Onko täällä kukaan työskennellyt konsulttina? Minkälaista työtä se käytännössä on? Jos nykyinen työ on speksausta, työmääräarviointia, koodausta, testausta, tuotantoon-/testiin vientiä, CI-ympäristön hallintaa, mitä lisätasoja konsultointi tuohon päälle toisi? Varmasti eroja tässäkin firmoittain, mutta konkreettisia esimerkkejä kaipaisin.
Kyllähän se perustyö aika samaa lopulta on. Samoja tarpeita siellä yrityksillä on riippumatta siitä, että onko niihin vastattu omalla kehittämisellä vai ostamalla kehitys konsulttifirmalta. Jonkin verran voi tietenkin olla eroa siinä, että minkätyyppisiä projekteja tulee vastaan. Mutuna heittäisin, että konsulttipuolella varmaan on enemmän tietyssä mielessä yksinkertaisempia projekteja, koska useammin varmaan konsulteilta ostetaan apua sellaisiin asioihin, jotka eivät ole asiakkaan omaa ydinosaamista.
Konsulttifirmojakin on tietenkin kovasti erilaisia. Konsultointia voidaan myydä esim. ihan käsiparikauppana tarjoamalla yksittäisiä osaajia osaksi asiakkaan tiimiä tai vaikkapa ottamalla kokonaisvastuu jostain asiakkaan tarpeeseen tulevasta järjestelmästä. Tuokin aina vähän vaikuttaa siihen minkälaista se työskentely on.
Yksi yleinen ero varmasti on se, että se oma ensisijainen yhteisö on, ehkä todella pitkiä asiakkuuksia lukuunottamatta, aina se konsulttifirman kollegoiden muodostama yhteisö. Tuossa on se miinuspuoli, että sitä joutuu aina projektin vaihtuessa (tai uutta projektia käynnistellessä) ainakin jossain määrin luomaan uuden asiakkaan kanssa tyhjältä pöydältä luottamussuhdetta. Vaatii yllättävän paljon sosiaalista lahjakkuutta eikä monestikaan ole mitenkään nopea tai helppo prosessi.
Hyvänä puolena taas näkisin sen, että noiden kollegoiden ja vaihtuvien asiakkuuksien kautta pääsee näkemään aika paljon laajemmin erilaisia yrityskulttuureita ja tekemisen tapoja. Monet konsulttifirmat myös vaikuttavat panostavan selkeästi enemmän työntekijöidensä osaamisen kehittämiseen - tosin eroja on kyllä yritysten välillä paljonkin.
Toinen iso ero lienee sitoutuminen ja omistajuuden ottaminen projektiin tai tuotteeseen, ja ylipäätään se minkälaisen luottamuksen saa yrityksessä rakennettua. Konsulttina on pohjimmiltaan aina ulkopuolinen niin hyvässä kuin pahassa. Joissain tilanteissa tietenkin ulkopuolisena on helpompi saada ajettua vaikka ketteriä menetelmiä läpi asiakkaan sovelluskehitykseen, mutta yleisesti ottaen tuntuu että projektissa/tuotteessa/toimintatavoissa isompien muutosten ajaminen on huomattavasti helpompaa yrityksen sisältä kuin ulkopuolelta.
Se toinen kulma tuossa ulkopuolisuudessa on tietenkin se, että huonosta asiakkuudesta pääsee konsulttitaloissa useimmiten pois vaihtamatta työnantajaa, ja sekä työtavat että projektin luonteen pääsee paremmin itse valitsemaan - luonnollisesti vähän riippuen konsulttifirman koosta ja asiakkaiden määrästä.
Vertailut vahvaa mutua, koska oma ura on hyvin vahvasti konsulttitalovoittoista eikä tuotetaloista ole kokemusta juuri muuten kuin konsulttina.
tl;dr ihmissuhdetaidot ja luottamuksen rakentaminen lienevät isommassa roolissa konsultilla.