Mitä DevOps tässä kohtaa tarkoittaa? Eikö se ole ihan normaalia että pilvipalveluiden hoito kuuluu devitiimille ja eikö se ole sitten ihan vaan "ops" jos tekee pelkkää pilvi-infraa?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teilläkö ei ole mahdollisuutta rotaatioon (lue: eri projekteihin), jos haluais päästä tekemään vähän eri juttuja?DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.
Olen kyllä esihenkilön kanssa jutellut uuden projektin mahdollisuudesta (missä pääsisi paremmin DevOpsia tekemään), mutta toistaiseksi ei ole sellaista tiedossa. En tiedä onko tässä jokin muna-kana-ongelma eli pitäisikö minun opiskella lisää Azurea serttien kautta ennen kuin voisin vaihtaa johonkin projektiin jossa osaamista pääsisi hyödyntämään ja kasvattamaan. Motivaatio serttien suorittamiseen kärsii, koska en ole saanut mitään taetta siitä että tällainen projekti löytyisi. Firmalle taitaa olla jokainen sertti vaan plussaa vaikka sertin suorittaja ei sitten pääsisikään osaamista hyödyntämään.Teilläkö ei ole mahdollisuutta rotaatioon (lue: eri projekteihin), jos haluais päästä tekemään vähän eri juttuja?
Okei, onpas vähän harmillinen tilanne.Olen kyllä esihenkilön kanssa jutellut uuden projektin mahdollisuudesta (missä pääsisi paremmin DevOpsia tekemään), mutta toistaiseksi ei ole sellaista tiedossa. En tiedä onko tässä jokin muna-kana-ongelma eli pitäisikö minun opiskella lisää Azurea serttien kautta ennen kuin voisin vaihtaa johonkin projektiin jossa osaamista pääsisi hyödyntämään ja kasvattamaan. Motivaatio serttien suorittamiseen kärsii, koska en ole saanut mitään taetta siitä että tällainen projekti löytyisi. Firmalle taitaa olla jokainen sertti vaan plussaa vaikka sertin suorittaja ei sitten pääsisikään osaamista hyödyntämään.
DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.
Olen itse suorittanut Fundamentals (AZ-900) ja Developer Associate (AZ-204) sertifikaatit. Seuraavana olisi Expert-taso (olisko ollut AZ-400) mutta tuntuu, että pelkällä teorialla ei pärjää vaan pitäisi jotain jo tehdä töissäkin että asiat tulisivat tutummiksi.Tekis mieli itsekin noita Azuren certtejä suoritaa. Oisko sulla suositella jotain certtejä? Viimeks kun selasin läpi noita mikkisoftan certteja ni about kaikki oli vanhentuneita, ei oikein sit tienny et mikä on ajankohtaista ja mikä ei.
Olen itse suorittanut Fundamentals (AZ-900) ja Developer Associate (AZ-204) sertifikaatit. Seuraavana olisi Expert-taso (olisko ollut AZ-400) mutta tuntuu, että pelkällä teorialla ei pärjää vaan pitäisi jotain jo tehdä töissäkin että asiat tulisivat tutummiksi.
Nää certit varmaan voi suorittaa etänä ja käyttää googlea miten haluaa? Mitä vähän noita demokyssäreitä kattelin ni ulkoa noita en itse ainakaan voi muistaa. Vastauksia siis.
No ei ainakaan tuolla asenteella pääse läpi
Itsellä oli joku pari kuukautta kovaa lukemista ja harjoitustöitä ja ekasta harjoituskokeesta taisin saada 30% oikein. Siitä sitten taas kovaa lukemista ja 10 harjoituskoetta, niin pikku hiljaa päästiin siihen tavoiteltuun 70% oikein.
