Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Liittynyt
29.07.2018
Viestejä
183
Noita pienellä bensatankilla varustettuja tuntuu saavan varsin halvalla auton ikään nähden.
En osaa muuta sanoa näistä uusista, kuin että ne kuluttavat todella maltillisesti kaasua. Farmari liikkuu maantie/kehäajossa jopa alle 3kg/100km kulutuksella, joka nykyisillä biokaasun hinnalla on alle 5€/100km.

Jos kaasupisteet löytyvät kätevästi päivittäisajon varrella, niin en näe suuria riskejä. Vaikka jälleenmyntihinta syöksyisi, niin käyttökulut esim 4v ajalta todnäk kompensoi nämä menetykset.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
309
Osaako joku mahdollisesti sanoa, miksi biokaasu on halvempaa kuin fossiilinen kaasu? Siis Ukraina ja Venäjä, varmaan, mutta tarkemmin? Kun samaan aikaan biodiesel on kalliimpaa kuin fossiilinen.
Verotus on edullisempi kun täyttää kriteerit ja valmistus lienee vähän halvempaa sekä kysyntä/tarjonta vrt. Biodiesel, jolle on ottajia enemmä ja kuljetus nesteenä helpompaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 848
Osaako joku mahdollisesti sanoa, miksi biokaasu on halvempaa kuin fossiilinen kaasu? Siis Ukraina ja Venäjä, varmaan, mutta tarkemmin? Kun samaan aikaan biodiesel on kalliimpaa kuin fossiilinen.
Hyvä kysymys, en tiedä, mutta teen seuraavan mutuilun.

Luulis että "pumppu" hinta olisi vähintään sama kuin fosiiliselle, käytännössä enemmän.
Mutta biokaasuun kotimainen tuotanto käytetään kotimaassa, kilpailee meidän maakasumarkkinoiden kanssa.
Maakasulla on verototonta kysyntään, eli sitä käyettään teollisuudessa, sähköntuotannossa, isossa laivaliikenteessä jne. Päästöoikeuksien tarve ja hinta vaikuttaa.

Liikennekäytössä tietyillä biokaasuilla on veroetu, ilmeisesti sitä kannattaa myydä halvemmalla verollisella hinnalla kuin fosiilinen, mutta hintaeroksi riittäisi ihan marginaalinen hintaero. (onko kaasuliikenneasemien asiakkaissa sellaisia jotka saavat energiaveron palautusta?)

Jos vertailet eriasiemien hintoja, pelkkää biokamaa myyvän aseman hintaa toisen pisteen hinnoitteluun, niin sitten taitaa olla kyse ihan aseman hinnoittelusta, kaikki asemat ei myy ns putkikaasua.

(oletus että vertaillaan vertailukelpoisilla yksiköillä)

Kun samaan aikaan biodiesel on kalliimpaa kuin fossiilinen.
Biodiesel on verottomana kallista, markkina on mailmanlaajuinen. Vero, jakelian hintatuesta huolimatta pummpu hinta silti kallista energiaa kohti.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
309
En osaa muuta sanoa näistä uusista, kuin että ne kuluttavat todella maltillisesti kaasua. Farmari liikkuu maantie/kehäajossa jopa alle 3kg/100km kulutuksella, joka nykyisillä biokaasun hinnalla on alle 5€/100km.

Jos kaasupisteet löytyvät kätevästi päivittäisajon varrella, niin en näe suuria riskejä. Vaikka jälleenmyntihinta syöksyisi, niin käyttökulut esim 4v ajalta todnäk kompensoi nämä menetykset.
Tämä, jos vertaa että polttoainekulu on 3 x 1,62e satasella niin aletaan olla halvimpien julkisten latauspisteiden tasolla. Toisaalta varabensalla pääsee aina kotiin/tankkaamaan. Pohjoisin tankkauspiste Rovaniemi nykyään. Tankkauspisteet tuskin on minnekään katoamassa kun kuorma-autot, roska-autot ja bussit niitä käyttävät ja paska ei lopu maailmasta. Kaasuvehkeet oletettavasti täyttävät ne kuuluisat vähäpäästöisyyskriteerit ja jos eivät täytä, muokataan kriteerejä… Julkisissa kilpailutuksissa varmasti myös huomioidaan että sitä paikallista biokaasua valmistaa paikallinen energiafirma, jonka reaktoreihin on investoitu julkista/eu-rahaa erinäisiä miljoonia ja työllistää paikallisia. Ei ne mihinkään katoa. Vetytalouden siivellä biometaani pysyy pinnalla, koska on kertaluokkaa helpompaa käsitellä ja kuljettaa.

Arvonpudotus… Jos vaikka neljän vuoden aikana ajelee jonkun 150 tkm lisää ostohetkellä 15-20t maksavaan autoon, niin se hypoteettinen arvonpudotus ei ole kovin merkitsevä asia. Kaasuautoissa kannattaa myös huomioida, että niissä ei ole hiukkassuodatinta kuten tuoreissa bensakoneissa, saati dieseleiden ureavehkeitä. Rinnakkaisessa polttoainejärjestelmässä omat vikakohtansa mutta ei mitään kovin monimutkaista. Paineenalenninyksikkö on aika yksinkertainen värkki verrattuna johonkin jäähdytyskierrolla varustettuun egr-käärmeenpesään.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 058
Jos kaasuauton saa selkeällä alennuksella vastaavaan bensamalliin nähden, kilometrejä tulee suhteellisen paljon(n. 35 000/v) ja tankkauspisteet löytyvät molemmista päistä työmatkaa, olisiko sellainen raadin mielestä edelleen järkevä vaihtoehto n. 5-10 vuoden ajalle? Sähköauto ei latauspaikan puutteen vuoksi ole vaihtoehto.
Mulla ollut kaasuauto nyt kohta 7 vuotta. Sinä aikana polttoainekulut olleet melko mitättömät useimpiin muihin polttoaineisiin verrattuna. Kilo kaasua maksaa sen n. 1,7€/kg, joka taitaa litroiksi käännettynä olla jotain 1,10€/l. Toki käyttövoimaveroa joutuu maksamaa parisataa vuodessa, mutta se on äkkiä kuoletettu tuolla halvalla polttoaineella. Itselläni VW, jossa kiinteä huoltoväli 1v./15tkm, mutta konsernin TSI-mottorit vain hyötyvät tiheästä öljynvaihtovälistä, eikä tarvitse käyttää kalliimpia LL-öljyjä. Oma onni on siinä, että ison osan huolloista voin tehdä itse, joten tuo öljynvaihto ei tule paljoa kustantamaan, käytännössä yhden 4l kannun ja ö-suodattimen verran.

Isompia murheita ei ole tekniikan suhteen ollut. Toisena omistusvuotena kaasupuoli vähän nikotteli, kun yhden pullon magneettiventtiili nikotteli, mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Ja kun toisinaan muistaa myös sen muutaman kymmenen kilometriä ajaa myös bensalla, niin ei bensa vanhene tankkiin ja tule suutinongelmia.

Toistaiseksi tankkausverkosto on vain täydentynyt koko ajan, vaikka ei tietysti samalla tahdilla kuin joskus 2010-luvun jälkipuoliskolla. Asemia on E-Suomessa riittävän taajaan pääsääntöisesti ja pohjoisempaankin on tullut koko ajan lisää. Oikeastaan arjen kannalta relevantein seikka on se, missä se kotiosoitetta lähin asema on. Jos se ei osu ollenkaan matkan varrelle ja sinne pitää aina erikseen lähteä, eikä se ole lähellä, niin sitten se voi käydä työlääksi omistaa kaasuauto. Muutoin ihan hyvä valinta.

Jälleenmyyntiarvolla en ole jaksanut stressata, eikä niitä ilmaiseksi saa nytkään. Isoin harmi on se, ettei uusia enää saa, vaan uusimmat vuosimallit lienevät kenties vielä tämän vuoden mallisarjaa (esim. Octavia), mutta uusia ei tule.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 144
Auto- ja öljyteollisuus on kyllä todella tehokkaasti lobannut täyssähköjä, kun kaasuautojen kohtalo ja maine on mitä on. Kaasuautoksi saa kuitenkin lähes millaisen auton hyvänsä, ja juurikin tuossa 100-150tkm paikkeilla heti tehdastakuun päättymisen jälkeen kun tekee konversion niin se on kaikkein taloudellisinta. On se kumma ettei tämä kotimainen energiamuoto käy päättäjille, kai se on kun niiden autojen kate on paljon pienempi eikä ne ole niin seksikkäitä kuin sähköautot.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 058
Auto- ja öljyteollisuus on kyllä todella tehokkaasti lobannut täyssähköjä, kun kaasuautojen kohtalo ja maine on mitä on. Kaasuautoksi saa kuitenkin lähes millaisen auton hyvänsä, ja juurikin tuossa 100-150tkm paikkeilla heti tehdastakuun päättymisen jälkeen kun tekee konversion niin se on kaikkein taloudellisinta. On se kumma ettei tämä kotimainen energiamuoto käy päättäjille, kai se on kun niiden autojen kate on paljon pienempi eikä ne ole niin seksikkäitä kuin sähköautot.
Noita konversioita ei voi tehokkaasti ja/tai taloudellisesti tehdä ihan mihin tahansa autoon, vaikka rajattaisiin muutos alun perin bensakäyttöiseen moottoriin. Nimittäin useimmat suoraruiskutusautot tulevat konversion jälkeenkin kuluttamaan bensaa, vaikka auto "pääasiassa" kulkisi kaasulla. Ilmeisesti bensaa saattaa kulua jopa 25 % alkuperäisestä, joka nyt ainakin nakertaa homman kannattavuutta. Lisäksi konversion myötä joudut maksamaan myös käyttövoimaveroa, joka yhdistettynä tuohon bensankulutukseen entisestään nakertaa homman mielekkyyttä, vaikkakaan ei välttämättä sitä kannattomaksi tee.

Itse mietin ihan tosissani jonkun mielenkiintoisen auton (jossa joku V8, V10 tai V12) kovertoimista kaasulle, mutta meinasi tulla ylivoimaiseksi löytää muunnossarjaa, joka noihin ylipäätään sopii, konversio ei maksa 10t€ ja lopputulos ei ole vain marginaalisesti parempi kuin ilman muutosta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
390
Auto- ja öljyteollisuus on kyllä todella tehokkaasti lobannut täyssähköjä, kun kaasuautojen kohtalo ja maine on mitä on. Kaasuautoksi saa kuitenkin lähes millaisen auton hyvänsä, ja juurikin tuossa 100-150tkm paikkeilla heti tehdastakuun päättymisen jälkeen kun tekee konversion niin se on kaikkein taloudellisinta. On se kumma ettei tämä kotimainen energiamuoto käy päättäjille, kai se on kun niiden autojen kate on paljon pienempi eikä ne ole niin seksikkäitä kuin sähköautot.
Öljyteollisuus ei kyllä lobbaa sähköjä vaan koko ajan pitää yllä huhuja sähköautoilun takapakeista. Kyse ei ole myöskään lobbauksesta vaan tekniikan ylivoimaisuudesta.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 720
Meinasinkin sanoa että pääsääntöisesti auto ja öljyteollisuus ovat hanakasti vastaan mitään muutoksia. Vielä että lobbaisivat sen puolesta että ei poltettaisi edes kaasua vaan ajettaisiin sähköllä?

Juu ei kyllä ne lobbauseurot käytetään vaihtoehtoisia käyttövoimia vastaan.

Sen aikoinaan kyllä huomasin että autoteollisuus ei ole kaasusta innostunut, kun ovat aika surkeita malleja tarjonneet kaasusäiliöllä.

Mutta se ei tule enää olemaan merkittävä tekijä henkilöautomaailmassa. Kaasu menee vedyn kanssa samaan että ehkä teollisuus ja raskas liikenne ottavat niistä kopin. Laivaaliikenne siirtyy kokoajan enemmän LNG:n käyttöön.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
646
Auto- ja öljyteollisuus on kyllä todella tehokkaasti lobannut täyssähköjä, kun kaasuautojen kohtalo ja maine on mitä on. Kaasuautoksi saa kuitenkin lähes millaisen auton hyvänsä, ja juurikin tuossa 100-150tkm paikkeilla heti tehdastakuun päättymisen jälkeen kun tekee konversion niin se on kaikkein taloudellisinta. On se kumma ettei tämä kotimainen energiamuoto käy päättäjille, kai se on kun niiden autojen kate on paljon pienempi eikä ne ole niin seksikkäitä kuin sähköautot.
Kaasuautot kaatui siihen, että niistä ei ikinä tehty explisiittisesti BIOkaasuautoja. Niin kauan kun niihin voi tankata yhtä lailla maakaaasua, kaasuautojen laskeminen "kotimisaista päästötöntä" energiaa käyttäviksi oli vähän itsepetosta. Yhtä lailla voisi lobata diesel-autoa kun niitäkin voi tankata kotimaisella biodieselillä.

Eikä tilanne ole ehkä edes menetetty. Päätetään ettei kaasuasemilla myydä kuin biokaasua, ja kok-pers hallitus neuvottelee EU:lta että kaasuatot suomeen lasketaan nollapäästöisiksi. Autonvalmistajat rupee riemusta kiljuen tarjoamaan kaasuautoja suomen markkinoille, koska siten pääsee paljon halvemmalla päästörajavaatimuksiin kuin sähköautoja valmistamalla... Mutta se tosiaan vaatii että kaasuautoilijat (ja sellaisiksi haluavat) rupeavat oikeasti ajamaan asiaansa. Tällä hetkellä näyttää siltä että mielummin uhriudutaan eikä edes yritetetä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 848
On se kumma ettei tämä kotimainen energiamuoto käy päättäjille, kai se on kun niiden autojen kate on paljon pienempi eikä ne ole niin seksikkäitä kuin sähköautot.
Likenteen, henkilöauto liikenteen osalta kaasu sai loppu sinetin putinin sekoilujen jälkeen, tosin oli jo sitä ennen ns taputeltu, akkusähkö kisassa ei pärjännyt. Kaasuautoilla oli se aikansa, vuosituhannen alussa olisi pitänyt teollisuuden ja poltiikan sitä vauhdittaa. mutte se meni.

Puhdas synteettinen kaasu ei ole halpaa, biokaasua rajallisesti, niin ne pärjää paremmin siellä missä kaasuakäytetään nyt, ja tai on kilpailukykyinen. Henkiöauto puolella akkusähkö on vahvoilla
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
1 058
Kaasuautot kaatui siihen, että niistä ei ikinä tehty explisiittisesti BIOkaasuautoja. Niin kauan kun niihin voi tankata yhtä lailla maakaaasua, kaasuautojen laskeminen "kotimisaista päästötöntä" energiaa käyttäviksi oli vähän itsepetosta. Yhtä lailla voisi lobata diesel-autoa kun niitäkin voi tankata kotimaisella biodieselillä.

Eikä tilanne ole ehkä edes menetetty. Päätetään ettei kaasuasemilla myydä kuin biokaasua, ja kok-pers hallitus neuvottelee EU:lta että kaasuatot suomeen lasketaan nollapäästöisiksi. Autonvalmistajat rupee riemusta kiljuen tarjoamaan kaasuautoja suomen markkinoille, koska siten pääsee paljon halvemmalla päästörajavaatimuksiin kuin sähköautoja valmistamalla... Mutta se tosiaan vaatii että kaasuautoilijat (ja sellaisiksi haluavat) rupeavat oikeasti ajamaan asiaansa. Tällä hetkellä näyttää siltä että mielummin uhriudutaan eikä edes yritetetä.
Osittain tämä on jo toteutumassa, sillä Gasum tiedotti alkuviikosta, että lopettavat maakaasun myymisen kokonaan ja jatkossa asemilta voi saada vain ja ainoastaan biokaasua. Varmaan 90 % muista kaasun myyjistä on jo ennestään myynyt pelkkää biokaasua ja Gasum ylivoimaisesti suurimmalla asemaverkostollaan takaa sen, että tuskin juuri kukaan pystyy enää fyysisestikään tankkaamaan maakaasua, vaikka haluaisi.

Osittain kaasuauton käyttövoimaveroa (astui voimaan 2013) perusteltiin sillä, että autoilijat saattavat käyttää polttoaineena fossiilista maakaasua. Näin varmasti aikansa olikin, sillä ennen Venäjän hyökkäyssotaa Ukrainaan, oli maakaasu edullisempaa (joskin pääosin nimellisesti) kuin biokaasu, mutta kummasti ihmiset sen maakaasun mieluummin valitsivat, vaikka hintaero oli hyvin pieni biokaasuun verrattuna. Itse en ole koskaan tankannut maakaasua, ainakaan jos kyse on siitä, että mitä nappia painoin siellä asemalla. Se kaasu itsessään toki siellä asemalla ei tullut kahdesta eri säiliöstä, mutta biokaasun valitsemalla se eräällä tavalla velvoitti Gasumia tuottamaan tai ostamaan biokaasua vastaavasti.

Mutta suomalainen automarkkina on niin pieni, ettei täkälaisillä ratkaisuilla ole juurikaan vaikutusta maailmalla. Ihan ymmärrettävä syy on siinä, ettei esim. Saksassa ole juurikaan biokaasun tuotantoa tai sitä tuskin pystytään skaalaamaan samaan mittakaavaan kuin miten se Suomessa onnistuu. Näin ollen pienen automarkkinan vuoksi kaasuun ei niin merkittävästi panosteta.

Sinänsähän kaasu on bensaa parempi polttoaine myös taloudellisuuden ja tehokkuuden näkökulmasta. Oikeastaan isoin haaste kaasuautoissa on se, että ne on speksattu toimimaan myös bensalla, joka pakottaa rakentamaan tekniikan "vähemmän edistyneeksi", kuin sellainen moottori, joka toimisi pelkällä kaasulla. Esim. moottorin puristuspaineita voitaisiin pelkällä kaasulla reilusti korottaa.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 720
Jos niistä kaasuautoista poistaa bensatankin, niin alkaa yhtäkkiä olla tankkauspaikat harvassa -> ei uskalleta ostaa.

Vähän sama kuin sähköautoilla oli 10 vuotta sitten, paitsi että sähkölinjat olivat jo olemassa, tarvitsee vain "päätelaitteen" ja niitä nyt löytyykin pohjoisinta lappia myöden. Ja on aina löytynyt jos oikein hidas lataus kelpaa. Kaasulla ei tätä vaihtoehtoa ole lainkaan.

Valtakunnallista kaasuverkostoa kun ei ole olemassa, sama ongelma kuin vedyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 616
Viestejä
4 336 163
Jäsenet
72 248
Uusin jäsen
Tumpel0

Hinta.fi

Ylös Bottom