Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
119
E-corsa. Raskas kaasujalka ja motaria.
Jossa WLTP range on 340 kilsaa, taas maalitolpat siirtyy.

Tai ajan ton matkan perheen 2. autolla joka yllätys yllätys on kaasu myös mutta 50l bensatankilla.
Eli kaasuautoilija tarvii kaksi autoa, jotta pääsee laskettelulomalle? Kaasulla autoilunhan piti olla kätevämpää kuin sähköautoilu, kun ei tarvitse istua aina tuntia laturissa 111 kilsan välein.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
119
Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Maalitolpat siirtyy taas lisää. Enää ei verratakaan kaasuauton kesäkelin rangea sähköauton -40 pakkaskelien rangeen. Vaan vertailukohdaksi on jo vaihdettu rikkinäinen sähköauto "reippaalla kaasujalalla".

nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei luvattu lähellekään

Paljos on kaasuauton range, kun säiliössä on rikkinäiseen akkuun verrattavissa oleva reikä? Taitaa tulla kiva räjähdys kun kabiini on täynnä metaania ja sytyttää röökin palamaan. Jää patteripalokin jo toiseksi.

nontuskin se rikki oli. 270-280 oli ehkä paras ennätys jos ajoi tooosi hiljaa. Ei lähellekään wltp.

sen minkä bensalla pääsee
Entäs sähköauton range kun akku on kaput?
 
Liittynyt
08.03.2024
Viestejä
13
Ei mahdoton. Itse olen laskenut vastaavia arvonpudotuksia

E-Tron on pahin laskemani joka tässä ekassa kuvassa;



ja model 3;



Tuo tesla on vähän niin ja näin kun menivät halpuuttamaan sen 10k€
E-tronin lähtöhinta kääntyvillä eturenkailla ja säkkikangaspenkeillä taisi olla tuon verran. Suuri osa noista on maksanut yli 100 k, eli arvonalenema on vielä rajumpi. Miksihän se hukkaa arvoaan noin erityisen kovasti?
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
surkeaa se on. Ja talvella aivan onnetonta. Erinomaista on jos kaasulla wltp 500km pääsee 600km ja keskinopeus oli 86km/h. No niin jokohan riittäs. Sulle ei kaasu sovi ja mulle ei sähkö. Ei kotilatausta, ei työmaalla onnistu eikö reissussakaan. Miksi ajaisin sähköllä, saa aika paljon vielä kehittyä…
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
56
Turhaa jankkaamista mielestäni. Kuka edes ajaa säännöllisesti hanko-nuorgami väliä, että pitäisi sitä ajatellen ostaa auto?

Molemmissa, kaasu- sekä sähköautossa varmasti hyvät ja huonot puolet jotka jokaisen kannattaa miettiä läpi mielessään ennen kuin auton ostaa.

Kuten tuolla aikaisemmassa viestissäni kerroin niin itse olen tyytyväinen omaan kaasuauto hankintaani.

Yli 90% on työajoa ja tällä varrella on kaksi kaasutankkauspistettä. Polttoainekustannukset laskivat lähes puoleen siitä mitä aikaisemmassa bensa-autossani.

Tänä kesänä tuli tehtyä myös loma-ajot kaasuautolla eikä ollut ongelmia ainakaan tampere-enontekiö välillä. Rovaniemellä on myös nykyisin tankkauspiste joka auttaa jonkin verran tuota pohjoisessa käyntiä.

Sähköautokin olisi varmasti ollut hyvä vaihtoehto, mutta itse tarvitsin tilavan farkun ja sähköfarkkuja on ymmärtääkseni melko rajatusti ja hintakin olisi varmasti ollut jo tuplat verrattuna tuohon vm. 21 golffiin.
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 077
Ei jaksa tuntikausia notkua latureilla, muutakin elämää
g-tec octavia ja ei mene sähköauto 500km ainakaan talvella ehkä kesällä.

Tankkaus Jyväskylässä ja Kemissä. Joo takasin joutus bensalla Kemiin asti ajelemaan. Mut joo kohta 2 vuotta ajellut ja 1 kerran kaasu loppunut joten ei iso ongelma. Melkein suurempi ongelma et muistaa välillä bensalla ajaa. Ennen oli V70 kaasulla ja kantama 250-300 ja 70l bensatankki ja ihan turhaan.
Vähän tulee Gmapsilla eri aikoija, mutta
16 t 16 min (1 433 km), suora
16 t 40 min (1 436 km), Jyväskylän ja Kemin kaasuasemat, jos nyt kaasuasemat arvoin oikein
Jos lisätään Rovaniemeltä kaasuasema, 16 t 51 min (1 443 km)
Käytännössä varmaan käyt lohjalla tankkaamassa, matkaa ei sinänsä lisää. Jos lohjalla on ennen lähtö käynyt tankkaamassa muista syistä, niin se ei välttämätöntä.
Mutta mennessä neljä tankkausta, takasin tullessa sitten bensiksillä, ehkä kannattaa olla kanisterit.

Matka-aika sen verran pitkä että väliyöpinen, ja sitten veryttely ja ruokailutauot.

Sähkiksellä sitten kolmelataustaukoa (>400km range), joista yksi voi olla sen väliyöpymisen yhteydessä. samalla menee sitten paluu.

Sähkiksellä oletus että lähdetään patteri täynnä ja kohteessa voi ladata, jolloin sähköllä menee liikkumiset myös siellä.

En tiedä miten usein tuota sahaat, oletus että ei montaa kertaa vuodessa, enkä tässä nyt yritä tyrkyttää sähkistä, jos olet kaasuun tyytyväinen, niin sillä vain. Pää käyttöhän se ratkaisee, kummallakkin tuo pätkä sujuu.

Mutta tässä mietin itseäni, jos kerta reissua varten olisi valittavana jompi kumpi, niin ehkä kallistuisin sähköön jo menomatkalla, saati sitten paluussa, vaikka ei mietittäisi vaihtoehtojen muita muita eroja.

>400km patteri rangella toki karsii valikoimaa, ja jos rivissä olisi joku MB EQS 450, niin ehkä vähän epäreilua, vs kaasu skoda, Mutta joku Tesla Model 3 , ja tuollaisella matkalla neljästauko enemmän toivottavaa kuin yliampuvaa . jos kaikki tauot latauspaikoilla, niin kaasu kuskilla voi olla kirittävää tuon aika eron kuromiseen, vaikka kaasutankkaukset osuisi täyden paineen asemille.
 

Liitteet

Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 623
Gasum asemat toimineet loistavasti 2 vuoden aikana, ei vajaita tankkeja koskaan edes kuorma-auton kanssa samaan aikaan.
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 623
Kyllähän auto pitää soveltua kaikkiin menoihin, vaikka sitten kävis siellä Nuorgamin mökillä sen pari kertaa vuodessa, niin pitää sen auton soveltua siihenkin, enkä ota kantaa kumpi nyt on tuohon matkaan parempi sähkö vai kaasu,
mutta kaikki sähköstä/kaasusta tulevat säästöt tai päästövahennykset kyllä sulavat siinä vaihessa jos pitää ostaa kakkosauto erikseen millä sitten voi mennä ne matkat mitä ykkösautolla on hankala ajella
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Riippuu täysin terminaalin koosta paljonko kuorma-autot vaikuttaa sekä lämpötilasta, myös Gasumien välillä on eroja kuinka täyteen saa. Sitte jos menet Gasumin verkon ulkopuolelle niin alkaakin villi länsi ja voit saada ihan mitä vaan tankkiin.
Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Se taitaa olla niin, että jos jaksaa/haluaa vähän harrastella niin silloin sähkö tai kaasu voi olla hyvä. Jos taas ei halua niin ostaa sillon jonkun bensiiniauton ja ajaa sillä.
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 623
Milläs bensa-autolla pääsee 5,5e/100km ostan heti… tietenkin octavian kokoinen farkku täytyy olla.
ei kai kyse ollut kustannuksista vaan helppoudesta, se vaan taitaa sähköllä ja kaasulla vaatia matkasuunnittelua jos pisin suomea reissaa ja sitävasten tietty saa säästöä. Bensalla ei tartte juurikaan suunnitella, eikä dieselillä.
 
Liittynyt
21.04.2020
Viestejä
1 623
Joo tämä tosi. En tankkaa kuin Gasumin asemilla niin surkeita nuo yksityiset.
Mun mielestä aika kummallista, ettei niissä ole mitään valvontaa ettei kaikkea ilmaa voi ihmisille myydä. Yhdestä kiinteäsäätöisestä autosta laajakaistalabdalla todensin noita kaasun "väkevyys" eroja sen perusteella käykö samalla tankkipaineella rikkaammalla vai laihemmalla mitä Gasum. Järjestään kävivät laihemmalla ja kulutuserojakin syntyi aika suuria, lopulta tuskin olivat yhtään halvempia ajaa vaikka halvempi kilohinta olikin. Lisäksi vielä paljon enemmän kaikenlaisia häiriöitä ja vikoja mitä Gasumin jakajilla, eli ei voi yhtään noiden varaan perustaa mitään.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Muutamalla yksityisellä tankannut ja aina skoda ilmoittanut laaduksi 100pros. Kulutus eroa en ole huomannut.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
406
170km (85km suunta) päivittäinen työmatka teki tiukkaa kesäkelissäkin. Tää oli rikki jo tehtaalta. Nesteet valu pitkin akkuja. Paska mikä paska.

ja aika monessa taloudessa on 2 autoa. Ihme vinkumista
Itsehän koko ajan vingut sähköautoista vaikka kunnon sähköautolla päivittäinen työmatkasi ja nuo 500km reissut taittuvat nykyaikaisella sähköautolla myös ja käytettyjä lähtee 30k luokkaan millä tuo onnistuu. Aja vain kaasulla, mutta älä suolla paskaa sähköautoilusta jonkun e-corsan kokemuksella. Ja kulut, kun kiinnosti kotiseinästä 37tkm vuosi 400e.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
Heh talvella otin yöllä taksin lentokentältä kun ei bussit enää kulkenu niin ei alle 100km eka taksi ois päässyt, seuraavalla just ja just pääsin kotia, säälittävää paskaa
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
18 077
Ei taitu kun ei ole mahdollista kotona ladata. Myös sähkis pudottaa arvoaa aivan liikaa…
Samaa paskaa ne kaikki sähkikset on.
Noin yleistä parhaimmat sähköauto kokemukset tyypillisesti saavutettu heillä joilla kotilataus, mutta tyytyväisiä sähkiskäyttäjiä joilla ei ole kotilatausta, ei edes parkkihalli/parkkipaikka latausta. Mutta kaventaa toki sopivia ajoprofiileja.

Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
155
[/QUOTE] Mutta Hangosta Lohjalle noin sata kilometriä, eli luokkaa kaksi ja puolituntia tankkaamiseen, ja netto rangea jää 300km. No kävihän itärajalla joukko autoilijoita venäjän puolella tankkaamassa.

Jos tässä nyt on joku ilmasto teko, kaasu vähempipäästöistä kuin bensa, niin jumpan ymmärrän, mutta pienellä lisävaivalla voisi tehdä oikeasti enemmän.
[/QUOTE]

Heh en asu Hangossaa enkä Lohjalla. Joo ei kaasuilu sovi jos pitkä matka kaasuasemalle. Mullakin on lähin 40km päässä mut vähintään parin viikon välein ajan ohi niin nurkka-ajossa kaasu riittänyt. Muutaman kerran loppunut kesken matkan kaasu kun oli ongelmia yksityisten kaasuasemien kanssa Kemiin kun kuljin 9kk.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 309
Viestejä
4 355 117
Jäsenet
72 384
Uusin jäsen
HSuvanto

Hinta.fi

Ylös Bottom