• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Kahvihifistely

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Jos omassa suussa maistuu vastapaahdettu ja -jauhettu kahvi samalle kuin kaupan hyllyssä ja työpaikan kaapissa lojunut juhlamokka, niin ehkä ei sillä makuaistilla kannata hirveästi lähteä mitään yleistyksiä myöskään tekemään. :D

Makuasioitahan nämä kuitenkin ovat. Tavallinen juhla mokka on aivan liian vaaleapaahtoinen omaan makuun ja tumma paahtokin on lähinnä vitsi. Tosi tummaa paahtoa en ole maistanut, pitää joskus testata. Se on sentään oikeasti tummapaahtoinen. Täällä on monta kertaa lueteltu maukkaita ja ihan edullisia kahveja. Ei sitä tarvitse mitään kallista ja erikoista ostaa saadakseen vähän parempaa kuin sitä saludoa tai juhla mokkaa. Itse ainakin ostelen vaihtelun vuoksi erilaisia kahveja kaupasta ja joistain pidän enemmän kuin toisista.

Nyt tuli testattua ruotsalaista Zoegas Skånerost -kahvia. Tykkäsin kovasti. Pehmeä ja täyteläinen maku. 3,99 maksoi prismassa, joten ei juuri hinta juhla mokasta eroa.
komppaan täysin. Tuo zoega on kyllä hyvää, itse tykkään intenzosta enemmän (keltainen).
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Jos teen vain itselle kahvia, niin valmistan sen AeroPressillä. Käänteisellä metodilla. Myllynä Hario Skerton manuaalimylly.

Ja kahvi juodaan mustana. Maidon kanssa join ~13 vuotta, mutta sitten oppinut nauttimaan kahvista sellaisena kuin sen kuuluu olla.
Mulla täysin sama setti ja menetelmä. Olen aina ennen juonut kahvin maidon kanssa mutta noiden hankinnan jälkeen se on jäänyt pois. Sopivilla pavuilla tulee niin pehmeää kahvia eikä maitoa tarvita laimentajaksi. Itse käytän noin 16g papuja 200g veden kanssa ja noin 1min haudutus ja 45sek painallus.

Pari kertaa olen verrannut aeropressiä ihan suodatinkahviin ja selvin ero tuli niillä kokeiluilla haudutusajasta. Melko samanlaista kahvia, jos haudutusaika oli hieman pidempi mutta haudutusaikaa lyhentämällä ja kahvin määrää lisäämällä kitkeryys häviää. Oma haudutusaikani on luultavati edelleen liian pitkä ja pitää sitä lyhentää/painallusta nopeuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Yks kyssäri: Mulla on nyt käytössä tuollainen kahvimylly. Kiinnostais tietää, mitä nuo karkeusasteet vaikuttaa kahvin makuun? Tuossahan nyt lukee mocha, aeropress, filter, espresso. Jokaisen tekstin kohdalla on kolme erillistä astetta. Mitä eroa siis tuolla on?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Mulla on sama mylly, en tosin osaa antaa asiantuntevaa kommenttia mutta... Jos miettii asiaa niin mitä karkeampaa jauhot on, sitä pidemmän haudutusajan tarvii, jotta maku siirtyy jauhoista veteen. Tietysti myös tiheämpi suodatin tarvitaan mitä hienompaa jauhatus on.

