Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
119
E-corsa. Raskas kaasujalka ja motaria.
Jossa WLTP range on 340 kilsaa, taas maalitolpat siirtyy.

Tai ajan ton matkan perheen 2. autolla joka yllätys yllätys on kaasu myös mutta 50l bensatankilla.
Eli kaasuautoilija tarvii kaksi autoa, jotta pääsee laskettelulomalle? Kaasulla autoilunhan piti olla kätevämpää kuin sähköautoilu, kun ei tarvitse istua aina tuntia laturissa 111 kilsan välein.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
119
Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei luvattu lähellekään

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.

nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei lähellekään wltp.

sen minkä bensalla pääsee
Entäs sähköauton range kun akku on kaput?
 
Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
13
Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia

E-Tron on pahin laskemani joka tässä ekassa kuvassa;



ja model 3;



Tuo tesla on vähän niin ja näin kun menivät halpuuttamaan sen 10k€
E-tronin lähtöhinta kääntyvillä eturenkailla ja säkkikangaspenkeillä taisi olla tuon verran. Suuri osa noista on maksanut yli 100 k, eli arvonalenema on vielä rajumpi. Miksihän se hukkaa arvoaan noin erityisen kovasti?
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
surkeaa se on. Ja talvella aivan onnetonta. Erinomaista on jos kaasulla wltp 500km pääsee 600km ja keskinopeus oli 86km/h. No niin jokohan riittäs. Sulle ei kaasu sovi ja mulle ei sähkö. Ei kotilatausta, ei työmaalla onnistu eikö reissussakaan. Miksi ajaisin sähköllä, saa aika paljon vielä kehittyä…
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
58
Turhaa jankkaamista mielestäni. Kuka edes ajaa säännöllisesti hanko-nuorgami väliä, että pitäisi sitä ajatellen ostaa auto?

Molemmissa, kaasu- sekä sähköautossa varmasti hyvät ja huonot puolet jotka jokaisen kannattaa miettiä läpi mielessään ennen kuin auton ostaa.

Kuten tuolla aikaisemmassa viestissäni kerroin niin itse olen tyytyväinen omaan kaasuauto hankintaani.

Yli 90% on työajoa ja tällä varrella on kaksi kaasutankkauspistettä. Polttoainekustannukset laskivat lähes puoleen siitä mitä aikaisemmassa bensa-autossani.

Tänä kesänä tuli tehtyä myös loma-ajot kaasuautolla eikä ollut ongelmia ainakaan tampere-enontekiö välillä. Rovaniemellä on myös nykyisin tankkauspiste joka auttaa jonkin verran tuota pohjoisessa käyntiä.

Sähköautokin olisi varmasti ollut hyvä vaihtoehto, mutta itse tarvitsin tilavan farkun ja sähköfarkkuja on ymmärtääkseni melko rajatusti ja hintakin olisi varmasti ollut jo tuplat verrattuna tuohon vm. 21 golffiin.
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 077
Ei jaksa tuntikausia notkua latureilla, muutakin elämää
g-tec octavia ja ei mene sähköauto 500km ainakaan talvella ehkä kesällä.

Tankkaus Jyväskylässä ja Kemissä. Joo takasin joutus bensalla Kemiin asti ajelemaan. Mut joo kohta 2 vuotta ajellut ja 1 kerran kaasu loppunut joten ei iso ongelma. Melkein suurempi ongelma et muistaa välillä bensalla ajaa. Ennen oli V70 kaasulla ja kantama 250-300 ja 70l bensatankki ja ihan turhaan.
Vähän tulee Gmapsilla eri aikoija, mutta
16 t 16 min (1 433 km), suora
16 t 40 min (1 436 km), Jyväskylän ja Kemin kaasuasemat, jos nyt kaasuasemat arvoin oikein
Jos lisätään Rovaniemeltä kaasuasema, 16 t 51 min (1 443 km)
Käytännössä varmaan käyt lohjalla tankkaamassa, matkaa ei sinänsä lisää. Jos lohjalla on ennen lähtö käynyt tankkaamassa muista syistä, niin se ei välttämätöntä.
Mutta mennessä neljä tankkausta, takasin tullessa sitten bensiksillä, ehkä kannattaa olla kanisterit.

Matka-aika sen verran pitkä että väliyöpinen, ja sitten veryttely ja ruokailutauot.

Sähkiksellä sitten kolmelataustaukoa (>400km range), joista yksi voi olla sen väliyöpymisen yhteydessä. samalla menee sitten paluu.

Sähkiksellä oletus että lähdetään patteri täynnä ja kohteessa voi ladata, jolloin sähköllä menee liikkumiset myös siellä.

En tiedä miten usein tuota sahaat, oletus että ei montaa kertaa vuodessa, enkä tässä nyt yritä tyrkyttää sähkistä, jos olet kaasuun tyytyväinen, niin sillä vain. Pää käyttöhän se ratkaisee, kummallakkin tuo pätkä sujuu.

Mutta tässä mietin itseäni, jos kerta reissua varten olisi valittavana jompi kumpi, niin ehkä kallistuisin sähköön jo menomatkalla, saati sitten paluussa, vaikka ei mietittäisi vaihtoehtojen muita muita eroja.

>400km patteri rangella toki karsii valikoimaa, ja jos rivissä olisi joku MB EQS 450, niin ehkä vähän epäreilua, vs kaasu skoda, Mutta joku Tesla Model 3 , ja tuollaisella matkalla neljästauko enemmän toivottavaa kuin yliampuvaa . jos kaikki tauot latauspaikoilla, niin kaasu kuskilla voi olla kirittävää tuon aika eron kuromiseen, vaikka kaasutankkaukset osuisi täyden paineen asemille.
 

Liitteet

Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 626
Gasum asemat toimineet loistavasti 2 vuoden aikana, ei vajaita tankkeja koskaan edes kuorma-auton kanssa samaan aikaan.
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 626
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.
Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 626
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
ei kai kyse ollut kustannuksista vaan helppoudesta, se vaan taitaa sähköllä ja kaasulla vaatia matkasuunnittelua jos pisin suomea reissaa ja sitävasten tietty saa säästöä. Bensalla ei tartte juurikaan suunnitella, eikä dieselillä.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 626
Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
Mun mielestä aika kummallista, ettei niissä ole mitään valvontaa ettei kaikkea ilmaa voi ihmisille myydä. Yhdestä kiinteäsäätöisestä autosta laajakaistalabdalla todensin noita kaasun "väkevyys" eroja sen perusteella käykö samalla tankkipaineella rikkaammalla vai laihemmalla mitä Gasum. Järjestään kävivät laihemmalla ja kulutuserojakin syntyi aika suuria, lopulta tuskin olivat yhtään halvempia ajaa vaikka halvempi kilohinta olikin. Lisäksi vielä paljon enemmän kaikenlaisia häiriöitä ja vikoja mitä Gasumin jakajilla, eli ei voi yhtään noiden varaan perustaa mitään.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Muutamalla yksityisellä tankannut ja aina skoda ilmoittanut laaduksi 100pros. Kulutus eroa en ole huomannut.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
406
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista
Itsehän koko ajan vingut sähköautoista vaikka kunnon sähköautolla päivittäinen työmatkasi ja nuo 500km reissut taittuvat nykyaikaisella sähköautolla myös ja käytettyjä lähtee 30k luokkaan millä tuo onnistuu. Aja vain kaasulla, mutta älä suolla paskaa sähköautoilusta jonkun e-corsan kokemuksella. Ja kulut, kun kiinnosti kotiseinästä 37tkm vuosi 400e.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Heh talvella otin yöllä taksin lentokentältä kun ei bussit enää kulkenu niin ei alle 100km eka taksi ois päässyt, seuraavalla just ja just pääsin kotia, säälittävää paskaa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 077
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
Noin yleistä parhaimmat sähköauto kokemukset tyypillisesti saavutettu heillä joilla kotilataus, mutta tyytyväisiä sähkiskäyttäjiä joilla ei ole kotilatausta, ei edes parkkihalli/parkkipaikka latausta. Mutta kaventaa toki sopivia ajoprofiileja.

Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
 

TonttuX

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
[/QUOTE] Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
[/QUOTE]

Heh en asu Hangossaa enkä Lohjalla. Joo ei kaasuilu sovi jos pitkä matka kaasuasemalle. Mullakin on lähin 40km päässä mut vähintään parin viikon välein ajan ohi niin nurkka-ajossa kaasu riittänyt. Muutaman kerran loppunut kesken matkan kaasu kun oli ongelmia yksityisten kaasuasemien kanssa Kemiin kun kuljin 9kk.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 461
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin
Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 083
Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.
Kaikki tietysti tyylillään, mutta en minäkään ihan tajua sitä jos ei voi käyttää lataamiseen vaikka 30 minuuttia jos käy nuorgamissa mökillä, mutta samalla viitsii olla päiväkausia töissä, jotta saa maksettua reissun polttoaineet. Halvemmalla pääsisi ottamalla palkatonta vapaata vaikka päivän/suunta ja menisi sähköllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 450
Muistutuksena että noissa kaasuautoissa on niitä 9l bensatankkeja, koska direktiivien mukaan silloin se voidaan vielä luokitella vähäpäästöiseksi tjsp, kun bensaa on vain varalla. Sama meininkihän oli myös esim i3 REX, joka oli virallisesti sähköauto.

No luvattu kantama 500 ja siihen pääsee myös talvella.

sähkiksellä en päässyt kun puolet wltp kantamasta edes kesäkelissä.
Vastailenpa tässä ilmeiseen trolliin, mutta jos ajotapa on sellainen että kesäkelissä sähkärin wltp puolittuu, niin saman se tekee käytännössä myös kaasulla, eli kaaaasuauton wltp range olisi 1000km luokkaa.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 405
Työsuhdekaasuautojen veroalennus muuten loppuu ensi vuoteen. Tarkoittanee käytännössä, että kaasuautojen myynti hyytyy (ellei ole jo hyytynyt). Tämä vaikuttanee siten, että ainakaan lisää tankkausasemia ei tule.

Tai no täältä näkyykin:
Korkeimmillaan kaasuautojen osuus ensirekisteröinneista oli 1,90 prosenttia vuosina 2019-2020, mutta tänä vuonna osuus on ollut 0,22 prosenttia.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
58
Eli vaikka eläisi yksin ja mahtuisi kaikkine kamoineen helposti johonkin 50 neliön kaksioon, kannattaa silti ostaa joku vähintään kolmesataaneliöinen kartano sen takia, että saattaa kerran muutamassa vuodessa haluta järjestää jotkut isommat juhlat? Itselläsi varmaankin sitten arkiautona pullakoppipaku ihan vaan koska auton pitää soveltua kaikkiin menoihin ja joskus saattaa esim. tarvita muuttoautoa?

Ymmärrän sinänsä pointin, mutta jos nyt oikeasti järkeviä ollaan, niin ehkä kannattaa kuitenkin valita sellainen auto joka sopii siihen tyypilliseen ajoprofiiliin ja tarpeeseen.
Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
Tietysti sen auton voi valita sen päivittäisen tarpeen mukaan ja sitten ottaa vaikka vuokraauton mökkireisuille 1500€/kerta + ehkä jotakin extraa kilometrreistä (jos mökki tuolla lapin perukoilla)
Ja kyllä sinnekin molemmilla sähköllä/kaasullakin kyllä pääsee, mutta jollei ole mökissä sähköä/latausmahdollisuutta tai kaasu tankkaus jossain kaukana niin voi se sitä reissua ja siellä paikan päällä matkusteluja jonkun verran hankaloittaa, mutta jokainen tietty itse miettii hankaloittaako liikaa, tai onko 1500€ liikaa extra kuluja muutaman kerran vuodessa.
Itsellä juurikin tämä tilanne, sähkö/kaasu autoon vaihto kiinnostaisi, kaasuasemakin melkein nurkan takana, ja työajot sun muut onnistuisi molemmilla enemmän kuin hyvin,
mutta ainoa mikä tässä vielä arveluttaa on juurikin erämökki lapin perukoilla, jossa tulee se pari kolme kertaa vuodessa käytyä.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 459
Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
Tietysti sen auton voi valita sen päivittäisen tarpeen mukaan ja sitten ottaa vaikka vuokraauton mökkireisuille 1500€/kerta + ehkä jotakin extraa kilometrreistä (jos mökki tuolla lapin perukoilla)
Ja kyllä sinnekin molemmilla sähköllä/kaasullakin kyllä pääsee, mutta jollei ole mökissä sähköä/latausmahdollisuutta tai kaasu tankkaus jossain kaukana niin voi se sitä reissua ja siellä paikan päällä matkusteluja jonkun verran hankaloittaa, mutta jokainen tietty itse miettii hankaloittaako liikaa, tai onko 1500€ liikaa extra kuluja muutaman kerran vuodessa.
Itsellä juurikin tämä tilanne, sähkö/kaasu autoon vaihto kiinnostaisi, kaasuasemakin melkein nurkan takana, ja työajot sun muut onnistuisi molemmilla enemmän kuin hyvin,
mutta ainoa mikä tässä vielä arveluttaa on juurikin erämökki lapin perukoilla, jossa tulee se pari kolme kertaa vuodessa käytyä.
Eikä siellä lapinmajalla ole mitään töpseliäkään, jolla onnistuisi hidas lataus samalla kun kittaa kaljaa tai kalastaa?
 

scowl

Tukijäsen
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
640
Euroista kun puhutaan niin mitä maksaa sähköfarkku joka on tältä vuosikymmeneltä, ajettu 40tkm tai vähemmän sekä range mielellään se 500km myös talvella?
Saako 20k€?
Eikö hankitahinta paina mitään näissä kun lasketaan kuluja?
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 461
Kaikki tietysti tyylillään, mutta en minäkään ihan tajua sitä jos ei voi käyttää lataamiseen vaikka 30 minuuttia jos käy nuorgamissa mökillä, mutta samalla viitsii olla päiväkausia töissä, jotta saa maksettua reissun polttoaineet. Halvemmalla pääsisi ottamalla palkatonta vapaata vaikka päivän/suunta ja menisi sähköllä.
Näinpä, mutta siis täytyy myöntää että itsekin olen kyllä itsekin kipuillut (toistaiseksi vielä hypoteettisen) sähköautoni rangea. Jotenkin tuntuu, että olisi "pakko" hommata joku isoakkuinen auto tai muuten varsinkin talvirange on "liian pieni", mikä on sinänsä vähän hassua kun huomioidaan että nykyisen plugarin 40-60 km range (talvi-kesä) riittää jo kattamaan luokkaa 90% kaikesta arkiajosta. Vedetään kyllä n. kerran kuussa PKS-JKL väli (eli n. 300 km) mummolaan, mutta jos miettii että tuohon pitäisi lisätä vaikka 30 min latausta per visiitti, niin vuositasolla se on vaan kuutisen tuntia. Kannattaako sen takia maksaa tuhansia euroja isommasta akusta? Varsinkin kun pysähdytään yleensä lasten takia vähintään kerran per suunta joka tapauksessa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
1 459
Euroista kun puhutaan niin mitä maksaa sähköfarkku joka on tältä vuosikymmeneltä, ajettu 40tkm tai vähemmän sekä range mielellään se 500km myös talvella?
Saako 20k€?
Eikö hankitahinta paina mitään näissä kun lasketaan kuluja?
Ei löydy uutenakaan luotettavia 500km talvirangeja.
 

mhj

Liittynyt
09.08.2024
Viestejä
1
Olen seurannut paljon keskusteluita sähköautoista eri foorumeilta, kun tuli hankittua itsekin ensimmäinen sähköauto jokunen vuosi sitten. Päätin nyt rekisteröityä tänne ja antaa oman kokemukseni mukaan keskusteluun. Tämä on varmaan osuvin ketju, eikä niinkään tuo sähköautoketju.

Ajoa on nykyisellä autolla tullut noin 70 tkm 1,5 vuodessa. Vuositahti on tällä hetkellä (heinäkuusta heinäkuuhun) 40 tkm luokkaa. Jonkin verran työajoakin tullut, mutta en minä mikään ns. kulkumulkku kuitenkaan ole.

Auto on tiloiltaan vastaava maasturi, kuin mitä edellinen bensa-farkku oli. Alla on kustannuksista ne, jotka eroaa. Hämmentävän samaan luokkaan osuu vakuutukset, verot ja muut sen semmoiset.

Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.

Tähänastisten kokemusten perusteella tähän taloon ei enää tule polttomoottoriautoja, ellei sitten harrastuskäyttöä varten tai kesäautoksi tms. Arkiajot on halvinta ja mukavinta hoitaa sähköllä, etenkin nyt kun pääsee optimoimaan pörssisähkön kanssa lataukset.

Pitkillä matkoilla en ole kokenut ongelmia pikalatausten kanssa. Juuri käytiin Norjassa kesäkuussa yhtä soittoa ja 16 tuntia olis mennyt bensalla ilman että pysähdytään syömään tai kuselle, 18 tuntia meni sähköllä kaikkinensa. Sama takaisin.

Jos jotain hankalaa haluaa väkisin hakea, niin ehkä talvisin kovassa pakkasessa joku 250 km sivu edestakaisin ilman latausta kohteessa voisi olla semmoinen. Niitä nyt on muutama tullut, mutta niistä on selvitty 15 min pysähdyksillä per suunta että eipä ole ollut hirveästi sekään ongelmana. Joltain muulta nekin minuutit toki on enemmän pois mun minulta, varmasti.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 450
Jos nuo 50 neliön kaksio ja 300 neliön kartano olisivat suurinpiirtein saman hintaisia, ainoastaan käyttökulut eri niin vertaus toimisi, mutta muuten ei ihan sama asia.
No nuohan ovat saman hintaisia, mutta tietysti eri paikkakunnilla.

Ja ihmiset ovat valmiita maksamaan siitä 50m2 kopista saman kun kartanosta, kun muut tekijät ovat vaan kohdallaan, ihan samoin se menee autossakin, pelkkä hankintahinta tai pelkkä käyttökulu ei ole se joka valinnan määrää.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
72
Olen seurannut paljon keskusteluita sähköautoista eri foorumeilta, kun tuli hankittua itsekin ensimmäinen sähköauto jokunen vuosi sitten. Päätin nyt rekisteröityä tänne ja antaa oman kokemukseni mukaan keskusteluun. Tämä on varmaan osuvin ketju, eikä niinkään tuo sähköautoketju.

Ajoa on nykyisellä autolla tullut noin 70 tkm 1,5 vuodessa. Vuositahti on tällä hetkellä (heinäkuusta heinäkuuhun) 40 tkm luokkaa. Jonkin verran työajoakin tullut, mutta en minä mikään ns. kulkumulkku kuitenkaan ole.

Auto on tiloiltaan vastaava maasturi, kuin mitä edellinen bensa-farkku oli. Alla on kustannuksista ne, jotka eroaa. Hämmentävän samaan luokkaan osuu vakuutukset, verot ja muut sen semmoiset.

Bensa-farkun kustannukset:
- Kulutus 8 l/100 km
- Huollot 500-700 € 30 tkm välein

Sähköauton kustannukset:
- Kulutus 27 kWh/100 km (sähkömittarilta mitattu)
- Huollot 100-150 € 30 tkm välein

No mitäpä sähköautolla ajaminen on minulle maksanut?
- Sähköä 18 859 kWh, joista kotona ladattu 16 390 kWh ja pikalaturilla/muulla julkisella 2 292 kWh. Ilmaisia latauksia 210 kWh.
- Sähkön hinta kotona keskimäärin 0,17 €/kWh (ekana vuonna oli kallis kiinteä sopimus, nyt järkevämpi pörssisähkö)
- Sähköä palanut yhteensä kaikkinensa 3483 € edestä
- Huoltoihin mennyt 250 €

Bensa-farkulla vastaavat kulut oli, tai siis olisi, kun katsotaan bensan nykyhintoja:
- Bensaa 5 600 litraa, eli 1,9 €/l hinnalla 10 640 €
- Huoltoihin 1200 € (iso ja pieni huolto)

Jos pelkästään käyttökulujen euroja katsoo, niin säästöä on kertynyt 8 107 €.

Kun katson arvonalenemia, niin vaikeahan niitä on eurolleen oikein arvioida. Tällä hetkellä nykyisen auton arvonalenema näyttäisi olevan tarjouskyselyiden perusteella n. 12 000 € eli 0,17 €/km. Tarjoukset järjestään n. 2000 € alle nettiauton pyyntien. Kun katson vastaavan ikäisiä ja yhtä paljon ajettuja bensa-farkkuja mitä minulla oli, niin hinta on pudonnut vähintään saman ja yleensä enemmänkin. Pitäisin tässä vertailussa arvonaleneman siis toisiaan vastaavana.

Tähänastisten kokemusten perusteella tähän taloon ei enää tule polttomoottoriautoja, ellei sitten harrastuskäyttöä varten tai kesäautoksi tms. Arkiajot on halvinta ja mukavinta hoitaa sähköllä, etenkin nyt kun pääsee optimoimaan pörssisähkön kanssa lataukset.

Pitkillä matkoilla en ole kokenut ongelmia pikalatausten kanssa. Juuri käytiin Norjassa kesäkuussa yhtä soittoa ja 16 tuntia olis mennyt bensalla ilman että pysähdytään syömään tai kuselle, 18 tuntia meni sähköllä kaikkinensa. Sama takaisin.

Jos jotain hankalaa haluaa väkisin hakea, niin ehkä talvisin kovassa pakkasessa joku 250 km sivu edestakaisin ilman latausta kohteessa voisi olla semmoinen. Niitä nyt on muutama tullut, mutta niistä on selvitty 15 min pysähdyksillä per suunta että eipä ole ollut hirveästi sekään ongelmana. Joltain muulta nekin minuutit toki on enemmän pois mun minulta, varmasti.

Saako udella, että paljonko oli auton hankinta kustannukset? Entä vakuutusmaksut per kausi?

Itse edelleen pohdin sähkön/hybridin/kaasun väliltä. Siksi kiinnostaa hankintahinta sekä käyttökustannukset.

Btw. Melkoinen ero Audin vrs. Volvon vakuutusmaksuissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 295
Viestejä
4 352 006
Jäsenet
72 392
Uusin jäsen
P3pe

Hinta.fi

Ylös Bottom