan sain jäämään, 19 g.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Kuinka tarkkaa tuo papujen punnitseminen on? Papu on papu ja ruokalusikalliseen niitä menee suht sama määrä.
En ole vielä lähtenyt punnitsemistielle mutta mitä olen saanut ymmärtää niin ei olisi pahitteeksi.
Papu on papu, mutta niitä on eri kokoisia, eri muotoisia ja eri tilavuuspainoisia, joten sama tilavuusmitta ei takaa samaa painoa.


Tuossa on yksi esimerkki kuinka papujen paino voi vaihdella ja toinen voi olla esim. 25 % painavampi paahdosta yms riippuen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 616
Kuinka tarkkaa tuo papujen punnitseminen on? Papu on papu ja ruokalusikalliseen niitä menee suht sama määrä.
En ole vielä lähtenyt punnitsemistielle mutta mitä olen saanut ymmärtää niin ei olisi pahitteeksi.
Noh, jos mun pitäisi alkaa säätää kahvia tonne myllyyn ennen jokaista kahvinkeittoa, niin vaaka lienee se järkevin. Kun kotona keitetään kahvia 4-8 kupin satseja aamuisin ja iltapäivisin ja tuosta myllyn ajastuksesta on speksattu sopiva pykälä punnitsemalla rouhittu määrä, niin on vaan yksinkertaisempaa lisätä kerran päivässä papuja tuonne syöttökaukaloon.

Jos aeropressillä olen tehnyt kahvia niin oon punninnut pavut ja veden, koska se on niin helppoa tollasta yhtä mukillista olevassa kokoluokassa. Tuossa nyt haluaa että ekstravaiva maistuu parempana kahvina. Käsiveivimylly on siis se mikä tuohon on ihan fine. Suodatinkahvi mocciksella riittää kun tuoreena jauhetusta menee hehtaarille.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
512
Ajastus toimii niin kauan kun karkeus ja pavut on samat. Heti kun pavut vaihtuu, niin ajat ei enää täsmää.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 983
Pakko se on uskoa. Mittaan pavut, singautan ne myllyn sijaan kuppiin, kastelen mitan varren ja sekoittelen sillä papuja ennen jauhamista. Eipä ole keittiö täynnä kahvipölyä enää, ja myllyn purukuppikin säilyy siistinä. Kerran unohdin proseduurin ja ehdin kaataa pavut myllyyn. Sekoittelin siellä niitä kostealla mitan varrella. Alimmat pavut eivät saaneet käsittelyä. Hiukan jäi pölyä sinne purukuppiin sillä kertaa. Mutta ei sentään pölissyt pitkin keittiötä.
 
Liittynyt
22.08.2017
Viestejä
604
Löytyykö täältä kofeiinittoman kahvin juojia tai hifistelijöitä?

Mitä ostatte ja mistä?
Markettien valikoimasta ei löydy kuin muutama vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 021
Onko olemassa oikeasti hiljaista kahvikonetta? Tota Nivonaakin mainostettiin hiljaisena, mutta ei sitä viitsi käyttää jos asunnossa joku nukkuu.
 
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
6
Ei nyt ehkä hifistelyn puolelle mene, mutta onko suosituksia alle 50€ maksavista myllyistä? Ihan Moccamasterin kylkeen olisi tulossa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
6
Nuo voisi ehkä katsoa?

Ainakin tuon videon mallit oli siis selkeesti huonoja kaikki, vai päteekö kaikkiin halpoihin?


Tai sitten joku käsikäyttöinen, jos haluat enemmän hifistelyä.
Ehkä mieluummin kuitenkin sähkökäyttöinen helppokäyttöisyyden vuoksi. Onko tuossa OBH Nordican ja tämä välillä eroa? Mitä noista pitäisi katsoa?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Ainakin tuon videon mallit oli siis selkeesti huonoja kaikki, vai päteekö kaikkiin halpoihin?



Ehkä mieluummin kuitenkin sähkökäyttöinen helppokäyttöisyyden vuoksi. Onko tuossa OBH Nordican ja tämä välillä eroa? Mitä noista pitäisi katsoa?
En usko että on mitään merkittävää eroa. Kumpi sopii paremmin silmään ja on kooltaan parempi, niin sen perusteella valitsemaan.