En ole itse kokeillut sen kummemmin niitä väliasteita, mutta tuskin kovin kummoista eroa on. Kunhan ei kokeile esim. aeropress hienoutta pressokannun kanssa. Voi olla melko jauhoiset kahvit. :)

Tuossa hieman häiritsee itsellä, että pressojauhatuksella ei tule kovin tasalaatuista jauhoa. Ilmeisesti sen voi tee-se-itse patentilla korjata, mutta ei niin pahasti ole itselläni vaikuttanut mihinkään.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Yks kyssäri: Mulla on nyt käytössä tuollainen kahvimylly. Kiinnostais tietää, mitä nuo karkeusasteet vaikuttaa kahvin makuun? Tuossahan nyt lukee mocha, aeropress, filter, espresso. Jokaisen tekstin kohdalla on kolme erillistä astetta. Mitä eroa siis tuolla on?
Sopiva jauhatus valitaan kahvin keittotavan mukaan. Kahvipannuun tulee karkeimmat purut ja espressoon hienoimmat. Kahvipannussa ne purut lilluvat hyvän hetken veden seassa, kun espressossa se vesi menee muutamassa sekunnissa läpi.

Liian karkea jauhatus tekee kahvista laihaa. Liian hieno jauhatus kitkerää. Eri pavuille voi toimia hiukan erillainen jauhatus. Jos jauhatusta säätämällä ei saa kahvista sopivaa niin seuraavana on kokeiltava hidastaa tai nopeuttaa uuttoaikaa.

Espressossa sopivaa jauhatuskarkeutta voi arvioida myös kahvin pinnalle syntyvät creman väristä. Ruskea on liian hienolla jauhatuksella tai joskus liian hitaalla uutolla, vaalean beige taas on liian karkeaa jauhetta tai liian nopea uutto. Liian nopea uutto maistuu vetelältä.

Tuossa hieman häiritsee itsellä, että pressojauhatuksella ei tule kovin tasalaatuista jauhoa. Ilmeisesti sen voi tee-se-itse patentilla korjata, mutta ei niin pahasti ole itselläni vaikuttanut mihinkään.
Hyvä kahvimylly valitettavasti maksaa useamman satasen... Sitten tulee tasalaatua, tilaa minkälaista tahansa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Mulla on sama mylly, en tosin osaa antaa asiantuntevaa kommenttia mutta... Jos miettii asiaa niin mitä karkeampaa jauhot on, sitä pidemmän haudutusajan tarvii, jotta maku siirtyy jauhoista veteen. Tietysti myös tiheämpi suodatin tarvitaan mitä hienompaa jauhatus on.

En ole itse kokeillut sen kummemmin niitä väliasteita, mutta tuskin kovin kummoista eroa on. Kunhan ei kokeile esim. aeropress hienoutta pressokannun kanssa. Voi olla melko jauhoiset kahvit. :)

Tuossa hieman häiritsee itsellä, että pressojauhatuksella ei tule kovin tasalaatuista jauhoa. Ilmeisesti sen voi tee-se-itse patentilla korjata, mutta ei niin pahasti ole itselläni vaikuttanut mihinkään.
Itseä ärsyttää tuossa sen jauhosäiliön sähköisyys... Varsinkin rasvaisemmilla pavuilla tuon huomaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Saman olen huomannut tosin aeropress jauhatuksella kun yleensä teen niin ei aivan pahasti jää säiliöön kiinni kahvijauhot.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Siinä säiliössähän on sinänsä aika nerokas design; kahvit voi ravistella kansiläppä suljettuna siihen kouruun johon mitta-asteikko (eli maksimitaso) on painettu, josta ne sitten kaatuvat haluttuun kohteeseen jonkin verran nätimmin. Mutta pöydällä on osa silti.
Eipä tullut mieleeni, täytyy kokeilla. Parempi olisi silti tehdä tuo jostain aineesta, joka ei niinkään sähköisty, esim lasista? Toki yksikkökustannus olisi silloin suurempi. Henk. koht. maksaisin vaikka 20e enemmän siitä, ettei aina ole purut pitkin pöytiä. :/
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
165
Aiemmin paheksuin hifistelijöitä, jotka suorastaan halveksivat henkilöitä, jotka nappaavat kaupasta vain sen tavallisen ankean Juhla Mokan ja hörppivät sitä tyytyväisenä, mutta nyt on jostain syystä tullut itsellekin vähän kyllästyminen siihen peruskahviin. Juhla Mokkaa eksklusiivisesti siis hörppinyt vuosia n. 6-9 kuppia päivässä, mutta nyt tuntuu että pitäisi saada jotain missä olisi enemmän ns. ytyä maullisesti. Onko ehdotuksia?
Vaihdanko astetta tummempaan paahtoon seuraavaksi? Mielellään saisi ehdotetut kahvit löytyä normaalista elintarvikemyymälästä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Aiemmin paheksuin hifistelijöitä, jotka suorastaan halveksivat henkilöitä, jotka nappaavat kaupasta vain sen tavallisen ankean Juhla Mokan ja hörppivät sitä tyytyväisenä, mutta nyt on jostain syystä tullut itsellekin vähän kyllästyminen siihen peruskahviin. Juhla Mokkaa siis hörppinyt vuosia ekslusiivisesti 6-9 kuppia päivässä, mutta nyt tuntuu että pitäisi saada jotain missä olisi enemmän ns. ytyä maullisesti. Onko ehdotuksia?
Vaihdanko astetta tummempaan paahtoon seuraavaksi? Mielellään saisi ehdotetut kahvit löytyä normaalista elintarvikemyymälästä.
Itse vaihdoin aluksi kapselikeittimeen, jolla join americanoa. Tämän jälkeen ostin keittimeen Zoega's skånerostia ja sen jälkeen zoega's intenzoa. Tuo intenzo on nykyäänkin käytössä arkisin aamukahvina, kun ei jaksa/ennätä alkaa mylläämään papuja. Saa ainakin meillä Prismasta.