Itse kokeessa tosiaan valvontasoftat ja webcam päällä. Valvoja pyytää käymään kaikki näppiksen pohjat ja hiirimatot kameralla läpi ettei löydy lunttilappuja![]()
Moni konsulttifirma sallii niihin harjoittelun ja niiden tekemisen työajalla. Lisäksi voi saada jopa bonareita (muistaakseni meillä 2000 € per ylemmän tason sertti).Eipä noita certtejä rahan takia tosiaan kannata tehdä, sen verran monta tuntia omaa aikaa menee opiskeluun. Jos olet konsultti tai freelancer niin voinee auttaa projektien löytämistä jos on näyttää certtejä, muuten on vähän siinä ja siinä onko vaivan arvoista. Varsinkin kun ne vanhenee vuodessa, eli joutuu käymään saman rallin läpi yhä uudestaan ja uudestaan jos haluaa pysyä ajan tasalla noissa.
Eipä noita certtejä rahan takia tosiaan kannata tehdä, sen verran monta tuntia omaa aikaa menee opiskeluun. Jos olet konsultti tai freelancer niin voinee auttaa projektien löytämistä jos on näyttää certtejä, muuten on vähän siinä ja siinä onko vaivan arvoista. Varsinkin kun ne vanhenee vuodessa, eli joutuu käymään saman rallin läpi yhä uudestaan ja uudestaan jos haluaa pysyä ajan tasalla noissa.
Nykyään enää vuoden voimassa myös ekan suorituksen jälkeen. Muutos tuli voimaan 2022 alussa. Mutta uusiminen edelleen helpompaa kuin ekan kerran tentin läpäisy.Ainakin MS:llä ne on kaksi vuotta voimassa ja ne voi uusia vuodeksi kerrallaan tekemällä valvomattoman kokeen mikä sisältää jotain uutta opittavaa.
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?Nykyään enää vuoden voimassa myös ekan suorituksen jälkeen. Muutos tuli voimaan 2022 alussa. Mutta uusiminen edelleen helpompaa kuin ekan kerran tentin läpäisy.
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
Onko kellään kokemusta ms:n uusintatentistä? Pitäis uusia azure az-204, mikä on aika laaja sisällöltään... Mietin vaan että kuinka takki auki tuohon voi lähteä? Tai siis onko suorittamisessa jotain aika rajaa tms. eli ehtiikö googlettaa vastauksia tarvittaessa ja tuon kokeen voi ilmeisesti uusia vaikka kuinka monta kertaa, kunhan se alkuperäinen certi ei ehdi menemään vanhaksi?
Meillä asiakassopimuksen lähtökohta on 85 % työajasta, loput 15 % voi omalla päätöksellään käyttää joko firman sisäisiin hommiin, omiin projekteihin tai firman sisällä tehtäviin yhteisiin sivuprojekteihin. Sen lisäksi on tietty aika jonka voi käyttää koulutukseen, olisikohan se pari viikkoa vuodessa (firma toki maksaa myös koulutukset). Konferensseissä voi käydä työajalla. Itsensä kehittämisestä maksetaan yleisesti ikään kuin se olisi laskutettavaa aikaa.Jäi tuosta yhdestä aikaisemmasta keskustelusta mieleen, että miten ne ketkä ovat asiakkaalla duunissa ja tekevät jonkinlaisella laskutusperusteisella sopimuksella hommia, niin miten (palkan maksavassa) firmassa on järjestetty osaamisen kehittäminen?
Tyyliin siis
- Ei mitenkään
- Firma järjestää sisäisiä koulutuksia ja/tai maksaa takuupalkkaa joltain sovitulta opiskeluajalta
- Koodailet / opiskelet omalla ajalla
- Asiakas maksaa, jos projektissa tarvitsee hanskata uusia juttuja? jne.
En ole ollut projektissa jossa ei olisi ysikkötestejä, enkä ole sellaisesta kuullutkaan kollegoilta. Ilmeisesti esim. pienet nettisivupajat pärjäävät ihan hyvin ilmankin.Osaako jengi täällä sanoa, että miten yleistä on vielä koodaushommissa, että yksikkötestejä tai muita automaatiotestejä ei tehdä?
Versionhallinan osaaminen on tietysti oleellinen osa softakehitystä, mutta miten CI/CD-putkien osaaminen? Miten paljon nykyään tekniset asiantuntijat voi keskittyä siihen itse koodaamiseen/ominaisuuden speksaamiseen ja miten paljon pitää osata kaikkea muuta härdelliä siinä ympärillä? E: Esim. AWS/Azure-osaaminen, eli virtuaalikoneiden conffausta, verkkohommia yms. mitkä on oleellisia toki softan toimivuuden kannalta, mutta ei itse niiden ominaisuuksien.
Riippuu todella paljon työpaikasta. Oma kokemukseni on, että pienessä tiimissä / talossa testien tärkeys on vähäisempi, mutta ympärillä olevan "härdellin" osaamisen tärkeys kasvaa. Mitä enemmän porukkaa työstää samaa softaa, niin sitä enemmän voi keskittyä omaan osa-alueeseensa, mutta toisaalta testaus, dokumentaatio ja muu byrokratia kasvaa. Toki liiketoiminta-alueet sanelee myös paljon ehtoja tähän.Osaako jengi täällä sanoa, että miten yleistä on vielä koodaushommissa, että yksikkötestejä tai muita automaatiotestejä ei tehdä?
Versionhallinan osaaminen on tietysti oleellinen osa softakehitystä, mutta miten CI/CD-putkien osaaminen? Miten paljon nykyään tekniset asiantuntijat voi keskittyä siihen itse koodaamiseen/ominaisuuden speksaamiseen ja miten paljon pitää osata kaikkea muuta härdelliä siinä ympärillä? E: Esim. AWS/Azure-osaaminen, eli virtuaalikoneiden conffausta, verkkohommia yms. mitkä on oleellisia toki softan toimivuuden kannalta, mutta ei itse niiden ominaisuuksien.
Olen freelance-konsulttina asiakasyrityksessä tuntilaskutuksella. Asiakasfirma järjestää koulutuksia, muutaman vuodessa, ja maksaa niistä normi tuntilaskutuksen. Koulutukset voi liittyä ihan suoraan työtehtäviin ja joskus olla myös enemmän yleistietoa. Lisäksi opiskelen omalla ajalla.Jäi tuosta yhdestä aikaisemmasta keskustelusta mieleen, että miten ne ketkä ovat asiakkaalla duunissa ja tekevät jonkinlaisella laskutusperusteisella sopimuksella hommia, niin miten (palkan maksavassa) firmassa on järjestetty osaamisen kehittäminen?
Tyyliin siis
- Ei mitenkään
- Firma järjestää sisäisiä koulutuksia ja/tai maksaa takuupalkkaa joltain sovitulta opiskeluajalta
- Koodailet / opiskelet omalla ajalla
- Asiakas maksaa, jos projektissa tarvitsee hanskata uusia juttuja? jne.
Monimuotona (lue: etänä) tieto- ja viestintätekniikan koulutus AMK tasolla toimii ihan hyvin tarkoitukseen, jos siis jokin toinen tutkinto löytyy pohjalta. Riippuen motivaatiosta, aiemmasta tutkinnosta ja työmahdollisuuksista, valmistuminen tapahtuu kohtuu vaivattomasti vähintään vuoden etuajassa.Moikka,
Olen 37v tuleva alanvaihtaja, jota kiinnostanut aina tietokoneet. Ei kuitenkaan pelailua, koneen kasaamista ja perus säätämistä kummempaa.
Tulevaisuudessa haaveena työskennellä etänä "palmun alla". Viimeaikoina itsenäisesti opiskellut hieman Python alkeita, Wordpressiä sekä Unityä. Näistä Unity vaikuttaa selkeästi mielenkiintoisimmalta.
Koulutukseksi löysin: Suorita tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto!
Tämä kuitenkin vaatisi työ-/harjoittelupaikan koko opiskelun ajaksi. Löytyykö firmoja, jotka tekisi 1,5 vuoden harjoittelijasopimuksia, jonka aikana voisi kouluun liittyvät harjoittelut suorittaa kyseisessä firmassa?.
Palkkaa en tästä vaatisi, vaan voisin rahoittaa opiskelut aikuiskoulutustuella ja sivutöillä.
Tiedän, että kun tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki, on vaikea hahmottaa opiskelupolkuja ja työmahdollisuuksia. Tämän vuoksi valitsin ns. perustutkinnon, jonka jälkeen voisi erikoistua itseä kiinnostavalle alalle.
Moikka,
Olen 37v tuleva alanvaihtaja, jota kiinnostanut aina tietokoneet. Ei kuitenkaan pelailua, koneen kasaamista ja perus säätämistä kummempaa.
Tulevaisuudessa haaveena työskennellä etänä "palmun alla". Viimeaikoina itsenäisesti opiskellut hieman Python alkeita, Wordpressiä sekä Unityä. Näistä Unity vaikuttaa selkeästi mielenkiintoisimmalta.
Koulutukseksi löysin: Suorita tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto!
Tämä kuitenkin vaatisi työ-/harjoittelupaikan koko opiskelun ajaksi. Löytyykö firmoja, jotka tekisi 1,5 vuoden harjoittelijasopimuksia, jonka aikana voisi kouluun liittyvät harjoittelut suorittaa kyseisessä firmassa?.
Palkkaa en tästä vaatisi, vaan voisin rahoittaa opiskelut aikuiskoulutustuella ja sivutöillä.
Tiedän, että kun tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä auki, on vaikea hahmottaa opiskelupolkuja ja työmahdollisuuksia. Tämän vuoksi valitsin ns. perustutkinnon, jonka jälkeen voisi erikoistua itseä kiinnostavalle alalle.
Onks sulla minkälaista koulutusta ja työkokemusta takana tällä hetkellä? Tuo linkkaamasi koulutus on siis entinen datanomin tutkinto, eli toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Jos sulla on takana jo joku toisen asteen tutkinto (lukio, amis) on sulla hakuedellytykset olemassa myös alempaan korkeakoulututkintoon (varmaan tässä tapauksessa AMK tulis enemmän kysymykseen) ja edellisen vastaajan tavoin suosittelisin sitä ensimmäisenä vaihtoehtona jos mahdollista.
Noita löytyy etänä nykyään ihan hyvin, itse esim kävin joitain vuosia sitten tietojenkäsittelyn tradenomin opinnot läpi etäopintoina työn ohessa. Silloin kun itse alotin niin inssitutkintoa ei ollut mahdollista tehdä 100% etänä, mutta it-trade oli joten valitsin sen. Nykyään taitaa inssitkin olla joissain kouluissa mahdollista suorittaa ainakin lähes etänä.
HAMKissa on tuo it-tradenomin etätutkinto tulossa hakuun taas maaliskuussa, kannattaa ehkä miettiä sitä vaihtoehdoksi jos toisen asteen tutkinto on jo pohjalla. Tuosta ainakin omakohtaista kokemusta että hommat toimii ja opetus pääosin laadukasta.
Opintovapailla saat keskittyä täysin opiskeluun, joten kesäopintojen yms. tekeminen onnistuu näppärästi ja saat muutenkin sumplittua huomattavasti normaalia nopeampaan aikatauluun valmistumisen. Hyväksiluvut riippuu tilanteesta, mutta ainakin perusharjoittelu kuittaantuu työkokemuksella ja muutakin saat kyllä vapaaksi, mutta joissain aineissa voit joutua esim. jonkin tentin/tehtävän tekemään osaamisen näyttönä. Tieto- ja viestintätekniikkaa pari kaveria opiskelee parhaillaan AMK tasolla (eri kouluissa) ja täysin etänä tekevät molemmat. Minulla oli vielä yhteensä koko koulutuksen aikana muutama lähipäivä, eli näppärä ne on suorittaa.Moi,
ja kiitos vastauksista. Koulutustaustaa on lukio ja pari ammatillista tutkintoa sekä 200 op ammattikorkeasta(2005-2009), joita ei varmasti saa enää hyväksi luettua.
Valtion virkamiehenä viimeiset 10v ja työn ohessa opiskelu ei taida nykyisissä hommissa onnistua. Mieluiten keskittyisin täysillä opiskeluun ja tekisin sitten taas töitä kun on opittu uutta.
Tuota AMK-tutkintoa olen myös miettinyt juuri tuosta työllistymisnäkökulmasta. Nykyinen opintovapaa järjestelmä kuitenkin pitää huolen siitä, että vaikka uuden alan hommia ei heti löytyisi, voi aina palata vanhaan leipätyöhön.
Onks sulla minkälaista koulutusta ja työkokemusta takana tällä hetkellä? Tuo linkkaamasi koulutus on siis entinen datanomin tutkinto, eli toisen asteen ammatillinen perustutkinto. Jos sulla on takana jo joku toisen asteen tutkinto (lukio, amis) on sulla hakuedellytykset olemassa myös alempaan korkeakoulututkintoon (varmaan tässä tapauksessa AMK tulis enemmän kysymykseen) ja edellisen vastaajan tavoin suosittelisin sitä ensimmäisenä vaihtoehtona jos mahdollista.
Noita löytyy etänä nykyään ihan hyvin, itse esim kävin joitain vuosia sitten tietojenkäsittelyn tradenomin opinnot läpi etäopintoina työn ohessa. Silloin kun itse alotin niin inssitutkintoa ei ollut mahdollista tehdä 100% etänä, mutta it-trade oli joten valitsin sen. Nykyään taitaa inssitkin olla joissain kouluissa mahdollista suorittaa ainakin lähes etänä.
HAMKissa on tuo it-tradenomin etätutkinto tulossa hakuun taas maaliskuussa, kannattaa ehkä miettiä sitä vaihtoehdoksi jos toisen asteen tutkinto on jo pohjalla. Tuosta ainakin omakohtaista kokemusta että hommat toimii ja opetus pääosin laadukasta.
Moi,
ja kiitos vastauksista. Koulutustaustaa on lukio ja pari ammatillista tutkintoa sekä 200 op ammattikorkeasta(2005-2009), joita ei varmasti saa enää hyväksi luettua.
Valtion virkamiehenä viimeiset 10v ja työn ohessa opiskelu ei taida nykyisissä hommissa onnistua. Mieluiten keskittyisin täysillä opiskeluun ja tekisin sitten taas töitä kun on opittu uutta.
Tuota AMK-tutkintoa olen myös miettinyt juuri tuosta työllistymisnäkökulmasta. Nykyinen opintovapaa järjestelmä kuitenkin pitää huolen siitä, että vaikka uuden alan hommia ei heti löytyisi, voi aina palata vanhaan leipätyöhön.
Korkeakoulussa
Jos opiskelet korkeakoulussa, sinulla on oikeus saada osaamisesi tunnistettua ja tunnustettua silloin, kun sinulla jo on opetussuunnitelman tavoitteiden mukaiset valmiudet.
Ennen opintoja tai opintojen aikana hankkimasi osaaminen voidaan hyväksilukea. Aiemmin hankittu osaamisesi voi koostua sekä muodollisessa koulutuksessa hankitusta osaamisesta, esimerkiksi aiemmista yliopisto- tai ammattikorkeakouluopinnoista, että muulla tavoin, esimerkiksi työelämässä tai opiskelijajärjestötoiminnassa hankitusta osaamisesta.
Aiemmat toisessa korkeakoulussa tai muussa oppilaitoksessa suorittamasi opinnot voidaan hyväksilukea joko korvaamaan tutkintoon kuuluvia samansisältöisiä opintoja tai ne voidaan sisällyttää osaksi tutkintoa sellaisenaan. Avoimessa yliopistossa suoritetut tutkintovaatimusten mukaiset opinnot hyväksytään yleensä suoraan osaksi tutkintoa.
Aikaisempien ja muualla suoritettujen opintojen hyväksilukeminen vaihtelee eri korkeakouluissa, tiedekunnissa ja koulutuksissa. Osaamisen pitää olla tutkinnolle ja opintojaksoille asetettujen tavoitteiden mukaista. Usein vaaditaan, että aiemmat opinnot eivät saa olla yli kymmenen vuotta vanhoja.
Opintopolku
opintopolku.fi
Olen freelance-konsulttina asiakasyrityksessä tuntilaskutuksella. Asiakasfirma järjestää koulutuksia, muutaman vuodessa, ja maksaa niistä normi tuntilaskutuksen. Koulutukset voi liittyä ihan suoraan työtehtäviin ja joskus olla myös enemmän yleistietoa. Lisäksi opiskelen omalla ajalla.
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta? Kun katson Linkedinistä kontakteja jotka ovat senior-tittelillä, niin useimmilla työkokemusta ollut ainakin 8+ vuotta ennen kuin titteli on muuttunut senioriksi. Toisaalta on siellä pari kenellä on jo 5-6 vuoden jälkeen senior-titteli. Eihän se toki vain työvuosia katso vaan osaamista, mutta onko "ajanhukkaa" hakea senioriksi nyt jo? Kyseisessä työpaikkailmoituksessa ei oikeastaan muita vaatimuksia ole kuin että on muutama vuosi kokemusta ("several years").
Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta? Kun katson Linkedinistä kontakteja jotka ovat senior-tittelillä, niin useimmilla työkokemusta ollut ainakin 8+ vuotta ennen kuin titteli on muuttunut senioriksi. Toisaalta on siellä pari kenellä on jo 5-6 vuoden jälkeen senior-titteli. Eihän se toki vain työvuosia katso vaan osaamista, mutta onko "ajanhukkaa" hakea senioriksi nyt jo? Kyseisessä työpaikkailmoituksessa ei oikeastaan muita vaatimuksia ole kuin että on useampi vuosi kokemusta ("several years").
Millaisiin työtehtäviin/palkoille on tietojärjestelmätieteiden (KTM) opiskelijat päässeet?
Kayttaydy haastattelussa kuin olisit seniori niin kukaan ei tieda eroa. Softa arkkitehdiksi aletaan silla etta kayttaydataan kuin arkkitehti. Ala esita sita mita olet vaan sita mita haluat olla.Kehtaanko hakea Senior software developer -paikkaa kun työkokemusta reilu 5 vuotta?
Kiitos vastauksesta!Riippuu mikä on ollut opiskeluaikoina se "oma juttu" tutkinnosta voi tehdä hyvin teknisen tai hyvin kaupallisen niin halutessaan.. Omat opiskelutoverini (valmistuneet n. 2020) on ollut isoissa firmoissa IBM:llä, Fujitsulla, Accenturella, Tiedolla jne. Valmistumisen aikaan palkka ollut 3-3,5k.
Osa lähtenyt koodareiksi, osa startup yrittäjiä, toiset pilviasiantuntijoita, toiset markkinoinnissa/viestinnässä. Myös kovan luokan myyjiä on. Aika hyvin tuo 3k taitaa olla lähtöpalkka, mutta sen jälkeenhän suunta on vain ylöspäin.
Kiitos vastauksesta!
Kumpi on työllisyyden ja urakehityksen kannalta parempi? Tekninen vai kaupallinen osaaminen. Vaiko ottaa tutkintoon molempien kursseja?