Eikä halvat myllyt ole huonoja, ne vaan eivät ole yhtä hyviä kuin kalliimmat. Kyllä lopputulos on silti paljon parempi kuin tiiliskivestä kaivetulla jauheella.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
-Huonous on tosiaan mihin vertaa, myllyjen keskihintahan on tuolla jossain puolentoista tonnin paikkeilla, joten vaikea kuvitella että mikään paja saisi 50eurolla kovin kummallista laitetta aikaiseksi. Halvimmalla toki saa laatua puruunsa käsiveivillä. Oma myllyni on aika reilusti alle tonnin vehje, eikä tosiaan ole kuin tuollainen tyydyttävähkö. Jos se olisi veivattava, tai jos opistäisin puolitosita tonnia, myllyyn, sanoisin että alan hifistellä.
-Mutta on myös sanottava että halusin amerikanskeidan sijaan seuraavaksi oikean myllyn, jossa ei välttämättä ajatella pikkusormella, mutta ei myöskään ole rikki joka kolmas kuukausi.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Ja spämmään taas sen vanhan totuden: ei kahvilaitteisiin mene rahaa -raha menee kahviin.

Jos ajattelee, kuten monet pitsaskenessä, että "haluan kopioida kotipitsaa!" niin ei kannata aloittaa ollenkaan.

Eli: Jos hakee saman juhlamokan papuina kuin tiilisikivenä, niin menee takapakkia, koska saa a) saman kallimmalla b) saman wanhempana.
Mylly kannattaa hommata jos ostaa jotain tuoretta tavaraa. ja äkkiä huomaa ettei se sitten olekaan kovin halpaa, vaan aika usein ihan älyttömän kallista. Jos kilo kahvia maksaa 40e, niin viidenkympin mylly tuntuu aika jännältä valinnalta.
Ihan joka mielessä.
 
Liittynyt
13.02.2019
Viestejä
262
Oman myllyn ostamisessa on kuitenkin pointtinsa, vaikka käyttäisi "markettilaatuja", ihan objektiivisestikin todettuna:

1) jos ostaa valmiiksi jauhettua, on vain se tasan yksi jauhatusaste mitä voi käyttää (ok, kaksi - harvinaisempia merkkejä saa myös "espressojauhatuksena") ja
2) pavut säilyy parempana pidempään kuin valmisjauhatus. Tällä ei ole isoa merkitystä jos sen marketin kahvipaketin käyttää nopeaa (päivissä), mutta jos paketti kestää vähänkin pidempään, niin saisi paljon partempaa kahvia saa ostamalla pavut ja jauhamalla itse (vaikka ostaisi perus-juhlamokkaa papuina).

Minusta on vähän nihilististä, jos väittää että mylly kannattaa ostaa vain jos ostaa mahdollisimman tuoretta (ja titetenkin joltain pieneltä paahtimolta, jonka kahvi maksaa 2-5x "normaalikahvin" hinnan).

EDIT: Tottakai harrastuksessa voi mennä "syvään päähän", mutta niin ei ole pakko tehdä ja hommassa voi silti olla ainakin subjektiivisesti mieltä ja väittäisin ettei se objektiivisestikaan ole mittään nimessä täysin järjetöntä.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Siitä sitten vaan. Jos mylly tuo vain hyviä puolia asiaan niin kaikki on hienosti. Se toivottavinta tietenkin olisi. Ja ainahan sen voi sitten, vaikka kahden vuoden päästä kysäistä miten se sit meni?

Toki se tiedetään, että se syvä pää on aika kaukana, jossain kahdenkymppitonnin kahvilaite, neljän tonnin mylly, oma paahdin, raakavedenkäsittelylaitteet, väylät valikoituihin kahvintuottajatiloihin jne ;-)

-ja jos tulee taas se, no missä on se oikea taso, minkä jälkeen homma menee järjettömäksi?
Siihen on helppo vastaus: jokainen on saavuttanut sen tason mihin aikoo. Jokainen tietää sen sweet-spottinsa. Aika harva sano minkäänhintaisesta, oikeastaan mistään, että minä ostin liian hyvän, tai että tämä on minulle aika tavalla liian huono, mutten aijo ostaa parempaakaan... Toiselle se sweet spot on kahdessa kympissä ja toiselle se hinna/laadun piste on jossain muualla.

ja lopuksi taas toistoa: edes miljoonan laitteilla ei tule hyvää, jos se pussin kahvi ei ole hyvää.
Ja milainen kahvi on hyvää, se on taas henkilökohtainen juttu, toisen kahvi ei läheskään aina toisesta ole hyvää.
 
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
6
En usko että on mitään merkittävää eroa. Kumpi sopii paremmin silmään ja on kooltaan parempi, niin sen perusteella valitsemaan.

Eikä halvat myllyt ole huonoja, ne vaan eivät ole yhtä hyviä kuin kalliimmat. Kyllä lopputulos on silti paljon parempi kuin tiiliskivestä kaivetulla jauheella.
Kiitos asiallisesta kommentista. Onko noilla mitään käytännön eroja jos nostaisi budjetin 100 euroon?
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Tuon asiallisen vastauksen toki saa joka kaupasta ;-D
ja lisävitsinä että ei toki budjein nosta mitään vaikuta ikinä ;-D
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
-Huonous on tosiaan mihin vertaa, myllyjen keskihintahan on tuolla jossain puolentoista tonnin paikkeilla, joten vaikea kuvitella että mikään paja saisi 50eurolla kovin kummallista laitetta aikaiseksi. Halvimmalla toki saa laatua puruunsa käsiveivillä. Oma myllyni on aika reilusti alle tonnin vehje, eikä tosiaan ole kuin tuollainen tyydyttävähkö. Jos se olisi veivattava, tai jos opistäisin puolitosita tonnia, myllyyn, sanoisin että alan hifistellä.
-Mutta on myös sanottava että halusin amerikanskeidan sijaan seuraavaksi oikean myllyn, jossa ei välttämättä ajatella pikkusormella, mutta ei myöskään ole rikki joka kolmas kuukausi.
Myllyjen keskihinnalla ei ole mitään relevanssia yhtään mihinkään. Urheiluautojen keskihinta voi olla monta satas tonnia mutta silti radalla 10 kertaa halvempi on yhtä hyvä.

Tämäkin skene on juuri sellainen että siitä viimeisestä 10%:sta maksetaan se 90% hinnasta.

Lisäksi hinnassa voi olla leivottuna ominaisuuksia joilla ei ole mitään väliä kotikäyttäjälle. Jos joku mylly kestää miljardi jauhatusta, niin 100000 kestävä riittää silti.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Kiitos asiallisesta kommentista. Onko noilla mitään käytännön eroja jos nostaisi budjetin 100 euroon?
No 70 € saisi tämän, jota usein suositellaan alle 100 € luokassa, koska se tekee kaiken ns. hyvin hintaansa nähden: Wilfa Svart Nymalt WSCG-2 kahvimylly 69,00

En osaa sanoa tuottaako se parempaa kahvijauhetta kuin ne kaksi muuta. Se eroaa niistä tekniikaltaan, sillä kahdessa aiemmassa pitäisi olla littanat jauhatuslevyt vaakatasossa (flat burr), kun taas Wilfassa ne ovat kartiomaiset ja pystyssä (conical burr).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 983
Wilfa on ihan ok budjettiratkaisu. Mutta silti, voi kun kerran elämässään saisi 1500€ myllyllä jauhettua kahvia. Voisi kuolla onnellisena.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Wilfa on ihan ok budjettiratkaisu. Mutta silti, voi kun kerran elämässään saisi 1500€ myllyllä jauhettua kahvia. Voisi kuolla onnellisena.
Eiks tollaisia ole ns. paremmissa kahviloissa? Ja ehkä paahtimoissa, jotka myyvät ulos jauhettua kahvia. Tai siis ne on varmaan 1500+ €.
 