Lisätään vielä, että tuo intenzon paahtoaste on hieman alhaisempi skånerostiin verrattuna.

Monet kehuu Arvid nordquist REKOa, josta en itse niin välitä. Omat vanhempani vaihtoivat kultakatriinan taannoin pauligin braziliin, josta ovat tykänneet kovasti. Se on huomattavasti vaaleampaa, kuin aikaisemmin mainitut.

Antoisia kahvihetkiä!
 

El-Reino69

Cunning Stuntman
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
980
1000-kahvi2_orig.png

Tuo on nimensä mukaisesti v...n hyvää kahvia tosin maksaa joku 6-8e 100g pussi

Mut suosittelen :cigar:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Lähiprismassa oli alelaarissa kahta eri kahvimyllyä kohtuullisen hyvällä alennuksella, houkuttaisi vähän siirtyä myllyttelyyn ainakin osittain kahvin juonnissa.

OBH Nordican Precision Grinder ja
Wilfa Svart Presisjon WSCG-2

Wilfalla hintaa tuplat OBH:hon verrattuna, onko kallein = paras?

Mutta tekeekö tuolla OBH:lla mitään, en haluaisi maksaa tuplat turhaan näinkin hifistely-jutusta. En saanut äkkiseltään selvitettyä mistään onko tuo OBH ns. silppuriterillä vai murskaavilla kartioterillä kuten tuo Wilfa ilmeisesti on.

Tulossa käyttöön moccamasterin kaveriksi pääosin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Mutta tekeekö tuolla OBH:lla mitään, en haluaisi maksaa tuplat turhaan näinkin hifistely-jutusta. En saanut äkkiseltään selvitettyä mistään onko tuo OBH ns. silppuriterillä vai murskaavilla kartioterillä kuten tuo Wilfa ilmeisesti on.
Jauhatusmenetelmä: Burr eli kyllä se kartioterillä on. Molemmat varmastikin asiansa ajavat, itse ottaisin Wilfan koska OBH Nordican kanssa on vähän vaihtelevia kokemuksia laadun suhteen. Mihin hintaan Prisma noita kauppaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 954
Jauhatusmenetelmä: Burr eli kyllä se kartioterillä on. Molemmat varmastikin asiansa ajavat, itse ottaisin Wilfan koska OBH Nordican kanssa on vähän vaihtelevia kokemuksia laadun suhteen. Mihin hintaan Prisma noita kauppaa?
Olikohan reilu 60e wilfa ja OBH 35e. Nopean googlen perusteella ihan ok hinnat.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Aiemmin paheksuin hifistelijöitä, jotka suorastaan halveksivat henkilöitä, jotka nappaavat kaupasta vain sen tavallisen ankean Juhla Mokan ja hörppivät sitä tyytyväisenä, mutta nyt on jostain syystä tullut itsellekin vähän kyllästyminen siihen peruskahviin. Juhla Mokkaa eksklusiivisesti siis hörppinyt vuosia n. 6-9 kuppia päivässä, mutta nyt tuntuu että pitäisi saada jotain missä olisi enemmän ns. ytyä maullisesti. Onko ehdotuksia?
Vaihdanko astetta tummempaan paahtoon seuraavaksi? Mielellään saisi ehdotetut kahvit löytyä normaalista elintarvikemyymälästä.
Löfbergin ja Nordquistin kaffeja kannattaa kokeilla. Löytyy hyvin varustetuista elintarvikeliikkeistä ja hintakin verrattain edullinen. Itsellä tällä hetkellä ns. peruskahvina nordquistin reko Arvid Nordquist Selection Reko -jauhettu kahvi, 450 g 4,90 €
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Olikohan reilu 60e wilfa ja OBH 35e. Nopean googlen perusteella ihan ok hinnat.
En tiedä OBH:sta sanoa, mutta wilfassa ainakin tuo purusäiliö sähköistyy -> tarttuu seinämiin -> sotkua. Tuohon 60e hintaan ei varmaankaan parempaa saa.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
138
Wilfasta ihan hyvät käytännön kokemukset ja suositukset. Sillä tulee yleensä jauhettua papuja kerralla parille päivälle ja jauheen laitan pieneen ilmatiiviiseen lasipurkkiin. Toi askin sähköstyminen ei nyt niin iso haitta oo ollut mitä alkuun pelkäsin. Hyvin ne purut tulee kun pari kertaa pöytään kopauttamalla saa ne yhteen läjään kipon nurkkaan ja siitä kaadettua sit nätisti purkkiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Kuulemma hintaluokassaan ilmeisesti paras/parhaimpia? En niin tunne muita, mutta Wilfasta itsellä kokemuksia nyt muutaman kuukauden ajalta eikä suurempia ongelmia. Kaatanut nyt Aeropressin mukana tulleella ratilla jauhot ja kaatotekniikka kunnossa niin sotkukin on jäänyt vähille.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
1 309
hommasin tuon saman wilfan, ei ne purut pahasti sinne reunaan nyt ainakaan 3 myllytyksen jälkeen sähköisty, ja sekin vähä tulee tosiaan koputtamalla alas.
asiallinen peli ainakin näin vasta alkajalle..
ostin myllyn kanssa myös kaffa roastery india monsoon malabar papuja, omaan makuhermoon kyllä liian luirua, 3vettä 5 mitallista puruja alkaa lähentelemään juotavaa.
wilfasta saa vielä 20e "takaisin" Wilfa & Billions hbota 2kk :) en tosin ole kokeillut vielä omaani laittaa mutta luulisi kelpaavan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Onko jollain kokemusta tuosta Bilteman teräksisestä pressopannusta? Suodattimien kanssa pelailu kaverin veneellä puuduttaa ja voisin viedä mukanani sellaisen pannun, mikä ei ole heti säpäleinä. Lähistöllä kun ei ole juuri valinnanvaraa ja nettikaupasta tilaamallakaan ei välttämättä enää perjantaiksi ehdi. Mitään täysin susipaskaa sätöstä en halua, siksi tuo Biltema arvelluttaa.

Itselläni on tuo 4 kupin Kenya ja se on ollut ihan laadukas. Cremasta saisi Grunwerkin 0,8 litraista, mutta ei välttämättä ehdi postissa perjantaiksi. Vai olisiko ehdottaa jotain muuta kestävää kohtuuhintaista alta litraista? Ja tietty paikkaa, mistä sen saisi nopeasti mukaan. Kärkkäisellä oli Maku sarjan teräksinen, mutta kun näin Maku sarjan lasisen presson, sai Maku sarja kyllä jäädä. Sihdin pohjalevykin oli muovia ja muutenkin laaduttoman oloinen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Hain tuon Bilteman presson. Ihan on asiallisen näköinen ja pätevän oloinen pannu ja kolmeen kymppiin suht laadukkaan oloinenkin. Hyvät tsufet tällä pyöräytti. Jos jotain negatiivista, niin kansi voisi olla tiiviimpi ja siivilän reiässä saisi olla metalli "prikka" vahvikkeena. Toivottavasti ei ala käytössä hapsottaa ja purkaantua tuosta reiän ympäriltä.

Hyvästi suodattimien kanssa tusailu ja vartin venailu veneellä :)
Bilteman presso.jpg
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Mancalia en ole nähnyt missään myynnissä. Mistä olet ostanut? Pressiado kiinnostaisi myös, kun on erityisesti pressokeittimelle tarkoitettu kahvi, mutta sitäkään en ole missään nähnyt.
Alkuviikosta tuli käytyä Ruotsin puolella Lapin retken yhteydessä ja ICA Maxxista tarttui mukaan tiiliskivi Pressiadoa sekä muutama muu saman paahtajan tumma kahvi, Amigas ja Classic Wanyama. Colombia Mancalia ei näkynyt enää sielläkään, mutta kassiin tarttui mukaan vielä Löfbergsin Prezzo. Kaikki vielä testaamatta, mutta katsotaan kun paksit joskus saa auki. Onneksi olivat kaikki tuoreita, niin ei tarvitse pitää mitään varsinaista kiirettä asian kanssa. ICAn oma Java-papu olisi myös kiinnostanut ostaa testiin, mutta jäipä tällä kerralla väliin.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Vanhemmilta hajosi kahvinkeitin.
Heillä on ollut tuollainen Bunnin kahvilatason keitin, jossa vesi on ollut aina lämpimänä ja kahvi ollut nopeasti lämmintä.
Onko vastaavia kuluttajatason keittimiä markkinoilla, vai pitääkö suosista ottaa Vendoriin yhteyttä?
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Kahvikaverilla on kuun loppuun asti ilmainen toimitus kaikkiin tilauksiin ja 1.10 asti kaikki kahvit -30%. En tiedä oliko tarkoituksella päällekkäin, mutta ainakin tilaus meni läpi. Harmi että ehdin juuri tankata papuvarastoa markettipavuilla, mutta piti silti laittaa yksi halvempi erikoisuus tuoltakin tulemaan ja toivoa etteivät myy huonojen päiväysten takia halvalla.
KahviKaveri "Caprissimo Fragrante" kahvipavut, 1kg - Kahvikaveri
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Kahvikaverilla on kuun loppuun asti ilmainen toimitus kaikkiin tilauksiin ja 1.10 asti kaikki kahvit -30%. En tiedä oliko tarkoituksella päällekkäin, mutta ainakin tilaus meni läpi. Harmi että ehdin juuri tankata papuvarastoa markettipavuilla, mutta piti silti laittaa yksi halvempi erikoisuus tuoltakin tulemaan ja toivoa etteivät myy huonojen päiväysten takia halvalla.
Onkos enemmän kokemusta noista kahveista? Täysin tuntemattomia merkkejä minulle eikä oikein netistäkään löytynyt kuin maksettuja arvioita. Lähinnä espresso ja lattekäyttöön tulee papuja käytettyä.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Ei, juuri noiden maksettujen arvioiden tai ilmaisnäytebloggaajien arvioista päättelin, että ei nuo mainospuheet paljoa valehtele. Olen ehkä pariakymmentä eri kahvia tässä muutaman vuoden aikaan juonut ja tuo makutyyppi on suosikkini. Ennemmin juon tavallista Juhla Mokkaa kuin jotain mikä on hedelmäinen tai marjaisa. Harvoin ostan kahta kertaa samaa, paitsi jos tarvii äkkiä jotain mitä lähikaupasta löytyy.

