Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 724
Testerillä jarrun saa auki kosketusnäyttöä tökkäämällä. Ilman testeriä joutuu kuusiokoloavaimella kiertämään jarrun auki. Testerillä menee muutama sekunti, ilman testeriä menee muutama minuutti.
Tai sitten vaan sähkömoottorin liitäntään vaan suoraan johdon kanssa sähköä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 050
Se on aika älytöntä että tuolla ajellaan etenkin kaupungeissa päästömanipoloiduilla ajoneuvoilla, se ei ole kenenkään ihmisoikeus tuprutella savuja toisia päin, ja on hyvin erikoista että olemme tällaisessa tilanteessa. Jos polttomoottorit keksittäisiin vasta nyt, en usko että niitä saisi käyttää näin vapaasti.
Juuri Turussa käyneenä tuli huomattua, että siellä oli varmaan 90% autoista dieseleitä ja jatkuvasti kärysi diesel nenässä. Todella epämiellyttävää ja samalla todella epäterveellistä. Rupesin kanssa miettimään, että kohta alkaisi suomessakin aika olemaan kypsä sille, että näissä 5-7 suurimmassa kaupungissa voitaisiin ruveta polttomoottoreilla ajo kieltää kokonaan kaupunkialueella. Tähän toki tulee menemään varmasti vielä vuosia.

Julkinen liikenne sähköistyy toki jo nyt, kun edes vähän pienemmät kaupungit eivät anna kuljetusliikkeiden osallistua edes kilpailutukseen muilla kuin sähköbusseilla.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Näinhän se on. Joka tapauksessa se tulee kokonaisuudessaan halvemmaksi, jos otetaan hankintahinta myös huomioon. Ja saatavuus. Esim. vetoautoksi sopivia isoja maastureita isolla bensakoneella ei ylipäätään pahemmin ole bensana meillä tarjolla. Bensapelit sitten maksavat mansikoita, koska päästöpohjainen verotus.
Ilmeisesti uusita puhe, löysin kyllä esimerkin, mutta pienessä haussa bensakoneelliset oli myös halvempia. Tai siis nykyää kyse siitä että lataushybridinä valmistajalla ei välttämättä Dieseliä, ja jos onkin, niin ei sekään valttämättä halvempi.

Volvo kai luopunut kokonaan dieselistä
Pyysit esimerkkejä ja annoin yhden esimerkin pienemmästä paikasta. Mitäs luulet, että miten näissä isommissa kaupungeissa menee kilpailutukset?
Nykyään kasvukeskusten nurkilla julkisenpuolen tilaama joukko liikenne on sen keskuskunnan ympärille rakenenttu, ilmeisesti Ikaalisilla on omansa, en nyt löytänyt nopeasti mitään tarjouspyyntöä, ihan mielenkiinnosta, jos heittää linkkiä niin voisi katsoa.

Mutta nämä isot julkisenpuolen rahoittamat bussi joukkoliikenne yhteisöt ovat aloitelleet sähköistymistä uusissa tarjoukskierroksissa, mutta ei vielä pelkkää sähkö, mutta tavoiteita asettaneet.

Tietävästi jos kilpailutuksessa on ollut sopivia reittejä, niin ilman sähkö vaatimustakin on tullut sähköllä ajettavia tarjouksia. Viimevuodet ovat toki tuoneet ongelmia, riskejä, ja yksi ongelma on se että kaikilla liikennöitsijöillä ei ole kykyä tarjota sähköistäversiota.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
837
Eniten DIY:tä tehtäneen tonnin-kahden-kolmen autoille... ja sellaisen tapauksessa nelinumeroinen lasku yhden vian korjauksesta on monasti liikaa. Tuon hintaluokan dieselit kun on sen verran ajettuja, että seuraava vika (investointikohde) vaanii nurkan takana, ellei jo ole tiedossakin.
...
Ei voi vain toimia kuten yli 20 vuotta vanhan Fordin kanssa, että luetaan ykkössylinterin käyntihäiriön vikakoodi, vaihdetaan puolajakaja, nollataan vikakoodi ja nautitaan moottorin kehräyksestä ja vikavalottomasta kojetaulusta.
Vanhempien autojen tekniikka on yksinkertaisempaa. Se on ihan hyvä syy pitää pitää niitä liikennekunnossa vaikka ei välttämättä aina vaikuttaisikaan kannattavalta. Vaikka auton markkina-arvo olisi nolla, niin jos se pysyy soivana pelinä keskimäärin alle 1 k€ kuluilla vuodessa, niin satunnaisia isompiakin laskuja on mielekästä maksaa. Ei toki sellaista, että toimintatonneja alkaisi mennä kiihtyvällä vauhdilla.

Tässä on hyvä muistaa, että bensa-autot monimutkaistuivat jo 90-luvulla mutta dieseleissä esim. suoraruiskut korkeapaineongelmineen enemmän vasta vuosituhannen vaihteessa. Hiukkasloukut tulivat käytännössä pakollisiksi kai Euro5 myötä 2009 alkaen, joskin moneen autoon niitä asennettiin jo aiemmin. Euro6 ja Adblue tulivat n. 2015. Ehkä sweet-spotit käytettyjen modernien dieselien markkinoilla on ennen 2009 ja ennen 2015?

Juuri Turussa käyneenä tuli huomattua, että siellä oli varmaan 90% autoista dieseleitä ja jatkuvasti kärysi diesel nenässä. Todella epämiellyttävää ja samalla todella epäterveellistä.
Aika herkkä nenä. Mistä tiedät, että se oli epäterveellistä eikä vain epämiellyttävää?

Julkinen liikenne sähköistyy toki jo nyt, kun edes vähän pienemmät kaupungit eivät anna kuljetusliikkeiden osallistua edes kilpailutukseen muilla kuin sähköbusseilla.
Mitähän tämä mahtaa vaikuttaa veronmaksajille aiheutuviin kustannuksiin? Saisiko joukkoliikenteen järjestettyä edullisemmin ilman vaatimuksia sähköstä?

Siltikin pitäisin noita tuoreita dieseleitä ihan hyvinä vehkeinä. Ei ole esim. edellisen generaation jakoketjuongelmia eikä myöskään moni merkki enää harjoittele uusien päästölaitteiston kanssa.
Aivan uusimmissa vain tuppaa olemaan dieselin rinnalla kevythybridilaitteisto. Kuinkahan ongelmaton se mahtaa olla?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Mitähän tämä mahtaa vaikuttaa veronmaksajille aiheutuviin kustannuksiin? Saisiko joukkoliikenteen järjestettyä edullisemmin ilman vaatimuksia sähköstä?
Taajama(läho) joukkoliikenteessä sähkö on varsin kilpailukykyinen, siis pärjännyt jo kilpailutuksissa missä edellytykset sähköllä ajamiseen, mutta ei vaatimus. Ongelma on enemmän siinä että sähköistyminen keskittää entisestään tarjontaa, se vaatii paaaomia enemmän. Jos liikennöitsiä vastaa latausinfrasta, niin se lisää entisestään eri toimijoiden välistä kykyä osallistua kilpailutuksiin.

Taksiliikenne on sähköistynyt ihan markkinaehtoisesti, siellä yksityisautoiluun verrattuna katsotaan muutaman vuoden päähän, eli lyhytaikaisilla polttoainehinnoilla isompi merkitys, ei sillä mitä kolmenvuoden päästä ehkä. (no ei ne bussi firmatkaan katso sopimuskautta pidemmälle, ja jos on polttoaine indexiin sidottu, niin jos ei mankalasähköä, niin riski lähinnä sähkönhinta.)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
1 050
Mitähän tämä mahtaa vaikuttaa veronmaksajille aiheutuviin kustannuksiin? Saisiko joukkoliikenteen järjestettyä edullisemmin ilman vaatimuksia sähköstä?
Varmasti pamahtaa meidän veronmaksajien niskaan sekin lasku. Mutta eipä haittaa, jos sillä saavutetaan puhtaampi hengitysilma kaupungissa. Näin herkkänenäisenä ainakin toivoisin sitä. Terveellisyydestä en tiedä, mutta melkein maalaisjärjelläkin mietittynä se diesel nenässä ei ainakaan edistä terveyttä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Varmasti pamahtaa meidän veronmaksajien niskaan sekin lasku. Mutta eipä haittaa, jos sillä saavutetaan puhtaampi hengitysilma kaupungissa. Näin herkkänenäisenä ainakin toivoisin sitä. Terveellisyydestä en tiedä, mutta melkein maalaisjärjelläkin mietittynä se diesel nenässä ei ainakaan edistä terveyttä.
Haju kai aika pienen piirin ongelma, ja ehkä enemmänkin työpaikka/työpiste ongelma. Terveys ongelma (lähipäästöissä) mieltänyt enemmän hiukkaspäästöihin, joita on todella isosti taklattu näillä päästörajoilla (*. Seuraava etappi alkaa olemaan jos sitten voimalinja riippumaton.


(*
Bensakoneet alkoi negatiivisessa mielessä kuroamaan dieselien etumatkaan.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 855
Sähköbussi maksaa kaksi kertaa dieselbussin verran ja polttoainesäästöillä kuolettaa eron n. 10 vuodessa. En tiedä säästääkö miten elinkaaren aikana. Todennäköisesti jonkin verran plus imago ja puhtaampi ilma.
 
Liittynyt
03.06.2022
Viestejä
837
Sähköbussi maksaa kaksi kertaa dieselbussin verran ja polttoainesäästöillä kuolettaa eron n. 10 vuodessa. En tiedä säästääkö miten elinkaaren aikana. Todennäköisesti jonkin verran plus imago ja puhtaampi ilma.
Tässä varmaan oletetaan, että bussin akustoa ei tarvitse isommin uusia 10 vuoden aikana vai onko laskelmaan budjetoitu akuston uusimisia?

Jos bussin akku ajetaan päivittäin kerran täydestä tyhjäksi, tulee syklejä 10 vuodessa yli 3000, mikä on aika paljon.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Sähköbussi maksaa kaksi kertaa dieselbussin verran ja polttoainesäästöillä kuolettaa eron n. 10 vuodessa. En tiedä säästääkö miten elinkaaren aikana. Todennäköisesti jonkin verran plus imago ja puhtaampi ilma.
Putinin sekoilut on sekoittaneet myös tätä toimia-alaa.
Mutta jos linjat sopivia niin liikennöitsijät laskivat että sähköbussi tulee edullisemmaksi, eli sillä osa yhtiöistä pystyivät tarjoamaan osan linjoista edullisemmin, vs polttis. Osa jopa laski että autoja tarvitaan useampi, eli kannatti ostaa useampi sähköbussi, vs diesel. Jos tarjouspyyntö oli voimalinja neutraali, niin sitten miettivät mikä määrä on sopiva, eli jos mahkuja ajaa myös dieselillä, niin sähköautomäärä laskettu sen mukaan että niillä iso käyttöaste.

Isompi pääoman tarve, niin sitä heiluttelee korot, ja eri tarjoajien kohdalla se mitä latausinfra investoinnit vaatii. Eli tässä ne perheyritykset heikossa asemassa, ja taasen isojen pääomien (rahastot, ym) vahvoja, latausinfarainvestoinnit on pitkän tähtäimet kilpailukyky investointeja).

Linja-autossa akkukustannukset näyttelee omaa roolian, ja siellä ajoneuvo(bussi) markkinoilla on omaa väreilyään, ei sattumaa että mistä päin ne sähkisbbussit tulleet. Valmistaja/maahantuoja riski, vaikka soppari olisi hyvä, mutta jos sonta osuu tuulettimeen, niin pystyykö myyjä vastaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 855
Tässä varmaan oletetaan, että bussin akustoa ei tarvitse isommin uusia 10 vuoden aikana vai onko laskelmaan budjetoitu akuston uusimisia?

Jos bussin akku ajetaan päivittäin kerran täydestä tyhjäksi, tulee syklejä 10 vuodessa yli 3000, mikä on aika paljon.
Akut maksavat uuden dieselbussin verran, eli eipä niitä vaihdella huvikseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 646
Akut maksavat uuden dieselbussin verran, eli eipä niitä vaihdella huvikseen.
Lähiliikenteen sähkisbussin ? Mikä lähteenä ?

Mutta oli hinta alle satkun tai ei, niin sillä muulla autolla pitäisi olla vielä elinkaarta jäljelle että isoja kalliita remppoja tehdään. Tilaajien kalustovaatimukset olleet aika tiukkoja, tosin jos ei suoranaista ikärajausta, niin sähkisbussi sinänsä voisi olla pitkäaikäinen. Diesel puolelle päästövaatimukset jo asettannut rajat käyttöön
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
633
Sähköbussit valtaa markkinoita myös kehitysmaissa, joissa vihreys ja Imago-asiat on vähemmän tapetilla. Kaupunki liikenteessä ovat siis todistettavasti kilpailukykyisiä jo pelkän hinnan perusteella.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 601
Viestejä
4 315 782
Jäsenet
72 079
Uusin jäsen
Staropramen

Hinta.fi

Ylös Bottom