- Liittynyt
- 08.05.2019
- Viestejä
- 1 437
- Työpaikka olisi Helsingissä, itse asun Tampereella. Muutto Helsinkiin ei useistakaan syistä oikein onnistu eikä huvita, joten pendelöinti olisi ainakin lähitulevaisuudessa ainoa vaihtoehto. Etätyötä ilmeisesti saa tehdä, mutta vähintään pari kertaa viikossa pitäisi käydä toimistolla. Pendelöintikin kuitenkin nostaa kuluja, samalla kun palkka on jo valmiiksi aika matala, ja aika raskasta se on istua n.5h junassa per matkapäivä.
Omia kokemuksiani Helsinki-Tampere -pendelöinnistä:
Itse asun PK-seudulla ja työpiste on Tampereella juna-aseman lähellä. Ennen koronaa pendelöin 2-3 kertaa viikossa Tampereelle. Tämä oli minulle ihan ok, koska pystyn tekemään töitä junassa, jolloin matka sujuu huomaamatta, eikä omaa aikaani mene hukkaan. Olin alun perin skeptinen jaksanko ja pystynkö käyttämään junamatkat hyödyksi, mutta ihan hyvin se onnistuu, koska pitkän matkan junassa on yleensä hiljaista ja rauhallista — etenkin jos osuu kerran tunnissa menevään nopeimpaan junaan, joka ei pysähdy lainkaan Tikkurilan ja Tampereen välillä. Nettiyhteys junasta on sysipaska, eli esim. ssh-session yli komentojen naputtelu, AWS-konsolin kliksuttelu, tikettien käsittely tai palaveeraus ei tule kyseeseen. Mailien, dokumentaation ja ohjelmakoodin luku ja kirjoitus yms. hommat sujuvat läppärillä mainiosti ja sellaista tekemistä minulla on tarpeeksi junamatkojen täytteeksi.
Jos en pystyisi käyttämään junamatkoja hyödyksi, ei yhtälössä olisi minusta mitään järkeä ja olisin varmaan kypsynyt siihen kuukaudessa. Tai siis en olisi ottanut paikkaa vastaan, ellei työnantaja olisi suorastaan suositellut käyttämään junamatkoja hyödyksi.
Yksi ongelma Tampereelta Helsingin suuntaan pendelöinnissä on se, että ruuhka-aikaan junat ovat tupaten täynnä. Eli et saa junaan paikkaa ellet varaa sitä reilusti etukäteen. Soveltuu siis vain jos tiedät työpäivien alkamis- ja päättymisajankohdat eksaktisti etukäteen tai jos työajat ovat normaalista poikkeavat (kulku muulloin kuin ruuhka-aikaan). En tosin tiedä, kuinka täyttä koronan jälkeen on ollut. Minulla kulkusuunta on vastakkaiseen suuntaan, jolloin ruuhkaa ei juuri ollut, joten pystyin tarvittaessa jättämään sarjalipun paikan varauksen viime hetkelle, jos oli riskinä, että päivä Tampereella saattaa venähtää.
Koronan jälkeen en ole tosin käynyt työpisteellä enää. Tarkoitus olisi kyllä alkaa taas noin kerran viikossa pendelöidä, jos koronasta joskus päästään.
Työmatkakulujen verovähennyksiä pääsee tällaisella työmatkalla tekemään "kivasti", mutta niissä harmittaa se, että Helsinki-Tampere -välillä kulkee myös hidas paikallisjuna, jolloin verovähennys on pakko tehdä halvimman kulkuneuvon eli paikallisjunan hinnan mukaan, vaikka matkustaisi todellisuudessa nopealla InterCity- tai Pendolino-junalla.
InterCity-junien ravintolavaunun yläkerrassa on mainioita konttorituolista ja pöydästä muodostuvia työpisteitä, joissa on erityisen hyvä työskennellä, mutta niihin pääsee nykyisin vain lisämaksun maksamalla. Aikaisemmin niihin pääsi tavallisella sarjalipulla kunhan varasi paikan riittävän ajoissa.
Viimeksi muokattu: