Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Alkaa selkeästi taantuma ja tiukat budjetit iskeä kun konsulttitalot on alkanut tarjoamaan ykköskorin kavereita projekteihin.
Muilla ”tilaajilla” sama havainto?
Nyt tuli viestiä että tarjolla olisi koodareita ilmaiseksi koeajan ajaksi. Huh huh
Mitä olen itse esim. Business Technology-himmelien rakentamisissa ollut asiakkaan puolelta mukana, en ihmettelisi jos ne unohtuu ja aletaan siirtyä enemmän pienempiin ja konkreettisempiin asioihin. BT on ihan kannatettava juttu, mutta vaatii organisaatiolta valtavasti sitoutumista ja resursseja.Ei kyllä yllätä jos kohta useampikin IT-konsultointiin keskittynyt lafka ilmoittaa sopeuttamistoimista.
Koska ostajia on vähemmän kuin myyjiä? Haetaan etua antamalla yhdenlaista alennusta.Miks ihmeessä kokenutta koodaria tarjottais ilmaiseksi?
Eikä samaan aikaan sit viestitetä, että meidän ukot kelpais maksullisiinkin juttuihin?Koska ostajia on vähemmän kuin myyjiä? Haetaan etua antamalla yhdenlaista alennusta.
Ei ole projektia tiedossa eikä haluta luopua kaverista. Pyritään saamaan jalat tiukentuvien projektien oven väliin ja sitä kautta tilauksille jatkoa.Miks ihmeessä kokenutta koodaria tarjottais ilmaiseksi?
Ei ole projektia tiedossa eikä haluta luopua kaverista. Pyritään saamaan jalat tiukentuvien projektien oven väliin ja sitä kautta tilauksille jatkoa.
Jepa. Olen tehnyt it puittareita n. 15vuotta. Järjestään jokaisessa on se ongelma että joku tilaajan osto-organisaation tyyppi tulee ja neuvottelee "hyvät hinnat" ja älyttömät ehdot. Sit tilataan tekijät muualta ja todellisuudesta tietämättömät haukuvat kuinka tämä puittarifirma ei tarjoa tekijöitä.Ja samaan aikaan tietyt firmat eivät saa tarjottua puitesopimushinnoilla resurssia oikein ollenkaan isolle asiakkaalle Mystinen on maailma.
@pappatech Ei ne ukot tiedä millä hinnalla heidät on myyty, he näkevät vain oman tilinauhan (yleensä).
Riippuu firmasta.
Duunin vaihdon kautta tapahtuva tietovuoto kilpailijoille ei ole haluttu tapahtuma. Vähemmän korvia, pienempi riski.Ihmetyttää, miksei kerrottaisi. Paitsi jos työntekijöille maksetaan niin paskaa palkkaa, että ei kehdata kertoa, miten paljon heidän työstään vuollaan fyffeä.
En kyllä itse osaa sanoa, että onko homma vähentyneet. Jokseenkin samaan tahtiin noita hommia LinkedInissä tarjotaan ja paikkojakin on näppituntumalla samaa luokkaa auki.
Se on sitten taas se aika vuodesta kun haetaan ja aletaan täyttää ensi kesän kesätyöpaikkoja. Eli nyt kannattaa viimeistään alkaa rustata hakemusta jos kesätyöt IT-alalla kiinostavat.
Saattaa hyvinkin päästä vaikka helppariin töihin jos on kuitenkin harrastustaustaa.Olen ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelija. Onko minkäänlaista käryä mahtaako firmat ottaa ylipäätään 1. vuosikurssilaisia?
Olen ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelija. Onko minkäänlaista käryä mahtaako firmat ottaa ylipäätään 1. vuosikurssilaisia?
Onko kokemuksia Jefferson Frank -nimisestä rekryfirmasta ja heidän rekryistään?
Oon varmaan noiden AWS-sertifiointien takia osunut heidän seulaansa ja sovin nyt vähän niinku mielenkiinnosta yhden miitin ensi viikolle. Pitäs olla kuitenkin kotimainen lafka (tai ilmeisesti parikin), jotka hakee tekijöitä, ja en oo ehkä ihan täysin kartalla, miksi ne ulkomaisia rekryäjiä haluaa käyttää.. Nää mua lähestyneet rekryäjät on olleet kaikki brittiläisiä.
Onko kokemuksia Jefferson Frank -nimisestä rekryfirmasta ja heidän rekryistään?
Oon varmaan noiden AWS-sertifiointien takia osunut heidän seulaansa ja sovin nyt vähän niinku mielenkiinnosta yhden miitin ensi viikolle. Pitäs olla kuitenkin kotimainen lafka (tai ilmeisesti parikin), jotka hakee tekijöitä, ja en oo ehkä ihan täysin kartalla, miksi ne ulkomaisia rekryäjiä haluaa käyttää.. Nää mua lähestyneet rekryäjät on olleet kaikki brittiläisiä.
Voi olla, en tosiaan tiedä käytäntöjä ite sen tarkemmin.Se että kotimaiset firmat käyttää ulkomaisia rekryfirmoja on ihan normaalia.
Niin mitä nää oot nyt tehny työksesi noilla IT-tradenomin papereilla? Ja millä painotuksella nää tuon tutkinnon suoritit? Tuosta ei oikein saanut selvää, että haetko jatko-opiskelemaan vai vähän niin kuin alan vaihtoa ja palkankorotusta.Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?
Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.
En halua liian tarkkaan kertoa, mut sanotaan että asiakasrajapinnassa eri positioissa tullut oltua tämä 5v. Ensin ihan junior-tikettiapinana, ja sitten pikkuhiljaa ylennyt ja saanut muutakin hommaa. Kun tosiaan asiakkaiden ja koodarien väliinkin tarvitaan ihmisiä ainakin useimmissa firmoissa.Niin mitä nää oot nyt tehny työksesi noilla IT-tradenomin papereilla? Ja millä painotuksella nää tuon tutkinnon suoritit? Tuosta ei oikein saanut selvää, että haetko jatko-opiskelemaan vai vähän niin kuin alan vaihtoa ja palkankorotusta.
Uusia kontakteja, oppia uusia asioita, uusia tuulia.Onko järkeä vai ei riippuu varmaan tavotteista, eli mitkä ne on?
Uusia kontakteja, oppia uusia asioita, uusia tuulia.
Yksi syy on myös se että olen nyt 30v:nä alkanut huomata että kun kaveripiirini koostuu lähes täysin yliopiston käyneistä ihmisistä, niin tunnen alemmuuskompleksia siitä että en ole käynyt yliopistoa…
Testi automaatio puolella tai yleensakkaan millaan automaatio puolella parjaa hiukan heikoimmallakin koodaustaidoilla mutta jos osuu hyvaan paikkaan niin paasee ihan hyville palkoille.-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
Kommentteja mahdollisesta opiskelusta kaipaisi.
Taustat:
-30v,
-Valmistunut it-tradenomiksi 5v sitten
-Ollut 5v työelämässä omalla alalla
-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
-Ei ole käynyt lukiota
-Nykyinen palkka 3k€/kk
Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?
Ja jos on järkeä, minne/mihin erikoistumiseen kannattaa hakea? Kiinnostuksen kohteita on esim kartat, esineiden internet, kännykkäverkot eli 4G 5G jne.
Olen ymmärtänyt että lukion puuttumisen vuoksi en voi oikeastaan hakea muualle kuin juuri tietojenkäsittelytieteen alalle, kaikki muut vaihtoehdot vaatisi lukion päättötodistusta tai loistamista pääsykokeessa. Ja onko oikeastaan tietojenkäsittelytieteen sarallakaan miten varmaa se sisäänpääsy?
Kukaan käynyt vastaavaa Ammattikoulu -> AMK -> Yliopisto polkua läpi?
Itse lähtisin miettimään mikä sinua itseäsi kiinnostaisi, onko se tekninen säätäminen esim verkkopuolella ja serverimailmassa, tai tietoturvajuttuja jne, vaiko enemmän käsienheiluttelu organisaatioissa. Lisäksi miksi lähdet opiskelemaan ja mitä tavoittelet siltä. VOimmehan me täällä sanoa, että opiskele sitä ja sitä niin pääset koville palkoille, mutta kiinnostaako juuri tuo polku sinua?Kommentteja mahdollisesta opiskelusta kaipaisi.
Taustat:
-30v,
-Valmistunut it-tradenomiksi 5v sitten
-Ollut 5v työelämässä omalla alalla
-Ei osaa koodausta eikä juurikaan halua opetella (matemaattiset lahjat huonot)
-Ei ole käynyt lukiota
-Nykyinen palkka 3k€/kk
Haluaisin hakea Yliopistoon opiskelemaan maisteriksi tietojenkäsittelytiedettä. Mutta onko asiassa järkeä?
Olen ymmärtänyt että lukion puuttumisen vuoksi en voi oikeastaan hakea muualle kuin juuri tietojenkäsittelytieteen alalle, kaikki muut vaihtoehdot vaatisi lukion päättötodistusta tai loistamista pääsykokeessa. Ja onko oikeastaan tietojenkäsittelytieteen sarallakaan miten varmaa se sisäänpääsy?
Kukaan käynyt vastaavaa Ammattikoulu -> AMK -> Yliopisto polkua läpi?
Ei sitä yliopistoa noin paljoa kannata arvostaa. Keskimääräisesti yliopiston käyneet ovat ihan yhtä idiootteja kuin muutkin ihmiset.
Olen toisen vuoden Informaatio Teknologian opiskelija AMK:ssa. Viime vuonna tein useamman nettisivun käyttäen Reactia / Vueta frontissa ja Node.js + expressiä bäckendin puolella. Sivut tuli myös deployattya Docker konteissa Linux VPS:lle.
Olen saanut pari kesätyöhaastattelu kutsua ensiviikolle. Ensimmäinen haastattelu on englanniksi ja toinen on suomeksi.
Ensimmäinen paikka oli Front end trainee nimellä ja vaadittuja taitoja oli perus html/css/js. Lisäksi ilmoituksessa mainittiin halutuiksi taidoiksi myös bootstrap ja npm. Pyysivät minulta erikseen myös esitehtävää, joka oli perus html/css/js sivu, joka piti tehdä kuvan pohjalta.
Minkähänlainen haastattelu voisi olla? Mitä kysymyksiä saattaa tulla vastaan? Onko mahdollista että vielä tulisi jotain teknisiä kysymyksiä tai livekoodamista?
Toinen on paljon isompi firma toisessa kaupungissa. Ilmoitus oli nimellä Summer trainee ja siinä haluttiin React/Vue/angular taitoja. Tuli myös sellainen kuva että on kyse paljon vaativammasta hommasta. Esitehtävää ei tähän paikkaan ollut.
Onko ideoita että mitähän sitä kannattaisi harjoitella haastattelua varten?
Varmaan valmistuisin vastaamaan kysymyksiin sinun tekemästä tehtävästä. Koska sen tehtävän voi varmasti suorittaa monella eri tavalla niin valmistaudu kertomaan miksi päädyit siihen ratkaisuun jonka sinä teit.Kiitoksia vinkeistä. Haastattelut ovat etänä että ei tartte taululle ainakaan mitään tehdä. Pitää myös perehtyä enempi tuohon tehtävään jonka tein
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).
Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).
Ymmärrän toki ettei voi tuosta noin vaan mennä esim. arkkitehdiksi, tai ettei se ainakaan helppoa olisi. Helpointa olisi varmaan koodauksen ohessa ottaa enemmän vastuuta siitä projektista/tuotteesta ja sitä kautta nousta ns. ylemmäs. En tiedä onko nykyisellä työnantajalla / nykyisessä projektissa semmoinen mahdollista, mutta olen muutenkin aikeissa tämän vuoden aikana hakea seuraavaa työpaikkaa. Millaisia rooleja kannattaa katsoa sitten kun hakee? Jos hakee edelleen (Senior?) Software developer roolia niin pitää haastattelussa tuoda ilmi jo näitä ajatuksia että haluaisi edetä rooliportaikossa.
Mullon kanssa noi infrahommat ollu aika vahvoja (bäkkärikoodauksen lisäksi). Oon touhunnut aika paljon AWS-pilven ja Kuberneteksen kanssa, ympäristöjen suunnittelusta ja pystytyksestä jatkokehitykseen ja monitorointiin. Tässä vikassa pystyttelin projektin CI/CD -putken ja noidenkin kanssa joutunut touhumaan aikaisemminkin, joskin tuotteet ollu toisia. Kaikenlaista kantojen yms. härveleiden asennusta päälle ja kaikkea varmaan muistakaan tai viiti luetella. Kyllä noi siinä auttaa, jos haluaa johonkin seniori-bäkkärikehittäjän rooliin itteensä myydä.Olen ollut nyt IT-alalla hieman yli 5 vuotta ja toiminut sen ajan Software developer -roolissa kahdella eri työnantajalla. Haluaisin edetä roolissa johonkin suuntaan, niin ettei työ olisi "pelkkää koodaamista". Esim. arkkitehtirooli voisi olla sellainen mikä kiinnostaa. Olen myös nyt viime aikoina tehnyt jonkin verran infra engineerin suuntaan meneviä hommia, mutta en ehkä sinne haluaisi kokonaan suuntautua. Sanotaan, että koodaus voi olla osa roolia muttei pelkkää sitä (varmaan aika vähän hommia IT-alalla missä ei koskaan joutuisi koodaamaan).
DevOps on kyllä yksi mahdollisuus. Olen vähän sellaisia hommia tehnytkin tässä infra-hommien ohessa sekä suorittanut Azure-serttejä. Ongelma tulee juurikin nykyisestä projektista jossa ei kovin laajasti DevOpsia pääse tekemään ja hankkimaan osaamista siitä.Miten ois DevOps puoli? Siellä saa tehdä keissistä riippuen vähän kaikenlaista.