Liittynyt
18.01.2022
Viestejä
6
No 70 € saisi tämän, jota usein suositellaan alle 100 € luokassa, koska se tekee kaiken ns. hyvin hintaansa nähden: Wilfa Svart Nymalt WSCG-2 kahvimylly 69,00

En osaa sanoa tuottaako se parempaa kahvijauhetta kuin ne kaksi muuta. Se eroaa niistä tekniikaltaan, sillä kahdessa aiemmassa pitäisi olla littanat jauhatuslevyt vaakatasossa (flat burr), kun taas Wilfassa ne ovat kartiomaiset ja pystyssä (conical burr).
Kiitos, laitoin tuon tilaukseen.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 699
Joo, porukka on oikeassa; hifismi kahvissa on ihan samaa kuin jos joku ostaisi pc:n joka maksaa yli 150 e.

Ei sillä rahalla mitään saa.
Mutta siihen aikasempaan, tietenkin järjettömään ajatukseen, että jokainen on aina siinä sweet spotissaaan aina oikeassa, jatkaa hofmanen.
Toki nyt espressomyllissä, mutta se EI tietenkään korreloi mitään minnekään muualle, muualla maks 30 e on just hyv'. Kaikki muu olisi vaan tyhmää. Kuten autoissakin, justiin joku sanoi että jos ostaa 5000e auton, niin lisää maksamalla on vaan syvässä päässä hifistelemässä, ja sitähän ei kukaan halua, ainakaan juontessa jossa puhutaan hifistelystä, EIKÄ* 50e myllyistä ;) ?



Ja ehkä tuosta videosta voisi harjaantumatonkin kriitikko huomata, että 500e ryhmän laiteet ovat jokainen jossain suhteessa aika kökkö. Eli pitäisi ehkä panostaa enemmän, jos kuvittelisi että alkeelisin kökköys poistuisi?
Tai ehkä päinvastoin? Ostaa halvimman? Sihen ei olla keksitty hifistellä mitään kökköä mukaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ja ehkä tuosta videosta voisi harjaantumatonkin kriitikko huomata, että 500e ryhmän laiteet ovat jokainen jossain suhteessa aika kökkö. Eli pitäisi ehkä panostaa enemmän, jos kuvittelisi että alkeelisin kökköys poistuisi?
Tai ehkä päinvastoin? Ostaa halvimman? Sihen ei olla keksitty hifistellä mitään kökköä mukaan?
Katsottiinko me eri videota? Eipä sieltä oikeastaan James todella kökköinä kuin Sette (törkeän meluisa), Lagom Minin (ihan törkeän hidas) ja sitten tietysti Mahlkönigin ongelma on, ettei se ole single dose. Kaikissa muissahan käytettävyys oli ihan kunnossa pääosin (vaikka ne klownitöötit olikin osassa). Rahalla tuskin saa sen parempaa, koska samanlaiset "erikoisuudet / pikkujutut" löytyvät niistäkin, jokaisessa vain eri. Kuitenkin suurin osa valituksista olivat kohtuu pieniä.

Loppujen lopuksihan hän totesi että kaikista saa hyvää kahvia.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 983
Jaa tää meni tähän ”aja joko ladalla tai rollsilla”. Välimuotoja ei ole. Mun mielestä kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että tietää mitä sillä rahalla saa tai ei saa. Jos sillä eisaalla ei ole mitään merkitystä omassa käytössä, miksi investoida kalliimpaan. En mäkään osta autoa, jossa on 10-portaisesti himmenvä kattoikkuna, kun en koe tarvitsevani edes sitä kattoikkunaa.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
Hifistelystä en juuri mitään tiedä, mutta omaan myllyyn olen ollut tyytyväinen. Mazzer minin ostin joskus 10v sitten ja aika monta kymmentä kiloa olen siitä ajanut kahvia läpi ja laite toimii vain. Mitään sille ei ole tarvinnut tehdä, kuin pitää puhtaana.

Myllyn ostin espresson tekoa ajatellen. Mylly ei ollut halpa, mutta siinäkin on omat piirteensä. Rahalla saa parempia, mutta olen siihen niin tyytyväinen, ettei tulisi mieleenikään sitä vaihtaa.

Ainut asia minkä siinä olen vaihtanut on matalampi hopperi, niin mahtuu työtasolle kaapin alle.

En tiedä pitäisikö siitä ajaa joskus jotain puhdistuspuruja läpi, mutta kun se on päivittäin käytössä, niin en ole huomannut mitään eltaantunutta mukana.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Hifistelystä en juuri mitään tiedä, mutta omaan myllyyn olen ollut tyytyväinen. Mazzer minin ostin joskus 10v sitten ja aika monta kymmentä kiloa olen siitä ajanut kahvia läpi ja laite toimii vain. Mitään sille ei ole tarvinnut tehdä, kuin pitää puhtaana.

Myllyn ostin espresson tekoa ajatellen. Mylly ei ollut halpa, mutta siinäkin on omat piirteensä. Rahalla saa parempia, mutta olen siihen niin tyytyväinen, ettei tulisi mieleenikään sitä vaihtaa.

Ainut asia minkä siinä olen vaihtanut on matalampi hopperi, niin mahtuu työtasolle kaapin alle.

En tiedä pitäisikö siitä ajaa joskus jotain puhdistuspuruja läpi, mutta kun se on päivittäin käytössä, niin en ole huomannut mitään eltaantunutta mukana.
Minulla taas riitti 70 euroa tähän. Vertailu on varsin helppoa kun ostaa kahvipaahtimoilta papuja ja pienen määrän valmiiksi jauhettua heidän myllyiltään. Jos ei eroa huomaa omaan myllyyn niin myllyasia on kunnossa ja lisähifistelyä ei tarvita.

Voin siis sanoa että olen omaan 70 euron vehkeeseen täysin tyytyväinen ja voin keskittyä aivan muihin asioihin kahvipuolella. Tätä se hifistely juuri on. Pyritään löytämään muuttavat asioita itselle mieluisempaan suuntaan rahasta välittämättä. Periaatteessa se voi olla mitä vain. Myöskin toki itsesuggestiota sen suhteen että mitä joku asia maksaa, mutta itse en laske tätä joukkoon.

Testausta voi toki aina uusia ja jatkaa aina kun piipahtaa hakemassa kahvia tai tilaa kahvia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Minulla taas riitti 70 euroa tähän. Vertailu on varsin helppoa kun ostaa kahvipaahtimoilta papuja ja pienen määrän valmiiksi jauhettua heidän myllyiltään. Jos ei eroa huomaa omaan myllyyn niin myllyasia on kunnossa ja lisähifistelyä ei tarvita.
Eihän tuo toimi vertailuna. Eri tavalla valmistettuna kahvi tarvitsee erilaisen jauhatuksen joka tapauksessa, joten paahtimon oma karkeusaste on vain keskimääräinen arvaus. Sitten taas jotkut isommat paahtimot taas jauhavat kahvinsa aivan eri tyyliin valtavilla vehkeillä, jotka eivät ole edes tarkoitettu kilpailemaan maussa, vaan niiden tärkein ominaisuus on todella korkea nopeus. Nyt paahtimo on varmaan arvannut että teet sen vaikkapa Moccamasterilla. Se ei oikein toimi, jos teetkin sen vaikka Aeropressillä (joka ei ole hifistelyä, kyseesssähän on pirun halpa vekotin). Itse tosin pidän jo Pauligin jauhatusta aivan liian karkeana edes Moccamasteriin, silloin kun joudun valmiiksi jauhetusta kahvia tekemään.

Tarkoitushan on muuttaa jauhatusta sen perusteella, miten kahvisi teet ja mikä on miellyttävä maku itsellesi (sen takiahan sitä jauhatusta säädetään aina kun vaihtaa papuja tai vekotinta). Tässä voi sitten mennä vaikka "hifistelyn" puolelle onko latta vai kartioterät maun puolella (niiden eron kyllä maistaa, kummassakin on kuitenkin omat hyvät puolensa, joten toinen ei ole toista parempi välttämättä).
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Eihän tuo toimi vertailuna. Eri tavalla valmistettuna kahvi tarvitsee erilaisen jauhatuksen joka tapauksessa, joten paahtimon oma karkeusaste on vain keskimääräinen arvaus. Sitten taas jotkut isommat paahtimot taas jauhavat kahvinsa aivan eri tyyliin valtavilla vehkeillä, jotka eivät ole edes tarkoitettu kilpailemaan maussa, vaan niiden tärkein ominaisuus on todella korkea nopeus. Nyt paahtimo on varmaan arvannut että teet sen vaikkapa Moccamasterilla. Se ei oikein toimi, jos teetkin sen vaikka Aeropressillä (joka ei ole hifistelyä, kyseesssähän on pirun halpa vekotin). Itse tosin pidän jo Pauligin jauhatusta aivan liian karkeana edes Moccamasteriin, silloin kun joudun valmiiksi jauhetusta kahvia tekemään.

Tarkoitushan on muuttaa jauhatusta sen perusteella, miten kahvisi teet ja mikä on miellyttävä maku itsellesi (sen takiahan sitä jauhatusta säädetään aina kun vaihtaa papuja tai vekotinta). Tässä voi sitten mennä vaikka "hifistelyn" puolelle onko latta vai kartioterät maun puolella (niiden eron kyllä maistaa, kummassakin on kuitenkin omat hyvät puolensa, joten toinen ei ole toista parempi välttämättä).
En tiedä mitä höpiset. Jos ostan paahtimosta aeropressiin, niin sanon että aeropressiin. Jos ostan suodatinkahvikeittimeen niin sanon että suodatinkahvikeittimeen. Tai aika moni tätä toki kysyy itsekin ennen kuin edes sanoo itse mitään.

Ja muutenkin kommenttisi on absurdi. Jauhatusasteella ja sen erolla omaan säätöön vs liikeen säätöön ei ole mitään väliä jos eroa ei huomaa. Lopputulos on taas sama. -> Ei merkitystä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
En tiedä mitä höpiset. Jos ostan paahtimosta aeropressiin, niin sanon että aeropressiin. Jos ostan suodatinkahvikeittimeen niin sanon että suodatinkahvikeittimeen. Tai aika moni tätä toki kysyy itsekin ennen kuin edes sanoo itse mitään.
Jos sinä tykkäät Aeropressissä pitää sitä kahvia 3 minuuttia ja minä minuutin, niin me tarvitsemme eri jauhatusasteen. Jos haluat painaa eri voimalla, tarvitsemme eri jauhatusasteen. Jos haluatkin tehdä V60:lla sitä kahvia, tarvitset eri jauhatusasteen. Jos tykkäätkin enemmän hapokkuudesta, tarvitset eri jauhatusasteen.

Ei paahtimo voi sitä tietää, mitä ihmettä sinä väsäilet.

Ja muutenkin kommenttisi on absurdi. Jauhatusasteella ja sen erolla omaan säätöön vs liikeen säätöön ei ole mitään väliä jos eroa ei huomaa. Lopputulos on taas sama. -> Ei merkitystä.
Jos et mitään eroa huomaa, niin et varmasti. Kai se on vähän kuin "söinköhän mä kinkkua vai kalkkunaa".
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Jos sinä tykkäät Aeropressissä pitää sitä kahvia 3 minuuttia ja minä minuutin, niin me tarvitsemme eri jauhatusasteen. Jos haluat painaa eri voimalla, tarvitsemme eri jauhatusasteen. Jos haluatkin tehdä V60:lla sitä kahvia, tarvitset eri jauhatusasteen. Jos tykkäätkin enemmän hapokkuudesta, tarvitset eri jauhatusasteen.

Ei paahtimo voi sitä tietää, mitä ihmettä sinä väsäilet.



Jos et mitään eroa huomaa, niin et varmasti. Kai se on vähän kuin "söinköhän mä kinkkua vai kalkkunaa".
Sinun huomaamisilla ja minun huomaamisilla ei ole mitään relevanssia keskenään. Se mitä sinä huomaat ei kuulu tasan mihinkään eikä ole vähääkään kiinnostavaa minulle.

Siksi kerroinkin että minä lopetan huomaamisen 70 euron kohdalla. Sinä voit rauhassa kertoa että huomaat jotain muuta mutta aivaan turhaa minulle lässytät mitään kinkuista ja kalkkunoista. Se ei liity mitenkään minuun.

Jauhatusasteet ja myllyjen hinnat ei ole missään määrin kiinnostavia minun harrastelussani. Eri vehkeet: suodatin vs aeropress vs kahvikone jne tuo minulle noin 1000 kertaa enemmän vaihtelua makuun.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sinun huomaamisilla ja minun huomaamisilla ei ole mitään relevanssia keskenään. Se mitä sinä huomaat ei kuulu tasan mihinkään eikä ole vähääkään kiinnostavaa minulle.
Siksi kerroinkin että minä lopetan huomaamisen 70 euron kohdalla. Sinä voit rauhassa kertoa että huomaat jotain muuta mutta aivaan turhaa minulle lässytät mitään kinkuista ja kalkkunoista. Se ei liity mitenkään minuun.
Jauhatusasteet ja myllyjen hinnat ei ole missään määrin kiinnostavia minun harrastelussani. Eri vehkeet: suodatin vs aeropress vs kahvikone jne tuo minulle noin 1000 kertaa enemmän vaihtelua makuun.
Mihin tarvitset edes myllyä sitten, jos et ole kiinnostunut mitä sillä tehdään? Selvästihän se sinulle sitten riittää, että tilaat vain valmiiksi jauhatettua kahvia. Ei se ole sen kalliimpaa, oisit säästänyt 70 euroa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Mihin tarvitset edes myllyä sitten, jos et ole kiinnostunut mitä sillä tehdään? Selvästihän se sinulle sitten riittää, että tilaat vain valmiiksi jauhatettua kahvia. Ei se ole sen kalliimpaa, oisit säästänyt 70 euroa.
Missasitko jotain? Eikö tuossa juuri tullut selville se että käytän eri jauhatusta aeropressissä, suodatinkoneessa ja myös jossain muissa vehkeissä?

Lisäksi pavut säilyttävät tuoreutensa minulla paremmin. 6kk vanha papu jauhettuna on parempaa kuin 6kk vanha valmisjauhatus näin esimerkin omaisesti sanottuna.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
695
Minulla taas riitti 70 euroa tähän. Vertailu on varsin helppoa kun ostaa kahvipaahtimoilta papuja ja pienen määrän valmiiksi jauhettua heidän myllyiltään. Jos ei eroa huomaa omaan myllyyn niin myllyasia on kunnossa ja lisähifistelyä ei tarvita.

Voin siis sanoa että olen omaan 70 euron vehkeeseen täysin tyytyväinen ja voin keskittyä aivan muihin asioihin kahvipuolella. Tätä se hifistely juuri on. Pyritään löytämään muuttavat asioita itselle mieluisempaan suuntaan rahasta välittämättä. Periaatteessa se voi olla mitä vain. Myöskin toki itsesuggestiota sen suhteen että mitä joku asia maksaa, mutta itse en laske tätä joukkoon.

Testausta voi toki aina uusia ja jatkaa aina kun piipahtaa hakemassa kahvia tai tilaa kahvia.
Joo se on juuri niin, että kun on itse tyytyväinen niin se on sitten siinä. :thumbsup:

Ja mitä tulee Aeropressiin, niin vaikka laite ei ole kallis, niin sillä voi hifistellä aika paljonkin?! Optimoimalla kaiken saaden lopputuloksen omaan makuun täydelliseksi. Veden lämpötila, uutto aika, hyvä papu, jauhatus jne. Siinä on niin paljon muuttujia, että hienosäätöön voi käyttää vaikka vuoden ja tehdä muutaman excel taulukon siitä.

Eli minun käsityksen mukaan hifistelyä ei mitata rahalla. En ole lukenut miten hifistely määritellään, mutta olen ymmärtänyt puhekielessä monesti käytettävän em. termiä myös kuvattaessa kovaa säätäjää. Monesti siihen säätöön liittyy joku intohimoinen harrastus.

Mutta sekin on vain minun mielipide, eikä sillä ole kauheasti merkistystä. Mutta sanoin sen nyt kun se sattui tulemaan mieleen näitä edellisiä viestejä lukiessa.


Hyvää Joulua kaikille kahvin ystäville ja muillekin :og:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 760
Viestejä
4 202 790
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom