Voihan nuo mittauttaa, ei se haitaksi ole, (puhti/synlab on aika halpa, ei tarvitse kinuta työterveydestä tai julkiselta jos ihan kunnon ammatti ja palkkakin vissiin löytyy) mutta mulla on ollut tuollaisia samantyyppisiä ajatuksia, ja testosteroniarvot olleet ihan hyvin viitearvojen sisällä. Tuosta ylilauta/reddit/internet-lääketieteen ykkösmarkkerista ei siis selitystä löytynyt.
Mutta jos siellä on vikaa niin ensimmäiset korjauskeinot on kai riittävä uni, terveellinen ruoka, liikunta. Ja päihteet pois.
D vitamiinia oon popsinut itsekin enkä ole huomannut mitään vaikutusta mihinkään. En väitä että olisi huono idea silti varsinkin jos on puutoksen oireita todettu oikeasti.
Kofeiini voi kohottaa mielialaa, vieroitusoireena tulee vastaavasti ärtynyt ja toivoton olo. Täysin mahdollista että vaikuttaa. Olen huomannut itsessäni. Ja ahdistusta voi myös tulla varsinkin jos käytät paljon.
Paljonko nukut?
Ja sitten ne vinkit mitkä olen myös huomannut itsessäni aika vahvasti. Internetin (ja ylipäätään atk:n mutta varsinkin internetin) käyttöä vähemmälle.
Kaikki päämäärätön surffaaminen ja scrollaaminen pois. Riippumatta alustasta.
Kaikki pakonomainen jonkin sivuston tai käyttäjän seuraaminen pois.
Tiktok, ylilauta, vauva.fi, suomi24, huumorikuvasivut kokonaan pois. Kaiken AI-tuotetun roskan seuraaminen pois.
Facebook, instagram, twitter mieluiten kokonaan pois.
Youtubea vähemmälle, riippuu toki mitä katsot mutta yleisesti ottaen vähennä. Twitch striimejä vähemmälle, mielellään pois.
Paskalaatuiset uutissivut kuten IS, IL pois. Älä scrollaa myöskään parempien uutismedioiden sivuja ajankuluksi.
Pelaamista vähemmälle. Mieti ainakin minkälaisia fiiliksiä se tuo, miksi pelaat, mitä sillä saavutat. Mutta älä korvaa pelaamista surffailulla.
Kaikkien keskustelupalstojen käyttöä vähemmälle. Ei täällä io Techissäkään kannata liikaa aikaansa viettää. Älä perusta identiteettiäsi mihinkään foorumin identiteettiin. Älä myöskään mihinkään online-pelin identiteettiin, ellei siitä sitten ole syntynyt jotain oikeaan elämään asti ulottuvaa tyyliin joidenkin wowikiltojen yhteisöllisyys.