Tuotakin katselin, mutta menee luultavasti vähän liian väkevän puolelle ja hintakin on kovempi. Kahvipavut Café Liegeois ”Magnifico”, 1 kg - Kahvikaveri

Crema.fi:ltä saa hyvää ja tuoretta, mutta en viitsi enää maksaa niin kovia hintoja, kun harrastuksesta on jo alkuinnostus laantunut.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
249
Onko kenelläkään suositella kylmäuuttoon kannua? Teen ja kahvin laittoon. Itsellä ei ole mitään kokemusta noista kannuista.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Tuli ketjua selailtua ja heräsi mielenkiinto tuollaisia pressopannuja kohtaan. Yleensä en kotona keittele kahvia kuin viikonloppuisin tai vapaapäivinä ja kun tyttöystävä ei juo kahvia niin tuollainen pienempi pressopannu voisi olla senkin puolesta kätevä. Voiko noissa käyttää ihan "normaalia" kahvia, eli suodatinkahvia ja onko mitään muuta erikoista tuossa käytössä? Vaatiiko suuria puhdistusoperaatioita käytön jälkeen tms. Nopealla selailulla esim Grunwerg pressopannu, 800 ml 24,90 € osui silmään, onko antaa risuja / ruusuja / parempia vaihtoehtoja :) Mitään miljoonien laitetta en ala suoraa hankkimaan kun ei tosiaan niin kovalle käytölle joudu.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Tuli ketjua selailtua ja heräsi mielenkiinto tuollaisia pressopannuja kohtaan. Yleensä en kotona keittele kahvia kuin viikonloppuisin tai vapaapäivinä ja kun tyttöystävä ei juo kahvia niin tuollainen pienempi pressopannu voisi olla senkin puolesta kätevä. Voiko noissa käyttää ihan "normaalia" kahvia, eli suodatinkahvia ja onko mitään muuta erikoista tuossa käytössä? Vaatiiko suuria puhdistusoperaatioita käytön jälkeen tms. Nopealla selailulla esim Grunwerg pressopannu, 800 ml 24,90 € osui silmään, onko antaa risuja / ruusuja / parempia vaihtoehtoja :) Mitään miljoonien laitetta en ala suoraa hankkimaan kun ei tosiaan niin kovalle käytölle joudu.
Täällä ollut kohta vuoden käytössä Prisman House merkkinen kolmen kupin pressopannu. Hinta muistaakseni n. 7 euroa ja varmasti on hintansa arvoinen ollut. Kesällä ostin mökille toisen samanlaisen.

Ei noissa pannuissa kai yleisesti kovin suuria eroja ole, kun kaikissa vastaan tulleissa kannu on lasia ja sihti terästä. Lähinnä sihdin tiheydessä voi olla eroja, kaverin Ikeasta ostama pannu alkanut "vuotaa" puruja kahvin joukkoon. Pääasiassa pannujen erot rajoittuu kosmeettiseen puoleen.

Itsellä käytössä aamuisin, käytön jälkeen purut roskiin ja pesu vedellä. Ehkä kerran viikkoon käy tiskikoneessa. Jos jää puruineen seisomaan pidemmäksi aikaa, niin pesu hieman työläämpää. Puruina ihan normaali Löfbergsin suodatinkahvi, välillä itse pavuista jauhettuja. Optimi kai olisi hieman suodatinjauhatusta karkeampi, mutta en ole huomannut merkittävää eroa pienillä jauhatusasteen muutoksilla, makuhan on jokaisella oma joka tapauksessa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Kuulostaa aivan täydelliseltä itselle :D Tänään menossa muutenkin Prismaan niin täytyy katsoa josko löytyisi tuollaista. Ei ainakaan iso rahallinen menetys ole vaikka sitten päätyisi kierrätykseen.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Itse en ole kauhee hifisti kahvin suhteen mutta iso (positiivinen) ero oli kun juhlamokan vaihto löfbergsin magnifikaksi.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
424
Itsellä myös käytössä Löfbergsin kahvit :) Paljon paremman makuista ja usein samaa hintaa / halvempaakin kuin juhlamokka.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
74
Ostin tuossa reilu kuukausi sitten tuollaisen Cafflanon kai alunperin retkikäyttöön tarkoitetun keittimen, jossa on lisäksi kompaktisti mukana jauhin ja suodatinkin. Erittäin hyvä vekotin ollut ja todella hyvää kahvia saa, kun löytää vain sen omaan suuhun sopivan pavun. Mulla ollut käytössä ihan tuollainen normaali suht hyvin varustellusta markeista saatava joku Venezian Cafe Crema tms (voin katsoa merkin tarkemmin illalla). Keittimessä on loistavaa se, että osille riittää, kun käytön jälkeen huuhtelee vedellä hyvin. Lisäksi kahvi on aina hyvin tasalaatuista, koska keittimeen annostellaan aina se sama määrä papuja ja vettä. Sekä toki, jos sattuu luontoon lähteen niin helposti kulkee mukana ja voi keitellä hyvät kahvit myös luonnossa ... Tosin luonnossa kulkemiseen ehkä kuuluu kuitenkin ne klassiset nokipannukahvit.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 758
Itsellä myös käytössä Löfbergsin kahvit :) Paljon paremman makuista ja usein samaa hintaa / halvempaakin kuin juhlamokka.
Sit, kun vaihdat siihen pressopannuun, niin maku paranee entisestään. Toki mielipideasia, mutta en ainakaan itse keitä enää kuin liian ison porukan tullessa kylään suodatinkeittimellä.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Pressopannun siivous:
-Kannu täyteen vettä, sihtiosan saa huuhdeltua samalla kun täyttää
-Sekoitus lusikalla ja nopea kaato pieneen siivilään
-Siivilästä nakkataan purut roskiin/kompostiin
-Tiskialtaan huuhtelu kannun/siivilän huuhteluvedellä

Jäi aikoinaan pressopannun käyttö vähälle, mutta nykyään on lähes päivittäin käytössä kun tajusi ottaa tuon siivilän mukaan. Laiskana teen tämän huuhtelun vasta seuraavana päivänä samalla kun uusi kahvivesi kiehuu keittimessä. Käytössä pieni 3.5dl ~4€ pannu joka päästää puruja kohtalaisesti läpi, mutta ne puru laskehtii suht nopeasti mukin pohjalle, jos mukillisen juomiseen kuitenkin tulee käytettyä n. vartti.

Vastapainona tulee pari kertaa viikossa tehtyä Aeropressillä suodatettu kahvi. Se on nopeampi ja siistimpi, mutta samalla hivenen liian suodatettu maku.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Vastapainona tulee pari kertaa viikossa tehtyä Aeropressillä suodatettu kahvi. Se on nopeampi ja siistimpi, mutta samalla hivenen liian suodatettu maku.
Käytätkö Auropressissa niitä suoditanlappuja, vai metallista kestosuodatinta, joka päästää läpi myös kahvin rasvat toisin kuin lappu?

Itse tosiaan Aeropressillä valmistan usein kahvin. Ruostumattomatsta teräksestä suodatin. Parasta kahvia mitä olen juonut. Sitten jos on enemmän porukkaa juomassa, niin keittimellä pitää keitellä.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
On minulla se metallisuodatinkin, mutta paperilappuja olen käyttänyt. Ehkä se metallisuodatin olisi tosiaan presson ja paperi-Aeropressin välinen kompromissi, mutta itse tykkään mieluummin vaihdella kahden selkeästi erilaisen välillä kuin käyttää jatkuvasti jotain siltä väliltä. Tuo metallisuodatin myös lisää yhden haitan siivoukseen, kun pitää muistaa ottaa se talteen eikä löydä roskiin purujen mukana. Pari kertaa olen joutunut sen kaivamaan takaisin, joskin enimmillään vain n. tunnin kuluttua virheestä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Tuo metallisuodatin myös lisää yhden haitan siivoukseen, kun pitää muistaa ottaa se talteen eikä löydä roskiin purujen mukana
Itse huuhtelen purut lavuaariin samalla kun huuhtelen Aueropressin. Kyllä ne purut menee sinne veden mukana, eikä ne mitään tukoksia aiheuta, vaikka jotkut niin tuntuvatkit pelottevan. Asia on toki toinen, jos purut haluaa laittaa vaikka kompostiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Itse huuhtelen purut lavuaariin samalla kun huuhtelen Aueropressin. Kyllä ne purut menee sinne veden mukana, eikä ne mitään tukoksia aiheuta, vaikka jotkut niin tuntuvatkit pelottevan. Asia on toki toinen, jos purut haluaa laittaa vaikka kompostiin.
Itse kyllä kun olen painanut veden läpi niin Aeropressissä ei ole kuin vähän kosteat purut jäljellä. Kun ottaa kannen irti niin männän pohjaan lyömällä lähes kaikki purut lentää yhtenä pellettinä roskiin eikä seassa ole niin paljoa vettä että se sotkisi.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Itse kyllä kun olen painanut veden läpi niin Aeropressissä ei ole kuin vähän kosteat purut jäljellä. Kun ottaa kannen irti niin männän pohjaan lyömällä lähes kaikki purut lentää yhtenä pellettinä roskiin eikä seassa ole niin paljoa vettä että se sotkisi.
Joo lähes kuivana ne purut lentää Aeropressistä. Tarkoitin että sen huuhtelu veden mukana menee purut minulla viemäriin, kun ammun männällä ne lavuaariin kestosuodattimen kanssa (jos on jäänyt puruihin kiinni, eikä kanteen) ja huuhtelen laitteen juoksevalla vedellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Itse vedän mäntää hieman takaisinpäin, avaan suodatinpään ja vedän metallisuotimen sivusuuntaan niin, että suodattimessa kiinni olevat purut jäävät pressin sisäreunaan. Sen jälkeen vaan huuhtaisee metallisuotimen ja kippaa purut biojätteeseen.
 
M

mustekylpy

Vieras (tunnus poistettu)
Suurin ongelma on muistaa että on kestosuodatin käytössä, eikä hajamielisenä vetää "lihasmuistilla" kaikkineen roskiin. Kahvia kun pitää liottaa se minuutti pari, niin siinä ehtii ajatus karata.

Jokapäiväisissä asioissa iso osa helppoutta on se ettei asiaan tarvitse juuri keskittyä, vaan homma hoituu rutiinilla. Yhdelle laiteelle on vaikea opetella kahta rutiinia, varsinkin kun muuttuva tekijä on vain yksi laitteen sisälle piiloon jäävä osa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
329
Käyttää pelkkää metallifiltteriä, niin kyllä se nopeasti jää muistiin. En ole kyllä itse koskaan ampunut filtteriä roskikseen
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Lähi k-marketissa sai OBH Nordican kahvimyllyn kaupanpäälle kun osti kolme pussia löfbergsin papuja. Yhteishintaa tuli läjälle pari kymppiä ja tykkään.

IMG_20170930_160612.jpg
IMG_20170930_163045.jpg
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 453
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom