Jagged Alliance 3 (PC)

just olin aikeissa linkittää tuon ign arvostelun, mut olikin jo täällä.

Vaikuttaa lupaavalta
 
Jos ei halua Steamin hintaa maksaa niin Gaming Dragonsilla 24e. :smoke:
Ja on ihan legit.
 
Jos ei halua Steamin hintaa maksaa niin Gaming Dragonsilla 24e. :smoke:
Ja on ihan legit.

Nyky hinnoilla tuo steamin alle 35€ on sopuhinta, varsinkin jos vielä noin 40-60h löytyy kampanjalle mittaa.
Lisäksi voisin kuvitella, että kun merc:ien määrä on runsas, uudelleenpeluu-arvoakin on jonkin verran
 
Steamin keskusteluissa joku joka oli päässy pelaamaan totes että JA3 ei ole mekaniikoiltaan JA, vaan enemmän XCOM.
Kelpaa mulle. :hungry:

TLDR: JA3 is a really good, really solid game that I am sure a lot of people will really love. Honestly, I'll love it as I love XCOM. But, it is not a JA game mechanically, it plays identically to XCOM. That includes the "run into cover on ambush" phase XCOM has, not being able to start turns when you want from realtime mode, ambushes not working as you'd expect from JA (but working as you'd expect if you expected XCOM) and the XCOM tool bar, XCOM style abilities, the works.

I've got a campaign of the game up on my channel, in 4k (once youtube has processed it) which you can find here if you are interested:
 
Steamin keskusteluissa joku joka oli päässy pelaamaan totes että JA3 ei ole mekaniikoiltaan JA, vaan enemmän XCOM.
Kelpaa mulle. :hungry:
Tekijät itse sanoivat etteivät tee XCOM tyylistä, mutta ilmeisesti joku on sitä mieltä.
En ole halunnut kauheasti katsoa videoita, lähinnä lukenut dev diaryt. Perhana ku on menoo pe-la...
 
JA mekaniikat, tietty määrä action pointseja per vuoro, jonka aikana voi tehdä mitä huvittaa, tai useampia toimintoja, esim monta laukausta samalla vuorolla.
XCOM mekaniikat taas voit tehdä käytännössä 1 toiminnon per vuoro, tai lyhyt liikkuminen ja ampuminen(kranu heitto tms), tai 2 liikkumista, tai esim pitkä juoksu

Molemmat on ihan ok ja molemmista peleistä tykkään, JA mekaniikat on monipuolisemmat, mutta XCOM tuntuu nykyaikaisemmalta ja nopeammalta ja sujuvammalta. XCOM:ssa on kuitenkin skillejä abilityjä ja muuta jolla periaattessa voi nostaa toimintoja per vuoro. toivottavasti XCOM 3 tulee myös joskus
 
JA mekaniikat, tietty määrä action pointseja per vuoro, jonka aikana voi tehdä mitä huvittaa, tai useampia toimintoja, esim monta laukausta samalla vuorolla.
XCOM mekaniikat taas voit tehdä käytännössä 1 toiminnon per vuoro, tai lyhyt liikkuminen ja ampuminen(kranu heitto tms), tai 2 liikkumista, tai esim pitkä juoksu

Molemmat on ihan ok ja molemmista peleistä tykkään, JA mekaniikat on monipuolisemmat, mutta XCOM tuntuu nykyaikaisemmalta ja nopeammalta ja sujuvammalta. XCOM:ssa on kuitenkin skillejä abilityjä ja muuta jolla periaattessa voi nostaa toimintoja per vuoro. toivottavasti XCOM 3 tulee myös joskus

Eikös tämä ole nimenomaan 2 action pointtia per vuoro ala XCOM eikä kuten JA2 esim. oli?
 
Joo nimenomaan, saatoin kirjoittaa vähän sekavasti, mutta JA2 ja XCOM2 on todellakin ihan erilaiset vuoropohjaiset mekaniikat, kummatkin ihan hyviä, mutta noi XCOM on modernimmat omasta mielestä, mutta ei niin monipuoliset kuin JA.

Tossa kokeilin vanhaa asennusta JA2 ja v1.13 modia, onhan se sprite grafiikka vanhanaikaista ja muutenkin aika on ajanut ton oh. oon ton kyllä pelannut useamman kerran läpi, mutta siitä taitaa olla yli 10v, ei tota enää jaksanu, paljon myös uusia juttuja vrt alkupuolen v1.13 releaset niin ei tosta tullu oikein mitään. Ihan hyväkin jos tohon JA3 tulisi kunnon uudistuksia. Hyvä esimerkki on tuo xcom 2 ja sen lisäri on aivan loistava, pelkään kyllä etttä tästä pelistä ei niin hyvää tule.
 
Eikös tämä ole nimenomaan 2 action pointtia per vuoro ala XCOM eikä kuten JA2 esim. oli?
Action pointeilla mennään tässä, ja hyvä niin.

All actions that a character takes during their team’s turn are limited by their available number of Action Points (AP). A simple action like crouching may cost only a single Action Point, while a more time-consuming action like a carefully aimed attack with a rocket launcher may consume most of the characters’ AP for the turn. Attack actions may be modified by spending additional AP to aim more carefully, increasing the chance to hit precisely with the net benefit from Aiming also depending on the weapon and the character stats.
 
Ai että. JA:n lisäksi tulee hyvät muistot Rising Storm peleistä. Ei useampi sata tuntia riitä mitä kaikkinensa käyttänyt uudelleen pelailuihin teininä.
 
Pitihän tää sitten ostaa, toivottavasti on hyvä. on tässä sentään 2h aikaa "testailla". Ei anttanut asentaa vielä mutta kohta pitäs lähtee tulille.. :)
 
Joku latausystävällinen demo olisi kyllä kiva. Kertokaa pelin omistajat pelin ongelmat, kunhan saatte testattua. Ilmeisesti käyttöliittymä ei ole ihan paras mahdollinen, mutta tuota varmaan fiksaillaan päivityksissä.
 
Yksi asia mikä vähän harmittaa nyt nopealla testauksella, että ei voi lootata jokaista tapettua vihollista minkä listii.
 
Ihan ok vaikuttaa näin vajaan tunnin pelaamisen jälkeen. ei ihmeempiä bugeja, paljon eri keybindejä, sama oli aikanaan JA2, noita vähän joutuu hakeen.
Vaikuttaa ihan kelvolta JA peliltä. Otin helpoimman vaikeustason ja tuntuu olevan liian helppo, tuota ei taida pystyä vaihtaan kesken, no mennään tällä eteenpäin. merccejä ei ole paljoa, mutta varmaan tulee lisää ja noitahan varmaan modaajatkin voi myöhemmin lisätä.
Olisin ehkä vähän enemmän customoitavuutta omalle ukkelille kaivannut
 
Viimeksi muokattu:
Ihan ok vaikuttaa näin vajaan tunnin pelaamisen jälkeen. ei ihmeempiä bugeja, paljon eri keybindejä, sama oli aikanaan JA2, noita vähän joutuu hakeen.
Vaikuttaa ihan kelvolta JA peliltä. Otin helpoimman vaikeustason ja tuntuu olevan liian helppo, tuota ei taida pystyä vaihtaan kesken, no mennään tällä eteenpäin. merccejä ei ole paljoa, mutta varmaan tulee lisää ja noitahan varmaan modaajatkin voi myöhemmin lisätä.
Olisin ehkä vähän enemmän customoitavuutta omalle ukkelille kaivannut

Onhan noita mercejä jo 36 AIMissa ja oma ukko päälle. Paljon vanhoja tuttuja löytyy (mm. oma suosikki Ivan).

Kolmisen tuntia peliä takana ja kovalta vaikuttaa! Nyt muistan miksi aiempia tuli tahkottua satoja tunteja. :kippis:
 
Yksi asia mikä vähän harmittaa nyt nopealla testauksella, että ei voi lootata jokaista tapettua vihollista minkä listii.
Tämä ihmetyttää itseänikin. Sen lisäksi kartat tuntuvat vähän turhankin tyhjältä, mutta ehkä se tästä alkuosan jälkeen lähtee.
 
Mixed-revikat Steamissa. Odotellaas vielä ainakin ekaan pätsiin, mm. moninpelin kanssa monilla ollu ongelmia.
 
Pitääkin ottaa tämä kokeiluun. Sarjan aiempia osia olen joskus pelannut. Genren oma ikisuosikki on tietenkin Laser Squad.
 
Mixed-revikat Steamissa. Odotellaas vielä ainakin ekaan pätsiin, mm. moninpelin kanssa monilla ollu ongelmia.

Nämäpä taitaa olla jo korjattu:
We are aware of some issues with the Multiplayer of Jagged Alliance 3. Steam invites and join by code has been hotfixed on the server-side already. There might still be occasional errors, but retrying will solve the issue. Please make sure to relaunch the game to grab it.
 
Outoa stutterointia aina kun kameraa pyörittää. Ei se kyllä tälläisessä pelissä mitään haittaa. Luulisi että 3080 ja 5800x3D riittäisi. Muuten ei mitään ongelmia tullut vielä vastaan.
 
Ei oo mitään performance ongelmaa, mutta kone on aika tykki. Kyllä tää on loistava peli, ei nyt mikään huippu, mutta ihan JA2 tasoa omasta mielestä, uudistettu ja ehkä simppelimpi, hieman vielä opettelemista perkeissä, abilityissä yms.

Tuo on huono kun ei näe osumaprosenttia, tuossa muutaman kerran Ice juoksi ihan vihun viereen 1m päähän eikä osunu rintään vaikka 2 vuoroa siihen tuhlasin, sitten vihu ampuu 10 laukauksen burstin. vaikeustaso nousee näköjään muutaman sektorin jälkeen, ihan hyvä näin. Alottelin omalla IMP:llä, ice, buns ja raven, otin yhen lisäå, mutta joutuu icestä kohta luopuun kun rahat loppuu, en löytäny vielä miten aseita voi myydä niitä on aika paljon jo. Väliin joku huomaa maassa jotain herbs tai muuta mutta sitä ei nää näytöllä, jouituu hiiren kursorin kans ettimään tyhmästi.. kait tohon joku indikaattorikin pitäs vissiin olla??

Sanosin 8/10, hyvä peli on, bugeja ei oo löytyny vielä, vähän kova startti kun melkoinen opetteleminen ja tutoriaali ei ole kummoinen
 
Eihän tässä voi muuta sanoa, kuin voi rähmä kun ei ole Macille. En montaa peliä enää pelaile, mutta tämän voisin ostaa. Windows kone on vain liian hidas tälle.
 
Väliin joku huomaa maassa jotain herbs tai muuta mutta sitä ei nää näytöllä, jouituu hiiren kursorin kans ettimään tyhmästi.. kait tohon joku indikaattorikin pitäs vissiin olla??

Vasen alt näyttää kaiken mitä voit klikkailla.
 
...

Tuo on huono kun ei näe osumaprosenttia, tuossa muutaman kerran Ice juoksi ihan vihun viereen 1m päähän eikä osunu rintään vaikka 2 vuoroa siihen tuhlasin, sitten vihu ampuu 10 laukauksen burstin.
...
Steam workshopista löytyy modi jolla osumaprosentit saa näkyviin. Kehittäjien itsensä tekemä modi. Ekoissa alpha pelivideoissahan prosentit olivat vielä näkyvissä, mutta tekivät jossain vaiheessa valinnan, että ilman prosentteja on "oikea" tapa pelata
 
Steam workshopista löytyy modi jolla osumaprosentit saa näkyviin. Kehittäjien itsensä tekemä modi. Ekoissa alpha pelivideoissahan prosentit olivat vielä näkyvissä, mutta tekivät jossain vaiheessa valinnan, että ilman prosentteja on "oikea" tapa pelata
En löydä steam workshoppia mistään, oon kyllä xcom2 ottanu sieltä modeja, eikun ei mitään löyty se.
 
Eilen tuli mätettyä kahdeksan tuntia tätä. Aik kului kuin siivillä eikä meinannut malttaa millään lopettaa. Paras vuoropohjainen peli sitten Silent Stormin. :kippis:

Pari arviota tullut lisää:

Steamin arviot tällä hetkellä Mostly positive.
 
Eihän tässä voi muuta sanoa, kuin voi rähmä kun ei ole Macille. En montaa peliä enää pelaile, mutta tämän voisin ostaa. Windows kone on vain liian hidas tälle.

Samaa harmittelen itsekkin. On mulla HTPC:kin mallia ei yhtään liikkuvaa osaa,mutta sillä ei ole aikoihin tehtyä muuta kuin pyörittettyä Roon serveriä ja otettu satunnainen erä Noitaa tai Cogmindia yms. yhtä raskaita pelejä :D
Tuskin jaksaa integroitu näyttis tätä pyörittää…
 
Paras vuoropohjainen peli sitten Silent Stormin.
SS oli se WW2-peli? Pitäisi ottaa uudelleen ajoon se. Muistan että sitä kovasti hehkutettiin, mutta itsellä se ei jostain syystä silloin aikoinaan oikein lähtenyt. Syytä en muista, mutta jotenkin tuo sota-teema ei ainakaan ollut läheskään niin mielenkiintoinen kuin ryhmä kovia jätkiä viidakossa. Olisikohan ollut myös että pelin hahmot olivat sen verran geneerisiä, ettei niihin syntynyt samalla lailla tunnesidettä kuin JA-peleissä?
 
Paras vuoropohjainen peli sitten Silent Stormin
Silent Stormissa oli ihan loistava se suomalainen sotilas, joka oli varustettu oletuksena Suomi konepistoolilla ja puukolla. Vai olikohan tuo siinä jatko-osassa. Väänsi suomenkielisiä puheenpätkiä huonolla murteella. Nousee itsellä Ivan:in rinnalle legendaarisuudessa.

JA3 menee hankintaan. Odotellutkin tässä seuraajaa JA2:lle.
 
BIAssa kävi muistaakseni niin, että peli meni vähän mälsäksi kun kaikilla ukoilla oli pitkän kantaman kivääri, sit vaan laitetaan ukot mahalleen makaamaan ja ammuskellaan vihut hengiltä. Onko tässä jollain tapaa tämä asia balansoitu paremmin? Eihän sitä tieten ihan pakko ole tuolleen pelata, mutta tämän tyyppisessä pelissä on vähän vaikea välttää tuollaista "min-maxaamista".
 
No ei ihme jos tuntui vähän stutteroivan kun kääntää kameraa. 3440x1440 ultra grafiikat 3080 ja 5800x3D fps on 40. Laskee jonnekin 36 kun kääntää kameraa. VSYNC oli jäänyt päälle niin ilman sitä jossain 50+ ja dippaa sinne 30+ kun kääntää kameraa mutta enää ei stutteroi. Yllättävän raskas.

Laskin reflectionit mediumille ja otin bloomin pois. Nyt se heiluu jossain 90 tienoilla mikä on ihan riittävä tälläiselle pelille.
 
Nelisen tuntia ennätin pelata ja olin hyvinkin tyytyväinen, kunnes tuli isompi bugi joka näyttäisi estävän etenemisen. Tallennus oli taistelun alussa ja kun latasin sen jatkaakseni niin eipä anna enää kääntää kameraa ja viholliset ei tee vuorollaan mitään. Erehdyin vielä laittamaan "iron man" moden päälle niin ei ole edes muita tallennuksia. Voihan muoviämpäri sentään.
 
Joo tuota stutterointia huomannu kun liikuttaa kameraa.
Tässä noin 9-10h takana. Hyvältä maistuu vielä. Muutama huono juttu, medsit loppu jo ennen ekaa gem mineä ja ukot on jatkuvasti wounded kun ei voi hiilata kuin ajan kanssa, joka on hidasta, ja käytännössä kyllä pakko.
Ammukset on jatkuvasti loppu, nyt vasta saanu lisää kun milita puolustaa ja niiltä jää maahan. parikin kenttää joutun 9mm pistooleilla ja nyrkeillä valloittaan vihujen mg3 armeijaa vastaan, myös armorit tuntuu kestävän vaikka ydinaseen, helposti parikin ak-47 lipasta voi mennä per elite puolustaja jos torsoon tähtäilee. Resursseja tuntuu tulevan avuttoman vähän. Jospa tätä vielä optimoidaan.
Ambush taktiikoita kokeillu, mutta en osaa kunnolla vielä. Pelaan aika lailla "ironman" tyyliesti eli en ota saveja, ellei nyt ihan persiilleen mee.

IMP kun teet ota explosives max, tässä on joka helvetin paikassa miinoja ja pommeja ja ukot on jatkuvasti irtipoikkipalasina ja ed. main. meds puutteen takia niitä ei voi healata.
 
Miten tässä co-op toimii? Voiko kaverin kanssa vetää kamppanjaa alusta loppuun yhdessä jossa molemmat päättää asioista, vai onko kaverin rooli olla lähinnä avustavassa roolissa?
 
Kokeilin nyt aamulla ratkaista tuon kamerabugin, niin lopulta se onnistui. Zoomi toimi niin pääsin vetäytymään lähimmälle kartan reunalle ja tekemään retreatin. Tosin apu ei ollut kovin pitkäikäinen, kun siltä reunalta siirryttiin alueelle missä oli n. 20 vihollista heti vieressä. Tuosta taistelusta tein retreatin takaisin ja kamera toimi nyt normaalisti myös tuolla ongelmallisella kartalla, mutta koska aikaisemman retreatin takia yllätys oli menetetty, niin taistelu oli mahdoton voittaa ja wipehän siitä seurasi. Noh onneksi vasta 4h tähän saveen käytetty, niin ei harmita aloittaa alusta.
 
Miten tässä co-op toimii? Voiko kaverin kanssa vetää kamppanjaa alusta loppuun yhdessä jossa molemmat päättää asioista, vai onko kaverin rooli olla lähinnä avustavassa roolissa?
Pystyy pelaamaan alusta loppuun. Toinen on host ja toinen ns guest.
Molemmat voivat myös jatkaa sitä itsenäisesti (käsittääkseni).
Täältä sitten lisötietoa:
 
Kyllähän tämä maistuu. Pitää vanhan miehen kyllä ensi läpäisy hoitaa vähän helpommalla tasolla, että oppii mekaniikat ensin
 
Onko tukikohta- ja hahmolomakenysväystä paljon?

Eräässä arvostelussa (IGN?) arvostelija oli pelannut viidellä snipulla ja medicillä, joka oli myös hyvä sniputtamaan ja sanoi, ettei kaivannut muunlaisia, esim. lyhyen kantaman melee- tai haulikkotyyppejä, mukaan. Onhan tuo toki pyssytappelussa realistista, mutta väkisinkin rupesin miettimään sujuisiko peli lyhyemmän kantaman tiimillä.
 
Pystyy pelaamaan alusta loppuun. Toinen on host ja toinen ns guest.
Molemmat voivat myös jatkaa sitä itsenäisesti (käsittääkseni).
Täältä sitten lisötietoa:
Ai piru, tuohan kuulostaa mainiolta. Tuli jokin arvostelu luettua ohimennen, missä mainittiin miten pelaajat eivät voi erkaantua toisistaan ja alkoi hälytyskellot soimaan päässä, että onko miten hätäisesti liimatusta co-opista kyse. Ei näköjään ole.

Nyt kieltämättä harmittaa, kun ei tullut ennakkotilattua. Koskaan en ole JA sarjaa ennen pelannut, mutta sen ylä ja alamäet on hyvin tiedossa. Veikkaukseni on, että n. kuukauden päästä tulee ensimmäinen iso päivitys jossa muunmuassa modituki julkaistaan ja samalla lyödään pieni alennus kylkeen. Silloin taidan ostaa talteen.
 
Onko tukikohta- ja hahmolomakenysväystä paljon?

Eräässä arvostelussa (IGN?) arvostelija oli pelannut viidellä snipulla ja medicillä, joka oli myös hyvä sniputtamaan ja sanoi, ettei kaivannut muunlaisia, esim. lyhyen kantaman melee- tai haulikkotyyppejä, mukaan. Onhan tuo toki pyssytappelussa realistista, mutta väkisinkin rupesin miettimään sujuisiko peli lyhyemmän kantaman tiimillä.
Pelkillä lyhyen kantaman kavereilla on aika paljon isompi clusterfuck-riski. Esim. vihollisen kk-ukot on aika inhottavia ilman snipua. Tietty nekin on paras hoitaa kiertämällä sivulle tai taakse, mutta eihän se aina onnistu.
 
Mulla on Ivan nyt MG ukkona ja helpottaa aika paljon, ammuksia alkaa myös olemaan, paitsi 5.56 nato noita ei oo. Lisäksi Vicki mechanic/sniper M24, joita yritän saada asemiin aina.
Pelin mekaniikat kaipaa kyllä korjaamista, aika usein joutuu save/load scummaamaan. Miinoissa/räjähteissä tuntuu olevan joku bugi, vaikka ukolla on 99 exp niin joka toinen kertaa miina posahtaa, eikä se edes löydä aina sitä, todella perseestä tuo ominaisuus. Lisäksi mercit ei kierrä miinaa ja juoksee aina siitä yli, eli joku pathfinding bugi, tai vastaavasti pelin kehittäjät ei ole tuota optimoineet. kk osumaprosentti on lähes 100% vaikka ammut kaukaa, tuo ei taida olla tarkoituksellista.
Kaupunkeihin voi laittaa train militia, muuta niissä ei tunnu olevan, lisäksi weapon sellereitä ei pelissä ole, joten ylim aseet kannattaa scrapata.
 
Minulla ei ole yksikään miina räjähtänyt kun olen niitä purkanut. Outoa jos on päinvastoin..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 380
Jäsenet
74 284
Uusin jäsen
TimoHeino

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom